InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Amyotrofische Laterale Sclerose: hersenstam uitval bij ALS!

Amyotrofische Laterale Sclerose: hersenstam uitval bij ALS!

Amyotrofische Laterale Sclerose: hersenstam uitval bij ALS! Een progressieve verslechtering van het functioneren van de zenuwen als ook de spieren wordt ALS genoemd. Het staat voor Amyotrofische Laterale Sclerose en houdt in dat belangrijke hersen- en zenuwcellen op cruciale lichaamspunten komen te vervallen waardoor de persoon de controle over het lichaam verliest. Enerzijds kan dit leiden tot algehele invaliditeit en anderzijds leidt het onverhoopt tot het overlijden van de persoon. Wat houdt deze ziekte in, waardoor wordt het veroorzaakt en kan er iets aan gedaan worden?

Amyotrofische Laterale Sclerose

Waardoor wordt het veroorzaakt?

In de ruggengraat lopen een groot aantal noodzakelijke zenuwen welke in het onderhoofd vertakken naar de hersenen. De ziekte houdt in dat de hersenstam – verantwoordelijk voor alle primaire lichaamsfuncties – geleidelijk aan afsterft. Daarnaast nemen ook in toenemende mate de functioneringskracht van de zenuwverbindingen af. De axonen kunnen minder effectief de elektrische signalen doorseinen doordat deze degenereren. De combinatie van aantasting zenuwen (degeneratie) en het afsterven van de hersenstam betekent dat geleidelijk aan de persoon in toenemende mate minder kan.

Functie van de hersenstam

De hersenstam vormt de basis van alle lichaamsprocessen. Dit deel van de hersenen is reeds in de oertijd gevormd en dus komen alle oerinstincten ook uit dit deel. Daarnaast vormt het de bron van alle processen in het lichaam. Alles wat maar van levensbelang is wordt hier geregeld. Dat geeft dan ook aan hoe vitaal de hersenstam is voor ons bestaan, ons leven en hoe we alles om ons heen ervaren. De hersenstam gaat over in het ruggenmerg en de door het wervelkanaal lopende zenuwen. Het is van belang voor het bewustzijn, verzorgt de slapende en wakkere toestand, geeft ons reflexen in welke vorm dan ook, geeft ons controle over de plasspieren, maar ook beweging en huilen. Het vormt de primaire aanstuurder van het lichaam en is zonder twijfel noodzakelijk om goed te kunnen functioneren als mens maar ook om levenskracht te hebben.

Hoe werken zenuwen?

De zenuwen bestaan als het ware uit flinterdunne aaneengeschakelde ionenbanden binnen een membraam. In het lichaam van de mens bevinden circa honderd miljard zenuwcellen (nucleus) welke via myeline lijnen eindigen in axon-uiteinden. Die axon-uiteinden communiceren wederom met naastgelegen axon-uiteinden doordat positief geladen natriumionen door de lijn kan worden verstuurd. De ionen daarvoor verantwoordelijk bevatten inwendig kalium met daarom heen natrium. Indien er een pijnprikkel voorkomt dan zal een natriumion meer positief geladen worden en kan daardoor aan de naast gelegen ionen een signaal afgegeven. Het volgende ion neemt die lading over tot het op de juiste plek in de hersenen is aanbeland, waarbij de reeds gepasseerde ionen in oorspronkelijke staat terugvallen. Dit proces voltrekt over de complete zenuw binnen enkele milliseconden.

Geleidelijk verslechterende conditie

Bij de aandoening ALS kan er een combinatie (Typische ALS) van degeneratie ontstaan. Omdat zenuwbanen overal in het lichaam van toepassing zijn en via de snelweg langs de ruggengraat lopen kunnen de gevolgen van ALS overal merkbaar zijn. Toch hangt het er vanaf welke klachten als eerste komen. Of de zenuwen of de hersenstam zullen als eerste problemen geven. Indien de ionen niet meer goed kunnen communiceren dan kan de motoriek (PSMA) geleidelijk aan minder worden waardoor men de controle over ledematen (voornamelijk de benen) en spieren verliest. Betreft het een vergaande versterving van de hersenstam dan komen direct vele lichaamsprocessen in het geding. Indien daarbij de signalen voor het goed functioneren van de longspieren worden verstoord dan kan het zeer ernstige gevolgen hebben.

De vooruitzichten

Indien bij een persoon vanaf het veertigste jaar de ziekte is aangetoond zal men nog een gemiddelde levensverwachting hebben van drie tot vijf jaar. Uiteraard zijn er uitzonderingen op die regel echter de meeste patiënten vallen binnen deze marge. Gedurende de ziekte zullen de zintuigen blijven werken als ook de darmen. De kritische problemen treden op als ook de signaalfunctie naar de longen of het middenrif stil komt te staan waardoor men de ademhaling verliest.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ALS (Amyotrofe laterale sclerose)ALS (Amyotrofe laterale sclerose)ALS, ook wel Amyotrofe laterale sclerose genoemd, is een aandoening waarbij de spieren niet of onvoldoende functioneren.…
Amyotrofische Laterale Sclerose (ALS)Amyotrofische Laterale Sclerose (ALS)Amyotrofische Laterale Sclerose of afgekort als A.L.S. (in sommige landen M.N.D. of Lou Gehrig's Disease) is een langzaa…
ALS, amyotrofische laterale sclerose en het zebravisjeALS, amyotrofische laterale sclerose en het zebravisjeAmyotrofische Laterale Sclerose wordt afgekort als A.L.S. Omdat er nog te weinig bekend is over het ontstaan van A.L.S,…
Verschillende typen zenuwcellenVerschillende typen zenuwcellenHet zenuwstelsel bestaat uit zenuwcellen (neuronen) die elk zijn opgebouwd uit een cellichaam en uitlopers. In het celli…
Guillain-Barre Syndroom: tinteling, zenuwpijn, verlammingGuillain-Barre Syndroom: tinteling, zenuwpijn, verlammingVreemde tintelingen, aangezichtsverlamming, zenuwpijn en eventuele invaliditeit kunnen worden veroorzaakt door GBS. Bij…
Bronnen en referenties
  • http://www.stichting-als.nl/wat-is-als/de-ziekte/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenstam
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zenuwcel

Reageer op het artikel "Amyotrofische Laterale Sclerose: hersenstam uitval bij ALS!"

Reactie

Nieniepanini (infoteur), 10-09-2013 22:13 #1
Verschrikkelijke ziekte… net als MS…

De levensverwachting bij de diagnose ALS is inderdaad heel erg kort. Eén van de beroemdste mensen met ALS is dan toch wel Steven Hawking. Die overigens tijdens z'n studententijd al de eerste symptomen kreeg maar nu nog steeds leeft (de beste man is nu 71).

Infoteur: Geinformeerd
Subrubriek: Ziekten
Special: Sclerose
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!