InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Waterpokken bij volwassenen

Waterpokken bij volwassenen

Waterpokken bij volwassenen Dat kinderen waterpokken krijgen is heel gewoon, maar bij volwassenen is dat anders. De laatste jaren krijgen volwassenen met waterpokken steeds meer aandacht. Dit komt omdat waterpokken bij volwassenen complicaties met zich mee kunnen brengen. Volwassen reageren heftiger op de waterpokken en kunnen hierdoor zelfs in het ziekenhuis belanden.

Waterpokken

De waterpokken is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een virus. Het virus heet het varicella zostervirus en daarom wordt waterpokken ook wel eens varicella genoemd. Nagenoeg iedereen krijgt de waterpokken. De meeste mensen krijgen de ziekte voor hun twaalfde leeftijd, maar in enkele gevallen kan het ook voorkomen dat men pas op volwassen leeftijd de waterpokken krijgt. De ziekte is erg besmettelijk en daarom moeten kinderen die de ziekte hebben altijd thuis blijven. De ziekte treedt vrijwel altijd maximaal één keer op, maar kan bij sommige mensen in de vorm van gordelroos nog een keer terugkomen. De waterpokken zijn voor kinderen niet gevaarlijk, anders is dat voor volwassenen.

Waarom waterpokken op volwassen leeftijd?

Er zijn enkele redenen waardoor men waterpokken op volwassen leeftijd kan krijgen. In de meeste gevallen heeft men nog nooit eerder de waterpokken gehad en krijgt men het voor het eerst op volwassen leeftijd. Het kan echter ook zijn dat men als kind de milde vorm van de waterpokken heeft gehad en dat het afweersysteem niet voldoende antistoffen heeft aangemaakt om bij een volgende infectie te voorkomen dat de waterpokken optreden. Een andere oorzaak is een verminderde werking van het afweersysteem. Hierdoor kan men minder tegen infecties en loopt men dus het risico om snel ziek te worden. De kans op waterpokken neemt dan ook toe.

Symptomen bij volwassenen

De symptomen van de waterpokken bij volwassenen zijn vrijwel identiek aan die bij kinderen. Na een incubatietijd van 14 tot 21 dagen zal men blaasjes overal op het lichaam te zien krijgen. Deze blaasjes zullen knappen en overgaan in wondjes. Deze wondjes helen op gegeven moment en zullen verdwijnen. Een volwassen persoon die geen waterpokken heeft gehad, kan dat dus krijgen door in aanraking te komen met een kind die waterpokken heeft. Zodra men weet dat men geïnfecteerd is, maar nog geen symptomen van de ziekte heeft, kan een vaccinatie nog helpen om de symptomen te doen verminderen.

Complicaties

De vaccinatie tegen waterpokken is bij volwassenen belangrijk. Bij volwassenen kunnen de waterpokken immers complicaties veroorzaken. Over het algemeen is de reactie van volwassenen op waterpokken heftiger. Het is niet zelden het geval dat volwassenen met waterpokken in het ziekenhuis worden opgenomen. Volwassenen kunnen namelijk een minder afweersysteem hebben dan kinderen. Het afweersysteem is bijvoorbeeld door de bestrijding van de waterpokken druk bezet en daardoor kwetsbaarder voor andere infecties die volwassenen op kunnen lopen.
Bij zwangere vrouwen is een infectie met het virus helemaal gevaarlijk, omdat de waterpokken dan direct over kunnen gaan op de ongeboren baby. Dit kan ernstige complicaties aan de ledematen van de baby veroorzaken.

Tips voor volwassenen

Volwassen die geen waterpokken hebben gehad, kunnen zichzelf beschermen. Blijf altijd uit de buurt van mensen met waterpokken. Waterpokken zijn immers extreem besmettelijk. Neem daarnaast bij mogelijke besmetting meteen het vaccin. Dit kan ervoor zorgen dat de waterpokken eventueel in hele lichte vorm voorkomen. Sommige volwassenen nemen ook met regelmaat het vaccin. Dit is ook een goed middel om complicaties door waterpokken te voorkomen.
© 2012 - 2017 B-bbergkamp, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waterpokken: besmettelijk, zwanger, koortsWaterpokken: besmettelijk, zwanger, koortsBijna ieder kind krijgt vroeg of laat de waterpokken. Waterpokken zijn zeer besmettelijk. Een van de symptomen bij water…
Infectieziekten bij kinderen – WaterpokkenWaterpokken is wel de bekendste infectieziekte. Bijna ieder kind krijgt het en het is een zeer besmettelijke ziekte. Maa…
Waterpokken of windpokken, symptomen en behandelingVrijwel ieder kind krijgt de waterpokken, meestal gebeurd dit in de winter of de vroege lente. Waterpokken of windpokken…
Wat te doen bij waterpokkenWat te doen bij waterpokkenRode vlekjes, bultjes en jeuk, het hoort er allemaal bij. Waterpokken is een veel voorkomende ziekte en zien we voorname…
Kinderziekte - WaterpokkenWaterpokken is een veel voorkomende besmettelijke kinderziekte. De ziekte komt voornamelijk bij kinderen voor, omdat de…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterpokken
  • http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1024048873

