InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken: lasertherapie

Stoppen met roken: lasertherapie

Stoppen met roken: lasertherapie Stoppen met roken kan tegenwoordig op diverse manieren: er worden verschillende hulpprogramma's om te stoppen met roken aangeboden. Een relatief nieuwe behandelmethode is stoppen met roken lasertherapie. Deze lasertherapie tegen roken wordt veelvuldig aangeboden. Maar wat zegt de wetenschap over de effectiviteit van lasertherapie voor stoppen met roken?

Stoppen met roken: lasertherapie

Lasertherapie wordt reeds jaren toegepast in de medische wereld. Lasertherapie is met name populair als behandeling voor uiteenlopende huidproblemen en wordt beschouwd als een pijnlozer alternatief voor het traditionele ontharen. Met behulp van lasertherapie worden oogcorrecties uitgevoerd en migraine 'weggestraald'. Sinds enkele jaren wordt lasertherapie ook aangeboden als hulpmiddel bij stoppen met roken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de opvattingen over acupunctuur

Acupunctuur is een traditionele Chinese behandelmethode, waarbij men met naalden specifieke punten in het lichaam stimuleert. Hierbij wordt verondersteld dat deze punten in het lichaam corresponderen met bepaalde lichaamsfuncties, waardoor men door een specifiek punt te behandelen een lichamelijke of geestelijke klacht aanpakt.

Onderzoek naar laserbehandeling roken

Er zijn reeds diverse onderzoeken uitgevoerd naar de effectiviteit van acupunctuur in de behandeling van roken. Er is echter maar een klein aantal onderzoeken specifiek uitgevoerd naar de effectiviteit van lasertherapie, oftewel laser acupunctuur.

Vijf Chinese wetenschappers voerden in 2000 een dubbel blind en gerandomiseerd onderzoek uit naar de effectiviteit van lasertherapie in de behandeling van rokende adolescenten. Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 250 adolescenten. De proefpersonen ondergingen een behandeling met laseracupunctuur óf een behandeling met laseracupunctuur op zogenaamde onechte acupunctuur plaatsen. Deze laatste groep vormde de controle groep en ontving een zogenaamd placebo. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat vier weken na afloop van de behandeling 21,9% van de proefpersonen in de experimentele groep en 21,4% van de proefpersonen in de controlegroep volledig gestopt waren met roken. Er werd geen significant verschil in behandelmethoden geconstateerd.

Middels een onderzoek uitgevoerd door Kerr, Lowe en Spielholtz in 2008 werden 340 vrijwillige proefpersonen random verdeeld in drie behandelgroepen. Groep A ontving drie lasertherapie behandelingen gevolgd door één onechte lasertherapie behandeling; groep B ontving vier lasertherapie behandelingen; groep C ontving vier onechte lasertherapie behandelingen. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat zes maanden na afloop van de behandeling 0.5% van de mensen uit groep C, 55% van de mensen uit groep B en 19% van de mensen uit groep A nog steeds gestopt waren met roken. Het verschil tussen de groepen onderling is significant. Dit betekent dat behandeling met lasertherapie effectiever is dan behandeling met onechte lasertherapie in de behandeling van roken.

Aanbieders van lasertherapie roken in Nederland

Er zijn diverse bedrijven en organisaties die beweren dat zij met lasertherapie een einde kunnen maken aan je rookgedrag. In de praktijk komt het er echter op neer dat men naast de lasertherapie ook nog aanvullende gedragstherapeutische gesprekken krijgt. Dit is echter heel iets anders dan met enkel lasertherapie van je rookverslaving afkomen! Een overzicht van mensen die enkel met lasertherapie werken:

BedrijfKosten per behandelingDuurSlagingspercentage
Laserpraktijk Lemelerveld€150Eenmalige behandeling65%
Laserpraktijk Nederland€120Eenmalige behandeling90%
G.J. Duijsters€145Eenmalige behandeling90%
Nederlandse en Belgische Laserinstituut€125Eenmalige behandeling90%

Lees verder

© 2009 - 2014 Melod, gepubliceerd in Verslaving (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken: Hoe stop ik met roken?Stoppen met roken: Hoe stop ik met roken?Als je stopt met roken heb je daar veel voordelen van. Maar hoe stop je met roken? In dit artikel worden verschillende m…
Stoppen met roken – 5 tipsStoppen met roken – 5 tipsHet is intussen al even geleden, maar op 1 juli 2008 is door heel Nederland definitief het rookverbod ingegaan. Verboden…
Tips om te stoppen met rokenVeel mensen willen stoppen met roken, maar lang niet iedereen slaagt erin. Het grootste deel van de rokers gaat uiteinde…
Geld besparen, stop met rokenGeld besparen, stop met rokenDe belangrijkste reden om te stoppen met roken is met stipt je gezondheid. Roken is ongezond en vergroot de kans op vele…
Bronnen en referenties
  • Yiming, C., Changxin, Z., Ung, W. S., Lei, Z. & Kean, L.S. Laser Acupuncture for Adolescent Smokers: A Randomized Double-Blind Controlled Trial (2000) Kerr, C.M., Lowe, P.B. & Spielholz N.I. Low level laser for the stimulation of acupoints for smoking cessation: a double blind, placebo controlled randomised trial and semi structured interviews (2008) http://www.laserpraktijk-lemelerveld.nl/laser4.htm http://www.laserpraktijknederland.nl/ http://www.stoproken.nu/ http://www.stopmetroken.nu/

Reageer op het artikel "Stoppen met roken: lasertherapie"

Reacties

Feancisca, 20-03-2013 21:04 #2
Misschien ligt de lagere kans op slagen bij laser therapy in lemelerveld wel voor de hand.
ze bieden namelijk net als de meeste centra een nabehandeling aan als het stoppen toch niet meteen lukt. echter toen ik hiervoor belde kwamen ze met de vraag of ik ondertussen alweer gerookt had. het antwoord was ja, …

dus geen na behandeling voor mij. dat mag namelijk alleen als eerste behandeling goed gewerkt heeft en je dus gestopt bent.

nu zou ik gewoon een nieuwe behandeling moeten boeken… ik vind het maar een rare redenatie. op de site staat niet aangegeven dat nabehandeling geweigerd word nadat je weer gerookt hebt.

en waarom zou je terug komen voor tweede behandeling als het wel goed gewerkt heeft!?

Jan van der Mooren, 20-11-2011 10:04 #1
Volgens mij - 50 jr, verslaafd vanaf mijn 12de - is er maar één echte mogelijkheid: een afkickkliniek zoals voor alcohol- en/of drugsverslaving. Er wordt iedere keer weer voorbij gegaan aan de ernst van de verslaving. Zolang men blijft denken dat middeltjes en doorzichtige gedragstherapietjes soelaas bieden, neemt men de afhankelijkheid van de verslaafde niet serieus.

Infoteur: Melod
Subrubriek: Verslaving
Special: Stoppen met roken
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!