InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Dossier hoofdpijn

Dossier hoofdpijn

Dossier hoofdpijn Hoofdpijn komt zo vaak voor dat niemand er van opkijkt. Dagelijks lijden tientallen miljoenen mensen ter wereld aan pijn in het hoofd en 90% van de Nederlanders heeft soms hoofdpijn. De pijn is in veel gevallen onschuldig en kortdurend maar dat geldt niet voor alle hoofdpijnen. Migraine schakelt je uit en bijholte-hoofdpijn kan maanden aanhouden. Pijnstillers werken vaak matig of niet en een bezoek aan de huisarts levert vaak enkel de diagnose 'stress' op. Zoek in dit stuk je eigen hoofdpijn op!

Hoofdpijn algemeen

Vrijwel iedereen kent het verschijnsel hoofdpijn. Soms duurt het een of meerdere dagen en blijft het bij een wat zeurend gevoel waarbij je nog wel kunt functioneren. Het kan ook een ergere vorm aannemen waardoor je je dagelijkse bezigheden moet staken. Bij migraine ben je zelfs gedwongen te gaan liggen, het liefst in een verduisterde kamer, tot de aanval over is. En zo zijn er vele vormen van hoofdpijn die gelukkig zelden het gevolg zijn van iets ernstigs.

De meeste hoofdpijnen ontstaan aan de buitenkant van de schedel, in de zenuwen, bloedvaten en spieren die het hoofd en de nek bedekken. De spieren of bloedvaten kunnen zwellen, samentrekken of kunnen andere veranderingen ondergaan die de omringende zenuwen kunnen stimuleren en prikkelen. De zenuwen komen onder druk en zenden pijn-signalen naar de hersenen, waarna hoofdpijn ontstaat.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is eigenlijk een soort verzamelnaam voor alle hoofdpijnen waar een arts geen raad mee weet. De werkelijke spanningshoofdpijn zit symmetrisch over het hoofd verdeeld en vaak geeft het een gevoel alsof er een strakke band (of helm) om het hoofd zit. De pijn is dof en drukkend en matig van intensiteit. Het beinvloedt niet de dagelijkse activiteiten en de duur is variabel. Wat er gebeurt is dat spieren van schedel, nek en schouders gespannen zijn. Eigenlijk is deze vorm hoofdpijn een soort 'spierpijn'. Met name de sternocleidomastoid spier aan de zijkant van de nek kan, mits zich er triggerpoints (pijnlijke spierknopen) in bevinden, een 'referred pain' naar het voorhoofd zenden. Ten onrechte worden de meeste hoofdpijngevallen toegeschreven aan psychische spanningen.

Migraine

Migraine is een bonzende of kloppende hoofdpijn die je volledig uitschakelt. Een migraine aanval heeft een duidelijk begin en einde. De zeer belastende pijn zit vaak aan een kant van het hoofd en komt langzaam op. De duur van migraine is variabel en kan liggen tussen een halve dag tot drie dagen. Hoofdpijn die samengaat met misselijkheid, braken en/of diarree is in de meeste gevallen migraine. Migraine kan zich enkele uren tot dagen voor de aanval aankondigen door middel van klachten zoals stemmingsveranderingen, concentratieverlies, gapen, overactiviteit of inactiviteit en zin hebben in zoetigheid. Dit heet de waarschuwingsfase. Sommige mensen rapporteren migraine te krijgen van bepaald voedsel. Het is zaak om in het geval van migraine eventuele triggers te vinden en te voorkomen.

Aura bij migraine
Bij vijftien procent van de migrainepatienten komen er neurologische verschijnselen voor die de aanval uiteindelijk inluiden. Dit heet ook wel migraine met aura. Zo'n aura duurt tien minuten tot een uur en kan bestaan uit visuele stoornissen zoals gezichtsvelduitval, wazig zien, het zien van lichtflitsen, schitteringen, sterretjes, vlekken of een punt in het gezichtsveld dat zich kan uitbreiden. Ook komen er stoornissen in de reuk voor, tintelingen aan een kant van het lichaam, krachtsverlies, spraakstoornissen en vermoeidheid. Al met al zeer angstaanjagende symptomen. Als de migraine eenmaal is begonnen zoekt de patient een verduisterde kamer op en kan niet veel anders dan liggen tot de aanval voorbij is. Is de aanval eenmaal achter de rug, dan blijft de patient vaak nog uren of dagen zeer vermoeid. Overigens kan een aura ook op zichzelf voorkomen, zonder de migraine.

Oorzaak migraine
Klassieke migraine kent nog een aantal verschijnselen, zoals vervormingen bij het horen en zien, moeite met concentratie, luisteren en spreken, tijdsverdraaiingen en deja-vu's, koorts, koude ledematen, rillingen en zweten en een tijdelijk versnelde hartslag gevolgd door een trage hartslag. Al deze symptomen kunnen zich voordoen als de aanval is ingezet. Over de precieze oorzaak van migraine is nog weinig bekend maar aangenomen wordt dat de aanvallen in gang worden gezet door een ontregeling van het zenuwstelsel waarna bloedvaten in het hoofd zich eerst vernauwen en daarna sterk uitzetten. De vernauwing zou dan de aura veroorzaken en de verwijding de hoofdpijn zelf.

Wat te doen bij migraine
Voor migraine bestaan medicijnen maar deze worden pas gegeven als paracetamol of ibuprofen niet werken. Het beste is om bij de allereerste verschijnselen de medicijnen in te nemen om een aanval nog de kop in te kunnen drukken. Neem je pijnstillers te laat in, dan zullen ze niet werken. Voor vrouwen geldt dat pilgebruik migraine-aanvallen of zelfs aura's zonder migraine (!) kunnen uitlokken. Beter is dus om deze middelen te stoppen in plaats van het innemen van medicijnen tegen migraine.

Hormonale hoofdpijn

Deze hoofdpijn komt meestal voor op de eerste dag van de menstruatie en kan varieren van licht tot dusdanig zwaar dat het meer op een migraine lijkt. Het sterk gedaalde hormoonpeil voorafgaand aan en tijdens de menstruatie is hiervoor verantwoordelijk. Sowieso kunnen de sterk fluctuerende hormoonspiegels (oestrogeen) hoofdpijn in de hand werken. Er kan hoofdpijn optreden in de twee weken voor de menstruatie als onderdeel van PMS (premenstrueel syndroom), deze is meestal van zeer variabele duur en niet ernstig.

Weekendhoofdpijn

Dit is de zogenaamde ontspanningshoofdpijn die natuurlijk heel gemakkelijk is te voorkomen. Na een drukke werkweek wordt er op zaterdag uitgeslapen en bij het opstaan is er de allesoverheersende hoofdpijn. Deze hoofdpijn is een gevolg van een gebrek aan cafeine (koffie), dat in het weekend immers later komt dan doordeweeks, en een ontregeling van het slaappatroon.

Bijholte-hoofdpijn

De echte bijholteontsteking en/of voorhoofdsholteontsteking geeft immense hoofdpijn bij voorover buigen. Deze hoofdpijn zit meer tussen de ogen, ter hoogte van het voorhoofd en in het wanggebied dichtbij de neus. De holtes hoeven niet bacterieel ontstoken te zijn maar kunnen ook gewoon verstopt zitten, bijvoorbeeld bij een virusinfectie zoals een (neus)verkoudheid. Ook kunnen opgezette neus- en keelamandelen hoofdpijn geven omdat ze de beluchting belemmeren. Bijholte-hoofdpijn kan weken tot maanden aanhouden, en wordt dikwijls onterecht onder de noemer stress en spanningen geplaatst omdat de bijholtes op rontgenfoto's in de meeste gevallen 'schoon' zijn.

Medicijnafhankelijke hoofdpijn

Deze hoofdpijn komt voor bij verslaving en/of gewenning aan medicijnen die juist worden ingenomen tegen hoofdpijn. Na verloop van tijd reageert het lichaam niet meer of slecht op dit medicijn, behalve als het niet wordt genomen, waardoor de hoofdpijn nog eens toeneemt. Het langdurig innemen van pijnstillers wordt daarom ook afgeraden. Een paracetamol per dag gedurende drie maanden kan het begin zijn van een chronische hoofdpijn waar nog maar moeilijk vanaf is te komen. Het afkicken van deze medicijnafhankelijke hoofdpijn is langdurig en zwaar maar is noodzakelijk om de hoofdpijn uiteindelijk te doen afnemen. Deze vorm van hoofdpijn kan al voorkomen bij verslaving aan eenvoudige pijnstillers zoals aspirine en paracetamol maar ook door triptanen die voor migraine worden voorgeschreven.

Clusterhoofdpijn

Dit is een zeer specifieke en bijna ondraaglijke hoofdpijn in de vorm van aanvallen (clusters) aan een kant van het hoofd. Het is een vasculaire hoofdpijn, hetgeen inhoudt dat het de bloedvaten betreft. De gelukkig zeldzame pijn is zo fel dat het kan voelen alsof er een dolk door het oog wordt gestoken maar het kan ook een borende pijn zijn. Het komt meer voor bij mannen dan bij vrouwen. De duur van de episodes waarin de aanvallen optreden is variabel en kan liggen tussen enkele weken tot een paar maanden. De aanval zelf duurt van enkele minuten tot een aantal uren en kan meerdere malen op een dag voorkomen. De pijn ontstaat zeer plotseling, dikwijls gedurende de slaap en begint achter en rond een oog of in de buurt van de slaap om vervolgens uit te stralen naar bovenkaak, oor, nek en gebied rond het oog. Het oog wordt rood en gaat daarop tranen en de neus voelt verstopt of gaat lopen. Tevens is er bewegingsdrang en overmatige transpiratie. Na de aanval is de pijn volledig weg of er blijft een zeurende pijn over, die weer in een nieuwe aanval kan overgaan.

Voorts kan hoofdpijn voorkomen bij:
  • Overslaan van maaltijd(en)
  • Slecht zien
  • In een slecht geventileerde ruimte
  • Uitdroging
  • Lange reis in bus, auto of vliegtuig
  • Het ruiken van erg sterke geuren
  • Gebits- en kaakproblemen
  • Griep of andere ziekten waarbij koorts is
  • Laag bloedsuikergehalte bij diabetici
  • Chronisch slaapgebrek
  • Langdurige inspanningen
  • De 'kater' na overmatig alcoholgebruik
  • Plotselinge temperatuurdaling
  • Zeer hoge bloeddruk
  • Na seks
  • Problemen in de nek

Hoofdpijn die raadpleging van een arts vereist:
  • Hoofdpijn na een ongeval
  • Een zware hoofdpijn die u nog nooit eerder heeft gehad
  • Plots opkomende heftige hoofdpijn met zeer ziek gevoel of explosief braken
  • Zware hoofdpijn bij zwangerschap
  • Hoofdpijn met verlaagd bewustzijn, extreem stijve nek of stuipen
  • Hoofdpijn met verandering van persoonlijkheid
  • Hoofdpijn bij kinderen jonger dan zes jaar
  • Eerste migraine aanval op leeftijd 40+
  • Hoofdpijn die optreedt bij 50+ en nieuw is voor de patient
  • Hoofdpijn met functiestoornissen van het zenuwstelsel zoals dubbelzien of verlamming
  • Hoofdpijn bij kinderen dat prestaties beinvloedt
  • Hoofdpijn met eenzijdige doofheid en/of duizeligheid
Gerelateerde links
Linkotheek Migraine, Goedbegin net, B9 Ziekten, Ziekten Startpagina Be en Gezondheid 2link Be.
Gerelateerde artikelen
Wat is hoofdpijn?Wat is hoofdpijn?Iedereen weet wel wat hoofdpijn is. Sommige hebben het vaak en in een hele heftige vorm, zoals migraine of clusterhoofdp…
Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Sommige mensen hebben vaak last voor ondraaglijke hoofdpijnen. Vaak is het niet duidelijk waardoor de hoofdpijn ontstaat…
Oorzaken van hoofdpijn + behandelingenOorzaken van hoofdpijn + behandelingenHoofdpijn, vrijwel iedereen heeft er ooit een last van gehad. Het is de "populairste" ziekte kunnen we zeggen. Maar zijn…
De verschillende soorten hoofdpijnDe verschillende soorten hoofdpijnVeel mensen hebben regelmatig last van hoofdpijn. Dit kan heel vervelend zijn, vooral als het een zware hoofdpijn is. Al…

Reageer op het artikel "Dossier hoofdpijn"

Reacties

De Clerck, 10-10-2014 13:00 #123
Ik heb sinds een 6 tal weken hoofdpijn/stekende pijn aan de rechterkant boven mijn neus dicht bij mijn oog en dan boven mijn wenkbrauw meestal is het steeds op dezelfde plaats de pijn is heel de dag door maar wel op en af met veel tot weinig pijn.
Ik ben bij de HA geweest, en moest een CT scan laten nemen voor de sinussen waren volledig in orde terug naar HA en nu neem ik een 10 daagse kuur voor een ontstoken zenuw in mijn hoofd als het na 10d niet beter is moet ik terug naar HA maandag is de 10de dag en nog niet beter. Volgende week woensdag heb ik ook een afspraak met een osteopaat. Ik ben in juli 2014 bevallen en moet eind oktober terug gaan werken hoop tegen dan van de symptomen van af te zijn.

Heeft iemand nog deze kenmerken?

Denise, 09-10-2014 21:53 #122
@Brandon, Sheryl en Ellen (en al de anderen die zich in mijn verhaal herkennen),
Ik heb sinds augustus ook vaak hoofdpijn (links). Het is een zeer hevige en brandende pijn die begint aan de basis van de schedel en vaak doorloopt tot aan het puntje van mijn wenkbrauw. In het begin had ik het sporadisch en nu heb ik het zo goed als dagelijks. Ik voel me dan ook wat misselijk maar ik moet zeker niet overgeven. Het is geen migraine maar de pijn is ook zeer hevig en enkelzijdig.
Mijn hoofd voelt links ook precies gekneusd aan (op sommige plekken). Net of ik heb me gestoten. Ik ben naar de dokter geweest en de oorzaak is een sterk verhoogde spierspanning in o.a. de trapeziusspier. In het verleden heb ik dit nog gehad en osteopathie helpt heel goed maar het helpt maar tijdelijk. Kinesitherapie had bij mij geen effect.
In België wordt osteopathie niet vergoed door het ziekenfonds dus het is een dure aangelegenheid (meer dan 150€ voor 3 beurten) voor iets wat je na enkele maanden moet herhalen. Mijn osteopaat heeft me toen verteld dat de pijn komt door een irritatie van de spieren (of zenuwen = weet het niet goed meer) en ze verzuren.
Ik heb een jaar geleden ook een ct-scan laten maken en ik heb lichte artrose van de nek maar het is lang niet zeker dat de pijnen door de artrose komen. De dokter gaat me volgende week een lokale inspuiting geven (zonder cortisone) die misschien helpt. Volgens hem hebben 1 op 3 mensen er baat bij. Ik hoop echt dat het helpt.
Dus het is eigenlijk spanningshoofdpijn maar van een soort die echt heel erg pijn doet. Ik moet vaak gaan liggen van de pijn met een pijnstiller. Ik gebruik Perdolan Compositum want Dafalgan helpt niet.
Ik hoop dat jullie iets aan mijn reactie hebben.

Brandon, 26-09-2014 10:59 #121
Sinds 2 weken heb ik last van hoofdpijn en misselijkheid. Het begon met 3daagse aanvallen 1x per week. Na een paar weken kreeg ik 2x per week zo'n 3daagse aanval en sinds 2 weken heb ik elke dag hoofdpijn en ben ik bijna elke dag erg misselijk met soms overgeven.
Ik kom nu al weken bij de dokter maar die kunnen helemaal niks vinden in me bloed dus ik krijg pijnstillers en maagtabletten voorgeschreven alleen werken deze niet goed. Wat zou het kunnen zijn?

Didi, 14-06-2014 22:35 #120
Ik ben een meisje van 15, al 2 maanden heb ik hele erg last van hoofdpijn, het is vaak bij het linker deel van mijn hoofd het is een drukkende pijn met steken en in me linker oog voel ik het ook het voelt of mijn oog er uit gedrukt word, ik heb het elke sec van de dag maar als ik in de buurt kom van licht of harde geluiden word het erger. ik heb sinds een paar dagen ook last van mijn keel.

ik ben echt radeloos, ik kan niks meer behalve in bed te blijven

Gr.

Sheryl, 04-05-2014 13:12 #119
Beste Ellen,

Ik heb al sinds een maand ook elke dag last van hoofdpijn. Ik ben ook naar de huisarts geweest en die zegt ook dat het spanningshoofdpijn is. Wat kan kloppen, maar toch voelt het wanneer het komt opspelen niet helemaal goed. De fysiotherapeute zegt ook dat m'n nek en rug vastzitten aan m'n linkerzijde. Nu wil ik voor de zekerheid toch een ct. scan laten maken. Heb jij dat bij je huisarts aangevraagd en zo ja ging dit vlot? Heb je de andere onderzoeken al gehad? Wat waren de uitslagen daarvan?
Ik hoop snel van u te horen.

Met vriendelijke groetjes,
Sheryl

Liam, 28-04-2014 22:56 #118
Ik heb al twee dagen last van hoofdpijn. Telkens als ik wil slapen word ik na een uur weer wakker dan heb ik het opeens super heet. En ik hoor de hele tijd een piep in mijn oren en als een deur dichtklap hoor ik dat erger dan normaal. Als ik ga opstaan gaat alles tintelen en val ik bijna flauw. En als ik loop dan trillen mijn benen hevig. Ik heb wel een zwaar schooljaar achter de rug en ik heb net nu vakantie misschien is het de stress?

Alvast bedankt :)

Ellen, 05-04-2014 20:46 #117
Hoi,
Ik heb sinds 2 maanden elke dag hoofdpijn. De hoofdpijn is begonnen zonder enige specifieke aanleiding.
Meestal zit de pijn ter hoogte van mijn linkeroog; onder de wenkbrauw.
Ik heb al verschillende artsen geraadpleegd en allerlei acties ondernomen. Dit zijn de conclusies tot nu toe:
-huisarts: spanningshoofdpijn
-CT-scan: chronische sinusitis
-neus-, keel en oorarts: toch geen chronische sinusitis, niks aan de hand
-oogarts: misschien hooikoorts?
-kinesist: spieren in de nek en aan de schouders zijn erg gespannen dus spanningshoofdpijn
Mijn volgende stappen zijn een bezoek aan de osteopaat en de neuroloog.
Is er iemand die nog een andere mogelijkheid ziet? Ik word echt radeloos…
Alvast bedankt.

