InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Longontsteking (pneumonie) & Symptomen en behandeling

Longontsteking (pneumonie) & Symptomen en behandeling

Longontsteking (pneumonie) & Symptomen en behandeling De longaandoening longontsteking (ook pneumonie genoemd) wordt over het algemeen veroorzaakt door een besmetting met micro-organismen (infectie), maar kan ook ontstaan door inademing van gassen of deeltjes materiaal (bijvoorbeeld voedsel). Een bacteriële longontsteking kan eenvoudig behandeld worden met antibiotica, zodat ergere complicaties kunnen worden voorkomen. In het verleden was longontsteking een belangrijke doodsoorzaak.

Longontsteking (pneumonie)

Ondanks het afweersysteem van de longen tegen vreemde indringers komt longontsteking veel voor. Bij die bescherming kun je denken aan de trilharen die de luchtwegen schoonhouden, de hoestreflex en de fagocyten - afweercellen die de indringers doden.

Pneumonie beperkt zich soms tot een bepaald gebied in de longen, maar kan ook verspreid zijn in de hele long (dit heet broncho-pneumonie). Door vochtophoping in de longblaasjes wordt de zuurstofafgifte aan het bloed verhinderd (de zogenaamde ventilatie). Bloed is de belangrijkste transporteur van zuurstof door ons lichaam. Door de verminderde opname van het lichaam kunnen lichaamscellen zuurstofgebrek krijgen en in ernstige gevallen kan dit leiden tot ademstilstand. Antibiotica zijn effectief, maar er hebben zich inmiddels bacteriesoorten ontwikkeld die resistent (immuun) zijn voor penicilline en andere middelen (ze hebben zich aangepast en kunnen er nu dus wel tegen, iets dat erg gevaarlijk is en moet worden vermeden).

Voor ouderen en verzwakte patiënten (bijvoorbeeld AIDS-patienten) is een longontsteking vooral gevaarlijk. De prognose is bij vroegtijdige behandeling uitstekend. Voor ouderen en mensen met een verhoogd risico is het mogelijk een vaccinatie te krijgen, waardoor bescherming ontstaat tegen de 23 verschillende streptokokken-stammen, die in de meeste gevallen de oorzaak zijn.

Mexicaanse griep en longontsteking

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waren er in juni 2009 in Mexico vele tientallen mensen bezweken aan zware longontsteking, veroorzaakt door de Mexicaanse griep. Deze griep trok de hele wereld over en werd een pandemie. Het is belangrijk om goede preventieve maatregelen te nemen en erg te letten op de persoonlijke hygiëne om besmetting te voorkomen en eventuele verspreiding te stoppen. Het middel tegen deze griep is Tamiflu. Dit is tot nu toe het enige middel dat werkt tegen de Mexicaanse griep, dus laat u op internet geen andere middel doen verleiden tot aankoop.

Symptomen longontsteking

Bezoek een arts, indien nodig.
Bezoek een arts, indien nodig.
Dit zijn de meest voorkomende symptomen bij de ziekte:
  • Hevig transpireren en daarbij vrij hoge koorts en koude rillingen.
  • Gebrek aan eetlust.
  • Hoesten met (bloedig) sputum en pijn bij het ademhalen.
  • Kortademigheid.
  • Hoofd-, keel- en spierpijn.
  • Vermoeidheid en onwelzijn.

Ademnood, blauwe huidskleur, verwarring in de meer ernstige situaties.

Oorzaken longontsteking

Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van de ziekte:
  • Virale of bacteriële infecties door inademing.
  • Vooral bij AIDS-patiënten soms schimmels of parasieten.
  • Bacteriële infectie via het bloed (bacteremie).
  • Inademing van irriterende stoffen.
  • Inademing van braaksel als gevolg van bewustzijnsverlies.

Risico's en risicofactoren
Roken, oudere of zeer jonge leeftijd, ziekenhuisopname, operatieve ingrepen, chemotherapie, immunosuppressiva en langdurig gebruik van antibiotica zijn risicofactoren. Bij zeer ernstige ziekten is de kans op longontsteking groot. Dit komt doordat longontsteking optreedt als complicatie van andere ziekten of indien de patiënt al een verlaagde weerstand heeft. Hoe kunt u longontsteking voorkomen? Niet roken is een zeer belangrijk advies. Bij verhoogd risico is vaccinatie die langdurige bescherming biedt, veelal effectief (vaccineren tegen pneumokokken). En een jaarlijkse griepprik wordt aanbevolen.

