InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Hoe dodelijk is roken?

Hoe dodelijk is roken?

Hoe dodelijk is roken? Iedereen weet dat roken slecht is voor de gezondheid, maar veel mensen beseffen niet hoe dodelijk roken eigenlijk is. De kans op ernstige kwalen is voor rokers veel groter. Volgens de website Stivoro.nl rookt 28 procent van de Nederlanders nog steeds. Driekwart van deze mensen heeft het voornemen om ooit met roken te stoppen. Alleen al in 2009 deed 27 procent van de rokers een poging om van de rookverslaving af te komen. De meest populaire moment om te stoppen is jaarlijks rond de jaarwisseling. Helaas lukt het de meeste mensen niet om te stoppen. Naast de gevolgen voor de gezondheid zijn de kosten ook een reden om per direct te stoppen met roken. Eén pakje sigaretten loopt al richting de vijf euro.

Stoppen met roken kost moeite, maar loont de moeite

Mensen die ooit gerookt hebben kunnen u vertellen wat de gunstige effecten zijn van het stoppen met roken. Door te roken stijgt het bloeddruk. Dit is een tijdelijk effect, want na twintig minuten zakt uw bloeddruk al weer. Twee dagen na uw laatste sigaretje hebt u al minder kans op een hartaanval. Eén jaar na uw laatste sigaret is de kans op een hartaanval met vijftig procent gezakt. Door te stoppen zal het eten u beter gaan smaken. Vijf jaar na het stoppen hebt u een gelijke kans op een beroerte in vergelijking met niet rokers. Ook in geld uitgerekend is het zeer aan te bevelen om het roken af te zweren. Iemand die één pakje per dag rookt, bespaart jaarlijks €4,80 x 365 = €1.752 door te stoppen.

Effecten van het roken op uw lichaam

Naast de zeer duidelijke risico’s (hart- en vaatziekten, longkanker) brengt roken ook schade toe aan andere lichaamsdelen en lichaamsfuncties. Dit kan ook niet anders als u zich bedenkt dat een roker eigenlijk dagelijks een kopje teer inhaleert in de longen. Onderstaand treft u de gevolgen aan per lichaamsdeel.

Effecten op het hart
Het rook komt onmiddellijk in de bloedbaan terecht. Hierdoor zal de bloeddruk stijgen en moet het hart harder werken waardoor u hartkwalen en een onregelmatige hartslag kunt krijgen.

Effecten op de seksuele organen
Mannen die roken hebben een grotere kans op erectieproblemen. Ook het aantal spermacellen zullen verminderen en de kwaliteit kan door het roken ook achteruit gaan. Vrouwen die veel roken zullen minder vruchtbaar zijn en zullen eerder in de overgang terecht komen.

Effecten op de hersenen
In reactie op de nicotine maakt de hersenen endorfinen aan. Hierdoor kan de roker euforische gevoelens krijgen. De rokers hebben ook een grotere kans op een herseninfarct.

Overige effecten op het lichaam

Roken heeft invloed op het gehele lichaam. Uw huid zal er slechter uitzien, uw tanden worden geel en uw smaak vervaagd door een laagje teer op de tong en in de neusholte. De rokers zullen vaak ook wakker worden met hoestbuien. De longen proberen dan om de longen weer vrij te krijgen van vervuiling. Het antwoord van een roker is om gewoon maar weer een sigaret op te steken.

Bijna twintigduizend doden per jaar door het roken

Door de verschillende gevaren overlijden er jaarlijks bijna twintigduizend mensen extra. De meeste mensen overlijden door longkanker en hart- en vaatziekten. Door te stoppen met roken bent u na tien jaar pas van de nadelige effecten van het roken af.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe dodelijk is roken?"

Infoteur: Esmee
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!