InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Verslaving: verslaafd zijn aan pijnstillers en medicijnen

Verslaving: verslaafd zijn aan pijnstillers en medicijnen

Verslaving: verslaafd zijn aan pijnstillers en medicijnen Verslaafd zijn aan pijnstillers of medicijnen is iets waar vaak nogal hevige discussies rond ontstaan. Ten eerste moet er een onderscheid gemaakt worden tussen verslaving en louter medisch gebruik van pijnstillers. Pijnstillers nemen om pijn te bestrijden heeft niks te maken met verslaving. Verslaving komt neer op het afhankelijk zijn van producten zonder dat je lichaam deze nodig heeft. Om effectief van je verslaving af te raken kan een ontwenningskliniek de geschikte oplossing zijn. Afkicken of ontwennen gebeurt het best onder professionele medische begeleiding. Op eigen houtje een verslaving aan pijnstillers stopzetten is niet makkelijk, vermits er al eens sprake kan zijn van ontkenning bij de verslaafde. Wanneer is iemand echt verslaafd?

Verslaving en ontkenning

Het topic "verslaving" leidt soms al eens tot hevige discussies. Regelmatig gebeurt het dat personen die verslaafd zijn aan een product hun verslaving ontkennen. Ook al wijst de buitenwereld en hun omgeving hen erop dat het tijd is om iets aan hun afhankelijkheid te doen, toch blijven ze het probleem negeren. Het proces van de overgang van ontkenning naar erkenning van het probleem kan een hele poos in beslag nemen, maar is noodzakelijk om uiteindelijk van de verslaving af te geraken.

Pijnstillers om medische redenen

Van de andere kant kan het ook gebeuren dat de omgeving te snelle conclusies trekt en te snel van een verslaving spreekt. Zo zijn er bijvoorbeeld zieken die over een lange periode relatief zware pijnstillers nemen om de pijn te kunnen verdragen. In dat geval kan men niet spreken van een verslaving maar van medische noodzaak. Het kan zijn dat de zieke een hele lange periode pijnstillers moet nemen om de ziekte te kunnen verdragen.

Pijnstillers "afbouwen"

Hoe lang die periode ook duurt, toch kan men niet spreken van verslaving als het gebruik louter is om de pijn te bestrijden. Wanneer de ziekte voorbijgaat en de pijn vermindert, kan de zieke het gebruik van pijnstillers afbouwen en uiteindelijk helemaal stopzetten. Let wel dat na langdurig gebruik van zware pijnstillers het aangeraden is om heel systematisch en geleidelijk de dosis van het product te verminderen en het gebruik langzaam aan af te bouwen.

Wanneer ben je verslaafd?

Geen fysieke noodzaak

Men gaat ervan uit dat je verslaafd bent aan een product wanneer je de behoefte hebt om het product in te nemen zonder dat je lichaam het nodig heeft. In geval van verslaving is er geen lichamelijke noodzaak om het medicijn te nemen, zoals bijvoorbeeld het bestrijden van pijn. Louter fysiek gezien kan je dus perfect zonder het product, maar je geest heeft een onbedwingbare behoefte om het product toch in te nemen.

Roes

Het doel hiervan kan zijn om in een toestand van onbezorgdheid en ontspanning te geraken, zeg maar het bereiken van een roes. Je geest gaat dus actief op zoek naar een 'goed gevoel' of een positieve sensatie. Heb je niet de discipline om dit product te laten liggen en is je gebruik regelmatig of zelfs dagelijks, dan ben je verslaafd.

Afkicken in een ontwenningskliniek

Doordat verslaving vooral een psychologische zaak is, is het voor de verslaafde moeilijk om er op eigen houtje mee te kappen. Een psychische afhankelijkheid ontstaat in de eerste plaats al omdat men mentaal niet zo sterk is en daarom is het niet eenvoudig om jezelf genoeg discipline op te leggen. Om die reden doen veel verslaafden een beroep op een afkickcentrum of een ontwenningskliniek. Medische specialisten zullen de verslaafde daar begeleiden in hun ontwenning en zullen ervoor zorgen dat de overgang van verslaving naar ontwenning vlot verloopt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verslaving en misbruik van geneesmiddelenHet komt steeds vaker voor dat een patiënt verslaafd raakt aan medicijnen. Vaak gaat het om pijnstillers en/of slaapmidd…
Afkicken - Hoe kom ik van mijn verslaving af?Afkicken - Hoe kom ik van mijn verslaving af?Verslaafd raken is één ding maar afkicken is vele malen lastiger. Als verslaafde kan je veel negatieve invloed hebben op…
Verslaafd aan geneesmiddelenEen belangrijke bijwerking van sommige medicijnen, dus ook van kalmeringsmiddelen en sommige pijnstillers, is verslaving…
Verslaafd aan pijnstillersVerslaafd aan pijnstillersVerslaafd aan pijnstillers, het bestaat. De dozen aspirines, ibuprofen en ontstekingsremmers gaan in Nederland grif over…

Reageer op het artikel "Verslaving: verslaafd zijn aan pijnstillers en medicijnen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-04-2017
Subrubriek: Verslaving
Special: Pijnstillers
Medische informatie…
Schrijf mee!