InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Is de E-coli bacterie, ofwel de poepbacterie gevaarlijk?

Is de E-coli bacterie, ofwel de poepbacterie gevaarlijk?

Is de E-coli bacterie, ofwel de poepbacterie gevaarlijk? Mensen die op vakantie gaan of in Afrikaanse landen werken en of wonen moeten rekening houden met allerlei ongemakken. Tegen veel ongemakken is een vaccinatie mogelijk, maar soms komen er nieuwe ongemakken bij. Vaak hebben darmen daar ook een belangrijke rol in. Zo is de Escherichaia coli, vaak afgekort als de E-coli bacterie regelmatig volop in het nieuws. Zo maakte het tv-programma ZEMBLA bijvoorbeeld in 2013 een speciale uitzending over de E-coli bacterie. De Escherichaia coli wordt in de volksmond vaak de poepbacterie genoemd. Volgens ZEMBLA zou de zogenoemde poepbacterie in grote hoeveelheden in het eetbare vlees zitten. Uit de onderzoeksresultaten van een onderzoek van Wakker Dier kwam in september 2014 wederom naar voren, dat veel vlees en dan vooral barbecuevlees besmet is met de zogenaamde poepbacterie. Het is een onsmakelijk idee dat je een stuk vlees op je bord hebt dat besmet is met de poepbacterie, maar is deze E-coli bacterie nu echt schadelijk voor de gezondheid?

E-coli bacterie of poepbacterie

De Escherichia coli is een groep staafvormige bacteriën die van nature voorkomen in de darmen van dieren en mensen. Deze bacteriën hebben daar als doel het lichaam te beschermen tegen andere schadelijke bacteriën. De E-coli bacterie is in de meeste gevallen dan ook een ongevaarlijke en juist nuttige bacterie. Echter, er bestaan honderden verschillende soorten bacteriën die afstammen van de E-coli en onder dezelfde naam vallen. De meesten van deze zogenaamde poepbacteriën zijn eveneens ongevaarlijk, maar van enkele soorten E-coli bacteriën kan het menselijk lichaam goed ziek worden. Er zijn echter enkele typen E-coli die een voedselinfectie kunnen veroorzaken. Deze E-coli typen kunnen in het dagelijks leven bijvoorbeeld voorkomen op:
  • rauw vlees,
  • rauwe groente,
  • rauwe melkproducten.

Om besmetting te voorkomen is het heel belangrijk om hygiënisch te werken en bij voorkeur het vlees goed gaar te bakken. Het is raadzaam en heel belangrijk, om vooral na het aanraken van rauw vlees, om de handen goed te wassen.

Schadelijke E-coli bacteriën

Hoewel de meeste E-coli bacteriën onschadelijk zijn, zijn er ook ongeveer tweehonderd verschillende E-coli soorten die de giftige stof shigatoxine produceren. Shigatoxine wordt ook wel verocytotoxine genoemd. De meeste E-coli bacteriën die deze stof bevatten kunnen schadelijke effecten in het menselijk lichaam veroorzaken. Zo kan een schadelijke E-coli bacterie onder meer reizigersdiarree veroorzaken. Reizigersdiarree is plotseling optredende afwijking van het gewone ontlastingspatroon. Reizigersdiarree kan vooral ontstaan tijdens reizen naar subtropische gebieden.

EHEC

Een bepaalde soort schadelijke E-coli bacteriën vormen een groep die de EHEC wordt genoemd. Wanneer men besmet is geraakt met EHEC, dan hoeft men niet vanzelfsprekend gezondheidsklachten te krijgen. Een grote groep mensen die besmet is geraakt met de EHEC krijgt geen klachten en zal daardoor ook nooit te weten komen dat hij en of zij besmet is. Een andere groep mensen, die besmet is geraakt met EHEC, krijgt wel te maken met ziekteverschijnselen. De ziekteverschijnselen kunnen bijvoorbeeld zijn:
het krijgen van hevige bloedingen in de darmen,
maar ook symptomen als:
  • braken,
  • buikkrampen,
  • misselijkheid

kunnen tekenen zijn van besmetting met de EHEC bacterie.

E-coli besmetting voorkomen?

