InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Diabetes en Stevia

Diabetes en Stevia

Werkt Stevia tegen diabetes? Mensen met diabetes hebben uiteraard ook wel eens trek in iets zoets en uit verschillende onderzoeken is gebleken dat Stevia de perfecte zoetstof is om te gebruiken. Sterker nog: mensen met diabetes doen er goed aan om Stevia toe te passen in hun dieet. Hoe zit het met diabetes en Stevia?

Diabetes

Diabetes wordt ook wel suikerziekte genoemd. Diabetes type 2 kan erfelijk bepaald zijn, maar je kunt dit ook ontwikkelen door bijvoorbeeld overgewicht. Wanneer je diabetes hebt, krijg je te maken met de glycemische index. Dit is een speciale lijst die is samengesteld in 1980. De lijst wordt gebruikt als hulpmiddel voor diabetici, omdat ze precies kunnen zien welke voedselwaren goed voor je zijn en welke juist gevaarlijk kunnen zijn. Zo kunnen producten als frisdrank en snoepgoed gevaarlijk zijn voor mensen met Diabetes type 2.

Zoete trek
Toch willen mensen met diabetes waarschijnlijk ook af en toe best wat lekkers en zoets eten. Zij moeten hier echter erg op letten, omdat het gebruik van suiker al snel voor problemen kan zorgen. Daarom kan er worden gekozen voor Stevia als suikervervanger. Steeds meer menen ontdekken hoe goed Stevia eigenlijk voor hen is en hoe veel beter het is dan suiker.

Wat is Stevia?

Stevia is een natuurlijke zoetstof die kan worden gebruikt als vervanger van suiker. Stevia is afkomstig van een plant en is 300 tot 400 keer zoeter dan gewone suiker. In Stevia zitten helemaal geen calorieën en ook zijn er al verschillende onderzoeken naar de zoetstof gedaan. De zoetstof is niet schadelijk voor de gezondheid, zoals suiker bijvoorbeeld wel is. Stevia is een natuurlijk product en bevat geen kunstmatige stoffen.

Onderzoeken naar diabetes en Stevia

Er zijn diverse onderzoeken gedaan, waaruit is gebleken dat Stevia positieve eigenschappen heeft voor mensen met Diabetes type 2. In het onderzoek moesten mensen met Diabetes type 2 dagelijks Stevia toevoegen aan hun dieet. Hieruit is gebleken dat hun bloedsuikergehalte met 18 procent wisten te verlagen. Bij mensen die geen diabetes hadden, was er geen verschil op te merken in het bloedsuikergehalte. Dit is dus goed nieuws voor mensen met diabetes.

Hoe Stevia in je dieet toepassen?

Stevia kun je op verschillende manieren in je dieet toepassen. Bak bijvoorbeeld taarten of cupcakes met Stevia in plaats van suiker, doe wat Stevia in een salade of maak je eigen drankjes met de natuurlijke zoetstof. Uiteraard kan er ook wat Stevia worden gedaan in bijvoorbeeld thee of koffie. Of doe iets door je yoghurt. Steva is een goede suikervervanger die perfect bij mensen me diabetes past.

Raadpleeg een arts

Wanneer je diabetes hebt is het raadzaam om toch eerst met je arts te overleggen of het raadzaam is Stevia toe te passen in je eetpatroon. Sowieso is het verstandig al je wijzigingen in je eetpatroon met je behandelde arts moeten overleggen. Zorg dat je arts dus altijd op de hoogte is. Stevia is ongevaarlijk, maar je moet er wel rekening mee houden dat er ook producten zijn waar Stevia in verwerkt zit, waar behalve Stevia andere schadelijke stoffen aan toegevoegd zijn. Soms wordt het bijvoorbeeld gecombineerd met aspartaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom zou je kiezen voor Stevia?Stevia is steeds bekender aan het worden, maar veel mensen weten niet waarom ze moeten kiezen voor de zoetstof. Is het w…
Je eigen moestuin: SteviaIs het mogelijk om zelf Stevia te zaaien? Stevia is een zoetstof die niet schadelijk is voor de gezondheid. Steeds meer…
Verrassende effecten van SteviaDe meeste mensen hebben wel eens gehoord van Stevia, maar ze zijn niet echt bekend met de effecten van Stevia. Dat Stevi…
Stevia: een goed zoetje?Stevia: een goed zoetje?Wanneer u als gezondheidsbewuste consument in plaats van suiker een zoetje in de koffie doet, weet u waarschijnlijk niet…
Stevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofStevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofTegenwoordig zijn de lightproducten niet meer weg te denken uit de schappen van de supermarkt. Deze lightproducten worde…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Stevio.nl

Reageer op het artikel "Diabetes en Stevia"

Reacties

Decoster Kurt, 05-09-2015 07:34 #3
Stevia is een zeer lekkere plantaardige zoetstof voor diabetes patiënten, ik zelf ben ook een diabetes patiënt en ik gebruik ook Stevia en ik persoonlijk ben daar zeer tevreden over, ik vindt Stevia veel beter dan Canderel, Stevia is een top natuur product voorbeeld diabetes patiënten. Mvgrt, Decoster Kurt Reactie infoteur, 06-09-2015
Fijn dat je er zo veel aan hebt!

Lucas Ludo, 16-04-2013 11:51 #2
Stevia is de ideale zoetstof voor diabeten en mensen met een overgewicht die het zoet moeten laten, ook voor mensen met een overgroot cholosterolgehalte en die zo wie zo op het vettige eten moeten letten. Om dat zij niet weten dat vet in het lichaam omzet in suiker en met alcohol is dat hetzelfde. Maar stevia verliest zijn zoetstof als je het mee kookt of bakt en dan gebruik ik tagatesse. Ik ben ook diabeet.

Susan Jansen, 05-01-2013 19:46 #1
Ik ben blij dat er steeds meer mensen via de media voorgelicht worden over het voordeel van Stevia vooral voor diabetici. Top!

Mvrgr,

Susan Jansen
Greensweet-stevia

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 17-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!