Behandeling longontsteking

Hoe kan longontsteking worden behandeld? Bij voorkeur door middel van een antibioticakuur die afgemaakt moet worden. Bij voortijdig stoppen kan weer een longontsteking ontstaan.

Andere mogelijkheden zijn:
  • Pijnstillers tegen koorts en pijn. Gebruik deze OTC-middelen alleen in overleg (OTC-middelen= zonder recept verkrijgbaar). Neem bij droge hoest een hoestdempend middel.
  • Bij schimmelinfecties wordt een anti-schimmelmiddel zoals amfotericine B toegepast. Ribavirine, acyclovir en ganciclovir zijn effectief bij sommige virusinfecties.
  • Stoombaden, luchtbevochtiging, acht glazen water per dag om vastzittend slijm los te maken.
  • De dokter zal u eventueel leren vastzittend slijm te verwijderen met houdingsdrainage.
  • Bedrust tot de koorts afneemt is zeer aan te raden. Ziekenhuisopname kan vooral in het begin worden aanbevolen omdat longontsteking zeer plotseling kan verergeren.
  • Soms wordt zuurstof toegediend of kunstmatige beademing toegepast.
  • Bij thoracentese wordt via de thoraxwand met een holle naald vocht rond de longen weggezogen.

Naar de dokter met longontsteking

Ga naar een dokter bij verschijnselen van longontsteking met koorts, kortademigheid en bloedig sputum.
Spoedgeval: bel onmiddellijk een ambulance als ademnood ontstaat of de huid blauw wordt.

Lees verder

© 2008 - 2014 Victorho, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Longontsteking of pneumonie: symptomen, behandelingLongontsteking of pneumonie: symptomen, behandelingEen veel voorkomende longaandoening is longontsteking, ook wel pneumonie genoemd. De ontsteking van de longblaasjes kan…
De longontsteking en de vaccinatie tegen pneumokokkenDe longontsteking en de vaccinatie tegen pneumokokkenAls je te maken krijgt met symptomen als droge hoest en koorts, is het best opletten voor een eventuele longontsteking.…
Longontsteking: symptomen, behandeling, soorten antibioticaLongontsteking: symptomen, behandeling, soorten antibioticaDe meeste mensen weten dat een longontsteking een serieuze ziekte is en behandeld moet worden met antibiotica. Normalite…
Long: de ademhalingHet oppervlak binnen in de long bedraagt ongeveer 200 vierkante meter. Het bloed loopt hier in haarvaten overheen. De li…
Ernstige benauwdheid door dubbele longontstekingErnstige benauwdheid door dubbele longontstekingVoordat penicilline vanaf 1938 werd toegepast om ontstekingen te behandelen was longontsteking doodsoorzaak nummer één i…
Bronnen en referenties
  • Boek: Geneeswijzer
  • Wikipedia: nl.wikipedia.org/wiki/Longontsteking
  • Dr. H.S. Brand, afdeling orale celbiologie ACTA, college 2008.

Reageer op het artikel "Longontsteking (pneumonie) & Symptomen en behandeling"

Reacties

Hennie, 20-04-2014 13:03 #31
Ik ben 2 weken geleden met spoed opgenomen in ziekenhuis met dubbele longontsteking, en heb 10 dagen aan de zuurstof gelegen ook 2 dagen op de ic, dokter zei kantje boord, nu ben ik thuis en probeer weer te herstellen.erg zwaar omdat mijn ademhaling nog niet goed is.ik ben erg verzwakt en eten lukt mij ook nog niet best, ben ook nog diabeet dus extra zwaar, ik ben erg bang om de dagelijkse dingen dalijk weer op te pakken, en dat ik dit terug krijg, hoop dit echt nooit meer mee te maken was een verschrikking, was er maar een bescherming tegen een longontsteking, hoe moet je je leven nu invullen om dit te voorkomen ben erg bang hiervoor Reactie infoteur, 22-04-2014
Mijn beste,
Eerlijk gezegd zou ik met dergelijke vragen langsgaan bij uw huisarts (en eventueel op verwijzing naar uw longarts) voor preventieve maatregelen op maat (in uw situatie).
Groet.

