InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Besmetting met HIV

Besmetting met HIV

Besmetting met HIV HIV staat met gemiddeld 700 nieuwe besmettingen per jaar binnen Nederland op de achtste plaats in de lijst van meest voorkomende SOA. HIV is een virus dat aids kan veroorzaken. Aids is een ernstige en dodelijke ziekte. In 1981 werd dit virus ontdekt en wereldwijd zijn er sindsdien al miljoenen mensen aan aids gestorven. In tegenstelling tot de meeste SOA is HIV niet te genezen. Het virus kan worden overgedragen via het bloed en via contact met andere lichaamsstoffen. HIV is uiterst besmettelijk!

Wat is HIV?

De afkorting HIV staat voor Humaan Immunodeficiëntie Virus. HIV is niet hetzelfde als aids, wat veel mensen wel denken. HIV veroorzaakt aids, maar is absoluut niet hetzelfde. HIV kan worden overgedragen via het bloed en seksueel contact. Mensen die besmet zijn geraakt met het virus worden ook wel seropositief genoemd. Je kunt niet aan iemand zien of hij/zij wel of niet seropositief is. Het kan ook jaren duren voor er ernstige klachten voordoen. Ook als je nog geen last hebt van klachten kun je een ander wel besmetten met het virus! Het virus breekt het afweersysteem af, waardoor je lichaam erg vatbaar wordt voor allerlei infecties en bepaalde soorten van kanker. HIV is niet te genezen. Wel bestaat er een behandeling met HIV-remmers. Hiermee zorgt men dat de HIV-geinfecteerde persoon minder snel aids krijgt. Wanneer een HIV-besmet persoon heel veel last krijgt van verschillende infecties (waar het lichaam normaal gesproken tegen bestand zou moeten zijn), is er sprake van aids.

Wat is aids?

Aids is een afkorting, welke staat voor Acquired Immune Deficiency Syndrome. Eigenlijk betekent dit dat je afweersysteem niet goed meer functioneerd als gevolg van de ziekte. Wanneer iemand een goede gezondheid bezit, is het lichaam in staat allerlei schimmels, virussen en infecties te bestrijden door middel van het afweersysteem. Het afweersysteem gaat op de indringer af en zorgt dat het uit het systeem verdwijnt. Iemand met aids heeft een onvoldoende werkend afweersysteem en kan de verschillende schimmels, virussen en infecties niet meer bestrijden. Vanaf het moment dat het afweersysteem in die mate is aangetast dat zich ernstige klachten of bepaalde verschijnselen voordoen, kn de arts vaststellen dat je aids hebt.

Wijzen van besmetting met HIV.

Je kunt op verschillende manieren besmet raken met HIV. Het virus kan zich bevinden in het bloed, sperma, vaginaal vocht, voorvocht, moedermelk, urine, ontlasting, speeksel, zweet en traanvocht. De concentratie van het virus, en daarbij de kans op besmetting, is wel erg verschillend. In bloed en sperma zit een hoge concentratie van het virus, waardoor dit erg besmettelijk is. In vaginaal vocht, moedermelk en voorvocht is de concentratie een stuk lager, maar nog steeds wel besmettelijk. In urine, ontlasting, speeksel, zweet en traanvocht is de concentratie van het virus te laag om iemand te kunnen besmetten (of besmet te raken). Deze lichaamsstoffen zijn alleen besmettingsgevaarlijk als er duidelijk bloed in zit en dit rechtstreeks in de bloedbaan van de ander terecht kan komen.
Veel mensen worden angstig wanneer zij met de ziekte worden geconfronteerd. In de dagelijkse omgang met een aids-besmet iemand is dat nergens voor nodig.

U kunt niet besmet raken door gewoon huidcontact wanneer de huid niet beschadigd is. Indien u wel een wondje heeft, is een pleister voldoende om niet te besmetten of besmet te raken. Ook via tongzoenen, toiletgebruik, gebruik van hetzelfde bestek of glas, een niesbui of een hoestbui waarbij u spetters van een aids-geinfecteerd persoon in het gezicht krijgt, loopt u geen risico. De concentratie van het virus in het speeksel is te laag om te kunnen besmetten en het virus leeft niet verder in de buitenlucht om daarna iemand te besmetten. Besmetting via een eerste hulpbehandeling op de juiste (hygienische) wijze, het gebruik van dezelfde sauna of zwemwater, via insecten of etenswaren en drank is niet mogelijk.

U kunt wel besmet raken wanneer u een naald gebruikt die daarvoor door een besmet persoon is gebruikt. Ook onveilig vrijen levert een groot risico op besmetting. Bloed-bloedcontact is in alle gevallen, zoals bij transfusies of een onveilig bloedproduct, erg besmettelijk. Wanneer een moeder haar baby borstvoeding geeft terwijl zij besmet is met HIV of aids heeft, bestaat de kans dat zij haar baby via de moedermelk besmet.

Lees verder

Gerelateerde links
Betrouwbare test, Aids en HIV, Aidsfonds, Zelftest HIV en Soa Special.
Gerelateerde artikelen
Geslachtsziekte, seksueel overdraagbare aandoeningen (Soa)Geslachtsziekte, seksueel overdraagbare aandoeningen (Soa)Iedereen die seksueel actief is, man of vrouw, jong of oud, vaginaal, oraal of anaal, moet serieus rekening houden met i…
Seksueel overdraagbare aandoeningen: AIDSAids is de belangrijkste geslachtsziekte van de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Wat is Aids en hoe kan men…
HIV/AIDS, oorzaken, symptomen en behandelingHIV staat voor Human Immunodeficiency Virus. AIDS staat voor Acquired Immuno Deficiency Virus. AIDS wordt veroorzaakt do…
Aids de Wereld uit: Stop Aids Now!De missie van Stop Aids Now is: Samenwerken aan een wereld zonder Aids. Dat is geen kleine opgave, aids is een ware epid…
Aids, wat is dat?Het is een ziekte die heel veel mensen in de wereld treft, vooral in landen met een beduidend lagere levensstandaard. Er…

Reageer op het artikel "Besmetting met HIV"

Reacties

Leo, 02-12-2014 15:34 #140
Hallo,

heb iets gehad met een vrouw paar weken geleden. Eerst gevingerd, dan veilige sex met condoom. Heb nadien gezien dat er wat bloed aan condoom hing en dat ze dus begin van haar regels had. Ik herinner me niet meer hoe ik het condoom net aangedaan heb, leek normaal, maar is er gevaar door met "besmette" vinger evt. binnenkant van condoom aangeraakt te hebben?
Thx. Reactie infoteur, 10-12-2014
Beste Leo,

ik begrijp je zorgen. Het risico dat je hebt gelopen is zeer klein. Echter, ik ben altijd van mening dat een risico daadwerkelijk een risico is, hoe groot of klein deze ook mag zijn. Omdat er toch bloed bij betrokken is, zou ik in jouw geval het zekere voor het onzekere willen nemen het ook het allerkleinste risico serieus nemen. Omdat ik niet 100% kan uitsluiten dat er iets aan de hand is zou ik toch voor alle zekerheid een test laten doen. Dit kan gewoon bij de huisarts. Nogmaals, ik denk niet dat er iets aan de hand is, maar een bevestiging is in deze situatie wel gewenst.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Ben, 02-12-2014 00:13 #139
Geachte,

Een tijdje geleden ben ik in een Thais massagehuis overgegaan tot de daad met een jong Thais meisje. Desondanks dat ik al meerdere keren een bezoekje had gebracht aan dit massagesalon, was het toch de eerste keer dat er daadwerkelijk gevreeën werd. (Zonder condoom) Er is oraal contact geweest, evenals penetratie.
Ikzelf ben besneden maar ook intiem geschoren. Waardoor ik denk dat ik mss meer risico heb gelopen. Alles is vrij hygiënische verlopen ( zowel gewassen voor als na de daad), toch had ik een paar dagen na mijn bezoek een kriebel gevoel in de penis. Geen pijn bij het plassen, geen pijn in de balzak… Enkel een kriebel.
Verder ook wel spierpijn en gewrichtspijn, maar daar ben ik altijd wel zeer gevoelig voor bij stress. Mijn grote bezorgdheid is echter wel onregelmatige stoelgang. De ene keer is die normaal en de andere keer heb ik diarree. Soms lijkt het alsof ik geconstipeerd ben en de andere keer moet ik me haasten dat ik op het toilet zit. Stress?
Maar mijn allergrootste angst is dat ik na het masturberen een vrij doorzichtige zaadlozing heb. Dit vindt ik op internet niet terug onder de symptomen van een soa besmetting. Kan u me hierover meer vertellen? Is dit normaal of kan dit ook door stress?
Met dit hele verhaal was ik al eens gaan aankloppen bij het ITG. Daar werd me verteld dat het risico zeer klein is ( minder dan 1%). Toch kan ik het niet uit mijn hoofd zetten en ben verschrikkelijk angstig.
Moet nog gezegd zijn -> de symptomen zoals de kriebel, spierpijn en gewrichtspijn, heb ik enkel als ik eraan denk.

Na het lezen van jouw commentaren (zeer fijn), hoop ik dat je me meer informatie kan geven.

Met dank,

Ben Reactie infoteur, 10-12-2014
Beste Ben,

als je vrij snel na zo'n situatie dergelijke klachten ervaart, dan kan ik me voorstellen dat je je toch ongerust gaat maken. Het is wel heel goed (en vooral ook heel eerlijk) dat je aangeeft dat je de symptomen enkel ervaart als je je ermee bezig houdt. Dit geeft eigenlijk al aan dat je enkel klachten hebt als je je zorgen maakt over je gezondheid. Het wil zeggen dat je angst om iets te hebben ervoor zorgt dat je daadwerkelijk iets hebt om je zorgen om te maken. Begrijp je wat ik bedoel? Zoals ik de situatie zo lees heb je absoluut geen risico gelopen en zal er ook niets aan de hand zijn. Stress kan wel veel lichamelijke klachten veroorzaken, zeker bij zorgen om je gezondheid. Probeer dit los te laten en je zal je zeker beter voelen. Mocht je je zorgen toch niet los kunnen laten, laat dan een test doen om voor jezelf zwart op wit te hebben dat er niets aan de hand is.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Jonathan, 11-11-2014 02:09 #138
Beste,

Ik heb een 6 tal weken terug seks gehad met een prostituee (veilig met condoom) maar, ik had een wondje aan de onderzijde van mijn penis door 't scheren en was dat totaal vergeten. Ik ben nu niet zeker of het wondje bedekt was door het condoom. Het wondje heb ik opgelopen ongeveer een tweetal weken voor 't contact met de prostituee en was nog niet echt toe, er was namelijk nog geen korstje op gegroeid en maak me nog altijd sinds toen enorm zorgen. Ik ben toen de dag erop weer naar die prostituee geweest en heb haar gevraagd of ze misschien een of ander soa had en zij zei me dat ik me geen zorgen moest maken want ze zou zich - om de zoveel tijd - testen op soa's. De week erop ben ik bloed gaan laten trekken bij mijn huisarts en mijn testen waren in orde. De dokter zei wel dat ik na 3 maanden opnieuw testen moest laten doen voor HIV omdat men het niet direct kan vinden in je bloed ( pas na 3 maanden dus ). Nu is mijn vraag heb ik een groot risico op HIV? En na hoeveel tijd kan je je laten testen op HIV om zo goed als zeker te zijn van je uitslag? Want op het internet lees ik dat na 6 weken tijd je al zo goed als zeker kan zijn van je uitslag.
Ik maak me er enorm veel zorgen over en zou het super vinden moest iemand mij hierbij helpen raad te geven.

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 13-11-2014
Beste Jonathan,

ik begrijp je zorgen heel goed, maar zoals ik het zo allemaal lees heb je zeker geen groot risico gelopen. Het wondje was al wat ouder en daarmee is het risico klein dat er nog doorgang naar binnen was. Daarnaast is het inderdaad zo dat prostituees zich zeer regelmatig moeten laten onderzoeken en zij gaan altijd veilig te werk, dus de kans dat deze dame toch iets heeft is zeer klein. Een goed betrouwbare SOA-test kan eigenlijk wel heel snel. Het advies dat het na 3 maanden nog eens herhaald moet worden is vooral om het echt zeker te weten. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

Groetjes, Marensa

Adrie, 09-11-2014 14:58 #137
Goedemiddag,
Hierbij ook een vraag van een ongeruste jongen. Gister seks gehad met een Thaise prostituee, veilig met condoom
alleen tijdens de seks heb ik haar ook gevingerd, mijn vingers in haar mond gestopt en vervolgens met haar gezoend. Wat zijn hierbij de risico's?

Alvast enorm veel dank Reactie infoteur, 13-11-2014
Beste Adrie,

het risico dat je hebt gelopen is bijzonder klein. In vaginaal vocht zit een minimale hoeveelheid HIV, in het geval de persoon daadwerkelijk besmet is. De concentratie wordt wel hoger als er menstruatiebloed bij komt, maar dit zal zeker niet het geval geweest zijn. Daarnaast is er geen direct contact geweest tussen het lichaamsvocht en jouw lichaamsvocht. Dit is in fases gebeurd, waardoor het risico echt te verwaarlozen is. Je hoeft je geen zorgen te maken.

Groetjes, Marensa

Peter, 06-11-2014 00:53 #136
Beste,

Ik heb dit weekend seks gehad met een afrikaanse prostituee, maar tijdens de daad is de condoom geknapt. Zij heeft het ontzettend snel opgemerkt, en amper 2 seconde later was ze al gestopt. Ze beweerde bij hoog en bij laag dat ze niets had, en dat ze nu zelf ook ongerust is. En dat ze zich om de twee maanden laat controleren dat ze veilig is, ze luistert ook altijd heel aandachtig tijdens de daad of de condoom niet knapt, waardoor ze het snel opmerkt. Dit geeft me enig vertrouwen dat ze idd geen HIV heeft. Echter heb ik daarna last gekregen van een branderig gevoel aan mijn penis. Dat nu al paar dagen aanhoudt, vooral s'avonds. Lijkt de kans op HIV groot denk je? Ik word echt gek van de stress.

Laat aub iets weten.

Bedankt Reactie infoteur, 13-11-2014
Beste Peter,

je hebt geen risico gelopen. Er zijn meerdere factoren aanwezig, maar eigenlijk wijzen die er allemaal op dat er niets aan de hand is. Als je wel klachten ervaart, dan kan dit uiteraard een andere oorzaak hebben. Je kunt klachten krijgen door de zorgen en angsten die je hebt, maar er kan ook lichamelijk iets aan de hand zijn. Mochten de klachten aanhouden, dan zou ik hiervoor wel de huisarts bezoeken. Van HIV zal echter geen sprake zijn.

Groetjes, Marensa

Zoe, 30-10-2014 15:23 #135
Mijn zoontje is laats gevallen en werd toen getroost door een kennis waarvan er geruchten gaan dat ze hiv heeft. Mijn zoontje klaagde over pijn in de mond. Om hem gerust te stellen ging ze toen met haar vingers zijn tandjes langs om aan te geven dat hij die iig nog had. Mijn vraag is nu of mijn kind risico heeft gelopen mocht zij echt besmet zijn en als zij een wondje aan haar vinger had en mijn zoontje een wondje in de mond.
Ik maak me nu heel veel zorgen. Reactie infoteur, 31-10-2014
Beste Zoe,

ik begrijp dat je je zorgen om je zoontje maakt. Gelukkig kan ik je wel mededelen dat er geen risico op besmetting bestaat. Natuurlijk zou er wel risico zijn als je zoontje een open wond had in zijn mond en zij een open wond aan haar vinger, maar dit is zeer onwaarschijnlijk. Geruchten over HIV zijn in de meeste gevallen niet erg geloofwaardig. Als je je echt heel veel zorgen blijft maken, wat zeker niet nodig is maar wel begrijpelijk zou zijn, dan zou je hierover een gesprek met deze persoon aan kunnen gaan. Ga niet uit van geruchten, maar enkel van waarheden. Zeker als het om dit soort dingen gaat. Mensen zijn hard onder elkaar, ook als volwassenen, en dit soort dingen wordt nu eenmaal vaker in het openbaar gegooid na een ruzie, terwijl het niet waar is. Ik zeg natuurlijk niet dat het niet waar is, want dat weet ik niet, maar er is maar 1 persoon die dit zeker kan weten. Ik begrijp wel dat dat een nogal ongemakkelijk gesprek is, maar ik denk dat de persoon in kwestie het zelf ook prettiger vindt als je met dit soort gedachten bij haar zelf aanklopt dan bij bekenden die het eigenlijk ook niet weten. Dat maakt het gerucht alleen maar groter en het levert niets op.

Dus, om een lang verhaal kort te maken; er is geen risico geweest in deze situatie, maar als je je toch zorgen blijft maken, ga dan gewoon de informatie na of het inderdaad klopt.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Sofie, 25-10-2014 02:57 #134
Hallo Marensa,
Ik ben een vrouw en heb een relatie met een vrouw. Ik heb haar onlangs gevingerd terwijl ik een nog niet geheeld wondje (kleine snee) van een dag oud aan mijn hand had. Ik ben er zeker van dat er vaginaal vo vocht opgekomen is. Ook hebben wij weleens een dildo van elkaar gebruikt. Hoe groot is de kans op een besmetting met hiv?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 29-10-2014
Beste Sofie,

waarschijnlijk zat er al een korstje op het wondje, waardoor de doorgang gesloten was. Je hoeft je enkel zorgen te maken als er direct contact is tussen besmet lichaamsvocht en niet-besmet lichaamsvocht. Hierbij is speeksel uitgesloten. Ook de concentratie in vaginaal vocht is zeer laag. Met tussenkomst van een dildo is er geen direct contact.

Wel is het belangrijk dat je de mogelijkheid op de aanwezigheid van HIV bespreekt als je in een relatie bent. Als partner hoor je te weten over eventuele aandoeningen, zeker als iets besmettelijk is. Ik zou je daarom wel aanraden dit eens te bespreken. Ik begrijp wel dat dat moeilijk is, maar als je verder wilt met de relatie is het wel nodig.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Glenn, 23-10-2014 00:50 #133
Beste marsena,

Allereerst wil ik even melden dat dit alles erg informatief is. Dank voor je moeite hier en het delen van je kennis.

Ik heb sinds een paar weken leuk contact met een jongen en we hebben toch wel een hele goede klik. Nu heeft hij mij laatst verteld dat hij seropositief is en middels medicatie een prima kwaliteit van leven heeft.

Ik ben zelf verpleegkundige en weet in principe ook best veel over dit onderwerp en de medicamenteuze behandeling. Maar mijn date vertelde dus ook dat tegenwoordig is bewezen dat besmettingsgevaar zo goed als nihil is wanneer er consequent en therapietrouw met de medicamenteuze behandeling wordt omgegaan. Dit zou wetenschappelijk onderzocht zijn.

