InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziektebeeld Afasie

Ziektebeeld Afasie

Ziektebeeld Afasie Verdrinken in eenzaamheid. Afasie is geen spreekstoornis. Het is een stoornis in het taalcentrum dat is beschadigd. De belangrijkste oorzaken van hersenbeschadiging kunnen zijn vaatstoornis C.V.A. een ongeval of een gezwel.

Afasie

Een beroerte is de meest voorkomende oorzaak van afasie. hierbij is er een stoornis in de bloedvoorziening in de hersenen bijvoorbeeld door een verdikking van de vaatwand die de bloedsomloop hindert of afsluit of een bloedpropje dat zich in de hersenen heeft gevormd (trombose) of elders en via de bloedbaan in de hersenen belandt (embolie). het deel van de hersenen dat geen zuurstof meer krijgt sterft af. Eenmaal afgestorven hersenweefsel groeit niet meer aan en kan niet meer vervangen worden. Ook een hersenbloeding kan een oorzaak zijn van afasie. In dit geval is er sprake van een poreus bloedvat,dat lek geworden is of is de vaatwand geknapt. Bij een ongeval vaak een verkeersongeval,een bedrijfsongeval of een schotwond kan juist dat gedeelte van de hersenen beschadigd worden dat belangrijk is voor de taal. Een gezwel bijvoorbeeld een hersentumor of abces kan een bloedvat dichtdrukken en op deze manier de bloedsomloop blokkeren. Z`n tumor of abces kan ook gedeelten van de hersenen samendrukken.

Vormen van afasie

Afasie is op te splitsen in verschillende vormen, waarvan ik de drie bekendste en meest voorkomende zal beschrijven en toelichten.
  • Expresie
  • Amnestisch
  • De derde vorm van afasie

Expresie
Bij expressieve afasie is de uitzending gestoord. Deze persoon begrijpt alles wat hij ziet of hoort maar kan niet op de juiste manier reageren met mond en handen. De persoon zegt,als reactie op wat hij hoort of ziet, steeds de zelfde woorden of zinnen. Mensen met expressieve afasie zijn vaak opgewonden, huilerig en telergesteld omdat zij zelf horen wat zij zeggen en zichzelf ds ook de foten horen maken. Hierdoor praten zij niet of nauwelijks meer.

Amnestisch
Amnestisch is een anderen vorm van afasie waar de persoon geen of weinig verprekingen heeft, noch problemen met de uitspraak of met het opbouwen van de zinnen. De persoon heeft echter de grootste moeite met het vinden van bepaalde woorden, bijvoorbeeld de naam van een persoon of een voorwerp. hij kan er maar steeds niet opkomen, hoewel hij soms wel weet met welke letter het betreffende woord begint. Als hij praat kan hij vaak op een gegeven moment niet verder. Hij loopt vast op een bepaald woord, dat hem niet te binnen wil schieten. Het is goed mogelijk een gesprek te voeren, hoewel het moeizaam verloopt. Als hij sterk geemotioneerd is boos of verdrietig gaat spreken merkbaar slechter.

De derde vorm van afasie
Deze vorm van afasie is het begrijpen van gesproken taal gestoord. De persoon begrijpt niet alles wat wordt gezegt ook al spreekt hij vloeiend. Sommige personen begrijpen zelfs minder dan wij op grond van hun reactie denken. In een gesprek kunnen ze heel normaal reageren knikken ja of nee zeggen. Deze personen begrijpen vaak wel de belangrijkste woorden uit een zin, maar dat is niet altijd genoeg.

Tips voor het omgaan met mensen met afasie

  • Houd altijd pen en papier bij de hand.
  • Neem de tijd voor het gesprek. Ga rustig zitten en maak oogcontact.
  • Zorg ervoor dat niet een aantal mensen gelijktijdig praten.
  • Behandel de afaticus met respect.
  • Spreek over onderwerpen die vertrouwd zijn en die in de persoonlijke sfeer liggen.
  • Spreek langzaam maar wel op een natuurlijke manier.
  • Spreek in korte zinnen en benadruk de belangrijkste woorden uit de zin. Als het nodig is kun je de begrippen aanwijzen opzoeken in het taalzakboek.
  • Let er bij het vragen stellen op dat de persoon kan antwoorden met ja of nee.

Benadering van een persoon met afasie

voor de omgang met de afaticus is het niet zo belangrijk om te weten hoe het hersenstelsel, verantwoordelijk voor de afasie, tot stand is gekomen, maar wel hoe je hem of haar kunt benaderen. Dit hangt samen met de vorm van afasie die iemand heeft.
© 2006 - 2014 Belle, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een beroerte?Wat is een beroerte?Een beroerte is een doorbloedingsstoornis in de hersens. Ons orgaan waarmee gedachten gevormd worden kan geen minuut zon…
TIA: symptomen voorbijgaande lichte beroerte + behandelingTIA: symptomen voorbijgaande lichte beroerte + behandelingTIA symptomen en behandeling. Bij een TIA is de bloedstroom naar de hersenen tijdelijk verstoord. Een TIA is een voorbij…
Een CVA of beroerte herkennenEen CVA of beroerte herkennenBij een beroerte of CVA (cerebro vasculair accident) is er sprake van een zuurstoftekort in de hersenen, vaak door een a…
De twee hoofdvormen van afasieWat is afasie? Waar is het woord van afgeleid en wat ervaart iemand die afasie heeft? Hoe ontstaat deze aandoening? Welk…
Beroerte (CVA) oorzaken, symptomen en behandelingEen beroerte wordt ook wel een CVA genoemd. De oorzaak voor een beroerte is sterk leefstijlgebonden. Roken, hypertensie…

Reageer op het artikel "Ziektebeeld Afasie"

Infoteur: Belle
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!