Besmetting van een giftige E-coli bacterie of de EHEC bacterie vindt in de meeste gevallen plaats door:
  • Het eten en drinken van rauw vlees, rauwe melk, rauwe groente, kiemgroente en ovenhitte vruchtensappen.
  • Het in contact komen met besmet oppervlaktewater.

Voedingsadviezen

Daarom geeft het Nederlands voedingscentrum enkele voedingsadviezen om besmetting met de EHEC bacterie tegen te gaan.
Enkele van deze adviezen van het voedingscentrum luiden als volgt:
  • Eet geen rauw vlees en drink geen rauwe melk.
  • Was rauwe groente, voor het te consumeren altijd grondig onder stromend water.
  • Zorg ervoor dat je, je handen voordat je in contact komt met voedsel altijd wast onder stromend water. Een extra wasbeurt is raadzaam na en na contact met dieren, bijvoorbeeld bezoek aan de kinderboerderij.

Invloed na besmetting met de E-coli op de nierfunctie

Het is afhankelijk van het type E-coli dat kan leiden tot een besmetting en het gevolg zal hebben van meer of minder ernstige vervelende en irritante verschijnselen. In heel veel gevallen merken de mensen niet dat ze besmet zijn. Andere besmettingen komen in de openbaarheid door het ontstaan van klachten als:
  • misselijkheid,
  • braken,
  • diarree.

Er wordt wel gewaarschuwd dat ernstige besmettingen vermindering van de nierfunctie en bloedafbraak tot gevolg kunnen hebben. De vermindering van de nierfunctie en bloedafbraak heet het Haemolytisch Uremisch Syndroom (HUS). Uit onderzoek onder reizigers naar Subtropische gebieden is gebleken dat ongeveer 30% van de reizigers naar subtropische gebieden, waarschijnlijk door besmetting met E-coli, reizigersdiarree heeft gekregen.

Ziekteverschijnselen

Besmetting heeft vaak een ziekteverschijnsel tot gevolg. In de tabel staan van verschillende types E-coli de bijbehorende ziekteverschijnselen.

Type E-coli Ziekte
EPEC Kinderdiarree; reizigersdiarree
ETEC reizigersdiarree; overgeven; koorts
VTEC Ontlasting met bloed en slijm
EHEC (subgroep van VTEC) Bloederige diarree; mogelijke nierschade als complicatie
STEC O157 (EHEC-soort) Bloederige diarree; mogelijke nierschade als complicatie
EIEC Ontlasting met bloed en slijm
EaggEC Aanhoudende diarree bij kinderen
DAEC Kinderdiarree

Weinig weerstand

Vooral jonge kinderen, ouderen, zwangere vrouwen, mensen met weinig weerstand, behoren, omdat ze gevoelig zijn voor besmetting door een E.-coli infectie, tot een risicogroep.

Hoe lang kan de E-coli over- of blijven leven?

Door maanden in de bodem en weken in water te blijven, kan de bacterie blijven leven. Daarnaast vermenigvuldigt de E-coli zich tussen de 10 en 40°C en gaat de E- coli pas door bij 65°C.

Besmetting door E-coli kan daarom heel eenvoudig plaatsvinden via:
  • Het eten van rauw vlees. Denk hierbij maar aan bijvoorbeeld rauw gehakt, rauwe of half doorbakken hamburgers, filet americain en niet gaar vlees. Deze kunnen heel waarschijnlijk besmet zijn met E-coli.
  • Het eten van rauwe groente. Zoals sla, en kiemgroenten zoals taugé. Eet daarom gekookte groente omdat dat geen probleem is, daar de bacterie dood gaat door verhitting.
  • Het drinken van rauwe melk en eten van rauwmelkse kaas en onverhit nuttigen van vruchtensap.
  • onhygiënische productieomstandigheden.

Restaurants en cruiseschepen

Veel mensen zijn zich niet bewust dat het nuttigen van maaltijden in restaurants en op cruiseschepen, bij onzorgvuldige hygiëne, ook wel eens de oorzaak van E-coli besmetting kunnen zijn.

Contact met dieren

Hoewel dit niet of nauwelijks in dierentuinen en bij kinderboerderijen aangegeven is, is ook het contact met dieren en dan met name runderen en jonge dieren een mogelijkheid om met een E-coli besmet te worden.