Andrea, 12-03-2014 18:39 #116
Hallo,

Sinds 5 weken ben ik al verkouden en vorige week zondag, 2 maart, is het uitgebroken tot een voorhoofd-holte ontsteking, zei de dokter. Ik heb hiervoor antibiotica gekregen, want het was een bacterie. Maandagmiddag heb ik de laatste medicatie genomen en kon ik gewoon weer werken, maar ik heb nog steeds last van een drukkende pijn boven mijn linkeroog. Steeds rond 17.00 uur komt het opzetten en is de druk niet verdraaglijk als ik voorover buk. Moet ik weer terug gaan naar de huisarts?

Groeten Andrea

Evelien, 08-03-2014 03:07 #115
Toen ik klein was heb ik allerlei testen ondergaan en bleek ik migraine te hebben, ben daar wel redelijk 'overheen gegroeid' en heb dus niet meer die vreselijke aanvallen. Maar hoofdpijnen heb ik nog wel bijna dagelijks. Ik kan t vaak goed onder controle houden (juiste anticonceptie, niet teveel varieren in hoeveelheden koffie per dag, aanttal uren slaap ed). Mijn vraag is (omdat ik het nu weer heb); mijn wenkbrauw voelt dikker aan en ik zie zelf ook dat dat zo is (mijn vriend ziet t niet) en ik kan een spiertje in mijn wenkbrauw heen en weer bewegen, maar dan voelt t alsof er een klein blikseminslagje in mijn achterhoofd plaatsvindt. Wat kan dit zijn? (elke keer dat ik dit doe verdwijnt de hoofdpijn een paar tellen)
mvg evelien

Alex, 07-01-2014 19:31 #114
Ik zit een week met hoofdpijn dat vooral optreedt in de middaguren (2 tot 5) en af en toe krijg ik dan opeens vreselijk veel pijn en dan ist weer opeens weg en dat dan 3 á 4x per dag, dus ik vraag me af wat te doen, pijnstillers werken niet echt tegen de pijn, ze verminderen maar het stopt niet. Ik heb daarbij ook hele tijd veel dorst, waarbij me keel heel droog is en ik drink dan ongeveer 3 liter vocht per dag, maar ik behoudt de droge keel alsnog, verder als ik bijvoorbeeld de trap afloop dan voel ik de pijn (hoofd) veel erger, dan moet ik echt ergens tegen aan leunen omdat het anders teveel wordt. Verder ben ik ook heel vermoeid, .

Dus ik vraag me af wat moet ik doen?

Celen Alana, 14-10-2013 12:19 #113
Ik zit al een jaar te sukkelen met hoofdpijn dit niet constant aanwezig is, maar als ze optreed, is het echt niet uit te houden. Zelfs pijnstillers kunnen de pijn dan niet verhelpen, allen verzachten. De pijn situeert zicht steeds op dezelfde plaats, rechts achter, net onder het begin van de schedel. Daar waar je zo een putje hebt en al je met je vinger dan duwt voel je een knobbel, als ik daar dan op duw, doet dit ook geen deugd. Ook als er op dat moment geen hoofdpijn is, is die steeds redelijk pijnlijk als je erop duwt. Ze hebben al een echo genomen maar daar is niets uitgekomen. De pijn is drukkend en kan dan soms 4 dagen aanhouden maar soms ook gewoon 1 dag. Ik heb dan ook last van mijn keel, maar alleen rechts, dan lijkt het alsof die kant gezwollen is. Ook ben ik soms misselijk, maar dat is niet altijd. Ik kan precies moeilijker uit mijn woorden komen. Wat kan dit zijn? Nu woensdag heb ik wel een afspraak bij een neuroloog, ik hoop dat ze eindelijk vinden wat het is… want als de pijn opkomt, is het echt geen pretje!

Fieke, 07-10-2013 15:36 #112
Hallo allemaal. Even een vraagje voor de Auteur/adviseurs:
sinds 3 dagen heb ik ongeveer 2x per dag een flinke stekende/vlammende pijn achter in mijn hoofd (verder dan mijn oor) deze pijn straalt dan uit naar mijn oog en knijpt mijn rechter oog ook samen (van mij uit het rechter oog) het duurt maar enkele seconden maar het is wel even dat ik niets kan, en zelfs praten gaat niet goed omdat ik 'gewoon' zo'n pijn heb.
nou heeft mijn oma een hersentumor gehad op jonge leeftijd, en omdat dit nu zo abnormaal heftige pijn is vraag ik me af of dit ook een reden kan zijn om het te laten checken bij de huisarts. ik ben alleen bang dat mijn huisarts het dan als spanningshoofdpijn bestempeld. ik heb anders nog nooit hoofdpijn gehad alleen bij koorts, maar dat betreft dan het gehele hoofd. Graag lees ik uw reactie. (als het langer aanhoud dan bel ik de huisarts voor afspraak)

Jans, 27-06-2013 06:42 #111
Mijn zoon van 21 heeft ook al 8 jaar last van dagelijkse hoofdpijn. eerst af en toe, nu dagelijks. met regelmatig een dag waarbij hij zijn werk niet kan doen. en op die dagen ook meestal misselijk. het rare is dat die hoofdpijn niet op de zelfde plek zit. voorhoofd en bovenop of aan de zijkant. wat kan dat dan zijn? hij heeft alles volgens ons al geprobeerd maar niets tot nu toe wil helpen. scan wees ook niets uit. om radeloos van te worden. weet u misschien hoe het kan dat die pijn verplaatst?

Natascha, 21-04-2013 11:23 #110
Hoi
ik ben een meisje van 18 jaar en heb al bijna meer dan een maand hoofdpijn de hele dag bijna. Het begon met duizeligheid en veel hoofdpijn waardoor ik me zorgde maakte en naar de huisarts ben geweest. Daar zeiden ze dat ik lage bloeddruk had en toen me bloeddruk weer normaal was ben ik weer naar dokter geweest die heeft mij verschillende medicijnen gegeven (sterke) die niet hielpen. Op verzoek van de dokter ben ik bij de eerste hulp geweest waar bij ze niks in me bloed vonden en me 4 flesjes sterke medicijnen gaven om te kijken welke zou helpen bij mij hoofdpijn niks dus naar het 4 flesje heb ik gezegd dat ik wou stoppen want zo veel medicijnen in je bloed is niet goed en ze gaven me zelf pillen die me oma slikt om te gaan slapen. Stel je voor ik heb nu nog steeds hoofdpijn en hoe erger de hoofdpijn wordt hoe misselijker ik word. Een bril heb ik niet nodig daar hebben we al na gekeken en met me bloed is alles goed en ik eet, slaap en drink goed dus weet niet wat ik mankeer en wordt onderhand gek ervan en ok het went maar soms wordt het in een keer zo erg niet normaal en dan word ik alleen maar nog misselijker weer iemand wat het zou kunnen zijn? Want kanker zit in de familie dus ik denk meteen het ergste maar me ouders zeggen dat ze dat ik me bloed wel konden zin of ik dat had.

Groetjes Natascha

Mike, 03-03-2013 03:29 #109
Hi,

ik heb sinds meer dan een jaar last van verschillende klachten. Het is op 1 dag ineens begonnen en het gaat vooral om een soort drukkend (verlammend) gevoel in me hoofd. Het lijkt alsof het op mijn hersenen drukt soms wat op dat moment beweeg ik zwaar en dit heb ik elkde dag. Vooral smorgens bij het opstaan kan ik me hoofd moeilijk bewegen en ook moeilijk op me voeten staan. Omdat ik sinds het begin ook een verstopte neus heb en nu blijkt niet goed werkend slijmvlies ben ik geopereerd aan de bijholtes (inkorten conchas) maar ik kan me nog steeds niet voorstellen dat dit allemaal in verband zit. Uit de mri van een paar maanden geleden bleek alles redelijk goed, iig geen ontstekingen etc ik loop nu weer bij een kno arts van umc omdat dit slijmvlies probleem nog steeds niet opgelost is maar nogmaals zien jullie hier een verband tussen? Wat moet ik doen ben al bij alle afdelingen in het ziekenhuis geweest! Help plz

Marilyn, 29-10-2012 22:35 #108
Beste a. Ik heb al 5 jaar last van hoofdpijn, dat begint achter me ogen. Weet u misschien wat de oorzaak hier van kan zijn? Mvg Reactie infoteur, 30-10-2012
Hi Marilyn, nee, dat weet ik niet. Raadpleeg je huisarts. Grt, A.

Borg, 11-10-2012 15:40 #107
Sinds enige tijd heb ik vrijwel dagelijks wel een keer (die de ene keer wat langer aanhoud dan de andere keer) last van mijn rechteroog. Ik heb het gevoel dat mijn hele oogbol beurs is en droog is, maar zie er niet slechter mee. Tegelijkertijd heb ik een drukkend gevoel op mijn slaap, een soort van kiespijn en een drukkend gevoel aan de rechterzijde van mijn nek, vlak bij het oor. Ik kan niet echt spreken van pijn, het is alleen heel irritant en beïnvloedt behoorlijk. Heeft iemand enig idee waar dit verband mee kan houden? Ik sta onder behandeling bij de fysio (waar ik dit overigens niet mee heb besproken) voor mijn rechterelleboog. Kan dit allemaal verband houden met elkaar? Reactie infoteur, 12-10-2012
Hi Borg, misschien gaat het om uitstraalpijnen afkomstig van de kaak, zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/41591-kaakgewricht-klachten-oorzaak-en-gevolg.html
Met de elleboog heeft het niets te maken. Om kaakproblemen uit te sluiten is het nuttig dit te laten onderzoeken. Sterkte, A.

Andre, 13-09-2012 07:26 #106
Ik heb ervaring met verschillende hoofdpijnen. Ik wil graag melden dat veel klachten zijn verholpen door fysiotherapie, met name kraken van de rug. Door verschoven en versleten wervels drukten er regelmatig zenuwen klem. Na enkele behandelingen gaat het nu een stuk beter. De hoofdpijnen werden door de specialist geschaard onder spanningshoofdpijn. Bij mij was dus de rug continu in stress en blokkeerde zenuwen met name naar hoofd. Reactie infoteur, 14-09-2012
Hi Andre, van verschoven en versleten wervels die in staat zouden zijn om hoofdpijn (als uitstraalpijn) te veroorzaken is me niets bekend. Indirecte pijnen verlopen in patronen en zijn het gevolg van triggerpoints in spierweefsels, zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/86521-triggerpoints-oorzaak-van-chronische-pijn.html
Groetjes, A.

Loes, 22-08-2012 08:09 #105
Ik heb sinds 2 weken iedere dag hoofdpijn. Geen hele sterke maar een zeurend gevoel.
Daarbij heb ik enorme druk op mijn hoofd bij het bukken. Voornamelijk het punt net boven de bovenkant van mijn oor (ter hoogte van mijn oog). Wat kan dit zijn? Reactie infoteur, 26-08-2012
Hi Loes, geen idee. Raadpleeg je arts als dit aanhoudt en erg belastend is. Beterschap, A.

Gineke, 11-08-2012 01:25 #104
Beste A, dank voor uw reactie, de medicijnen die mijn man nu heeft, en die wel werken, zijn zowel tegen hoge bloeddruk als ter voorkoming van migraineaanvallen, het zijn tabletten en ze heten ;Metoprololsuccinaat sandos retard 50, wat hij hiervoor had weet ik niet meer, maar er zat ASPARTAAM in, dus ik ben blij, dat hij die niet meer nodig heeft!.
over je laatste opmerking over de standaard bloeddrukmeting, kan ik alleen maar zeggen;
je zou ook denken dat je na een week bij controle opnieuw wordt gemeten, doch mijn huisarts deed dat vanmiddag niet!, dus je weet maar nooit, hij nam genoegen met de verklaring van mijn man dat het nu goed ging, dat het gezakt is, weet ik omdat ik zelf een bloeddrukmeter bezit en wij het twee maal daags opmeten.
groetjes gineke Reactie infoteur, 11-08-2012
Hi Gineke, de bloeddruk thuis is vaak veel lager dan in de spreekkamer van de dokter, daarbij komt dat een enkele meting veel minder zegt dan regelmatige metingen. Waarschijnlijk zijn dit redenen dat de arts niet zelf meer ging meten. In de lijst met mogelijke oorzaken voor hoofdpijn staat 'zeer hoge bloeddruk' overigens ook vermeld. Het is om talloze redenen beter dat de bloeddruk nu verbeterd is. Hopelijk blijft het zo. Grt, A.

Gineke, 10-08-2012 01:15 #103
Mijn man had exact dezelfde verschijnselen als de man van Latana, zoals ik hier eerder schreef.
Wij zijn er inmiddels achter dat al deze ellende veroorzaakt werd door een zeer hoge bloeddruk!, nu die flink is gezakt blijven de klachten weg!, wat een opluchting. IK HOOP DAT IK IEMAND MET DE INFO HEB GEHOLPEN!
Groetjes Gineke Reactie infoteur, 10-08-2012
Hi Gineke, fijn dat de oplossing gevonden is! Ik hoop dat ze dit nog leest. Aan de andere kant is een bloeddrukmeting een standaard onderzoek wat bij ernstige hoofdpijn vrijwel zeker wordt uitgevoerd. In haar reactie lazen we daar niets over. Grt, A.

Gineke, 05-08-2012 21:51 #102
Mijn man had altijd al van tijd tot tijd hoofdpijn, maar de laatste tijd is het 3 tot 4 x p.w., opzich erg genoeg want het is zware hoofdpijn maar wat mij angstig maakt is, dat hij er heel erg misselijk bij is hij geeft dan ook regelmatig over en eet of drinkt de hele dag niets!, dit sloopt hem! weet iemand raad? ik ben echt zeer bezorgd!
de medicijnen die hij heeft werken als hij het voelt aankomen, maar meestal gebeurt het 's nachts en als hij er wakker van wordt is het te laat en werken ze niet meer Reactie infoteur, 06-08-2012
Hi Gineke, je zegt niet wat de diagnose van de arts is (ik vermoed migraine), en welke medicijnen het zijn. Bij aanhoudende klachten hierover moet je man teruggaan naar zijn huisarts. Dit omdat hij op deze manier niet meer functioneert, bovendien is het beangstigend. Misschien is er verder onderzoek nodig, maar dat moet de arts beoordelen. Zo kan het niet verder! Grt, A.

Geert, 30-07-2012 13:36 #101
Ik ben een meid van 22 jaar oud, en heb nu 5 dagen last van een zeurende pijn/druk. hoofdpijn kan ik het niet echt noemen, omdat het maar op een klein gedeelte zit. Bij mijn linker slaap en rond/achter het oog. Het is net of heeft iemand heel hard een vinger in mijn oog gedrukt. De pijn/druk rond mijn slaap is echt erg vervelend. Het is constant, maar wel in vlaagen met de hoeveelheid pijn. Vanacht werd ik wakker van de pijn, en heb ik een hele tijd wakker gelegen. Ook vanochtend had ik er gelijk last van met opstaan. Tot nu toe, is de pijn niet minder geworden. Ik heb eerder deze week wel een aantal keren paracetamol geslikt. 2 tegelijk. maar er was verder geen verbetering. Ik hoop dat u weet wat deze vervelende pijn/druk inhoud. Reactie infoteur, 31-07-2012
Hi Geert, nee dat weet ik niet. Bij aanhoudende klachten raad ik je aan de huisarts te raadplegen. Veel hoofdpijn bij jonge meiden komt door hormonale problemen als gevolg van inname van hormoontabletten (anticonceptiepil). Als dit zo is, moet je hier zsm mee stoppen. Beterschap, A.

Jolien, 19-07-2012 09:01 #100
Ik ben 30 jaar en heb al nu enkele weken last van een 4-tal keer per week hoofdpijn. Meestal sta ik hier gewoon mee op en is het voor de rest van de dag. De hoofdpijn zit bovenop de schedel (vanaf de plaats waar haargroei begint tot halverwege). Dacht eerst dat ik een vorm van sinusitus had, daarvoor naar dr. geweest, die heeft medicatie meegegeven, maar dat helpt niet. Op internet kijken naar oorzaken hoofdpijn doet je al regelmatig uitkomen bij hersentumor, maar dat zal toch wel ver gezocht zijn hoop ik. Heeft u enig idee aangezien ik er echt altijd mee opsta… Reactie infoteur, 20-07-2012
Hi Jolien, zoals je weet zijn er talloze oorzaken voor hoofdpijn. Bij frequent optredende hoofdpijn moet je eventueel medicijngebruik staken. Dit is soms de reden waarom iemand dagelijks hoofdpijn heeft. Ga verder het artikel grondig na. Beterschap, A.

Harald, 09-07-2012 11:48 #99
Al jaren (> 5) last van wekelijks terugkomende hoofpijn. Daarvoor kreeg ik om de 3 maanden een stevige migraine aanval. (sterretjes voor de ogen ed.) Nu zit de hoofdpijn voornamelijk achter mijn linkeroog en als ik op mijn wenkbrauw druk, is dit gevoelig. De laatste dagen is het bijna elke dag raak. Het is geen overdreven pijnlijke hoofdpijn, maar prettig is het evenmin. Soms heb ik ook het idee dat ik mij licht voel in hoofd en dat ik met samengeknepen ogen zit. Ik heb mij inmiddels een bril laten aanmeten, maar ook dit biedt geen soelaas. Een bezoek aan de arts heeft mij verder ook niet geholpen. Om van de hoofdpijn af te komen zit ik momenteel op 3 paracetamol (500 mg) + 1 ibuproven (400 mg). Menig maal moet ik deze dosis 2 keer nemen om er echt af te komen. Reactie infoteur, 10-07-2012
Hi Harald, misschien heb je inmiddels medicijnafhankelijke hoofdpijn! Wat het ook is, je probleem vraagt onderzoek. Weet de huisarts niet wat hij ermee aan moet, dan kan hij je natuurlijk verwijzen naar bijv. een neuroloog. Pas als er een oorzaak bekend is, kan gedacht worden aan hoe dit aan te pakken. Wat je nu doet is - heel begrijpelijk hoor - enkel symptoombestrijding. Sterkte, A.

Laura, 02-06-2012 16:43 #98
Ik heb sinds een week non stop hoofdpijn. De pijn is draaglijk maar onaangenaam. Het gaat over een onaangename druk in mijn voorhoofd en een tintelend, onaangenaam gevoel vanaf mijn rechter slaap, boven mijn oor, naar de achterkant van mijn hoofd toe. Moet ik mij hierover zorgen maken? Reactie infoteur, 03-06-2012
Hi Laura, nee. Continu hoofdpijn komt zeer vaak voor en kan wel maanden tot jaren (met een enkele onderbreking) aanhouden. Kijk ook eens hier: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/86521-triggerpoints-oorzaak-van-chronische-pijn.html
Beterschap, A.