Robert56, 26-12-2013 20:52 #30
Nou zeg hier schrik ik wel van. Zoveel mensen met langdurige klachten door en na een longontsteking. Zelf ben ik ook de pineut dankzij een in Thailand opgelopen variant. Snap het wel, buiten 30 graden en dan bezweet ergens binnenstappen met de airco op noordpool temperatuur en ik ben geen 20 meer. Was flink ziek echter het Thaise ziekenhuis deelde mede na longen beluisteren, bloed, urine onderzoek en röntgenfoto. Geen L.O. maar virale infectie! Na nog 4 dagen rondgehangen te hebben teruggevlogen, 17 uur opgevouwen gezeten plus overstap. Ik was geradbraakt. Helemaal suf gehoest in het vliegtuig door die droge lucht. Mijn mede passagiers zullen geen oog dicht gedaan hebben :) Terug in NL. foto en ja hoor wel degelijk een longontsteking in de rechterlong. Aan de antibiotica. Nu na een kuur van 7 dagen vraag ik me af hoe dit verder gaat. Hoest wel veel minder, geen koorts pijn of benauwdheid, ook niet gehad alleen koorts maar zeker nog niet de oude. Dokter wist niet zo goed welke antibiotica omdat er in Thailand nogal wat bacteriën resistent. door overtollig A.B. gebruik. Hoop dat hij goed "gegokt" heeft.

Nadine, 22-05-2013 10:53 #29
Ben nu 5 dagen thuis, na een ziekenhuisopname van één week voor longontsteking.
Ze hebben mij 2x onder algemene anesthesie gebracht om door middel van een bronchoscopie de slijmen te verwijderen. Ben nu totaal hoest en slijmvrij, maar ben doodop, geen eetlustů Omdat ik dikwijls luchtwegontstekingen heb, moet ik nu één maal per maand naar het ziekenhuis om immoglobulines via baxters te krijgen (dit is plasma van donors om je weerstand te verhogen). ook heb ik een soort beschermende antibiotica gekregen, 3x per week, om verdere infecties te voorkomen. Volgende week moet ik terug gaan werken (heb hier totaal geen fut voor), ik ben verpleegkundige/assistent bij een oogarts, het werk is niet te onderschatten, ik ben benieuwd of ik hier klaar voor ben? Zoals ik mij nu voel niet dus, we zullen zien!

Thee, 18-03-2013 16:35 #28
Eind December 2012 werd er bij mij een longontsteking geconstateerd, na 2 weken terug naar HA omdat klachten bleven. Opnieuw bloed geprikt nog steeds hoge onstekingswaarden maar week later weer minder. Geen actie ondernomen, wel iedere 14 dagen terug naar HA omdat er vage klachten bleven. Zoals nu al 3 maanden hele erge spierverzuring in benen. Onregelmatige hartslag en ademhaling. Na 3 maanden opnieuw weer moeten inleveren aan conditie. Voel mij na een normale werkdag gesloopt ( doe vervangend werk halve dagen 3 x per week ) Laatst voelde ik mij 1 hele dag goed zelfs na 4 uur werken thuis te enthousiast mijn huis gaan poetsen. Daarna weer 8 dagen dood en doodziek geweest. Ik vraag mij echt serieus af waar mijn klachten vandaag komen, begin mij soms ernstige zorgen te maken of er bij niet wat anders scheelt als herstellen van een LO. Want ik val telkens terug in wat ik kanů mijn hoofd wil zoveel maar mijn lichaam laat het niet toe zooooooo zwaar vermoeiend. Zijn hier misschien anderen die ook zolang te kampen hebben gehad met problemen NA een heftige LO? Ik heb overigens niet in ziekenhuis gelegen maar bleek achteraf wel een fikse LO te zijn geweest. MVG Thee

Katja, 02-02-2013 22:35 #27
Ik lig al 2 weken ziek, heel erg hoesten, met geel/groen slijm, keelpijn, benauwd, pijn in het midden van mijn borst en links en rechts bovenin mijn rug, kortademig misselijk, erg moe en helemaal geen eetlust.
Ik 3 dagen boven de 39 koorts gehad, normaal 36.8 a 37, en hoest nu nog heel erg veel slijm op en heb keelpijn en benauwd en erg misselijk en dus pijn op de borst en links en rechts bovenin mijn rug de temp is nu wel iets gezakt, 38.2 maar nog te hoog voor mijn doen.
En doordat ik niet kan staan en lopen, door een verlamming aan mijn benen, kan ik het slijm niet uithoesten.
Kan iemand mij vertellen of ik met deze klachten en symtomen een mogelijke longontsteking heb, en of ik toch weer naar de dokter moet?

