InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Waarom stoppen met roken?

Waarom stoppen met roken?

Waarom stoppen met roken? " Roken is schadelijk voor de gezondheid ". Dit is een bekende verklaring voor iedere roker. Iedereen weet dat roken van sigaretten niet goed is voor de gezondheid, maar vele van hen gaan roken omdat het verslavend is. Zelfs als ze willen stoppen, kunnen ze het niet. Zelfs degenen die proberen te stoppen met roken, hebben veel steun en aanmoediging nodig van bijvoorbeeld: familieleden, vrienden of een dokter.

Nicotine

Volgens wetenschappers is roken nog verslavender dan heroïne, cocaïne of alcohol. Er zijn miljoenen rokers in de wereld. Als je verslaafd bent aan roken, is het zeer moeilijk te stoppen, want het bevat nicotine, een zeer verslavende stof. Nicotine zorgt voor een apart gevoel van energie en alertheid van de roker. Voor degene die begonnen is met roken, wordt het heel moeilijk om ermee te stoppen. De meeste mensen beginnen met roken als ze echt beïnvloed zijn door vrienden, familie of zelfs reclame. Mensen hebben het gevoel dat het roken een sociale functie heeft.

Waarom roken?

Mensen roken vanwege hun psychische zwakheden. Ze ontwikkelen een gevoel van tevredenheid, vertrouwen en ontspanning door het roken. Ze denken dat roken helpt om met moeilijke situaties om te gaan. In feite zijn veel mensen afhankelijk van de sigaret om af te komen van spanningen. Rokers denken dat nicotine helpt om te ontspannen. Maar dit is niet waar; nicotine verhoogt de hartslag en de bloeddruk van het lichaam.

Bijna alle rokers weten dat roken slecht is, maar roken verder alsof het bij het leven hoort. Ze proberen zichzelf ervan te overtuigen dat roken niet zo slecht is, de waarheid van roken willen ze niet weten. Het merendeel van de rokers begint met roken in de tienertijd, omdat hun vrienden het ook doen. Je denk dan dat het gezelliger is om toch te gaan roken. Geconstateerd is dat sommige kinderen beginnen met roken, omdat ze dan volwassener lijken. Als je jong bent dan maak je niet druk over de gezondheidsrisico's die betrokken zijn bij het roken. Onderzoek toont aan dat deze kinderen een sterke neiging hebben als mensen om zich heen ook roken, zoals bijvoorbeeld ouders, familieleden of andere broers en zussen.

Waarom stoppen met roken?

Stoppen met roken verkleind de kans op kanker. Jaarlijks overlijden er bijna 10.000 mensen aan kanker, ten gevolge van roken. Maar het verkleind ook andere aandoeningen zoals bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en een aantal longziektes. Ten slotte heeft roken negatieve effecten op vruchtbaarheid, bij mannen onder meer het verminderen van de potentie.

Beste methode om te stoppen met roken

Beste methode om van roken af te komen is op eigen kracht zonder hulpmiddelen. Dan zijn de ontwenningsverschijnselen het kortst. Hoe ik ben gestopt was per ongeluk. Het was midden in de nacht, geen winkels open, niemand in de buurt. Had nog nicotine zuigtabletten staan en wilde het proberen. Het beviel goed, maand lang geprobeerd. Nu twee jaar later, nog geen sigaret aangeraakt.
© 2010 - 2017 Harmus85, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken – 5 tipsStoppen met roken – 5 tipsHet is intussen al even geleden, maar op 1 juli 2008 is door heel Nederland definitief het rookverbod ingegaan. Verboden…
Geld besparen, stop met rokenGeld besparen, stop met rokenDe belangrijkste reden om te stoppen met roken is met stipt je gezondheid. Roken is ongezond en vergroot de kans op vele…
Stoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje van goede voornemens. Stoppen met roken kan echt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waarom stoppen met roken?"

Reacties

J. J., 25-07-2014 23:45 #3
Stoppen met roken ging me makkelijk af na 40 jaar maar methadon en of heroine zie ik als godsonmogelijk. Wat is hier wetenschappelijk aan? Het is gewoon kolder. De schadelijkheid van roken kan ik als reden zien als waarschuwing voor jongeren. Maar als roker zou je niet meer durven te stoppen met deze bangmakerij. Ik ben hier verbaast over

Ikbenik (infoteur), 11-05-2012 23:41 #2
Hallo iedereen ik heb een vraag over roken gisteren deed ik doen durven of de waarheid.

Ik deed durven en achteraf bleek dat een vriend een sigaret in mijn mond had gestopt (Bah) hij zij dat het een snoepje was en ik moest eraan zuigen (wel raar maar oke)

Nu komt de vraag: Heb ik slechte stoffen binnegekregen ik rook zelf nooit en heb astma dus roken is niet handig voor mij kan iemand mij helpen ik ben een beetje bang
:( Mvg…

Nooitmeerroken (infoteur), 31-12-2011 17:47 #1
De beste methode voor mij was het lezen van 'Stoppen doe je zo' het populaire boekje van Marcel van Mosselveld.

Infoteur: Harmus85
Gepubliceerd: 05-06-2010
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!