Roos, 02-06-2012 12:02 #97
Hoi, ik ben roos ben 33 jaar en heb al paar dagen erg last van mijn keel… als ik slik lijkt het alsof er iets in mijn keel zit wat het slikken moeilijker maakt. En vanmorgen wakker geworden met enorme hoofdpijn die erger word als ik hoest en/of voorover buk. Heb verder niet echt last van verkoudheid of iets dergelijks. Moet ik hiermee naar huisarts? Reactie infoteur, 03-06-2012
Hi Roos, nee. Keelpijn hangt vaak samen met hoofdpijn en hoest, kortom een verkoudheid ofwel virale infectie. De neus hoeft daar niet eens aan mee te doen. Na een week zal het vanzelf beter gaan. Beterschap, A.

Karien, 15-05-2012 12:10 #96
Ik heb sedert een anderhalve week last van nachtelijke hoofdpijn, waarbij ik telkens rond 3.00 u hiervan wakker wordt. Bij het nemen van Perdolan wordt het iets beter, maar het gaat niet weg. Ongeveer een uur nadat ik 's morgens ben opgestaan is het weg, zodat ik normaal kan functioneren gedurende de dag. De pijn zit aan de linkerkant en straalt door naar achter. Iedere nacht begint het weer opnieuw om dan 's morgens na een uur weg te trekken. Er is een CT scan gebeurd waarop niets te zien is. Ik krijg kine om de trapeziumspier te ontspannen maar er verbetert niets. Bij de huisdokter weet men geen raad hiermee.
Welke vorm van hoofdpijn zou dit kunnen zijn? Reactie infoteur, 16-05-2012
Hi Karien, het is frappant dat het enkel 's nachts is. Experimenteer daarom met diverse hoofdkussens, en bekijk eens of je het overdag ook hebt als je een tijdje op de bank ligt. Ik zou zo niet kunnen zeggen waar deze hoofdpijn aan ligt. Beterschap, A.

Jeroen, 29-04-2012 15:10 #95
Heey!
Ik ben Jeroen en ben 16 jaar ik heb al een paar jaren last van hoofdpijn (en flinke dus)
als ik het heb heb ik het best lang. ik slik medicatie en afentoe als ik hoofdpijn heb een paar paracetamol, ik ben al een paar keren bij de huisarts geweest en ze konden het eerst niet vinden en toen wel het was ( bijholteontsteking en oorontsteking en nog iets in mijn neus dus 3 ineenkeer) maar het blijft dus nog steeds. ik heb vroeger een loopoor gehad en ze hadden een aantal buisjes ingestopt. ik zou graag meer info willen wat het kan zijn Reactie infoteur, 30-04-2012
Hi Jeroen, dat kan alleen je arts bepalen. Er zijn al een paar diagnoses geweest dus ga terug naar je arts als medicatie hiervoor niet helpt. Sterkte, A.

Erik, 21-04-2012 13:15 #94
Gister tijdens het sporten kreeg ik in ene vanuit het niets een gigantische steek in mijn hoofd. Het concentreerde zich achter mijn rechteroog, ongeveer de vorm van een ei naar achter/omhoog. Ook kwamen er zwarte vlekken voor mijn rechteroog. Door te koelen en te drinken, werd het wel iets minden, maar de stekende pijn blijft nog steeds zitten. Ik ben 24 jaar en mijn moeder heeft af en toe migraine, ik weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben? Ook heb ik ongeveer 3/4 dagen per maand last van een "zwelling" in de holte tussen neus en keel, wat regelmatig tot een korte keelontsteking leidt (hier besteed ik eigenlijk al geen aandacht meer aan). Reactie infoteur, 22-04-2012
Hi Erik, je moeder's klachten hebben met die van jou niets te maken. Wat er dan wel aan de hand is, is onduidelijk. Het beste is de huisarts raadplegen als de pijn niet weggaat. Je kunt dan meteen aankaarten dat je soms een vol gevoel ervaart in de neuskeelholte. Misschien is een van de neusbijholten aangedaan. Beterschap, A.

Linda, 14-04-2012 18:48 #93
Hallo, ik heb nu (17 jaar) al zo'n 5 jaar last van hoofdpijn. Het patroon, de frequentie en intensiteit zijn in die tijd regelmatig veranderd. Wat niet veranderd is, is dat het een kloppende of bonzende hoofdpijn is die meestal aan één kant zit en altijd achter het voorhoofd of de ogen.
Ik heb nu meer dan de helft van de dagen zware hoofdpijn. Vaak heb ik het al bij het opstaan en is het minder op het moment dat ik mij (niet intensief) inspan. Soms ben ik ook misselijk en gevoelig voor licht, geluid en wordt de hoofdpijn juist erger bij beweging.
Dit laatste is gediagnosticeerd als migraine. Voor het eerste heb ik fysio gehad, wat helaas niets heeft uitgehaald. De neuroloog weet ook niet wat het precies is, omdat het te vaak is om migraine te zijn en eigenlijk ook te heftig (en daarnaast therapieresistent, zoals hij het noemde) voor spanningshoofdpijn.
Ik heb Maxalt voor de migraine en gebruik daarnaast paracetamol met coffeïne voor de andere hoofdpijn, maar hiermee is de hoofdpijn nog niet te hanteren. Ten eerste omdat ik niet kan onderscheiden wanneer ik Maxalt moet nemen en wanneer de paracetamol en ten tweede heb ik veel vaker hoofdpijn dan die 3 dagen in de week dat ik medicijnen kan gebruiken (niet vaker ter voorkoming van medicijnafhankelijke hoofdpijn).
Heeft u misschien een idee wat de volgende stap zou kunnen zijn? Een ander (eventueel gerelateerd) symptoom is wazig zien bij tijd en wijle (heel verschillende uitkomsten van oogtests met een gemiddelde van 0, ook met druppels verschillende uitkomsten). Reactie infoteur, 15-04-2012
Hi Linda, alles duidt inderdaad op migraine. Hierbij is het van groot belang te weten welke medicijnen je slikt, en dan bedoel ik niet de pijnstilling, maar overige medicatie. Vooral hormonale middelen zijn erom bekend migraine (of alleen de aura's) te kunnen veroorzaken. Hiermee stoppen betekent dan dat je geen enkele pijnstiller meer nodig hebt. Slik je geen hormonen, dan zou ik helaas niet weten wat je verder kunt doen behalve teruggaan naar je behandelend arts. Sterkte, A.

Nicolette, 01-04-2012 13:15 #92
Ik heb sinds vorige week vrijdag last van hoofdpijn als ik voorover moet bukken, in die voorgaande week ben ik naar een concert geweest en ben sinds maandag verkouden geweest. Nu is de verkoudheid over, maar blijf erg hoesten. Vrijdag heb ik dozen moeten tillen met een gewicht van minimaal 25 kg.

Kan het misschien hieraan liggen dat ik nu last heb van hoofdpijn bij het voorover bukken? De hoofdpijn komt vanuit de onderkant van mijn schedel (het stuk waar je nek begint) en dit houdt dan uren aan, pillen nemen werkt wel, maar het de tijd voordat het gaat werken duurt wel een uur of 3.

Heb ik misschien een spier verrekt in mijn nek met dat als ik nu voorover moet buigen en misschien wat moet pakken dat daardoor de hoofdpijn ontstaat? Of is het van het feit dat ik de hele tijd aan het hoesten ben? Reactie infoteur, 02-04-2012
Hi Nicolette, dat kan allebei. Hoest is een langdurige nasleep van een verkoudheid, dus beoordeel de hoofdpijn pas als het hoesten voorbij is. Komt de hoofdpijn vanuit de nek dan is het waarschijnlijk een spierspanningskwestie, probeer daarom voorlopig ook zo min mogelijk te bukken. Pijnstilling werkt doorgaans binnen een half tot heel uur, niet pas na drie uren. Als dat wel het geval is, helpt pijnstilling je niet en gaat de hoofdpijn kennelijk vanzelf weg. Beterschap, A.

Martin, 22-03-2012 22:43 #91
Ben net van me eerste migraine af. had nooit eerder moeten overgeven samen met hoofdpijn. handig deze website scheelt me een bezoekje aan de huisarts. Duurde gelukkig maar een halve dag wat zoals te lezen 3 dagen kon duren. wel vervelend dat het me enigste vrije dag was in 7 dagen. Reactie infoteur, 23-03-2012
Hi Martin, migraine kan duren van enkele uren tot een paar dagen. Daarna komt het aanvalsgewijs steeds weer terug, hoewel het ook wel eens lange tijd goed kan gaan. Groetjes, A.

Latane, 21-03-2012 07:03 #90
Ik maak mij erge zorgen om mijn man. Hij is nu 57 jaar en kreeg twee jaar geleden een hevige hoofdpijnaanval zonder dat hij zoiets ooit eerder in zijn leven gehad had. Daarbij drie dagen constant braken. Na twee dagen gaf hij een sterke acetonlucht af. Koorts had hij niet, wel heel lichte verhoging (37,3). Vanaf dat moment krijgt hij dit steeds opnieuw. Afgelopen 30 dagen heeft hij het driemaal gehad. De hoofdpijn zit midden in zijn hoofd, niet opzij. Zelf zegt hij dat het braken erger is dan de pijn. Er is geen oorzaak voor aan te wijzen. Uit bloedonderzoeken komt niets. Hij valt sterk af van die aanvallen en is nu graatmager (ondergewicht). Deze week is hij weer bij de huisarts geweest. Die doet niets.
Mijn man slikt geen medicijnen en mankeert verder niets. Wat hij probeert bij zo'n aanval is domperidon. Pas aan het eind van de aanval helpt dat een beetje. De dokter adviseerde een zout-suikerbruistablet (ik weet de naam niet meer), maar er is geen schijn van kans dat hij dat binnen kan houden.
Hij eet in die drie of vier dagen totaal niets, drinkt af en toe een piepklein slokje water. Na twee slokken water braakt hij al. Door de hevige hoofdpijn heeft hij nauwelijks genoeg energie om dat braken aan te kunnen. Reactie infoteur, 22-03-2012
Hi Latane, het lijkt veel op migraine, waarbij braken samen met de hoofdpijn op de voorgrond staat. Migraine komt in aanvallen. Uiteraard zijn hier medicijnen voor dus ik vraag me af waarom deze niet worden gegeven. Verder is het nuttig dat je man onderzocht wordt door een neuroloog. Ook deze kan de medicatie voorschrijven. Er rest je man niets anders dan teruggaan naar de huisarts, aandringen, en bij geen gehoor een second opinion aanvragen (andere huisarts). Groetjes, A.

Marleen, 18-03-2012 18:11 #89
Altijd als ik in een auto zit krijg ik hoofdpijn. ik heb ook 3 bubeltjes bij mijn oor. ik krijg ook vaak brandende ogen of ik zie waazig.maar de huisarts zij dat dat komt door mijn dyslexie.
maar waar komen de bultjes dan vandaan? Reactie infoteur, 19-03-2012
Hi Marleen, dit artikel gaat over hoofdpijn, niet over bulten bij het oor. De vraag moet je dus aan je huisarts stellen. Voor de oogklachten raad ik je aan een opticien te bezoeken om je gezichtsvermogen te testen. Groetjes, A.

Sjoerd, 18-03-2012 15:36 #88
Goedemiddag,

Sinds een aantal jaren heb ik bijna elke dag last van een bonkende hoofdpijn vanuit mijn nek wat vaak gepaard gaat met enorme zware ogen waardoor ik moe en wazig zie. Ik heb een beetje gegoogled'' en ik zie dat dit spanningshoofdpijn word genoemd. Ik geef toe dat ik een aantal dingen heb meegemaakt in het verleden en dat ik me vaak druk maak. Maar HOE kom ik hier van af? ik slik dagelijks 2x aleve en 1x een paracetamol erboven dit laat de hoofdpijn vaak wegtrekken, maar omdat dit redelijk zware pijnstillers zijn om dagelijks in te trekken is dit ook niet goed. Ik ben naar de fysio geweest, psycholoog en loop nu bij de chriopractor maar ik zie nog geen vooruit gang. Hoe kom ik hier vanaf? Hoe kan ik me goed ontspannen? ECHT ontspannen?

Mvg. Reactie infoteur, 19-03-2012
Hi Sjoerd, ontspannen kan alleen als de spieren ontspannen zijn. En dat zijn ze in jouw geval waarschijnlijk niet. Verhoogde basale spierspanning als gevolg van pijnlijke spierknopen in de nek en schouders komt vaak voor en veroorzaakt de bekende spierspanningshoofdpijn tot wazig zicht aan toe. Dit probleem vraagt continu massages waar je direct aan kunt beginnen. Zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/86521-triggerpoints-oorzaak-van-chronische-pijn.html
Succes, A.

Krisje, 18-03-2012 12:13 #87
Hoi allemaal, ik heb toch ook een vraag. Ik probeer ze zo kort mogelijk te stellen ;)
Sinds ik zes maanden geleden een zware hyperventilatieaanval kreeg ben ik duizelig, bijna de hele dag door. Het gekke is dat ik er soms ook druk in m'n hoofd bij heb aan de rechterkant. Mijn huisarts zag me toen ik die hyperventilatieaanval had (zes maanden geleden) en verzekerde dat ik niet moest panikeren. Ik consulteerde op eigen houtje een neuro-psychiater die me een MRI voorschreef als zoete broodjes alsook tranquillizers. Omdat ik dit een beetje 'erover' vond belde ik m'n huisarts voor advies. Hij was er niet echt gelukkig mee en vond die MRI niet nodig en al zeker die pillen niet. Ik zegde die MRI dus af. Maar voor Kerst had ik schoon genoeg van mijn klachten en rende op een morgen, toen ik van slapte mijn auto haast niet meer kon besturen, de spoedafdeling in. Het was er erg kalm en ik kon er uitgebreid met de internist van dienst spreken. In het bloed van een slagader zag men dat ik hyperventilatie had. Ik vertelde er eerlijk over mijn angst voor een hersentumor maar volgens de internist was een scan of MRI niet nodig omdat mijn klachten niet wezen op zoiets… Een hele grote bloedproef wees (gelukkig) ook niets uit. Rond de jaarwisseling leek de druk zo goed als weg (had toen wel enkele dagen vakantie) en hoopte ik op het begin van een 'herstel' of 'verdwijnen van de klachten'. Dat ik deze week plots weer meer druk aan die rechterkant van m'n hoofd krijg maakt me echt triest. Ook m'n rechtertrommelvlies voelt zo 'vol' aan. 'k Heb daar nog enkele weken geleden een 'oorprop' laten uitspuiten. Tintelingen over m'n gezicht, stijve spieren tot in m'n nek en allemaal die rechterkant. Hoofdpijn kan ik het niet noemen, meer een 'druk' in m'n hoofd. Een onwerkelijkheidsgevoel ook vooral. Mijn zicht valt mee, al lijkt het waziger naarmate mijn angst toeneemt. Maar wat een ellende toch! Soms weet ik het effe niet meer hoor… En zeggen dat het zes maanden geleden na die hyperventilatieaanval begon en ik de dag tevoren nog een onbezorgd gelukkig mens was… Zes maanden zulke ellende… dokters zeggen dat ik niets heb maar die klachten toch hé… Wie maakt ook zulke bizarre dingen mee? Reactie infoteur, 19-03-2012
Hi Krisje, dit artikel gaat over hoofdpijn, niet hetgeen jij beschrijft. Misschien zijn de spieren overbelast door pijnlijke diepe drukpunten in het spierweefsel. Dit omdat je je spieren stijf noemt, je daarnaast tintelingen voelt en een druk in het hoofd. Zie dus: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/86521-triggerpoints-oorzaak-van-chronische-pijn.html Triggerpoints kun je zelf aanpakken.
Voor de paniek als gevolg van de nare symptomen zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/86955-paniekaanvallen-controleverlies-door-vals-alarm.html Lees daar met name het hoofdstuk 'hoofdpijn en nekpijn'.
Meer over duizeligheid: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/32330-duizeligheid-en-evenwichtsstoornissen.html
Sterkte, A.

Annabella, 28-02-2012 11:43 #86
Hi, ik heb nu al ongeveer 2 maanden pijn in mijn hoofd.Het is links en rechts, beetje hoger dat mijn slapen, daarbij ben ik misselijk maar moet ik niet overgeven en af en toe ben ik duizellig(onlangs vermindert, dan 2 weken geleden).Ik heb alle onderzoeken laten doen : bloed, CT,MRI,hoofdfilm hartfilm bloeddruk alles in orde.Mijn neurolog zegt dat het van mijn nek komt in het verleden 3 x Whiplash gehad in ongelukken, artrose en blokwervel.Ze stuurde mij naar de kraker die mijn nek heeft los gemaakt dat heeft mijn pijn vermindert, nu ben ik al 2 weken met kinesist bezig om mijn nek te ontspannen.Maar bijna elke keer als ik terugkom zit mijn nek terug vast, mijn kiniesist maakt terug los, maar ik word zo misselijk van.Ik zie geen vlekken, ik ben gewoon moe van die hoofdpijn.Ik heb niet veel stress in mijn leven en ik slaap genoeg.Het is met ups en downs sommige dagen zijn goed en sommige echt pijnlijk om rond te lopen.Aan pijnstillers heb ik geen nut.Cafeine heb ik nu ook al lang opzij laten liggen.Kan ik nog iets doen om de pijn verminderen of verdragelijker maken?Ik ben pas 30 en wil echt niet nog jaren met zo een hoofdpijn rond lopen, want met zo een pijn ben ik ook niet plezierig voor mensen rond en dicht mij. Reactie infoteur, 29-02-2012
Hi Annabella, helaas vertel je niet welke medicijnen (of hormonen) je slikt, omdat veel hoofdpijn en misselijkheid gewoon komt van de rommel die iemand inneemt. Slik je helemaal niets, dan zou de pijn best eens van de nek kunnen zijn. Zie hiervoor: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/86521-triggerpoints-oorzaak-van-chronische-pijn.html
Hoofdpijn als gevolg van problemen met het spierstelsel reageert niet op pijnstilling. Het beste is om zelf de eventuele triggerpoints op te sporen en deze honderden malen per dag te masseren. Circa eens per week een fysiotherapeut bezoeken is zwaar onvoldoende. Kortom: kijk kritisch naar wat je evt. inneemt, en ga vooralsnog uit van actieve, pijnlijke spierknopen. Sterkte, A.

Marb, 23-02-2012 22:08 #85
Sinds enkele maanden last van hoofdpijn, in mijn zwangerschap was dit te wijten aan een wat te hoge bloeddruk (op het randje) ik had toen ook ongeveer 1x per maand hoofdpijn met vlekken in gezichtsveld. Net of ik tegen de zon heb in gekeken. Kan dan ook niet meer duidelijk zien, later komen daar ook soort lichtkronkels bij in de likant van mijn netvlies. Word hierbij ook misselijk en de flinke hoofdpijn blijft aanwezig. Na ongeveer een half uur trekt dit ineens weg (de vlekken en lichtkronkels) alleen de hoofdpijn blijft nog zeuerend aanwezig. Inmiddels een maand gelegden bevallen maar deze klachten heb ik ik nu veel vaker. Dagelijks hoofdpijn en de verschijnselen van vlekken en lichtflitsen heb ik nu al 2x gehad in 5 dagen tijd. Past dit bij een gewone migraine of is er meer aan de hand misschien? Reactie infoteur, 24-02-2012
Hi Marb, of dit migraine is valt van hieruit niet te bepalen. Ik raad je aan om met deze klachten contact op te nemen met je huisarts zodat verder onderzoek kan volgen. Beterschap, A.

