InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: oorzaken van jeuk

Aandoeningen: oorzaken van jeuk

Jeuk, iedereen heeft er wel eens last van. Het kan een erg vervelend probleem zijn, vaak kost het veel moeite om van een jeukende huid af te blijven. Vaak wordt er toch gekrabd met als gevolg dat het langer duurt voordat de jeuk weer verdwijnt. Jeuk is een verschijnsel wat je veel ziet bij bijvoorbeeld insektenbeten maar ook bij veel huidziekten komt jeuk voor. Dit kun je bijvoorbeeld zien bij urticaria (galbulten), constitutioneel eczeem of contact eczeem.

Inhoud

Hoe komt jeuk tot stand?

De sensatie van jeuk komt tot stand via gespecialiseerde zenuwvezels, de zogenaamde C-vezels. Vanuit de C-vezels gaat de sensatie verder naar het ruggenmerg om vervolgens naar de hersenen te gaan. Pijnprikkels en koudeprikkels hebben een remmend effect op de sensatie van jeuk op het niveau van het ruggenmerg. Dit wil zeggen dat pijn en kou op een plek waar ook jeuk is de jeuksensatie remmen. Om deze reden helpt krabben (op korte termijn) tegen jeuk. Door het beschadigen van de huid door krabben, kan de jeuk verergeren.

Er kan ook sprake zijn van jeuk zonder een duidelijke oorzakelijke factor zoals een insektenbeet of huidziekten. Wanneer jeuk zonder duidelijke oorzaak gegeneraliseerd aanwezig is, dit wil zeggen over het gehele lichaam, spreken we van pruritus sine materia. Dit artikel gaat in op de mogelijke oorzaken van pruritus sine materia.

Een droge huid als oorzaak van jeuk

Een droge huid wordt ook wel xerosis genoemd. Wanneer men last heeft van een droge huid, kan deze huid gaan jeuken met vaak als gevolg dat men gaat krabben. Het krabben kan dan de huid weer beschadigen waardoor deze juist weer meer gaat jeuken. Je komt hierdoor in een soort vicieuze circel terecht. Belangrijk bij een droge huid die jeukt is dat hij goed ingesmeerd wordt het liefst met een wat vettige creme, lotion, of zalf.

Terminale nierinsufficiëntie als oorzaak van jeuk

Bij terminale nierinsufficiëntie kan men ook last krijgen van jeuk. Pas wanneer er nog maar heel weinig over is van de nierfunctie kun je hier last van krijgen. Pas bij een nierfunctie van 20% of minder zie je dit verschijnsel voorkomen. De oorzaak van de jeuk is dan gelegen in het opstapelen van verschillende stoffen in het lijf die niet meer uitgescheiden kunnen worden door de nier. Meestal is het dan zo dat iemand moet gaan dialyseren om de overbodige stoffen weer uit het lichaam te krijgen.

IJzergebreksanemie als oorzaak van jeuk

Bij ijzergebreksanemie kan men ook last van jeuk hebben. IJzergebreksanemie wil zeggen dat je bloedarmoede hebt door een tekort aan ijzer. IJzer is nodig voor de functie van rode bloedcellen, wanneer je hier dus een tekort aan hebt krijg je bloedarmoede wat als verschijnsel jeuk met zich mee kan brengen. Wanneer er sprake is van ijzergebreksanemie is het belangrijk dat de oorzaak hiervan opgespoord wordt. Vaak moet men behandeld worden met ijzerpreparaten (staaltabletten, of extra vitamine B12 soms kan aanpassingen in het voedingspatroon voldoende zijn. En wanneer de oorzaak anders is, dan een tekort aan ijzer-inname moet deze ook verholpen worden.

Hemochromatose als oorzaak van jeuk

Hemochromatose is een ziekte waarbij er ijzer gestapeld wordt in het lichaam. Het is de meest voorkomende erfelijke ziekte waarbij men vanaf de geboorte meer ijzer uit de voeding opneemt dan het lichaam nodig heeft. Omdat het lichaam dit teveel aan ijzer niet kan afvoeren, wordt het opgeslagen in de lever en andere organen. IJzerstapeling is giftig en kan kenmerken als moeheid, buikklachten, libidoverlies, onvruchtbaarheid, gewrichtsklachten, leververgroting, suikerziekte en bruine huidverkleuring veroorzaken. Op latere leeftijd kunnen er hartklachten en leverbeschadiging ontstaan. Deze ijzerstapeling kan ook jeuk veroorzaken.

