InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met blowen: ontwenningsverschijnselen van cannabis

Stoppen met blowen: ontwenningsverschijnselen van cannabis

Stoppen met blowen: ontwenningsverschijnselen van cannabis Er zijn mensen die verslaafd zijn aan blowen en hier niet mee stoppen vanwege de angst om ontwenningsverschijnselen te ervaren. De intensiteit van deze afkickverschijnselen zijn afhankelijk van de mate waarin er dagelijks geblowd wordt en hoelang er gebruikt wordt. Gemiddeld heeft je lichaam zo'n vijf dagen nodig om alle giftige, verslavende stoffen te verwerken en af te scheiden bij een detox. Cannabisverslaving wordt in de DSM-5, het diagnostisch en statistisch handboek van psychiatrische aandoeningen, een stoornis in cannabisgebruik genoemd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen niet-problematisch cannabisgebruik en een stoornis in cannabisgebruik. Dit onderscheid is soms moeilijk te maken. Het belangrijkste kenmerk van cannabismisbruik is een patroon van middelengebruik dat ervoor zorgt dat je schadelijke gevolgen ervaart: sociale, psychische of gedragsproblemen

Stoppen met blowen kan gepaard gaan met ontwenningsverschijnselen / Bron: Chmee2 / Wikimedia CommonsStoppen met blowen kan gepaard gaan met ontwenningsverschijnselen / Bron: Chmee2 / Wikimedia Commons

Stoppen met blowen

Als je op grote schaal en gedurende een langere periode wiet of marihuana hebt gebruikt, kun je rekenen op een aantal ontwenningsverschijnselen als ermee stopt. De ene persoon heeft er meer last van dan de andere persoon. Het hangt af van de chemie van je lichaam, de mate van gebruik, en andere factoren, zoals de vraag of je met behulp van de drugs een ander probleem verdoezelt, bijvoorbeeld een depressie of sociale angst.

Mensen die het middel gebruiken om zich meer comfortabel te voelen in sociale situaties, kunnen zich flink ongemakkelijk en angstig gaan voelen als zij nuchter worden. Ook mensen die het gebruiken als middel tegen slapeloosheid, zullen over het algemeen een soort van crash ervaren totdat hun lichaam is gewend aan een leven zonder drugs. Ook zijn er mensen die zijn begonnen met blowen om hun emoties te verdringen. Zij voelen zich vrijer als ze hebben geblowd en ze hoeven zich voor even niet druk te maken over hun problemen of traumatische gebeurtenissen die hun zijn overkomen. Als ze stoppen met blowen, zullen ze merken dat ze hun emoties hebben weggestopt door te blowen. Begeleidende therapie kan dan helpen om met deze negatieve emoties om te leren gaan.

Factoren die een rol spelen bij het krijgen van ontwenningsverschijnselen

Factoren die van invloed zijn op het krijgen van ontwenningsverschijnselen zijn onder meer:

Duur van het gebruik

Gebruik je wiet pas sinds kort of gebruik je het al jaren, misschien zelfs al vanaf je tienerjaren.

Frequentie van het gebruik

Hoe vaak blow je. Was het dagelijks? Tweemaal daags? Driemaal per dag? De hele dag vanaf het moment dat je opstaat of alleen avonds voor het slapen gaan?

Als je de afgelopen tien jaar flink hebt geblowd, dat wil zeggen zeker drie per dag, dan is de kans groot dat je meer dan gemiddeld last zult hebben van ontwenningsverschijnselen.

Ontwenningsverschijnselen van cannabis

Je ervaart zowel lichamelijke gevolgen als psychische gevolgen.

