InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > MERS-virus symptomen, oorzaak, vaccinatie en behandeling

MERS-virus symptomen, oorzaak, vaccinatie en behandeling

MERS-virus symptomen, oorzaak, vaccinatie en behandeling MERS-virus symptomen. Het nieuwe coronavirus dat vanaf 2012 rondwaart in vooral het Midden-Oosten, heeft in totaal ruim 500 slachtoffers gemaakt (mei 2014). De meeste slachtoffers waren te betreuren in Saudi-Arabië, de rest kwam uit Qatar, Jordanië, Tunesië en de Verenigde Arabische Emiraten. Ook in Groot-Brittannië en Duitsland zijn mensen besmet en op 28 mei 2013 werd bekend dat in Frankrijk een eerste persoon is overleden aan de gevolgen van het nieuwe coronavirus. In mei 2014 werd het eerste slachtoffer in Nederland gemeld. Het nieuwe coronavirus heet officieel Middle East Respiratory Syndrome-coronavirus (MERS-CoV). Dat heeft de Wereldgezondheidsorganisatie bepaald. Het virus dook in 2012 voor het eerst op in het Midden-Oosten en het lijkt een variant te zij van het 10 jaar geleden in Azië opgedoken Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS, ofwel 'ernstig acuut ademhalingssyndroom').

MERS virus

Wat is MERS?

SARS en het nieuwe coronavirus MERS behoren tot dezelfde virusfamilie en veroorzaken beide longontsteking. De wijze waarop ze de patiënt ziek maken verschilt echter. Zo gebruiken de virussen bijvoorbeeld verschillende manieren om cellen in de luchtwegen binnen te dringen. Normaal gesproken zijn coronavirussen niet zo heel gevaarlijk voor de mens en houd je er bij besmetting vaak niet meer dan een onschuldige verkoudheid aan over. Uitzondering op de regel vormde het SARS-virus, dat in 2002 en het jaar daarop aan ruim 800 mensen het leven kostte.

SARS in vogelvlucht
In het jaar 2002 brak in China de eerste SARS-epidemie uit. Bijna 10.000 mensen raakten besmet en ongeveer 800 mensen, verspreid over 30 landen, overleden aan het virus. Volgens Chinees onderzoek zou de epidemie zijn veroorzaakt door vleermuizen. De dieren werden op markten in Guangdong verkocht en gelden als een delicatesse in die regio. De uitwerpselen worden gebruikt in traditionele Chinese medicijnen. Via de dieren werd het virus overgebracht op mensen.

De incubatietijd van SARS is meestal 2 tot 7 dagen. De symptomen van SARS zijn vaak de volgende.:

Het heeft in eerste instantie veel weg van een zware griep. In een later stadium kan de patiënt last krijgen van longontsteking, hypoxie (gebrek aan zuurstof) en acute ademhalingsproblemen. In ernstige gevallen is kunstmatige beademing nodig.

MERS-virus symptomen en klachten

Wanneer je besmet raakt met het MERS-virus, kun je last krijgen van verschillende symptomen. In de eerste plaats veroorzaakt het virus zeer ernstige luchtwegklachten, met klachten als hevig hoesten en ademhalingsproblemen. Dit kan gepaard gaan met koorts. Mogelijk kan er ook diarree optreden. Onduidelijk is of deze klachten alleen optreden in zeer hevige gevallen of ook in 'gewone' gevallen. Het virus kan onder meer tot levensgevaarlijke ontstekingen aan de luchtwegen leiden. Nierfalen is ook mogelijk.

MERS-virus verspreiding en incubatietijd

Men vermoedt dat het virus vooral door kamelen en dromedarissen op mensen wordt overgedragen. Het lijkt erop dat het MERS-virus niet gemakkelijk overdraagbaar is van mens op mens. Het verspreidt zich net als de griep. Een patiënt kan anderen via kleine druppeltjes speeksel (waar het virus in aanwezig is) besmetten door te hoesten en te niezen. Wel zijn coronavirussen (buiten het lichaam) vrij kwetsbaar. Deze boosdoeners houden het buiten het lichaam niet langer uit dat 24 uur. Je kunt ze verder vrij eenvoudig elimineren door gebruikelijke was- en schoonmaakmiddelen.

