InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Voeding(ssupplementen) en medicatie tegen HIV/AIDS

Voeding(ssupplementen) en medicatie tegen HIV/AIDS

Voeding(ssupplementen) en medicatie tegen HIV/AIDS AIDS betekent Acquired Immune Deficiency Syndrom. De letterlijke vertaling hiervan luidt: door besmetting opgelopen immuunstoornis ziekte. Bloedcellen behoren tot een uitgebreid verdedigingswerk tegen infecties. T4-lymphocyten is het type bloedcellen dat een aanvaller herkent en het sein geeft tot een tegenaanval. De T4-cellen herkennen het AIDS-virus niet als vijand maar als vriend. Na een periode van soms wel tien jaar begint het virus zich in enigszins gewijzigde vorm te vermenigvuldigen en doodt daarbij de T4-cellen en andere cellen zodat het afweersysteem van het lichaam niet goed meer functioneert. Welke voedingssupplementen en medicatie helpen tegen HIV/AIDS?

Wat is AIDS?

aantasten afweersysteem

In 1981 werd AIDS voor het eerst vastgesteld in de Verenigde Staten. Tegenwoordig komt het overal ter wereld voor. AIDS tast het afweersysteem van de mens aan. Het wordt veroorzaakt door HIV (Human Immunodefiency Virus). Het HIV-virus breekt het eigen afweersysteem af zodat een AIDS patiënt geen bescherming meer heeft tegen allerlei aandoeningen. Er ontstaan verschillende soorten infecties en ontstekingen, zoals darminfecties of longontsteking.

besmetting van HIV

Besmetting van HIV vindt plaats via bloed, sperma of vaginaal vocht. Speeksel, zweet, urine en andere lichaamsvocht zijn ongevaarlijk omdat de concentratie van het HIV-virus daar erg gering is. Onveilig vrijen, het gebruik van gebruikte naalden bij druggebruik en ongecontroleerde bloedtransfusies kunnen AIDS overbrengen.

seropositief

Zodra er antistoffen in het lichaam zijn aangemaakt is een persoon seropositief. Dit kan aangetoond worden via een bloedtest. Zijn de antistoffen nog niet aangemaakt dan kan deze persoon nog wel anderen besmetten. Om zeker te zijn negatief te testen moet de test na 6 maanden worden uitgevoerd. Het kan jaren duren voor iemand die seropositief is AIDS heeft ontwikkeld (dit is de incubatietijd).

Symptomen die kunnen wijzen op het AIDS-virus

De volgende symptomen kunnen wijzen op het AIDS-virus:
  • ernstige vermoeidheid die niet voorbijgaat
  • gewichtsverlies
  • aanhoudende koorts
  • infectieziekten en verkoudheidsverschijnselen die niet voorbijgaan
  • langdurige diarree
  • nachtelijk zweten
  • droge hoest
  • kortademigheid

Medicatie tegen HIV/AIDS

Wie HIV heeft krijgt HIV remmers voorgeschreven. Een cocktail van HIV remmers wordt HAART-therapie (Highly Active AntiRetroviral Therapy) genoemd. Door deze medicijnen te gebruiken kan AIDS mogelijk voorkomen worden. Omdat er echter vervelende bijwerkingen zijn is het soms lastig om de HIV remmers te blijven slikken zodat alsnog AIDS wordt ontwikkeld. Een HIV-vaccin is er nog niet. Mogelijk komt deze er in 2020. Wanneer iemand AIDS heeft kunnen nog steeds HIV remmers gebruikt worden. Maar de kans dat deze persoon overlijdt is groot.

HIV remmers - combinatiepreparaten

Hieronder vindt u de merknaam, de geneesmiddelen, datum van goedkeuring door de FDA en het bedrijf:
  • Combivir - (zidovudine + lamivudine) - sinds 26 september 1997 - GlaxoSmithKline
  • Trizivir - (abacavir + zidovudine + lamivudine) - sinds 15 november 2000 - GlaxoSmithKline
  • Kaletra - (lopinavir + ritonavir) - sinds 15 september 2000 - Abbott Laboratories
  • Kivexa (EU)/Epzicom (VS) - (abacavir + lamivudine) - sinds 2 augustus 2004 - GlaxoSmithKline
  • Truvada - (tenofovir + emtricitabine) - sinds 2 augustus 2004 - Gilead Sciences
  • Atripla - (emtricitabine + efavirenz + tenofovir) - sinds 12 juli 2006 - Gilead Sciences en Bristol-Myers Squibb
  • Eviplera (EU)/Complera (VS) - (emtricitabine + rilpivirine + tenofovir) - sinds 10 augustus 2011 - Gilead Sciences en Tibotec (Johnson & Johnson)
  • Stribild - (elvitegravir + cobicistat + emtricitabine + tenofovir) - sinds 27 augustus 2012 - Gilead Sciences
  • Triumeq - (abacavir + dolutegravir + lamivudine) - sinds 22 augustus 2014 - ViiV Healthcare