Stoppen met blowen kan leiden tot angst / Bron: Geralt / PixabayStoppen met blowen kan leiden tot angst / Bron: Geralt / Pixabay
Angst
Je kunt je meer ongemakkelijk en angstig voelen in sociale situaties en een soort van gegeneraliseerde angst ontwikkelen. Dit is precies het tegenovergestelde van hoe ontspannen je je voelde tijdens het gebruik van cannabis. Bedenk dat je angsten waarschijnlijk ongegrond zijn en dat je je mettertijd beter zult voelen. Als jij je echter na een week na het stoppen met blowen nog steeds angstig voelt, is het een goed idee om je huis​​arts te raadplegen. Soms is angst een probleem dat er reeds was voordat je begon met het gebruik van cannabis en dat weer terugkomt nadat je er mee bent gestopt. Begeleiding of behandeling kan je helpen om hier beter mee om te gaan. De huisarts kan je verwijzen.

Verandering in eetlust

Cannabisgebruik kan de eetlust stimuleren. Nadat je bent gestopt met blowen, kan het zijn dat je minder trek hebt en bijgevolg minder eet. Sommige mensen ervaren juist een toegenomen eetlust nadat ze gestopt zijn met blowen.

Krampen

Sommige mensen krijgen last van maagkrampen en spijsverteringsproblemen. Dit gaat vanzelf over, vaak binnen enkele dagen.

Craving

Craving duidt op het extreem trek hebben in blowen. De meeste gebruikers die stoppen ervaren op een gegeven ogenblik een sterk verlangen naar cannabis. Het wordt ook wel zucht of hunkering genoemd. Dit intense gevoel kan ontstaan doordat je lichaam gewend is aan cannabis. Het beïnvloedt de overdracht van signalen in de hersenen en het lichaam raakt in de war als je niet meer blowt. Craving kan vooral nauw samenhangen met situaties waarin je gewend bent te blowen. Ook kun je op een andere manier worden herinnerd aan blowen, zoals bij een gevoel van angst of stress. Dit worden ook wel 'trekmomenten' genoemd. Afleiding zoeken en wat anders gaan doen, is een goede manier om hiermee om te gaan.

Depersonalisatie

Je kunt een gevoel hebben van zelfvervreemding, alsof je buiten jezelf staat. Dit is meestal een gevolg van hevige angst. Het is heel goed mogelijk dat je je nog nooit eerder zo hebt gevoeld; de chemie van je hersenen zijn in de war gegooid en zoeken naar een nieuwe balans.

Depressie

Veel mensen ervaren depressieve symptomen bij het loskomen van cannabis. Je kunt je neerslachtig voelen, alsof je alle levenslust hebt verloren.

Duizeligheid

Sommige mensen die stoppen met blowen melden een duizelig gevoel. Accepteer het gewoon als een symptoom dat vanzelf weer overgaat als je een paar dagen verder bent.

Hoofdpijn is een van de ontwenningsverschijnselen van stoppen met blowen / Bron: Istock.com/JackFHoofdpijn is een van de ontwenningsverschijnselen van stoppen met blowen / Bron: Istock.com/JackF
Hoofdpijn
Een ander veel voorkomend ontwenningsverschijnsel is hoofdpijn. Ook deze klacht waait vanzelf weer over zodra je lichaam ontgift is.

Insomnia

Insomnia verwijst naar slapeloosheid. Mensen die stoppen met blowen zijn soms tijdelijk niet goed in staat om in te slapen. Veel blowers gebruiken cannabis ook als een soort slaapmiddel. Door blowen slaap je weliswaar dieper, maar de kwaliteit van de REM-slaap wordt er wel degelijk door beïnvloed. Je komt door cannabis minder en korter in de REM-slaap en door niet langer te blowen zal de kwaliteit van je slaap merkbaar toenemen; je zult uitgeruster wakker worden. Maar dan moet je wel eerst door de zure appel heen bijten. Probeer een aantal ontspanningstechnieken uit of beweeg overdag meer, zodat je 's avonds beter inslaapt.