Reageer op het artikel "Waterpokken bij volwassenen"

Reacties

Nicole Verheyen, 28-02-2017 11:15 #19
Veertien dagen geleden heb ik waterpokken uitslag gekregen, een vijftien tal blaasjes, ze zijn nog niet weg maar bijna uitgedroogd. Ik doe vrijwilligerswerk, toezicht in een lagere school.
ik ben 65 jaar, heb één dag koorts gehad. Was niet erg ziek, nu begint een lichte hoest.

Bouwens, 12-03-2016 14:29 #18
Hallo
Onze zoon heeft pas een operatie achter de rug en nu heeft onze kleinzoon de waterpokken en die is gisteren hier geweest zonder dat wij wisten dat hij waterpokken heeft heeft dat nu consequenties voor onze zoon?

M.vr.gr.
M.Bouwens

Kathalina, 01-11-2015 22:33 #17
Mijn zoon van 52 heeft longemfyseem en heeft regelmatig longontstekingen. Hij werkt op een basisschool Nu heeft hij waterpokken en is erg ziek. Woont alleen en heeft geen medicijnen gekregen Ik (79) woon ver van hem vandaan maar maak me zorgen. Wat kan zijn huisarts voor hem doen?

Piet, 11-06-2015 10:30 #16
Vorig jaar op 40- jarige leeftijd kreeg ik zelf last van griepverschijnselen met vreselijk veel bultjes. Mijn dochtertje had net de waterpokken gehad en ik bleek als kind bij die 5-10% te horen die het niet gehad heeft.
Twee weken goed ziek geweest. Geen medicatie van de huisarts gekregen.

Margreet, 01-06-2015 23:34 #15
Ik heb als kind zijnde 3x de bof gehad en vervolgens 6x de waterpokken! De laatste keer toen ik 32 jaar was. Waarschijnlijk bouw ik geen anti stoffen op?

Mara (33 Jaar), 17-04-2015 05:05 #14
Twee weken geleden had mijn zoon van 2 de waterpokken. Mijn dochter van 8 weken heeft ze nu ook, maar lijkt er niet zoveel last van te hebben. Ik heb sinds een dag ook waterpokken (achteraf blijkt dat ik de waterpokken had toen ik 7 maanden was). De blaasjes beginnen al goed te jeuken. Ik zweet enorm en heb een pijnlijke keel. Nu heb ik gelezen dat zich bij volwassenen complicaties kunnen voordoen zoals hersenvliesontsteking en longontsteking. Is de kans aannemelijk dat ik dit kan krijgen? Ben behoorlijk bezorgd.

Hanne, 27-02-2015 17:18 #13
Zoonlief (nu 15) heeft nooit echt waterpokken gehad. Wel 1 plekje op z'n rug toen hij 9 maanden oud was maar dat werd een moedervlekje bleek later. Zijn jongere zus heeft op de leeftijd van 2 wel waterpokken gehad. Ze zaten allebei op dezelfde crèche waar wel 5 x waterpokken heerste. Ik heb hem bewust laten spelen met kinderen die waterpokken hadden in de hoop dat hij het alsnog zou krijgen. Niet dus, ik snap er niets van.

Rachel, 11-12-2014 14:20 #12
Ik Ben 71. ALS kind had ik waterpokken, mijn dochter had 28 jaar geleden gordelroos en nu zijn we bij onze kleinkind 12 jaar die gordelroos heeft. We zijn gezond en nog geen bijzondere symptomen vertonen. Is is verstandiger inenting tegen de virus te nemen.

Ria de Ruijter, 17-10-2014 15:00 #11
Hoe kom je erachter of je kind (is nu 43 jaar) waterpokken heeft gehad?

Yvonne, 11-08-2014 00:14 #10
Eind januari ben ik getroffen door het varicella zostervirus/ gordelroos onder mijn kin. De uitbraak was hevig en medicijnen gekregen, maar ook vreselijke pijnen in hoofd en behoorlijke uitslag.
Helaas begin mei wederom een uitbraak, minder heftig maar wederom een kuur Famciclovir 500 mg voor een week.
Wederom trok de gordelroos weg en verder geen zenuwpijnen ondervonden. Maar… 4 augustus weer een begin van gordelroos onder mn kin en wederom Famciclovir 500 mg. Ik ben het vertrouwen nu wel kwijt, zeker gezien het aantal pillen welke ik nu preventief moet gaan slikken.
GGD gevraagd of het bestaande vaccin voor mij nut heeft, maar verloopt via huisarts en deze vindt mijn weerstand niet optimaal en ook daaraan zitten nadelen.
Het voelt allemaal niet fijn en ben bang voor de restverschijnselen.
Wat kan ik verder doen om dit vervelende virus wederom rustig te krijgen. Ik ben 57 jaar.