Wel gaf hij aan nooit onveilige seks te hebben en altijd het zekere voor het onzekere te nemen. Maar ook een condoom is geen garantie natuurlijk.

Zou jij me misschien wat meer informatie hierover kunnen geven?
En hoe kan bij anale seks het risico het laagst worden gehouden?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 29-10-2014
Beste Glenn,

dank je wel voor je compliment, en alvast graag gedaan!

Ik kan me voorstellen dat het heel lastig is als iemand waar je toekomst in ziet aangeeft dat deze HIV heeft. Dat is toch altijd iets waar je geen rekening mee houdt. Gelukkig is het inderdaad allang niet meer zo dat dit een relatie in de weg hoeft te staan.
Daarbij heb je al veel kennis door je medische achtergrond, waardoor je er waarschijnlijk al wat makkelijker in staat.

Belangrijk om te weten is dat iemand met HIV altijd besmettelijk is, ook als deze heel stipt alle behandelingen en medicatie volgt. Medicatie zorgt er vooral voor dat de kwaliteit van leven behouden blijft en dat het virus aanzienlijk minder effect op het lichaam heeft, maar het maakt het virus in geen geval 'onschadelijk'. Als je dus seksueel contact met deze persoon hebt, dan is bescherming in de vorm van een condoom dus echt nodig. Voor anaal contact is het belangrijk dat er condooms worden gebruikt die hiervoor geschikt zijn. Die zijn steviger en kunnen meer druk aan, waardoor de bescherming optimaal is.

Als jullie op den duur echt serieus met elkaar zijn, dan zou je altijd eens langs de huisarts kunnen gaan om dit te bespreken. Een arts kan je adviseren over de mogelijkheden die er allemaal zijn om een normale relatie te hebben waarbij 1 van de 2 personen HIV heeft.

Het is inderdaad zo dat een condoom geen garantie geeft, maar het is wel de beste garantie die je kan hebben. Over het algemeen zijn condooms zeer betrouwbaar bij goed gebruik. Daarom is het ook belangrijk dat je bij anaal contact speciale condooms gebruikt voor anaal contact. Bij een normaal condoom is het risico dat het scheurt groter. Houd hier dus rekening mee. Willen jullie toch weer een stapje verder, laat je dan adviseren door de huisarts.

Ik hoop dat je hier iets mee kan!

Groetjes, Marensa

Ano, 17-10-2014 14:25 #132
Ik heb 8 weken geleden in Barca seks gehad met een dame uit Amerika. Ik was onder invloed van alcohol en kreeg haast geen erectie. Ik ben besneden btw. Ik heb geprobeerd haar te penetreren en ik heb er zonder erectie misschien 40 a 50 seconden ingezeten (erin proppen) toen ik erinzat ging ik een paar keer heen en weer maar omdat hij niet hard werd haalde ik em eruit. T lukte niet en heb em er dus uitgehaald. Ik had haar ervoor gevingerd en gebeft. Ik heb volgens mij geen bloed gezien, maar nu ben ik heeeeel erg bang voor hiv. Ik heb nu na 8 weken keelpijn (rechts) last van t slikken alleen. Dit is na 3 dagen al over gegaan. Mijn dokter zei 3 weken terug dat ik geen test hoef te doen en dat ik gezien de situatie nauwelijks kans op hiv heb. Toch maak ik me nu zorgen door die keelpijn na 8 weken. Ik heb geen koorts of misselijkheid etc. Ik sliep wel met me ventilator aan, maar toen ik wakker werd had ik geen keelpijn. Ik kreeg in de avond pas last van slikken. Alvast bedankt voor je hulp! Reactie infoteur, 17-10-2014
Beste Ano,

zoals het op mij overkomt heb je inderdaad gewoon een koudje te pakken gehad met je keelpijn. Dit kan je al eerder oplopen voordat je de verschijnselen krijgt, dus bijvoorbeeld in de nacht een ventilator aan en pas de volgende avond, of zelfs een dag of twee later, verschijnselen van verkoudheid e.d. krijgen. Het risico dat je hebt gelopen is te verwaarlozen, maar er zit wel een 'maar' aan vast. In vaginaal vocht zit inderdaad een lage concentratie HIV. Het kan wel besmetten, maar het risico is kleiner als bijvoorbeeld bij sperma, waarin de concentratie hoog is. Echter, in bloed zit ook een hoge concentratie. Mocht zij net ongesteld zijn geweest en zo weinig bloed nog in het vocht hebben dat het niet opvalt op het zicht, dan is het risico wel groter. Een besmetting is dan ook niet 100% uit te sluiten en ook een klein risico is een risico. Als je jezelf echt gerust wilt stellen, dan zou ik toch een test doen zodat je zekerheid hebt.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Michael, 14-10-2014 18:44 #131
Geachte Marensa,

Ten eerste wil ik u vermelden dat u perfect werk levert op een duidelijke manier.

Ik heb mij laatst en mijn vriendin moeten verdedigen tegen twee man die (achter af) HIV besmet zijn (drugsgebruik). Daarbij heb ik een persoon verwond en daarbij ook een heel klein miezerig wondje opgelopen (niet diep, mijn knokkel van mijn hand). Hij begon na het contact (5 sec.) later pas te bloeden en de andere persoon bleef mij maar proberen aan te vallen daarbij is geen direct contact geweest met de huid (alleen zijn jas)

Nu zijn mijn vriendin en ik nogal bang dat ik HIV heb op kunnen lopen omdat ik dus een heel klein wondje heb na aanraking van. Mijn vriendin kreeg zijn bloed (vers bloed) op haar handen zonder wondjes.

De vele vragen hier onder mij gaan voornamelijk over (geslacht)gemeenschap en dit is dus iets anders maar des niet te min zijn wij zeer gestrest hierdoor ook omdat wij een kinderwens hebben en dat nu dus even stil ligt.

Ik hoop dat u mij zou kunnen antwoorden.

Alvast bedankt voor uw moeite en voor uw werk.
vriendelijke groeten Michael. Reactie infoteur, 15-10-2014
Beste Michael,

wat een ontzettend naar verhaal! Het is inderdaad zo dat de meeste mensen zich zorgen maken om een mogelijke besmetting door seksuele activiteiten, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit ook een situatie is waar jullie je veel zorgen om maken.

Zoals jij het vertelt, heb je toch een wondje (waarschijnlijk oppervlakkige schaafwond) opgelopen die later pas begon te bloeden. De vraag is daarmee eigenlijk of dit op enig moment in aanraking is gekomen met besmet bloed. Een verse schaafwond, hoe klein ook, kan doorgang bieden tot het virus, ook als het niet bloed of later pas bloed. De huid is beschadigd en dat is eigenlijk voldoende om van een risico te spreken. Dat je vriendin behoorlijk wat bloed op haar handen gekregen heeft baart me toch wel zorgen. Je zegt dat zij geen open wondjes had (gelukkig), maar toch is het een angstige gedachte.

Bij een 'gevecht' gaan zaken zo snel, dat je eigenlijk achteraf niet voor de volle 100% kunt navertellen hoe het precies gegaan is. Je weet de grote lijnen, maar details meestal niet. Jij kunt waarschijnlijk niet zeggen of er een druppel bloed op dat schaafwondje is gevallen, dat door aanraking met kleding alweer verdwenen was toen jij het wondje opmerkte. Dat is in dit geval juist de narigheid. Ik acht het risico op HIV-besmetting niet groot in jullie geval, maar ik kan het ook niet 100% uitsluiten. Dit vooral omdat kleine details verloren gaan en je daardoor niet alles goed in kunt schatten. Jezelf verdedigen is een moeilijke taak, zeker als je ook nog een vrouw te beschermen hebt, en je bent toch boos, angstig, gespannen en ga zo maar door. Deze emoties zorgen er toch voor dat je niet alles meer helder hebt als het om kleine details gaat. Nadeel is dat juist een klein detail een boosdoener kan zijn.

Ik denk niet dat het nodig is om jullie zorgen te maken, maar ik zou toch voor alle zekerheid wel een test laten doen. Je kunt het maar beter zeker weten, zodat je het los kunt laten en verder kunt. Zet niet jullie leven op de stop, want dat is het niet waard. Dat zijn zij niet waard en jullie verdienen beter. Laat jullie dus voor de zekerheid testen en probeer het verder een plekje te geven.

Heel veel succes en sterkte, ook met het verwerken van het hele voorval, en natuurlijk ook erg bedankt voor het compliment!

Groetjes, Marensa

Jan, 13-10-2014 20:24 #130
Ik heb 8 weken geleden onveilige seks gehad met een vrouw, daarna is chamydia naar voren gekomen dat meteen behandeld is. Nu heb ik griep verschijnselen als vermoeidheid, verkoudheid en misselijkheid en maak me toch wat zorgen.

gr, Jan Reactie infoteur, 14-10-2014
Beste Jan,

het zou heel goed kunnen dat je gewoon verschijnselen hebt van een normale griep of verkoudheid. Toch kan het ook zijn dat je je zo beroerd voelt omdat er meer aan de hand is. Om het zeker te weten zou ik nog eens een SOA-test / HIV-test laten doen voor alle zekerheid. Mocht je iets opgelopen hebben, dan komt dat nu zeker naar voren in een test. Ik hoop natuurlijk voor je dat het niet anders dan een gewoon griepje is.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Marieke, 11-10-2014 06:36 #129
Stel een man heeft een sneetje in zijn vinger, een verse snede. Met die vinger, vingert hij een vrouw. Hoeveel risico loopt de vrouw op soa en in het bijzonder hiv stel dat de man hiv besmet is. Het verbaast me dat ik honderden sites kan vinden die vertellen hoe weinig risico de man hierdoor loopt stel de vrouw is hiv besmet, maar niet 1 site die kan vertellen hoeveel risico de vrouw loopt stel die man gaat met zijn vingerwondje in de vrouw. Ik neem aan dat dat ook een risico voor de vrouw is? Of zie ik dat verkeerd? Reactie infoteur, 14-10-2014
Beste Marieke,

je hebt inderdaad gelijk. Over het algemeen wordt er veel meer geschreven over risico's onder mannen, en dat komt vooral omdat er daar nogal wat vooroordelen over bestaan (helaas). Je kunt eigenlijk de regel aanhouden dat wanneer besmet lichaamsvocht direct (zonder tussentijd, lucht of water) in aanraking komt met ander lichaamsvocht, dat er risico op besmetting bestaat. Hierbij is speeksel wel uitgesloten. Het is dus inderdaad zo dat je als vrouw risico loopt wanneer besmet bloed in aanraking komt met de vagina. Ik praat liever nooit over groot risico of klein risico, omdat ieder risico gevaarlijk is. Maar, als het dan toch moet, is het risico wel kleiner dan bijvoorbeeld bij onbeschermde penetratie. Echter, als de vinger met open wond de vagina daadwerkelijk in gaat, dan is het risico alweer aanzienlijk groter. Maar, heel kort door de bocht, er is altijd risico wat dit betreft. Besmet bloed dat in aanraking komt met lichaamsvocht van een vrouw vormt inderdaad gevaar.

Ik hoop dat dit je vraag goed heeft beantwoord!

Groetjes, Marensa

Portable, 06-10-2014 21:06 #128
Beste,

Ik heb sinds paar maanden een vriendin en we hebben elkaar al enkele keren gepleziert.
We hebben eerst enkel met de handen gewerkt, vervolgens heeft ze mij 1 keer gepijpt zonder condoom.
Ik ben nog nooit in haar mond klaar gekomen altijd eruit en zo ook omgekeerd.
Ze neemt ook altijd de pil.
Ik maak me hier zorgen over aangezien er een kleine kans om soa's bestaat.
Ze is nog steeds maagd en ik ben ook nog maagd.
We hebben 1 keer sexueel contact willen doen waarbij ik een condoom had maar ben niet echt tot werkelijk in haar kunnen komen, gewoon rond de schaamlippen.
Nu heb ik afgelopen last van een lopende/dichte neus en een hoestbui, dit kan even goed een gewone verkoudheid zijn maar ik wilde vragen of er reden is om zorgen te maken?

MvG

P. Reactie infoteur, 07-10-2014
Beste P.,

maak je geen zorgen. Er is geen reden om aan te nemen dat je een SOA opgelopen hebt. Je kunt er gewoon vanuit gaan dat je een verkoudheid of een griepje te pakken hebt. Niks om je druk over te maken ;). Geniet gewoon lekker van elkaar zonder zorgen!

Groetjes, Marensa

Amanda, 06-10-2014 15:56 #127
Heb 3 maanden in Kenia doorgebracht en ben helemaal los gegaan en daarbij veel alcohol genuttigd. Door de alcohol ben ik een beetje laks geweest qua veiligheid ivm sex. Ik heb met meerdere mannen onveilig sex gehad zowel vaginaal als oraal en anale sex. Ben best bang gezien de hoge hiv/aids cijfers in dat land en durf haast niet te testen. Reactie infoteur, 07-10-2014
Beste Amanda,

je hebt inderdaad behoorlijk wat risico gelopen. Je kunt niet meer veranderen wat je daar gedaan hebt, en daar zal je dan ook acceptatie over moeten vinden, maar je kunt wel veranderen wat je in de toekomst doet. Als je je laat testen, dan weet je zeker of je iets hebt opgelopen. Mocht dit zo zijn, dan kan het te behandelen zijn (in geval van SOA die daadwerkelijk te behandelen zijn) of kun je in elk geval stappen ondernemen voor de toekomst, mocht je iets hebben opgelopen dat niet te genezen is. Je weet dan ook in hoeverre je een 'gevaar' bent voor volgende seksuele contacten.

Ik begrijp dat het heel moeilijk is om een SOA-test aan te gaan vragen bij de huisarts. Maar, bedenk je dat die tests dagelijks worden afgenomen. Iemand die zelf volledig trouw is en in een vaste relatie is, kan zich ook laten testen omdat deze de partner verdenkt van vreemd gaan. Ik bedoel te zeggen dat de reden voor een test niet relevant is, en deze hoef je ook niet aan te geven bij de huisarts. Niemand hoeft te weten dat je nogal 'losbandig' bent geweest. Het is alleen voor jezelf, je eigen gezondheid en je toekomstige partners wel belangrijk dat je weet waar je aan toe bent.

Dus, probeer je er toch toe te zetten om een test te laten doen. Je kunt beter weten dan niet weten.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Wim, 28-09-2014 11:07 #126
Beste Marensa,
2 maand terug op vakantie (Tenerife) in een club terecht gekomen.
Onveilige orale seks gehad. (ik heb haar gebeft en zij mij gepijpt zonder condoom)
Intiem contact was met condoom.
De dag erna had ik een enorme koortsblaas op mijn lip.
Hierdoor sloeg ik meteen in paniek want een koortsblaas heb ik nooit! Ik was bang voor allerlei soa’s en vooral genitale herpes.
Toen ik thuiskwam (3 dagen later) meteen naar de dokter geweest voor een bloedonderzoek.
Dit eerste bloedonderzoek was negatief. Enkele dagen later begon ik een voordurend brandend gevoel te krijgen in mijn plasbuis en had ik de drang veel te moeten gaan plassen. Terug naar de dokter en opnieuw een bloedtest en ook een urinetest voor chamydia gedaan. (24 dagen na onveilige orale seks)
Deze test was opnieuw negatief. De dokter zei dat het psychologisch was en ik me minder zorgen moest maken en de klachten vanzelf dan zouden verdwijnen.
En ja hoor, door de laatste negatieve uitslag verdwenen deze symptomen vanzelf…
Nu heb ik sinds 3 weken matige keelpijn en ben ik heel erg vermoeid. Ik geraak de dag met moeite nog door.
Naar de apotheek geweest om een vitaminekuur tegen vermoeidheid maar dit blijkt weinig effect te hebben. De schrik voor HIV zit er dus weer serieus in.

Was de tweede test voor HIV en soa’s na 24 dagen al wat betrouwbaar?
Ik durf niet terug naar de dokter omdat hij me gezegd heeft pas terug te mogen komen na 3 maand en we nu pas 2 maand ver zijn… Reactie infoteur, 03-10-2014
Beste Wim,

ik begrijp je zorgen om een mogelijke besmetting. Ik denk dat je huisarts gelijk heeft door te zeggen dat het 'tussen de oren' zit, al klinkt dit wel heel onaardig. Ik zou het liever zo willen stellen dat je enorme zorgen en angst om besmet geraakt te zijn ervoor zorgen dat je lichamelijke klachten ontwikkelt. De klachten bestaan dus wel, maar komen voort uit de onrust over dit onderwerp. Een test is zeker al betrouwbaar na 24 dagen, dus je mag er gerust van uit gaan dat er niets aan de hand is. Mocht je je toch zorgen blijven maken, dan kun je altijd over een maandje nog eens een test laten doen voor je eigen geruststelling.

Succes, en probeer je zorgen los te laten.

Groetjes, Marensa

Gt, 27-09-2014 14:28 #125
Hallo,

Ik heb een vraag waar ik heel erg mee zit. Ik ben een jongen van 24 en heb ongeveer 3 weken geleden onbeschermde seks gehad met een vrouw van 36.

Het is de eerste keer dat ik het zonder condoom heb gedaan en ik was daarna meteen bang dat ik hiv opgelopen zou kunnen hebben (weet niet waarom). Ik heb haar meteen gevraagd of ze gezond is mbt soa's. Ze zij dat ik me geen zorgen moet maken.
Toch heb ik me al die tijd zorgen gemaakt en later nog een keer aan haar gevraagd. Maar ze gaf me hetzelfde antwoord.

Waar ik nu spijt van heb is dat ik een dag later ben gaan zoeken naar symptomen van hiv op het internet.
Drie dagen na de seks, kreeg ik last van mijn keel wat steeds erger werd en na anderhalve week kreeg ik last van vermoeidheid. Na twee weken deed mijn keel erg zeer en werd ik ook verkouden en een beetje grieperig. De zere keel is over, maar ik voel me nog steeds futloos en heb soms last van hoofdpijn en vermoeidheid.

Het is nu drie weken later en ik maak me erg zorgen, daarom wilde ik het hier even delen. Ik weet niet of het door stress komt of dat ik echt iets heb opgelopen. Ben best wel bang eigenlijk. :(

De vrouw is moeder van 3 kinderen en is net gescheiden van haar man. Ze probeert op het moment nog steeds in contact met mij te blijven door mij te appen en wil weer met mij afspreken. Maar ik wil het eigenlijk niet meer, omdat ik me zo een zorgen maak.