Mevr M. F. Simons de Bruyn, 04-01-2013 13:57 #26
Ik ben sinds eergisteren uit het ziekenhuis gekomen vanwege een longontsteking. Mijn echtgenoot heeft ook een lichtere vorm van dit. Nu is mijn vraag: Waardoor ontstaan de opgezette klieren van mijn eega, bij zijn keel. Is dat een van die dingen die je krijgt als je longklachten hebt? Alvast bedankt voor u antwoordt naar mij.
Groetjes Martha

Marc, 10-10-2012 10:28 #25
Beste,
heb nu al bijna drie weken last van een keelontsteking en verkoudheid. Ben 8 dagen geleden naar huisarts geweest die na stetoscopisch te luisteren vaststelde dat ik een longontsteking had. Deze schreef antibiotica voor. Na die kuur terug naar huisarts, nog niet beter. Foto laten maken, maar wat bleek, op de foto was niets te zien dat blijk gaf van een longontsteking. De huisarts hoorde nog steeds gekraak aan mijn linkerlong, hij vond het raar zei hij. Heb ik nu toch een longontsteking of nietů? Ben aan m'n tweede antibiotica kuur bezig. Ben ook bang geworden door hier van alles over longontsteking te lezen. Ik zit voorlopig nog een paar dagen thuis op ziekte verlof maar moet straks even naar het werk voor medische controle ;-).

B. I., 15-06-2012 06:01 #24
Mvr de Jong,

Dit overkwam mij ook leveste Schepersziekenhuis te Emmen,

Vreselijk, leef met u mee, ga dadelijk naar ander ziekenhuis, ook benauwd, pijn, slijm,
enz en u heeft een kind, daar 36, 7, zitten naast oor, hier 39, 1, hart en longen fout,

A. Roos, 15-04-2012 16:02 #23
Voor 3 maanden terug heb ik een longontsteking gehad, van af dat moment loop ik bij een longarts, omdat ik al heel lang loop te klungelen, en heb nu allerlei onderzoeken gehad. Maar nu heb ik weer last van hoesten en ben erg moe als ik wat gedaan heb. Zou dat weer een longontsteking zijn? Over een week krijg ik de uitslag van al die onderzoeken, daar zit ik wel over in, omdat ik al een half jaar loop te klungelen met deze klachten.

Rover (infoteur), 16-11-2011 20:55 #22
Sinds 3,5 week ben ik zwaar verkouden. Ook heb ik last van een neusontsteking. Ik blijf maar hoesten en er komt groen, dik slijm omhoog (sorry voor dit smerige detail). Ik ben enorm moe, maar slaap slecht door het hoesten. Mijn oren suizen, maar ik heb geen koorts. Wel ben ik kortademig. Zou dit vanzelf weer over gaan, of zou ik een longontsteking kunnen hebben?

Peter Bosscher, 08-11-2011 16:54 #21
Door vocht in huis, door lekkage van de stadsverwarming, heeft er zich drie maanden nadat de NUON actie ondernam, veel vocht in de spouwmuren opgehoopt.
Nadien kreeg mijn vrouw van 54 jaar die overigens nooit ziek was veel hoestbuien en resulteerde naar een chronische longontsteking.
Volgens onze huisarts moet zij nu voor de rest van haar leven aan een antibiotica-kuur.
Klopt dat verhaal eigenlijk wel?

Peter Bosscher

Ingrid, 30-10-2011 19:52 #20
Hallo,
Ik heb een beginnende longontsteking zei mijn arts.
Naar mijn idee heb ik meer een verwaarsloosde longontsteking.
Loop al erg lang te hoesten enz.
Nu anti-biotica maar ben nog meer gaan hoesten.
Er komt nu veel slijm vrij en ben giga neus verkouden het loopt zo mijn neus uit.
De pijn onder mijn schouderbladen is weg maar mijn longen zelf doen nu zo zeer.
Werk in een zwembad ben badjuf hoelang moet ik nu nog wachten voordat ik weer mag werken.?
Groet Ingrid

