InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcohol detox: afkicken met sodium oxybate

Alcohol detox: afkicken met sodium oxybate

Alcohol detox: afkicken met sodium oxybate Wanneer je je alcoholverslaving aan wilt pakken en wilt stoppen met drinken, ga je door een vervelende periode van alcohol detox heen. Er zijn diverse middelen die je kunnen helpen de ontwenningsverschijnselen van alcohol te hanteren, waaronder sodium oxybate. Dit middel blijkt ook te werken bij alcoholverslaafden met een comorbide psychiatrische aandoening.

Alcoholverslaving

Met een drankje op zijn tijd is helemaal niets mis. Voor sommige mensen blijft het echter niet bij af en toe een drankje. Hun leven draait grotendeels om alcohol. Zij zijn verslaafd aan alcohol. Een alcoholverslaving wordt gekenmerkt door:
Een onaangepast alcholgebruik dat leidt tot klinisch significante beperkingen of ongemak, zoals blijkt uit drie of meer van de volgende zeven criteria, voorkomend binnen één jaar:
  • Tolerantie:
Steeds meer alcohol nodig hebben om het gewenste effect te bereiken
Opvallend minder effect van dezelfde hoeveelheid alcohol
  • Ontwenningsverschijnselen wanneer men geen alcohol gebruikt:
Het karakeristieke alcohol ontwennings syndroom
Men neemt alcohol om de klachten van ontwenning te voorkomen of verlichten
  • Men neemt meer alcohol of langer dan men vooraf van plan was
  • Een constant verlangen naar alcohol, of onsuccesvolle pogingen het alcoholgebruik onder controle te krijgen
  • Een groot deel van de dag staat in het teken van alcohol, het verkrijgen van alcohol en het bijkomen van de effecten van alcohol
  • Belangrijke sociale, werk en andere verplichtingen worden verwaarloosd of opgegeven door het alcoholgebruik
  • Men gaat door met het gebruik van alcohol ondanks dat men weet dat terugkerende fysieke of psychologische problemen veroorzaakt of verergerd worden door het alcoholgebruik

Alcohol detox

Wanneer je besluit te stoppen met alcohol drinken, ondergaat je lichaam een zogenaamde alcohol detoxificatie, afgekort tot alcohol detox. Deze periode gaat echter niet zonder slag of stoot. Je lichaam is immers gewend aan de hoeveelheid alcohol en heeft zich daar op ingesteld. Wanneer je plotseling stopt met alcohol kan je dan ook zogenaamde ontwenningsverschijnselen krijgen: trillen, beven, zweten en slecht slapen zijn veelvoorkomende afkickverschijnselen. De ontwenningsverschijnselen duren doorgaans drie tot zeven dagen, waarbij de eerste dagen het hevigst zijn. Na een ruime week zijn de ontwenningsverschijnselen weer verdwenen. Het kan echter erg lastig zijn om deze periode te doorstaan, terwijl je lichaam en geest schreeuwen om alcohol. Er zijn diverse hulpmiddelen die je kunnen ondersteunen bij het stoppen met drinken.

Sodium oxybate is een vetzuur dat een sterke gelijkenis vertoont met de neurotransmitter y-aminobutyric zuur, welke een alcohol nabootsend effect heeft op het centrale zenuwstelsel. Het lichaam denkt hierdoor als het ware dat er nog steeds alcohol het lichaam binnenkomt, terwijl dit niet het geval is. De laatste tien jaar is sodium oxybate een populair alcohol detox middel geworden, met veelbelovende resultaten. Uit onderzoeken blijkt dat circa veertig tot zeventig procent van de alcoholisten na gebruik van sodium oxybate afgekickt zijn en blijven.

Het voorkomen van psychiatrische aandoeningen naast een alcoholverslaving komt vaak voor: schattingen stellen dat zes tot vijftig procent van de alcoholverslaafden een comorbide psychiatrische aandoening heeft. Het hebben van een psychiatrische aandoening vormt in vele onderzoeken naar de effecten van afkickprogramma's een exclusie criterium, waardoor de effecten van onder andere sodium oxybate bij mensen met een comorbide psychiatrische aandoening nauwelijks onderzocht zijn. Uit een recent onderzoek is naar voren gekomen dat sodium oxybate ook een gunstig effect heeft op het afkickproces wanneer men eveneens een psychische aandoening heeft. Deze groep mensen blijkt echter wel een verhoogde kans te hebben op verslaafd raken aan sodium oxybate. Dit lijkt met name voor te komen bij mensen met een borderline persoonlijkheidsstoornis, waardoor dit mogelijk een contra-indicatie voor het gebruik van dit medicijn is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcohol detox en de slaap en dromenHet is al langer bekend dat alcoholverslaafden problemen met de slaap ervaren, zoals slapeloosheid. In de periode direct…
Alcoholverslaving behandeling: verslavingskliniekAlcoholverslaving behandeling: verslavingskliniekWanneer je verslaafd aan alcohol bent en af wilt kicken, is een alcoholverslaving behandeling in een van de vele ontwenn…
Teveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingTeveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingAlcohol wordt door sommigen beschouwd als een maatschappelijk aanvaarde drug. Bij een overdreven gebruik van alcohol kan…
Online alcoholbehandelingOnline alcoholbehandelingTwee procent van de Nederlandse bevolking krijgt op een moment in het leven een alcoholverslaving. Toch zoekt slechts ee…
Bronnen en referenties
  • Caputo, F., Francini, S., Brambilla, R., Vigna-Taglianti, F., Stoppo, M., Del Re, A., Leggio, L., Addolorato, G., Zoli, G. & Bernardi, M. (2011). Sodium oxybate in maintaining alcohol abstinence in alcohol patients with and without psychiatric comorbidity. European Neuropsychopharmacology (21), blz. 450-456.
  • http://www.jellinek.nl/

Reageer op het artikel "Alcohol detox: afkicken met sodium oxybate"

Reacties

Truitje, 15-03-2013 12:10 #2
Ben het helemaal eens met der reactie van "dingetje"'[ levensgevaarlijk die GHB
We krijgen regelmatig mensen met GHB verslaving, en dat is niet best en de detoxificatie van GHB brengt ook nog al eens problemen met zich mee. Patiënten gaan vaak een delirant beeld vertonen.
Geen aanrader dus

Dingetje, 29-11-2012 13:15 #1
Sodium oxybate is een andere naam voor gamma-hydroxy-boterzuur. Oftewel: GHB
Geen goedje waaraan je verslaafd wilt raken, omdat de ontwenning extreme, zelfs dodelijke, lichamelijke gevolgen kan hebben. Dat voornamelijk borderliners verslaafd raken aan GHB is grote onzin. In alle lagen van de bevolking komt verslaving aan GHB voor.

GHB is waarschijnlijk minder slecht voor het lichaam dan alcohol, maar het is geen geschikte blijvende vervanger. Het middel werkt perfect tegen (sociale) angsten, spanningen en depressies, maar de nadelen zijn helaas veel te groot.

Baclofen werkt op dezelfde receptoren en kan wel helpen bij GHB en alcohol ontwenning zonder zelf problemen te veroorzaken. Het haalt helaas niet bij iedereen blijvend de hunkering naar een ander middel weg.

Infoteur: Melod
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholverslaving
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!