Polycythaemia vera als oorzaak van jeuk

Polycythaemia vera is een beenmergaandoening die erg weinig voorkomt. Het aantal rode bloedcellen in het bloed is bij deze aandoening sterk toegenomen. Het bloedvolume neemt hierdoor toe en het bloed wordt dikker. De bloedcirculatie door de kleinste bloedvaten neemt als gevolg daarvan af. De ziekte ontwikkeld zich meestal pas na het 60ste levensjaar, soms al eerder. De mogelijke verschijnselen bij deze aandoening zijn: hoofdpijn, duizeligheid, snel moe, licht gevoel in het hoofd, vermoeid gevoel, kortademigheid, gezichtsproblemen, tandvleesbloedingen, rode huid en jeuk vooral na een warm bad of douche.

Hodgkin en non-Hodgkin lymfomen als oorzaak van jeuk

Hodgkin en non-Hodgkin wordt in de volksmond ook wel lymfeklierkanker genoemd. Een verschijnsel hierbij kan gegeneraliseerde jeuk zijn. Een andere belangrijk verschijnsel wat je vaak bij Hodgkin en non-Hodgkin lymfomen ziet is nachtzweten.

Hyperthyreoidie en hypothyreoidie als oorzaak van jeuk

Hyperthyreoidie wil zeggen dat iemand een te snel werkende schildklier heeft. Hypothyreoidie wil zeggen dat iemand een te langzaam werkende schildklier heeft. Er zijn verschillende oorzaken te noemen voor een te snel of te langzaam werkende schildklier. Bij beide aandoeningen kan jeuk optreden.

Geneesmiddelen als oorzaak van jeuk

Er zijn een heleboel geneesmiddelen op te noemen die als bijwerking jeuk kunnen hebben. Bent u recent begonnen met een nieuw geneesmiddel en heeft u last van jeuk dan is het verstandig om even de bijsluiter te lezen of er bij dat medicijn jeuk als bijwerking geschreven staat. Wanneer het als bijwerking beschreven staat, wil het niet persee zeggen dat de jeuk wordt veroorzaakt door het geneesmiddel maar de kans is wel groot.

Overige oorzaken van jeuk

Jeuk kan ook nog veroorzaakt worden door het hebben van wormen die vlak onder de huid leven. Wanneer u recent nog in het buitenland geweest bent, zou dit een oorzaak kunnen zijn. Bij HIV/AIDS kan ook jeuk voorkomen. Jeuk kan ook nog psychogeen zijn, dat wil zeggen dat er geen lichamelijke oorzaak is van de jeuk maar dat men zelf krabt zonder dat er sprake is van jeuk, hierdoor kan de huid beschadigen wat dan wel weer echte jeuk veroorzaakt. Ook urticaria (galbulten kan jeuk veroorzaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangerschapscholestase: wat is het?Zwangerschapscholestase: wat is het?Jeuk tijdens de zwangerschap: een bekend en lastig fenomeen. Jeuk op je buik, je hele lichaam, je handpalmen en voetzole…
Waarom we jeuk hebbenWaarom we jeuk hebbenJeuk kan soms je hele leven gaan beheersen, en soms weet je gewoon niet waar jeuk vandaan komt. Maar jeuk kan ook een ec…
Jeuk in je oren, wat het kan zijn?Als je geregeld erg veel jeuk hebt in je oor, of aan allebei je oren, kan dat heel hinderlijk zijn. Door krabben en wrij…
Bronnen en referenties
  • EH van de Lisdonk, van den Bosch, WJHM, Lagro-Janssen, ALM, Ziekten in de huisartspraktijk (2003), Elsevier gezondheidszorg, Maarssen
  • Parveen Kumar, Michael Clark, Clinical Medicine (2002), W.B. Saunders, Philadelphia

Reageer op het artikel "Aandoeningen: oorzaken van jeuk"

Reacties

Mieke, 20-04-2017 19:32 #23
Ik heb al een paar dagen last van jeuk. Jeuk met als gevolg dat het rood wordt, vervolgens een puist en het wordt rood. En na een paar dagen ontstaat er een zwarte vlek.

J. Verwaal-Valk, 12-02-2017 15:56 #22
Ik heb 3 maanden heel veel jeuk gehad. Ik was soms radeloos. Op de dag, maar 's avonds en 's nachts was het het ergst. Van alles geprobeerd, sudocreme, alo vera, anti histamine, water en azijn, menthol poeder, niets hielp.
twee weken geleden raadde mijn dochter mij aan, mijn elektrische deken van bed weg te doen. tevens kocht ik aftersun van eigen merk kruidvat en na twee dagen werd de jeuk beduidend minder, ik weet niet waar ik ben. Heb nog wel jeuk, maar véél minder en kan nu weer doorslapen. Ook bij internist en dermatoloog geweest, 1ste wist het niet en derm. zei, dat mijn huid erg droog is en ik het goed vet moet houden. Ik hoop dat dit moed geeft voor anderen. J. Verwaal-Valk

Sylvie, 25-11-2016 07:59 #21
Schurft kan ook de oorzaak zijn van jeuk.

