InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: het EEG-onderzoek

Aandoeningen: het EEG-onderzoek

Een elektro-encefalografie, afgekort als EEG, is een onderzoek voor het meten van de hersenactiviteit. De cellen van de hersenen worden neuronen genoemd. De spontane wisselingen in het rustpotentiaal (electrsiche lading) van deze cellen wordt met een EEG gemeten. De hersenactiviteit wordt geregistreerd door middel van elektrodes die op de schedel geplaatst worden. Vervolgens worden electrische signalen omgezet in beeld. Uit het beeld dat vervolgens ontstaat kan de onderzoeker, neuroloog, of neurologisch laborant conclusies trekken, of een diagnose stellen.

Uitvoering van het EEG

Eerst worden de elektroden geplaats op de hoofdhuid. De weerstand van de hoofdhuid moet eerst worden verlaagd, dit gebeurt door de huid vetvrij te maken. Vervolgens worden de elektrodes voorzien van een geleidende pasta. Deze geleidende pasta zorgt ervoor dat de hersenactiviteit beter wordt geleid naar de elektrodes.
De elektrodes worden daarna op het hoofd bevestigd met lijm, een muts, bandjes of zuignapjes. Twintig elektrodes worden volgens een vast systeem en patroon op het hoofd geplakt en door schakelingen met elkaar verbonden.

Belasting voor de patiënt bij een EEG

Er is een erg lage belasting voor de patiënt bij dit onderzoek. Een EEG is een niet-invasief onderzoek. De belasting is zo goed als verwaarloosbaar. De duur van het onderzoek is ongeveer tussen een uur en anderhalf uur. Onderzoeken met een speciale indicatie (speciale verwijzing door een specialist) kunnen langer duren. U kunt daarbij denken aan bijvoorbeeld een slaap EEG. Een slaap EEG duurt een gehele nacht. BIj een slaap EEG wordt onderzocht hoe de hersenen functioneren tijdens slapen. Een slaap EEG wordt afgenomen wanneer er sprake is van slaapstoornissen, zoals bijvoorbeeld slapeloosheid. Door een slaap EEg kan echter wel de slaap beïnvloed worden.

De voorbereiding van de patiënt op een EEG

Er zijn geen echte voorbereidingen voor de patiënt voorafgaand aan een EEG onderzoek. Wanneer men een slaap EEG moet ondergaan zijn er wel voorschriften met betrekking tot de periode dat de patiënt wakker moet zijn, voordat het onderzoek plaats vindt.
Verder zal de behandelaar de patient hopelijk goed inlichten over de redenen voor het afnemen van een EEG. Hier ligt ook een taak voor de patient. De patient zal zelf ook vragen moeten en kunnen stellen over de redenen voor het afnemen van het EEG.
Het EEG wordt vaak afgenomen door een laborant klinische neurofysiologie en niet door de neuroloog.
Tijdens het EEG-onderzoek kan de klinisch laborant vragen om bepaalde dingen te doen, zoals het openen en sluiten van de ogen, of het maken van vuisten.

Doel van het EEG

Het doel van een EEG is het vaststellen en aantonen van de aard en ernst van cerebrale afwijkingen. Cerebrale afwijkingen zijn afwijkingen in het cerebrum. Het cerebrum is een onderdeel van het centrale zenuwstelsel.
Een EEG wordt vaak afgenomen bij het vermoeden op het aanwezig zijn van een van onderstaande aandoeningen:
  • Epilepsie
  • Beschadigingen van de hersenen door een beroerte, of hersentumor
  • Stoornissen in het slaap/waakritme, zoals bijvoorbeeld slapeloosheid, narcolepsie

Lees verder

Gerelateerde links
Hoewerktmijnlichaam en Zowerkthetlichaam.
Gerelateerde artikelen
Elektro-encefalografie (EEG)Elektro-encefalografie (EEG)EEG is een afkorting voor elektro-encefalografen, een manier om elektrische potentiaalverschillen in de hersenen te regi…
Slaap: wat gebeurt er?Slaap: wat gebeurt er?Iedereen doet het maar veel mensen weten niet wat er tijdens hun slaap gebeurt. Slaap is een fysiologisch periodiek teru…
Vetvrije diëten, succesvol afslankmiddel?Vetvrije diëten, succesvol afslankmiddel?Effectief gewicht verliezen, kan dat? Hoe kan het dat veel mensen een dieet volgen, vaak een vetvrij dieet, maar niet sl…
Functionele MRI (fMRI): Aantonen van hersenactiviteitFunctionele MRI (fMRI): Aantonen van hersenactiviteitJe leest in het nieuws vaak over onderzoeken waarbij gekeken is welk deel van de hersenen actief was bij een bepaalde ta…
Hitler schedel blijkt niet echtHitler schedel blijkt niet echtHet stuk schedel dat jarenlang als een stuk van Hitlers schedel werd beschouwd, blijkt niet van Hitler te zijn maar van…
Bronnen en referenties
  • Bronnen:
  • A. Hijdra, Koudstaal, PJ, Roos, RAC, Neurologie (2003), Elsevier gezondheidszorg, Maarssen

Reageer op het artikel "Aandoeningen: het EEG-onderzoek"

Infoteur: Wieschrijft
Subrubriek: Ziekten
Special: Zenuwstelsel
Medische informatie…
Schrijf mee!