InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcohol en alcoholverslaving

Alcohol en alcoholverslaving

Alcohol en alcoholverslaving Alcohol (C2H5OH) beïnvloedt mensen op verschillende manieren, afhankelijk van hun grootte, geslacht, lichaamsbouw en het metabolisme. In combinatie met medicatie vormt het een dodelijk geheel.

Effecten van alcohol

Algemene effecten van alcohol, zijn een gevoel van warmte, een rode huid, verminderde remmingen, slechte coördinatie, onduidelijke spraak, geheugen- en begripverlies.
In het geval van extreme dronkenschap, is men geneigd tot braken, eventueel vergezeld van incontinentie, slechte ademhaling, een daling van de bloeddruk en in gevallen van ernstige alcoholvergiftiging heeft het een coma of de dood tot gevolg.
Veel drinken over een korte periode van tijd, resulteert meestal in een "kater" hoofdpijn, misselijkheid, trillen en soms braken, te beginnen vanaf 8 tot 12 uur later. Een kater is gedeeltelijk te wijten aan vergiftiging door alcohol en andere bestanddelen van de drank. Alcohol zoals ethanol wordt in de wetenschap gebruikt om het water te onttrekken uit weefsels. In ons lichaam gebeurt eigelijk hetzelfde. Door overmatig alcoholgebruik wordt het vocht uit de weefsels en dus ook uit de hersenen ontrokken. Dit veroorzaakt mede de kater die men er de volgende dag aan overhoudt. Ook het dorstgevoel tijdens de nacht of in de morgen, is hieraan te wijten.
Het innemen van hoge alcohol concentraties kunnen aanleiding geven tot lever falen. De lever is niet meer in staat om alle afvalstoffen in het lichaam af te breken wat resulteert in gele ontlasting.

Alcoholgebruik in combinatie met medicatie

De combinatie van alcohol met andere drugs of medicatie, kunnen de effecten van alcoholgebruik nog versterken. Vele dodelijke ongevallen van alcoholgebruik, zijn te wijten aan mensen die alcohol gebruikt hebben in combinatie met andere drugs. Cannabis, kalmeringsmiddelen, barbituraten en andere slaappillen of antihistaminica (hoest, allergie, ...) mogen niet ingenomen worden met alcohol. Zelfs een kleine hoeveelheid alcohol met een van deze geneesmiddelen, kan ernstig afbreuk doen aan het vermogen van een persoon om een auto te besturen.

Het ontstaan van alcoholverslaving

Mensen die op een regelmatige basis alcohol drinken, worden aan de gevolgen van alcohol tolerant waardoor zij dus in staat zijn meer te drinken vooraleer zij aan de onaangename gevolgen van alcoholgebruik lijden. Zelfs bij een zeer hoog alcoholverbruik, lijken deze beginnende alcoholverslaafden niet dronken te zijn of aan enige onaangename effecten te lijden. Omdat deze mensen gewoon gaan werken en het op sociaal vlak vrij goed doen, wordt hun verslechterende fysieke conditie niet onmiddellijk opgemerkt door vrienden en familie tot ze ernstige gezondheidsschade ontwikkelen of totdat zij worden gehospitaliseerd (om andere redenen) en plotseling ontwenningsverschijnselen in het ziekenhuis vertonen.

Alcoholverslaving treedt op in twee verschillende vormen: lichamelijke of fysieke alcoholverslaving en psychologische alcoholverslaving.

Psychologische alcoholverslaving
Psychologische afhankelijkheid van alcohol kan optreden bij regelmatig gebruik of zelfs bij een relatief gematigd dagelijks alcoholgebruik. Het kan ook voorkomen bij mensen die alleen onder bepaalde voorwaarden alcohol gebruiken, zoals vóór en tijdens sociale gelegenheden. De hoeveelheid alcohol dat deze mensen drinken, lijdt niet noodzakelijk tot ernstige intoxicatie. Psychologisch afhankelijk drinkers hebben de neiging om bang of paniekerig over te komen indien zij geen alcohol kunnen drinken.

Lichamelijke alcoholverslaving
Lichamelijke afhankelijkheid voor alcohol treedt op in consequent zware drinkers. Mits hun lichaam is aangepast aan de constante aanwezigheid van alcohol, lijden ze aan zware ontwenningsverschijnselen als ze plotseling stoppen met drinken. De ontwenningsverschijnselen variëren van

  • slapeloosheid
  • zweten
  • actief en hevig reageren
  • een slechte eetlust hebben
  • bevingen
  • hallucinaties
  • dood gaan

Op de site van alcohol kan je nagaan hoe het gesteld is met je alcoholgebruik. Na het beantwoorden van de vragen kom je te weten of je teveel alcohol drinkt of niet.

