InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Krokodil, verwoestende drug in Rusland

Krokodil, verwoestende drug in Rusland

Krokodil is een goedkope drug die enorm populair is geworden in Rusland. De drug wordt niet gekocht maar zelf gemaakt uit vnl. codeïne (een regulier middel tegen hoest), benzine of verfverdunner en jodium. Omdat de drug maar kort werkt: anderhalf uur, is een verslaafde voortdurend bezig met de verslaving. De drug heeft een verwoestende werking op het lichaam. Bij minstens 50% van de gebruikers heeft het de dood tot gevolg.

Zelfmaakdrug

Krokodil, een enorm populaire drug in Rusland. Niet in het minst doordat de drug relatief goedkoop is en zelf gemaakt kan worden. Makkelijk verkrijgbare ingrediënten als codeïne (regulier middel tegen hoest), benzine of verfverdunner, rode fosfor, zoutzuur en jodium worden na anderhalf uur verwarmen omgezet tot een pasta, die via injecties ingespoten wordt. Vervolgens duurt de werking van de drug ook maar anderhalf uur, waardoor een verslaafde de hele dag bezig is met bereiden en gebruiken.

Populariteit verklaard

De populariteit van de drug Krokodil is te verklaren door:
  • de makkelijke verkrijgbaarheid van de ingrediënten
  • de lage prijs van de ingrediënten in vergelijking tot reguliere drugs
  • het zelfde soort effect als heroïne, maar wel 5x zo krachtig

Verwoestende werking

De gevolgen zijn, naast de kick, evenwel vreselijk: zowel van binnenuit, alsook van buitenaf, op de huid, heeft het een verwoestende werking. Het breekt het lichaam af tot rottende plekken, veroorzaakt diepe gaten in de huid en botten beginnen op te lossen. Door het inspuiten verkleurt de huid tot groen en zwart en sterft het weefsel uiteindelijk af; ofwel necrose. Oorzaak zijn de vervuilende stoffen die ontstaan door de manier van bereiden, en niet zozeer de ingrediënten zelf. Op internet zijn schokkende beelden te vinden van de verkleurde en weggevreten lichaamsdelen van verslaafden aan Krokodil. Ze zijn te heftig om hier te tonen.

Korte levensverwachting

Een verslaafde leeft vanaf de start van het gebruik van Krokodil nog slechts een tot twee, maximaal drie jaar.

Afkicken lastig

Een ander nadeel van de drug is dat, door de korte levensverwachting van een verslaafde, de tijd die nodig is om af te kicken te lang duurt in verhouding tot de nog resterende maanden. Verreweg de meeste verslaafden komen daardoor aan deze drugs te overlijden. Als het al lukt om af te kicken is dat, in vergelijking tot andere drugs, een veel zwaarder traject en daardoor voor velen niet meer realiseerbaar.

Naamgeving

De gaten die door het gebruik worden veroorzaakt hebben de drug de naam Krokodil gegeven, alsof je aangevallen bent door een krokodil.

Hoop

Als enige oplossing om het gebruik van deze 'poor man's heroïne' terug te dringen ziet Rusland het verbieden van de vrije verkoop van preparaten die codeïne bevatten, het belangrijkste bestandsdeel van de drug. Helaas is dit tot op heden nog niet gebeurd.

Update 13 september 2011: Krokodil rukt op naar West-Europa

Inmiddels rukt de drug Krokodil op naar Westeuropese landen. Hij is al gesignaleerd in Duitsland, en verwacht wordt dat het nog een kwestie van tijd is dat het gebruik overwaait naar buurlanden België en zelfs Nederland. In ons land valt de drug bovendien onder de geneesmiddelenwet en is daarmee vooralsnog legaal. Hopelijk komt daar snel een einde aan, of de eerste slachtoffers zullen binnenkort ook in ons land vallen.

Update december 2013: Krokodil niet populair in Nederland

De verwachting dat het gebruik van deze drug naar Nederland zou overwaaien is -gelukkig- niet uitgekomen. De bekende Jellinek Kliniek - expert in preventie en behandeling van verslavingen - stelt: In Nederland komt Krokodil niet voor. Dat komt omdat in Nederland voor heroïne gebruikers vervangende middelen beschikbaar zijn. Zij hoeven dus niet uit te wijken naar dit soort middelen.

Lees verder

© 2011 - 2017 Drie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een vaccin tegen cocaïneEen vaccin tegen cocaïneHoe help je cocaïnegebruikers van hun gebruik en verslaving af, zodat ze snel kunnen afkicken? Door de boost die cocaïne…
Afkickkliniek voor verstandelijk gehandicaptenAfkickkliniek voor verstandelijk gehandicaptenVerstandelijk gehandicapten vormen een groep die in de verslavingszorg weinig tot geen aandacht krijgen terwijl verslavi…
Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?Twijfel je als ouder of je kind verslaafd is? Verslaafd aan drugs, alcohol of andere verslavende middelen? Welke kenmerk…
Als je kind gaat experimenteren met drugsAls je kind gaat experimenteren met drugsWat doet het met je als ouder als je ontdekt dat je kind experimenteert met drugs? Denk je als ouder dat experimenteren…
Waarom gebruiken mensen drugsBijna iedereen is wel eens in aanraking gekomen met drugs, al is het niet cannabis (de meest gebruikte drug in Nederland…
Bronnen en referenties
  • http://nos.nl/op3/artikel/254654-krokodil-goedkoop-en-makkelijk-maar-ook-levensgevaarlijk.html
  • http://www.startpunthulpverlening.nl/nieuwsartikel/308/verslaving/drug-krokodil-goedkoop-maar-levensgevaarlijk.aspx
  • http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1333579/2011/10/13/Levensgevaarlijke-drug-krokodil-verovert-Europa.dhtml

Reageer op het artikel "Krokodil, verwoestende drug in Rusland"

Reactie

Zonnetje, 20-11-2011 09:05 #1
Tja, ik heb de beelden bekeken en het ziet er verschrikkelijk uit.Maar er schijnt alweer een ergere versie van dit te zijn gebaseerd op verdovende oogdruppels.Een mens heeft eigen verantwoording over zijn lichaam en zou beter moeten weten dan dit te gaan gebruiken tenzij je een masochist bent of je zelfdestructie modus hebt geactiveerd?Mijn punt is dat er steeds weer nieuwe verschrikkelijkere versies van dit horror gebeuren zullen gaan komen dus heeft het uitbannen van ingredienten weinig zin denk ik.

Infoteur: Drie
Laatste update: 18-01-2014
Subrubriek: Verslaving
Special: Verslaving en genotsmiddelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!