Kan iemand me vertellen wat ik moet doen?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 03-10-2014
Beste Gt,

het nadeel van lezen over symptomen op het internet is dat het er eigenlijk altijd voor zorgt dat je de symptomen ook daadwerkelijk krijgt, gewoon omdat je je er zoveel zorgen om maakt. Door de zorgen en de angst die je voor de mogelijke besmetting hebt, kun je lichamelijke klachten ontwikkelen die lijken op de symptomen die je 'zou moeten hebben' als je besmet zou zijn. Het kan dus heel goed dat er niets aan de hand is en dat je klachten gewoon voortkomen uit je angst en zorgen.

Aan de andere kant kan zeker niet worden uitgesloten dat je niets hebt opgelopen. De vrouw kan een SOA hebben zonder dit zelf te weten, en daarmee ook zonder te weten dat ze anderen besmet. Het feit dat zij net gescheiden is zegt hier eigenlijk niets over. Geen enkele vrouw zal toegeven dat ze tijdens het huwelijk is vreemd gegaan of direct na de scheiding al met 1 of meerdere mannen het bed heeft gedeeld. Zoals ik het zo bekijk ken je haar niet heel erg goed, dus ik ben bang dat het voor jou ook heel moeilijk in te schatten is in hoeverre zij betrouwbaar is.

Als je een mogelijke toekomst met deze vrouw ziet, dan moet je je angst niet in de weg laten staan gewoon contact met haar te hebben. Het is goed mogelijk dat er niets aan de hand is en dat je achteraf spijt krijgt dat je het contact hebt verbroken om (achteraf) niets. Het enige wat je nu kan doen is een SOA-test laten doen bij de huisarts. Dit is heel discreet, dus niemand komt het te weten, alleen jij en de huisarts. Je kunt deze test gewoon aanvragen tijdens een afspraak. Je bent zelfs niet verplicht aan te geven waarom je de test wilt, al kan dit soms wel nuttig zijn voor de huisarts om te weten.

Vooral omdat je je zoveel zorgen maakt zou ik toch op korte termijn een test laten doen. Ik begrijp dat het vervelend en gênant kan zijn, maar bedenk je dat de huisarts dagelijks dit soort tests afneemt bij mannen en vrouwen van alle leeftijden en in elke leefsituatie. Daarnaast is weten altijd beter als niet weten, uiteindelijk.

Ik wens je heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Wen, 25-09-2014 19:44 #124
Beste Marensa aller eerst wil ik even zeggen dat dit wat je doet echt top is.
Ik heb een vraag: Als een vrouw gevingerd wordt en de man heeft een heel klein beetje bloed aan de vinger, is er dan een risico op besmetting? Reactie infoteur, 03-10-2014
Beste Wen,

dank je wel voor he compliment! Daar ben ik blij mee :)

Voor mogelijke besmetting met HIV kan je eigenlijk een heel eenvoudige regel aanhouden. Wanneer besmet lichaamsvocht direct in contact komt met het lichaamsvocht van een ander, dan bestaat er het risico van besmetting. Speeksel is hierbij uitgesloten. De combinatie (besmet) bloed met (besmet) vaginaal vocht vormt daarmee inderdaad een risico. Hierbij moet het wel vers bloed zijn en geen opgedroogd bloed van een wondje ergens anders op het lichaam, want HIV leeft niet in lucht of water. Dus, het gaat om lichaamsvocht dat direct uit het lichaam komt.

Ik hoop dat dit je vraag goed beantwoordt!

Groetjes, Marensa

Pieter, 24-09-2014 16:16 #123
Ik heb de laatste tijd nogal veel last van nachtzweten, lymfeklieren opzetten, zeer snel moe, constant slikproblemen, witte tong, langdurig diarree(+- 3 weken al),tintelende handen en vlokkerige handpalmen.

Vermits ik +- 3 maanden(periode wk voetbal 2014) geleden werd gezoend(ik dacht gewoon een kus maar ze wilde meer) door een meisje(buitenlandse ik vermoed Braziliaanse )heeft ze door mijn terugtrekken gebeten in mijn binnenkant lip(ik bloede aan binnenkant).Daags nadien was het wondje genezen.En heb dan ook geen aandacht hier aan gehouden.

Naderhand zijn de symptomen opgedoken en op internet geven deze symptomen syfilis / hiv.Sinds een tweetal weken sta ik onder een enorme stress en denk ik aan niets anders meer.Ondertussen heb ik bloed bij huisdokter op syfilis(heb hem wel niet verteld van dit verhaal) laten onderzoeken en dit was negatief voor syfilis.Kan ik hiv hebben?. Reactie infoteur, 03-10-2014
Beste Pieter,

je hoeft je geen zorgen te maken. Je hebt geen risico gelopen op HIV. Ik begrijp dat je je wel zorgen maakt, en dan vooral omdat je hebt gebloed, maar jouw bloed is niet besmet, dus dit vormt geen gevaar. Van haar kant was er enkel speeksel aanwezig. In het geval dat zij HIV heeft, dan vormt dit geen gevaar voor jou. In speeksel zit een te lage concentratie HIV om te kunnen besmetten. Het risico dat zij ook nog een bloedende wond in haar mond zou hebben is klein en in de praktijk eigenlijk te verwaarlozen. Het is dus vrijwel zeker dat je niets hebt opgelopen.

Ik begrijp dat je wel symptomen ervaart. Het is mogelijk dat je gewoon een griepje onder de leden hebt, maar het kan ook zijn dat je zorgen en je angst om deze situatie ervoor zorgen dat je hier lichamelijk onder lijdt. Stress veroorzaakt veel lichamelijke klachten. Als je leest over symptomen van HIV, dan kan je angst ervoor zorgen dat je deze klachten inderdaad krijgt. Je geest speelt dan een spelletje met je. Dit gebeurt heel vaak bij mensen met angsten voor bepaalde ziekten of andere aandoeningen. Ik denk dat het je al heel erg zou helpen als je je zorgen en angst voor HIV los kunt laten. Je hebt geen risico gelopen, dus probeer er niet meer aan te denken en je gaat je vanzelf weer beter voelen.

Mocht je je toch zorgen blijven maken, laat dan alsnog een HIV test doen voor je eigen geruststelling. Succes!

Groetjes, Marensa

Thomas, 21-09-2014 19:54 #122
Beste Marensa,

Vooreerst wil ik eveneens je werk prijzen, je bent van onschatbare waarde voor mensen als mij, het heeft mij alleszins al heel wat kennis opgeleverd omtrent overdrachtswijzen van HIV. Echter stootte ik eergisteren op een wel heel ongewone situatie die mij de schrik op het lijf deed/doet daveren omtrent een mogelijke overdracht van HIV.

Ik had een (rauwe) cervelaworst gekocht in de slager, & bij mij eerste hap zag ik dat er bloedspatjes in het vlees zaten. Ik heb mijn tandvlees gecontroleerd en het bleek niet van mij te komen, alsook heb ik de worst verder bekeken of er nog zulke spatjes waren maar dat bleek niet het geval. Dus heb ik een wel zeer ongewone vraag voor u waar ik hoop u mij bij te kunnen helpen: stel dat de slager zich tijdens het bereiden van de worst gesneden zou hebben en er bloed ín de worst terecht kwam (ik zou mij niet anders kunnen voorstellen wat die rode vloeistof kon zijn), en ik de worst opgegeten heb, heb ik dan enige kans op HIV-besmetting? Ik ben bewust van het feit dat HIV niet buiten het menselijk lichaam overleeft, maar midden in het vlees (de worst) lijkt mij een optimale leefomgeving voor HIV om wél te overleven (i.e. geen zuurstof, eiwitrijk, koud bewaard, .), daarom dat ik dit als een mogelijke overdrachtswijze acht, en de schrik er goed inzit. Kan je hieromtrent enige duidelijkheid geven? :-)

Ik zal je verder proberen de besparen met zulke complexe vragen :-)

Bedankt Marensa

Thomas Reactie infoteur, 23-09-2014
Beste Thomas,

allereerst natuurlijk bedankt voor de complimenten. Dat waardeer ik zeker, en ik ben blij dat ik iets positiefs kan betekenen voor anderen. Ik zal dan ook proberen jou van je zorgen af te helpen :).

Het is normaal gesproken niet aannemelijk dat een slager een worst verkoopt waarvan niet zeker is of er menselijk bloed op terecht is gekomen, bij het snijden of het verwerken van de worst. Slagers werken met HACCP, dat vooral betrekking heeft op de hygiëne tijdens het werken met voedsel. Uiteraard zijn er altijd mensen die de regels aan de laars lappen zolang ze ermee weg komen, dus het is niet uit te sluiten. Daarom begrijp ik je zorgen zeker wel.
Als ik ervan uit moet gaan dat het om menselijk bloed ging, en niet om dierlijk bloed, dan nog hoef je je absoluut geen zorgen te maken. Het is inderdaad zo dat HIV niet leeft buiten het lichaam. Ik begrijp dat de omgeving, ofwel het klimaat in de worst, ideaal zou zijn voor veel zaken om te 'bewaren' of goed te houden, maar dit is gelukkig in het geval van HIV niet zo. HIV sterft echt zodra het uit een levend lichaam is. Dus, zodra er geen kloppend hart invloed uitoefent op HIV is het niet meer besmettelijk. Ook in de kou, vol eiwitten en zonder zuurstof is het eventueel aanwezige HIV onschadelijk gemaakt.

Je hoeft je absoluut geen zorgen te maken over een mogelijke besmetting. Je hebt zeker geen risico gelopen. Ik hoop dat dit antwoord uitgebreid en uitgelegd genoeg is om het naast je neer te kunnen leggen.

Groetjes, Marensa

Pieter, 19-09-2014 18:03 #121
Hé Marensa,

Ik heb vandaag bloed laten trekken in een Universitair Ziekenhuis voor laboratorium onderzoek, & vroeg mij af of er een risico is op HIV infectie moest de verpleegster (per menselijke fout) eenzelfde naald hergebruikt hebben om een bloedstaal af te nemen(?). Los van het feit dat dit soort voorgevallen quasi onmogelijk zijn vandaag de dag, krijg ik de 'wat als.' niet uit het hoofd, en vroeg mij daarom af 'wat áls de naald zou hergebruikt zijn, wat is de mijn risico, gezien bloed wordt getrokken en niet wordt geïnjecteerd?'; ik vernam op internet dat zulks niet mogelijk was omdat het bloed in een gebruikte naald zou stollen waardoor de naald niet meer bruikbaar is voor bloed te trekken bij een andere persoon, klopt deze informatie?

Alvast bedankt, ik apprecieer je werk.

Pieter Reactie infoteur, 21-09-2014
Hey Pieter,

allereerst natuurlijk bedankt voor het compliment!

Het is inderdaad zo dat overgebleven bloed in een holle naald gaat stollen, waardoor deze verstopt raakt en niet meer te gebruiken is. Dit is niet het geval wanneer de naald direct weer bij een ander persoon gebruikt wordt. Hier moet wel een tijdje tussen zitten. Er is een klein risico op HIV wanneer een naald twee maal gebruikt wordt, waarvan de eerste maal bij een besmet persoon. Echter, in de praktijk gebeurt dit eigenlijk niet (meer). Er worden teveel voorzorgsmaatregelen genomen om dit soort fouten te voorkomen dat het eigenlijk onmogelijk wordt gemaakt om een dergelijke fout te maken. Je hoeft je zeker geen zorgen te maken.

Groetjes, Marensa

Anoniem, 10-09-2014 19:59 #120
Hoi Marensa,

Ik ben wel enorm angstig, controleer mijn lichaam continu en meet ook mijn lichaamstemperatuur geregeld. Die schommelt ook. Vaak kom ik op verhoging tot koorts uit. Dit maakt me alleen maar banger.

Groet,
Anoniem

Anoniem, 10-09-2014 19:55 #119
Hoi Marensa,

Zoals ik schreef, heb ik niets van bloed gemerkt. Maar stel dat er nou bloed in haar speeksel of mond zat, wat dan? Ik heb weliswaar geen echte wond in mijn mond die steeds bloedt, maar zoals ik schreef wel soms wat bloed met tanden poetsen. Vlak ervoor heb ik mijn tanden nog gepoetst.

Groet,
Anoniem Reactie infoteur, 11-09-2014
Beste Anoniem,

in het geval dat er echt een aanzienlijke hoeveelheid bloed in haar mond zat, dan bestaat er uiteraard risico. Toch, de mogelijkheid is vrij klein. Op de eerste plaats helen wondjes nergens zo snel als in de mond, en daarnaast had je bij een behoorlijke wond in haar mond wel iets gemerkt. De wondjes in jouw mond, van het tandenpoetsen, waren zeker al dicht. Wondjes door tandenpoetsen zijn zo klein dat deze binnen enkele seconden alweer dicht getrokken zijn.

Nogmaals, in de praktijk is het risico eigenlijk niet aanwezig. Maar, vooral omdat je je zoveel zorgen maakt en het duidelijk je hele doen en laten beïnvloed, zou ik gewoon een test laten doen om voor jezelf zekerheid te hebben. Dan kun je de zorgen loslaten. Dat is erg belangrijk, zeker omdat je er zo mee bezig bent.

Groetjes, Marensa

Anoniem, 04-09-2014 17:32 #118
Ik ben enorm bang, vooral door wat er op deze site staat.
Vrijdag heb ik gezoend met een vrouw.
Niets gemerkt van bloed of zo. Dagje later beetje bloed na tanden poetsen. Ben nu onwijs bang voor HIV. Help! Heb wat bobbels in mijn mond. Reactie infoteur, 10-09-2014
Beste Anoniem,

bloed na het tanden poetsen is heel normaal. Vrijwel iedereen heeft hier wel eens last van en dit is dan ook niets om je zorgen om te maken. Daarnaast is speeksel niet besmettelijk, vanwege de lage concentratie eventueel HIV. Je hebt dus geen risico gelopen. Maak je geen zorgen.

Groetjes, Marensa

Jan, 28-08-2014 19:32 #117
Hé Marensa,

Ik heb middels enkele van uw berichten gelezen omtrent de geringe kans van HIV-infectie via het oog. Echter ben ik nog niet helemaal gerust gesteld. Ik heb immers speeksel (al dan niet vermengd met bloed) onlangs in het oog gehad en kamp sinds jaren met droge ogen (quasi dagelijks last van). Ik heb toen niet gespoeld of eender en een traanreactie bleef ook uit, nu kan ik mij niet meteen voorstellen wat mijn risico is(?).

Daarnaast ook een vraagje in verband met HIV en speeksel. Ik weet dat in speeksel een te lage concentratie HIV zit om te kunnen besmetten. Maar hoe zit dit met mensen in een aids stadium of in het stadium van retroviraal syndroom? Hebben zij dan voldoende hoge concentratie HIV in het speeksel om wél te besmetten?

Alvast van harte bedankt, uitstekend werk dat je levert.

Jan Reactie infoteur, 04-09-2014
Beste Jan,

op de eerste plaats natuurlijk bedankt voor het compliment. Daar ben ik altijd erg blij mee. Het is fijn om te weten dat het gewaardeerd wordt!

Betreft het voorval met speeksel in het oog. In principe is dit niet gevaarlijk, ofwel besmettelijk. Zoals je zelf ook aangeeft; speeksel is niet besmettelijk Het kan natuurlijk zijn dat er bloed in het speeksel zat. Echter, dit gebeurt zeer zelden. Omdat je last hebt van droge ogen, zou ik wel toch naar andere oorzaken zoeken. Laat je ogen eventueel op de druk testen bij een opticien, en ga langs de huisarts om deze klacht te bespreken. Wellicht is er een andere oorzaak aan te wijzen, waardoor je je zorgen om dit voorval los kunt laten.

Ik begrijp je tweede vraag. Het is immers zo dat HIV en aids vaak als hetzelfde worden gezien, maar toch heel verschillend zijn. Gelukkig kan ik je wat dat betreft gerust stellen. Speeksel is in geen geval besmettelijk.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Zoals ik het zo bekijk, op basis van wat jij omschrijft, heb je geen risico gelopen. Maar, nogmaals, ik zou wel even naar je ogen laten kijken voor het geval er iets anders mis is.

Succes!

Groetjes, Marensa

Anoniem, 24-08-2014 15:18 #116
Hallo,

Ik heb gisteravond oraal contact gehad met een jongen en een paar dagen hier voor was ik uitgeschoten met mijn tandenborstel dus ik heb een wondje aan de binnenkant van mij boven lip maar ik dacht dat die al genezen was maar toen ik vanochtend er naar keek was het nog best wel open. Hij is echt een heel klein beetje in me mond klaargekomen omdat ik niet op tijd stopte. Is de kans nu groot dat ik besmet ben met HIV? Reactie infoteur, 04-09-2014
Beste anoniem,

het is heel logisch dat je je zorgen maakt. Over het algemeen wordt duidelijk gemaakt dat het risico op besmetting via orale seks kleiner is dan bij seks. Maar, dit neemt natuurlijk niet alle risico weg. Als je orale seks aan een man biedt, dan kun je besmet raken door in aanraking te komen met sperma of bloed uit een wondje dat bijvoorbeeld op de penis zit. Omdat er wel een beetje sperma in je mond terecht is gekomen, bestaat er dus helaas ook wel het risico dat je ergens mee besmet bent geraakt. Ook HIV behoort inderdaad tot de risico's.

Om alle zekerheid voorop te stellen zou ik je aanraden jezelf te laten testen bij de huisarts. Het risico is wellicht klein, maar wel aanwezig. Je kunt het maar beter zeker weten, toch? Ik hoop echt voor je dat er niets aan de hand is!

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Ano, 24-08-2014 12:07 #115
Beste Marensa,
Vorig jaar maart heb ik seks gehad maar wel beschermd en het condoom was niet gescheurd. Ik heb mij dan eind juli van dat zelfde jaar (2013) laten testen op h.i.v. Beide testen waren negatief. Nu de vraag. Mocht er in maart zeg maar een besmetting hebben plaats gevonden. Zou dat in juli al in de testen te zien zijn?

Mvg Reactie infoteur, 04-09-2014
Beste Ano,

er heeft vier maanden tijd gezeten tussen de mogelijke besmetting en de test. Dit is ruim voldoende om een heldere uitslag te krijgen. De uitslag is dan ook betrouwbaar en je kunt er echt vanuit gaan dat je in die specifieke situatie geen HIV op hebt gelopen.

