InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ebola, een mysterieuze ziekte

Ebola, een mysterieuze ziekte

Ebola, een mysterieuze ziekte Ebola is een zeer vervelende ziekte met vaak dodelijke afloop. er hebben vanaf de jaren 70 van de 20e eeuw verschillende ebola-epidemieën plaats gevonden. In de zomermaanden van 2014 is de tot dan grootste ebola-epidemie ontstaan in West-Afrika. De epidemie is begonnen in Guinee en overgeslagen naar Sierra Leone en Liberia waar binnen enkele weken duizenden slachtoffers te betreuren waren. Het is onduidelijk hoe ebola ontstaat. De officiële berichtgeving van 2014 houdt het op een ziekte die wordt verspreid door vleermuizen.
Koorts en pijn / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsKoorts en pijn / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons

Inhoud:

60% van ebolapatiënten overlijdt

Er is een groot aantal mysteries rond ebola. Medewerkers van artsen zonder grenzen melden in de zomer van 2014 dat 40% van hun patiënten de ziekte overleeft. Er is geen medicijn tegen ebola. Volgens artsen overleven mensen door de antibiotica die men toedient. Het is zeer waarschijnlijk dat dit beeld niet klopt; de kans is erg groot dat mensen met een goed immuunsysteem de ziekte overleven. Antibiotica is een middel dat bacteriën tegen gaat en ebola is een virus, dus antibiotica kan echt niet helpen bij ebola. Er zijn geen antivirale middelen bekend tegen ebola. Je zou wel natuurlijke hulpmiddelen kunnen toepassen die je immuunsysteem versterken.

Besmet worden zonder aanraking

Ebola zorgt voor raadsels. In Spanje is onlangs een verpleegster besmet geraakt met het ebolavirus. De medische autoriteiten zeggen dat je alleen besmet kan raken door direct contact met een ebolapatiënt. Het is 100% zeker dat de Spaanse verpleegster de patiënt die ze behandelde niet heeft aangeraakt zonder bescherming. De officiële verklaring is nu dat ze haar handschoenen over haar gezicht heeft gehaald en dat ze op deze manier het ebolavirus heeft opgelopen. Dat betekent dat de medische autoriteiten in ieder geval toegeven dat door indirect contact ebolavirussen kunnen worden overgedragen. Er is echter een andere vraag die zich opdoemt. De ebola-epidemie heeft zich in West-Afrika zo snel verspreid dat je ongerust kunt afvragen: zou het ebolavirus zich niet door de lucht verspreiden? Tot aan het geval van de Spaanse verpleegster, de eerste besmetting in Europa, dachten medische autoriteiten dat besmetting met ebola slechts kon geburen door direct contact met lichaamsvocht van een patiënt.

Besmet worden door indirect contact

De Wereldgezondheidsorganisatie heeft vanaf begin oktober 2014 toegegeven dat ebola zich via oppervlakten en objecten kan verspreiden die zijn aangeraakt door een ebolaslachtoffer. Dat betekent: het kan zich verspreiden via indirect contact. Blijkbaar was men hiervoor hiervan niet op de hoogte. Zijn er nog meer verrassingen die ebola ons kunnen brengen? Overigens hebben onderzoekers in de jaren 70 van de 20e eeuw al gemeld dat ebola zich niet uitsluitend door direct contact verspreidt. Waarom deze wetenschappelijke bevindingen in eerste instantie niet zijn overgenomen door de medische autoriteiten in de V.S. en Europa is een raadsel.

Hulpverleners

In de V.S. is een eerste slachtoffer van ebola overleden in oktober 2014. De medewerkers die hem hielpen droegen echter geen beschermende kleding toen ze het appartement van het slachtoffer betraden. In alle richtlijnen over omgaan met een ebolapatiënt staat dat er handschoenen, pakken en gezichtsmaskers moet worden gedragen door medisch en verzorgend personeel. Ook heeft deze vroeg in oktober overleden patiënt overgegeven. Dat is opgeruimd door schoonmakers die geen beschermende kleding droegen. Daar zijn harde bewijzen van want het staat op video. De medische autoriteiten blijken de bevindingen van wetenschappers niet op te volgen. Er is namelijk al in 1989 en in 1995 bij twee onafhankelijke onderzoeken naar het ebolavirus aangetoond dat dit virus zich hoogstwaarschijnlijk door de lucht verspreid. Dat is de enige verklaring waarom het zich zo snel verspreid. Dat ebola alleen door direct contact zou kunnen worden verspreid is een gevaarlijke aanname geweest van de medische autoriteiten.

Het verspreidt voordat je ziek wordt

Epidemiologen die ebola hebben bestudeerd zeggen dat dit virus zich al kan verspreiden als de drager van het virus nog niet ziek is. Dat staat haaks op het idee wat door Amerikaanse gezondheidsautoriteiten is gemeld: namelijk dat ebola zich alleen verspreid als het slachtoffer daadwerkelijk symptomen vertoont van ebola. Ook als het slachtoffer genezen is kan het virus zich nog verspreiden. Volgens een woordvoerder van de wereldgezondheidsorganisatie kan een ebolavirus zich 90 dagen in het mannelijk sperma bevinden. Door een seksuele handeling kan het virus zich vervolgens verspreiden en een nieuwe zieken veroorzaken.

