InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: obstipatie (verstopping)

Aandoeningen: obstipatie (verstopping)

Obstipatie wil zeggen dat men moeite heeft met het hebben van ontlasting. De frequentie van het hebben van ontlasting is vaak gedaald ten opzichte van voorheen en men moet veel meer persen om ontlasting te hebben. Het kan zelf zo zijn dat het helemaal niet meer lukt om ontlasting te hebben. Als men nog wel ontlasting heeft, is deze vaak veel vaster van consistentie dan voorheen. Het hebben van obstipatie is geen aandoening op zich, het is een symptoom. Men kan er veel hinder van ondervinden.

Obstipatie

Van mens tot mens verschilt het ontlastingspatroon. Sommige mensen kunnen de klok erop gelijk zetten wanneer ze ontlasting hebben, bijvoorbeeld altijd 's ochtends vroeg net na het opstaan. Wanneer er veranderingen optreden in dit ontlastingspatroon, valt dit de persoon meestal direct op en zal dit vaak als hinderlijk ondervinden. Mensen kunnen dan hier zelf iets aan proberen te doen bijvoorbeeld het innemen van laxantia of verkrampte pogingen doen om te kunnen defeceren/poepen. Dit werkt echter vaak averechts. Op deze manier kan het zijn dat er een vicieuze cirkel ontstaat waarbij er uiteindelijk chronische obstipatie kan ontstaan. In het laatste deel van de dikke darm, het sigmoid wordt de ontlasting opgeslagen.

Wanneer iemand last heeft van obstipatie, heeft diegene een verstoring van zijn ontlastingspatroon. Het komt regelmatig voor dat mensen hiermee naar de huisarts gaan. Daarbij is het belangrijk wat voor klachten iemand precies heeft en hoe de klachten ontstaan zijn. Soms hebben mensen zelf ook een idee waar de obstipatie vandaan komt. Mensen kunnen bij obstipatie last hebben van een vol gevoel en buikpijn.

Oorzaken obstipatie

Het hebben van obstipatie kan verschillende oorzaken hebben. Een oorzaak kan zijn het hebben van een vochtgebrek. Andere oorzaken kunnen zijn; te weinig vezels binnen krijgen met de voeding, te weinig lichaamsbeweging, een motiliteitsstoornis, hypothyreoïdie, bepaald medicatiegebruik of een obstructie door een tumor. Een tumor kan zich in de darm zelf bevinden of van buiten af de darm dicht drukken.

Het voorkomen van obstipatie onder de bevolking

De incidentie van obstipatie, dat wil zeggen het aantal nieuwe gevallen van een aandoening over een bepaalde periode, bij mannen is ongeveer 6 per 1000 mannen. Bij vrouwen is de incidentie van obstipatie ongeveer 13 per 1000 vrouwen. De laatste jaren is de incidentie gestegen. Voorheen was de incidentie bij mannen 4 per 1000 mannen en bij vrouwen was de incidentie 7 per 1000 vrouwen. Bij vrouwen komt obstipatie dus meer voor, dan bij mannen. Ook is het zo dat hoe ouder men is hoe meer obstipatie voorkomt.

Adviezen bij obstipatie, verstopping

De adviezen bij obstipatie zijn er op gericht om het ontlastingspatroon blijvend te normaliseren. De adviezen die gegeven worden zijn dus ook adviezen die levenslang gevolgd moeten worden. Om te obstipatie te verhelpen is het belangrijk voldoende vocht en vezels binnen te krijgen. Vezels hebben twee belangrijke functies. Ten eerste prikkelen vezels de darmwand waardoor er meer prikkeling/aandrang ontstaat. Ten tweede zuigen vezels veel vocht aan, waardoor de ontlasting zachter wordt en het poepen makkelijker verloopt. Het is dus zeer belangrijk om naast vezels ook veel te drinken (geen alcohol). Voedingsmiddelen die veel vezels bevatten zijn:
  • Volkoren brood en pasta (volkoren macaroni, spaghetti, fusilli etc..)
  • Zilvervliesrijst
  • Alle soorten fruit (ook bananen)
  • Roggebrood
  • Volkoren ontbijtgranen (bv all bran)
  • Alle soorten groenten, maar met name peulvruchten (witte bonen, bruine bonen, tuinbonen, sperziebonen etc..)

Naast veel vocht en vezels gebruiken, is het belangrijk om voldoende te bewegen. Beweging stimuleert de darmbeweging. Tenslotte is het belangrijk direct naar het toilet te gaan wanneer aandrang wordt gevoeld. Wanneer ontlasting wordt opgehouden, dikt de ontlasting in en dit werkt verstopping in de hand.
Als bovenstaande adviezen onvoldoende werken kan op doktersadvies laxantia (laxeermiddelen) worden gebruikt. Gebruik nooit op eigen houtje laxantia. Dit kan gevaarlijk zijn. Wanneer laxantia worden gebruikt is het belangrijk om bovenstaande adviezen ook te blijven volgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verstopping en diarreeVerstopping en diarreeTwee uitersten van elkaar: verstopping/obstipatie en diarree/buikloop. Niet naar de wc kunnen gaan of juist erg vaak moe…
Obstipatie (verstopping) verhelpenVerstopping in de darmen, ook wel obstipatie genoemd, is een vervelend probleem. Hoe kun je obstipatie verhelpen? Vezelr…
Verstopping; wat doe je eraan en hoe voorkom je het?Verstopping, een vervelend verschijnsel in je buik. Je stoelgang is ontregeld, je ontlasting zit vast en komt er met moe…
Obstipatie (verstopping) bij kinderenObstipatie (verstopping) bij kinderenIn de dikke darm wordt de ontlasting ingedikt totdat het kind aandrang krijgt om te poepen. Als het kind last heeft van…
Verstopping van de darmen; oorzaken en behandelingVerstopping van de darmen; oorzaken en behandelingIedereen heeft wel eens last van verstopping van de darmen. Vaak ten gevolge van stress, te weinig beweging, tijdens vak…
Bronnen en referenties
  • Ziekten in de huisartspraktijk, E.H. van de Lisdonk, W.J.H.M. van den Bosch, A.L.M. Lagro-Janssen, vierde druk 1999

Reageer op het artikel "Aandoeningen: obstipatie (verstopping)"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 12-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Spijsvertering
Medische informatie…
Schrijf mee!