Na een besmetting doorloop je eigenlijk 3 stadia. Op de eerste plaats heb je de periode tussen de besmetting en acuut retroviraal syndroom. In deze fase kun je een waslijst aan klachten ontwikkelen, van hoofdpijn tot misselijkheid. Deze fase duurt 2 tot 4 weken. Vervolgens is er de periode die ook wel de windowfase genoemd wordt. Dit is de periode tussen de besmetting en seroconversie. Deze fase duurt gemiddeld 4-6 weken. Dan gebeurt er een hele tijd niets, en tegenwoordig vervalt de derde fase zelfs vaak. Dit is namelijk de fase waarin je van HIV naar aids gaat.

Op basis van jouw omschreven situatie had je fase 1 en 2 al achter de rug moeten hebben ten tijde van het onderzoek. Dan kan HIV absoluut worden vastgesteld. Dit is in het onderzoek niet gebeurd, dus je kunt er 100% vanuit gaan dat deze test betrouwbaar was.

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen om je zorgen weg te nemen.

Groetjes, Marensa

Nicolas, 23-08-2014 21:56 #114
Ik heb ook een nare vraag. Op een feestje heeft een kameraad (die hiv heeft) meerdere snijwonden opgelopen bij het vallen op glas. Nu stelde hij het bloeden pas vast na het doorgeven van een fles aan mij. Ik heb geen bloed op de fles gezien toen. Wel weet ik nig dat ikzelf ook een wondje had, maar niet van glas en het leek opgedroogd. Nu maak ik mezelft gek ivm mogelijke besmetting terwijl ik daar al altijd zo voorzichtig in was en me laatste jaren liet testen. Nu durf ik even niet… is er kans? Ik he nooit bloed van hem op de fles gezien. Reactie infoteur, 04-09-2014
Beste Nicolas,

ik begrijp je bezorgdheid, maar ik denk dat dit toch niet nodig is. Snijwonden slaan eerst dood (zoals men dat noemt) en daarna gaat het bloeden. Juist omdat snijwonden van glas strak en smal zijn kan er behoorlijk wat bloed vrij komen bij een grotere glassnijwond. Dit was zeker niet het geval. Anders had je wel bloed gezien en had de persoon zelf ook direct opgemerkt dat het bloedde. Natuurlijk kan het zijn dat het een klein wondje was dat een beetje bloedde, maar dat dicht vaak vrij snel en laat geen hele druppels vallen. Nu heb je niet hele druppels nodig om besmet te raken, maar een druppel beweegt en kan naar een wondje in jouw hand 'lopen'. Dit was ook het geval niet. Het zou dus echt gaan om een heel minimaal beetje bloed en dat zou dan ook nog precies op een open wondje bij jou terecht moeten zijn gekomen. In de praktijk is dit risico echt te verwaarlozen.

Als dit voorval je toch bezig blijft houden, dan is het misschien wel verstandig om een test te laten doen voor je eigen bevestiging dat er niets aan de hand is. Misschien dat je het dan beter los kunt laten. Het is natuurlijk aan jou om te bepalen of dat echt nodig is.

Groetjes, Marensa

Hans, 22-08-2014 01:04 #113
Goedendag Marensa,

Ik heb afgelopen week seks gehad met een mannelijke raamprostituee in Amsterdam. Ik heb een tijdje anaal gepenetreerd. Het condoom was naar mijn weten intact, is niet afgegleden of gescheurd. Mijn vraag is of ik voldoende protectie had tegen een eventuele hiv besmetting of dat ik toch een SOA/HIV test moet gaan doen.

Mvg,
Hans Reactie infoteur, 22-08-2014
Beste Hans,

je hebt geen risico gelopen, dus een test is niet nodig. Natuurlijk kun je er wel voor kiezen alsnog een test te laten doen voor je eigen geruststelling als je je toch zorgen blijft maken. Maar, nogmaals, je hebt geen risico gelopen. Maak je geen zorgen.

Groetjes, Marensa

Mandy, 18-08-2014 19:44 #112
Marensa,

Ik loop hier nu al een tijdje mee, ik heb enkele jaren geleden seksueel contact gehad met een persoon die ik nauwelijks kende, hij had in het begin een condoom om! Maar nu weet ik niet of hij die heeft aangehouden. Wat je ook moet weten, het was de 1ste maal dat ik sex had en ik bloede! Als hij hiv had kan dit dan overgedragen zijn? En is de kans groter omdat ik aan het bloeden was? Alsook ik heb mijn bloed een tijd geleden laten testen( gewone test), alles was oké. Zou het na 5 jaar al zichtbaar zijn bij een gewone bloedtest? Help me kan er terug niet meer van slapen! Wil zo graag gezonde kindjes Reactie infoteur, 20-08-2014
Beste Mandy,

het is niet heel ongewoon dat je bij je eerste keer seks last hebt van bloeden. Dit gebeurt heel vaak. Het vormt geen extra risico voor jou om ergens mee besmet te raken, dus wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken. Na vijf jaar is HIV absoluut zichtbaar in het bloed. Als hij HIV heeft (en al had in die tijd), dan kun je zeker wel besmet zijn geraakt, maar dat zou nu absoluut zichtbaar moeten zijn in een test. Wel is het de vraag of er tijdens het bloedonderzoek ook getest is op HIV. Als je dit niet zeker weet, dan kun je altijd nog eens een bloedonderzoek laten doen waarbij er wel ook getest wordt op HIV. Zo'n bloedonderzoek kun je gewoon bij je eigen huisarts aanvragen.

Ik hoop dat ik je een beetje van je zorgen af heb kunnen helpen!

Groetjes, Marensa

Anthony, 15-08-2014 16:00 #111
Hallo,

Ik heb enkele weken geleden 2 keer seks gehad met een meisje van 25 jaar na een date.
Ze vertelde me dat ze al enkele maanden single is, en ik in die periode haar 3de bedpartner was.
Ik hecht zelf nogal veel aan persoonlijke hygiëne en uitstraling.
Ik trim mijn schaamhaar erg kort, en rond mijn penis scheer ik me mooi glad. Het zelfde voor mijn balzak, die scheer ik ook met mesje en schuim glad. Nu hebben we seks gehad met condoom. Meerdere standjes gedaan.
Uiteindelijk voelde ik dat ze heel nat stond, en haar vaginaal vocht over het randje van het condoom kwam en ook mijn balzak daardoor helemaal vol vaginaal vocht hing. Is er kans dat ik daardoor HIV heb opgelopen? Aangezien ik mij tijdens de ochtend daar had geschoren en s nachts met haar seks had?
Dank je voor de reactie

Anthony 28 jaar Reactie infoteur, 18-08-2014
Beste Anthony,

je mag er vanuit gaan dat je geen risico hebt gelopen. Als je je in de ochtend hebt geschoren, dan kunnen er natuurlijk wat irritaties en beschadigingen (kleine wondjes) aan de huid ontstaan, maar die zijn tegen de avond zeker al dicht. Daarnaast heeft vaginaal vocht een aanzienlijk lagere concentratie HIV dan bijvoorbeeld bloed of sperma. Dit, in combinatie met het verhaal van jouw situatie, zorgt ervoor dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Groetjes, Marensa

Jeroen, 13-08-2014 11:09 #110
Beste,

Enkele weken geleden had ik sexueel contact met een onbekende vrouw.
Eerst manueel bevredigen daarna oraal en vaginaal contact gehad met condoom. Normaal is hierbij geen gevaar voor HIV infectie. Nu maak ik me echter wel ongerust omdat ik op dat moment geïrriteerde huid op men balzak had van zweten en waarschijnlijk krabben. Misschien zelfs een klein wondje.
Het vaginaal contact was kort we deden het staand. (doggystyle) Is er kans op HIV besmetting doordat mijn balzak haar vagina kon raken en zo in contact kwam met vaginaal vocht?
Achteraf het condoom gecontroleerd, deze was intact ook geen bloedsporen.
Ook geen wondjes aan mijn vingers. Het is misschien ver gezocht maar ik maak me behoorlijk zorgen. Reactie infoteur, 14-08-2014
Beste Jeroen,

zoals jij de situatie beschrijft is er inderdaad eigenlijk geen besmettingsgevaar geweest. Het condoom heeft je voor een heel groot deel beschermd, en de kans dat de eventuele wondjes op je balzak open waren is klein. Hierdoor heb je geen risico gelopen. Ik kan me wel voorstellen dat je je toch zorgen maakt. Als dit aanhoudt, of je blijft er toch steeds aan denken, dan zou ik je aanraden om toch een test te laten doen. Dat is dan vooral voor je eigen geruststelling, zodat je het los kunt laten.

Succes!

Groetjes, Marensa

M., 13-08-2014 09:11 #109
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb 2 dagen geleden sex gehad met een prostituee in Amsterdam op de Spuistraat. Ik was zenuwachtig en lette niet goed op. Tijdens de sex stopte ik even(ik stond) en zag dat het condoom op de grond lag. Ik ben dus in haar geweest zonder condoom. Zij deed er heel laconiek over en vond het niet erg. ze zei, maakt niet uit. Ik ben zo bang en gestresst dat ik al 2 dagen niet kan slapen en heb erg last van hyperventilatie omdat ik zo bang ben dat ik nu hiv besmet ben. Wat kan ik doen? Ik hou het niet vol om drie maanden te wachten. Help Reactie infoteur, 13-08-2014
Beste M.,

ik kan me heel goed voorstellen dat je nogal gestrest bent door de hele situatie. Over het algemeen kun je ervan uit gaan dat officieel erkende prostituees vrij zijn van SOA. Toch vind ik het persoonlijk wel vreemd van deze dame dat zij er zo laconiek over doet, gezien zij niet kan weten wat jij eventueel bij je draagt. Als zij dit bij iedereen zo doet, dan kan er toch een risico bestaan, ondanks dat zij waarschijnlijk op zeer regelmatige basis getest wordt.

Dus, het risico is klein, maar wel aanwezig. Ik zou je dan ook aanraden om toch een test te laten doen. Je hoeft niet drie maanden te wachten, maar je kunt direct een afspraak maken. Laat testen op alle SOA, zodat je overal zekerheid over hebt. Het is inderdaad zo dat je voor een zekere uitslag voor HIV het best wat langer kunt wachten, maar testen is nu toch de beste oplossing. Dan weet je nu waar je aan toe bent en eventueel kun je de test dan voor alle zekerheid over zes weken herhalen. Zeker om je zorgen voor nu weg te nemen zou ik dus gewoon direct een afspraak voor een test maken.

Heel veel succes, en ik hoop dat je zorgen snel minder worden!

Groetjes, Marensa

D., 07-08-2014 11:35 #108
Hey, vraagje. Ik heb oraal contact gehad met een man. Ikzelf ook een man. Ik had 2 ZEER kleine wondjes op mijn lul. De wondjes waren al een paar uur oud en bloedde niet meer. We hadden al wat gedronken en hadden al jacuzzi(chloor) gedaan voor we oraal contact hadden. Hoe groot is de kans dat ik die man heb besmet mocht ik hiv positief zijn? Reactie infoteur, 13-08-2014
Beste D.,

in het geval dat jij HIV zou hebben, is het risico op zich zeer klein. Dit omdat de wondjes al een paar uur oud waren en geen vocht uitscheidden. Wat mij meer zorgen baart is het feit dat je niet weet of je HIV hebt. Ik zou dit dus zeker laten testen, zodat je in de toekomst meer zekerheid hebt of het wel veilig is, zowel voor jou als voor de ander. Het risico dat de ander nu heeft gelopen is minimaal als het bij oraal contact is gebleven.

Groetjes, Marensa

L., 06-08-2014 11:22 #107
Iemand die me (hopelijk) gerust kan stellen? Mijn vriend is net 3 dagen terug van Salou, waar hij elk jaar naartoe gaat. Hij liep op het strand en trapte ineens in iets, het bleek een soort naaldje te zijn, maar niet echt een naald die diabeten gebruiken of drugsgebruikers… Toen hij terug was is hij meteen naar zijn dokter gegaan en die zei dat hij zich geen zorgen moest maken, dat de naald na 5 uur niet meer besmettelijk is omdat hij op het strand lag. Voor de zekerheid zouden ze binnenkort bloed afnemen. Nu is mijn vraag: Is hij al besmettelijk een week na de mogelijke besmetting? Reactie infoteur, 13-08-2014
Beste L.,

het is inderdaad zo dat je vriend geen risico heeft gelopen. HIV leeft niet in lucht of water, dus als er al besmet bloed op de naald aanwezig was, dan is er nog geen risico. Voor de eigen geruststelling wordt dan vaak toch een bloedonderzoek gedaan. Dit is waarschijnlijk ook de gedachte van de dokter. Dus, eigenlijk geen risico.

Om toch je tweede vraag ook te beantwoorden. Stel dat hij toch HIV opgelopen heeft, dan is hij besmettelijk vanaf het moment dat HIV in zijn lichaam zit. HIV is besmettelijk vanaf het moment dat iemand besmet is. Hier gaat helaas niet nog een hele periode overheen. Dit is ook vaak het lastige, vooral omdat iemand er vaak pas na een tijd achter komt dat deze besmet is geraakt. Je hebt namelijk niet direct symptomen en de eerste symptomen lijken vaak op griep. Daarnaast zijn er mensen die helemaal geen symptomen krijgen. Dus, een besmet persoon is direct besmettelijk.

Maar, nogmaals, er is eigenlijk geen risico, dus jij hoeft je zeker geen zorgen te maken.

Groetjes, Marensa

Jongeman1981, 05-08-2014 04:40 #106
Hoi Marensa,

ik ben een jongeman van 32 jaar en heb wisselend heterosexueel contact. In maart heb ik, geheel tegen mijn gewoonte in, onveilig contact gehad met een meisje waarvan ik haar soa/HIV status niet ken. Uiteraard heb ik haar van te voren meerdere malen gevragen of ze clean was en ze draaide er een beetje om heen en vertelde dat haar jaarlijkse uitstrijkje ook wordt nagekeken op soa/HIV. Achteraf vind ik dit een raar verhaal en is het ontzettend dom van mij om zonder te neuken natuurlijk!

Opzich heb ik geen klachten of symptomen gekent maar ik heb gelezen dat er ook mensen zijn die jaren lang niks ervaren. Heb de dame in kwestie nog meerdere malen gevragen naar haar status en of ze echt wel eerlijk tegen mij is geweest, eigenlijk werd ze daar kwaad om en zei dat ik niet moest zeuren en dat ze clean is.

Afgelopen donderdag heb ik al mijn moed verzameld en mij laten testen dmv plas en bloed. Op maandag weer contact opgenomen en men vertelde dat de uitslag nog niet bekend was, tegelijk deelde de assistente mij mede dat als het echt mis zou zijn ik alwel een bericht gekregen zou hebben. Ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee kan eerlijk gezegd, is het eventuele valse hoop of is dat echt zo het geval?

Loop met lood in de schoenen en kan aan niks anders meer denken. Heb nu hoofdpijn, buikpijn en slapeloze nachten (kijk naar het tijdstip van mijn bericht, .) Ben zo bang en kan mijn verhaal niet goed aan iemand kwijt. Alhoewel mijn huisarts ook al vertelde dat ik me ook weer niet te ongerust moet maken omdat HIV onder hetero's niet zo vaak voorkomt doe ik dat wel, ook de kans op eventuele besmetting is klein volgens mijn huisarts.

Hopelijk komt er spoedig een antwoord dat negatief is qua uitslag, …

Jongeman1981. Reactie infoteur, 13-08-2014
Beste Jongeman 1981,

ik kan me heel goed voorstellen dat je je toch heel veel zorgen maakt. Blijkbaar heeft het een behoorlijk effect op je dagelijkse doen en laten (inderdaad ook gezien de tijd waarop je je bericht hebt verzonden). Zoveel zorgen zijn absoluut niet goed voor je, dus ik hoop dat je snel gerustgesteld wordt.

Een SOA-test kan inderdaad gebeuren middels een uitstrijkje bij vrouwen, dus het is goed mogelijk dat er met het jaarlijkse uitstrijkje getest wordt op SOA. Toch is dit geen reden om zomaar aan te nemen dat zij niets heeft. Het kan zijn dat zij een week na haar uitstrijkje besmet is geraakt met een SOA, en dit komt dan uiteindelijk pas bij het uitstrijkje van over een jaar aan het licht als zij geen symptomen ervaart. Dus het is geen reden om zomaar aan te nemen dat ze clean is omdat ze 1x per jaar laat testen. Daar heb je helemaal gelijk in.

Ik kan me wel voorstellen dat het voor haar vervelend wordt als je het blijft vragen, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat jij het zeker wilt weten en dat je twijfelt aan haar verhaal. Zij kan zeggen dat zij clean is omdat zij geen symptomen heeft, maar dat wil helaas niet zeggen dat zij inderdaad clean is. Alleen een test kan dat bewijzen en die bewijzen van haar heb jij niet in handen. Ik begrijp je twijfel (en je zorgen) dus heel goed.

Het is vaak zo dat een slechte uitslag eerder wordt medegedeeld dan een goede uitslag. De assistente heeft hier wel gelijk in. Als direct blijkt dat er iets mis is, dan word je direct gebeld. Toch vind ik niet dat zij dit had mogen zeggen, vooral omdat ze het niet zeker kan weten. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel en juist daarom had ze de uitspraak niet mogen doen.

Ook de opmerking van de huisarts, dat je gerust kunt zijn omdat het niet veel voorkomt onder hetero's, vind ik erg ongepast. In verhouding komt het in Nederland inderdaad wel vaker voor onder homo's dan onder hetero's, maar dit betekent niet dat je zomaar gerust kunt zijn. Als jij als hetero onbeschermd seksueel contact hebt met een besmet persoon, dan loop je evenveel risico als een man die onbeschermd seksueel contact heeft met een besmette man. Het hoeft immers maar 1 persoon te zijn die je besmet, en dat kan een man of een vrouw zijn. Ik vind de stelling van de huisarts dan ook op de eerste plaats niet gepast en op de tweede plaats niet correct. Hij of zij kan jouw persoonlijk risico niet verwaarlozen omdat je hetero bent. Dat is onzin. Er zijn genoeg heteromannen die besmet zijn geraakt en dat komt mede door de stelling die jouw huisarts aanneemt. Het klopt gewoon niet.

Toch, jouw verhaal over het algemeen genomen, denk ik inderdaad dat er niets aan de hand is. Er is wel een risico, dus een test is heel goed geweest. Elk risico is een risico, hoe klein ook. Dat het dom is geweest (naar jouw eigen woorden) dat is achteraf misschien wel waar, maar het is ook goed voor te stellen dat je er vooraf niet aan denkt. Het gebeurt iedereen wel eens, en achteraf vindt ook iedereen het dom van zichzelf, maar uiteindelijk kun je er toch niks meer aan veranderen. Het is misschien wel een goede leer voor een volgende keer. Haal er een les uit, maar blijf niet zitten piekeren over hoe 'dom' het was, want daar word je zeker niet vrolijker van.