Carla, 18-02-2012 18:55 #84
Ik heb sinds maanden last van hoofdpijn in het acherhoofd en last van misselijkheid (neiging tot overgeven). Het is meer een enorme druk. Af en toe heb ik ook druk in mijn linker oor.Sinds een paar dagen is dit veel erger geworden. Af en toe zie ik wazig. Ik ben ondertussen al bij de opticien, kno-arts en bij de neuroloog geweest. Op de MRI is niets te zien. Ondertussen heb ik de hele dag en nacht een enorme druk/ pijn in het hoofd en heb hiervoor 150 mg diclofenac per dag + paracetemol. De opticien zei dat ik rode ogen had. Kan dit stress zijn? Mijn psycholoog zegt van niet. Wat kan ik nu nog doen? Zou de neuroloog nog iets kunnen doen? Reactie infoteur, 19-02-2012
Hi Carla, al die artsen brengen je van de regen in de drup. Kijk hier: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/86521-triggerpoints-oorzaak-van-chronische-pijn.html
Onderzoek je nek- en schouderspieren, want bij zeer veel mensen is dit gebied een hard, verstijfd blok, wat allerlei pijnsignalen afgeeft naar bijv. het hoofd. Het achterhoofd is de eerste plek die dan is aangedaan. Triggerpoints zijn tot nog veel meer ellende in staat, maar met rode ogen of stress heeft het niets te maken. Vergeet de neuroloog, want deze kijkt enkel naar bepaalde neurologische ziektebeelden, en dat is dit niet. Succes met zelfmassage, A.

Helen, 18-02-2012 15:27 #83
Hoi, sinds 4 maanden heb ik last van de rechterkant van mijn gezicht. Het begon met heftige hoofdpijn een week lang, en daarna hield dat op en kreeg ik druk (eerst wazig) bij de oog 1 kant, en last van druk bij de slaap alsof de spieren niet meer kunnen ontspannen. Ongeveer 2 weken is het weg geweest en toen begon het weer op nieuw (1 week hoofdpijn enz) Ik kan niet goed functioneren met deze klachten. Pijnstillers helpen niet. Ik ben al bij de neuroloog geweest, en bij een ctscan was niets te zien. Foto s van mijn sinussen gemaakt, en dat was goed. Tandarts geweest en niks te zien op foto s. Bij de oogarts kwam ik er wel achter dat ik plus 2 hebt, maar zou dit al deze klachten kunnen geven? Ik heb ook Amytr geslikt 4 dagen geholpen en toen weer terug bij af :-( Ben zo bang dat de neuroloog iets op de ctscan niet gezien heeft, pff ben echt radeloos. Ik heb wel een drukke tijd en stress gehad vorig jaar! Reactie infoteur, 18-02-2012
Hi Helen, mogelijk uitstraalpijn afkomstig van het kaakgewricht, zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/41591-kaakgewricht-klachten-oorzaak-en-gevolg.html
of uitstraalpijn van spierknopen in de nek en schouders, zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/86521-triggerpoints-oorzaak-van-chronische-pijn.html
Bij pijnen als gevolg van problemen met het spierstelsel helpen gewone pijnstillers veelal niet. Beterschap, A.

Angelique, 17-02-2012 12:19 #82
Ik heb sinds een paar weken een verdikking aan de linkerkant van mijn hals zitten, deze word groter. Daarbij heb ik erg veel hoofdpijn, ben ik regelmatig duizelig als ik mijn hoofd draai en misselijk. Heeft u enig idee wat dit kan zijn? Reactie infoteur, 18-02-2012
Hi Angelique, misschien een gezwollen lymfklier. Ik raad je aan om je huisarts te bezoeken. Beterschap, A.

R., 16-02-2012 22:58 #81
Hoi
ik heb sinds 1,5 jaar een soort druk in mijn hoofd wanneer ik overeind kom. het duurt ong 10sec en voelt als een soort golfbeweging in het hoofd. Verder wanneer er wat druk op mijn hoofd staat (bukken, druk geven op wc) voel ik mijn hartslag enorm bonken in mijn hoofd en lijkt het of er ieder moment iets kan knappen. Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan is en wat ik eraan kan doen. ik ben bij de neuroloog geweest en hij heeft wat basistestjes gedaan en gezegt niks ernstigs leer er maar mee leven maar dit is best lastig Reactie infoteur, 17-02-2012
Hi R., hopelijk komen er reacties voor je binnen, want ik kan er zo niets van maken. Sterkte, A.

J., 09-02-2012 16:43 #80
Hoi, ik heb sinds twee weken heel erge hoofdpijn en oogpijn ik voel een hevige druk achter me oog. Ook voel ik me soms misselijk. Nou vraag ik me af wat het is. Ik ben naar me huisarts geweest die gaf me alleen tabletten die wist ook niets te doen. Zou het met zwangerschap te maken hebben? Reactie infoteur, 10-02-2012
Hi J., je zegt niet of je zwanger bent. In dat geval zou je arts wellicht een ander beleid gehanteerd hebben. Je kunt er vanuit gaan dat zijn diagnose (wat het ook is) klopt. Beterschap, A.

M., 07-02-2012 22:17 #79
Hallo, ik heb sinds een week last van drukkende hoofdpijn vlak bij mijn ogen! Ook zie ik een klein beetje wazig en het idee dat ik flauw ga vallen is er ook, ook zweet ik dan ineens heel erg! En moet dan echt even bijkomen! Nou heb ik wel een aantal maanden geleden last gehad van mijn evenwichtsorgaan maar dat is een iets andere hoofdpijn! Weten jullie raad of wat het is! De dokter kan het ook niet zomaar zeggen die denk dat het aan mijn (getrokken) verstandskiezen lig! Maar die zijn er ook al 3 maanden uit. Reactie infoteur, 08-02-2012
Hi M., met verstandskiezen die er niet zijn heeft je hoofdpijjn niets te maken. Vermoedelijk is de afvoer van (normaal) slijm uit de voorhoofdsholten verstoord, waardoor het zich opstapelt en druk uitoefent. Wazig zien kan hier ook door ontstaan. Vaak is dit alles gerelateerd aan een recente verkoudheid of griep, maar het kan ook chronisch voorkomen. Je kunt gewoon afwachten en soms een Ibuprofen nemen. Deze gaat ook ontstekingen tegen. Beterschap, A.

Ruiten, 25-01-2012 22:14 #78
Hallo,
ik kreeg 2 dagen geleden een kopstoot van mijn zoontje (1jaar) boven mijn linkeroog. In de eerste instantie nergens geen last van, maar de volgende dag werd ik wakker met hoofdpijn boven mijn linkeroog. Erg gevoelig tussen wenkbrauw en oog, met aanraken, maar ook een kloppend gevoel. Vooral pijn als ik knipper. Ook wordt ik elke keer misselijk en moet ik me weer even focussen. Af en toe breekt het zweet me daardoor uit. Moet ik hiermee naar de dokter?

Groetjes! Reactie infoteur, 26-01-2012
Hi Ruiten, het gebied tussen wenkbrauw en oog is natuurlijk erg gevoelig. Hoofdpijn ter plaatse, kloppend gevoel en pijn bij knipperen is na het gebeurene dan ook niet zo vreemd. De verwachting is dan ook dat dat met een paar dagen zal verbeteren. Minder fraai is dat je ervaart dat je opnieuw moet focussen, want als je bedoelt dat je gezichtsvermogen is aangetast, dan is het raadzaam naar je arts te gaan. Beterschap, A.

M., 22-01-2012 20:28 #77
Onze dochter heeft sinds 3 weken vreemde kortstondige steken boven in haar hoofd als ze bukt, hoest en niest. De steken beginnen rechts achter op het hoofd en schieten naar voren tot aan de haarlijn. Ze is niet verkouden en heeft tussendoor ook geen hoofdpijn, misselijkheid of andere verschijnselen. De huisarts zegt dat het geen holte ontsekingen zijn en dat de steken vanzelf wel weer over zullen gaan. Ik zie de symptomen ook niet bij jullie omschrijvingen staan. Wat zou dit kunnen zijn? Reactie infoteur, 23-01-2012
Hi M., ik heb daar helaas geen verklaring voor. Hopelijk verdwijnt het vanzelf. Groetjes, A.

D., 19-01-2012 09:57 #76
Sinds een paar dagen heb ik last van flinke hoofdpijn. Deze begon meteen gevoel van voorhoofdholteontsteking, voor in mijn hoofd bij mijn holtes, maar zit nu door mijn hele hoofd heen. En verschuift ook steeds. Ik sta s ochtends met hoofdpijn op en deze vlakt in de loop van de dag wel wat af, maar blijft toch de hele dag wel aanwezig. Ik heb een flinke opkomende pijn zodra ik ga staan, of wanneer ik voorover gebukt iets deed en daarna weer ga staan. Heeft dit nog te maken met voorhoofdholte ontsteking of is dit wat anders? Reactie infoteur, 20-01-2012
Hi D., de voorhoofdsholten hoeven niet speciaal ontstoken te zijn, maar de afvoer van slijm zal door een virale infectie waarschijnlijk niet goed gaan. Vandaar het verstopte gevoel en de pijn tijdens of na bukken. Er is meestal niets aan te doen behalve afwachten. Beterschap, A.

Marian de Ruiter, 16-01-2012 16:47 #75
Heb sinds een paar dagen dat ik wazig kijk door mijn rechteroog, vooral tijdens lezen, tv kijken of op de computer werken. Ook had ik een vorige week een tiental minuten heel erg last van druk in mijn hoofd, lichtflitsen en dubbel zien. Dit is nu wel weer verdwenen Heb al een week een flinke verkoudheid, oorpijn, opgezette klieren en hoofdpijn. Dit alles aan dezelfde kant. Kan dit met de verkoudheid te maken hebben of is dit iets anders? Reactie infoteur, 17-01-2012
Hi Marian, vermoedelijk wel. Vooral wazig zien en een druk in het hoofd horen daarbij (lichtflitsen en dubbel zien echter niet!). De afvloei van vocht en slijm zal verslechterd zijn, waardoor de boel zich ophoopt in de voorhoofdsholten en bijholten aan de rechterkant. Dit heeft tijd nodig. Beterschap, A.

Stefan, 06-01-2012 15:04 #74
Hallo, ik heb sinds een week hevige hoofdpijn achter en boven het rechteroog. Ik heb wel vaker last van hoofdpijn, maar zo hevig als dit heb ik nog nooit gehad. Het is de hele dag door een beetje bonkende/kloppende hoofdpijn (alleen achter en boven het rechteroog). De hoofdpijn houd eigenlijk wel de hele dag aan, alleen tussendoor heb ik ook wel eens last van steken waardoor de hoofdpijn nog erger wordt. Verder zit het eigenlijk alleen achter en boven me rechteroog, als ik hier met me vingers op druk, voelt het als een soort beurs gevoel en doet het ook zeer. Aan de linkerkant van mijn gezicht/voorhoofd heb ik geen last en hier kan ik dus ook gewoon met me vingers op drukken zonder dat het zeer doet. Verder is het misschien wel goed om te vermelden dat ik al een geruime tijd verkouden bent. Eerst bijna anderhalve maand, toen is het twee weken weg geweest en sindsdien ben ik nu alweer bijna een maand verkouden en nu komt die hoofdpijn erbij. Misschien enig idee wat deze hoofdpijn veroorzaakt of wat voor hoofdpijn het is? Reactie infoteur, 07-01-2012
Hi Stefan, ja. Waarschijnlijk een chronische verstopping van de voorhoofdsholten. De afvoer van slijm wordt hierdoor belemmerd, wat een drukkende pijn op een duidelijk aanwijsbare plek geeft. Helaas gaat het meestal om virussen waar dus geen medicijnen voor zijn. Je kunt met stomen, je keel schrapen, veel drinken en andere lapmiddelen wel iets doen, maar het zal veel tijd vergen voordat de slijmvliezen weer in hun normale toestand zijn. Beterschap, A.

Vera, 19-12-2011 19:34 #73
Hallo, Ik heb sinds een paar maanden regelmatig last van een stevige hoofdpijn rechtsachter op mijn hoofd, net achter mijn oor. Na innemen van paracetamol zwakt de pijn wat af, maar meestal blijft het nog enkele uren hangen (de laatste keer ging ik er mee naar bed en stond ik er ook weer mee op).
Mijn moeders kant van de familie is bekend met Migraine Accompagneé. Zelf heb ik ook ‘aanvallen’ gehad met soortgelijke symptomen (wazig zien, spraakproblemen, uitvalsverschijnselen, etc.), al is dit bij mij nooit officieel vastgesteld door een arts.
De hoofdpijn die ik de laatste tijd heb, heb ik bij deze aanvallen nooit ervaren en ze gaan er ook nu niet mee gepaard. Zijn dit redenen om misschien toch maar even naar de huisarts te gaan? Reactie infoteur, 20-12-2011
Hi Vera, bij aanhoudende hoofdpijn moet je altijd bekijken welke medicijnen je slikt (ivm bijwerkingen), en of er mogelijk sprake is van triggerpoints. Zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/86521-triggerpoints-oorzaak-van-chronische-pijn.html
Houd er rekening mee dat de oorzaak van je hoofdpijn misschien nooit achterhaald wordt. Of je naar je huisarts moet gaan hangt af van hoeveel last je ervan ondervindt. Sterkte, A.

Erik, 11-12-2011 20:35 #72
Hallo, ik heb inmiddels een paar weken last van hoofdpijn. Eerst dacht ik aan een voorhoofdholteontsteking omdat ik erg verkouden was geweest en telkens als ik m'n hoofd voorover boog de pijn erger was.
Maar inmiddels heb ik elke dag last van hoofdpijn en op advies via internet een hoofdpijndagboek begonnen. Het patroon wat ik vooralsnog kan herkennen is dat ik de gehele dag wel een beetje last heb maar bij bepaalde inspanning de echte hoofdpijn begint. Dit hoeven geen grote inspanningen te zijn en lopen erg uiteen. Dit weekend bijvoorbeeld; visite op bezoek - hoofdpijn, voetbalwedstrijd op tv kijken - hoofdpijn, zoontje aankleden - hoofdpijn ect ect. Bij rust zakt het vaak iets weg.De hoofdpiin over de hele dag is over de volle breedte + zijkant van m'n hoofd maar de "echte" sterke hoofdpijn is altijd linksvoor thv m'n wenkbrauw. Wat voor hoofdpijn zou dit kunnen zijn? Alvast bedankt voor de reactie. Reactie infoteur, 12-12-2011
Hi Erik, mogelijk een uitvloeisel van de verkoudheid, iets dat soms nog maanden aanhoudt. Dit hoeft niet te gaan om een ontsteking van de voorhoofdsholten, maar kan enkel een verstopping (slijm) of een vernauwing zijn. Door verkoudheden zwellen de slijmvliezen en bij langdurige zwelling van het slijmvlies in de holtes ontstaat er chronische hoofdpijn boven een oog. Het zal op den duur wel verdwijnen, maar kan helaas steeds weer terugkeren als het probleem met je anatomie te maken heeft. Beterschap, A.

Christel, 07-12-2011 18:16 #71
Volgens de dokter heb ik ook een 'voorhoofdholteonsteking'. Is het normaal dat ik dan een beetje starend kijk door de dag heen? Niet echt wazig, maar ook niet echt scherp. gewoon alsof je aan het staren ben naar iets, en dat heb ik bijna continue. Vooral s'avonds is het erger, felle lichten kan ik dan bijna niet meer aan. Voel me vaak ook onwerkelijk, al is dat wel al minder dan vorige week. Reactie infoteur, 08-12-2011
Hi Christel, een voorhoofdsholteontsteking kan enkel worden vastgesteld door rontgenfoto's of een scan. Zitten de holtes tussen de ogen vol slijm, dan ontstaat soms wazig zien en/of duizeligheid. Een raar gevoel in het hoofd of een onwerkelijk gevoel zijn ook mogelijk. 'Staren' kan ik in dit verband niet goed plaatsen, omdat dat een tamelijk bewuste handeling is. Vermoedelijk wil je het beeld om je heen rustig houden, en vermijd je dus te veel beeldwisselingen om de klachten te beheersen. Beterschap, A.

Kathy, 06-12-2011 10:35 #70
Ik heb al meer dan 2 jaar hoofdpijn maar, mijn dokter zegt nu nog stress.
Ik kan niet meer slapen of de druk ik mijn hoofd kan ik gewoon niet meer door liggen.
Als ik me hoofd op een kussen wil leggen dan gaat mijn druk naar 1 kant en dan doet het zo zeer… Ook de druk zit door heel mijn hoofd en niet zo zeer op 1 plek. Het gekken ervan ik ben zo op gestaan met hoofdpijn en is nooit meer weg gegaan. Daarbij ben ik soms duizeling met evenwichtstorins. Ook heb ik dat ik flauw val en wel bij ben maar me dan niet meer kan bewegen voor meer dan 1 uur. Onderzoeken zoals scan enz hebben nog steeds NIET gedaan wat ik zeer slecht vind. Na 2 jaar wil ik er nu wel een x vanaf. Mooi artikel maar, je hoofdpijn kan wel meer zijn dan alleen dit. Mijn pa ha ook hoofdpijn en die klachten maar zijn onderzoek kwam te laat tumor in hoofd. Niet meer te helpen. Ik hoop alleen dat ik het niet heb aan gezien ze me NIET willen inderzoeken. Reactie infoteur, 07-12-2011
Hi Kathy, in het artikel staat heel duidelijk een lijst met symptomen die nadrukkelijk onderzoek door een arts vereisen, omdat ze kunnen wijzen op een veel ernstiger oorzaak dan de gebruikelijke hoofdpijnen. Uiteraard zijn die oorzaken wel zeldzaam.
Voor jouw persoonlijke probleem raad ik je dringend aan een second opinion te regelen, zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/61218-second-opinion-recht-kan-u-redden.html
Je niet kunnen bewegen voor meer dan een uur na een soort flauwvallen vereist onmiddellijke consultatie van een arts. Sterkte, A.

Olivia, 22-11-2011 22:59 #69
Ik heb al 1 maand last van hoofdpijn, ik dacht dat het kwam door stress omdat ik deze maand vermoedelijk daar door ook niet ingesteld werd, maar na 1 week op de bank liggen en rusten word het steeds erger. Pijnstillers hebben geen zin. Het is een soort aanval van 5 minuten tot wel 5 uur. De pijn is een steek voornamelijk aan de rechter kant van mijn voorhoofd. Kan het iets zijn? Reactie infoteur, 23-11-2011
Hi Olivia, ja, maar wat dat is, mag je huisarts uitzoeken. Ik kan er helaas niets van maken. Beterschap, A.

