InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kinkhoest (pertussis): oorzaak, symptomen en behandeling

Kinkhoest (pertussis): oorzaak, symptomen en behandeling

Kinkhoest (pertussis): oorzaak, symptomen en behandeling Kinkhoest is een zeer besmettelijke, soms ernstige bacteriële infectie van de luchtwegen. De verschijnselen treden in drie stadia op, die ieder een paar weken duren. Iedereen kan besmet worden, maar bij zuigelingen en jonge kinderen kan het hoesten de ademhaling gevaarlijk belemmeren.

Kinkhoest: ik heb kinkhoest

Bij zuigelingen kan longontsteking een ernstige complicatie zijn. Sinds jonge kinderen routinematig worden gevaccineerd tegen kinkhoest, komt de ziekte veel minder voor. Het vaccin biedt geen levenslange immuniteit (de werkzaamheid neemt na 12 jaar af), maar beschermt kinderen in de jaren waarin ze het meeste risico lopen.

Symptomen kinkhoest

  • Eerste stadium (lijkt op een gewone verkoudheid en duurt 10 dagen tot 2 weken): loopneus, niezen, hoesten, verhoging, algemeen gevoel van ziek zijn.
  • Tweede stadium (4 tot 6 weken): hevige hoestaanvallen, met kenmerkende gierende uithalen aan het eind; uitpuilende ogen en gezwollen halsaderen; blauwe huidskleur tijdens een aanval door zuurstofgebrek; overgeven als gevolg van pogingen om dit sputum uit te hoesten; toevallen (dat erg zelden voorkomt).

Oorzaken kinkhoest

Een besmetting met de bacterie "Bordetella pertussis".

Kinkhoest wordt gemakkelijk via de lucht verspreid door niezen of hoesten, vooral in scholen, kinderopvangcentra en thuis. Grote bevolkingsgroepen of onhygiënische omstandigheden verhogen het risico.

Bezoek indien nodig een arts. / Bron: Juhele / OpenclipartBezoek indien nodig een arts. / Bron: Juhele / Openclipart

Preventie van kinkhoest

Een combinatievaccin dat beschermt tegen difterie, tetanus en kinkhoest beidt een aantal jaren bescherming. Kinderen worden gewoonlijk met 2, 4, 6 en 18 maanden ingeënt. Vlak voor ze naar school gaan (tussen 4 en 6 jaar) krijgen ze een booster- of rappelinjectie om de immuniteit te versterken. Kinderen die aan toevallen of andere neurologische aandoeningen lijden mogen alleen met toestemming van een arts worden gevaccineerd.

Als een kind kinkhoest heeft kunnen andere gezinsleden of schoolvriendjes een 14-daagse kuur gebruiken met preventieve antibiotica. Kinderen onder 7 jaar die 4 vaccinaties hebben gehad, kan met een rappel-injectie geven. Jongere kinderen moeten gewoon volgens het routineschema worden ingeënt.

Onderzoek en diagnose

Bij het onderzoek kan de dokter kijken naar de ziektegeschiedenis en lichamelijk onderzoek uitvoeren. Het tweede stadium bevestigt de diagnose. Het is mogelijk om een bacteriekweek uit de keel te maken en eventueel röntgenopnamen van de borst als longontsteking wordt vermoed.

Behandeling kinkhoest

Hoe wordt deze ziekte behandeld?
  • Behandeling met antibiotica in het eerste stadium om ernstige verschijnselen te beperken of te voorkomen.
  • De antibiotica moeten 14 tot 21 dagen worden gebruikt en de kuur moet worden afgemaakt.
  • Bijkomende zorg is gericht op zo weinig mogelijk ongemak voor de patiënt. Veel drinken en veel kleine maaltijden.
  • Zuigelingen van jonger dan 6 maanden moeten soms in het ziekenhuis worden opgenomen in een isolatiekamer. Soms worden zuurstof en vochtinfusen toegediend.

Naar de dokter

Raadpleeg een dokter als een kind verkouden blijft of steeds zieker wordt. Bij een spoedgeval onmiddellijk de ambulance bellen als het kind blauw wordt of stopt met ademen.