Helena, 17-09-2011 19:22 #19
Gisteren is bij mij longontsteking vastgesteld maar eigenlijk ook weer niet. Op de röntgenfoto was schijnbaar duidelijk iets te zien en moest van het ziekenhuis meteen door naar mijn huisarts. Sedert 2 jaar heb ik emfyseem in lichte mate en mij is gezegd dat ik een antibiotica kuur moet nemen voor 10 dagen en na 6 weken nog een foto. En eventueel daarna verder onderzoek. Nu maak ik me ernstig zorgen omdat er een aantal personen in mijn directe familie longkanker en andere vormen van kanker hebben gehad of hebben. Ik hoest wel maar heb geen pijn en geen koorts of alleen verhoging. Wel ben ik al geruime tijd benauwd en bij tijd en wijle een beetje hees. Graag zou ik van u vernemen of mijn symptomen bij longontsteking passen.

Vermeer, 13-09-2011 15:57 #18
Het is niet altijd zichtbaar op de foto of er een longontsteking is. Reactie infoteur, 13-09-2011
Beste Vermeer,
Dat is correct. Een foto dient meer als diagnostisch hulpmiddel, niet waar gelijk een diagnose op kan worden afgelezen.
Groet,
Victor

Suusje, 08-08-2011 23:27 #17
Hallo Victor,
Bedankt voor je reactie, echter heb ik nog een vraag, waar ik in het ziekenhuis niet echt een antwoord krijg. Wat is gemiddeld de duur van het herstel na een ernstige longontsteking? Ik merk dat ik nu inmiddels 5 maanden verder ben en nog steeds zwaar vermoeit en kortademig ben.

Reen, 06-07-2011 21:42 #16
Mijn dochter van 6 heeft astma en vaker een longontsteking gehad. Nu had ze 2 weken terug ook weer een longontsteking die is behandeld met antibiothica. Dat sloeg snel aan. Ze blijft echter erg moe. Overdag kan ze wel spelen maar na 18. 00 uur stort ze in. Ook heeft ze hoofdpijn en zit haar neus dicht en nog vol met slijm. Is dit normaal? Reactie infoteur, 06-07-2011
Beste Reen,
Ik zou u adviseren een arts te consulteren om de symptomen te overleggen.
Deze zou mogelijk een diagnose kunnen stellen over wat er aan de hand is met uw dochter.
Groet,
Victor

Yael, 22-05-2011 17:39 #15
Ik hoorde laatst mijn moeder praten, over dat ik vroeger hele ernstige longontsteking heb gehad. als k het nog een keer krijg, ookal is het minder ernstig, is er een grote kans dat ik overlijd. ik ben nu best bang en ik zou graag willen weten waar ik op moet letten om longontsteking te voorkomen.

Suusje, 17-05-2011 10:05 #14
Hallo, eind januari ben ik per ambulance opgenomen in het ziekenhuis in Alkmaar. Ik had griep zeiden ze bij de huisartsenpost. Dus was eerst naar huis gegaan. Toen ging het heel snel met mij achteruit. Ik bleek een dubbele longontsteking te hebben als gevolg van de mexicaanse griep. Ik werd in isolatie gelegd op de IC, waar ik vervolgens kantje boord heb gelegen. In totaal heb ik 3.5 week in coma gelegen. Ik merk nu. inmiddels mei. dat er langzaam een herstel komt. Maar een klein rondje wandelen is al te veel voor mij. Geestelijk wil ik veel. Lichamelijk kan ik weinig. Toch wilt natuurlijk de ARBO dat ik straks weer aan het werk ga… dat beangstig mij… Reactie infoteur, 20-05-2011
Beste Suusje,
Dat kan ik me helemaal voorstellen! Bedankt voor je bericht en wens je veel sterkte toe!
Hartelijke groeten,
Victor

Lindsey Depoortere, 02-05-2011 16:20 #13
Mijn man heeft de mexicaanse griep gehad met als gevolg een dubbele longsontsteking. Hij is 9 dagen opgenomen geweest in het hosptiaal en daarna nog eens enkele dagen. Hij is nu reeds 4 maanden thuis en heeft nog altijd tekenen van ontsteking in zijn longen, heeft geen goeie longcapaciteit en kan niet ver wandelen (op redelijk tempo), laat staan lopen. Nergens vind ik of er permanente schade kan zijn, en de specialist blijft hier ook heel vaag over. Voor hij ziek werd was hij gezond, kunnen jullie mij iets vertellen over mogelijk blijvende letsels of verlies van longfunctie?