Marie, 19-11-2011 11:10 #68
Heb sinds 3 dagen schele hoofdpijn. Bij opstaan begint het en duurt ganse dag. Bij vooroverbuigen, hoesten, praten, diep ademhalen en bij stappen. als ik men hoofd heel stilhou gaat het iets beter, dus elke beweging brengt kloppende stekende pijn tussen men ogen en boven op men hoofd. Slik dan dafalgan, wat niet helpt, alsook ibuprofen geprobeerd wat ook geen verbetering geeft. Wat zou dit kunnen zijn, en moet ik een arts raadplegen? Reactie infoteur, 20-11-2011
Hi Marie, wat vreemd dat dit zo opeens is gekomen. Ik vraag me af wat er gebeurt als je overdag eens een paar uurtjes met je ogen dicht op de bank ligt en dus helemaal niets doet. Hoe het daarna is. Want 's nachts schijn je wel te kunnen slapen, wat je bij erge hoofdpijn niet zou verwachten. Als het na een paar dagen of een week nog zo is, zou je de arts eens kunnen raadplegen. Misschien zitten de holtes verstopt. Beterschap, A.

Tanja, 30-10-2011 05:02 #67
Ik heb sinds een 2 tal weken een zware verkoudheid. Vorige week schreef de dokter mij sinutab forte voor. Die neem ik sinds woensdag. Volgens de bijsluiter mag je die slechts 5 dagen nemen. Ik heb nu sinds een dag of 3 echt stekende hoofdpijn in mijn rechterslaap wat trekt naar mijn oor, achter mijn oor en zelfs naar mijn nek. Vooral als ik wakker word of als ik me buk en terug rechtsta. Precies of er een dolk in mijn slaap wordt gestoken. Mijn rechter neusgat is nog steeds verstopt. Kan dit nog steeds te maken hebben met mijn sinusitus? De hoofdpijn die ik vorige week boven mijn ogen had is voorbij. Na 5 dagen sinutab zou dit toch beter moeten zijn? Onderaan achter mijn oor zit er precies ook een bol die pijn doet als ik er op duw. Reactie infoteur, 31-10-2011
Hi Tanja, vrijwel geen enkel geneesmiddel bereikt de sinussen, al zet je er bij wijze van spreken een hogedrukspuit op. Je hebt deze verkoudheid nu sinds twee weken, en hoewel dat lang lijkt, sta je eigenlijk nog aan het begin. Bijholteontstekingen en luchtweginfecties kunnen weken tot maanden in beslag nemen. Soms herstelt het zich eventjes, om snel weer terug te keren. Of je inderdaad een ontsteking van de bijholten hebt weet je natuurlijk ook niet zeker. De stekende hoofdpijn in je slaap kan ik niet plaatsen, maar bij sinusitus is alles mogelijk, dus het zou me niet verbazen dat het ermee te maken heeft. De 'bol' onder je oor is vermoedelijk een gezwollen of zelfs ontstoken lymfklier. Dit is een gevolg van een infectie. Heb je ook koorts, bezoek dan je arts, en doe dat ook als de stekende pijn niet verdwijnt. Houd rekening met een lange hersteltijd! Beterschap, A.

Saskia, 16-10-2011 22:49 #66
Hallo. ik heb de afgelopen 4 dagen ergew last van een irritant drukkend gevoel in mijn hoofd.
Het begon linksachter onderop mijn hoofd en nu is het verschoven naar een drukkende pijn
Aan de rechterhelft van mijn hoofd en dan vooral vanaf de slaap naar achter. Ik maak me veel zorgen: hoor veel verhalen over enge tumoren enzo, en dat maakt me niet veel rustiger. Ik ben nu zelf 23. Ideeen wat het kan zijn? Dank u wel. vriendelijke groet saskia Reactie infoteur, 17-10-2011
Hi Saskia, nee, dat is zo onmogelijk te bepalen. Ook een arts zal gissen en misschien medicijnen proberen, totdat het vanzelf weer eens verdwijnt. Oorzaken zijn velerlei, zie artikel. Beterschap, A.

Nina, 14-10-2011 10:52 #65
Hallo, ik heb de laatste tijd erg veel last van hoofdpijn die dan langere tijd aanwezig is. De laatste dagen heb ik een zwaar gevoel in mijn hoofd, net alsof er hoofdpijn aankomt, maar niet door wil zetten. Het houdt me de hele dag bezig, want ik vind het vrij angstig. Als ik op mijn nekspieren druk, zijn deze pijnlijk. Ik heb ooit (3 jaar geleden en 7 jaar geleden) een CT scan laten maken maar daar is niks uitgekomen. Toch blijf ik het angstig vinden. Nu voel ik dus wel de hele dag mijn hoofd en af en toe neem ik een paracetamolletje om het te onderdrukken. Wat kan dit nou zijn? ik snap dat mijn verhaal een beetje oppervlakkig en warrig is, maar hopelijk is er een verklaring voor. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 15-10-2011
Hi Nina, je zegt het zelf al: de nekspieren. Vermoedelijk houd je deze onbewust gespannen, waardoor er een zwaar gevoel in het hele hoofd ontstaat. Soms verspringt de pijn ook. Wat je nekspieren nodig hebben is zowel rust als massage, dus probeer zeer veel te slapen en als je wakker bent en de pijn begint (toch) weer, masseer je nek en schouders dan met regelmaat. Beterschap, A.

Marieke, 12-10-2011 10:18 #64
Hallo, afgelopen zaterdag heb ik een lichte magraine aanval gehad (met aura, zonder braken). Toen ik de dag erop een paar uur studeerde, kreeg ik wederom een aanval. Dit keer een zware aanval met braken. Normaliter verdwijnt de hoofdpijn na een nacht slapen en keert deze ook niet meer terug. Dit keer verdween mijn hoofdpijn ook, maar komt deze telkens bij het leveren van summiere inspanning (bv lezen, computeren) terug. Betreft dit een uitloop van de magraine aanval? En hoe kan ik deze hoofdpijn tegengaan? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 13-10-2011
Hi Marieke, als het speciaal bij lezen en computeren is zou je denken aan een probleem met de ogen, dus dat kun je nog overwegen. Een 'uitloop van migraine' zou ik het niet willen noemen, want meestal is dat meer in de vorm van oververmoeidheid en een vreemd gevoel. Ik kan er helaas zo niet veel van maken. Misschien eens de huisarts raadplegen? Beterschap, A.

Rutger, 11-10-2011 17:41 #63
Ik heb sinds 3 dagen last van een stekend gevoel links bij mijn slaap. Soms heb ik er geen uren last van ander keer meerdere malen. Als het over is lijkt het te verplaatsten naar andere gedeeltes in mijn hoofd. Kan dit spanningahoofdpijn zijn? Reactie infoteur, 12-10-2011
Hi Rutger, dit kan werkelijk van alles zijn, van kaakproblemen tot een kou in je hoofd, van nekslijtage tot inderdaad spanningshoofdpijn. Ik kan er helaas niets van maken. Beterschap, A.

Max, 09-10-2011 23:19 #62
Ik heb sinds 3 dagen last van hoofdpijn ( zo'n bonkend gevoel) als ik rustig zit of lig en m'n hoofd niet beweeg heb ik er weinig last van. Als ik wil lopen of opstaan komt het opeens opzetten, dit is echt pijnlijk, ook kan ik mn nek bijna niet meer bewegen of draaien.
Moet ik hiervoor naar de dokter gaan of nog even afwachten? Reactie infoteur, 10-10-2011
Hi Max, lijkt op een kou in je hoofd als gevolg van een virusinfectie. Bij lopen krijg je dan gebonk. Het nekprobleem zou secundair kunnen zijn, dus door spieren die je onbewust teveel spant omdat je die hoofdpijn wilt beinvloeden. Een huisarts zal er weinig mee kunnen, maar je kunt het altijd proberen. Beterschap, A.

Carli Liefting, 05-10-2011 17:58 #61
Dag, ik loop al een aantal dagen rond met vrezelijke hoofdpijn maar op dit moment ook verplaatst naar mijn linker slaap, dit voelt vrezelijk. Kun u mij vertellen hoe dit ontstaat, wat dit doet en wat het is? Reactie infoteur, 06-10-2011
Hi Carli, nee, dat gaat zo niet. Wel vermoed ik dat de pijn in je linkerslaap een zgn. uitstraalpijn is. Je arts is de aangewezen persoon om uit te zoeken waar de hoofdpijn vandaan komt. Beterschap, A.

Liane, 20-09-2011 00:32 #60
Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik radeloos ben. Ik heb nu al 2 jaar lang constant hoofdpijn. 24 uur per dag. En ik ben nog maar 19. Soms hevig en soms matig. Maar ik voel het altijd zitten. Ik heb zovaak bij de dokter gezeten dat ik de tel kwijt ben, en heb alle medicijnen geprobeerd die er zijn. En niets hielp. Ook heb ik een bril aangeschaft en ben ik ook bij de fysio geweest. Mri scan gehad en daar kwam niks uit, dus nu word ik
doorverwezen naar een hoofdpijnkliniek. Ik kan er gewoon niet meer tegen, om elke dag
hoofdpijn te hebben.Ik wil er zo graag van af! Ik ben wanhopig. Dus mischien weten jullie nog wat middeltjes dat de pijn kan verzachten? Reactie infoteur, 21-09-2011
Hi Liane, hopelijk slik je geen hormonen zoals de pil, want die kan dagelijks hoofdpijn veroorzaken. In dat geval daar natuurlijk onmiddellijk mee stoppen. Zonder diagnose helaas ook geen behandeling en je geeft verder geen enkel aanknopingspunt zoals een bijkomend symptoom. In het artikel kun je de mogelijkheden nalopen. Sterkte, A.

Hajar, 13-09-2011 19:07 #59
Ik heb sinds twee weken aanhoudend hoofdpijn aan de rechterkant last van me oog en oor en kan ook moeilijk slikken, en nu krijg ik tintelingen van me rechter hoofd tot aan me recher arm, drink constant pijnstillers en die helpen soms niet. ben naar huisarts geweest en die zegt dat t van stress komt, maar soms krijg ik van die enge gedachtes zoals hersentumor, wat zou dit eigenlijk kunnen zijn? Reactie infoteur, 14-09-2011
Hi Hajar, van stress krijg je geen hoofdpijn, van hoofdpijn krijg je wel stress! Omdat je ook last hebt van oog en oor en moeilijk kan slikken, is er waarschijnlijk sprake van een infectie of ophoping van slijm in een voorhoofdsholte. Dit zou vanzelf moeten verbeteren (duurt soms maanden), maar tintelingen passen hier niet bij. Een alternatief is een probleem aan je kaakgewricht. Ga terug naar je arts als de klachten niet gauw ophouden. Beterschap, A.

M., 11-09-2011 21:44 #58
Begin juli kreeg ik last van koorts, hoofdpijn, nekpijn en andere nare dingen. Ik was ook vermoeid. Daarna begon ik met veel hoesten, en toen ik terug kwam van vakantie (Spanje) ben ik snel naar de dokter gegaan. Daar heb ik te horen gekregen dat ik bijholteonsteking, keelonsteking, blaasonsteking en teveel slijm in m'n longen had. Ik heb twee antibioticakuren gehad. Een lichte, en een zware. Amoxicilline/Clavulaanzuur 625 mg.

Het hoesten enzo was verdwenen. Behalve mijn hoofdpijn. En ik ben nu inmiddels twee en een halve maand verder. Ik heb nog steeds hoofdpijn. Vooral als ik op school zit heb ik er veel last van, maar ook gewoon als ik thuis ben. Ik heb elke dag hoofdpijn, en ook paracetamol helpt er niet tegen, daarom ben ik na een week gestopt met dat te slikken. De huisarts heeft me een neusspray voorgeschreven voor een maand, omdat hij dacht dat het nog steeds bijholteontsteking was. Ik twijfel. Ik gebruik hem nu twee weken maar het is nog steeds net zo heftig. Het is aan de zijkant van mijn hoofd, soms aan een kant, meestal aan twee kanten. Soms heb ik ook moeite met scherp zien omdat het een scherpe hoofdpijn is. Wat zou dit kunnen zijn? Reactie infoteur, 12-09-2011
Hi M., je arts heeft in elk geval met de bijholteontsteking zomaar wat gegokt. Of de holtes vol met ontstekingsvocht zitten, kan alleen een foto of scan aantonen. Het is dus nuttig dat een kno-arts er eens naar kijkt, en te verwachten is dat deze het aangedane gebied in beeld wil hebben. Neussprays werken zelden of niet, en zijn daarom af te raden. Laat je doorsturen naar iemand die er verstand van heeft, want zoals het nu gaat blijf je rondcirkelen in 'het land der probeersels'. Beterschap, A.

Claire, 07-09-2011 17:03 #57
Ik heb deze maand al een jaar last van hoofdpijnen, het begon met migraine en heel erg vermoeid, een jaar verder -ze weten nog steeds niet wat het is- ik bleek gezond te zijn, gelukkig maar. Ik loop nu bij een homeopaat en dat lijkt wel te helpen, tegen de vermoeidheid en migraine, maar sinds ik weer naar school ga, niet eens zo zeer sinds ik naar school ga, iets erna. Ik heb weer elke dag hoofdpijn, het komt denk ik uit mijn nek maar ik kan mijn werk niet doen en word er echt depressief en verdrietig van, ik las ook dat je verslaafd kan zijn of afhankelijk van het gebruik van paracetamol. Dat gebruik ik wel veel. ik loop ook bij een fysio en die laat me ook aan mijn houding werken, en dat lukt ook heel goed, ik zit veel mooier recht op enzo, maar de hoofdpijn blijft. wat te doen? Reactie infoteur, 08-09-2011
Hi Claire, stoppen met de paracetamol en evt. andere medicijnen! Van hieruit is niet te bepalen waar je hoofdpijn vandaan komt. Is het niet van medicijngebruik, dan zou het gelinkt kunnen zijn aan chronische verstoppingen in de bijholten, migraine (hier zijn weer aparte medicijnen voor), hormoonschommelingen, problemen met de kaakgewrichten en met de nek. Uiteraard zijn dit allemaal slechts suggesties. Je huisarts moet verder onderzoek doen. Beterschap, A.

M., 06-09-2011 20:54 #56
Ik heb de laatste tijd vaak last van hevige zeurende hoofpijn in mijn linker kant van mijn hoofd, samen gepaard met misselijkheid en toename van slijmproductie. soms gepaard met oorpijn aan zelfde zijde. Iemand zijn bevindingen? Reactie infoteur, 07-09-2011
Hi M., mogelijk verstoppingen in de bijholten, buis van Eustachius en middenoor. Een arts zal waarschijnlijk een neusspray geven die zelden helpt. Gaat het langdurig door of is het erg belastend, laat het dan onderzoeken, vooral bij erge oorpijn. Beterschap, A.

Marcel, 06-09-2011 10:15 #55
Vervolg op het (zeer nuttige en snelle!) antwoord:

Inderdaad zittend werk met als nadeel dat we 3 werkstations naast elkaar hebben staan waar 3 personen wisselend achterzitten (heel fout natuurlijk). Er is dus eigenlijk geen echte vaste werkplek al zit ik 80% van de tijd wel op 1 vaste plek.

Toen ik vakantie had heb ik de 1e paar dagen af en toe 'last' gehad van die hoofdpijn, daarna niet meer (sowieso geen last van spierpijn). Toen ik weer met werk begon kreeg ik die hoofdpijn weer na 1-2 dagen en de spierpijn kwam een paar dagen later.

Qua rsi: aan welke kant van je lichaam de klachten zich bevinden maakt dat niet uit? Reactie infoteur, 07-09-2011
Hi Marcel, misschien krijg je hoofdpijn van het langdurig turen naar beeldschermen, dit omdat je in je vakantie geen last had. RSI zit bij linkshandigen eerder op links, bij rechtshandigen eerder op rechts, maar als de klachten erg genoeg zijn gaat het hele lichaam meedoen. Probeer goed op je houding te letten. Bij merkbare spanning deze onmiddellijk loslaten door op te staan, wat anders te doen en terug te keren, maar dan met een geheel andere lichaamshouding (indien mogelijk). Zoveel mogelijk afwisselen is het beste. Groetjes en tot je dienst :), A.

Marcel, 05-09-2011 21:43 #54
Sinds een maand of 2.5 heb ik het aanmerkelijk drukker op m'n werk gekregen (ik zette mij voor die tijd sowieso al 200% in en 'presteer' elke minuut van de dag) en vrij vlot speelde spanningshoofdpijn op. De 3 weken vakantie ertussen mochten niet baten want nu zit er naast die hoofdpijn ook meer spanning in mijn lichaam en heb ik bij m'n linkerschouderblad een zeurderig gevoel (af en toe tintelingen). Daarnaast heb ik al een tijdje spierpijn aan de linkerzijde van mijn nek.

Wat nog vervelender is, is dat is heel af en toe een soort steken in mijn hoofd krijg, ze zijn heel kort maar ik begin toch de angst te krijgen dat het niet lang meer duurt voordat dit meer gaat doordrukken. Dit is allemaal nieuw voor mij en vind het eigenlijk wat eng aan het worden want ik begin de controle kwijt te raken.

Ik ben benieuwd wat jullie gedachtengang hierover is. Reactie infoteur, 06-09-2011
Hi Marcel, je zegt helaas niet welk werk je doet maar als het zittend werk is, bijv. met een computer dan is RSI een mogelijkheid. Verhoogde spierspanning veroorzaakt dan zeurende pijnen met inderdaad soms tintelingen. Zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/27593-rsi-sluimerende-overbelasting.html
Belangrijk is of je tijdens die drie weken vakantie nu wel of geen last had. Ging het toen goed, dan zijn je klachten werkgerelateerd en moet je nadenken over minder werk, ander werk, of veel meer pauzes. Een hoge werkinzet heeft nadelen. Als je niet op tijd ingrijpt wordt het straks een uitgebreid klachtenpatroon waarbij je niet meer weet hoe het nu precies begonnen was. Laat staan dat een arts het dan nog kan ontrafelen! Ontstaan er nieuwe klachten, kijk dan goed naar wat je op dat moment aan het doen bent. Misschien is er ergonomisch nog het een en ander te verbeteren. Beterschap, A.