Ik hoop dat je je geen zorgen meer maakt!

Groetjes, Marensa

R., 04-08-2014 15:53 #105
Beste Marensa,
twee jaar geleden een meisje heeft mij gepijpt zonder condom, ik was niet klaar in haar mond, maar zij had keelpijn ( niet door de pijpen, zij was gewoon ziek voor me pijpen ), mijn vraag is:
1-als zij keelpijn heeft Is er risico op hiv besmetting?
2-beefen is er risico op hiv besmetting?
3-tot nu toe ik ben gezond en geen klackten maar ziet in mijn hooft, moet ik testen of niet?
erg bedankt
met vrindelijk groet Reactie infoteur, 04-08-2014
Beste R.,

ik begrijp je bezorgdheid. Het is niet prettig voor jezelf als je al twee jaar met dit soort zorgen in je hoofd loopt. Keelpijn in vaker een symptoom van de griep of verkoudheid dan dat het een symptoom is van HIV. Daarnaast kan een vrouw geen HIV overdragen door middel van orale seks bij een man, dus dit is al uitgesloten. Door beffen kan je wel HIV krijgen in de theorie, omdat er wel HIV in vaginaal vocht zit, maar in de praktijk is de concentratie HIV in dat vocht zo laag dat het eigenlijk niet besmet. Wel moet daarbij gezegd worden dat de situatie veranderd wanneer er menstruatiebloed bij zit, want hierin is de concentratie HIV groter.

Ik denk dat je geen risico hebt gelopen en dat je je zorgen uit je hoofd kunt zetten. Maar, er is een uitzondering. Als je weet dat het meisje op dat moment ongesteld was en jij hebt haar orale seks geboden, dan is het risico wel aanwezig. In dat geval zou ik wel voor alle zekerheid een test laten doen.

Ik hoop dat dit je vragen goed beantwoord heeft. Succes!

Groetjes, Marensa

John, 02-08-2014 19:23 #104
Beste Marensa, ik heb twee dagen geleden onbekend meid van 19jaar oud met haar sexy gehad zonder condoom. Ik heb een keer mijn penis in haar vagina gedaan toen werd ik bang wij hebben geen sexy meer gehad en haar vagina was heel erg droog. Kan ik daar besmet raken aan Soa? Bebankt alvast groetjrs John Reactie infoteur, 03-08-2014
Beste John,

je kan inderdaad besmet zijn geraakt met een SOA. Als dit meisje een SOA heeft, dan kan je al besmet raken met minimaal contact. Het maakt dat helaas niet uit of je een seconde, een minuut of een uur seksueel contact met haar hebt gehad. Het risico op besmetting is altijd aanwezig. Ik zou je dan ook aanraden om voor alle zekerheid een test te laten doen.

Succes.

Groetjes, Marensa

Sv, 31-07-2014 11:16 #103
Beste marensa.

heb namelijk een paar vraagjes als ge u wilt laten testen op soa's of op hiv moet je dan nuchter zijn? wat ik bedoel me nuchter
da je dan niks heb ge'eten of gedronken voor uw bloed te laten trekken?

en heb nog wa vraagjes heb namelijk vrijdag 25juli seks gehad zonder condoom.de moment zelf sta je er niet bij stil maar het is achteraf
da ik beginnen twijfelen ben had ik het maar nie beter met condoom gdn of gwn geen seks gehad. maar da is ook weeral achteraf lijk de meeste onder ons. ook al kende ik het meisje wa en zit zij volop in een relatie al een tijdje. en heeft de seks nie lang geduurd tss mij en haar denk ongeveer 5min nog nie ;-)
heb achteraf naar haar ook gesmst ook nie echt lief van me maar ik moest het weten. ;-)

me de vraag. ( ey ik heb nog 1vraag en srry da klink mss brut ma je heb toch niks van ziektes hi van onder ;S ) waarop zij terug schrijf.
exscuseer?! zoiets vraagde wel nie e ik heb geen ziektes ofzo.

ergens bied mij de gerust stelling maar echt gerust ben ik er ook weer nie in :/
maar tss weten en echt weten da is een groot verschil ook al zit je in een relatie.
zit nu al 5dagen op internet te zoeken naar mogelijke soa's de grootse soa is hiv of sero positief.
en hoe je da kan zien of je die soa wel degelijk hebt. maar voorlopig merk ik nog niks bij mezelf na bekan 1week van soa's ;-)
heb ook gelezen als je uw eigen wil laten testen bij de dokter of een centrum. da je best 3weken wacht na de daad voor zo een soa & hiv test te laten doen da je dan ook meer kunt zien in je bloed klopt da? of maakt da nie zoveel uit?
en pakt da de persoon het meisje dus hiv/sero heeft zonder da ze het weet hoeveel procent kans bestaat er dan da ik dit virus ook heb overgekregen na vaginaal contact of al heeft de seks nie lang geduurd.en ben ook nie klaar gekomen in haar.

laten jullie iets weten hier over?

alvast bedankt.

mvg. Reactie infoteur, 31-07-2014
Beste Sv,

voor een gewone SOA-test hoef je in principe niet nuchter te zijn. Als je voor een bloedonderzoek gaat, dan wordt in de meeste gevallen wel geadviseerd vroeg in de ochtend en nuchter te gaan, maar voor een SOA-test is dit geen vereiste.

Ik kan me wel voorstellen dat het meisje in kwestie je vraag via de sms niet zo gepast vond. Het is wel logisch dat je het wilt weten (al kun je achteraf toch niets meer doen aan het feit dat je dan misschien besmet bent geraakt), maar voor veel mensen is het een vraag die toch wel wat taboe is. Misschien is het een goed idee om er in de toekomst, mocht het nog eens gebeuren, in een persoonlijk gesprek erover te praten, zodat het niet zo ruw overkomt. De vraag of iemand een SOA heeft is overigens een heel normale vraag, al stel je die meestal vooraf aan seksueel contact. Het gaat waarschijnlijk ook om de manier waarop de vraag wordt gesteld.

Om besmet te raken met een SOA is seksueel contact nodig. Hiervoor maakt het niet uit of het 5 seconde, 5 minuten of 5 uren duurt. Contact is contact, en als iemand een SOA heeft dan is ieder contact voldoende om het over te dragen. Er valt dan ook niet te spreken van hoeveel procent kans of risico je op besmetting hebt. Het risico is er of niet, een middenweg is er niet. Als ik zou spreken van percentages, dan is 5% risico even ernstig als 95% risico, omdat ieder risico voldoende is om daadwerkelijk besmet te zijn geraakt en zelfs bij 0,1% risico is een test nodig. Ook maakt het voor een besmetting helemaal niet uit of je wel of niet bent klaargekomen, in een persoon of niet in een persoon. Dit is niet relevant. Het gaat echt om het contact tussen lichaamsvochten.

Als jij niet 100% zeker bent dat het meisje nergens mee besmet was, dan kun je voor de zekerheid een test laten doen. Sommige SOA laten namelijk direct symptomen zien, anderen pas na maanden en er zijn SOA die helemaal geen symptomen veroorzaken, maar wel aanwezig en besmettelijk zijn. Dus, als je echt het zekere wilt nemen, dan zou ik toch even een test laten doen.

Succes!

Groetjes, Marensa

Brobje, 27-07-2014 14:52 #102
Hallo,

Er was een persoon die flink met consumptie sprak. Vervelend genoeg kwam er een flinke druppel in mijn oog terecht. Ik weet dat in speeksel bijna geen HIV virussen bevat maar er kan nog bloed bij zitten. Stel dat er bloed bij zitten, zou dat mij dan kunnen besmetten?

Groet,

Brob Reactie infoteur, 28-07-2014
Beste Brob,

besmetting vind plaats door direct contact tussen twee lichaamsvochten waarvan er 1 besmet is. Speeksel is hierbij inderdaad uitgesloten. Wanneer er bloed in speeksel zit, dan is het wel mogelijk dat het besmettelijk is, al moet je dan wel spreken van een aanzienlijke wond in de mond, waar veel bloed bij vrij komt. Bijvoorbeeld na het trekken van een kies of een tand. In theorie is het dus mogelijk dat men besmet raakt door iemand met een open wond in de mond die met veel consumptie spreekt. Echter, in de praktijk is het risico eigenlijk te verwaarlozen. Als je het echt heel zeker wilt weten, en dat is dan vooral om jezelf gerust te stellen zodat je er niet mee bezig blijft, kun je altijd een test laten doen. Maar, nogmaals, dit is alleen om voor jezelf te bevestigen dat er niets aan de hand is.

Succes!

Groetjes, Marensa

Marc, 26-07-2014 23:34 #101
Ik zit een beetje ergens mee. Ik heb vandaag namelijk seks gehad met een meisje. op een gegeven moment zag ik allemaal bloed op me been, handen en schaamgedeelte. Ik had het idee dat zij ongesteld was, maar ze heeft er niks over gezegd, waarschijnlijk omdat ze er zich voor schaamde. Ik had alles gelijk weg gehaald met een papiertje. Nu ben ik een beetje bang dat ik een soa opgelopen heb. We hebben het wel veilig met een condoom gedaan, en ik had geen wondjes op de plekken waar het bloed terecht kwam. Maar toch zou ik graag willen weten of ik eventueel risico gelopen heb. Reactie infoteur, 27-07-2014
Beste Marc,

het is begrijpelijk dat je je een beetje zorgen maakt. Het hoeft niet zo te zijn dat het meisje ongesteld was. Het is ook mogelijk dat zij door de gemeenschap is gaan bloeden. Dit komt vaker voor en is niets ernstigs, behalve dat het heel vervelend is. Als je zeker bent dat jij geen wondjes hebt en je weet zeker dat er geen bloed rond je geslachtsdeel terecht is gekomen (dus dat het condoom goed is blijven zitten), dan hoef je je geen zorgen te maken. Als je je hier echt zorgen om blijft maken, dan kun je natuurlijk altijd voor je eigen bevestiging toch even een test laten doen.

Groetjes, Marensa

Mike, 24-07-2014 01:17 #100
Goedendag,
De afgelopen week is een vriend van mij overleden aan de gevolgen van aids. Hij had last van bloedingen in zn mond en ogen als gevolg van acute leukemie. Tijdens zijn sterfbed heb ik zijn hand vastgehouden en hem een kus op zn hand gegeven. Vervolgens maak ik mij erg zorgen omdat ik 2 wondjes op mn handen had. 2 brandwondjes van het koken. Er was verder aan zijn handen geen bloed te zien, alleen vieze nagelranden, waar eventueel wel bloedresten onder zaten. Mijn vraag is of ik kans heb gelopen op een eventuele hiv infectie. De wondjes op mijn handen waren niet erg groot en niet aan het bloeden. Uiteraard had ik beter handschoenen kunnen gebruiken en voorzichtiger moeten zijn, maar dat is nu te laat. Ik zou graag willen weten of ik eventueel risico heb gelopen.

Met vriendelijke groet,
Mike Reactie infoteur, 25-07-2014
Beste Mike,

op de eerste plaats natuurlijk gecondoleerd met het verlies van een vriend!

Als het gaat om vuil onder de nagels of eventuele bloedresten onder de nagels van bijvoorbeeld krabben, dan kan ik je gerust stellen. Dit vormt voor jou geen enkel risico. Vuil in geen geval, en oud bloed bevat geen levend virus. Ik begrijp wel dat je je zorgen maakt omdat je zelf last had van wondjes. Het is goed om te weten dat alleen open wondjes een gevaar kunnen vormen. Je moet er vanuit gaan dat wondjes waar nog iets uitkomt als je er zacht in knijpt (zoals bloed of vocht) een opening kunnen zijn. Omdat je omschrijft dat de wondjes eigenlijk al dicht waren denk ik niet dat je je hier zorgen om hoeft te maken. Daarnaast hadden deze wondjes dan echt in aanraking moeten zijn geweest met open wondjes van zijn kant, en dit lijkt me heel onwaarschijnlijk. Ik denk dat het veilig gezegd kan worden dat je geen risico hebt gelopen.
Ik begrijp je insteek van handschoenen gebruiken, maar aan de andere kant zou dit mij persoonlijk (als ik in jouw schoenen zou staan) geen prettig gevoel geven. Je wilt niet de hand van je vriend vasthouden bij overlijden met handschoenen aan. Mij persoonlijk zou dit een heel naar en misschien zelfs respectloos gevoel geven, dus ik kan me er ook alles bij voorstellen dat jij deze keuze niet hebt gemaakt.

Maak je geen zorgen over een besmetting, en natuurlijk heel veel sterkte de komende tijd!

Groetjes, Marensa

Birgit, 23-06-2014 11:49 #99
Hallo, ik ga in september een rondreis doen door Kenia & Tanzania, en kom ook bij stammen terecht. Nu heb ik ook dikwijls kleine wondjes aan mijn vingertoppen door de velletjes er af te trekken. Kan ik hierdoor besmet geraken als ik een ander persoon een hand geef, of een kindje me aanraakt? (ik kan toch moeilijk op voorhand vragen of die persoon besmet is he). Alvast bedankt. Reactie infoteur, 24-06-2014
Beste Birgit,

het is inderdaad niet erg gepast om op voorhand te vragen of iemand besmet is ;)
Als je veel last hebt van open wondjes aan je vingers, dan is het wel nodig extra zorgvuldig te zijn. Zolang de wondjes open zijn, vormen deze een toegangsweg voor het virus. Echter, het wondje moet dan wel direct in contact komen met een open wond van iemand die besmet is. Over het algemeen gebeurt dit niet zomaar. Niet voor niets is gemeenschap de nummer 1 veroorzaker van HIV, en staat iemand een hand geven niet eens op de lijst van grootste besmettingsrisico's. Als je jezelf goed verzorgt als je daar bent, en open wondjes met een pleister afplakt, dan is er niets aan de hand.

Alvast heel veel plezier tijdens de rondreis. Geniet ervan!

Groetjes, Marensa

Knipwih, 18-06-2014 18:41 #98
Beste,

Heb een vraagje ivm besmetting via een zeer klein wondje (splinter). Op de werkvloer moet ik veel samenwerken met verschillende colega's en we gebruiken altijd hetzelfde materiaal. Ik had een zeer klein wondje op mijn vinger van één dag oud en er stroomt geen bloed uit 'het is een houdsplinter van 4mm dat in mijn vinger zit en is wat ontstoken (het staat een beetje roodachtig maar als je er niet op let val het zelfs niet op)

Mijn vraag is : kan ik besmet worden als er iemand anders een wond heeft en hetzelfde materiaal gebruikt als ik om hetzelfde moment? zelf heb ik nog geen bloed gezien op het materiaal en mijn wond zelf maar soms kan er misschien bloed op het materiaal zitten zonder dat je het weet, Kan men zo ook besmet worden of heb je meer grotere hoeveelheden bloed nodig?
Mijn wond is niet groter dan 5mm en het bloed niet maar wel wat ontstoken door die splinter dat er in zit.

Groeten Reactie infoteur, 19-06-2014
Beste Knipwih,

in principe levert het gebruik van dezelfde materialen, werktuigen, machines, gereedschappen, pennen, potloden enz geen gevaar op. Dit heeft vooral te maken met het feit dat HIV niet leeft buiten het lichaam. Bloed dat aan materialen zit is dan ook niet (meer) besmettelijk. Wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken. Open wondjes, hoe klein ook, kunnen wel een poort vormen voor HIV om binnen te komen. Maar, voor de duidelijkheid, er is dan wel direct contact nodig met het lichaamsvocht van een besmet persoon. Volgens de normale gang van zaken op het werk loopt je dus zeker geen risico.

Groetjes, Marensa

Bart, 14-06-2014 20:31 #97
Tijdje terug was ik op mijn werk, in de werkplaats aan het werken toen een persoon naast mij een voorwerp (een lager) op tafel legde, helaas had hij een snijwondje door dat voorwerp waarvan hij bloede, 1 a 2 min later legde ik dit voorwerp weg. vlak erna krapte ik me even in mijn oor en toen besefte ik dat dit misschien niet zo slim was. Nu ben ik een beetje ongerust en weet ik niet of HIV ook via je oren een doorgang kan hebben?

Waarom ik z'n grote angsten heb is omdat ik uit zijn mond weet dat deze persoon vrije gemeenschap heeft met verschillende mensen die de persoon ook niet kent van op campings en internet… Deze persoon heeft ook wel uitslag en in korte tijd serieus afgevallen. Zelf vind ik het dan moeilijk om te vragen of de persoon HIV zou kunnen hebben, lijkt me onrespectvol. Zelf heb ik nu ook uitslag op mijn handen rode bultjes die jeuken en 1 onder de buik rood/paars met een wit punt in. heb ook al enkele dagen last van de darmen en kreeg via de dokter een medicatie die na een hele tijd innemen niet werkt. Reactie infoteur, 19-06-2014
Beste Bart,

ik kan me voorstellen dat je het niet prettig vindt om dit zo op de man af te vragen. Het komt inderdaad al snel respectloos over. Gelukkig kan ik je zeggen dat er geen mogelijkheid is dat je besmet bent geraakt. Zelfs al zou deze persoon HIV hebben, dan nog is er geen direct contact geweest tussen jou en hem. HIV leeft niet in lucht of water, dus na het verlaten van het zogenaamde 'thuislichaam' is het zeer snel niet meer besmettelijk. Het bloed had zijn lichaam al enige tijd verlaten. Daarnaast is er geen direct contact geweest met een wondje bij jou. Er is dus geen risico. Wel vind ik dat, gezien de klachten die je hebt, wel even langs de huisarts moet voor verder onderzoek. Zeker een rood/paarse plek met een witte punt is wel een onderzoek waard, omdat het toch ergens vandaan moet komen.

Succes!

Groetjes, Marensa

Jazmin, 09-06-2014 00:16 #96
Hoi,

Ik heb sex gehad met een jongen, onveilig en ook orale seks. Toen kwam ik in de avond thuis en had ik last van keelpijn en slikken en de dag erna was ik een beetje verkouden niet heel erg gewoon een beetje. nu 2 dagen verder ben ik nog steeds een beetje verkouden. Kan het zijn dat ik hiv heb of is het onmogelijk dat ik gelijk dezelfde dag last krijg van mn keel etc?

groetjes Reactie infoteur, 12-06-2014
Beste Jazmin,

aan de hand van de symptomen valt helaas niet te zeggen of je wel of geen HIV hebt opgelopen. Er zijn mensen die heel snel veel last hebben van symptomen, maar er zijn ook mensen die helemaal geen symptomen ontwikkelen. Dat je klachten ervaart, dat hoeft niet te wijzen op HIV. Het kan ook toevallig zijn en misschien was deze jongen ook wel wat verkouden en heeft hij je daarmee aangestoken. Nadeel is dat het niet zeker te zeggen is dat je niet besmet bent geraakt. Onveilige seks is altijd een risico. Om het zeker te weten zou ik even een test laten doen.

