InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: gewrichtsklachten

Aandoeningen: gewrichtsklachten

Bij klachten aan de gewrichten staan pijnklachten meestal op de voorgrond. Verder wordt er ook vaak bewegingsbeperking, stijfheid, zwelling en roodheid gezien. De klachten kunnen voorkomen aan één gewricht of aan meerderen gewrichten tegelijk. Dit artikel gaat over de oorzaak van gewrichtsklachten aan meerdere gewrichten, het gaat dus niet over monoarticulaire (=1 gewricht) aandoeningen. De oorzaken die besproken worden zijn van niet traumatische aard. Er is dus geen ongeluk aan de klacht voorafgegaan.

Gewrichtsklachten

Hoe vaak komen gewrichtsklachten voor?

Doordat de grens bij gewrichtsklachten tussen normaal en afwijkend moeilijk te bepalen is, zijn precieze incidentie (incidentie is het voorkomen van een aandoening over een bepaalde periode) cijfers niet bekend. 4 tot 9% van de bevolking in Nederland geeft aan last te hebben van chronische gewrichtsklachten. Uit een studie (EPOZ-studie) is gebleken dat ongeveer 24% van de mannen en 35% van de vrouwen last heeft van pijn in één of meerderen gewrichten. Voor meer informatie: RIVM.

Oorzaken van gewrichtsklachten

Artrose

Wat precies de oorzaak is van artrose is niet bekend. Het ontstaat door een verandering van kraakbeen. Er treedt pijn, bewegingsbeperking en crepitatie (kraken en knarsen) op doordat het kraakbeen minder glad wordt en verdwijnt. Er is een primaire vorm en een secundaire vorm van artrose. De primaire vorm van artrose is voor het grootste gedeelte genetische bepaald en verloopt weinig invaliderend. De oorzaak van de secundaire vorm van artrose is voornamelijk terug te voeren op overbelasting en gewrichtsziekten. De secundaire vorm heeft een slechtere prognose dan de primaire vorm. De handen, heupen, knieën en wervelkolom zijn het meest aangedaan. Afvallen kan de druk op de gewrichten verminderen, waardoor de pijn ook afneemt.

Bacteriële artritis

Bacteriële artritis is een ontsteking aan één of meerdere gewrichten. Meestal is er maar één gewricht aangedaan wat vrij groot is. Polyartritis treedt soms op. Bij een bacteriële artritis kan optreden heftige pijn, met roodheid, warmte, zwelling en koorts op. In het gewricht is pus aanwezig. Men heeft meer risico op een bacteriële artritis wanneer men een chronische inflammatoire gewrichtsziekte heeft, immunosuppressiva gebruikt of HIV heeft.

Reumatoïde artritis

Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte. De precieze oorzaak is niet bekend. Het is een systemische, inflammatoire gewrichtsziekte. De ziekte heeft een voorkeur voor de meest distale gewrichten (knie, enkel, voet, elleboog, pols en hand) van de extremiteiten. Wat men vaak ziet bij mensen met reumatoïde artritis is moeheid, ongewenst gewichtsverlies en temperatuursverhoging.

Andere oorzaken

Overige oorzaken van gewrichtsklachten:
  • Andere systeemziekten: bijvoorbeeld SLE, syndroom van Sjögren en vasculitis
  • Spondylartrpathie: dit is een verzamelnaam van aandoeningen die geassocieerd zijn met het HLA-B27-gen. Het komt vaak voor in combinatie met andere ziekten zoals de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en psoriasis.
  • Jicht: dit wordt veroorzaakt door neerslag van natriumuraatkristallen in het gewricht.
  • Speudojicht: dit wordt veroorzaakt door neerslag van calciumpyrofosfaatkristallen in de knie of onderste extremiteit.
  • Acuut reuma

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stramme, pijnlijke handen: pijn in gewrichten hand en polsStramme, pijnlijke handen: pijn in gewrichten hand en polsLast van stramme handen? Stijfheid in de handen en gewrichten wat zich uit in stramme, pijnlijke handen, hangt waarschij…
Reumatoïde artritis RA behandelen met voeding en dieetReumatoïde artritis RA behandelen met voeding en dieetReumatoïde artritis of RA is een chronische aandoening die niet enkel vingers, pols, heupen, knieën en voeten aantast, m…
Pijn in vingerkootjes of knokkels; oorzaak en behandelingPijn in vingerkootjes of knokkels; oorzaak en behandelingPijnlijke vingerkoortjes of pijn in de vinger gewrichten/knokkels komt veel voor. Pijnlijke knokkels of vingerkootjes ku…
Artritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica is een reumatische ziekte die mensen treft die last hebben van de ziekte psoriasis. Dat is een huidz…
Behandeling van artrose, artritis en osteoporoseBehandeling van artrose, artritis en osteoporoseReuma is over het algemeen een veel voorkomende ziekte. Ook de behandeling van reuma heeft de voorbije jaren een grote v…
Bronnen en referenties
  • H. de Vries, de Jongh, TOH, Grundmeijer, HGLM, Diagnostiek van alledaagse klachten (2003), Bohn Stafleu van Lofhum, houten
  • EH van de Lisdonk, van den Bosch, WJHM, Lagro-Janssen, ALM, Ziekten in de huisartspraktijk (2003), Elsevier gezondheidszorg, Maarssen
  • http://rivm.openrepository.com/rivm/bitstream/10029/9424/1/266807002.pdf

Reageer op het artikel "Aandoeningen: gewrichtsklachten"

Reactie

Monique, 18-12-2012 02:09 #1
Het begon met koude rillingen, koorts, griep gevoel en jeuk over mijn lijf. Na vier dagen voelde ik mij beter. Ik dacht, griep is voorbij. Op dag 5 voelde ik mij redelijk. Dag 6 kreeg ik flink opgezwollen nekklieren. Met als gevolg stijve nek en pijn in linker thorax bij inademen. Diezelfde avond kreeg ik pijnlijke onderarmen en polsen. Dag 7 zette de pijn in onderarmen en polsen hevig door. Tevens kreeg ik zeer pijnlijke en licht opgezwollen vingers, knieen, enkels en heupen. Ik kreeg veel pijn bij het lopen en kon haast niets meer vastpakken of tillen. De pijn werd zo gekmakend dat ik heb gebeld met de huisartsenpost en die schreef mij ontstekingsremmers en pijnstillers voor. Dag 8 zakte de pijnklachten langzaam af en kon ik weer redelijkerwijs iets vastpakken, om de volgende dag weer door te zetten in twee rechter vingers en linker pols. Ik ben bij mijn eigen huisarts langsgegaan en die schreef een antibiotica kuur voor ivm een vermoedelijke streptokokkeninfectie, daar mijn hals en nekklieren nog gezwollen waren en ik een lichte uitslag had over mijn lichaam in combinatie met jeukklachten. Diezelfde avond zit ik met twee zeer pijnlijke schouders en wederom een pijnlijke linker pols. Ik kreeg mijn beide bovenarmen niet eens meer omhoog. Onderhands kon ik redelijk, maar niet pijnloos, bewegen, bovenhands lukte niets meer ivm de pijn. Zoals ik het nu zie heb ik alleen mijn kaak-, elleboog- en ruggewervel gewrichten nog niet gehad. Hoort dit nu bij een streptokokkeninfectie of griepvirus? Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt of gehoord. Maar dat ik onderhand een beetje wanhopig word durf ik wel te zeggen.
Kan iemand mij vertellen wat er nu precies aan de hand is?

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 30-10-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Skelet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!