Sociale gevolgen van alcoholverslaving

Alcoholmisbruik kan een negatieve tol op het leven van mensen hebben zoals het bevorderen van geweld of een verslechtering van de persoonlijk en sociale relaties. Alcoholische gedrag kan interfereren met school of loopbaan doelstellingen en leiden tot werkloosheid.

fysieke gevolgen van alcoholverslaving

Lange termijn alcoholmisbruik levert een verscheidenheid van gezondheidsrisico's op, zoals leverschade en een verhoogd risico voor hart-en vaatziekten. Foetaal Alcohol Syndroom komt voor bij zwangere vrouwen die teveel alcohol drinken. Deze aandoening veroorzaakt gezichtsafwijkingen bij het kind, evenals groeiachterstand en hersenbeschadiging, die vaak tot uiting komt door intellectuele problemen of gedragsproblemen.

Foetaal Alcohol Syndroom
Foetaal Alcohol Syndroom (FAS) is een ernstige vorm van aangeboren afwijkingen bij kinderen. De symptomen vallen onder allerlei lichamelijke en neurologische afwijkingen. Het syndroom wordt veroorzaakt door vrouwen die regelmatig zes of meer glazen alcohol per dag drinken. Dus het komt ook voor bij vrouwen met een laag alcoholgebruik. Kinderen met Foetal Alcohol Syndroom of FAS hebben:

  • een vertraagde groei (lager geboortegewicht, klein hoofd, langzame groei)
  • afwijkingen aan het gezicht (een platte neus, smalle bovenlip, smalle oogspleetjes)
  • afwijkingen aan de lever, het hart, de ogen, de handen en de nagels
  • neurologische problemen (lager IQ, slechte coördinatie, leerproblemen, hyperactiviteit en slecht sociaal functioneren)

Sommige kinderen vertonen slechts enkele van de FAS symptomen. Er wordt aangenomen dat mensen met FAS een groter risico lopen op alcoholverslaving en drugsmisbruik. Voor meer informatie over FAS kan je terecht bij de FAS Stichting.

Berekenen van de alcoholpromillages

De lever heeft 1 tot 1,5 uur nodig om de alcohol uit een glas bier af te breken. In een glas bier zit 5% alcohol, in wijn ongeveer 12% alcohol en in jenever 35% alcohol.

Op de website van Softpics kan je de alcoholpromillages berekenen gebaseerd op het aantal drankjes, gewicht, lengte, geslacht, leeftijd. Dit programma dien je te downloaden op je pc en is compatibel met WinME, WinNT 3.x, WinNT 4.x, Windows2000, WinXP, Windows2003, Windows Vista Starter en Windows Vista.
© 2009 - 2014 Raphaella, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Alcoholverslaving - Boek.
Gerelateerde artikelen
Teveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingTeveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingAlcohol wordt door sommigen beschouwd als een maatschappelijk aanvaarde drug. Bij een overdreven gebruik van alcohol kan…
Alcohol verslavingAlcohol verslavingAlcohol verslaving is een verslaving die vrij vaak voor komt. Circa 10% van de bevolking kampt met een alcoholverslaving…
Alcoholverslaving begint met een katerAlcoholverslaving begint met een katerJe hebt het vast wel eens gehad. Na een gezellig avondje stappen of een feestje, waarbij je de nodige alcohol hebt gedro…

Reageer op het artikel "Alcohol en alcoholverslaving"

Reactie

M. E. de Groot, 11-05-2010 13:24 #1
Ik heb iemand leren kennen met WAARSCHIJNLIJK een alcohoverslaving. Maak me zorgen. Veel. Misschien onterecht? Deze meneer drinkt iedere dag een aantal glazen bier en zeker een fles rode wijn. En vaak wel meer. Hij eet aan warm eten een muizehapje. Overdag wel brood enz. enz. Drinkt ook alleen. Ontspant pas na het eerste glas. Is wat vergeetachtig. Waaraan kan ik zien of hij daadwerkelijk alcoholverslaafd is?

Infoteur: Raphaella
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!