Lees verder

© 2008 - 2017 Victorho, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kinkhoest of pertussis, symptomen en behandelingDe kinkhoest of pertussis is een ziekte die zeer ernstig dient genomen te worden. De bacterie die de luchtwegen besmet b…
Kinkhoest: baby en volwassenenKinkhoest: baby en volwassenenKinkhoest is een infectie van de ademhalingswegen, en wordt veroorzaakt door een bacterie. Kinkhoest komt zowel bij kind…
Kinkhoest bij baby's en kinderenKinkhoest bij baby's en kinderenKinkhoest is gevaarlijk voor baby´s. Als het kind jonger is dan 9 maanden loopt het extra risico´s. Bij zeer jonge kinde…
Kinkhoest verschijnselen en symptomenKinkhoest verschijnselen en symptomenKinkhoest is een ernstige luchtweginfectie waar je veel klachten van hebt. De ziekte wordt veroorzaakt door een bacterie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kinkhoest (pertussis): oorzaak, symptomen en behandeling"

Reacties

Evert Jan Vriezen, 08-06-2017 21:16 #6
Wij m'n man en ik hebben allebei kinkhoest. Mijn man heeft ernstige in en uit adem verschijnselen vooral 's nachts en met het uit bed gaan! Ik heb dat niet wel heel lang in bed die hoest kriebel gehad maar nooit aan kinkhoest gedacht. Wel heb ik veel last als ik gesprekken moet voeren dan word ik steeds heser. Onze huisarts zegt dat er geen medicijnen voor zijn!

Dayana, 02-12-2013 18:28 #5
Ik ben nu 15 jaar, en heb 11 jaar geleden ook kinkhoest gehad. Is het mogelijk dat er gevolgen van deze ziekte zijn? Bij inspanning krijg ik soort aanval waar ik heel veel lucht ga inhaleren en uiteindelijk sta ik te hyperventileren. Het klinkt misschien raar omdat het al zo lang geleden is, maar het voelt dan net of ik een kinkhoest aanval krijg. Weet iemand waar dit vandaan komt?

M. Messenger, 09-10-2012 12:42 #4
De hoestaanvallen hebben bij mij een nek hernia veroorzaakt. Ik wens dit aan niemand.

R. van Lunteren, 27-02-2011 09:18 #3
Ik zit in het derde stadium, maar vindt op deze site daar niets over terug. Het hoesten is opgehouden, maar ik heb het gevoel 15% minder longinhoud te hebben. Windje tegen op de fiets doet aanvoelen alsof ik astmatisch ben geworden. Hoe krijg ik dit weer in orde? Rust of juist doordouwen?

Jackie de Witte, 18-10-2010 14:23 #2
Hallo,

mijn keeftijd is 65 jaar, en heb sedert begin augustus kinkhoest. Mijn echtgenote van 63 is er 1 week vroeger aan begonnen.
Mijn hoestbuien zijn het hevigst, bij zoverre dat ik tijdens nachtrust rechtop in bed heb gezeten gedurende de eerste weken. Ook heb ik meerdere keren bij hevige hoestbuien een zeer eigenaardig (zwevend) gevoel bekomen, zindering ik armen en benen en reeds vier maal ben ik werkelijk enkele seconden buiten bewustzijn geweest. Hierbij heb ik tweemaal een ernstige val gemaakt, gelukkig zonder blijvende schade… Ik hoop dat het nu stillaan voorbij is, het is echt benauwelijk. (Ik was vroeger nog nooit buiten westen geweest.)
Door deze toevallen dacht de huisdokter eerst aan andere zaken. Ondertussen zijn alle cardiologische en neurologische onderzoeken goed verlopen. Dat is dan weer positief aan de zaak…

J. Sloot, 05-03-2010 10:30 #1
Is er iets om de hoestaanvallen te stoppen, ik zie het niet meer zitten. Ik ben bang te stikken. Is er nu echt niets aan te doen? Reactie infoteur, 07-03-2010
Beste J.Sloot,
Zelf ben ik geen arts, dus daarom zou ik u aanraden even uw huisarts te bellen en te vragen hoe u een dergelijke aanval het beste kunt aanpakken.
Groet,
Victor

Infoteur: Victorho
Laatste update: 29-01-2014
Subrubriek: Ziekten
Special: Gezondheidsproblemen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!