Heel veel succes.

Groetjes, Marensa

Roy, 05-06-2014 20:22 #95
Hoi Marensa,

Ik heb in Amsterdam sex gehad met een prostitué. Nu heb ik nogal last van dwangneuroses en maak ik me ontzettend zorgen om de dingen die rationeel niet betekenisvol lijken. Tijdens de sex heb ik namelijk met mijn duim over haar vagina/clitoris gewreven. Terwijl ik aan mn wijsvinger een 2 dagen oud wondje heb, waarvan ik meende dat t al dicht was. Daarna heb ik mijn handen met een vochtig doekje schoongemaakt en vervolgens met de dettol die ze bij haar wasbakje had staan. Desalniettemin ben ik dus bang dat ik alsnog daarna toen ik met mijn duim langs het wondje kwam iets heb kunnen oplopen wat wellicht in het vaginaal vocht gezeten heeft (stel dat het wondje niet echt dicht was?). Ik weet dat het heeeel erg ver gezocht is, maar in dit soort situaties zoek ik vanwege de dwang toch altijd ergens een soort bevestiging/professioneel inzicht. Dusja, de vraag die je hier natuurlijk wel uit af kunt leiden: is het mogelijk/grote kans dat ik door t raken van t wondje met mijn duim, voor of na het wassen, hiv of aids of iets dergelijks heb opgelopen?

Groetjes Reactie infoteur, 12-06-2014
Hoi Roy,

het is heel vervelend als je je zoveel zorgen om iets moet maken, zeker als het om je gezondheid gaat. Ik begrijp dat je, mede door je dwangneurose, een bevestiging nodig heeft van iemand die persoonlijk nergens bij betrokken is. Ik zal je daarom een zo helder mogelijk antwoord geven, in de hoop dat het jou verder helpt.

Op de eerste plaats zijn prostituees in Amsterdam (de officiële prostituees) heel betrouwbaar als het om SOA gaat. Zij worden zeer regelmatig getest en gaan altijd zorgvuldig te werk. Daarnaast mogen zij niet actief zijn wanneer er een vermoeden bestaat dat zij iets besmettelijks bij zich dragen. Met het oog daarop zou je geen risico hebben gelopen.
Op de tweede plaats ga jij zelf duidelijk ook heel schoon en hygiënisch met je eigen lichaam om. Dit is natuurlijk heel goed, en het verkleint ook het risico op besmettingen. Om besmet te kunnen raken met HIV is direct contact nodig tussen besmet lichaamsvocht en net besmet lichaamsvocht. Hierbij is speeksel overigens uitgesloten. Het wondje dat jij op je vinger had was zeer waarschijnlijk al dicht en biedt daarmee geen toegang voor ziekten en aandoeningen. Daarbij kan denk ik ook wel gezegd worden, op basis van hoe jij met jezelf omgaat, dat je een pleister zou dragen als het wondje nog wel af en toe bloed of vuil af zou geven. Alles bij elkaar genomen heb je geen risico gelopen. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Groetjes, Marensa

Jannick, 29-05-2014 13:16 #94
Ik ben met voetballen in aanvaring gekomen met een jongeman die mogelijk geïnfecteerd is met het HIV-virus. Beide onze knieën lagen open alvorens het contact plaatsvond (het voetbalplan was erg droog waardoor bij de minste tackle schaafwonden ontstonden, beide schaafwonden waren vrij groot). Het contact was een korte aanraking van mijn (open) knie met zijn (open) knie. Nu zijn wij in de derde week sinds het contact en vertoon ik koude rillingen, hoofdpijn, keelpijn, Cie elk wel geleidelijk zijn komen opzetten en slechts 4 dagen geduurd hebben. Al maak mij wel zorgen, wond op wond contact is immers een mogelijke wijze van besmetting voor HIV, al zijn er in de sport blijkbaar zelden gevallen terug te vinden van infectie. In welke mate dien ik mij zorgen te maken? Reactie infoteur, 30-05-2014
Beste Jannick.

het is helaas niet te zeggen in welke mate je je zorgen moet maken. Je maakt je immers zorgen of niet. Een echte middenweg is er eigenlijk niet, evengoed als dat je niet een beetje geïnfecteerd kunt zijn. Als er direct wond-op-wond contact is geweest, dan is er altijd aanleiding om je te laten testen. Je weet niet zeker of deze persoon iets bij zich draagt, dus je kunt niets uitsluiten. Het lijkt me daarom goed dat je je laat testen, gewoon voor alle zekerheid.

Succes!

Groetjes, Marensa

Anne, 21-05-2014 19:32 #93
Goedenavond, ik werk in een tandartspraktijk en ik ben zo bang voor een hiv besmetting. Ik heb vandaag niet met bloed gewerkt, mijn handen iedere keer gewassen en gedesinfecteerd en toen ik weg ging heb ik mijn handen nog 2x gewassen. Drie kwartier later kwam ik thuis en wilde ik gaan douchen, ik zag een ingegroeide haar op mijn venusheuvel en ik heb een pincet gepakt om de haar te verwijderen, en daarna het pus eruit geknepen. Er kwam toen ook een beetje bloed uit (mijn eigen bloed). Kan ik een hiv besmetting hebben opgelopen? Ik heb namelijk niet mijn handen gewassen toen ik thuis kwam maar wel voor het verlaten van stage. Ook zat er een beetje vuil onder mijn nagels (geen bloed) + ik heb de hele dag handschoenen gedragen. Reactie infoteur, 22-05-2014
Beste Anne,

ik kan je gerust stellen. Je hebt absoluut geen risico gelopen. Om besmet te raken is er direct contact nodig tussen lichaamsvochten. Stel dat iemand in de praktijk besmet was en er is hiervan iets onder je nagels terecht gekomen (bijvoorbeeld), dan is het virus al dood. HIV kan niet leven in lucht of water, en is dus alleen besmettelijk bij direct contact.

Toevallig heb ik zelf als tandartsassistente gewerkt, jaren geleden. Mijn ervaring is dat mensen die HIV hebben (en het weten) dit aangeven in de praktijk. Bij ons was het zo dat als deze mensen een afspraak wilde maken, dan dit altijd voor de pauze of als laatste van de dag was, zodat alles extra goed schoongemaakt kon worden. Nu komen er lang niet in alle praktijken mensen met HIV, maar als je in dit vak verder gaat, dan krijg je misschien in de toekomst te zien hoe dat gaat met mensen met HIV, die immers ook gewoon naar de tandarts moeten kunnen gaan. Je loopt ook dan absoluut geen risico. Maak je geen zorgen.

Succes met je stage!

Groetjes, Marensa

Mark, 19-05-2014 03:24 #92
Goedendag,

Ik heb een aantal weken geleden sex gehad met een prostituee in amsterdam. Ik heb met condoom gevreeen maar wij hebben elkaar oraal bevredigd. Een paar dagen daarna kreeg ik klachten. Een pijnlijke balzak, last van de liezen en een branderig gevoel. Ik heb vervolgens 2 pillen azitromycine gehad bij de huisarts en het pijnlijke gevoel in mn scrotum verdween. Nu kreeg ik ongeveer een week later nieuwe klachten. Nachtzweten en een gevoel van algehele malaise. Net alsof mijn lichaam in brand staat. Griepachtig. Ook heb ik een klein zweertje op de lippen. Ik ben heel erg bang en ik ben ook al bij de ggd geweest. Wat denk u?

Mvg,
Mark Reactie infoteur, 20-05-2014
Beste Mark,

prostituees die in Amsterdam professioneel en officieel hun beroep uitoefenen worden zeer regelmatig getest, besteden alle nodige aandacht aan veiligheid voor zichzelf en hun klanten, en zorgen voor alle nodige hygiëne. Deze prostituees dienen zich aan strenge voorschriften te houden om hun beroep te mogen uitoefenen, en dit doen zij ook. Met dat in het achterhoofd is het niet aannemelijk dat je ergens mee besmet bent geraakt door het seksueel contact met deze dame.
Wanneer de huisarts en de GGD goed onderzoek hebben verricht, en de tests zijn negatief, dan kun je er vanuit gaan dat de klachten op toeval berusten. Als je toch twijfelt, laat dan nog eens een bloedonderzoek / SOA-test uitvoeren om zekerheid te krijgen. Onzekerheid kan ook lichamelijke klachten teweeg brengen, waarmee dit in verband kan staan. Misschien is je angst dat je iets hebt opgelopen onbewust zo sterk aanwezig, dat je er letterlijk ziek van wordt. Ik zou je daarom aanraden nog eens een test te laten uitvoeren om jezelf rust te gunnen.

Groetjes, Marensa

Wim20 (infoteur), 06-04-2014 23:07 #91
Ik heb 3 maanden na risicocontact een negatieve test gehad op hiv, maar een week nadien werd ik ziek, griep longontsteking met lichtjes bloed overgeven. Kan dit nog te maken hebben met hiv meer dan 3 maanden na risicocontact?

alvast bedankt

Bangerik, 04-04-2014 21:38 #90
Ik heb een prikje gehad van de dokter voor vitamine b12. Ik heb een hele grote vrees voor hiv, heel dom eigenlijk maar maak mij er toch wel zorgen om. Voordat de dokter mij het prikje gaf ging ze even naar de wc. Stel dat de dokter geinfecteerd is en ze zich zelf even me de naald prikt en daarna de medicijn in doet en mij prikt. Is er dan kans besmet te zijn geraakt? En ik zag haar de spuit wel uit een verpakking halen maar is de naald daar dan direct bij of is die altijd apart? alvast bedankt Reactie infoteur, 07-04-2014
Beste bangerik,

er zijn heel veel mensen met een angst voor HIV. Hier is niets doms aan, en het is goed om te weten dat hier heel goede behandelingen voor zijn. Een angst, ongeacht wat voor angst, kan je heel erg belemmeren in je dagelijks leven, dus als je hier echt last van hebt, dan zou ik je in elk geval aanraden je te laten behandelen tegen deze angst. (vaak neurotherapie)

Er worden in praktijken diverse soorten naalden gebruikt. In de meeste gevallen is het zo dat de naald en de spuit los van elkaar zitten, maar in bepaalde gevallen, en zeker wanneer er al vloeistof in de spuit zit, is het zo dat de spuit al helemaal compleet is. Ik neem ook aan dat de dokter de spuit niet heeft meegenomen naar de wc, en zich daar dus niet al heeft kunnen prikken met de spuit. Een spuit wordt altijd in bijzijn van de patiënt geopend en verlaat de kamer niet voordat deze ook gezet is bij de patiënt. Dat is dus onmogelijk. De enige mogelijkheid die er zou zijn, dat is dat zij zich eerst prikt en daarna direct jou prikt, of dat zij een open wondje had en hiermee in aanraking is geweest met het wondje van de prik. Eigenlijk is dit allemaal heel onmogelijk, en hoef je je zeker geen zorgen te maken om besmetting.

Groetjes, Marensa

Cm, 27-03-2014 18:58 #89
Beste,
Een aantal maanden geleden op mijn had ik bij toeval een snijwondje (1 cm) het bloede een beetje maar is gestopt na een korte tijd. daarna was ik al gauw vergeten dat ik een wondje had en had daar geen pleister opgelegd. Na moest ik een deur openen maar, maar vlak voor heeft er iemand anders ook de deur opengedaan met dezelfde deurklink. Natuurlijk besefte ik kort daarna dat ik met mijn snijwond dat niet meer bloede ook aan diezelfde deurklink heb geweest, ik keek naar mijn vingen en ik zag geen bloed van een ander. mijn vraag is kan ik toch besmet zijn geweest als er toch bloed aanwezig zou geweestv zijn ook al is het zo weinig dat ik het niet ziet op mijn vinger of snee? Reactie infoteur, 29-03-2014
Beste Cm.,

het risico op besmetting is bijzonder klein, en dat is gebaseerd op meerdere factoren. Op de eerste plaats was jouw eigen wond al dicht, waardoor de toegang voor het virus gesloten is. Daarnaast was er geen duidelijk bloed van een ander in de buurt en tot slot leeft het virus niet buiten het lichaam. Als er besmet bloed aan de deurklink zou zijn gekomen voordat jij deze vastpakt, dan bevindt het virus zich niet meer in een lichaam, waardoor het virus doodgaat. In lucht en water leeft HIV niet. Je hebt dus geen risico gelopen. Geen zorgen.

groetjes, Marensa

Jeroen, 27-03-2014 16:01 #88
Beste Marensa,

Ik heb sex gehad met een onbekende vrouw. We gebruikten een condoom. Zij ging bovenop en toen gebeurde er iets wat ik nog nooit had meegemaakt. Ze ging squirten! En niet zo'n klein beetje ook. Het hele bed was drijf en drijfnat!
Toen ze klaar was deden we een ander standje en ik merkte op dat het condoom bijna was afgezakt! Ik schrok mij kapot.
Hij hing nog net over mijn eikel.

Een paar dagen later kreeg ik op mijn penis erg veel smegma vorming wat ik normaal nooit heb. Heb er geen wondjes.

Twee weken later werd ik ineens flink ziek. Kreeg 's nachts erg veel speekselaanmaak wat erg onaangenaam en misselijkmakend is. De volgende dag had ik pijn in mijn keel en een naar kuchje, pijn achter mijn ogen, kaakholteontsteking en flink verkouden en hierdoor denk ik ook koppijn, 's nacht erg veel gezweet maar ik voelde mij koud, en het meest vreemde: mijn tandvlees werd knalrood. Zowel boven als onder. Ontstoken ofzo? En deed erg pijn. Heb het niet kunnen meten maar misschien had ik ook wel koorts. Dit hield een dag of 3/4 aan met daartussen ook momenten dat ik mij weer beter voelde.

Op dat moment zei dit mij niets. Ik was op vakantie in Bali en daar kun je van alles oplopen.
Sinds ik thuis ben even op internet gekeken en dat is effe schrikken!

Kan het zijn dat ik besmet ben met HIV?
Zijn dit typische kenmerken voor mensen die wel positief bleken te zijn?
En een algemene vraag: is squirtvocht besmettelijk?

Ben ontzettend bang en voel mij een idioot.

Groet,
Jeroen Reactie infoteur, 29-03-2014
Beste Jeroen,

ik kan me heel goed voorstellen dat je je nu toch wel zorgen maakt. Toch vind ik het op de eerste plaats geen reden om je een idioot te voelen. In principe heb je alle veiligheidsmaatregelen genomen door een condoom te gebruiken. Dat een vrouw gaat squirten, dat is een mogelijkheid waar geen enkele man (of vrouw) redelijkerwijs rekening mee houdt. Ik denk dus persoonlijk dat je alle het nodige hebt gedaan om jezelf te beschermen op basis van wat je van gemeenschap met een onbekende vrouw verwacht.

De ontstekingen die je hebt gehad, die zijn inderdaad wel heel bijzonder. Vooral omdat alles tegelijk komt. Rood tandvlees (dat ook kan bloeden, maar in elk geval pijnlijk of beurs aanvoelt) is inderdaad ontstoken. Het kan een uitwerking zijn van andere ontstekingen, als je kaakholteontsteking, waardoor alles een beetje op toeval berust. Heel vervelend toeval, dat wel, maar het blijft toeval. Toch zou ik je wel aanraden een test te laten doen, vooral omdat het niet per se toeval hoeft te zijn. In geval van besmetting kan iemand in de eerste periode na besmetting diverse symptomen krijgen, waarvan er veel wat lijken op griep- of verkoudheidssymptomen. Als het gaat om besmetting, dan is het makkelijk om aan te houden dat alle lichaamsvocht besmettelijk is, met uitzondering van speeksel. Vaginaal vocht is besmettelijk. Daarnaast is het wel nodig dat besmet lichaamsvocht in aanraking komt met jouw lichaamsvocht (dat zich in je lichaam bevindt) om te kunnen besmetten. Denk aan openingen als via de mond, via wondjes of de penis.

Ik durf, op basis van deze informatie, niet zeker te zeggen dat je niet besmet bent geraakt, en daarom wil ik die verantwoording ook niet dragen. Het lijkt mij heel verstandig om een test te laten doen, zowel voor je eigen gezondheid als die van anderen. Je kunt het maar beter zeker weten, en dan hopelijk de bevestiging krijgen dat er niets aan de hand is. Dan kun je de zorgen loslaten. Een test kan je gewoon via de huisarts aanvragen en is 100% discreet. Dat is toch wel prettig om te weten. Daarnaast hoef je hier overigens ook geen reden aan te geven. Er zijn zelfs mensen die ieder half jaar een test laten doen, gewoon om het zeker te weten zonder een duidelijke aanleiding te hebben.

Ik wens je heel veel succes, en ik hoop dat je je zorgen snel los kan laten!

Groetjes, Marensa

R., 17-03-2014 19:04 #87
Hoi, 2 weken geleden ben ik in het Caribisch gebied gepijpt door een prostituee. ik voelde me zwaar kut en kreeg de dagen na terug komst geen hap meer door mijn keel. ik ben al getest op chlamydia en gonorroe maar die heb ik niet! wel antibiotica gekregen maar dat was meer voor mijn geruststelling! nu heb ik een paar dagen na de kuur een ontsteking in mijn mond gekregen wat wel wat lijkt op spruw( moet er wel bij zeggen dat ik al ruim een maand geen fruit of vitaminen had gegeten! ik heb een stress niveau van 1000% word helemaal gek denk zelfs al aan zelfmoord! de vrouw in kwestie was wel schoon, ze spoelde netjes haar mond na afloop en waste haar handen met antibacteriële zeep. hoe groot is de kans op besmetting?aangezien in het Caribisch gebied veel mensen hiv hebben Reactie infoteur, 18-03-2014
Beste R.,

jeetje, je zorgen gaan wel heel erg ver! Het is niet goed als je je zoveel zorgen maakt dat je hele leven en dagelijks functioneren erdoor verstoord wordt. Dan heb ik het nog niet over de gedachten aan zelfmoord, wat natuurlijk bijzonder ernstig is. Als je het niet los kunt laten, ook niet na mijn antwoord, dan zou ik je wel aanraden hiervoor hulp te zoeken. Het is het absoluut niet waard om je zo slecht door te voelen. Dus dat op de eerste plaats. Zorg goed voor jezelf!

