InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is het Wernicke- Korsakoff syndroom?

Wat is het Wernicke- Korsakoff syndroom?

Wat is het Wernicke- Korsakoff syndroom? Het Wernicke-Korsakoff syndroom kan een gevolg zijn van jaren lang overmatig alcoholgebruik. In de volksmond wordt het ook met de Ziekte van Korsakoff genoemd. Een bekend patiënt was Ramses Shaffy. Wat zijn de oorzaken en de kenmerken hiervan en hoe wordt het behandeld? Lees er hier meer over.

Het Syndroom van Wernicke-Korsakoff

Het syndroom is een combinaties van twee verschillende syndromen, Korsakoff's psychose en Wernicke's encephalopathie, vernoemd naar de ontdekkers Drs. Sergei Korsakoff en Carl Wernicke.

Korsakoff's psychose wordt gekenmerkt door:
  • verwarring
  • zelfoverschaating en geen rekening houden met anderen
  • confabulatie

Wernicke's encephalopathie wordt gekenmerkt door:
  • nystagmus
  • ophthalmoplegia
  • anisocoria
  • ataxia
  • slechte reflexen van de oogspier
  • coma en dood indien het niet behandeld wordt

Oorzaken

Het Wernicke-Korsakoff syndroom is het resultaat van een rekort aan thiamine (vitamine B). Het is vrijwel zeker dat Wernicke's Encephalopathie komt door een ernstig acuut tekort aan thiamine, terwijl Korsakoff's Psychose een chronische en neurologische aandoening is in een stadium na Wernicke's Encephalopathie. De metabolische actieve vorm van thiamine is thiamine difosfaat, dat een belangrijke rol speelt als co-factor in het glucose metabolisme.

Wernicke-Korsakoff komt voornamelijk voor bij chronische alcoholisten, maar het komt ook voor bij mensen lange tijd aan een infuus liggen zonder dat vitamine B wordt toegedient. In sommige regio's, kan een thiaminetekort veroorzaakt worden door het langdurig eten van geslepen rijst die arm is aan thiamine, en wat kan leiden tot Beriberi.

Wernicke-Korsakoff syndroom bij alcoholisten wordt geassocieerd met atrofie can specefieke plaatsen in de hersenen, in het bijzonder de corpus mamillare. andere plaatsen zijn het achterste gebied van de thalamus (wat de anamnese verklaart), de mediaal dorsale thalamus, voorste hersenkwab, en de dorsale raphe nuclei.

Behandeling

De behandeling bestaat uit het tegengaan van het thiamine tekort door het geven van thiamine supplementen, vaak met intraveneuse of intramusculaire injecties gevolgt door een orale dosis. Het is belangrijk te beginnen met de thiaminetherapie voor het geven van glucose, omdat de encephalopathie verergert wordt door de glucose. Als de anamnese en de psychoses reeds zijn begonnen is compleet herstel vrijwel uitgesloten.

Lees verder

© 2007 - 2014 Dessal, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Exploratorius.
Gerelateerde artikelen
Korsakov, geheugenstoornis door overmatig alcoholgebruikDe ziekte van Korsakov is een geheugenstoornis, die in de meeste gevallen wordt veroorzaakt door het overmatig gebruik v…
Vitamine B1 (thiamine)Vitamine B1 (thiamine)Vitamine B1 (thiamine) is 1 van de 8 vitamine B-Complexen. Deze vitamine is goed in water oplosbaar. Het zorgt voor een…
Aantasting hersenen door overmatig alcoholgebruikAantasting hersenen door overmatig alcoholgebruikHet overmatig drinken van alcohol kan leiden tot gewenning of zelfs verslaving. Je kunt op een gegeven moment niet meer…
De gevolgen van overmatig alcoholgebruikDe gevolgen van overmatig alcoholgebruikDe gevolgen van overmatig alcoholgebruik zijn vaak vernietigend! Deze varieren van levercirrose, diabetus- mellitus,hart…
Het Syndroom van KorsakovHet Syndroom van KorsakovOvermatig alcohol kan leiden tot het Syndroom van Korsakov ook wel aangeduid als het syndroom van Wernicke-Korsakov. Er…

Reageer op het artikel "Wat is het Wernicke- Korsakoff syndroom?"

Reacties

Citcat, 13-08-2008 13:16 #3
Mijn tante heeft de ziekte van Korsakov. Mijn moeder, stiefvader en ik willen haar echt graag helpen maar ze is zo ver weg dat ze ons aleen nog maar wilt zien, de rest houd ze buiten de deur. Wij helpen haar nu al 2 jaar. Maar ze gaat steeds verder wegzakken. Mijn vraag is: hoe kunnen wij haar verder helpen? Zonder in een thehuis te stoppen.

Gerard, 25-05-2008 10:30 #2
Ik heb een vriend die al jaren afhankelijk is van alkohol. Hij is nu 65 jaar en drin kt zijn hele leven overmatig.
De laatste tijd valt het mij op dat hij met vrijwel iedereen in zijn dircte ongeving overhoop ligt.

Verbaal is hij zeer agresief en iterepeert de gebeurtenissen zo, dat ze buiten de realiteit staan. Hij heeft als het ware zijn eigen waarheid.

Over een eventuele opname in de verslavigszorg valt met hem niet over te praten. Hij legt alles buiten zich zelf, dat het hem niet goed gaat, ligt aan de buitenwereld, familie, vrienden, etc etc.

Mijn vraag: hoe hou je het contact gaande met een vried die in dit stadium verkeerd?
Met vriendelijke groet?

gerard.veltkamp@hotmail.com Reactie infoteur, 25-05-2008
Hoi Gerard,
Dat is het lastige van ziektes die te ontkennen zijn. Een tumor is er, of die is er niet. Als patient van Wernicke kun derhalve zelf ontkennen dat je hier last van hebt.
Wat ik je kan adviseren is om contact op te nemen met een belangenvereniging van familie en vrienden van patienten. Die zullen je beter verder kunnen helpen dan ik.

Mvg,
Pero

Moniqe Eeckelaert, 16-05-2008 17:25 #1
Mijn man is sinds 3 weken pasient van wernecke hij kan bijna niet gaan het spreken verminderd soms en is soms koppig

Infoteur: Dessal
Subrubriek: Ziekten
Special: Syndromen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!