InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: het EEG-onderzoek

Aandoeningen: het EEG-onderzoek

Een elektro-encefalografie, afgekort als EEG, is een onderzoek voor het meten van de hersenactiviteit. De cellen van de hersenen worden neuronen genoemd. De spontane wisselingen in het rustpotentiaal van deze cellen wordt met een EEG gemeten. De hersenactiviteit wordt geregistreed door middel van elektrodes die op de schedel geplaatst worden. Dit artikel gaat over de uitvoering van het EEG.

Uitvoering van het EEG

Eerst worden de elektroden geplaats op de hoofdhuid. De weerstand van de hoofdhuid moet eerst worden verlaagd, dit gebeurd door de huid vetvrij te maken. Vervolgens worden de elektrodes voorzien van een geleidende pasta. De elektrodes worden daarna op het hoofd bevestigd met lijm, een muts, bandjes of zuignapjes. Twintig elektrodes worden volgens een vast systeem op het hoofd geplakt en door schakelingen met elkaar verbonden.

Belasting voor de patiënt

Er is een erg lage belasting voor de patiënt bij dit onderzoek. De belasting is zo goed als verwaarloosbaar. De duur van het onderzoek is ongeveer tussen een uur en anderhalf uur. Onderzoeken met een speciale indicatie (speciale verwijzing door een specialist) kunnen langer duren. U kunt daarbij denken aan bijvoorbeeld een slaap EEG.

De voorbereiding van de patiënt

Er zijn geen echte voorbereidingen voor de patiënt voorafgaand aan een EEG onderzoek. Wanneer men een slaap EEG moet ondergaan zijn er wel voorschriften met betrekking tot de periode dat de patient wakker moet zijn, voordat het onderzoek plaats vindt.

Doel van het EEG

Het doel van een EEG is het vaststellen en aantonen van de aard en ernst van cerebrale afwijkingen. Cerebrale afwijkingen zijn afwijkingen in het cerebrum. Het cerebrum is een onderdeel van het centrale zenuwstelsel.

Lees verder

Gerelateerde links
Zowerkthetlichaam en Hoewerktmijnlichaam.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bronnen:
  • A. Hijdra, Koudstaal, PJ, Roos, RAC, Neurologie (2003), Elsevier gezondheidszorg, Maarssen

Reageer op het artikel "Aandoeningen: het EEG-onderzoek"

Infoteur: Wieschrijft
Subrubriek: Ziekten
Special: Zenuwstelsel
Medische informatie…
Schrijf mee!