InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcohol verslaving

Alcohol verslaving

Alcohol verslaving Alcohol verslaving is een verslaving die vrij vaak voor komt. Circa 10% van de bevolking kampt met een alcoholverslaving. Wanneer je alcohol verslaafd bent zijn er een aantal manieren om te stoppen met alcohol.

Wat is alcohol?

Alcohol is een middel dat een verdovende werking heeft. Bepaalde dranken, die alcoholische dranken genoemd worden, bevatten een bepaald alcoholpercentage. Alcohol ontstaat door vergisting van vruchtensuikers of granen. Vergiste dranken hebben een maximaal alcoholpercentage van 15%. Door te distilleren kunnen dranken met een veel hoger alcoholpercentage gemaakt worden. Alcohol is een drug en valt in de categorie van harddrugs.

Effect van alcohol
Alcohol wordt opgenomen in het bloed door de maag en de darmen. Via de bloedbaan komt de alcohol vervolgens in het gehele lichaam terecht. Alcohol heeft een effect op de overdracht van signalen in de zenuwen en de hersenen. Alcohol doet er ongeveer 1.5 uur over per consumptie om het lichaam weer te verlaten. Alcohol heeft niet bij iedereen hetzelfde effect. Dit is onder meer afhankelijk van het vochtgehalte in het lichaam en het lichaamsgewicht. Alcohol kent echter wel enkele typische effecten. Gebruikers noemen onder andere:
  • Ontremming van emoties
  • Verstoring van de fijne motoriek
  • Afname van het reactievermogen
  • Verandering in waarneming van het eigen gedrag
  • Moeite met praten
  • De dag erna: een kater

Met name op de lange termijn kan alcohol een gevaar voor de gezondheid vormen:
  • Beschadiging van de lever en de hersenen
  • Vergrote kans op ongelukken
  • Sociale problemen
  • Depressiviteit
  • Verminderd geheugen (met name het korte termijn geheugen)

Verslaving

We spreken van een verslaving wanneer:
  • Iemand een steeds hogere dosis van een middel nodig heeft om het gewenste effect te bereiken (gewenning, tolerantie)
  • Iemand meer gebruikt dat hij eigenlijk wil (afhankelijkheid)
  • Iemand last krijgt van lichamelijke en/of geestelijke ontwenningsverschijnselen wanneer het stopt met het gebruik van het middel (onthoudingsverschijnselen) waardoor men geneigd is het middel opnieuw te gebruiken

Alcohol verslaving

Een alcohol verslaving komt vrij veel voor. Geschat wordt dat 10% van de Nederlandse bevolking een probleemdrinker is. Alcoholgebruik kan leiden tot zowel lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid. Er kan gewenning optreden waardoor men steeds meer gaat drinken. Veel mensen kennen de risico's van alchol gebruik wel, maar denken dat het hen niet zal overkomen. Doordat alcohol een sociaal geaccepteerde drug is, is het gemakkelijk verslaafd te raken.

Wanneer je één of meerdere van onderstaande punten herkent heb je mogelijk een alcoholverslaving:
  • Je hebt alcohol nodig om te ontspannen, om een andere stemming te krijgen of om bepaalde angsten/spanningen te overwinnen
  • Je drinkt dagelijks meer dan twee glazen
  • Je krijgt ontwenningsverschijnselen wanneer je niet drinkt
  • Je maakt veelvuldig ruzie over je drankgebruik met je partner of gezinsleden

Ontwenningsverschijnselen alcohol
Wanneer je gedurende langere tijd alcohol gebruikt hebt en je stopt, kan je milde ontwenningsverschijnselen krijgen. De volgende ontwenningsverschijnselen worden regelmatig genoemd:
  • Trillende handen
  • Overmatig zweten
  • Slecht slapen
  • Waanbeelden
  • Misselijkheid en braakneigingen

Meer informatie over de ontwenningsverschijnselen van alcohol kan je lezen in het artikel Alcohol detox (ontgiften)

Alcohol verslaafd?

Wanneer je vermoed dat je alcohol verslaafd bent doe je er goed aan hulp in te schakelen. Sommigen lukt het op eigen kracht te stoppen, maar dit blijkt erg lastig te zijn. Er zijn verschillende instellingen en instanties die je hulp bij verslaving kunnen bieden. Zo bestaan er consultatiesbureaus voor alcohol en drugs (CAD), de plaatselijke GGD en verslavingsklinieken. Er bestaan instellingen die je helpen de eerste lastige periode van afkicken door te komen door middel van speciale detox programma's. Er bestaan ook medicijnen die je kunnen helpen bij het afkicken van alcohol. Hier kan je meer over lezen in het artikel Alcohol onder controle met zelfhulpmiddelen.