De symptomen

De incubatieperiode is de periode die verstrijkt tussen het moment van besmetting en het moment van het tot uiting komen van de ziekte. De incubatieperiode van ebola is een week tot twee weken. In deze periode kunnen zich de volgende verschijnselen voordoen:
Artritis
  • Lage rugpijn
  • Rillingen
  • Koorts
  • Verkoudheid
  • Keelpijn

De symptomen van de ebola-epidemie in 2014 zijn:

  • Koorts die hoger is dan 38.6 graden Celsius
  • Zware hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Algehele zwakte
  • Diarree
  • Overgeven
  • Buikpijn
  • Ernstige pijn in de huid
  • Huidwonden die bloeden
  • Opgezwollen genitaliën
  • Opgezwollen ogen
  • Onverklaarbare inwendige bloedingen uit de ogen, oren en neus
  • Bloedingen uit de mond en de anus
  • In het eindstadium: zware hik
  • Shock in combinatie met lage bloeddruk
  • Coma

Een nieuwe variant

Volgens wetenschappelijk onderzoek uit 2013 gaat 90% van de mensen met ebola dood. Als de artsen in 2014 melden dat slechts 60% van de mensen dood gaat, kun je ervan uitgaan dat het in 2014 gaat om een andere variant van ebola. De epidemie in 2014 is de grootste en snelst verspreidende ebola-epidemie tot nu toe. Dat betekent dat deze variant besmettelijker is maar relatief gezien net iets minder dodelijk. Het ebolavirus slaat snel toe: vanaf de dag met de eerste symptomen kan een patiënt binnen een paar dagen zijn overleden. Mensen die ebola hebben overleefd kunnen vreemde naverschijnselen krijgen zoals veranderingen in zintuiglijke waarneming en verlies van haar, zo meldt een medische encyclopedie van Pubmed in 2013.

Het ziet er sterk naar uit dat de ebola-epidemie kan uitbreiden. Als het zich verder uitbreidt is het te verwachten dat er een reisverbod van en naar de Afrikaanse landen komt waar ebola het meest heftig rondwaart.

Ebola, een biologisch wapen?

Een onderzoek dat in 2003 in Canada is gedaan zegt in de eerste zin van haar uittreksel dat het ebolavirus een onderdeel is geweest van een biologisch wapenprogramma. Saillant detail is dat het ebolavirus is gepatenteerd! Voor wie het niet weet: alleen kunstmatig gekweekte virussen of mutaties daarvan mogen worden gepatenteerd; een gewoon griepvirus valt niet onder het patentrecht. Het is daarom met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het ebolavirus door het Amerikaanse leger is ontwikkeld, anders zou het niet in handen zijn van een Amerikaans bedrijf dat gelieerd is aan de Amerikaanse overheid. Nu zijn er twee mogelijkheden: of het virus is ontsnapt uit een militair laboratorium. Dat gebeurt namelijk vrijwel altijd met biologische wapens; deze kun je niet binnen de muren van een laboratorium houden. De andere mogelijkheid is dat het ebolavirus opzettelijk is verspreid teneinde dood en verderf te zaaien. Dat is een trieste mogelijkheid maar je moet er wel rekening mee houden dat dit de werkelijke oorzaak kan zijn achter de ebola-epidemie van 2014. In ieder geval is te zo dat iedere drager van het ebolavirus beschouwd kan worden als een overtreder van het patentrecht. In het kader van de nationale veiligheid verlies je vervolgens al je burgerrechten en word je in quarantaine geplaatst en voorzien van vele medicijnen waarvan er niet één heeft bewezen dat het werkt. Waarom op het ebolavirus een patent is aangevraagd is een raadsel waarop geen enkele autoriteit antwoord heeft gegeven.

Ebola muteert voortdurend

In het patent over ebola staat dat nieuwe mutaties ook onder hetzelfde patent vallen. Het is duidelijk dat het virus zich muteert in elk slachtoffer waardoor een hoop op een toekomstig medicijn of vaccinatie totaal vervliegt. Zoals een voormalig medewerker Dr. C.J. Peters van het Centers for Disease Control and Prevention (CDC) in de V.S. zegt: "Wetenschappelijk gesproken zitten we in het midden van het eerste experiment van meerdere passages van Ebola-virus in de mens .... God weet hoe dit virus gaat uitzien. Ik weet het niet."
Gerelateerde artikelen
Waar komt ebola vandaanEbola is een zeldzaam virus dat bij mensen en apen een ernstige afwijking in het bloed veroorzaakt, hierdoor ontstaan ve…
Ebola: de feitenEbola blijft in de herfst 2014 in het nieuws komen en het sterftecijfer blijft maar toenemen. Bij veel mensen wordt de a…
Ebola: feiten over het virusEbola: feiten over het virusEbola hoor je in 2014 veel in het nieuws. De epidemie heeft zich ontzettend snel uitgebreid en er zijn al duizenden dode…
Ebola virus - ook via de lucht?Een van de meest spraakmakende virussen van 2014 is ebola. In de landen Guinee, Sierra Leone, en Liberia alleen al zijn…
Hoe voorkom je ebola?Hoe voorkom je ebola?Ebola, het komt steeds dichterbij. Begin 2014 is er een ebola-uitbraak in West-Afrika begonnen. Met de hoeveelheid mense…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Thomas W. Geisbert / Wikimedia Commons
  • http://www.naturalnews.com/047165_Ebola_transmission_CDC_propaganda_public_health.html
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0002315/
  • Ebola is een biologisch wapen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12974482
  • Patent: http://www.google.com/patents/US20120251502
  • http://www.naturalnews.com/047191_Ebola_airborne_transmission_symptoms.html
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Onbekend / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Ebola, een mysterieuze ziekte"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-10-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!