Voedingssupplementen tegen HIV/AIDS

Het belangrijkste is om medicatie tegen HIV/AIDS in te nemen. Maar het is ook verstandig om daarnaast voedingssupplementen te slikken. Zo komen een groot aantal verschijnselen die zich bij AIDS voordoen ook voor bij scheurbuik (dat wil zeggen ernstige vitamine C gebrek). Er ontstaan o.a. spontane interne en externe bloedingen, littekens en wonden breken open, moeheid, vatbaar voor infecties.

Sommige Amerikaanse artsen, zoals dr. Cathcart, hebben met vitamine C geëxperimenteerd. Ze bleken succes te hebben met zeer grote doses vitamine C (gemiddeld 100 gram (!) per dag). Deels werd dit geïnjecteerd.

Wanneer er nog geen ziekteverschijnselen zijn is het verstandig hoge doses van de anti-infectievitaminen, mineralen, aminozuren en andere voedingssupplementen in te nemen:
  • 5 gram vitamine C per dag (verspreid over 6 uur en niet meer dan het lichaam kan verdragen)
  • 100.000 I.E. vitamine A per dag
  • een sterk B-complex per dag
  • 100-300 mg/dag vitamine B1
  • 20 mg/dag pantotheenzuur
  • 15 tot 45 mg zink per dag
  • 200-300 mcg/dag selenium
  • 5-14 gram/dag L-glutamine
  • 6-60 mg/dag bètacaroteen
  • 400-1200 mg/dag curcumine
  • 50-100 mg/dag ubiquinol
  • 100-300 mg/dag Q10
  • 200-1600 mg/dag buiten de maaltijd S-adenosylmethionine (SAMe)
  • 1200-2400 mg/dag N-acetyl-L-cysteïne (NAC)

Voeding tegen HIV/AIDS

Er bestaat geen voeding tegen AIDS. Maar er zijn wel een aantal kruiden die een gunstige werking hebben tegen HIV: katsklauw, maitake, gefermenteerde knoflook, vlezige hokjespeul, chlorella, kurkuma, echinacea of rode zonnehoed, zoethout, ganoderma, sint janskruid, shiitake, noni, spirulina, trametes versicolor. Het is echter geen garantie dat je door het gebruik van deze kruiden HIV-negatief wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aids de Wereld uit: Stop Aids Now!De missie van Stop Aids Now is: Samenwerken aan een wereld zonder Aids. Dat is geen kleine opgave, aids is een ware epid…
Seksueel overdraagbare aandoeningen: AIDSAids is de belangrijkste geslachtsziekte van de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Wat is Aids en hoe kan men…
HIV/AIDS, oorzaken, symptomen en behandelingHIV staat voor Human Immunodeficiency Virus. AIDS staat voor Acquired Immuno Deficiency Virus. AIDS wordt veroorzaakt do…
Paus Benedictus en zijn condoom kwestiePaus Benedictus en zijn condoom kwestieWederom heeft Paus Benedictus een uitspraak gedaan over het aidsprobleem in het continent Afrika waardoor hij de katholi…
Henning Mankell: Ik sterf, de herinnering leeftHenning Mankell: Ik sterf, de herinnering leeftHenning Mankell is vooral bekend vanwege zijn thrillers en dan met name de serie over Wallander. Maar Mankell brengt jaa…
Bronnen en referenties
  • Het groot homeopathisch gezondheidsboek
  • Dé vitaminen en mineralengids
  • HIV/AIDS, oorzaken, symptomen en behandeling - Wieschrijft
  • De werkelijke oorzaak van AIDS - Tom008
  • Wikipedia (HIV remmers)
  • Orthokennis

Reageer op het artikel "Voeding(ssupplementen) en medicatie tegen HIV/AIDS"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-03-2017
Subrubriek: Ziekten
Special: Voedingssupplementen
Medische informatie…
Schrijf mee!