Dan, over het onderwerp, belangrijk om te weten is dat speeksel in geen geval kan besmetten met HIV. In speeksel zit wel HIV wanneer iemand dit heeft, maar de concentratie is te laag om het over te kunnen brengen aan de ander. Als zij jou gepijpt heeft, en er is verder niets gebeurd, dan is de kans groot dat er echt alleen contact is geweest met haar speeksel, en dat betekent dat jij totaal geen risico hebt gelopen. Om te besmetten moet er echt direct contact zijn geweest met haar lichaamsvocht, anders dan speeksel. Vaginaal vocht en bloed zal geen sprake van geweest zijn, dus dan hoef je je echt geen zorgen te maken.

Daarnaast zegt de manier van haar handelen heel veel over haar. Je hebt gezien dat zij heel hygiënisch schoon was, en ook extra zorg aan de hygiëne besteedde achteraf. Dit zegt vooral dat zij heel goed zorgt voor haar eigen welzijn, en dat zij zich er bewust van is dat zij iets kan oplopen als zij niet goed voor zichzelf zorgt.

De ontstekingen (of pijnlijke pitjes/bultjes) in je mond kunnen zeker komen van een tekort aan voedingsstoffen. Dit is zeer waarschijnlijk een toevalligheid. Daarnaast kan een antibioticakuur ook nadelige bijwerkingen hebben, waardoor je misschien de verkeerde ideeën krijgt. Het lijkt me, gezien de situatie, dat je je echt voor niets zorgen maakt en dat er niets aan de hand is. Als je er toch mee bezig blijft, laat dan gewoon een test doen om je bevestiging te krijgen. Misschien dat je je dan wat rustiger voelt.

Ik hoop dat je je na het lezen hiervan iets beter voelt, en dat het je helpt het een beetje los te laten. Het is heel vervelend om met dit gevoel rond te lopen, dus denk vooral om jezelf en als jij echt bevestiging nodig hebt van een arts, vraag dan gewoon een test aan. Daar is niks mis mee.

Ik wens je heel veel succes/sterkte!

Groetjes, Marensa

P., 05-03-2014 14:39 #86
Een drietal weken geleden heb ik onbeschermd seksueel contact gehad. Eerst bleef het enkel bij "aftrekken", maar ongeveer een uur later heb ik ook oraal seksueel contact met hem gehad. Hij is toen niet klaargekomen. Verder is er niets gebeurd. Een tweetal dagen later voelde ik me extreem moe maar maakte me niet onmiddellijk zorgen omdat ik een week ervoor ook al vermoeidheidsklachten had. Toen ik begon te kijken op het internet stuitte ik op HIV en begon me plots enorm zorgen te maken. Hoewel ik op dat moment maar één symptoom had, vermoeidheid, realiseerde ik me wel dat ik een afte had in mijn mond maar kon me niet meer herinneren of ik die al had op het moment van het seksueel contact. Hoewel de kans op besmetting zeer klein is bij orale seks maak ik me toch enorm zorgen omdat er dus een "poort" was waar het virus kon binnendringen. Een paar dagen later begon die vermoeidheid te minderen maar begon ik wel keelpijn te krijgen en gezwollen lymfeklieren in de hals. Wat mij opnieuw deed panikeren. Toen ik die jongen vertelde over mijn "symptomen" verzekerde hij me dat het niets was en dat hij zich zelf een paar maanden ervoor had laten testen en zijn test was negatief. Tussen die test en mij heeft hij maar met één iemand anders seks gehad waarbij hij een condoom gebruikte en er geen oraal seksueel contact geweest was. Uiteindelijk ben ik twee weken na het incident naar mijn huisarts geweest en heeft die toch een bloedtest gedaan die negatief bleek te zijn. Mijn huisarts zei er wel bij dat om helemaal zeker te zijn ik best nog eens een test laat doen binnen een paar maanden. Ondertussen zijn we een week verder en is mijn keelpijn alleen maar erger geworden. Mijn klieren staan nog steeds gezwollen en een dag of twee geleden had ik ook witte vlekjes achteraan mijn keel. Ook word ik 'snachts soms wakker van hevig te zweten (opnieuw een symptoom). Ik heb gelezen dat klierkoorts gelijkaardige symptomen kan vertonen maar ook die test was negatief. Ik probeer mezelf voortdurend gerust te stellen dat het waarschijnlijk maar gewoon een keelontsteking/verkoudheid is maar het rare is dat die nu al meer dan twee weken aansleept en ik helemaal geen hoest of loop neus heb. Ik maak me ontzettend veel zorgen. Reactie infoteur, 07-03-2014
Beste P.,

ik begrijp dat je je zorgen maakt. Het lijkt erop dat er niets aan de hand is, om meerdere redenen. Op de eerste plaats omdat de betreffende persoon negatief is getest en daarna geen onveilig contact heeft gehad. Als je deze persoon vertrouwt, dan zou je daar vanuit moeten kunnen gaan. Daarnaast ben je zelf ook negatief getest. Het is inderdaad, zoals de huisarts zegt, wel aan te raden de test nog eens te herhalen na een maand of drie. Het kan namelijk zijn dat het virus wel aanwezig is, maar nog niet zichtbaar is. Dit is over een tijdje wel het geval.

Toch is het zeker niet uit te sluiten dat er wel iets aan de hand is. Je hebt enkele symptomen ervaren die kunnen passen bij besmetting, al zouden deze symptomen ook heel goed passen bij iets onschuldigs als griep, verkoudheid of keelontsteking. Dit zegt dus eigenlijk niets. Orale seks is zeker wel een manier om HIV op te kunnen lopen, vooral ook vanwege het voorvocht dat (soms ongemerkt) vrij komt. Bij een verkoudheid kun je last hebben van gezwollen klieren en overmatig transpireren zonder last te hebben van een hoest of verstopte neus. Kortom, eigenlijk is niets zeker aan te geven of uit te sluiten (hoe vervelend dat ook is). Het enige wat ik kan doen is je toch aan te raden de test nog eens te herhalen, en te proberen het tot die tijd een beetje los te laten om het wat aangenamer te houden voor jezelf. Uiteraard geen onbeschermde seks tot die tijd met personen waarvan je zeker bent van de gezondheid. Met personen waarvan je niets weet over de gezondheid is onbeschermde seks natuurlijk altijd af te raden, maar dat weet je zelf ook wel. Helaas kan ik niet meer dan dit voor je betekenen.

Probeer het idee een beetje los te laten, hoe moeilijk dat ook is, en laat over een tijdje de test nog eens uitvoeren. Dat is mijn enige advies.

Ik wens je heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Anton, 01-03-2014 18:51 #85
Ik zal vast en zeker naïef en dom zijn, maar ik wil toch graag mijn vraag stellen. Ik heb namelijk smetvrees en heb hypochondrische aanleg. Wij kregen afgelopen vrijdag een nieuwe keuken geplaatst. Tijdens het slopen van de oude keuken in de ochtend kreeg een van de jongens van het bouwbedrijf een wondje aan zijn hand. Dit bloede en hij veegde een aantal keer het met zijn andere hand af. Hij heeft vervolgens en pleister gehaald en is zonder zijn handen te wassen verder gegaan met werken. Met zijn 'vieze' handen heeft hij vervolgens de rest van de dag mijn nieuwe keuken geplaatst. Je voelt hem wellicht al aankomen. Ik in paniek. Stel dat er bloed op mijn keukenblok terecht is gekomen, is dat gevaarlijk en kan ik daardoor besmet raken? Kan ik na schoonmaken van de keuken mijn eten en afwas toch nog doen in dit keukenblok? Ik lees uit de vele reacties en voorbeelden dat ik mij niet ongerust hoef te maken, maar mijn hoofd is niet makkelijk gerustgesteld, dus vandaar toch mijn vraag. Zoals je wellicht ook begrijpt zal ik eerst de keuken eens grondig reinigen. Voor de volledigheid. Ik heb de jongen verder niet aangeraakt en ben op verzoek van mijn vriendin maar elders gaan vertoeven. Ik blijf er echter mee in mijn hoofd rondlopen. Reactie infoteur, 04-03-2014
Beste Anton,

allereerst zou ik zeker niet zeggen dat je naïef of dom bent. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je toch wat zorgen maakt. Echt hygiënisch is het natuurlijk ook niet, dus vooral in combinatie met je smetvrees kan ik me heel goed indenken dat je je niet prettig voelt.
Er bestaat inderdaad geen risico op besmetting met HIV, dus hier hoef je je absoluut geen zorgen om te maken. Je kunt gewoon gebruik maken van de keuken zoals jij dat wilt. Natuurlijk is het wel altijd goed om vooraf aan het eerste gebruik de keuken goed schoon te maken, maar dit is eerder uit hygiëne dan dat er een risico op HIV bestaat. Dat is er in geen geval. Maak je geen zorgen, en probeer lekker te genieten van je keuken!

Groetjes, Marensa

Thijmen, 28-02-2014 18:47 #84
Ik heb vorig jaar mei onveilig een man geneukt. We hebben daarna geen contact meer gehad. Nu heb ik gehoord dat hij waarschijnlijk een paar weken geleden is overleden aan hiv en een longontsteking. Ik kan me niet herinneren dat ik vorig jaar ziek ben geweest. Hoe groot is de kans dat ik nu hiv heb? Ik durf me niet te testen omdat niet wil dat iemand weet dat ik sex heb gehad met een man.

Thijmen Reactie infoteur, 04-03-2014
Beste Thijmen,

helaas komt het heel vaak voor dat mensen met HIV/aids overlijden aan iets relatief eenvoudigs als een longontsteking. Dat deze man daaraan overleden is, wil eigenlijk zeggen dat hij al lange tijd ziek was, of geen remmers e.d. gebruikte om het virus zo veel mogelijk te vertragen. Eigenlijk is de kans dat hij vorig jaar mei al HIV/aids had best wel groot als ik eerlijk moet zijn, en een test lijkt me dan ook heel verstandig.

Ik begrijp je motivatie wel waarom je eigenlijk geen test wilt laten uitvoeren. Je zal je persoonlijke redenen hebben om te willen verbergen dat je gemeenschap met een man hebt gehad, en dat respecteer ik. Toch wil ik je er wel ook op wijzen dat je HIV op heel veel manieren kunt krijgen, en zeker niet alleen door als man seks te hebben met een man. Je kunt het evengoed van een vrouw krijgen en je kunt het zelfs oplopen door een besmet persoon op een ongelukkig moment een hand te geven (bij wijze van spreken). Ik wil daarmee zeggen dat niemand direct zal vermoeden dat je seks hebt gehad met een man. Daarnaast is een HIV- of SOAtest anoniem. Als je naar de huisarts gaat om te vragen om een dergelijk onderzoek, dan is deze verplicht dit voor zich te houden. Ook de uitslag krijg je discreet.

Met deze informatie hoop ik dat je het toch in overweging wilt nemen een onderzoek te laten uitvoeren. Op de eerste plaats natuurlijk voor je eigen gezondheid, en daarnaast ook voor de gezondheid van anderen waarmee je in contact bent of komt in de toekomst. Een groot deel van de personen die besmet raakt met HIV krijgt GEEN symptomen, dus dat je niets hebt gemerkt of je niet ziek hebt gevoeld zegt helaas helemaal niets. Het spijt me dat ik je geen beter bericht kan geven!

Ik wens je heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Wendy, 27-02-2014 12:42 #83
Ongeveer 3 of 4 weken nadat ik onveilig hetero vaginaal contact (eenmalig ding, ik weet het… stom) heb gehad kreeg ik griep/keelontsteking. Dit duurde ongeveer 4, misschien 5 dagen. Ik was gewoon erg moe, en had voornamelijk veel last van mijn keel. Ik zocht er niets achter.
Totdat ik 2 weken ná het einde van de griep ineens huiduitslag kreeg, over voornamelijk mijn borst, maar ook rug. Hiermee ben ik naar de huisarts gegaan. De huisarts zei dat het gaat om Pityriasis Rosea, en dat het na 8 weken vanzelf over zou gaan. Ik ben zelf ook wezen speuren op internet (had ik nooit moeten doen) en nu heb ik dus ook allerlei dingen over HIV gelezen.
Ik ben dus bang dat die 'griep' of keelontsteking de conversiegriep was. Of is dit gewoon allemaal héél toevallig? Komt bij de conversiegriep de huiduitslag tegelijk? Of is het heel goed mogelijk dat die huiduitslag twee weken later komt?

-Wendy Reactie infoteur, 28-02-2014
Beste Wendy,

ik begrijp dat je toch wel bezorgd bent. Onveilige seks, eenmalig en met een vreemde, is natuurlijk altijd een risico. Toch wil ik wel zeggen dat het geen zin heeft om je hierover 'voor je hoofd te blijven slaan', want het is eenmaal gebeurd. Je bent zeker niet de enige. Iedereen weet bij het volle verstand dat het niet handig is, maar 'in het heetst van de strijd' ben je niet met je verstand bezig. Dat is menselijk. Neem het jezelf niet te lang kwalijk. Je kan de tijd niet terugdraaien en van spijt word je heel ongelukkig. Dus, dat even als 'adviesje' vooraf.

Over de conversiegriep. Ongeveer 50-70% van de mensen die besmet raken krijgen symptomen van deze zogenaamde griep. Er zijn veel verschillende symptomen, als inderdaad keelpijn, hoofdpijn, misselijkheid, huiduitslag enz. Juist omdat de symptomen wat alledaags zijn, wordt niet opgemerkt dat dit ook om een conversiegriep zou kunnen gaan, vooral ook omdat de klachten vanzelf weer verdwijnen. Hierdoor zijn veel HIV-dragers onbewust van het feit dat zij besmet zijn. Ik vind het dus niet verkeerd dat je verder bent gaan zoeken op internet. Het gaat immers om je gezondheid. Het vervelende van internet is wel dat je ook heel makkelijk bang wordt gemaakt, vooral omdat je niet zeker kan zeggen wat waar is en wat niet.

Het zou in jouw geval heel goed kunnen gaan om toevalligheden. In verreweg de meeste gevallen is het zo dat de symptomen van de conversiegriep tegelijk optreden, wat bij jou niet het geval was. Er zat twee weken tussen de griepklachten/keelklachten en de huiduitslag. De kans is daarmee best aanzienlijk dat het gewoon toeval is, en dat je weerstand gewoonweg wat aan de lage kant was. Helaas zijn er wel altijd uitzonderingen op de regel. Bij ruim 90% van de mensen die meerdere klachten van conversiegriep ervaren, ervaren dit in dezelfde periode. Er zijn dus een aantal mensen bij wie de klachten los van elkaar verschijnen, met een 'gezonde' periode ertussen. Daarom zou ik je toch willen aanraden voor alle zekerheid een test te laten doen. Je kunt het maar beter zeker weten!

Ik wens je heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Gerard, 23-02-2014 11:44 #82
Marensa,

ik weet niets over een open wond. Had dit dan zichtbaar moeten zijn in de vorm van bloed op de penis? Ik lees op internet veel tegenstrijdigheden. De een zegt dat speeksel alle virussen doodt, de ander zegt dat het wel gewoon een risico is, een ander zegt weer dat het pas een risico is als de mond vol met bloed zit. Erg verwarrend voor mij.

Ook al zat er een klein wondje of was er ontstoken tandvlees, als 'ontvangende' partij, zonder klaarkomen, heb ik nu reden om mij zorgen te maken?

Mvgr,
Gerard Reactie infoteur, 24-02-2014
Beste Gerard,

helaas gaan er inderdaad heel veel verschillende verhalen over het internet. Dit is dan ook het nadeel dat er soms te makkelijk informatie op internet kan worden gezet dat door de lezer als waarheid kan worden gezien. Als het om speeksel gaat, kan ik je 1 ding heel duidelijk zeggen: In speeksel zit WEL HIV, maar in een te lage concentratie om te kunnen besmetten. Je kunt van alleen contact met speeksel dus GEEN HIV krijgen.

Als ontvangende partij zonder HIV is het niet belangrijk of jij wel of niet klaarkomt. Het gaat erom dat de 'gever' jou besmet kan hebben. Dit kan dus niet met speeksel, en je bent niet in aanraking geweest met sperma. De enige manier waarop je in dit geval besmet kan zijn geraakt is als er van de kant van de 'gever' bloed aanwezig was. Dit kan zijn in de vorm van een wondje in de mond, bloedend tandvlees of bijvoorbeeld tussentijds opgehoest bloed. Als je geen bloed gezien hebt, dan wil dit niet zeggen dat het niet aanwezig is geweest. Kleine beetjes bloed zie je niet altijd, zeker niet als het gemengd is met speeksel. Als je een vermoeden hebt dat er zelfs maar het kleinste beetje bloed van de 'gever' bij jou kan zijn gekomen, dan raad ik je aan een test te doen voor alle zekerheid.

Groetjes, Marensa

Gerard, 21-02-2014 10:49 #81
Een tijd terug ben ik gepijpt door een man. Ongeveer twee minuten lang, zonder condoom. Ik ben niet klaargekomen. Beide flink onder invloed van alcohol. Is er risico op hiv besmetting?

Bij voorbaat zeer veel dank!
Gerard Reactie infoteur, 22-02-2014
Beste Gerard,

als je orale seks ontvangt, dan is het risico op besmetting zeer klein. Het is namelijk zo dat er in speeksel een te lage concentratie HIV zit om te kunnen besmetten. Het risico is niet uit te sluiten, omdat de betreffende persoon wel een open wond in de mond gehad zou kunnen hebben. Wellicht weet je dit? Als dit het geval was, dan bestaat er risico op besmetting. Als je zeker bent dat er alleen contact met speeksel is geweest, dan hoef je je geen zorgen te maken.

Groetjes, Marensa

Brecht, 18-02-2014 14:03 #80
Beste Marensa,
enkele dagen geleden had ik seks met een meisje. Ik heb haar eerst gebeft. Uit eerdere reacties heb ik begrepen dat het risico op hiv besmetting door orale seks vrij klein is. Daarna heb ik haar vaginaal gepenetreerd met gebruik van een condoom. Ik ben echter niet klaargekomen. Nadien bleek dat het condoom een beetje afgezakt was, maar mijn eikel was nog beschermd. Ik acht een besmetting op HIV zeer klein, maar toch zit ik met enkele vragen. Bijvoorbeeld : waar dringt het hiv virus het lichaam van de man binnen tijdens vaginale penetratie? Dringt het virus binnen via het oppervlak van de eikel of moet het virus zich een weg banen via het sperma richting de prostaat bijvoorbeeld? Zoals ik al zei, ik acht de kans op besmetting vrij klein, maar toch heb ik hiervoor een beetje angst!
Dank bij voorbaat! Reactie infoteur, 19-02-2014
Beste Brecht,

besmetting vindt plaats als er contact is tussen het lichaamsvocht van een besmet persoon en het lichaamsvocht van een niet-besmet persoon. In dat geval is het niet gegarandeerd dat er besmetting plaatsvindt, maar niet uit te sluiten. Vaginaal vocht kan HIV bevatten (hoeft niet). Dit is in de meeste gevallen een zeer lage concentratie, waardoor risico op besmetting klein is, maar niet uit te sluiten. Je zegt dat je bij penetratie een condoom gebruikt hebt, wat uiteraard heel goed is om jezelf te beschermen, maar heb je ook iets gebruikt bij het beffen om jezelf te beschermen? Als er vaginaal vocht in je mond terecht komt, dan bestaat er ook risico op besmetting. Dus, als je met beffen geen bescherming hebt gebruikt, dan heb je daarmee al risico gelopen en is de penetratie op zich niet meer de enige manier geweest om besmet geraakt te kunnen zijn. Daarnaast is het zo dat de concentratie HIV in vaginaal vocht aanzienlijk hoger is vlak na de menstruatieperiode. Er kunnen nog wat spoortjes bloed over zijn die tijdens gemeenschap of seksuele stimulatie nog naar buiten komen, en bloed is vele malen besmettelijker. In het geval dat je bij de orale seks geen bescherming hebt gebruikt, zou ik je toch een test aanraden. Voor alle zekerheid!