Prikkelbaarheid

Je kunt je zeer prikkelbaar voelen als je breekt met je verslaving. Je kunt je opwinden en druk maken om de kleinste dingen, maar dit gevoel ebt vanzelf weg zodra je gewend bent aan een leven zonder cannabis.

Stemmingswisselingen

Sommige mensen ervaren extreme wisselingen in hun stemming wanneer ze proberen om te stoppen met blowen. Je kunt je de ene minuut goed voelen en vervolgens overmand worden door verdriet of je juist heel boos voelen.

Misselijkheid

Een gevoel van misselijkheid, vooral na het eten, is een heel gebruikelijke klacht bij het stoppen met blowen.

Slaapstoornissen

Je kunt zeer levendige dromen beleven of juist een verstoorde slaap hebben waarbij je wakker wordt in het midden van de nacht. Je kunt dan last hebben van vreselijke nachtmerries waar je badend in het zweet uit wakker schrikt. Dit kan tijdelijk leiden tot slaapgebrek, maar uiteindelijk zal je slaap verbeteren.

Zweten

Veelvuldig zweten en vooral 's nachts hevig transpireren komt veel voor bij het stoppen met blowen.

Wanneer verdwijnen de ontwenningsverschijnselen?

Hoelang je last zult hebben van ontwenningsverschijnselen, verschilt van persoon tot persoon. Het is mede afhankelijk van de duur en mate van het gebruik. De meeste mensen zullen merken dat ze na 90 dagen volledig zonder symptomen zijn, en vaak al eerder. Het hangt er ook vanaf of je langzaam afbouwt of gewoon in een keer stopt, de zogeheten 'cold turkey methode'. Dit is de beste manier om te stoppen, maar je lichaam en hersenen moeten zich daarna aanpassen aan de nieuwe situatie en dat kost tijd. Een verslaving beëindigen is weliswaar één van de moeilijkste en meest ingrijpende beslissingen in je leven, maar stoppen met blowen loont.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blowen op jonge leeftijd niet zonder gevaarBlowen op jonge leeftijd niet zonder gevaarJarenlang was de informatie die vanuit de overheid verstrekt werd omtrent het gebruik van softdrugs nogal soft. De strek…
Stoppen met blowenBlowen: Voor veel mensen is dit een leuke sporadische bijkomstigheid. Voor een select groepje is dit echter niet zo. Uit…
Blowen en de effectenBlowen en de effectenIn de grote steden zoals Amsterdam en Den-Haag kom je veel mensen tegen die blowen. Het is een verslaving waar mensen zi…
Problemen met drank en (soft)drugs bij jongerenProblemen met drank en (soft)drugs bij jongerenJongeren die in de jeugdzorg zitten en jongeren afkomstig uit speciaal onderwijs blijken veel vaker te roken, te drinken…
Alcohol detox: afkicken met sodium oxybateWanneer je je alcoholverslaving aan wilt pakken en wilt stoppen met drinken, ga je door een vervelende periode van alcoh…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels / Pixabay
  • American Psychiatric Association. Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5). Nederlandse vertaling van Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 5th Edition. Amsterdam: Boom Psychologie, 2014.
  • http://www.cannabisdebaas.nl/Stoppen-minderen/Zin-in-cannabis.aspx
  • https://www.verywell.com/what-to-expect-from-cannabis-withdrawal-22304
  • http://www.readyforchange.nl/nl/Cannabisverslaving/Ontwenningsverschijnselen-cannabis-wiet
  • https://www.addictioncenter.com/drugs/marijuana/withdrawal-detox/
  • http://mentalhealthdaily.com/2013/03/02/marijuana-withdrawal-symptoms-what-you-may-experience/
  • Afbeelding bron 1: Chmee2 / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Geralt / Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/JackF

Reageer op het artikel "Stoppen met blowen: ontwenningsverschijnselen van cannabis"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 05-04-2017
Subrubriek: Verslaving
Special: Cannabis & blowen
Medische informatie…
Schrijf mee!