Marijke, 19-06-2014 12:25 #9
Ik heb als kind heel zwaar de waterpokken gehad. Nu heeft mijn dochter van bijna 2 de waterpokken, maar krijg ik ook weer bulten met blaasjes. Krijg ik het nu gewoon voor de tweede keer en zo ja moet ik daarmee naar de dokter gaan?

Liz, 08-04-2014 10:15 #8
Mijn zoontje van 6 heeft waterpokken. Hij is bij mijn ouders geweest van 75 jaar oud. Ze hebben het wel al gehad. Lopen zij nu gevaar? Is er iets wat we nu kunnen doen? Reactie infoteur, 09-04-2014
Beste Liz,

Omdat uw ouders al waterpokken hebben gehad is de kans vrijwel nihil dat zij het weer krijgen. Ze kunnen echter wel de waterpokken in een andere vorm krijgen, namelijk gordelroos. Dit komt echter omdat ze nog ziektekiemen in zich hebben van de waterpokken. Ieder mens die waterpokken heeft gehad heeft de virussen hiervan immers nog in zijn lichaam, al zijn deze virussen 'inactief'. Door verminderde weerstand kunnen de virussen inactief worden en gordelroos veroorzaken. De kans dat uw ouders nu extra gevaar lopen om gordelroos te krijgen door het bezoek van uw zoontje is dus erg klein: ze bezitten immers al de virussen die gordelroos veroorzaakt.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Anatoli, 03-04-2014 22:19 #7
Ik ben 16 en ik heb al 2 dagen waterpokken. Moet ik dit bij de huisarts melden? Reactie infoteur, 09-04-2014
Beste Anatoli,

Het is niet gevaarlijk en ook niet ongebruikelijk om op zestienjarige leeftijd waterpokken te hebben. Waterpokken duurt meestal één tot twee weken dus er is lijkt mij geen reden om naar de huisarts te gaan. Mocht je heel erg veel pijn ervaren of mochten de waterpokken erg lang aanhouden, dan kun je wel naar de huisarts gaan.

Sterkte ermee!

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Cora, 16-12-2013 12:17 #6
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat kinderen zo angstvallig apart gehouden moeten worden als ze waterpokken hebben. Ik had toen mijn dochter klein was de hoop dat ze deze ziekte juist kreeg, zodat ze ervan af was. Juist als je volwassen bent is de ziekte veel gecompliceerder dan wordt gesteld. Laat dan kinderen juist gaan spelen bij anderen met waterpokken dan ben je er verder van af. Of is dit veel te eenvoudig gesteld? Reactie infoteur, 19-03-2014
Beste Cora,

Het punt dat u maakt is heel terecht en veelgehoord. Iemand met waterpokken is zelfs al besmettelijk zonder dat hij zelf ziekteverschijnselen heeft. Het thuis laten van kinderen is daarom meestal al te laat. Het is echter wel altijd van belang om de leerkrachten of begeleiders te informeren, want wellicht is er ergens een volwassene in de buurt die de ziekte nog niet heeft gehad.
U stelt ook terecht dat het beter is dat men de waterpokken al heeft gehad op jonge leeftijd. De impact van de ziekte is dan minimaal en ook de zorgen voor later zijn minder.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Thoogenkamp, 13-12-2013 13:05 #5
Hoe lang moet een volwassene geisoleerd worden als waterpokken zijn gediagnosticeerd? is het na de diagnose nog mogelijk anderen te besmetten? kan iemand mij daar een antwoord over geven? bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 19-03-2014
Beste Thoogenkamp,

Waterpokken is heel erg besmettelijk vanaf ongeveer twee dagen voor het optreden van de irritaties op de huid totdat alle blaasjes korstjes zijn geworden. De blaasjes worden meestal zeven dagen na hun ontstaan ervan korstjes. Probeer als volwassene in deze fase dus mensen met waterpokken of gordelroos te vermijden. De korstjes zijn niet meer besmettelijk, maar omdat het soms lastig te zien is wanneer echt alle blaasjes weg en korstjes zijn geworden raad ik aan om één of twee dagen langer te wachten.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Rosalie, 01-10-2013 17:33 #4
Hallo.
Ik werk met kinderen en 1 van mijn leerlingen 6 jaar heeft de waterpokken. Nou voel ik me sinds het weekend helemaal niet lekker en heb last van buikpijn en misselijkheid. de waterpokken zelf heb ik al gehad. Maar kan het zijn dat je hier als nog ziek van kan worden?

