InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Geneeskundig methodiek: Chronische nierinsufficiëntie

Geneeskundig methodiek: Chronische nierinsufficiëntie

Ik heb hier de ziekte chronische nierinsufficientie uitgewerkt. Nierinsufficiëntie is een aandoening waarbij de nieren hun normale werk: het filteren van het bloed en uitscheiden van afvalstoffen in de urine, niet meer naar behoren kunnen doen.

Inleiding

Nierinsufficiëntie is een aandoening waarbij de nieren hun normale werk: het filteren van het bloed en uitscheiden van afvalstoffen in de urine, niet meer naar behoren kunnen doen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor het falen van de nieren. Dit is een aanslepende ziekte waarbij de functionele delen (nefronen) van de nieren langzaam afsterven. De oorzaken zijn hier slecht gekend.

Epidemiologie

Het aantal Nederlanders met een nieraandoening wordt geschat op ongeveer 40.000. Bij hen werken de nieren niet goed of helemaal niet meer.
Het aantal patiënten met een nierfunctievervangende therapie (dialyse en transplantatie) bedraagt circa 11.000.

Etiologie

  • Mogelijke oorzaken van nierinsufficiëntie
  • Nierfilterontsteking (glomerulonefritis)
  • Hoge bloeddruk
  • Suikerziekte
  • Afsluitingen van de urinewegen in combinatie met infecties
  • Erfelijke cystennieren
  • Jarenlang gebruik van grote hoeveelheden pijnstillers

Symptomatologie

Belangrijke symptomen die te maken hebben met de achteruitgang van de nierfunctie zijn:

Ophoping van afvalstoffen
Dat kan vermoeidheid, gevoelens van algehele malaise en ziek zijn, jeuk en krampen tot gevolg hebben. Ook vergeetachtigheid, slapeloosheid, misselijkheid en verminderde eetlust komen vaak voor. De vatbaarheid voor infecties is hoger.

Problemen met de vochtbalans
Zowel vochtophoping als uitdroging is mogelijk. Bij vochtophoping zijn enkels vaak dik en is het gezicht opgezwollen. Bij uitdroging: holle ogen, droge mond en droge slijmvliezen.

Hormonale stoornissen
Door verminderde nierwerking maakt de nier extra hormonen aan. Hierdoor neemt de bloeddruk toe. Productie van andere hormonen neemt af. En hierdoor kunnen bloedarmoede en vermoeidheid ontstaan. Een ander gevolg is botontkalking.

Onderzoek/diagnostiek

Als er klachten zijn die een nieraandoening doen vermoeden kan met bloed- en urineonderzoek de werking van de nier beoordeeld worden.

Therapie

Chronische nierinsufficiëntie is helaas onomkeerbaar. Als de oorzaak van nierinsufficiëntie duidelijk is, doet de arts er alles aan om die weg te nemen of zo goed mogelijk te behandelen. De behandeling is ook gericht op het behoud van de resterende nierfunctie.

De behandeling bestaat uit medicijnen, meestal in combinatie met een dieet:

  • Een zout- en eiwitarm dieet.
  • Plasmiddelen (diuretica) om de bloeddruk en vochtophoping te verminderen.
  • Fosfaatbindende middelen om een hoog fosfaatgehalte (door hormonale ontregeling) tegen te gaan, aangevuld met vitamine D.
  • Middelen tegen jeuk.
  • Erythropoetine (EPO), een hormoon tegen bloedarmoede.

Prognose/beloop

Behandeling kan de evolutie van de ziekte afremmen, maar nooit stoppen. Uiteindelijk zullen er zoveel functionele nierdeeltjes afsterven dat de nieren hun werk niet meer kunnen doen. De ziekte loopt dan ook uiteindelijk fataal af. Deze evolutie kan met behandeling echter maanden tot jaren duren.
© 2007 - 2014 Xpetrax, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Chronische vermoeidheid; van oorzaak tot behandelingChronische vermoeidheid; van oorzaak tot behandelingChronische vermoeidheid, vaak ook wel aangeduid als het chronische vermoeidheidssyndroom (CVS), werd oorspronkelijk gebr…
Geneeskundig methodiek over glomerulonefritisDit is een geneeskundige methodiek over glomerulonefritis. Nierfilterontsteking (glomerulonefritis) is een verzamelnaam…
Aandoeningen: bloedarmoede, anemieBloedarmoede, ook wel anemie genoemd (afkomstig van het Grieks αναιμα, wat bloedloos betek…
Chronisch vermoeidheidssyndroom, oorzaken en behandelingEr is sprake van het chronische vermoeidheidssyndroom (CVS) of myalgische encefalitis (ME) als vermoeidheidsklachten lan…

Reageer op het artikel "Geneeskundig methodiek: Chronische nierinsufficiëntie"

Infoteur: Xpetrax
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!