Lisa, 18-04-2011 05:00 #12
Heej,
Ik ben 5 dagen geleden ziek geweest. Ik had volgens mij een klein beetje koorts en ik was al een tijd verkouden. Daarna begon ik last te krijgen van mijn keel. Het begon met keelpijn en daarna kreeg ik last van hoesten. Ik moest vooral veel slijm ophoesten (groen slijm). Daarna begon ik benauwd te worden en ik heb nu ongeveer 3 dagen last van benauwdheid. Ik moet nogsteeds veel hoesten. Het hoesten doet pijn aan mijn longen en ik krijg er hoofdpijn van. Ik lig ook al 2 dagen wakker van de benauwdheid. Is dit een longontseking? Groetjes Reactie infoteur, 22-04-2011
Beste Lisa,
Dat is vanuit mijn positie niet te beoordelen. Ik zou je adviseren om naar je huisarts te gaan, hij kan onder andere je keel controleren en met een stethoscoop je longen beluisteren om de diagnose beter te kunnen stellen.
Groet,
Victor

Emile, 13-12-2010 18:33 #11
Hallo, ik heb 2 vragen.
1. Mag je met een longontsteking naar buiten?
2. En is het schadelijk voor de longen om hoog de bergen in te gaan. (als het goed is zal de longontsteking dan zo goed als over zijn) Reactie infoteur, 14-12-2010
Beste Emile,
Ik raad je aan om even je huisarts (-assistent) te bellen. Dan weet je het gelijk.
Groet,
Victor

Astor, 11-12-2010 15:23 #10
Het is geruststellend te lezen dat veel mensen op tijd naar hun huisarts gaan. Ikzelf ben eerst goed verkouden geweest, tot de grieperigheid verdween en het hoesten niet. Begon overigens met een ontstoken keel. Ik heb antibioticum voorgeschreven gekregen, maar ben nu na 4 dagen niets opgeknapt. Nu is mij duidelijk dat griep/verkoudheid een oorzaak kan zijn van een longontsteking. Is het dan logisch dat een arts op basis van een kort lichamelijk onderzoek (luisteren en kloppen) voldoende informatie heeft om een juiste behandeling te starten? Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn dat ik een dubbele longontsteking heb, waarbij de ene long wat meer vocht in zich heeft dan de andere? Ik moet zeggen dat ik een slechte patient ben… ik vind het angstig om benauwd te zijn! Reactie infoteur, 12-12-2010
Beste Astor,
Bedankt voor je reactie. Ook op basis van de anamnese en het beloop van de symptomen geven de arts aanvullende informatie om tot een diagnose te komen.
Het is inderdaad mogelijk dat beide longen ontstoken raken.
Ik wens u veel beterschap toe.
Met groet,
Victor

Jannie, 10-12-2010 21:30 #9
Hallo,
Ik ben vandaag naar de huisarts geweest, deze constateerde dat ik een beginnende longontsteking had, ik moet veel hoesten (droge hoest) en heb pijn als ik diep in adem.
Is het heel schadelijk om nu toch af en toe een sigaretje te doen? Ik vind het zo lastig om het niet te doen.
Heb ook een kuur gekregen. Reactie infoteur, 11-12-2010
Beste Jannie,
Roken is sowieso schadelijk voor de weefsels in de longen en wordt dan ook afgeraden.
Lees eventueel de bijsluiter voor eventuele contra-indicaties en bijwerkingen.
Ik wens u heel veel wijsheid toe in de beslissing om wellicht deze aangelegenheid aan te grijpen om van het roken af te komen.
Met groet,
Victor

Anneke, 08-12-2010 16:58 #8
Mijn dochter van 14, is al twee weken aan het hoesten een echt naar "blaf"hoestje. ook heeft ze nu veel spierpijn op haar borst(onder de ribben) en sinds kort ook op haar rug. een aantal weken terug is ze heel ziek geweest, en het lijkt erop nieuw op dat ze ziek is. echt koorts heeft ze niet, wel verhoging (37.8) ze voelt zich niet echt ziek zecht ze maar het hoesten doet metname pijn vanwege de spierpijnen. Ook heeft ze gisteren avond al haar avond eten weer uigespuugd, zonder zich echt ziek te voelen. Kan dit een longontsteking zijn> Reactie infoteur, 08-12-2010
Hallo Anneke,
Bedankt voor uw reactie. Ik zou u adviseren om met uw dochter de huisarts te bezoeken. Deze is beter in staan om door middel van onderzoek een diagnose te stellen.
Met groet,
Victor