Groeten Rosalie Boj Reactie infoteur, 19-03-2014
Beste Rosalie,

De bezorgdheid is begrijpelijk, maar de kans dat u er ziek van wordt is niet heel erg groot. Zeker ook omdat u de waterpokken al heeft gehad. Alleen mensen die nog geen waterpokken hebben gehad en in de risicogroep zitten (zwangere vrouwen, mensen met verminderde weerstand en oudere mensen) moeten een besmetting voorkomen. Zij kunnen namelijk nog wel besmet raken en bij hen zijn de reacties meestal ernstiger. Dat de leerling met waterpokken andere leerlingen aansteekt is minder ernstig.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Gerry Housheer, 15-09-2013 22:59 #3
Mijn echtgenoot (70 jaar) heeft 3 weken geleden gordelroos gekregen volgens de huisarts. Nu heeft hij rode vlekjes met een rode kern(blaasjes) over zijn hele lichaam. Enkele blaasjes zijn open gegaan. Twee dagen geleden heeft hij het laten beoordelen bij de huisarts, deze arts weet niet wat het is. Vandaag krijgt hij opeens keelpijn, geen koorts. Mijn vraag is, kan het mogelijk zijn dat hij na een herpes zoster nu de waterpokken heeft? Wij passen op onze kleinkinderen van 1 en 3 jaar oud, is het verantwoord om op te passen? Hartelijk dank. Reactie infoteur, 19-03-2014
Beste mevrouw Housheer,

Gordelroos - ook wel herpes zoster genoemd - is een infectie van de huid en zenuwen die wordt veroorzaakt door hetzelfde virus dat ook voor het ontstaan van waterpokken zorgt. Het is dus heel goed mogelijk dat men dezelfde verschijnselen waarneemt bij beide ziektes. Om gordelroos te krijgen moet men eerst waterpokken hebben gehad. Want in feite trekt het virus zich na de waterpokken terug in het lichaam en 'verstopt' het zich. Het virus komt dan weer tot leven in de vorm van gordelroos. Het is dus erg onwaarschijnlijk dat men eerst gordelroos krijgt en daarna waterpokken.

Wat betreft het oppassen, gordelroos is een besmettelijke ziekte. Mensen die contact hebben gehad met iemand met gordelroos kunnen al meteen besmet zijn met het virus. Pas vooral op met baby's, zwangere vrouwen en mensen met verminderde weerstand. Bij hen kan de besmetting grotere gevolgen hebben en kan de reactie heviger zijn.

Sterkte ermee!

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Theo, 26-04-2013 22:57 #2
Waarom is dat over die vaccin niet bekend bij mijn huisarts? Ik heb de waterpokken gekregen van mijn kinderen. Zelf nooit eerder gehad. Mijn huisarts vertelde dat je het niet kunt tegenhouden en als je eenmaal besmet bent geraakt gewoon uitzieken. Ik zie er niet uit nu, krijg keelontsteking, pijn in mijn linkeroor en mijn ogen branden mijn hoofd uit. Vertelde mijn huisarts over een vaccin en dat vond hij maar een raar verhaal.
Ik heb nu twee dagen zichtbare pokken. Is het nog aan te raden om een vaccin te nemen en waar kan ik die dan krijgen? Reactie infoteur, 05-08-2013
Beste,

Het varicella-vaccin is een vaccin die men bij groepen aanbrengt waarbij de gevolgen van waterpokken significant kunnen zijn. Dat is dus bij volwassenen het geval. Het vaccin helpt echter niet meer goed als men echt al is besmet.
Het vaccin is er om het varicella-zostervirus te bestrijden. Dit virus veroorzaakt waterpokken. Maar als u voor het eerst waterpokken krijgt (en zeker weet dat het geen gordelroos is), dan is uitzieken inderdaad het beste. Blijf echter goed op je symptomen letten en waarschuw de dokter altijd. Deze weet specifiek wat per situatie te doen.

Groet,
B-BBergkamp

A. Jonkers, 11-03-2013 19:46 #1
Ik dacht dat ik flinke muggenbulten had, wel vreemd midden in de winter en geen mug te bekennen. Maar op de bulten kwamen flinke blaasjes en het jeukte enorm.
Alle kenmerken van waterpokken, maar het vreemde is: ik heb ze alleen op mijn benen.
zowel boven als onderbenen. Of ik ooit waterpokken heb gehad? 68 jaar geleden hield men dat niet bij.
Guusje Reactie infoteur, 05-08-2013
Beste Guusje,

Waterpokken hoeven niet overal op het lichaam te komen en het kan dus best zo zijn dat je ze hebt (gehad). Daarvoor kun je het beste even langs de huisarts gaan.

Groet,
B-BBergkamp

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 29-08-2012
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!