Jaargetijde
De jaargetijde met de grootste kans op besmetting is de zomer. Daarom is het in de zomer extra opletten, daar in de zomer de kans op een besmetting het grootst is. Denk maar aan besmetting door het zwemmen in besmet oppervlaktewater en de gezellige barbecue avonden.

Besmettingsgevaar

Als men besmet is dan is men tijdens de ziekte als E-coli patiënt voor anderen besmettelijk via de ontlasting. Deze periode kan ongeveer 2 maanden duren. Ook kan verdere verspreiding voorkomen worden door goed de handen te wassen na ieder toiletbezoek en vooral tijdens het bereiden van het eten en het koken.

Adviezen om besmetting te voorkomen

Het is raadzaam om besmetting met E-coli te voorkomen. Voor het voorkomen van een besmetting gelden de volgende adviezen:
  • Eet vooral geen rauw vlees.
  • Drink nooit rauwe melk.
  • Proef vooral niet van rauw gehakt.
  • Bak het vlees altijd goed gaar.
  • Was rauwe groente altijd (was sla daarom grondig onder stromend water).
  • Dompel voor het gebruik kiemgroenten (bijvoorbeeld taugé) onder in kokend water.
  • Was vooral altijd de handen goed en zeer regelmatig onder stromend water. Natuurlijk ook na ieder toiletbezoek en voor het koken en vergeet ze ook niet te wassen na het contact met dieren, denk bijvoorbeeld maar aan het bezoek aan de kinderboerderij of dierentuin.

Kruisbesmetting
Voorkom ook kruisbesmetting. Hiermee wordt bedoeld dat je niet met dezelfde vork moet prikken in rauw vlees en daarna in gaar eten. Gebruik ook nooit dezelfde ondergrond voor rauw vlees en leg daarna geen gaar eten nooit op dezelfde en niet gereinigde ondergrond.
Gerelateerde artikelen
EHEC een levensbedreigende bacterieEHEC een levensbedreigende bacterieDe EHEC-bacterie dankt zijn naam aan dr. Theodor Escherich hij is de naamgever van de Escherichia coli afgekort tot E co…
De EHEC bacterie: besmetting en symptomenDe EHEC bacterie: besmetting en symptomenDe EHEC-bacterie, ofwel Enterohemorragische E.coli valt onder de groep E-Coli bacterien welke veelvuldig voorkomen in de…
Blaasontsteking, oorzaken, symptomen en behandelingEen blaasontsteking (cystitis) wordt vaak veroorzaakt door de Escheria Coli bacterie (E. Coli). Een verkeerde afveegtech…
EHEC-bacterie: darmbacterieEHEC-bacterie: darmbacterieDe EHEC-bacterie is een darmbacterie die over het algemeen voor lichte klachten zorgt. In sommige gevallen kunnen de kla…
D-Mannose bij blaasontstekingD-Mannose bij blaasontstekingAlles al geprobeerd tegen uw blaasontsteking? Vitamine C, cranberry, antibiotica en keert uw blaasontsteking toch steeds…
Bronnen en referenties
  • http://anw.inl.nl/article/poepbacterie#s=0&l=&lp
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/de-poepbacterie-schakel-je-zelf-uit.aspx
  • http://www.tropencentrum.nl/reizigersbureau.asp?dc=225&Cat=3018&Mnu=3000
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3503368/2013/09/03/Vlees-in-voedselketen-besmet-met-poepbacterie.dhtml

Reageer op het artikel "Is de E-coli bacterie, ofwel de poepbacterie gevaarlijk?"

Reactie

Chanaya, 15-04-2016 23:12 #1
Hoi, ik ben op dit moment zwanger en heb vanochtend koekjes gebakken zonder ei, maar wel bloem en boter, ik heb er best wel van gesnoept en voel me nu de hele dag misselijk, ik heb al overgegeven maar weet nu niet of ik de bacterie heb opgelopen. Reactie infoteur, 05-06-2016
Hallo Chanaya,

Hopelijk is je zwangerschap een felicitatie waard en gaat alles naar wens. Het komt wel vaker voor dat vrouwen tijdens de zwangerschap zich even anders voelen dan gewenst. Bij twijfel altijd de huisarts of verloskundige raadplegen.

Sterkte bij de bevalling,

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 21-09-2016
Gepubliceerd: 17-09-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!