Hanneke, 05-09-2011 13:33 #53
Sinds 3 maanden ontstaat er op de slaap bij mijn linkeroog pijn bij niezen, snuiten, hoesten en voorover bukken. Ik vind het geen hoofdpijn, want een pijnstiller helpt niet. Ik ben niet duizelig, zie niet wazig. Het voelt alsof er een holte volloopt als er druk op komt. De duur - voordat de situatie weer normaal is - varieert van enkele minuten tot meer dan een uur. Ik ben ondertussen al onderzocht door de huisarts (dacht aan voorhoofdholteontsteking, bleek het niet te zijn), KNO-arts (CT-scan en foto's van alle holtes gemaakt, geen afwijkingen geconstateerd), fysiotherapeut (nekklachten, vastzittend zenuw, tot op heden geen verbetering), oogarts (geen afwijkingen geconstateerd) en tandarts (wortelkanaalbehandeling gehad en splint aangemeten, tot op heden geen verbetering). De enige overgebleven optie is de neuroloog. Wat zou dit kunnen zijn? Reactie infoteur, 06-09-2011
Hi Hanneke, er zijn hoofdpijnsyndromen waarbij tijdelijke drukverhoging de pijn aanwakkert. Zoek online maar eens op 'hoofdpijn door drukverhoging' en 'cough headaches'. De oorzaak hiervan is niet bekend, maar er zijn wel suggesties. Het beste is toch dat de neuroloog er eens naar kijkt. Waarschijnlijk wil hij een scan laten maken. Beterschap, A.

Daphne, 02-09-2011 18:53 #52
Ik heb zins 2 weken hele hevtige hoofdpijn. als ik wakker word heb ik het al licht in de loop van de dag word het erger en trekt het door naar me achterhoofd en kaak. daarbij word ik duizelig en misselijk. daarnaast ben ik al z, n half jaar heel extreem moe en kan ieder moment op de dag slapen. ook heb ik last van tinelingen in me benen en last van gewrichten.
ben meerdere malen met mijn klachten bij huisarts geweest, moe heid zou te laag hb zijn 2 keer staalkuur gehad en dat zou nu dus goed moeten zijn maar de moeheid verdwijnt niet. die hoofdpijn word elke dag erger en pijnstillers helpen niet. de huisarts zegt nu dat ik maar moet stoppen met de pil terwijl de klachten er daarvoor al waren. ik weet niet meer wat het is maar maak me wel zorgen. ik voel en ben niet gezond en weet niet waar het vandaan komt. misschien weten jullie iets? Reactie infoteur, 03-09-2011
Hi Daphne, staalpillen om bloedarmoede te verhelpen werken niet snel, meestal duurt zo'n kuur een paar weken tot maanden. Mogelijk zijn je klachten van hormonale aard en is het inderdaad dus nuttig om met die pil te stoppen. Alleen al als test, want hormonen zijn tot werkelijk alles in staat. Hopelijk voel je je daarna stukken beter. Beterschap, A.

Suus, 15-08-2011 12:27 #51
Hallo, Ik ben 20 jaar. net voor mijn eerste menstruatie dag heb ik al hoofdpijn.
Ik slaap steeds slechter en ben misselijk. nu is mijn menstruatie voorbij maar de hoofdpijn blijft. Nu heb ik last van mijn ogen, dat is geen pijn maar het is een drukkend gevoel en mijn ogen zijn vermoeid. Wat kan het zijn? MVG Reactie infoteur, 16-08-2011
Hi Suus, voor en tijdens de menstruatie komt hoofdpijn (soms in de vorm van migraine) vaak voor. Omdat je een drukkend gevoel bij de ogen hebt is er misschien deze keer iets anders aan de hand, bijv. verstopte bijholten. Vermoeide ogen doet juist weer meer denken aan het logische gevolg van slapeloosheid. Dit kan dan weer het gevolg zijn van hormoonschommelingen. Beterschap, A.

Norahs, 11-08-2011 20:53 #50
Ik heb een vraagje namens mijn man.
Hij heeft nu namelijk al ruim een half jaar erge hoofdpijn. Asperientje of iets dergelijks werkt niet. HIj is ook altijd erg moe en als hij dan gewerkt heeft (vooral in de nachtdienst) dan ziet hij erg slecht (wazig) Ook is hij vaak duizelig en heeft tintelingen in zijn armen. Zelfs bijv onder het fietsen? Bloed is getest was niets te zien, Ogen zijn getest (door oogarts in ziekenhuis) waren ook goed. De huisarts scheepte het af als stress maar ik vind dit nog al wat? Moet ik/we aan dringen op verwijzing? Reactie infoteur, 12-08-2011
Hi Norahs, de klachten hangen met elkaar samen. Erge hoofdpijn gecombineerd met tintelingen zou wel onderzocht moeten worden, liefst door een neuroloog. Moeheid is een zeer algemene klacht, maar van zware hoofdpijn kun je wel doodmoe zijn, ook kan het gezichtsvermogen erdoor verslechteren en kun je er duizelig bij worden. Als de klachten enkel stress-gerelateerd waren dan zou aspirine moeten werken, en dat doet het niet. Je man zal de arts dus duidelijk moeten maken dat hij zo niet verder kan, en dat hij ook niet gerust is op die 'diagnose'. Sterkte, A.

Agnes, 09-08-2011 11:39 #49
Heb sinds mijn jeugd af en toe migraine- aanvallen, maar had gisteravond toch een eigenaardige ervaring. Ik kreeg een klein beetje nekpijn, en ineens had ik het heel heel enorm heet; mijn oren begonnen te gloeien en het zweet brak me aan alle kanten uit. Aanwezige kennissen zeiden nog gekscherend: je eerste opvlieger! Tjah, zou kunnen. Maar direct daarna begon er een vreselijke hoofdpijn op te zetten vanuit mijn nek en breidde zich uit door heel mijn hoofd. Daar een finimal gekregen en gauw naar huis gegaan; paracetamollen genomen. Maar het werd steeds erger. Misselijk en braken. Kon absoluut niet liggen of zitten - alleen maar ijsberend rond gelopen en tegen de muur (!) aangestaan met mijn hoofd de hele nacht. De pijn 'wandelde' door heel mijn hoofd - soms ineens weg bij de nek maar dan deed heel mijn schedel en mijn hele gezicht zeer tot aan mijn kaak en oren aan toe. En dan zat-ie weer bij mijn nek. Nog nooit zo gehad, dit.
Ik heb af en toe ook last (voorafgaand) aan migraine ophthalmique ofwel oogmigraine, maar nu niet. Was wel helemaal versuft en kon niet goed denken of praten. Dat hele warm worden kwam af en toe nog terug, maar grotendeels had ik het koud (wat ik 'normaal' bij migraine-aanvallen heb). Nu is de hoofdpijn haast verdwenen - heb alleen een ' watten-hoofd', en een zeer moe en suf gevoel. Is dit ' gewoon' een migraine-aanval geweest (met. ahum, overgangsbijverschijnselen.), of moet ik beter toch een arts raadplegen? Hopelijk weet iemand me te adviseren, alvast bedankt, Agnes. Reactie infoteur, 10-08-2011
Hi Agnes, het lijkt wel op migraine, maar dat is niet zeker. Het zou ook wel toevallig zijn als een opvlieger samengaat met een migraineaanval. Gezien de ernst van de hoofdpijn en de bijkomende verschijnselen kan het geen kwaad je huisarts hierover te raadplegen. Mogelijk moet er onderzoek volgen om te zien waar dit vandaan komt. Hopelijk was het eenmalig! Groetjes, A.

Marieke, 08-08-2011 18:40 #48
Hallo,
Ik ben 16 jaar oud en ik heb de laatste paar weken last van een drukkende hoofdpijn aan de linkerkant van mijn hoofd, bij het midden. Het doet niet echt pijn, maar het is meer gewoon vervelend. Vooral komt het als ik buiten ben maar ook als ik gewoon thuis ben. Soms dan voel ik het ook meer op mijn voorhoofd. Ik slaap wel heel slecht, maar ik heb er geen koorts bij of iets.
Enig idee wat het kan zijn?
Groetjes Marieke Reactie infoteur, 09-08-2011
Hi Marieke, misschien een chronische ophoping van slijm in de voorhoofdsholten, maar dat is enkel een grove inschatting. Als het aanhoudt kun je je huisarts raadplegen. Beterschap, A.

Lieke, 04-08-2011 17:27 #47
Hallo, ik ben een meisje en ben 13 jaar oud.
sinds ongeveer een week heb ik last van hevige hoofdpijn.
ik sliep in het begin van de week erg slecht en heel erg laat rond 3 uur ong. als ik 's morgens dan opstond bonkte mijn hoofd heel erg. dus ik dacht dat het kwam van te weinig slaap. ik ben toen een paar dagen ziek geweest en had koorts. maar nu is dat weer over. maar de hoofdpijn gaat gewoon door, en het gebonk ook. als ik 's morgens opsta heb ik er het meest last van. vaak trekt het dan in de loop van de dag weg. maar als ik naar buiten ga, is het ineens weer heeel heftig, ik val dan gewoon bijna flauw van de pijn. ik ga morgen op vakantie en ben niet naar de dokter geweest. ik heb geen idee wat het dus is. kan iemand me uitleggen wat er ongeveer is? Reactie infoteur, 05-08-2011
Hi Lieke, nee dat kunnen we niet. Wat je moet doen is een bezoek brengen aan je huisarts. Beterschap, A.

Leonard, 16-07-2011 18:55 #46
Hallo ik ben 20 jaar oud, sinds kort heb ik last van matige lichte hoofdpijn aan de linker kant van m'n hoofd. Als ik druk op de bovenkant van m'n achterhoofd aan de linkerzijden voel ik die zelfde pijn, ook heb ik dit zelfde gevoel rond me linker oog en linker kant van me neck net onder mijn hoofd, Kan iemand me uitleggen wat ik hier tegen moet doen of wat dit nou eigenlijk is? Reactie infoteur, 17-07-2011
Hi Leonard, oorzaken zijn velerlei, maar te denken valt aan een probleem met de linkerkaak, de nekspieren, bijholten aan de linkerkant, etc. Probeer de pijn liever niet op te wekken. Houd het aan, bezoek dan eens je arts. In de tussentijd kun je onderzoeken of pijnstillers de pijn beinvloeden. Beterschap, A.

Anna, 16-07-2011 15:47 #45
Hallo, ik werd Gister nacht wakker met hele pijnlijke drukkende hoofdpijn, asprine genomen
Maar werd gewoon weer wakker met die hoofdpijn, later op de dag bleek ik ook koorts te hebben 38.2, de hoofdpijn is ondraaglijk wanneer ik buk óf Hoest, of te snel beweeg. Vandaag een dag later nog steeds hoofdpijn heel moe en nekpijn, koorts is gezakt ik ben niet verkouden, geen keelpijn alleen dus heel moe en veel pijn in mijn hoofd als ik buk of Hoest, wil heel graag weten of iemand dit herkent of mij kan helpen. Reactie infoteur, 17-07-2011
Hi Anna, vermoedelijk een 'kou' in de bovenste luchtwegen waaronder de bijholten. Vandaar de erge hoofpijn bij drukverhogingen zoals bukken en hoesten. Daar hoeft geen keelpijn bij te komen, wel ben je er doodmoe van omdat je op zijn minst verhoging hebt. Wat je moet doen is dit uitzieken. Vermoedelijk eindigt de hele klachtenparade met een paar weken hoesten. En dan is het weer voorbij totdat de volgende infectie begint… Het komt vaak voor. Beterschap, A.

Amy, 12-07-2011 23:25 #44
Ik ben met mijn klas op kamp geweest daar is iemand letterlijk op mijn hoofd gevallen. Nu heb ik sinds 4 dagen last van een drukkende hoofdpijn ook ben ik een beetje duizelig en ik heb de hele dag het gevoel alsof ik slaap. Hierbij is het dus ook zo dat als je me aanraakt dat ik dat dan minder voel dan normaal. Weet u misschien wat het is? Heel erg bedankt! Amy Reactie infoteur, 13-07-2011
Hi Amy, nee dat weet ik niet. Ik raad je aan zo snel mogelijk contact op te nemen met je huisarts. Beterschap, A.

Gera, 12-07-2011 05:09 #43
Hallo, ik ben 40+ en vannacht werd ik wakker met enorme hoofpijn aan linkerkant van mijn hoofd rond het oog en daarboven, nog nooit gehad. 1000mg Paracetamol hielp niet inbuprofen 800 mg een beetje. Ik kon er niet meer van in bed blijven liggen. Menstruatie is net 2 dagen begonnen, kan dit met elkaar te maken hebben of is dit iets anders?
Ik heb eigenlijk nooit hoofdpijn maar dit is is wel iets meer als gewoon hoofdpijn.
vr gr Gera Reactie infoteur, 13-07-2011
Hi Gera, hoofdpijn rond het oog en net erboven komt meestal van de voorhoofdsholten, maar dan voel je tevens dat de boel verstopt zit. Migraine is ook een mogelijkheid, vooral in samenhang met scherpe hormoondalingen zoals bij de aanvang van de menstruatie. In het laatste geval zal de hoofdpijn na enkele uren of soms een of twee dagen, weer verdwijnen. Wacht dus de afloop van de menstruatie af. Mocht het toch aanhouden, dan is een bezoek aan je arts raadzaam. Dit omdat de pijn slecht reageert op pijnstilling en je helemaal geen 'hoofdpijntype' bent. Beterschap, A.

Linda Sprong, 28-06-2011 10:04 #42
Sinds een paar dagen heb ik hele erge hoofdpijn, ben dan echt zo goed als uitgeschakeld. Sta er om bekend dat ik vergeetachtig ben, heb al lange tijd vlekken voor mijn ogen. Laatst bij opticien geweest die constateerde dubbelzien. Zie soms idd dubbel maar na knipperen van mijn ogen is het weer normaal. Ogen zijn branderig en vaak rood. Tot slot (heb anders zo weinig klachten haha) voel ik mij als ik die erge hoofdpijn heb heel moe in mijn benen en laatste tijd ook misselijk. Denk zelf dat het geen hooikoorts/spannings hoofdpijn is, iemand een idee of herkenning wat het zou kunnen zijn? Reactie infoteur, 29-06-2011
Hi Linda, nee. Dit vraagt om onderzoek door een arts. Zie verder het artikel voor de mogelijkheden. Beterschap, A.

Trudy, 15-06-2011 11:38 #41
Af en toe heb ik pijn aan de linkerkant van mijn hoofd. Sinds vanmorgen zie ik een ster, die begint klein en wordt steeds groter en dan is het weer weg. Nu heb ik het weer en zie dan dubbel. Wie heeft daar ook last van? De hoofdpijn is er ook weer. Reactie infoteur, 16-06-2011
Hi Trudy, gezichtsstoornissen zie je vooral bij migraine. Je kunt misschien zelf te rade gaan wat de verschijnselen triggert (medicijngebruik e.d.). Dubbel zien is beslist niet goed, dus raadpleeg je arts. Beterschap, A.

Annet, 10-06-2011 09:36 #40
Hi, Sonja, ik herken dit heel goed. Het laatste jaar heb ik daar last van, onder andere als ik iets gedronken heb (~n klein biertje, een glaasje wijn). Ik ben 50. Het duurt lang en pijnstillers doen niets.

Sonja, 18-05-2011 18:58 #39
Ik heb vaak hoofpijn, alsof er een band rond mijn hoofd zit. Het voelt dan ook aan alsof er iets op mijn hoofd drukt. Dit gaat vaak gepaard met een soort misselijkheid (geen hevige) en draaierigheid. Wie herkent dit?

Jessie, 10-04-2011 23:50 #38
Hay ik ben jessie ben 21 jaar en heb al gedurende tijd hevige hoofdpijn elke dag eigenlijk maar deze pijn zit aan beiden kanten van mijn slaapen ben al naar de dockter geweest hij weet niet goed wat het is de pijn houd echter alleen op als ik een pijnstiller slik wat is dit? gr jessie Reactie infoteur, 11-04-2011
Hi Jessie, op Infonu hebben we geen dokterspraktijk. Slik je medicijnen? Vooral de pil kan doorlopend hoofdpijn geven. Is het dat niet, dan moet je nagaan welke andere symptomen je hebt. Enkel hoofdpijn is helaas te vaag. Beterschap, A.

Yolanda, 04-04-2011 10:28 #37
Dochter, 17, geen migraine. had dit weekend vanuit het niets een enorme hoofdpijn, na 10 minuten ging ze erbij braken en kreeg een erge bloedneus. huisarts wilde bloeddruk meten. onderweg daarheen zakte de hoofdpijn en was daarna helemaal weg. raadsel. geen hoge bloeddruk, geen uitvalsverschijnselen. ze heeft dus alles bij elkaar anderhalf uur heel erge hoofdpijn gehad, kon niet liggen, deed nog meer pijn dan. had geen extra last van het licht. geen flitsen etc. Wie kent dit?

Eline, 15-03-2011 19:21 #36
Ik had midden oktober de griep, dus na een week of anderhalf week nog niet over.Ik naar de dokter, bleek voorhoofdontsteking. Weer 2 weken zoet. Daarna nog niet over weer naar dokter bleek vast zittende spieren en voorhood ontsteking te zijn, Nog niet over! weer naar de dokter bloedonderzoek gedaan kwam niets uit! In het begin vooral boven me ogen. Nu ookwel maar in mindere maten. Het is nu vooral dicht bij me slaap aan de rechterkant van het hoofd je voelt het verschil tussen rechterkant en linkerkant. Rechterkant zit best wel een groot bobbel zeg maar. Reactie infoteur, 16-03-2011
Hi Eline, een grote bobbel moet natuurlijk onderzocht worden. Van hieruit is niet te bepalen wat dit is. De diagnose 'voorhoofdsholteontsteking' moet je in twijfel trekken, want dan zou je veel meer klachten hebben. Ook het bloedbeeld zou dit hebben aangetoond, bovendien had je dan allang bij de kno-arts geweest moeten zijn. Al met al kan ik er niets van maken. Beterschap, A.

Eric, 15-02-2011 09:52 #35
Ik werd zondagmorgen wakker met een behoorlijke hoofdpijn rond mijn slaap, soms krijg ik zulke steken dat ik mn oog moet dichtdoen en mijn hoofd opzij leg om de pijn een beetje te accepteren. Ik was de hele week al wat verkouden en gebruik neusspray en heb al 2 dagen 2x 15min gestoomd. Helaas heeft dit tot nu to ook niet geholpen. Ik heb de hele zondag barstende hoofdpijn gehad, 'smorgen 2x paracetamol 500 ingenomen en later Ibu 500 ingenomen. De pijn gaat maar niet weg. Normaal gesproken gaat een hoofdpijntje na het nemen van een ibu500 meteen weg. Maandagmorgen wakker geworden met weer dezelfde pijn, om 7uur paracetamol gehad, 9uur een Ibu500 en om 12uur ook. Ook neusspray gebruikt. Tevens had ik om 9uur mn huisarts gebeld en gevraagd wat te doen (spray en stomen) mocht het niet helpen na 2 dagen, moest ik maar weer bellen. Maandag om 2 uur heb ik me ziekgemeld en heb de hele dag tot nu (dinsdag 10uur) nog steeds dezelfde hoofdpijn. Reactie infoteur, 16-02-2011
Hi Eric, je kunt weinig anders dan het advies van je arts opvolgen. Waar de pijn vandaan komt is een raadsel, maar de kans is groot dat het met die verkoudheid te maken heeft. Overigens zijn paracetamol en ibuprofen slechts zwakke pijnstillers, daarom zijn ze ook overal te koop. Op een lege maag werken ze wel beter dan tijdens of na een maaltijd. Hopelijk kan de huisarts iets voor je betekenen. Beterschap, A.

