InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: verkoudheid

Aandoeningen: verkoudheid

Verkoudheid, het is een aandoening waar iedereen wel een last van heeft. De een heeft er vaker last van dan de ander, sommige zijn zelfs meerdere keren per jaar verkouden. Het is dan ook niet zo gek dat verkoudheid de meest voorkomende aandoening is waarmee mensen naar de huisarts gaan voor hulp. Vaak is de hulp van de huisarts echter helemaal niet nodig, omdat een verkoudheid vaak binnen korte tijd vanzelf overgaat zonder dat hier een behandeling voor nodig is.

Het ziektebeeld verkoudheid

Niet verkouden door het koud te hebben gehad

Je wordt niet verkouden door op de tocht te staan, of door in de kou te staan. Mensen denken vaak dat ze verkouden worden als ze bijvoorbeeld zonder jas naar buiten gaan, oftewel wanneer ze 'kou vatten'. Hier is echter weinig wetenschappelijk bewijs voor en het is dus zeer twijfelachtig of 'kou vatten' iets met verkouden worden te maken heeft. Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus dat de slijmvliezen van de bovenste luchtwegen infecteert. Door op de tocht, of in de kou te staan verlaagt wel de weerstand waardoor de kans om verkouden te worden wordt vergroot.

Klachten bij verkoudheid

Bij een verkoudheid zijn de slijmvliezen van de bovenste luchtwegen en holtes geïnfecteerd. De slijmvliezen reageren hierop door heel erg veel vocht af te scheiden. Mensen die verkouden worden, hebben meestal het eerst last van klachten van de neus. De neus kan verstopt gaan zitten, er kan waterige afscheiding uit de neus komen, men kan veel niezen of door de neus heen praten, een zogenaamde nasale spraak.

De klachten van de neus kunnen gepaard gaan met klachten van hoofdpijn. De hoofdpijn bij verkoudheid wordt veroorzaakt doordat de holtes van het hoofd verstopt zitten. Ook kan er sprake zijn van keelpijn.

Verkoudheid veroorzaakt door een virus

Verkoudheid wordt meestal veroorzaakt door een virusinfectie. Veel voorkomende virussen die verkoudheid kunnen veroorzaken zijn het rhinovirus, het adenovirus of het coronavirus. Mensen met verkoudheid kunnen een lichte verhoging hebben van de lichaamstemperatuur. In het begin is het slijm uit de neus vaak erg waterig. Na enkele dagen kan dit waterig slijm in een gekleurd wat dikker slijm veranderen. Dit komt dan vaak doordat er een bacteriële infectie boven op de virusinfectie is ontstaan. Binnen een week verminderen de klachten vaak. Men kan nog wel langere tijd last hebben van hoesten.

Hoe vaak komt verkoudheid voor?

De incidentie (het aantal nieuwe gevallen van een ziekte in een jaar) van verkoudheid bij mannen is ongeveer 90 per 1000 mannen. De incidentie van verkoudheid bij vrouwen is hoger, dan die bij mannen, bij vrouwen is deze ongeveer 130 per 1000 vrouwen. Bij kleine kinderen tot ongeveer de kleuterleeftijd is de incidentie nog veel hoger, die incidentie bij deze groep is ongeveer 200 tot 300 per 1000 kinderen. Verder is iedereen in zijn leven meerdere malen verkouden geweest en meestal ben je jaarlijks wel een tot twee keer verkouden.

Beloop van verkoudheid

Zoals hierboven ook al vermeld, gaan er veel mensen met verkoudheid naar de huisarts. Vooral ouders met kleine kinderen gaan naar de huisarts wanneer hun kinderen verkouden zijn. Je kunt je voorstellen dat ouders bezorgd zijn over de oorzaak van de klachten van kun kinderen. Echter is bij een verkoudheid de hulp van de huisarts niet nodig het is namelijk een 'self-limiting ziekte' dat wil zeggen dat de aandoening vanzelf overgaat. Meestal gebeurt dit binnen ongeveer één week.
Paracetamol kan echter helpen bij de pijnklachten. Een keelpastille kan de keelpijn verzachten en neusdruppels kunnen de klachten van een verstopte neus verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips tegen verkoudheidVerkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loo…
Huis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidHuis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidAls het weer ineens omslaat van warm naar koud zijn er veel mensen verkouden. Verkouden zijn is niets ernstigs, maar wel…
Wat is verkoudheid? Koutje gevatVerkoudheid is een onschuldige ziekte die meestal vanzelf weer over gaat. Vaak wordt gedacht dat verkoudheid het gevolg…
Bronnen en referenties
  • Ziekten in de huisartspraktijk, E.H. van de Lisdonk, W.J.H.M. van den Bosch, A.L.M. Lagro-Janssen, vierde druk 1999

Reageer op het artikel "Aandoeningen: verkoudheid"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 12-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Ademhaling
Medische informatie…
Schrijf mee!