InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Multiple Sclerose: Symptomen, oorzaken en vroege tekenen MS

Multiple Sclerose: Symptomen, oorzaken en vroege tekenen MS

Multiple Sclerose: Symptomen, oorzaken en vroege tekenen MS Wat is nou eigenlijk Multiple Sclerose ofwel MS? Hoe weet je of je misschien MS zou kunnen hebben of niet? Wat zijn de vroege tekenen, klachten en symptomen van Multiple Sclerose? Wat is de oorzaak van deze ernstige ziekte, hoe vaak komt het voor en hoeveel kans loop je om het te krijgen? Lees hier meer over deze auto-immuunziekte en leer hoe je de tekenen bij jezelf en bij anderen kunt herkennen.

Wat is Multiple Sclerose ofwel MS voor een ziekte?

Multiple sclerose, ook wel gespeld als multipele sclerose en in de volksmond vaak afgekort tot MS is een progressieve auto-immuunziekte van het centraal zenuwstelsel. Bij deze aandoening ontstaan er ontstekingen in het ruggenmerg en de hersenen, waarbij er littekenvorming achterblijft wanneer de ontsteking weer geneest. Door dit littekenweefsel en het langzaamaan verdwijnen van de beschermende myeline rond de zenuwcellen, krijgen patiënten langzaamaan steeds meer lichamelijke en geestelijke klachten. Het gaat om permanente schade, omdat het zenuwstelsel zichzelf niet volledig kan herstellen. Zo komen patiënten vaak uiteindelijk in een rolstoel terecht en krijgen in toenemende mate cognitieve klachten.

Wat zijn de oorzaken van MS?

Aangenomen wordt op dit moment dat MS een auto-immuunziekte is waarbij je eigen lichaam zichzelf aanvalt en schade toebrengt aan het eigen immuunsysteem. Er zijn echter ook onderzoekers, die geloven in een genetische oorsprong van de ziekte waarbij ook omgevingsfactoren een rol zouden spelen. Sommigen geloven dat een virus de oorzaak is en er is ook bewijs geworden dat bepaalde genen, die verbonden zijn aan het functioneren van het immuunsysteem een rol spelen bij het al dan niet tot uiting komen van de ziekte. Toch heeft bij eeneiige tweelingen de andere helft maar 3% kans om MS te krijgen.

Wat zijn de belangrijkste klachten en symptomen van Multiple Sclerose?

De volgende klachten komen voor maar alle klachten zijn afhankelijk van waar de ontstekingshaarden zich precies in het lichaam bij een specifieke patiënt bevinden en de klachten kunnen ook per persoon verschillen:
  • Ernstige vermoeidheid (zowel lichamelijk, geestelijk en gerelateerd aan de spieren)
  • Problemen met zien (wazig zien, dubbel zien, vreemde kleuren waarnemen)
  • Spierzwakte en pijn in spieren en ledematen
  • Moeite met lopen of door de benen zakken
  • Trillingen zoals een intentie tremor of spiersamentrekkingen
  • Zenuwpijn zoals tintelingen, prikkelen, een verstoring in de pijnbeleving
  • Concentratie en geheugenstoornissen
  • Problemen met spreken en op woorden komen
  • Verstopping van de darmen of problemen met plassen

Hoe vaak komt MS voor en wie maken de meeste kans om Multiple Sclerose te krijgen?

In ons land krijgt ongeveer één op de duizend mensen MS en meestal zijn de eerste tekenen van de ziekte zichtbaar vanaf 16-18 jaar. De aandoening komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen en er lijkt er correlatie te zijn met de woonomgeving. in koudere en relatief meer natte landen komt meer Multiple Sclerose voor dan in meer droge, warmere landen. De ernst van de ziekte verschijnselen en de snelheid waarmee de ziekte zich ontwikkelt verschillen van persoon tot persoon net als de klachten en symptomen, die ermee gepaard gaan en zeer divers van aard zijn.