Veronique, 24-01-2011 12:27 #34
Ik heb al een anderhalf jaar last van hevige hoofdpijn in mijn voorhoofd. In het begin was dit af en toe, van het voorjaar werd dit erger, maar toen was ik erg druk en gestressd. Toen een tijd rustiger en sinds een twee maanden weer terug en heftiger. De hoofdpijn gaat gepaard met wazig zien, vooral televisie, misselijkheid bij heftige hoofdpijn, duideligheid en vermoeidheid, kan dagenlang aanhouden. Vanmorgen bij mijn huisarts geweest, oogtest (met zo'n papier, verzien) schijnt dat ik eigenlijk te goed kan zien, zit op een kinder niveau (kinderen schijnen beter te kunnen zien dan ouderen) waardoorer klachten kunnen ontstaan zoals bovengenoemd, omdat mijn oogspieren harder moeten werken. Advies is om naar de opticien te gaan, want aan mijn ogen mankeert niets maar toch zie ik wazig en heb ik klachten die mij dagelijks beperken. (doe overigens ook computerwerk) Heeft iemand hier ooit al eerder van gehoord? Reactie infoteur, 25-01-2011
Hi Veronique, die 'diagnose' vind ik zeer onbetrouwbaar. Je arts had je voor verder onderzoek omtrent de hoofdpijn in je voorhoofd moeten verwijzen naar de kno-arts (zie bijholte-hoofdpijn) en/of de oogarts om uitgebreider onderzoek van de ogen te doen. Lopen deze mogelijkheden op niets uit, dan is de neuroloog ook nog een optie. Wat de opticien met jou aanmoet is me volstrekt onduidelijk. Desondanks veel sterkte, A.

Anjo, 29-11-2010 10:10 #33
(reactie op eerder verhaal en reactie daarop van infoteur)

Fijn die linken naar de symptomen van hersentumoren! Al was het alleen maar zodat de meeste mensen gerust gesteld kunnen worden. ik zelf heb de verhalen destijds niet gevonden omdat ik vooral op hoofdpijn gezocht heb en niet op tumoren en dat zal voor meer mensen die op deze pagina terecht komen gelden denk ik.

Ik weet dat ik de uitzondering op de regel was. Dat is ook de reden dat ik niet op het woord tumor gezocht heb, omdat ik zelf niet verwachtte dat het dat zou zijn gezien het feit dat verdere heftige symptomen ontbraken. Achteraf zijn er dingen verklaarbaar maar het was niet allemaal van tevoren zonneklaar.
Het was inderdaad het lopen over een lijn en nog wat andere kleine dingen die, SAMEN met de hoofdpijn, uiteindelijk de diagnose getriggerd hebben bij de huisarts en van daar is het balletje toen gaan rollen. Mede ook omdat de andere, waarschijnlijkere, oorzaken een voor een afgestreept konden worden.

Het (laten) maken van een CT scan of een MRI heeft mijns inziens als nadeel dat de kans best aanwezig is dat er iets gevonden wordt maar dat hoeft niet de oorzaak van de klachten te zijn. Ook als je helemaal gezond bent en klachtenvrij kun je best iets "onschuldigs" in he hersenen hebben.
Mijn leken (!) -advies zou zijn om eerst de meer voor de hand liggende oorzaken te (laten) onderzoeken. Als dat allemaal tot niks leidt kan een scan altijd nog.

en een hele andere reden: je ogen.

Je huisarts zal het vast ook adviseren: laat je ogen nakijken. Mijn zoon had ook veel hoofdpijn (nee, ik heb geen angst gehad dat het ook een tumor zou zijn) en blijkt een lichte oogafwijking te hebben. Hij kan prima zien dus daar hebben we het niet aan gemerkt. Juist omdat het een lichte oogafwijking is kon het gecompenseerd worden maar dat compenseren veroorzaakte vermoedelijk de hoofdpijn.
En dan merk je het dus niet aan een slechter zicht!
Het is geloof ik wel heel specifieke hoofdpijn: boven de ogen en op het voorhoofd.

groetjes en voor wie dit leest veel sterkte met de hoofdpijn
Anjo Reactie infoteur, 01-12-2010
Hi Anjo, eind goed al goed! Het klopt dat er bij medische onderzoeken vaak iets wordt gevonden dat helemaal los staat van de klachten en oorzaken daarvan. De denkfout die dan gemaakt wordt is dat men de verschijnselen automatisch aan de uitkomst van een onderzoek koppelt. Dit was bij jou natuurlijk logisch, maar vaak blijft het een medisch struikelblok. Groetjes, A.

Anjo, 28-11-2010 12:10 #32
Beste allemaal

hoofdpijn kan veroorzaakt worden door een tumor, maar zoals ook al in eerdere reakties geschreven is, is dat zelden het geval. Het is dus vrijwel nooit nodig je daar zorgen over te maken als je hoofdpijn hebt omdat dit meestal een andere oorzaak heeft. Wel wil ik graag een aanvulling geven op een eerdere reaktie van infoteur. Alhoewel een hersentumor vrijwel altijd ook andere verschijnselen geeft, hoeft dit niet het geval te zijn. Ik heb zelf een hersentumor gehad. Enorm groot en verbazingwekkend: vrijwel geen klachten, op wat lichte dingen na die achteraf verklaarbaar bleken (zoals niet recht over een lijn kunnen lopen).
Goegaardig, goed opereerbaar en inmiddels is het allemaal prima verlopen en achter de rug.

Maar het is vrij zeldzaam dus als je hoofdpijn hebt is niet niet meteen iets om je zorgen over te maken. Reactie infoteur, 29-11-2010
Hi Anjo, je bent de uitzondering op de regel, hoewel niet recht over een lijn kunnen lopen natuurlijk wel erg verdacht is. Zie artikelen van mede-infoteurs voor de symptomen van hersentumoren:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/50983-hersentumor-of-hersengezwel-wat-zijn-de-symptomen.html
en
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/45159-hersenkanker-hersentumoren-en-uitzaaiingen-naar-de-hersenen.html
Goed dat het voor jou allemaal gunstig is afgelopen! En ja, de meeste hoofdpijnen hebben gelukkig een onschuldige oorzaak. Groetjes, A.

Claudia, 23-11-2010 12:19 #31
Ik heb al best wel een behoorlijke tijd last van plotselinge steken in mijn hoofd. Zo ineens zo'n felle steek. Daarnaast zie ik vaak wazig en wordt ik duizelig en is het net alsof mijn oor verstopt raakt en weer open plopt. Ik heb in het verleden last gehad van Migraine waarbij mijn spraakvermogen wegviel (ik mag het afkloppen dat het inmiddels alweer een tijdje geleden is). Het is niet echt hoofdpijn, maar hele felle steken. Reactie infoteur, 24-11-2010
Hi Claudia, als het erg belastend is kun je het best naar je arts gaan. Groetjes, A.

Nadine, 22-11-2010 12:06 #30
Ik heb sinds kort last van een milde hoofdpijn, het voelt alsof er een band om mijn hoofd drukt, mijn oogleden voelen heel zwaar en mijn ogen doen ook pijn. Ik ben dan ook duizelig en misselijk. Ik merk wel dat ik vaker mijn ogen klein knijp, met autorijden etc. Kan dit een hoofdpijn zijn omdat er wellicht een bril nodig is? Reactie infoteur, 23-11-2010
Hi Nadine, dan zou je ook moeten merken dat je gezichtsvermogen achteruit gaat. Het beste is je arts te raadplegen. Groetjes, A.

Bn, 19-11-2010 00:37 #29
Ben reeds 3 jaar hoofdpijn patient, topamax, antistress medicatie niets hielp.
tot ik 3 weken een ct liet nemen 3 tumoren 1 vooraan in de hersenen en de tweede aan de linker kant.
ben vorige week geopereerd en stel het wel het is de tweede dag dat ik rechtop zit en de eerste ct is ook al genomen en zit er goed uit. gelukkig waren beide tomuren goed aardig (komt heel weinig voor) ik hoop dak voorgoed van mijn hoofdpijn verlost ben en al de andere kwaaltjes.
mijn tip is laat ook een ct nemen.
vele groetjes
bn Reactie infoteur, 20-11-2010
Hi Bn, dank voor deze bijdrage en een voorspoedig herstel gewenst. Ik wil benadrukken dat deze oorzaak voor hoofdpijn zeldzaam is en meestal gepaard gaat met nog een boel andere verschijnselen, dus mensen die dit lezen moeten niet schrikken. Een ct kan bij aanhoudende pijnklachten natuurlijk geen kwaad. Beterschap, A.

Dennis, 27-10-2010 17:05 #28
Ben 5 weken geleden bij de huisarts geweest. Hij heeft me twee maal anti gegeven voor bijholteontsteking. Nu heb ik nogsteeds last van hoofdpijn en ik merk dat ik wazig ga zien als ik dingen inde verte probeer te bekijken. Het dichtbij zien van dingen lukt beter alleen wel moeilijker als voorheen. Nu wil ik naar de dokter alleen die is met vakantie en je kan alleen terech voor spoedgevallen. Valt dit onder spoed of is dit een bijwerking van de bijholteontsteking zonder blijvende gevolgen en heeft hij mischien een verkeerde diagnose gemaakt? als ik inde verte kijk is het net als een camera autmatisch scherp probeert te stellen maar het steeds niet lukt? Reactie infoteur, 28-10-2010
Hi Dennis, als antibiotica niet werkt is er wellicht helemaal geen bijholteontsteking. Maar gezien het vrij plotselinge probleem met je gezichtsvermogen lijkt me een zo spoedig mogelijk bezoek aan de arts op zijn plaats. Mogelijk is er iets met je ogen wat de hoofdpijn veroorzaakt. Hopelijk kan de spoedarts je verwijzen naar een oogarts. Beterschap, A.

Ceyssens Sven, 16-10-2010 08:22 #27
Ik heb niet echt last van hoofdpijn, wel als ik mij voorover buig heb ik een lichte pijn in mijn hoofd aan de rechterkant ook mijn oor kan wel eens licht pijn doen dan, het duurt nu toch al een week. Ik heb wel in het verleden steken gehad in mijn hoofd ook aan de rechterkant en af en toe aan de linkerkant. Ik heb ook geen stress of spanningen heb altijd al een rustig leven gehad. Ik vraag me echt af wat het is? Reactie infoteur, 17-10-2010
Hi Sven, geen idee. Mogelijk zitten er ophopingen van slijm in de rechterbijholten, vooral omdat je zegt dat je het hebt bij voorover buigen. Groetjes, A.

Cindy, 08-10-2010 17:23 #26
Ik heb al een paar weken last van hoofdpijn. Het zit op bepaalde plekken van mijn hoofd. Het komt ook af en toe en dan duurt het maar 30 seconden en dan is het weg. Heel vreemd. Ik hoop dat u weet wat het is? Reactie infoteur, 09-10-2010
Hi Cindy, geen idee! Als het erg belastend is, kun je naar de arts gaan. En hopelijk kan hij je dan geruststellen. Groetjes, A.

Marieke, 07-10-2010 14:42 #25
De afgelopen tijd komt het met enige regelmaat voor dat ik in de loop van de dag op het werk in toenemende mate hoofdpijn krijg (meestal achter één oog), die aan het einde van de werkdag zo ernstig is dat ik er misselijk van ben en amper in staat ben naar huis te rijden. Na pijnstillers en een tijd op bed liggen gaat het weer over. Ik maak op mijn werk lange dagen achter de pc, dus ik zou me kunnen voorstellen dat het daarmee te maken heeft. Is dit spanningshoofdpijn? Reactie infoteur, 08-10-2010
Hi Marieke, spanningshoofdpijn is een vergaarbak van alle hoofdpijnen die nergens anders onder vallen. Of het met je werk te maken heeft kun je heel simpel testen. De weekends! Heb je dan nergens last van, dan weet je de oorzaak en kun je er ook iets aan doen. Maar misselijkheid van de hoofdpijn duidt meestal op een vorm van migraine. Mogelijk is dat hormonaal. Groetjes, A.

Ruth, 06-10-2010 09:34 #24
Ik heb sinds 3 weken bijna elke dag van hoofdpijn. Als ik op sta is er helemaal niets aan de hand maar zodra ik de deur uitga, met de fiets of bus, krijg in hoofdpijn in mn voorhoofd. En dan heb ik last tot ongeveer de middag. Ik probeer nu wel elke ochtend genoeg te drinken en te onbijten voor ik weg ga maar dat blijkt niet te helpen (hoewel ik hiervoor altijd ontbeet op werk, begin vroeg 7 uur, en dr geen last van had). Het is vermoeiend om elke dag hoofdpijn te hebben en ook om zo je dag te beginnen achter een pcscherm. Hopeijk kunt u mij helpen! Reactie infoteur, 07-10-2010
Hi Ruth, helaas kan ik dat niet. Het is een merkwaardige hoofdpijn als die pas ontstaat als je het huis verlaat. Net alsof de koude van buiten er iets mee te maken heeft. Maar dan zeg je dat het doorgaat tot in de middag. Raar! Ik kan er werkelijk niets van maken. Probeer de huisarts eens? Beterschap, A.

Margreet, 30-09-2010 16:33 #23
Ik heb elke herfst en winter last van mijn bijholte. Nu al jaren lang. Altijd aan de linkerkant en zo ongeveer de hele winter lang. Het is een enorm drukkend gevoel, voorover bukken moet ik al helemaal niet doen. Er is ooit een foto gemaakt maar die was "schoon". steeds maar met neus sprays gewerkt en veel pijnstillers. Nu van de dokter nasonex gekregen maar dat dat nu zo'n verbetering oplevert kan ik niet zeggen. De hele linkerkant van mijn gezicht doet pijn, mijn oren, mijn kiezen en een enorm drukkend gevoel bij mijn wang. Reactie infoteur, 01-10-2010
Hi Margreet, zoals je merkt zijn foto's niet zaligmakend. Heb je geen bijkomend slijm dat je steeds los moet schrapen of los moet hoesten, dan kan er heel iets anders aan de hand zijn, bijv.: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/41591-kaakgewricht-klachten-oorzaak-en-gevolg.html
De kaak is namelijk de grote vermommer, en geeft soms ook het idee dat iemand een bijholteontsteking heeft terwijl dat niet zo is. Maar goed, jij vertelt dat je de problemen enkel in de winter hebt, dus misschien is er een allergie o.i.d. Neussprays helpen overigens sowieso slecht of helemaal niet, dus misschien kun je tzt teruggaan naar de arts voor een verwijzing. Beterschap, A.

Masha, 17-09-2010 09:30 #22
Ik word sinds ongeveer 2 weken elke ochtend wakker met pijn achter, en boven mijn rechteroog. Ik ben erg hoofdpijn gevoelig, maar meestal zijn het periode's dat het goed gaat en dat het minder goed gaat (dan heb ik ook altijd hoofdpijn vanuit mijn rechteroog). Echter, is het nu dus al 2 weken elke dag zo. Heeft iemand enig idee waar dit door kan komen? Ik ben verder niet misselijk of iets dergelijks, ik heb wel veel stress gehad de afgelopen weken. Reactie infoteur, 18-09-2010
Hi Masha, het is zo niet aan te geven wat de oorzaak is. Soms hangt zo'n hoofdpijn samen met een of meer verstopte bijholten. De pijn kan ook een 'reffered pain' zijn, indirect afkomstig van de nek/kaakregio. Ook migraine is een mogelijkheid, maar dan lig je echt wel plat. Houd het aan, ga dan eens naar de arts. Beterschap, A.

Gerard, 30-08-2010 21:25 #21
Afgelopen vrijdag werd ik om 7.00 wakker met een flinke hoofdpijn. Toen ik opstond verergerde direct de hoofdpijn behoorlijk, tot een enorme bonkende hoofdpijn. Ik ben naar teruggegaan naar bed (2 paracetamolletjes). Op het moment dat ik weer ging liggen verminderde de hoofdpijn. Echter pas in de loop van de middag was de hoofdpijn grotendeels verdwenen. Moet ik mijzelf zorgen maken? Reactie infoteur, 31-08-2010
Hi Gerard, nee. Pas als dit een steeds terugkerend patroon wordt kun je je afvragen of er iets bijzonders achter schuilt. Incidentele hoofdpijn komt zeer veel voor, ook zoals jij het beschrijft. Groetjes, A.

Colinda, 24-08-2010 11:12 #20
Ik heb een probleem met mijn dochter, ze is elf en heeft al heel lang hoofdpijn, niet alleen op school, ook in vakanties. Haar ogen zijn getest, daar is niets mis mee. De dokter zegt dat het spierspanningshoofdpijn is en hij er niets aan kan doen. Ze heeft voornamelijk in haar voorhoofd pijn, dat uitstraalt naar haar kaken en soms is ze misselijk. Ze eet en drinkt goed en ze zegt dat ze zich nergens druk om maakt. Haar schoolresultaten zijn goed, maar ze kan niet overal aan meedoen in de klas vanwege de hoofdpijn. Ik weet niet meer wat ik kan doen, ik kan haar toch moeilijk paracetamol blijven geven? Reactie infoteur, 25-08-2010
Hi Colinda, almaar pijnstillers geven zonder volledig onderzoek, is inderdaad te gek voor woorden. Je dochter moet m.i. doorverwezen worden naar een kinderarts. Deze werkt samen met een (kinder)neuroloog en natuurlijk ook andere specialisten. In teamverband kan men mogelijk achter de oorzaak komen. Spierspanningshoofdpijn is een dooddoener die je voorlopig naast je neer kunt leggen. Hopelijk werkt de huisarts mee! Succes, A.

Kirsten, 11-08-2010 22:48 #19
Ik heb nu al 3 weken elke dag hoofdpijn, niet één dag dat ik geen hoofdpijn had. Het zit niet op mijn voorhoofd maar echt op mijn hoofd, in het midden en aan de zijkanten. Ik ben er ook soms misselijk bij en moet af en toe spugen. Ik wil graag weten wat het is, en vooral hoe ik er van af kom. Reactie infoteur, 12-08-2010
Hi Kirsten, zoals je hopelijk begrijpt is het onmogelijk om vanaf hier diagnoses te stellen. We kunnen hooguit suggesties doen. Ik raad je aan de huisarts te bezoeken. Beterschap, A.