Omer, 01-11-2016 23:14 #20
Hallo

8 weken geleden heb ik onveilig seks gehad met een vrouw, en nu heb ik over mijn hele lichaam jeuk. Wil dit nu zeggen dat ik hiv heb?

Riny, 30-12-2015 23:01 #19
Ik heb ook veel last van jeukende arm, afgelopen jaar rechts, en nu links. Ik heb hier in de zomermaanden geen last van. Wel merk ik als ik niet ga krabben dat het minder wordt.

Hans, 31-10-2015 15:58 #18
Heb een ondraaglijke jeuk in het gehele maagdarmstels en is inmiddels, 3 maanden later, gegeneraliseerd door het hele lichaam. Ik lijd aan ernstige neuropathie, Guillant-Barré syndroom en zeer slecht werkend maagdarmsysteem. Zou willen dat er ergens eens info beschikbaar was over deze vorm van jeuk die nog ondraaglijker is dan de vreselijke pijnen. Het verlamt zelfs de benen vanuit de onderrug. De ergste jeuk zit in de darmen, de maag en slokdarm. Is inmiddels ook in alle andere organen. Zelfs bij het wassen met een docheslang over de rug of het hoofd is afschuwelijk, zo wordt de jeuk dan ook daar geprovoceerd. Deze week nog in ziekenhuis gelegen voor motilitiet onderzoek darmen maar van jeuk wist men weer eens niets. Niet eens zoeken na parasieten, schimmels of wat dan ook en dat na dat ik 3,5 jaar lang een verwaarloosde darminfctie heb doorgemaakt.

Kent iemand dit?

Patricia, 31-07-2015 16:39 #17
Beste lezers,

Mijn moeder is 83 en woont nu in Suriname en ze geeft aan dat haar hele lichaam haar jeuk. Ze is al een aantal keren bij de huisarts gegaan maar niks helpt.

Alvast bedankt!
Groet,
Patricia

Toon Smeets, 26-07-2015 16:30 #16
Hallo, heb deze week een oud plafond gesloopt, sindsdien heb ik jeuk over mijn hele lichaam en op sommige plekken borst armen en liezen rode bultjes die kunnen open springen, mijn vraag kan ik hier iets aan doen. Groetjes, toon Reactie infoteur, 26-07-2015
Beste Toon, het lijkt op een forse huidirritatie. Ik wil u aanraden met uw klacht de huisarts te bezoeken.
Bedankt voor uw reactie op het artikel oorzaken van jeuk.
Hartelijke groet,
Wieschrijft

E. B., 19-08-2014 12:11 #15
Ik heb al een paar maanden last van jeuk in mijn rechterschouder het is net of er allemaal beestjes zitten je ziet niks maar het jeukt erg. Maar ben ik nu ergens druk mee bezig, dan valt mij op dat ik er geen last van heb ook niet als ik aan het zwemmen ben maar zit ik achter de pc dan begint het weer.

Lianne, 13-08-2014 11:59 #14
Ik ben een vrouw van 42. Ik heb vaak last van jeuk op de armen en op de rug. Het is niet blijvend, er is even een sensatie van jeuk en dan trekt het ook weer weg. Een soort tinteling eigenlijk. Wat kan dit zijn en wat kan ik er aan doen?

Elise, 02-05-2013 11:46 #13
Mijn zoontje van 2 heeft last van onderhuidse jeuk. Gelukkig is het met medicijnen een stuk minder geworden. Bij hem weten we gelukkig wat de oorzaak is. Het komt door het niet goed werken van de lever. Omdat hij weinig kleine vertakte galgangetjes heeft (door Syndroom van Alagille) komt er te weinig gal in zijn dunne darm. Het te veel aan galzouten wordt in het bloed opgenomen, waar ze vervolgens onderhuidse jeuk (zenuwjeuk) veroorzaken.

Aijolt, 06-04-2013 08:13 #12
Ik heb veel jeuk onder aan de benen, in beide zijden, buik en nek. Het is niet voortdurend doch bij tijd en wijlen, wel elke dag. Ik smeer met een watje AZIJN op die plekken en bij mij helpt het uitstekend, ben er dan een paar uur van verlost.

Mb, 20-03-2013 10:56 #11
Hoi,

Ik heb al heel lang last van nachtzweten en van lichte jeuk die jeuk is toegenomen en wordt erger, Ik heb ook last van vermoeidheid en steken de pijn in men linkerzijde. Ik ben dan eindelijk eens naar de huisarts geweest omdat ik ook een verschrikkelijke hoest krag en kortademig werd. In mijn bloed zagen ze dat die hoest een virale infectie is, maar van die jeuk wisten ze niet van wat het kwam. Ik ben al op een paar sites geweest waar ik mijn syptomen in terug vond. En overal stond ziekte van Hodgkin of non-hodgkin… De arts zegt dat alles in orde is maar ik betrouw het niet zo goed zouden ze het van de eerste keer in mijn bloed gezien hebben mogt ik hodgkin hebben. Ik zoek anders nooit op internet maar weet geen raad meer en word zot van de jeuk! Weet iemand misschien wat het kan zijn?

