InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziekenhuisbacterie: Acinetobacter Baumannii

Ziekenhuisbacterie: Acinetobacter Baumannii

Er zijn veel bacteriën. De meeste daarvan kan je goed bestrijden met antibiotica, waardoor je de bacterie dus doodt. Een aantal bacteriën zijn zo goed als resistent tegen de normale methoden om deze bacteriën te bestrijden. Een voorbeeld daarvan is de Acinetobacter Baumannii bacterie.

De bacterie

De Acinetobacter Baumannii bacterie is te vergelijken met de MRSA ziekenhuisbacterie. Deze bacteriën hebben deze naam gekregen omdat deze bacteriën de meeste vormen van antibiotica kunnen weerstaan, wat vooral problemen oplevert in ziekenhuizen. Ongeveer 25% van de bevolking in Nederland draagt de Acinetobacter bacterie op de huid. Ook in ziekenhuizen komt de bacterie veel voor. Bij gezonde mensen veroorzaakt de bacterie maar zelden een infectie. Bij zieke mensen vormt de bacterie vooral een bedreiging voor luchtwegen en longen (patiënten die beademd worden). De Multiresistente Acinetobacter baumannii (MRAB) is een variant van deze Acinetobacter bacterie.

Ziekenhuisbacterie

In een ziekenhuis, waar logischerwijs zieke mensen komen, ziet een bacterie veel kans om zich te vermeerderen. Mensen zijn verzwakt en hebben vaak verwondingen. De bacterie kan makkelijk binnendringen in een patiënt doordat het immuunsysteem niet optimaal werkt. Normaal gesproken zijn bacteriële infecties te bestrijden met antibiotica. Een bacterie krijgt dan geen kans om kwaad te doen of een infectie is snel bestreden. Een ziekenhuisbacterie is echter niet zomaar te bestrijden. De bacterie heeft een meervoudige resistentie tegen antibiotica.

De term 'ziekenhuisbacterie' is ondertussen achterhaald doordat de bacterie MRSA in 1993 ook buiten het ziekenhuis is waargenomen.

Resistentie

Resistente bacteriën worden niet gedood door een specifiek antibioticum.

Dit gebeurt als volgt:

Wanneer antibioticum wordt gebruikt om een bacteriële infectie te bestrijden zullen de meeste bacteriën van de populatie dood gaan. Soms blijven enkele bacteriën leven. Dit zijn bacteriën die resistent zijn voor de gebruikte antibioticum. Deze bacteriën gaan zich weer delen en er ontstaat een resistente populatie.

Op deze wijze kunnen ook bacteriën ontstaan met een meervoudige resistentie. Hierbij is de bacterie resistent tegen verschillende vormen van antibiotica. Dit is het geval bij ziekenhuisbacteriën en hierdoor is de bacterie zeer lastig te bestrijden.

Verschillende ziekenhuisbacteriën

  • Meticilline-resistente Staphylococcus aureus (MRSA)
  • Acinetobacter baumannii
  • Pseudomonas aeruginosa
  • ESBL
  • BRMO
  • Vancomycine-resistente Enterococcus faecalis
  • Vancomycine-resistente Enterococcus faecium
  • pseudomembraneuze colitis
  • Clostridium difficile (type 27)
© 2008 - 2017 Rvermaat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tumoren, goedaardig of kwaadaardig: hoe ontstaan ze?Tumoren, goedaardig of kwaadaardig: hoe ontstaan ze?Ons lichaam bestaat uit miljarden cellen en iedere cel bevat een kern die is samengesteld uit genen die ons DNA bevatten…
Besmetting MRSA of ziekenhuisbacterieMRSA komt geregeld voor in Europese ziekenhuizen en rusthuizen. Deze komt vaker voor dan voorheen en kan levensbedreigen…
De superbacterie bedreigt EuropaDe superbacterie bedreigt EuropaNog niet zo lang geleden creëerde de ziekenhuisbacterie onrust bij de bevolking: ze was de oorzaak van een heleboel over…
VRE-bacterie: klachten, symptomen, besmetting en behandelingVRE-bacterie: klachten, symptomen, besmetting en behandelingIn oktober 2013 maakte het Máxima Medisch Centrum (MMC) in Veldhoven bekend dat het op zijn vier verpleegafdelingen geno…
Pseudomonas, bacterie bij wondinfecties en taaislijmziektePseudomonas, bacterie bij wondinfecties en taaislijmziektePseudomonos is een bacteriegeslacht. Bepaalde soorten van dit geslacht veroorzaken ziekten bij bomen en planten. Sommige…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Acinetobacter

Reageer op het artikel "Ziekenhuisbacterie: Acinetobacter Baumannii"

Reacties

B. Mud, 06-09-2011 23:45 #2
Ik zal proberen het heftige ziektebeeld van mijn vrouw in het kort te willen samenvatten sluitende met een vraag betreffende de pseudomonas bacterie. In augustus 2010 gehele rechter long verwijderd gevolgd door een bronchopleurale fistel, kreeg een zeer erstige infectie en is er besloten in november 2010 voor een clagett procedure (thoraxvenster). Tot op de dag van vandaag wordt de clagett iedere dag behandeld door de thuiszorg en mijzelf toch doen er steeds complicatlies voor i.v.m. een infectie.Meerdere malen is geprobeerd via een bronchoscopie de fistel (stomp) te dichten met natras en tissuecol zonder resultaat en is er besloten op zeer korte termijn de fistel operatief te dichten.jl Vrijdag 2 september weer opgenomen i.v.m. zeer hoge koorts en blijkt zij besmet te zijn met de pseudomonas bacterie en sluit ik met de volgende vraag. Kan zij deze bacterie in het ziekenhuis hebben opgelopen?

Yvonne, 15-02-2011 16:44 #1
Ik werk in de thuiszorg en ik ben zelf astma patient, wij hebben een client met deze bacterie, wij proberen ons zo goed mogelijk te beschermen door ons van top tot teen in te pakken, maar ik moet zeggen dat ik er niet zo blij mee ben, hoe kunnen wij ons er tegen beschermen, en hoe besmettelijk is het.

Infoteur: Rvermaat
Laatste update: 14-05-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!