InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Voeding(ssupplementen) tegen alcoholverslaving (alcoholisme)

Voeding(ssupplementen) tegen alcoholverslaving (alcoholisme)

Voeding(ssupplementen) tegen alcoholverslaving (alcoholisme) In alle lagen van de bevolking wordt alcohol gedronken. De leeftijd waarop dat gebeurt wordt steeds lager. Op 15-jarige leeftijd drinkt 50% van de jongeren regelmatig zo blijkt uit onderzoek van het NIPO. Bij 10-jarigen is dat één op de vijf. Jongens drinken vaker alcohol dan meisjes. Er is sprake van alcoholisme (alcoholverslaving) wanneer mannen meer dan 21 glazen alcohol per week drinken. Bij vrouwen ligt dat aantal op 15 of meer glazen per week. Met voeding(ssupplementen) is iets te doen tegen alcoholverslaving.

Wat is alcohol?

Alcohol is een bepaalde stof dat in dranken voorkomt zoals bier, wijn, whisky, port en mixdranken. Hoewel alcohol sociaal geaccepteerd is kan het tot alcoholverslaving leiden. Deze verslavende eigenschappen worden tot de harddrugs gerekend.

Alcohol ontstaat door het gisten van granen of vruchtensuikers. Dit gisten zorgt ervoor dat de granen en vruchtensuikers worden omgezet in alcohol en koolzuur. Wijn en bier kennen een maximale alcoholpercentage van 15%. Bij sterkere alcoholhoudende dranken is sprake van destillatie: het verhitten en afkoelen van zwak alcoholhoudende alcohol. Voorbeelden van sterk alcoholhoudende dranken zijn likeur, advocaat en port.

De effecten van alcohol per gemiddelde persoon

  • Bij 1 tot 2 glazen wordt de drinker vrolijker, ontremd, ontspannen en minder moe. Jongeren mogen nog deelnemen aan het verkeer.
  • Bij 2 tot 3 glazen gaat de polsslag omhoog en wordt de ademhaling versneld. Men eet meer en moet vaker naar de wc. Volwassenen mogen nog deelnemen aan het verkeer.
  • Bij 4 tot 8 glazen is de drinker aangeschoten. Het geheugen is minder en situaties kunnen moeilijk worden ingeschat. Het is verboden auto te rijden.
  • Bij 9 tot 14 glazen wordt de drinker misselijk, gaat dubbelzien, zwelt op en krijgt een rood gelaat.
  • Bij 14 tot 18 glazen is de drinker echt dronken en zijn zintuigen verdoofd. Er kan agressie optreden.
  • Bij meer dan 18 glazen is sprake van alcoholvergiftiging. Men kan zelfs in coma raken (coma zuipen) en een hartstilstand krijgen.

Alcoholisme kent vier stadia

In het eerste stadium heeft de sociale drinker zijn drankgebruik onder controle. Hij drinkt niet dagelijks, alleen op feestjes of bij het eten zo af en toe. In het tweede stadium drinkt de gewoontedrinker dagelijks. In het derde stadium hebben we het over een probleemdrinker die zijn problemen tracht weg te drinken. Hij ontkent dat er sprake is van een probleem ondanks dat zijn sociale leven niet meer goed functioneert. In het vierde stadium is de alcoholist verslaafd. De hele dag staat in het teken van alcohol. Er zijn grote lichamelijke en geestelijke problemen: leverkwalen, hartkwalen, slokdarmkanker, geheugenverlies en slechte concentratie. Verder zijn er financiële problemen, functioneert hij slechter, is geïsoleerd en verstopt de drank.

Stoppen of minderen met alcohol

Bij Jellinek is het mogelijk therapie te volgen om van uw alcoholverslaving af te komen. Via cognitieve gedragstherapie kunt u grip krijgen op uw verslaving. Indien u helemaal wenst te stoppen dan is de Minnesotabehandeling geschikt.

Voeding(ssupplementen) tegen alcoholverslaving

Uit onderzoek door professor Roger Williams van de universiteit van Texas is gebleken dat aan alcohol verslaafde muizen geen aandacht meer schenken aan alcohol indien zij een voedzaam dieet krijgen dat is aangevuld met vitaminen en mineralen. Het gaat om een eiwitrijk dieet en de mineralen kalk (1000 mg) en magnesium (500 mg) plus een sterke vitamine B-complex.

Daarnaast is glutamine van belang. Dit is een aminozuur dat zich in graaneiwitten bevindt. Glutamine beschermt bacteriën tegen alcoholvergiftiging. Minstens 30% van de alcoholverslaafden reageert hier gunstig op. Het gaat om 2 tabletten glutamine van 500 mg dat driemaal daags moet worden ingenomen en 2 tabletten van 500 mg een half uur voor het tijdstip dat men zin krijgt in alcohol.

Tot slot schijnt de Kudzu plant nog goed te zijn tegen alcoholverslaving. Daidzeïne in Kudzu zet acetaldehyde, het giftige afvalproduct van alcohol, om in acetaat, een onschadelijk product. Puerarine zorgt samen met daidzeïne voor een lagere alcoholspiegel in het bloed. Alcoholisten drinken minder alcohol als ze Kudzu hebben ingenomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcoholverslaving: hoe werkt alcohol verslavend?Alcoholverslaving: hoe werkt alcohol verslavend?Wanneer we alcohol innemen dan werkt dit enigszins bedwelmend en voelen we ons prettig. Dit komt omdat in de hersenen de…
Alcohol verslavingAlcohol verslavingAlcohol verslaving is een verslaving die vrij vaak voor komt. Circa 10% van de bevolking kampt met een alcoholverslaving…
Alcohol en werkAlcohol en werkUit een onderzoek van Fortis blijkt dat drinkende werknemers beter presteren. Zij hebben dit onderzoek uitgevoerd binnen…
Bronnen en referenties
  • Dé vitaminen en mineralengids
  • Wat is alcohol? - alcoholverslavingen.nl
  • Alcoholverslaving - verslaving.nu
  • Heeft u een alcoholverslaving? Jellinek
  • De geneeskracht van Kudzu - Tom008

Reageer op het artikel "Voeding(ssupplementen) tegen alcoholverslaving (alcoholisme)"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 18-11-2014
Subrubriek: Verslaving
Special: Voedingssupplementen
Medische informatie…
Schrijf mee!