InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kan je in Nederland ziek worden van een muggenbeet?

Kan je in Nederland ziek worden van een muggenbeet?

Kan je in Nederland ziek worden van een muggenbeet? De inheemse Nederlandse muggen brengen geen ziekten over, maar af en toe zien we in Nederland ook exotische muggen zoals de Aziatische tijgermug en de Aziatische bosmug. Deze muggen kunnen wel ziektes overbrengen. Daarnaast bestaat er ook de mogelijkheid dat iemand allergisch is voor de antistollingsmiddelen in het muggenspeeksel. In dat geval zal er een flinke zwelling optreden met hevige jeuk en pijn, soms gepaard gaande met misselijkheid en duizeligheid.
Aziatische tijgermug / Bron: James Gathany CDC / Wikimedia CommonsAziatische tijgermug / Bron: James Gathany CDC / Wikimedia Commons

Gebeten door een Aziatische tijgermug

De Aziatische tijgermug (Aedes albopictus) komt af en toe in Nederland voor. Hij wordt dan via geïmporteerde sierplanten zoals de Lucky Bamboo (Dracaena Sanderiana) en via bandenimporteurs naar Nederland vervoerd. Deze mug brengt ziektes over zoals de Westnijlziekte en dengue.

De Westnijlziekte is meestal vrij onschuldig en geeft wat verhoging of koorts. In zeldzame gevallen (nog geen 1 %) kan de Westnijlziekte encefalitis (hersenontsteking) of meningitis (hersenvliesontsteking) veroorzaken.

Dengue is een andere naam voor knokkelkoorts. De symptomen zijn koorts, hoofdpijn, spierpijn, uitslag en gewrichtspijn. In zeldzame gevallen (ongeveer 5 %) kan de ziekte zich ontwikkelen tot levensbedreigende ziektes, zoals dengue-hemorragische koorts of tot dengue-shocksyndroom.

Aziatische bosmug / Bron: James Gathany, CDC / Wikimedia CommonsAziatische bosmug / Bron: James Gathany, CDC / Wikimedia Commons

Gebeten door een Aziatische bosmug

Ook de Aziatische bosmug (alternatieve namen: Japanse bosmug, boomholte steekmug, Aedes japonicus) kan de gevreesde knokkelkoorts (dengue) overbrengen. In 2012 werd deze muggensoort aangetroffen in Lelystad, zowel in volkstuintjes, op de begraafplaats, als in het nabijgelegen bos (bron 3). In 2013 in Oss en in 2016 werd deze muggensoort aangetroffen in Weert.

Zika-virus

Wetenschappers vermoeden dat de Aziatische tijgermug het zika-virus kan overdragen (bron 4). Dat dit daadwerkelijk kan blijkt uit een geval in Gabon in 2007, waarbij vaststaat dat via de Aziatische tijgermug het zika-virus van mens op mens werd overgedragen (bron 5). Omdat het hier gaat over een overdracht van mens op mens is de kans dat dit in Nederland gebeurt zeer gering. In Nederland komt het zika-virus immers niet voor.

Oprukkend chikungunya-virus

Dit virus veroorzaakt milde koorts en gewrichtspijnen en wordt veroorzaakt door de Aedes aegyoti-mug en de al eerder genoemde Aedes albopictus oftewel de Aziatische tijgermug. In zeldzame gevallen kan het chikungunya-virus leukopenie (tekort aan witte bloedcellen) veroorzaken. Dit virus kwam in 2007 voor het eerst naar Europa en wel naar Noord-Italië. In 2009 liepen ook honderden mensen in Frankrijk dit virus op en sindsdien worden er geregeld gevallen van chikungunya-besmetting gemeld in deze landen (bron 6 en 7). In Nederland is anno 2017 nog geen besmetting met het chikungunya-virus gesignaleerd.

Muggensoorten in Nederland

In Nederland komen volgens het Nederlands Soortenregister (bron 2) 34 verschillende soorten inheemse steekmuggen voor. Deze 34 soorten behoren tot zes verschillende geslachten:
  • Aedes: 9 inheemse soorten
  • Anopheles: 6 inheemse soorten
  • Coquillettidia: 1 inheemse soort
  • Culex: 4 inheemse soorten
  • Culiseta: 6 inheemse soorten
  • Ochlerotatus: 6 inheemse soorten

Allergische reactie muggenbeet

Symptomen

Een allergische reactie op een muggenbeet kan je herkennen aan een grote zwelling, waarbij soms het hele lichaamsdeel is aangedaan. Het ontstaan van blaren, opgezette lymfeklieren, verhoging en soms ademhalingsklachten, misselijkheid en duizeligheid.

Preventie

Wanneer je allergisch bent voor muggenbeten, kan je muggenbeten het beste zien te voorkomen. Dit lukt natuurlijk niet altijd. Toch is het raadzaam om gebruik te maken van horren, een klamboe en antimuggenmiddelen zoals DEET, Eucalyptusolie en Citronella.

Behandeling

Wanneer je dan toch gestoken bent door een mug, wordt een antihistamine aangeraden. Deze zijn in tabletvorm en als zalf verkrijgbaar. Ook kan het helpen om de huid in te smeren met een zalf of crème waarin corticosteroïden zijn verwerkt. Deze zijn alleen op recept verkrijgbaar. Raadpleeg altijd een arts wanneer je een allergische reactie op een muggenbeet vermoedt.
© 2017 Katinka900, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Aziatische TijgermugEen muggenbeet zit je al helemaal niet op te wachten, maar een beet van een tijgermug is wel het laatste wat je wilt. De…
Muggenbeet, doodziek door muggenbeetMuggenbeet, doodziek door muggenbeetDe ernst van een muggenbeet moet u vooral niet onderschatten. Al lange tijd kennen we exotische muggen, die ziekten over…
De steekmug, hoe een muggenplaag te voorkomen en bestrijdenDe steekmug, hoe een muggenplaag te voorkomen en bestrijdenTijdens mooie zomeravonden kunnen muggen zeer ongenode gasten zijn. Vooral wanneer een natte periode gevolgd wordt door…
Tijgermug  een invasieve exoot en plaagdierTijgermug een invasieve exoot en plaagdierDe tijgermug is een invasieve exoot in Nederland. Het beestje komt van oorsprong in Azië voor, maar breidt zijn leefgebi…
Exotische Muggen: exotische muggen ook in NederlandExotische muggen brengen heel wat anders met zich mee dan een vervelende jeukende bult en gezoem om je hoofd gedurende d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikiImages / Pixabay
  • 1. http://www.rivm.nl/Onderwerpen/M/Muggen
  • 2. http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=145015&cat=&epi=1
  • 3. http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/111640/lelystad-aziatische-bosmug-gevaarlijk-voor-volksgezondheid
  • 4. http://www.volkskrant.nl/wetenschap/who-europa-loopt-risico-op-zika~a4237832/
  • 5. http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/Vragen_en_antwoorden_zikavirus
  • 6. http://ecdc.europa.eu/en/healthtopics/chikungunya_fever/epidemiological_data/pages/epidemiological_data.aspx
  • 7. http://www.rivm.nl/Onderwerpen/C/Chikungunya
  • Afbeelding bron 1: James Gathany CDC / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: James Gathany, CDC / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Kan je in Nederland ziek worden van een muggenbeet?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 31-05-2017
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!