Wat zijn vroege tekenen, die mogelijk wijzen op MS?

Visuele stoornissen zijn vaak een eerste teken van Multiple Sclerose maar vaak zijn die van voorbijgaande aard. Wazig zien, stoornissen in het zien van kleuren maar ook dubbel zien komen voor. Zwakheid van de spieren met name van de benen en ook extreme vermoeidheid komen in vroege stadia van de ziekte voor. Ook klagen mensen vaak over een doof of juist prikkelend gevoel in armen of benen en zijn ze sneller geestelijk moe dan andere mensen van hun leeftijd. Problemen met de concentratie, het geheugen, angsten en depressies komen meer dan gemiddeld voor bij MS patiënten van jonge leeftijd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziekte: Multiple ScleroseZiekte: Multiple ScleroseEr zijn zo'n 16.000 mensen in Nederland die Multiple Sclerose hebben. Het is een ziekte die de zenuwen in je lichaam aan…
Multiple Sclerose: oorzaken, symptomen en behandelingMultiple Sclerose(MS) is een aandoening van het centraal zenuwstelsel. Wereldwijd lijden hier naar schatting zo'n 1,2mil…
Multiple Sclerose en HomeopathieMultiple Sclerose en HomeopathieMultiple sclerose is een aandoening waarbij het centrale zenuwstelsel wordt aangetast. Naast de reguliere behandelingen…
Multiple sclerose en curcumaSommige kruiden lijken echte wondermiddelen te zijn. Zo blijkt uit onderzoek dat het specerij geelwortel en meer bepaald…
Multiple Sclerose en sportMultiple Sclerose en sportVoor mensen met Multiple Sclerose is sport geen gewone zaak. Toch kan beweging juist voor mensen met Multiple Sclerose p…
Bronnen en referenties
  • Multiple Sclerosis; symptoms, causes and treatment
  • What is Multiple Sclerosis and what causes it?
  • National MS Society: Symptoms

Reageer op het artikel "Multiple Sclerose: Symptomen, oorzaken en vroege tekenen MS"

Reacties

Willie van der Velde, 06-10-2015 15:13 #2
Sinds een jaar ben ik ontzettend moe (met tussenpozen dat het weer beter gaat), heb hele koude voeten, hoe warm het ook is 'zomers, ik krijg ze met geen mogelijkheid warm terwijl ik verder wel warm ben, soms zelfs zweet, ook heb ik een raar gevoel onder mijn voeten als ik loop, alsof ik op sponzen ofzo loop, ik struikel vaak, val zo maar ineens opzij, dan moet ik mij vasthouden aan iets als dat in de buurt staat. Soms als ik mijn hondje uitlaat is het net of ik dronken ben dan moet ik mij echt concentreren om recht te lopen.
Ik ben 66 jaar, altijd ontzettend kwiek, ondanks dat ik twee keer borstkanker heb gehad, altijd bezig, leuke dingen doen, mijn broer is een jaar ouder dan ik en heeft al tien jaar MS, een oudere zus van mij ook al een aantal jaren.
Ik wil graag dat dit onderzocht wordt, vijf jaar geleden is dat ook gebeurd, maar daar is niks uitgekomen, heeft dit ook zin?

Ilse de Groot, 13-03-2013 00:50 #1
Ik klaag al geruime tijd over mijn benen en armen die steeds vermoeid aanvoelen en weet af en toe niet de dingen meer op te schrijven of te doen. Verder werkt mijn slokdarm langzamer en heb ik 24 uur per dag hoofdpijn en als ik wat doe heb ik pijn. In mijn onder rug ben snel moe en heb een tinteling door mijn hoofd en mijn ene oog gaat dan hangen! Ik loop nu bij ggz maar ik kom niet verder! Kan u mijn hier iets over vertellen want ik zelf denk al heel lang aan ms. Vgr Ilse bank

Infoteur: Sterretje999
Gepubliceerd: 11-10-2012
Subrubriek: Ziekten
Special: Auto-immuunziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!