InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > MERS-virus symptomen, oorzaak, vaccinatie en behandeling

MERS-virus symptomen, oorzaak, vaccinatie en behandeling

MERS-virus symptomen, oorzaak, vaccinatie en behandeling Het nieuwe coronavirus dat rondwaart in vooral het Midden-Oosten, is momenteel (mei 2013) de grootste zorg die WHO-voorzitter Margaret Chan heeft. Medio mei 2013 maakte de Wereldgezondheidsorganisatie WHO bekend dat er inmiddels 44 mensen zijn getroffen door het nieuwe virus, van wie er 22 zijn overleden. De meeste slachtoffers waren te betreuren in Saudi-Arabië, de rest kwam uit Qatar, Jordanië, Tunesië en de Verenigde Arabische Emiraten. Ook in Groot-Brittannië en Duitsland zijn mensen besmet en op 28 mei 2013 werd bekend dat in Frankrijk een eerste persoon is overleden aan de gevolgen van het nieuwe coronavirus. Het nieuwe coronavirus heet officieel Middle East Respiratory Virus (MERS). Dat heeft de Wereldgezondheidsorganisatie bepaald. Het virus dook in 2012 voor het eerst op in het Midden-Oosten en het lijkt een variant te zij van het 10 jaar geleden in Azië opgedoken Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS, ofwel 'ernstig acuut ademhalingssyndroom').

Wat is MERS?

SARS en het nieuwe coronavirus MERS behoren tot dezelfde virusfamilie en veroorzaken beide longontsteking. De wijze waarop ze de patiënt ziek maken verschilt echter. Zo gebruiken de virussen bijvoorbeeld verschillende manieren om cellen in de luchtwegen binnen te dringen. Normaal gesproken zijn coronavirussen niet zo heel gevaarlijk voor de mens en houd je er bij besmetting vaak niet meer dan een onschuldige verkoudheid aan over. Uitzondering op de regel vormde het SARS-virus, dat in 2002 en het jaar daarop aan ruim 800 mensen het leven kostte.

SARS in vogelvlucht
In het jaar 2002 brak in China de eerste SARS-epidemie uit. Bijna 10.000 mensen raakten besmet en ongeveer 800 mensen, verspreid over 30 landen, overleden aan het virus. Volgens Chinees onderzoek zou de epidemie zijn veroorzaakt door vleermuizen. De dieren werden op markten in Guangdong verkocht en gelden als een delicatesse in die regio. De uitwerpselen worden gebruikt in traditionele Chinese medicijnen. Via de dieren werd het virus overgebracht op mensen.

De incubatietijd van SARS is meestal 2 tot 7 dagen. De symptomen van SARS zijn vaak de volgende.:
  • Plotseling opkomende koorts
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Keelpijn
  • Hardnekkige, droge hoest
  • Ademhalingsklachten: kortademigheid

Het heeft in eerste instantie veel weg van een zware griep. In een later stadium kan de patiënt last krijgen van longontsteking, hypoxie (gebrek aan zuurstof) en acute ademhalingsproblemen. In ernstige gevallen is kunstmatige beademing nodig.

MERS-virus symptomen en klachten

Wanneer je besmet raakt met het MERS-virus, kun je last krijgen van verschillende symptomen. In de eerste plaats veroorzaakt het virus zeer ernstige luchtwegklachten, met klachten als hevig hoesten en ademhalingsproblemen. Dit kan gepaard gaan met koorts. Mogelijk kan er ook diarree optreden. Onduidelijk is of deze klachten alleen optreden in zeer hevige gevallen of ook in 'gewone' gevallen. Het virus kan onder meer tot levensgevaarlijke ontstekingen aan de luchtwegen leiden. Nierfalen is ook mogelijk.

MERS-virus verspreiding en incubatietijd

Men vermoed dat het MERS-virus niet gemakkelijk overdraagbaar is van mens op mens. Het verspreidt zich net als de griep. Een patiënt kan anderen via kleine druppeltjes speeksel (waar het virus in aanwezig is) besmetten door te hoesten en te niezen. Wel zijn coronavirussen (buiten het lichaam) vrij kwetsbaar. Deze boosdoeners houden het buiten het lichaam niet langer uit dat 24 uur. Je kunt ze verder vrij eenvoudig elimineren door gebruikelijke was- en schoonmaakmiddelen.

Het is nog niet precies duidelijk hoe lang de incubatietijd is. Uit de onderzochte ziektegevallen is gebleken dat de incubatietijd in ieder geval niet langer dan 10 dagen is.

MERS-virus behandeling en vaccinatie

Er is geen vaccin tegen MERS en antivirale middelen lijken weinig soelaas te bieden. Nederlandse ziekenhuizen hebben een plan klaar met strenge voorzorgsmaatregelen als ze geconfronteerd worden met iemand die bovenvermelde symptomen heeft en kort daarvoor een reis naar het Midden-Oosten heeft gemaakt. Werknemers in de gezondheidszorg die in contact komen met deze patiënten dienen bijzondere gezichtsmaskers, handschoenen en jassen te dragen en moeten daarnaast allerlei andere protocollen volgen om zichzelf en andere patiënten te beschermen.

Overzicht meldingen

Update 25 juni 2013 (bron: WHO)

  • Totaal aantal patiënten: 70
  • Totaal aantal overleden patiënten: 39

Lees verder

© 2013 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nieuw SARS-virus, MERSNieuw SARS-virus, MERSHet SARS-virus is een virus dat de ernstige ziekte SARS veroorzaakt. In 2013 is er een nieuwe variant van dit virus, dat…
Goede doelen: de New BelgicaOp zoek naar een concreet goed doel in eigen land met een zicht- en tastbaar resultaat? Dan is het project van de New Be…
Agde en omgeving; vakantie in FrankrijkAgde en omgeving; vakantie in FrankrijkWie naar Agde reist, gelegen tussen Beziers en Montpellier, doet dat voor het strand. Omdat Agde altijd nog zo'n vier ki…
CMV - Het cytomegalovirusHet cytomegalievirus (ook wel cytomegalovirus genoemd) of CMV is een virus dat bij een gezonde persoon geen schadelijke…
Wat is het Schmallenbergvirus?Wat is het Schmallenbergvirus?Ook in Nederland is het Schmallenbergvirus actief. Steeds meer bedrijven maken melding van het feit dat het virus ook op…
Bronnen en referenties
  • Algemeen Dagblad, 29 mei 2013
  • Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
  • Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)

Reageer op het artikel "MERS-virus symptomen, oorzaak, vaccinatie en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!