Alvast bedankt!
MB

Sam, 25-12-2012 13:39 #10
Hallo allemaal,

Laats is een neef uit frankrijk bij ons komen logeren voor een maand.
Zijn hele lichaam zat vol met bultjes. Het leken op opengeklapte muggenbultjes.
Dat waren het dus niet. Het hele gezin is aangestoken door het geen wat hij had. We hebben jeuk over ons hele lichaam ze lijken op muggenbultjes.
Mijn broertje is naar de huisarts geweest ze hebben bloed afgenomen maar daarin is niets te vinden.

Iemand raad?

Thea Slaager, 04-07-2012 23:13 #9
Ik heb de laatste tijd iedere avond jeuk aan mijn oren. Links is erger dan mijn rechteroor. Deze wordt dan helemaal rood. Wat kan ik hier aan doen? Het is verschrikkelijk irritant.

Barbara, 27-10-2011 03:29 #8
Ik heb de overdag en vooral heel erg snachts "onderhuidse jeuk". Het is op mijn hoofd, rug en borst. Verschrikkelijk want krabben kan niet. Wel valt mij op dat het bepaalde periodes zijn dat ik er last van heb. Heeft iemand enige idee wat het kan zijn?

G. van Zijl, 20-08-2011 05:46 #7
Ik heb dag en nacht erge jeuk over mijn hele lichaam, s''nachts is het veel erger dan op de dag.Weet iemand raad, mail me dan A.U.B.

Ton van Beek, 15-05-2011 21:50 #6
Ik woon in Brazilie op het strand. Sinds ik hier woon heb ik dagelijks een verschrikkelijke jeuk aan beide bovenarmen en meestal een uur om even te verdwijnen en daarna weer terug te komen. Nu ook de onderarmen. Ik dacht aan een zout allergie… Soms ook aan een ader ziekte omdat de jeuk vaak als een baan loopt met een lengte van pakweg 10 cm.Ok gedacht aan iets van hele kleine wormen onder mijn huid omdat er warrige witte bobbelijntjes lopen. Ik herken heel veel klachten die u hier in de rubriek beschrijft. Met ijsklontjes er over wrijven helpt nog het meest. HELP.!

Jose Flipsen, 24-11-2010 19:44 #5
Mijn man had ook vreselijk veel jeuk aan zijn onderbenen, terwijl er niets aan te zien was. De huidarts kon hem niet helpen en heeft hem naar de neuroloog gestuurd. Die heeft hem Gabapentine voorgeschreven en dat helpt!

Demi, 29-09-2010 07:54 #4
Ik heb ook al een jaar of 5 last van jeuk aan mijn armen, ook ik heb allerlei allergietesten gehad en onderzoekjes, maar hier is niks uitgekomen. Ik wordt er helemaal gek van. Het lijkt wel of niets meer helpt, creme's niet, krabben natuurlijk ook niet… Gek wordt ik ervan. Als er mensen zijn met een vergelijkbaar probleem, let me know!

Iris, 02-09-2010 21:55 #3
Mijn opa heeft tijdens een ziekte ook ontzettend veel last gehad van jeuk over zijn gehele lichaam. Wat uiteindelijk redelijk werkte was het wassen met water en een scheutje azijn. Misschien heeft iemand hier iets aan. Want jeuk is echt een naar gevoel.

Marjo Baren, 12-01-2010 01:10 #2
Ik heb al meer als 20 jaar jeuk vooral aan mijn armen niemand heeft kunnen ontdekken wat het is Niks help heb mijn hele arm vol met krab wondjes Heb de gekste dingen probeert niks helpt, van pillen van arts tot menthol zalf nu heb ik soort koel crème dat verlicht, heb ook vaak ijsklontjes op mijn arm gelegd in een zak met nat was handje er om heen dat help even

Latoir Mylène, 20-10-2008 20:28 #1
Sedert een 4-tal maanden ben ik in behandeling met Xyzall (antihistaminicum) wegens een jeukende huid welke ook dermografie vertoont. Ik wil zeer graag de oorzaak kennen van mijn probleem en vraag mij af bij welk soort dokter/specialist ik moet ten rade gaan. Een dermatologe gaf mij Xyzall maar ik hierdoor verzacht alleen mijn jeuk. Ik wil graag de oorzzak kennen. Kan iemand mij een tip geven? Leveronderzoek…?

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 04-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 23
Medische informatie…
Schrijf mee!