InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: galstenen

Aandoeningen: galstenen

Galstenen zijn stenen die zich in de galblaas of galwegen bevinden. De stenen kunnen heftige pijnklachten geven, de zo genaamde 'koliekpijn'. Mensen kunnen dus veel last ondervinden van galstenen. Vaak komt het ook voor dat mensen met galstenen helemaal geen klachten ondervinden. In dit artikel wordt onder andere beschreven wat galstenen zijn, hoe galstenen ontstaan en wat de precieze klachten kunnen zijn bij galstenen.

Inhoud

Wat zijn galstenen?

Wat zijn precies galstenen? Galstenen zijn stenen die meestal bestaan uit cholesterol. Deze galstenen kunnen zich in de galblaas (de galblaas is een soort opslagdepot wat aan de lever hangt) zelf bevinden, dit noemt men cholecystolithiasis. De galstenen kunnen zich ook bevinden in een van de galwegen, dit noemt men dan choledocholithiasis.

Hoe ontstaan galstenen?

Zoals hierboven al vermeld bestaan de meeste galstenen uit cholesterol, dit is in ongeveer 80% van de gevallen zo. Cholesterol in normaal altijd aanwezig in de galvloeistof. Het cholesterol is onder normale omstandigheden vloeibaar. Echter kan het vloeibare cholesterol oververzadigd raken. Dit kan gebeuren wanneer er een teveel aan cholesterol aanwezig is of wanneer er een tekort aan galzuren is. Uit dit teveel aan cholesterol kunnen kristallen ontstaan die dan neer kunnen slaan en vervolgens uitgroeien tot galstenen. Deze kristallen kunnen neerslaan in de galblaas of in een van de galwegen.

Wat zijn klachten van galstenen?

Een typerende klacht van galstenen is 'galkoliek'. Een galkoliek is een heftige pijn die in aanvallen komt in de rechterbovenbuik. Deze pijn kan uitstralen naar de rug en het rechterschouderblad. De aanvalsgewijze pijn gaat meestal gepaard met misselijkheid en braken. De klachten kunnen uitgelokt worden door vetrijke maaltijden. Vaak is het echter zo dat mensen met galstenen geen klachten hebben. Bij ongeveer 80% van de mensen met galstenen is er geen sprake van klachten. Wanneer men geen klachten heeft van galstenen noemt men dit ook wel 'stille stenen' of asymptomatische galstenen. Voor mensen met asymptomatische galstenen is ook geen behandeling nodig. Bij klachten van galstenen is het onder andere belangrijk dat er goede pijnstilling gegeven wordt.

Hoe vaak en bij wie komen galstenen voor?

Bij vrouwen komen galstenen meer voor dan bij mannen. Bij mannen is de incidentie, dat wil zeggen het aantal nieuwe gevallen, ongeveer 0,6 per 1000 mannen. Bij vrouwen is de incidentie ongeveer 2 per 1000 per vrouwen. Vanaf de leeftijd van 25 jaar komen galstenen meer voor. Risicofactoren voor het krijgen van galstenen zijn de 4F's=Forty Fat Female Family; dat betekent dat het meer voorkomt vanaf een leeftijd van 40 jaar, het hebben van overgewicht vergroot het risico, het zijn van een vrouw en het familiair voorkomen van galstenen vergroten ook het risico. Ernstige complicaties van galstenen komen bijna niet voor.

Lees verder

Gerelateerde links
Zowerkthetlichaam.
Gerelateerde artikelen
Acute galblaasontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingAcute galblaasontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingAcute galblaasontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling. Acute galblaasontsteking is een plotselinge ontsteking van…
Acute hevige buikpijn: mogelijke oorzaken hevige buikpijnAcute hevige buikpijn: mogelijke oorzaken hevige buikpijnDe meest voorkomende oorzaken van acute of plotselinge, hevige buikpijn zijn acute blindedarmontsteking, galstenen, nier…
Galblaaskanker: Verschijnselen en behandelingGalblaaskanker: Verschijnselen en behandelingGalblaaskanker is een zeldzame vorm van kanker. Mensen die grote galstenen gehad hebben, hebben 4 tot 5% meer kans om ga…
Buikpijn, links en rechtsBuikpijn, links en rechtsBuikpijn kan voorkomen in het midden van de buik, aan de rechterkant of linkerkant. Daarnaast wordt er nog verschil gema…
De diagnose van galstenen is niet altijd gemakkelijkDe diagnose van galstenen is niet altijd gemakkelijkGalstenen kunnen vaak al lang voordat de diagnose gesteld is, problemen opleveren. De galblaas ligt dicht bij de lever e…
Bronnen en referenties
  • Ziekten in de huisartspraktijk, E.H. van de Lisdonk, W.J.H.M. van den Bosch, A.L.M. Lagro-Janssen, vierde druk 1999

Reageer op het artikel "Aandoeningen: galstenen"

Reacties

Kimberley Pex, 02-09-2014 06:31 #3
Aïsha, kijk even bij Google naar leverstenen bij "afbeeldingen" (ook al is dit 'n oud bericht) Ik heb gisteren de leverflush gedaan voor de eerste keer! onvoorstelbaar.

Anja, 19-09-2011 01:16 #2
@Aisha
Je kan galstenen niet uitplassen, dat kan alleen als je last hebt van NIERstenen. Die lopen dan - wanneer ze losraken - via de urineleiders naar de blaas en dan kunnen ze (vaak gepaard met pijn) uitgeplast worden. Nieren maken deel uit van het urinair stelsel.

GALstenen zitten in de galblaas - die onderdeel is van het spijsverteringsstelsel - en kunnen dus hooguit in de twaalfvingerige darm schieten, waarna ze (neem ik aan) met de ontlasting mee verwijderd worden.

Voor informatie over het uiterlijk van gal- en nierstenen kom je met google een heel eind!

Groetjes, Anja

Aisha, 26-05-2011 15:39 #1
Ik wil graag weten hoe galstenen en nierstenen er uit zien maar kan dat nergens vinden ook in jullie artikel.Ook zou ik graagwillen weten of je galstenen uit kunt plassen.

Infoteur: Wieschrijft
Subrubriek: Ziekten
Special: Spijsvertering
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!