Het is nog niet precies duidelijk hoe lang de incubatietijd is. Uit de onderzochte ziektegevallen is gebleken dat de incubatietijd in ieder geval niet langer dan 10 dagen is.

MERS-virus behandeling en vaccinatie

Er is geen vaccin tegen MERS en antivirale middelen lijken weinig soelaas te bieden. Nederlandse ziekenhuizen hebben een plan klaar met strenge voorzorgsmaatregelen als ze geconfronteerd worden met iemand die bovenvermelde symptomen heeft en kort daarvoor een reis naar het Midden-Oosten heeft gemaakt. Werknemers in de gezondheidszorg die in contact komen met deze patiënten dienen bijzondere gezichtsmaskers, handschoenen en jassen te dragen en moeten daarnaast allerlei andere protocollen volgen om zichzelf en andere patiënten te beschermen.

Overzicht meldingen

Sinds de ontdekking van het virus in 2012 zijn er in mei 2014 wereldwijd ruim 500 patiënten met een laboratoriumbevestigde infectie met MERS-CoV gemeld bij de World Health Organization (WHO). Hiervan zijn 145 personen overleden. Enkele mensen zijn vanuit het Midden Oosten na besmetting teruggekeerd naar Azië, Afrika, Europa en Amerika waar de diagnose vervolgens is vastgesteld. In Nederland is één patiënt waarbij het MERS-coronavirus is vastgesteld. De man werd begin mei 2014 ziek in Saudi-Arabië, waar hij Mekka en Medina bezocht. Bij zijn terugkomst op 10 mei werd hij opgenomen in het MCH Westeinde in Den Haag. Een paar dagen later werd bekendgemaakt dat een tweede Nederlander besmet is met het MERS-coronavirus. Het gaat om een vrouw die familie is van de man die als eerste Nederlander besmet raakte met het virus. Beide patiënten zouden onderliggende aandoeningen hebben die hen waarschijnlijk gevoeliger maken voor een infectie met dit virus, aldus het RIVM. Sinds april 2014 is er sprake van een sterke toename van het aantal bevestigde gevallen in het Midden-Oosten. (Bron: RIVM)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuw SARS-virus, MERSNieuw SARS-virus, MERSHet SARS-virus is een virus dat de ernstige ziekte SARS veroorzaakt. In 2013 is er een nieuwe variant van dit virus, dat…
Het MERS (CoV) virus veroorzaakt méér slachtoffers in 2014Het MERS (CoV) virus veroorzaakt méér slachtoffers in 2014Het MERS (CoV) virus is een bijzondere variant van het Coronavirus. De officiële naam van de ziekte is Middle East Respi…
MERS, het gevaarlijke virus uit Saoedi-ArabiëMERS, het gevaarlijke virus uit Saoedi-ArabiëGezondheidsdeskundigen over de hele wereld slaan met bezorgdheid het met SARS verwante MERS-virus gade, dat zich vooral…
SARS en MERS: oorzaak, symptomen, behandeling, prognoseSARS en MERS: oorzaak, symptomen, behandeling, prognoseSARS kun je omschrijven als een ernstige acute atypische ontsteking van de long. De ziekte werd voor het eerst gezien in…
Goede doelen: de New BelgicaOp zoek naar een concreet goed doel in eigen land met een zicht- en tastbaar resultaat? Dan is het project van de New Be…
Bronnen en referenties
  • Algemeen Dagblad, 29 mei 2013
  • Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
  • Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)

Reageer op het artikel "MERS-virus symptomen, oorzaak, vaccinatie en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!