Desiree, 25-06-2010 00:59 #18
Hallo,
Ik heb al langer dan een jaar rare aanvalletjes, ik voel het langzaam op komen en dan zie ik allemaal flitsen en het beeld lijkt net een puzzel met allemaal losse stukjes. Het duurt gemiddeld 20 tot 30 minuten.Nu heb ik al een aantal onderzoeken gehad (bloed, oogarts) Maar daar is niets mis mee? Bloeddruk was de eerste keer wel veel te hoog 160/103 maar de was vandaag een stuk lager 140/85.Nu zei mijn huisarts dat het een vorm van migraine kon zijn, is dat mogelijk?En is hier iets aan te doen? Reactie infoteur, 28-06-2010
Hi Desiree, ja dat is migraine. Soms komt het van medicijnen (bijv. de anticonceptiepil) dus in dat geval is het raadzaam daar direct mee te stoppen. Slik je niets, dan kun je medicatie tegen migraine proberen. De huisarts kan je daar alles over vertellen, en je evt. nog doorsturen naar een neuroloog. Beterschap, A.

Monia, 16-06-2010 14:04 #17
Hallo,
Ik heb een serieus probleem ik zit nu al zeker meer als 3 dagen met barstende onverdraaglijke hoofdpijn waardoor ik moet gaan liggen, mijn hoofdpijn is aan de linkse helfd van mijn hoofd rond mijn oog daardoor voel ik mij slap heb de neiging van overgeven, misselijkheid door bukken praten eten word de pijn erger, heb dafalgan genomen diclofenac maar helpt niet, als ik een uurtje ga liggen dan verligd de pijn maar komt weer de volgende dag weer terug, kan iemand mij helpen of wat er juist aan de hand is? dank u Reactie infoteur, 17-06-2010
Hi Monia, het lijkt een vorm van migraine, maar van hieruit is natuurlijk niet te beoordelen wat je exact mankeert. Bij zulke ernstige hoofdpijn lijkt het me nuttig dat je zsm een arts bezoekt. Beterschap, A.

Tyana, 15-06-2010 18:45 #16
Hoi,
Ik heb een klein probleem. Donderdag begin ik met mijn 1ste examens en ik heb een groot probleem. Sinds dit weekend had ik enkel last van oogpijn maar sinds vandaag is dit stekende hoofdpijn en een drukkend gevoel op mijn ogen tesamen met een zware hoest. Ik vind dit zeer lastig want zo kan ik mijn examens niet volgen. Weten jullie soms wat er scheelt?

Tyana Reactie infoteur, 16-06-2010
Hi Tyana, misschien verstopte bijholten door een fikse kou. De zware hoest wijst daar in elk geval op. Probeer veel te stomen en neem pijnstillers. Als niets werkt rest je niets anders dan naar de arts te gaan. Beterschap, A.

Angela, 12-06-2010 08:38 #15
Hallo ben ik weer.
Ben inmiddels teruggeweest met mijn klachten bij mijn KNO arts en toen hij met de camera mijn neusholtes inging zag hij idd dat er aan de recherkant een grote push-achtige massa ongeveer boven mijn rechteroog zit.
Heb dus nu een kuur gekregen om dat op te lossen want met alleen spoelen red ik dat niet.
Mijn gevoelige hoofd aan de rechterkant kan daar dus heel goed mee te maken hebben en hij verwacht ook zeker niet dat er iets anders aan de hand is.
Blijf nog wel een beetje ongerust maar heb nu pas 2 dagen de kuur dus dat duurt nog wel ff voordat die aanslaat denk ik. Ben de eerste dagen wel beroerder geweest van de antibiotica (meer last van de druk op mijn hoofd) is dit mogelijk bij het starten van een kuur?

Angela Reactie infoteur, 13-06-2010
Hi Angela, antibiotica zou de pijn niet eerst moeten verergeren, integendeel. Let wel: De bijholten reageren slecht op medicijnen omdat de bloedtoevoer naar deze open delen relatief gering is. Dit kan reden zijn waarom je voorlopig dus nog geen verbetering merkt. Soms wordt daarna tot een operatie besloten, maar bij jou is het dus het omgekeerde verhaal. Vervelend maar je kunt niets anders dan afwachten en hopen dat de kuur aanslaat. Sterkte, A.

Kimberly, 10-06-2010 12:52 #14
Ik zit nu al 3 dage met ondraagelijke hoofdpijn, als ik nies of hoest is da precies alsof mijn hoofd gaat ontploffen, wie kan mij zeggen wat ik moet doen, want bij de dokter gaan ze wss gewoon zeggge pijnstillers te nemen, en die helpen niet. Reactie infoteur, 11-06-2010
Hi Kimberly, het lijkt het meest op een probleem in de bijholten. Check online eens of je je herkent in bijholteontsteking, voorhoofdsholteontsteking, etc. Als het aanhoudt de arts bezoeken. Beterschap, A.

Angela, 04-06-2010 15:36 #13
Hallo!

Ik ben 14 april geopereerd aan mijn bijholtes.
Onder narcose is de hele boel schoongemaakt.
Ik kwam bij de KNO omdat ik last had van mijn rechteroog (nattig, wazig zien, minder kleuren zien) en de oogarts kon niks vinden.
Ook had ik een enorm zwaar gevoel in mijn hoofd. Letterlijk.

Nu is het dus een aantal weken geleden dat ik de operatie ondergaan heb en bij mijn controle zag het er best goed uit.
De rechterkant is nog wat "snottig" maar moet nog wat verder genezen.
Helaas is het zware gevoel in mijn hoofd niet verminderd en ook de druk op mijn oog nog niet helemaal.
Ik heb al weken last van de rechterkant van mijn hoofd, net of er iets drukt en dan continue.
Ook heeft mijn hoofdhuid verschrikkelijk zeer gedaan, echt haarpijn en dan dagen lang.

Ik heb twee weken geleden een vriendin begraven die overleden is aan een hersentumor op 39-leeftijd en ik maak me nu toch ook best een beetje zorgen.
Zolang last hebben van je hoofd is toch niet normaal?
Het zit echt alleen aan de rechterkant en ik word er letterlijk en figuurlijk doodmoe van.

Wie herkent dit? Reactie infoteur, 06-06-2010
Hi Angela, met een hersentumor krijg je meestal heel andere verschijnselen, je hoeft er als het ware totaal geen hoofdpijn bij te hebben. Duidelijk is dat er hier sprake is van een probleem met je bijholten. Het spoelen van die bijholten is helaas niet altijd zo effectief, mogelijk heb je dus nog restverschijnselen en heeft dat tijd nodig. Het best is de behandelend arts te raadplegen als dit aanhoudt. Beterschap, A.

Sim, 29-04-2010 02:22 #12
Ik ga het proberen, misschien krijg ik een antwoord. ik heb al enige jaren last van hoofdpijn, met een beetje geluk ben ik soms weken zonder. De pijn begint naast mijn neus, vlak er naast dus niet bij mn holtes, daarna gaat mijn neus zeer doen, vervolgens trekt het via mn oog naar mn slaap en door naar mn nek, het is altijd aan 1 kant en kan soms wel drie dagen duren. rara… Reactie infoteur, 29-04-2010
Hi Sim, dat is zeker ra ra! Aanvankelijk zou je denken aan een neusbijholteprobleem, maar het lijkt meer te maken te hebben met een referred pain patroon, bijvoorbeeld afkomstig van kaak of nek. Misschien eens naar de arts? Groetjes, A.

Eline, 23-04-2010 15:47 #11
Hallo,
ik heb sinds een week last van hoofdpijn. het begon rond mijn ogen, alsof er steeds iemand in mijn ogen drukte en nu zit de pijn echt achter mijn hoofd.
Ik heb deze week examens gehad en ik ben ook wel verkouden zal het daar aan liggen? Ik heb echt de hele dag door hoofdpijn, normaal heb ik dan een tijdje hoofdpijn en gaat het wel weer weg. Ook als ik `s avonds naar bed ga dan trilte er de hele tijd iets in mijn oren.
heeft iemand misschien een idee wat het is of wat ik er tegen kan doen? Reactie infoteur, 24-04-2010
Hi Eline, waarschijnlijk zitten je bijholten verstopt, want dit geeft drukkende hoofdpijn rond de ogen. Vastzittend slijm dat in de Buis van Eustachius terecht komt kan een trilling in het oor veroorzaken. Hier valt bitter weinig tegen te doen, dus geef het tijd. Beterschap, A.

Kim, 12-03-2010 14:06 #10
Hallo, 2 jaar geleden ben ik begonnen met werken. Hoofdpijn was voor mij een bekend probleem maar vanaf dat moment werd het erger. Achter de computer zitten lokte de hoofdpijn uit en migraine had ik zeker 1 keer in de 2 weken of iedere week. Misschien dat het ook aan de hormonen kon liggen dus ben ik overgestapt van de pil naar een spiraaltje. Dit hielp inderdaad wel wat, al dacht ik dat het ook kon liggen aan het betere weer waardoor ik me misschien wel wat beter voelde. Tot een paar weken geleden bleef het echter wel redelijk goed gaan alleen nu is het weer helemaal terug. Sinds twee weken heb ik veelvuldig hoofdpijn. Gister migraine en al dagen last van slechtziendheid. Hoofdpijn altijd aan 1 kant van mijn hoofd en ook vaak achter mijn rechteroog. Er zijn een hoop dingen waarvan ik weet dat dat hoofdpijn of migraine uitlokt bij mezelf. Heb nu geen idee hoe dit komt. Wat kan ik doen, wat kan het zijn en misschien tips? Reactie infoteur, 13-03-2010
Hi Kim, van hieruit blijft het gissen. Je hoofdpijn kan te maken hebben met hormonale factoren, bijholte-ontstekingen, problemen met de ogen en nog veel meer. In het artikel staat een lijst met vele oorzaken van hoofdpijn. Gezien je verhaal zal je hoofdpijn waarschijnlijk op spanningen worden gegooid, een oorzaak die nooit hard gemaakt kan worden. Pijnstilling werkt enkel bij heel lichte vormen van hoofdpijn, en oorzaken gelegen in de bijholten (voorhoofdsholteontsteking) of bloedvaten (migraine) reageren beslist niet op paracetamol e.d. Wat je kunt doen is de arts raadplegen of evt. wachten tot de weersomstandigheden drastisch verbeteren (een test voor bijholte problemen). Overigens hoop ik voor je dat het spiraaltje geen hormonen bevat, anders is de wissel van pil naar spiraaltje wat betreft hoofdpijn zinloos. Beterschap! A.

Mark, 27-02-2010 02:31 #9
Hallo, sinds een week heb ik een aanhoudelijke hoofdpijn aan mijn linker voorhoofd. Het is geen zware hoofdpijn, maar als ik voorover buk, opsta vanuit zitten/hurken/liggen moet ik gewoon even een time out nemen en rustig aandoen totdat het over is (duurt vaak ongeveer een of twee minuutjes). Het gekke is dat ik bijna nooit last heb van hoofdpijn en zo wel is een ibuprofen en een half uurtje rustig aan doen genoeg, maar dit keer heb ik het langer dan een week zonder dat ik mijn patroon heb veranderd/verbroken. moet ik me zorgen maken? Reactie infoteur, 28-02-2010
Hi Mark, pijn in het voorhoofd wijst op verstoppingen in de sinusholten (bijholten). Bij houdingveranderingen die je beschreef wordt de pijn dan nog opvallender. Helaas zijn hier geen echt werkzame behandelingen voor bekend, behalve de tijd uitzitten. Vertrouw je het niet, ga dan naar je arts om het een en ander te verifieren. Beterschap! A.

Jaimy, 24-01-2010 17:26 #8
Heey ik heb sinds 5 dagen aan de rechter kant van mijn hoofd een bult, maar ik heb me niet gestoten of dergelijke. en ik heb ook een soort put en dan gaat het weer omhoog en omlaag een soort golf. ik heb ook druk/hoofdpijn. ik ben al bij de huisarts geweest en die zij dat het een bult was en misschien ietsi n me slaap gebeurd is maar ik blijf hoofdpijn hebben?

HELP! Reactie infoteur, 25-01-2010
Hi Jaimy, naar de arts gaan met een bult en dan te horen krijgen dat je een bult hebt is belachelijk. Van hieruit valt helaas niet te beoordelen wat voor zwelling het is. Zo te lezen was de arts niet erg onder de indruk van de klachten, dus zou ik het maar wat tijd geven. De hoofdpijn is me onduidelijk, mogelijk staat het in verband met het kaakgewricht o.i.d. Als het aanhoudt, teruggaan naar de huisarts. Beterschap! A.

Marieke, 07-12-2009 15:41 #7
Hallo, Vorig jaar in de auto tijdens het rijden het gevoel van flauwvallen ervaren. Dit was 3 maanden na bevalling. Bloed laten prikken alles ok. Daarna bleek het zich progresief voort te zetten. KLachten : Steken / last in rechter oog en dan aan rechterkant hoofd / rond de slapen enorme hoofdpijn. Imiddels een jaar verder en operatie gehad aan kaakholtes en neusschot. Dit is nu bijna 2 maanden terug. Ben voor mijn gevoel nog verder van huis nu. Ben de hele dagen doodop en heb nog dezelfde symptomen. Kan dit ook migraine zijn? Heb de hele tijd raar gevoel in mijn hoofd. Toch is er steeds een soort toppunt om de 1 1/2 tot 2 weken en dan na 3 dgn weer wat zwakker. Reactie infoteur, 08-12-2009
Hi Marieke, de operaties aan kaak en neus zullen een reden gehad hebben, maar alleen jij weet welke. Ik vind het niet op migraine lijken en denk eerder aan 'referred pain' afkomstig van de grote vermommer, het kaakgewricht. Zie het hoofdstuk over triggerpoints in mijn artikel: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/41591-kaakgewricht-klachten-oorzaak-en-gevolg.html
Overigens kunnen kaakproblemen migraine imiteren. De kaak en de nek werken nauw samen, daarom zou je je behalve in de kaak ook in de nek kunnen verdiepen, temeer omdat je ook duizelig was. Kom je bij je behandelend arts niet verder, dan moet er eens een andere specialist naar kijken. Beterschap! A.

J., 03-12-2009 14:44 #6
Hallo. Ik heb al meer dan een maand regematig hoofdpijn in mijn voorhoofd. Met regelmatig bedoel ik meerdere dagen per week. Het komt gewoon plots op en voelt als een golf (minder meer minder meer weg meer minder…) die door mijn hoofd langskomt. Kan iemand me helpen? Reactie infoteur, 04-12-2009
Hi J., ik vrees dat hier nooit een secuur antwoord op kan komen. Omdat het in je voorhoofd zit zou je denken aan voorhoofdsholte-problemen maar dan is de pijn constant en drukkend. Het beste is de arts raadplegen. Beterschap, A.

R., 06-11-2009 17:27 #5
Hi ik ben sinds maandag heel erg verkouden geworden. Ben dinsdag - woensdag nacht eigenlijk echt ziek geworden. Dat is nu eigenlijk wel over, alleen ben nog wel een beetje verkouden. Heb alleen wel vanaf dat ik ziek ben geworden enorme hoofdpijn links in mijn voorhoofd net boven mijn oog. Steeds op een plekje… Is dit heel vreemd? Reactie infoteur, 10-11-2009
Hi R., dat is niet vreemd en doet denken aan voorhoofdsholteontsteking (ook: bijholteontsteking). Viraal slijm gaat vastzitten in de kleinste hoeken en gaten van de neusbijholtes. Dit kan heel plaatselijk zijn zoals bij jou, maar kan ook een groter gebied aantasten. In dat geval krijg je duidelijker symptomen zoals erg verstopte neus en drukkende pijn boven de kaken, naast de neus en tussen de ogen. Jouw pijn is duidelijk in relatie tot de kou die je hebt gekregen. Zou moeten minderen na een week of twee, en stomen moet het verlichten. Blijft het, dan kun je het laten onderzoeken, zoals door het laten maken van een rontgenfoto van de holtes. Beterschap, A.

Anja, 30-10-2009 08:08 #4
Hallo, mijn moeder heeft een lange tijd geleden een verkeersongeval gehad en was daarbij gekwetst aan haar hoofd, nu is het al zovele jaren later en ze heeft nog steeds last van hoofdpijn, zou dit nog steeds van het ongeluk zijn want ik ben serieus bang voor een hersenbloeding hoewel ze de andere symptomen hiervan niet heeft, behalve af en toe wat duizelig Reactie infoteur, 01-11-2009
Hi Anja, ja het is mogelijk dat er een soort chronisch pijn-syndroom is ontstaan. Een hersenbloeding gaat gepaard met uitval van functies dus als ze dat niet heeft, is er geen reden hier bezorgd over te zijn. Ze zou wel de arts die haar destijds behandelde, kunnen vragen waarom de hoofdpijn zo aanhoudt. Beterschap voor haar, A.

Lydia, 31-08-2008 01:06 #3
Ik snap wel wat je bedoeld. Ik heb vandaag ook echt heel erg hoofdpijn. Een drukkend gevoel. Zoals hierboven staat, lijkt het op bijholte hoofdpijn. Ik lig nu al de hele dag in mijn bed. Als ik opsta word ik misselijk en duizelig en krijg ik het ontzettend warm. Ben ook erg verkouden. Is dit gewoon griep?:-( Reactie infoteur, 15-09-2008
Hi Lydia, je moet in zo'n geval zeker de temperatuur opnemen. Van erge hoofdpijn kun je misselijk en duizelig worden, ongeacht de oorzaak. Omdat je verkouden bent denk ik dat de holtes verstopt zitten. Groet, A.

Nina, 27-08-2008 16:14 #2
De laatste 2 weken heb ik last van hoofdpijn. Ik zal kort uitleggen wat de symptomen zijn:
mijn voorhoofd is net of er iemand een serieuze druk op legt, en mijn ogen voelen zwaar net of er op mijn oogleden ook een druk zit
Herkend iemand zich hierin? Reactie infoteur, 15-09-2008
Hi Nina, dat klinkt ellendig en zou ik als ik jou was, aan een arts overleggen. Groet, A.

Nel den Boer, 11-08-2008 01:37 #1
Bij mij een vrouw van 63jaar ontstond ineens een hevige hoofdpijn aan de linkerzijde van mijn gezicht envoelde mij tevens erg misselijk.Ook mijn oor deet zeer en verdroeg geen hoorapperaat.Na een paar asperine en wat frisse lucht ben ik wat op geknapt.Tevens had ik heel de dag al tintels in mijn linkerbeen. Reactie infoteur, 15-09-2008
Hi Nel, als dit vaker voorkomt lijkt het me dat dit uitgezocht moet worden, groetjes A.

Infoteur: Astrid-d-g
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 123
Medische informatie…
Schrijf mee!