InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Schurft zeer besmettelijk

Schurft zeer besmettelijk

Schurft zeer besmettelijk Wat is schurft, scabiës? Pas op, schurft is vooral zeer besmettelijk, ook in 2014, en iedereen kan het krijgen, ook dieren. Wat is schurft, de symptomen en hoe behandelt u schurft? Wie schurft heeft, heeft een huidaandoening die een enorme jeuk veroorzaakt. De schuldige is de schurftmijt die onder uw huid minuscule eitjes legt. De scabiësmijt, de sarcoptes scabië, is nog geen 0,5 milimeter groot en scabiës (Latijn voor schurft) gaat niet uit zichzelf over. Tijd voor actie dus.

Wat is schurft, hoe besmettelijk is het?

Schurft laat zich vooral herkennen door een enorme jeuk van de huid, vooral 's nachts. Schurft heeft weinig te maken met onvoldoende hygiëne, maar alles met de veroorzaker: de schurftmijt. Deze minuscuul kleine schurftmijt, die alleen met het vergrootglas goed is te zien, graaft zich in in uw huid. Daar worden onderhuids gangetjes geboord, waarin de mijt haar eitjes legt. Die eitjes komen uit en de nieuwe mijten zullen weer eitjes leggen. Alles wat de mijt uitscheidt en letterlijk uitschijt, komt op of onder de hoorhuid wat bij u de uitslag en jeuk teweeg brengt. Schurft is zeer besmettelijk.

Hoe krijg ik schurft?

Schurft krijgt u van een ander door intensief huidcontact of doordat u beddengoed of kleding gebruikt van iemand die met schurft is besmet. Dat kan een bekende zijn, maar denk ook aan ongewassen beddengoed in een hotel of een vieze knuffel. Als zich daarin de schurftmijt bevindt, kan die op uw huid overstappen en het kwaad aanrichten. Want kwaad is het: de jeuk wordt onhoudbaar door de allergische reacties van uw huid. Uw huid gaat ook allerlei rode plekken en kringen vertonen. De kringen zijn de resultaten van de door de mijt gegraven gangetjes. Dat u ook scabiës hebt, merkt u twee tot zes weken na de besmetting met schurft, een relatief lange incubatietijd gaat er dus aan vooraf. Als u al eens eerder deze huidaandoening hebt gehad en weer wordt besmet, zal uw lichaam veel eerder de mijt herkennen en eerder allergisch reageren. De oorzaak is dus niet per se een slechte hygiëne maar een dagelijkse goede wasbeurt help wel tegen de besmetting.

Klachten schurft

Een zeer herkenbare klacht is een toenemende jeuk, waarbij de schurft een voorkeur heeft voor plekken als:
  • De handpalm.
  • Voetranden.
  • Tussen de vingers.
  • De voet en de geslachtsdelen.
  • De pols.
  • De elleboog.
  • De geslachtsdelen.
  • De navel.
  • De billen.

Naast de ontembare jeuk ziet u blaasjes ontstaan, rode bultjes en is er sprake van schilfering.

Complicaties van schurft

Complicaties kunnen ontstaan als u door de jeuk gaat krabben en de huid open krabt. Vooral bij mensen met eczeem of mensen met een verminderde weerstand kan dit krabben tot meer huidirritatie en ontstekingen leiden.

Schurft van een dier krijgen?

Een hond, kat, paard of vogel kan ook schurft krijgen alleen is dat een andere type dan bij de mens. Dat neemt niet weg dat ook die schurft jeuk zal veroorzaken, maar niet bij een mens overleeft.

Behandeling van schurft

Als u denkt dat u schurft hebt, gaat u zo snel mogelijk naar de huisarts. Die zal u een crème en tabletten meegegeven maar de behandeling vraagt meer actie. Van u en uw partner. Iedereen in uw buurt die besmet is of kan zijn moet op hetzelfde moment worden behandeld. Gebeurt dit niet, dan zullen jullie elkaar weer besmetten. Stop alle kleding in de was voordat u gaat douchen en trek na de douche schone kleren aan. Smeer u weer in met de crème zodra de huid wat is afgekoeld en goed droog is. De eerdere crème zal er met het douchen vanaf zijn gespoeld. Bij een volwassene smeert u alle huid in, behalve het hoofd. Wie u insmeert, kan het beste zelf wegwerp handschoenen dragen. Houdt ook uw nagels kort. Elke keer als u zich wast of uw handen wast, smeert u dat stuk weer bij. Combineer de gebruikte crème niet met schoonheidsproducten. In het algemeen zal de jeuk binnen drie dagen sterk verminderen. U kunt wel nog drie a vier weken huidafwijkingen houden en enige jeuk.

Komt schurft vaak voor?

Om de zoveel tijd is er wel een uitbraak van schurft., bijvoorbeeld op plekken waar veel mensen samen zijn. In oktober 2013 was er nog een massale uitbraak van schurft onder Groningse studenten.
© 2013 - 2014 Welke-ziekte, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schurft bij het paardSchurft en een veel voorkomende huidaandoening bij paarden. Maar wat is nu eigenlijk de oorzaak van schurft? Wat zijn de…
Infectie door mijtenInfectie door mijtenMijten veroorzaken vaak hevige jeuk bij huisdieren. Maar deze mijten kunnen ook op de mens terechtkomen, waar ze een inf…
Dieren EHBO: soorten parasieten IIScabies veroorzaakt hevige jeuk. Het is zeer besmettelijk en kan van dier op de mens overgaan. Bij de mens blijven de mi…
Rainrot bij paardenRainrot bij paardenRainrot is een vervelende huidaandoening die voorkomt bij paarden met een verminderde weerstand/slechte verzorging die b…
Schimmelinfecties bij paardenEen schimmelinfectie is bij paarden de meest voorkomende huidaandoeningen. Dit komt doordat het heel makkelijk overgedra…
Bronnen en referenties
  • Rivm

Reageer op het artikel "Schurft zeer besmettelijk"

Reactie

Betty, 09-01-2014 13:43 #1
Ik heb een vraag. ik werk bij een kledingbank kan ik daar door kleding te sorteren ook shurft krijgen? Er zit natuurlijk kleding bij wat ongewassen is. Ik hoop dat iemand deze vraag kan beantwoorden. Reactie infoteur, 13-01-2014
Beste Betty,
Ja zo kunt u ook schurft krijgen helaas.

Infoteur: Welke-ziekte
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!