InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Oorzaken en gevolgen van een koffieverslaving

Oorzaken en gevolgen van een koffieverslaving

Oorzaken en gevolgen van een koffieverslaving Naast alle bekende verslavingen zoals alcohol, drugs en gokverslavingen, is het ook mogelijk om aan koffie verslaafd te worden. De Nederlander drinkt gemiddeld 142 liter koffie per jaar! Dit zijn omgerekend ongeveer 3 kopjes koffie per dag, wat koffie na water de meest gedronken drank maakt. Wereldwijd staat Nederland op de 7e plek voor wat betreft de koffie consumptie.

Wat ligt ten grondslag aan een koffieverslaving?

Zoals een sigaret de verslavende nicotine bevat, zit er cafeïne in cola en koffie. Daarnaast kan men op bijna alle denkbare plaatsen aan koffie komen. Op het werk begint voor de meeste mensen de dag met een kopje koffie, in cafés en restaurants worden dagelijks liters koffie geconsumeerd en in bijna elk huishouden staat wel een koffie apparaat of senseo machine. Koffie wordt ook geassocieerd met gezelligheid of een moment van rust. De cafeïne in de koffie is in pure staat een wit poeder, welk een stimulerend effect heeft op ons centrale zenuwstelsel. Na gebruik kan men zich beter concentreren en wordt men niet zo snel vermoeid. Dit kan een uitkomst bieden voor mensen die lange autoritten moeten maken of s nachts moeten werken in ploegendiensten.

Symptomen van een koffie verslaving

De symptomen van een koffieverslaving vertonen overeenkomsten met andere verslavingen. Zo kan de gebruiker snel geïrriteerd raken, rusteloos gedrag vertonen en vermoeid raken, als hij of zij geen koffie drinkt. Het komt bijvoorbeeld regelmatig voor dat mensen die door de week op het werk veel koffie drinken, in het weekend ineens met hoofdpijn te kampen hebben. Oorzaak: het minder drinken van koffie, waarop het lichaam een ontwenningsreactie vertoont. Er kunnen bij veelvuldig gebruik van koffie ook medische klachten ontstaan, zoals aantasting van het hart en de bloedvaten. Koffie versnelt de hartslag, dus voor mensen met hartproblemen kan grote consumptie van koffie levensgevaarlijk zijn. Ook de bloeddruk wordt door cafeïne verhoogd en het lichaam maakt bij veelvuldige consumptie het stresshormoon epinephrine aan. Daarnaast staat het voor 100% zeker vast dat cafeïne de kans op botontkalking vergroot.

Wel of geen koffie drinken?

Als u met mate koffie drinkt en geen hartaandoening heeft, mag u gerust 3 kopjes koffie per dag drinken. Sommige mensen reageren gevoeliger op koffie dan anderen en daarom kunt uzelf het beste beslissen wat goed voor u is. Ook kunt u ervoor kiezen om bijvoorbeeld vaker koffie zonder cafeïne te drinken. Overigens worden er op basis van diverse wetenschappelijke onderzoeken ook enkele positieve eigenschappen aan koffie toegeschreven, maar deze variëren per onderzoek.

Hoe kan men van een koffieverslaving afkomen?

Enkele tips om van een koffieverslaving af te komen zijn:
  • Ten eerste is het zinvol om van koffie met cafeïne over te stappen op cafeïnevrije koffie. Dit kan men stap voor stap doen, waarbij er steeds meer cafeïnevrije koffie wordt genuttigd.
  • Daarnaast is het zo dat mensen die veel koffie drinken, vaak ook op bepaalde momenten een of enkele kopjes koffie nuttigen. Probeer in ieder geval op de momenten dat u snel een twee kopje koffie neemt, dit te laten staan.
  • Zoek een alternatief voor een kopje koffie. Het kopje koffie bij het ontbijt of na het eten zult u wellicht niet willen inruilen voor wat anders, maar er zijn waarschijnlijk wel koffiemomenten die u kunt inruilen voor een ander drankje zoals thee, bouillon, water of een sapje.
© 2010 - 2014 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cafeine in koffieWat is cafeïne en wat gebeurt er als je teveel cafeïne binnen krijgt? Wanneer ben je verslaafd aan cafeïne en hoe kom je…
Hartkloppingen: een onregelmatige hartslagHartkloppingen: een onregelmatige hartslagBij een onregelmatige hartslag is men hiervan ook bewust door een onaangenaam gevoel van het lichaam en voel je een vers…
Hoofdpijn: bijzondere vormen van hoofdpijnHoofdpijn: bijzondere vormen van hoofdpijnEr zijn enkele zeldzame vormen van hoofdpijn die in dit artikel behandeld zullen worden: (1) chronische dagelijkse hoofd…
Cafeïne en vruchtbaarheidCafeïne en vruchtbaarheidWat is de invloed van cafeïne op de vruchtbaarheid? Het anwoord is afhankelijk of we het hebben over de mannelijke vruch…
Cafeïne: waar is het goed voor, bijwerkingen, zwangerschapCafeïne: waar is het goed voor, bijwerkingen, zwangerschapCafeïne is een witte, iets bittere alkaloïde. De stof werd ook wel theïne genoemd. Tegenwoordig wordt alleen nog gesprok…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Oorzaken en gevolgen van een koffieverslaving"

Reacties

Madison, 28-11-2013 12:11 #2
Het is juist dat kopje koffie bij het ontbijt dat je best vervangt door thee want zoals elke verslaving wil je daarna nog koffie en voor je het weet heb je 2 à 3 tassen koffie gedronken. Ik merkte dat als ik eens geen koffie dronk, ik hoofdpijn kreeg. Na 2 dagen is dit echter over en ik ben overgeschakeld op thee.

Nina Milanova, 27-04-2011 11:20 #1
Ik drink sterke koffie- van gemalen bonen- espresso. Hoeveel mag ik per dag drinken?

Infoteur: Annika_schrijft
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!