Lees verder

© 2009 - 2014 Melod, gepubliceerd in Verslaving (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Teveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingTeveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingAlcohol wordt door sommigen beschouwd als een maatschappelijk aanvaarde drug. Bij een overdreven gebruik van alcohol kan…
Alcoholverslaving begint met een katerAlcoholverslaving begint met een katerJe hebt het vast wel eens gehad. Na een gezellig avondje stappen of een feestje, waarbij je de nodige alcohol hebt gedro…
Wat is alcohol?Wat is alcohol?Heb jij vragen over alcohol? In dit artikel kunt u op de volgende vragen antwoord vinden. Wat is alcohol? Welke soorten…

Reageer op het artikel "Alcohol verslaving"

Reacties

Gur, 11-04-2013 19:38 #5
Het feit dat die Frans hieronder ze reageert is voor mij al een teken aan de wand. Als je weet dat je er prima buiten kan reageer je niet zo venijnig.

Mijn ex deed exact hetzelfde en zei ook dat ie maar 4 glazen dronk. Nou langzamerhand kom je erachter dat het geen vier glazen waren maar 10 flesjes bier en dan van de allergrootste flessen en dus geen kleine flesjes'.

De mensen hieronder adviseer ik te breken met de alcoholist. Het klinkt hard, maar of het nu je vader is of je echtgenoot of je kind. Je kunt er niets mee beginnen en je gaat er zelf kapot aan. Alcoholisten hebben geen stress. Althans zodra ze stress voelen gaat de fles er weer in. En hun medemens gaan eerder kapot dan hun hoor. Kapot aan de stress. Stress is m.i. nog schadelijker dan alcohol. Bedenk goed dat het de eigen verantwoordelijkheid is van de alcoholist. En ik heb de ervaring dat ze niet veranderen doordat jij het van ze vraagt. Ze zullen alleen van de alcohol afblijven als ze het zelf besluiten. En dat doen ze dus vaak niet. Ga je eigen leven leiden en ga niet je eigen leven lijden door te blijven bij de alcoholist en je maar zorgen te maken over iets waar toch niet teen te vechten valt.

Sterkte
Gur

Caren van Leemt, 08-01-2012 01:37 #4
Ad, ik ken het probleem. mijn vader is verslaafd maar ontkent dit ook steeds. hij is regelmatig naat de huisarts gegaan omdat dat vab ons moest. dit heeft echter geen effect gehad. de laatste tijd hebben we ook steeds vaker ruzie. Het advies dat ik je wil geven is toch proberen om te gaan praten en dan duidelijk vertellen waarom jullie denken dat er een probleem is. het helpt ook wanneer de huisarts er bijvoorbeeld vanaf weet door evt de man. dan kan de huisarts het erover hebben als neutrale persoon. diegene voelt zich snel aangevallen, maar een arts kan dat verminderen. Ik hoop dat je er iets aan hebt en toch een oplossing kunnen vinden. bij ons is het onmogelijk om een oplossing te vinden en proberen er maar mee te leven. maar dat is erg lastig.

Ad Habets, 03-01-2012 20:08 #3
Vraag: iemand uit mijn naaste en directe omgeving heeft duidelijk een alcoholverslaving.
Zij ontkent dit echter in alle toonaarden. De gezinssituatie is volledig ontregeld. Zij weigert volstrekt naar de huisarts te gaan voor professionele hulp. Hoe krijgen we iemand zover haar problemen te onderkennen en in eerste instantie al de huisarts in te schakelen? Ik wacht met belangstelling uw antwoord af.

Matty Bemer, 06-12-2011 23:31 #2
Goed lezen Frans. Je bent verslaafd als je er NIET meer zonder kan! Dus je hebt het spul nodig om je hunkering naar dat spul te temmen. Met andere woorden, laat de glazen eens 3 weken staan, en ga in die periode na, of je behoefte er niet is, je dagelijks leven er niet onder lijdt. Heb je dat wel… dan ben je wel degelijk verslaafd, maar doe je als zeer velen verslaafde, het niet erkennen dat je verslaafd bent.

Frans, 16-09-2011 09:43 #1
Mogelijk alcoholverslaafd wanneer je meer dan 2 glazen per dag drinkt? Laat me niet lachen, dan is heel Nederland alcoholverslaafd. Ik drink gemiddeld 2 - 4 glazen per dag, ik heb het echt niet nodig en ik kan er ook heel goed buiten. En verslaafd ben ik al helemaal niet.

Infoteur: Melod
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!