Wilma de Haan, 28-10-2010 22:59 #7
Ik ben vanaf 2008 ongeveer 7x geopereerd mijn laatste groote ingreep was in februari 2010. Vanaf die tijd heb ik al 6x een longontsteking gehad waarvan ik 3x ben opgenomen. kunnen de operatie's een oorzaak zijn van de vele longont-stekingen. Of zou door dit alles mijn afweer zijn aangetast? Reactie infoteur, 01-11-2010
Beste mw. De Haan,
Ik denk dat een medisch specialist u beter hierover kan informeren.
Groet,
Victor

Monique, 04-06-2010 19:20 #6
Ik werd begin deze week ziek. Veel last van m'n keel vooral dus kreeg ik een kuur voor keelontsteking. Deze hielp wel gericht op de keelontsteking maar ik ging me lichamelijk niet veel beter voelen. Maar ik dacht dat zal wel komen door de nasleep van de kuur want die had ik nog tot volgende week. Omdat ik het benauwd kreeg en pijn met ademen ben ik toch maar naar de dokter gegaan voor de zekerheid ook al voelde ik me een beetje een zeurpiet, maar het voelde niet helemaal lekker. Nou gelijk door naar het ziekenhuis, en blijk ik dus al een week met een longontsteking te lopen. Dus vertrouw altijd op je gevoel en voel je niet lastig, of wat dan ook want die dokter is er niet voor niks. Ik ben blij dat ik ben gegaan want met een longontsteking doorlopen is levensgevaarlijk!

Het is trouwens ook verschillend hoe je je voelt met een longontsteking. Want nu buiten de benauwdheid en pijn met ademen voel ik me lichamelijk hartstikke goed. Geen koorst meer of wat dan ook. Dus als je het niet vertrouwt, ga gewoon even langs de dokter!

Dhr Last, 31-05-2010 20:54 #5
Je wordt langzaam zwakker(zie Veerman), alleen je denkt aan iets anders, omdat ik het nog nooit eerder had meegemaakt. De eerste keer had ik wel de symptomen en ben naar een vervangende huisarts geweest. Deze huisarts heeft alles voor mij gedaan, maar ondanks de rontgen foto, bloedafname en hartfilmpje kon er niets ondekt worden. Nu ik weer dezelfde symptomen heb ben ik naar mijn eigen huisarts gaan, en die kon ondanks onderzoek (stetosccoop) niet iets ernstig kon ontdekken. Had op dat moment geen koorts (36.0 gr) Toen ik mij er inberust had, en weg wilde gaan, liep het zweet mij van het hoofd. Toch nog even tempratuur gemeten (39,6) en geluistert. Bleek ik toch een ontsteking te hebben. Antibiotica gekregen, en het knapte wel op. Zit nu nog alleen met piijn op de borst terhoogte van de longen als hoog midden. Mij werk lijdt er nu onder, omdat ik nu minder werk. Werken gaat wel, maar als je even zit is het pijn hebben. Aan je eigen lichaam denken zegt iedereen, maar thuis zitten zit me niet in het bloed. Je voelt je een watje als je niet werkt.

Veerman, 20-04-2010 18:44 #4
Het lijkt wel of je met longontsteking langzaam al zwakker word.
Je hebt veel energie nodig om de dagelijkse dingen te doen. Dat kan weken goed gaan totdat je aan ene niks meer kan.
Je krijgt begint te rillen, krijgt koorts en veel pijn rondom je longen. ( rug, borst, buik, zijkant enz)
Je transpireert, hoofdpijn en hebt pijn met ademen.
Met de antibiotica kuur en paracetamol knapte ik na enkele dagen op.
Nu na twee wekenlater ben ik nog steeds uitgeput en heb pijn met liggen, tillen en ademen.
Dit blijkt erbij te horen, maar de schrik zit er behoorlijk in.
Zal toch wat beter op mijn gezondheid moeten letten in de toekomst.
Luister naar je lichaam en draaf niet door.
Hopelijk hoef ik dit niet meer mee te maken want het lijkt me niet echt gezond voor je lichaam.

