InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: ziekte van Ménière

Aandoeningen: ziekte van Ménière

Bij de ziekte van Ménière is er sprake van duizeligheid in aanvallen. De aanvallen van duizeligheid duren enkele minuten tot uren. Bij de duizeligheid is ook een bewegingssensatie. Behalve de duizeligheid is er ook vaak sprake van oorsuizen aan een kant van het hoofd. De aanvallen van duizeligheid en oorsuizen passend bij de ziekte van Ménière kan voor de patiënt erg vervelend zijn. Wanneer men nog niet weet dat men de ziekte van Ménière heeft kunnen de aanvallen als beangstigend ervaren worden.

Wat is de ziekte van Ménière

De ziekte Ménière is een goedaardige aandoening van het evenwichtsorgaan in het binnenoor.
Bij de ziekte van Ménière zijn er aanvallen van heftige draaiduizeligheid aanwezig. Deze aanvallen gaan gepaard met misselijkheid en braken. De duur van de aanvallen is meestal enkele minuten tot uren. Er zit dus veel variatie in de duur van de aanvallen. Wanneer de aanval voorbij is, en daarmee ook de duizeligheid, zal ook de misselijkheid en het braken verminderen. Behalve de draaiduizeligheid, de misselijkheid en het braken, gaan de aanvallen ook gepaard met doofheid en oorsuizen aan een kant. Het kan zijn dat de patiënt het gevoel heeft dat het oor, waarbij de doofheid en het oorsuizen aanwezig zijn, verstopt zit.

In de loop van de jaren verminderen de aanvallen van draaiduizeligheid. Een vervelend kenmerk van de aandoening is dat tegelijk met de vermindering van de draaiduizeligheid de doofheidklachten aan de aangedane zijde toenemen. Bij tien procent van de patiënten is de aandoening dubbelzijdig aanwezig. De aandoening kan op alle leeftijden voorkomen maar ontstaat meestal tussen de 40 en 50 jaar. De precieze oorzaak van de ziekte van Ménière is onbekend wel weet men dat tijdens een aanval de druk in endolymfe (vocht in het binnenoor) stijgt.

Diagnose van de ziekte van Ménière

Bij de ziekte van Ménière is het slakkenhuis en specifiek de verdeling van vocht over de verschillende compartimenten van slakkenhuis aangedaan.
Door middel van een audiogram kan het gehoorverlies van de patiënt aangetoond worden. Door met een elektronystagmografie de calorische prikkelbaarheid na te gaan, kan een verminderde functie van een of beide labyrinten vast gelegd worden. Wanneer er sprake is van gehoorverlies en een verminderde functie van een of beide labyrinten en symptomen passende bij de ziekte van Ménière dan is de diagnose: ziekte van Ménière zeer waarschijnlijk.

De behandeling van de ziekte van Ménière

De ziekte van Ménière komt evenveel bij mannen en vrouwen voor. Vaak openbaart de ziekte Ménière zich tussen het 40ste en 50ste levensjaar.
Voor de ziekte van Ménière is geen directe behandeling beschikbaar. Middelen die wel voorgeschreven worden zijn o.a. betahistidine en cinnarizine. Het effect van deze middelen is echter nooit wetenschappelijk aangetoond.
Ook wordt aangeraden om gezond te eten en veel te bewegen en niet te roken, om zo een aanval te voorkomen. Daarnaast wordt afgeraden om veel koffie, thee, cola, energydrinks en alcohol te drinken. Wel wordt aangeraden om zo regelmatig mogelijk te leven.
Sommige mensen zijn geholpen met een primsabril.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziekte van Ménière: diagnose, symptomen, behandelingZiekte van Ménière: diagnose, symptomen, behandelingDe diagnose ziekte van Ménière is vervelend voor de betreffende persoon. De ziekte heeft een grote negatieve impact op h…
Acute duizeligheidBij duizeligheid heb je het gevoel dat je uit evenwicht bent ten opzichte van je omgeving. Het evenwicht wordt geregeld…
Vestibulaire migraine: duizeligheidsklachten en migraineMigraine is een hoofdpijn die in aanvallen optreedt en gepaard kan gaan met heftige hoofdpijn. Bij vestibulaire migraine…
Het verloop van de ziekte van MénièreHet verloop van de ziekte van MénièreDe ziekte van Ménière gaat gepaard met duizelingen en tijdelijke gehoorvermindering. Het is een sluimerende ziekte genoe…
Ziekte van Ménière: duizeligheid, misselijkheid, oorsuizenZiekte van Ménière: duizeligheid, misselijkheid, oorsuizenDe ziekte van Ménière kenmerkt zich door de symptomen duizeligheid, misselijkheid en oorsuizen. Bij de ziekte van Ménièr…
Bronnen en referenties
  • A. Hijdra, Koudstaal, PJ, Roos, RAC, Neurologie (2003), Elsevier gezondheidszorg, Maarssen