M.vr.gr.
Veerman

Mevr Steege, 27-03-2010 16:36 #3
Beste mevrouw de Jong,
Het is ongelooflijk dat u niet de zorg ontvangt die u zou moeten ontvangen. Mijn ervaring met CARA en pneumonie bij kinderen is dat ze allergisch zijn voor voedsel met melk, lactose, soya, gluten, noten, vis e.d. Een dietist (wordt vergoed) kan dat onderzoeken met een provocatie-eliminatietest. Zie ook www.voedselallergie.nl
Groeten van een ervaringsdeskundige

J. M. E. de Jong, 11-02-2010 16:47 #2
Mijn zoontje van 5 heeft astma en pneunomie hij heeft in het zieken huis gelegen aan het infuus nu blijkt dat zijn bloed schoon was en mocht ie van het infuus af en met antibiotica naar huis we hebben het kuurtje amoxiciline af gemaakt maar mijn zoontje blijft naar nu zaredag 2 weken toch heftige buikpijnaanvallen behouden het zijn de zelfde pijn aanvallen in de buik als de eerste nacht toen werd ontdekt dat hij pneunomie had verder is hij ook nog steeds kort ademig hij kan zijn gapen niet afmaken omdat hijdan te diep moet inademendat lukt hem niet meer ik heb al vaker aan de bel getrokken bij de huisartsenpost en de huisarts maar deze sturen hem gewoon werr naar huis en zeggen dat er geen aanwijzingen zijn voor een onderzoek of verwijs naar een long arts of kinderarts ook de huisartsepost in emmen neemt het niet zo nauw met mijn zoontje's klachten die lang aanhouden klachten als koorts kortademig bleek tot blauwe gellaats uitdrukking onlangs mijn kind een tint heeft schijnt het door zijn kleurtje heen meestal beginnen de verschijnselen in de avond uren en ze nemen naar mate de avond vordrt toe ik bel vaker een ambulance omdat ik zijn gillen van de pijn niet meer vertrouw wanneer de ambulance komt want ik heb geen auto en weinig kenneisen die eventueel kunne rijden om dit tijdstip meestal in de nacht uren of s''avonds laat niet berijkbaar zijn soms lopen er ook geen bussen meer i v m het weer of de tijd de ambulance vind dit geen reden genoeg om mijn zoontje te vervoeren in kritieke tosrtand naar het bijgelegen zieken huis leveste in emmen drenthe giister avond hebben ze ons op gehaald en een paar meter verderop er weer uit gezet en moest ik met mijn doodzieke kind lopen naar mijn huis terug en ik moest maar ander vervoer regelen zeiden ze mij. Ik heb nu een trauma om te bellen naar 112 als het om levensbedreigende klachten gaat omdat ten eerste willen ze geen auto laten rijden ten tweedde sturen mijn zoontje met al zijn klachten vabn dien gewoon weer naar huis en ze zeggen hij moet maar een zetpilletje krijgen en ze horen niets maar nogmaals mijn zoontje heeft astma dus het lijkt mij onwaarschijnlijk als hij kortadememig is dat ze niets horen. tenderde kan het wart ze hier mert mijn zoontje doen en met mij als moeder ernstige schade berokkenen bij mijn kind met de dood als gevolg. gaarne wou ik een reactie ontvangen op mijn verhaal die al 2 weken lang speelt en ik ben bang dat het avond en nacht wordt voor mijn zoontjes pijn aanvallen en ben nog banger om een arts of 112 te bellen zou U mij een aanrader kubnne geven om toch mij als moeder van een ziek kind weer de moed te geven om niet te aarzelen om te bellen in geval van nood het is van mijn zoon's levensbelang met vr gr mw J M E de jong uit Emmen

Alicia Maria Vrolijk, 06-10-2009 01:08 #1
Ik heb een zus die erg ziek is van de longontsteking. Zij woonde in Nederland en hebt een zwakke weerstand. Gisteren was de laatste dag van haar antibioten behandeling maar ik hoorde toch niet goed. Zij begonnen te spuchen. Veel slijm was al eruit gekomen. Nu wou ik weten wat kan zij nog meer doen. Natuurlijk zit zij bij een dokter.

Infoteur: Victorho
Subrubriek: Ziekten
Special: Gezondheidsproblemen
Reacties: 31
Medische informatie…
Schrijf mee!