Reageer op het artikel "Aandoeningen: ziekte van Ménière"

Reacties

Johan Aertssen, 05-04-2013 15:25 #7
Bij mij werd ook de ziekte van Ménière vastgesteld. De aanvallen (misselijkheid, braken, de omgeving draait voor de ogen) begonnen een 5-tal jaar geleden en werden een 3-tal jaar geleden frequenter. Ze duurden gemakkelijk een 6 tot 10 uur. Betahistidine had geen duidelijke impact. De specialist heeft dan beslist om een diabolo (buisje) in mijn trommelvlies aan te brengen. Sindsdien geen last meer van aanvallen! Volgens de dokter zou dit in 70% van de gevallen helpen (maar hij weet niet waarom). Het oorsuizen houdt wel aan.

Angela, 18-06-2012 17:41 #6
Ook ik heb dit al jaren nooit iets over opgezocht omdat ik dacht dat het bij me hoorde.
Mijn laatste aanval twee nachten geleden was zo hevig dat ik nu echt heel erg bang was. Het duurde heel lang eer dat het weg trok. Ik wist niet eens dat ik uit me kleine teen kon zweten zo erg had ik er last van en ja Carla ook ik heb dan ineens diarree misselijk duizelingen en heel erg zweten. Morgen neem ik contact op met de dokter.

Carla, 24-09-2011 15:23 #5
Ik herken alle symptomen, alleen heb ik er steevast diarree bij; is dat ook iets dat erbij hoort? Reactie infoteur, 24-09-2011
Beste Carla,
Ik raad je aan om contact te zoeken met je huisarts.
Het is onmogelijk om digitaal een verklaring voor je klachten te geven.
Groet,

Winters, 26-06-2011 16:40 #4
Ik heb al jaren last van de ziekte van ménière. Nu stelde de dokter vast dat ik de laatste fase ben, kan iemand mij zeggen wat dat is. De dokter zei alleen dat ik mij geen zorgen moet maken. Maar deze week heb ik al de hele tijd aanvallen.

Jacky, 15-05-2011 20:11 #3
Hallo, Ik ben benieuwd of jullie mijn klachten herkennen. Begin dit jaar heb ik een hevige aanval van duizeligheid gehad onder het autorijden, Ik ben gaan hyperfentileren en heb vreselijk moeten overgeven. ook had ik op dat moment last van dat mijn lichaam begon te schokken en erg koud. na 6 weken heb ik weer zn aanval gehad, en tussentijds veel last van een zweverig, dronken gevoel, daarbij licht last van duizeligheid. Dit weekend heb ik weer 2 hevige aanvallen gehad, ik heb geen last van oorzuisingen of gehoor verlies, wel ben ik nadien erg moe en ga ik steeds vroeg op bed. de dokter heeft mij Betahistine voorgeschreven. ik slik dat in middels 3 weken en heb het idee dat het niet helpt. er is inmiddels ook bppd geconstateerd, alleen duren mijn duizelingen veel langer dan een minuut. ik ben 46 jaar en weet eigenlijk niet wat ik er mee moet omdat het lijkt te verergeren.

Bart, 20-08-2010 07:48 #2
Beste

als je eerst begint te beven, en erna niets ziet of hoort, zijn deze ook gekende oorzaken?
wel heeft men het hart + hoofd reeds onderzocht als zekerheid

Elly Hessen, 07-07-2010 02:02 #1
Kan stress ook duizeligheid veroorzaken en een tumor in je hoofd?

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 12-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Neurologie
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!