Groetjes, Marensa

Tim, 14-02-2014 18:37 #79
Beste Marensa,
Ik voel mij erg onzeker door mij situatie en graag wil ik daar jou mening over weten.

Ik heb namelijk sex gehad met een prostituee in Duitsland met een donkere huidskleur (geen idee uit welk land zij afkomstig is) dit heb ik uiteraard gedaan met een condoom! maar 2 uur daar voor heb ik mij gesneden tijden het scheren met een tondeuse bij mijn bal zak. het wondje was redelijk klein en bloede na het scheren vrij weinig en was van korte duur.

ik heb kort sex gehad met de prostituee zij lag op haar rug met de benen om hoog zo heb ik maar een paar minuten sex gehad met haar. zij heeft overigens ook glijmiddel gebruikt op waterbasis (omdat ze vermoedelijk niet nat word). na de sex was het condoom nog helemaal heel. (ook is niet bekend of de prostituee hiv/aids heeft.)

Mijn vraag is dus kan ik besmet zijn geraakt via mijn wondje op mijn balzak door haar vagina vocht (als er uberhaubt vaginavocht aanwezig is, als het ook buiten het lichaam nog kan leven, en als het in combinatie met glijmiddel ook nog besmettelijk is)

graag zie ik jou uitgebreide reactie graag tegemoet want de gedachten begin mijn leven zo langzamer hand te beheersen.
graag duidelijk aangeven hoe groot of hoe klein mijn kans is.

Met vriendelijke groet
Tim Reactie infoteur, 18-02-2014
Beste Tim,

ik begrijp dat je bezorgd bent over deze situatie. Je vraagt mij aan te geven hoe groot of hoe klein je kans (of eigenlijk risico) is. Ik kan hier geen cijfers aan geven. Ik zal je ook uitleggen waarom. Als ik zou zeggen dat er slechts 1% risico is gelopen, dan ga jij er waarschijnlijk vanuit dat er niets aan de hand is. Als dan blijkt dat je net die ene procent te pakken hebt gehad, dan is er gevaar voor jezelf en voor anderen waarmee je in de toekomst gemeenschap hebt (of op andere wijze omgaat met gevaar op besmetting). Als ik zou zeggen dat er 99% risico bestaat, dan geef ik je het idee dat je vrijwel zeker HIV hebt opgelopen. Ook in dit geval kan je net die ene procent te pakken hebben en maak je je ernstig zorgen om niks. Dus, daarom geef ik liever aan of er risico is gelopen of niet. Als er risico is gelopen, dan is een test altijd nodig. Als er geen risico is gelopen, dan is een test niet nodig.

HIV leeft niet buiten het lichaam. Echter, het is zo dat het nog wel heel even in leven is. Het is dus niet zo dat het direct dood is zodra het bijvoorbeeld de vagina verlaat (in jouw geval). Afkomst, standje, gebruik van glijmiddel en dat soort zaken maken geen verschil op het gevaar op besmetting. Het enige dat voor jou dus eigenlijk van belang is, is of er een opening is geweest van haar lichaamsvocht naar dat van jou. Een heel klein, dicht wondje vormt in principe geen opening. Als het wondje nog open was, hoe klein ook, dan is er wel een opening. Als jij 100% zeker weet dat het wondje dicht was, en ook dicht is gebleven tijdens de seks, dan is een test niet nodig. Er is dan geen risico (gebaseerd op hetgeen je me verteld hebt). Als je het niet 100% zeker kan zeggen, dan zou ik voor alle zekerheid toch even een test laten doen.

Heel veel succes! Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes, Marensa

Charles96, 07-02-2014 19:28 #78
Een vriend die suikerziekte heeft was woensdag zijn bloed aan het controleren met een prikpen en 2 andere vrienden hebben hun bloed ook laten prikken met dat zelfde kleine priknaaldje! 2 minuten daarna kwam ik binnen en wou het ook eens proberen maar wist pas achteraf dat het dezelfde naald was! Denk niet dat ze hiv hebben maar weet dat niet zeker! Was een klein beetje aan het bloeden en heb goed geduwd tot er bijna geen bloed meer uit kwam. Bestaat er een kans dat ik besmet ben want ben redelijk ongerust! Reactie infoteur, 11-02-2014
Beste Charles96,

als je jezelf prikt met een gebruikte naald, dan levert dit altijd een risico op. Je weet niet zeker of iemand van deze personen HIV heeft, dus ik kan je zeker aanraden een test te laten doen. Een deel van de HIV-patienten zijn besmet geraakt door gebruik van een vuile of eerder gebruikte naald. Het is dus zeker niet ondenkbaar dat je besmet bent geraakt in het geval dat 1 van hen HIV heeft.

Ik wens je heel veel succes, en ik hoop voor je op een goede uitslag!

Groetjes, Marensa

Kevin, 04-02-2014 18:15 #77
Als je een wondje (ontsteking op tandwortel) dat niet bloed. Kan je dan aids krijgen bij het beffen? Reactie infoteur, 06-02-2014
Beste Kevin,

dat risico is klein, maar wel aanwezig. Het gaat echter niet alleen om het wondje in de mond, maar om het algemene contact met vaginaal vocht. In vaginaal vocht zit (bij een besmet persoon) ook een bepaalde concentratie HIV. Als dit vocht in aanraking komt met jouw lichaamsvochten, dan is dit besmettelijk, ook via de mond. De concentratie in vaginaal vocht is echter laag, en daarom is het risico ook minder dan bijvoorbeeld bij bloed. Wel kan er uiteraard bijvoorbeeld nog wat menstruatiebloed in het vocht aanwezig zijn, waardoor het risico weer wordt verhoogd. Kortom, het is inderdaad mogelijk om op deze manier HIV te krijgen, en niet alleen via het wondje, maar ook gewoon via de mond.

Groetjes, Marensa

Anoniem Ehv, 16-01-2014 18:37 #76
Hee

Het is mij iets niet duidelijk. Stel dat je gepijpt wordt en je had van te voren geschoren en tijdens het scheren een wondje hebt opgelopen. En diegene die je daarna pijpt ook misschien een wondje in de mond heeft. Hoe groot is de kans dat je hiv oploopt of een andere soa. Reactie infoteur, 18-01-2014
Beste Aniniem Ehv,

een open wond op een open wond is altijd een risico op besmetting. Echter, in de mond zijn zelden open wonden aanwezig. In de mond helen wondjes snel, waardoor het bloeden snel stopt. Dit wil zeggen dat de wond vrij groot moet zijn om te blijven bloeden, en daarmee dus een gevaar op te leveren. Wondjes van het scheren blijven overigens ook niet lang bloeden. Als het wondje dicht is, is er in principe geen risico. Risico op andere SOA is 100%. Een SOA als genitale wratten kun je al oplopen door je af te drogen met een ongewassen handdoek van iemand die het heeft. Dus, kans op andere SOA is er altijd.

Groetjes, Marensa

Ludo, 12-01-2014 12:38 #75
Beste,
enkele vragen over het HIV beestje…
1° - Kan je aan een urinetest zien of je besmet bent met het HIV virus?
2° - Als een man een vrouw(HIV+) beft, de man is voor 100% wondjesvrij, de vrouw heeft nog de laatste bloedrestjes van haar
menstruatie in haar vaginaal vocht. Bestaat er kans op besmetting HIV bij de man?
3° - Als een man een vrouw (HIV+) neukt zonder condoom… op normale wijze, is het waar dat de kans op besmetting HIV zeer
klein is? Dit in vergelijking met wanneer een man een vrouw neukt in haar anus… zonder condoom… waar hier de kans op
besmetting HIV zeer groot is?
4° - Als een man een vrouw tongzoent, de vrouw heeft een wonde met bloedverlies doordat ze gebeten heeft op haar tong. De
man vertoont geen enkele wonde in zijn mond… dus het speeksel en het bloed gaat rechtstreeks naar de maag… is er kans op
besmetting bij de man? Reactie infoteur, 14-01-2014
Beste Ludo,

ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Urinetests zijn nog vrij nieuw en daardoor niet zo goed ontwikkeld als de bloedonderzoeken om HIV vast te kunnen stellen. In Amerika zijn er inmiddels urinetests die wel een behoorlijk betrouwbare uitslag geven, maar deze is in Nederland nog niet beschikbaar. Een bloedonderzoek is altijd de beste methode om HV vast te stellen of uit te sluiten.

Bloed geeft in alle gevallen kans op besmetting als dit van een besmet persoon (op welke manier ook) in jouw lichaam terecht komt. Dit geldt inderdaad ook voor menstruatiebloed.

Er valt niet te spreken van een groter of kleiner risico op besmetting. Makkelijk gezegd: er is een risico of niet. In beide gevallen, vaginale of anale seks, is er risico op besmetting.

Zoals je ook bij het antwoord op je tweede vraag ziet: bloed geeft altijd risico op besmetting wanneer het van een besmet persoon in het lichaam van een niet-besmet persoon terecht komt. De manier waarop is hierbij niet echt relevant. Het risico is aanwezig.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Groetjes, Marensa

Jean, 07-01-2014 10:29 #74
Ik heb een man in het donker heel lang en heftig oraal bevredigd zonder dat hij klaar kwam. Echter, bij thuiskomst zag ik dat ik sporen van bloed op mijn wangen had. Dit betekent dat tijdens de orale seks ook bloed in mijn mond is terechtgekomen. Ik maak me nu echt zorgen of de kans op een Hiv infectie heel groot is. Ik heb zelf naar mijn beste weten geen wondjes in mijn mondholte en het is mij ook niet bekend of deze man HIV pos /neg is. Wat nu? Ik ben reeds ingeënt tegen Hepat. A & B.
Mijn 2e vraag is: Kan een Hiv besmette persoon iemand orale seks geven zonder de ander te infecteren? Reactie infoteur, 07-01-2014
Beste Jean,

wanneer er bloed is vrijgekomen, op een manier waarvan jij niet weet hoe en wanneer, dan is het heel belangrijk dat je een test laat uitvoeren. Het kan natuurlijk zijn dat deze man niet besmet was, maar indien dat wel het geval is, dan heb je risico gelopen. Ik zou je dan ook sterk aanraden direct een test te laten doen om zekerheid te krijgen, voor je eigen veiligheid en die van anderen.

Betreft je tweede vraag; in principe kan iemand met HIV gewoon orale seks aanbieden zonder dat de ander besmet raakt. In speeksel zit een te lage concentratie HIV om te kunnen besmetten. Wanneer er open wonden in de mond van deze besmette persoon aanwezig zijn, dan ligt het natuurlijk weer anders. Maar als het echt alleen om speeksel gaat (wat in de meeste gevallen zo is), dan is er geen gevaar om te besmetten.

Groetjes, Marensa

H. Ren, 06-01-2014 02:23 #73
Kortgeleden, ongeveer 2 weken geleden heb ik seks gehad met een meisje. Voordat ik ging afspreken had ik mij nog geschoren bij mijn penis, en daardoor een klein wondje opgelopen. (Bij moment van scheren zag ik klein beetje bloed wat ik schoongemaakt had en daarna geen bloed meer zag). 2 uur daarna werd ik ongeveer 30 seconden gepijpt zonder condoom (waar ik spijt van heb) en nu maak ik me zorgen of ik misschien wel hiv heb opgelopen of een andere soa. Maak ik me terecht zorgen of is dat niet nodig. Reactie infoteur, 07-01-2014
Beste H. Ren,

van deze orale seks kun je geen HIV krijgen. Uiteraard zou het kunnen dat haar speeksel op het wondje terecht is gekomen, maar in speeksel zit in alle gevallen te weinig van het virus om besmettelijk te zijn. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

Groetjes, Marensa

Anoniem, 03-01-2014 18:38 #72
Goedendag,

Mijn excuses mocht mijn vraag wat overdreven angstig klinken.

Ik heb een tijdje terug met een oude vrouw staan kletsen welke veel met consumptie praat, waarbij ze dus direct speeksel in mijn oog tufte. Ik weet dat speeksel zelf niet een hoog genoeg concentratie bevat om iemand te infecteren, maar wat als dit gemengd is met bloed? Ik weet natuurlijk niet of deze vrouw wondjes zou hebben in haar mond, en of dit dus in mijn oog terecht is gekomen. Ik maak me hier helaas erg druk om, ook omdat dat afstand van haar en mij niet verder was dan 20 centimeter ( bij het gedag zeggen ). Mijn oog is op het moment lichtelijk geirriteerd. Zou het kunnen dat ik een besmetting ben opgelopen?

Met vriendelijke groet,

Anoniem Reactie infoteur, 07-01-2014
Beste Anoniem,

ik begrijp wel dat je je hier erg druk om kan maken. Gelukkig weet je zelf wel dat het speeksel in geen geval gevaar vormt, dus dat neemt alweer een beetje van je zorgen weg. Het is zo dat iemand wel een behoorlijke wond in de mond moet hebben om bloed te 'spugen' tijdens het praten. Wondjes in de mond helen heel snel, dus kleine wondjes in de mond vormen (gemengd met speeksel) geen gevaar. Bij grotere wondjes (die dan ook vers moeten zijn) kan het natuurlijk wel het geval zijn dat er puur bloed wordt gespuugd. Echter, in dit geval had je dat zeker moeten zien. Dan zou er namelijk ook bloed op de lippen of bijvoorbeeld in de mondhoeken moeten hebben gezeten. Denk aan het bloed dat je zelf rond je mond zou kunnen zien na een bezoek aan de tandarts. Als dit niet het geval was, dan hoef je je zeker geen zorgen te maken. Irritatie aan het oog kan je wat angstiger maken dan nodig, maar dit staat zeker los van een eventuele besmetting. Waarschijnlijk is dit gewoon toeval. Ik hoop dat ik je toch een beetje gerust heb kunnen stellen!

Groetjes, Marensa

Anoniem, 28-12-2013 14:42 #71
Goedendag,

Kan je ook besmet raken als je heel even gepijpt bent zonder condoom? En hoe groot is die kans dan? Reactie infoteur, 03-01-2014
Beste Anoniem,

in principe is dit niet mogelijk. Speeksel heeft onvoldoende concentratie HIV in zich om te besmetten. Het zou enkel mogelijk zijn als de gever een open wond in de mond zou hebben, en jij als ontvanger open wondjes op de penis zou hebben.

Groetjes, Marensa

Antje, 13-12-2013 11:48 #70
Even een vraagje. Ik was dus bezig iemand een pedicure behandeling te geven en ging een beetje te diep met het mesje. Het bloede toen heel erg. ik heb toen een lapje gepakt en het voor de wond gehouden. Terwijl ik dat deed zag ik dat er vanuit het lapje toch een beetje bloed aan mijn vinger was gekomen. Is het mogelijk dat ik hiv heb opgelopen indien de persoon dat had? Reactie infoteur, 16-12-2013
Beste Antje,

ik begrijp je bezorgdheid. Mocht het zijn dat de betreffende persoon inderdaad HIV-besmet is, dan zou het kunnen dat je besmet bent geraakt als jij ook een opening in de betreffende vinger had. Het bloed moet direct in aanraking geweest met jouw bloed, ofwel er moet direct contact zijn tussen twee lichaamsvochten om besmet te kunnen raken. Als jij geen (open) wondjes had, dan hoef je je geen zorgen te maken. Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat je hierover na blijft denken tot je er depressief van wordt (bij wijze van spreken), dus als je echt 100% geruststelling wilt hebben, wat ik me goed voor zou kunnen stellen, dan zou ik je toch een test aanraden. Dan neem je de zorg in 1 keer helemaal weg.

Succes!

Groetjes, Marensa

B., 12-12-2013 11:57 #69
Hallo marensa.
Ik had een vraagje ik heb laatst een paar druppels gemorst bloed (paar minuten oud) opgeruimd met een stuk wc papier. Nu zag ik later een heel klein beetje bloed op mijn vinger zitten en daar in de buurt ook een klein, wel dicht, wondje (2 mm) wat een beetje geïrriteerd was. heb ik nu kans op hiv? Reactie infoteur, 16-12-2013
Beste B,

ik kan me voorstellen dat je bezorgd bent. Of je daadwerkelijk besmet hebt kunnen raken hangt af van een paar factoren. Op de eerste plaats ligt dit aan de periode dat het betreffende bloed al uit het lichaam was. Dus niet hoe lang het al op de grond lag, maar daadwerkelijk de tijd tussen het uit het lichaam 'vallen' en het opruimen ervan. HIV leeft niet in de lucht of in water, dus als de relatief korte tijd waarin het virus al dood gaat al was verstreken, dan is er in geen geval risico geweest. Als het wel binnen de nog 'levende' tijd was, dan moet het wondje ook nog een opening hebben gehad. Ofwel, het bloed moet in aanraking geweest zijn met bloed dat zich in jouw lichaam bevindt (dus niet op een korstje ofzo, maar dat nog daadwerkelijk door je aderen stroomt). Nu geef je aan dat het om een klein dicht wondje gaat, dus het risico dat hier nog een opening in zat naar jouw stromende bloed is klein. Dit zijn de twee belangrijkste factoren die in jouw geval bepalen of er mogelijkheid tot besmetting is geweest. Ik heb natuurlijk jouw betreffende wondje niet gezien om te beoordelen en ik heb ook de tijd niet opgenomen die is verstreken tussen het morsen en het opruimen van het bloed. Dan nog uiteraard de belangrijkste factor; het bloed moet natuurlijk ook besmet zijn geweest, en ook dit kan ik niet vaststellen. Met deze informatie zou ik zeggen dat het risico op besmetting zeer klein is, maar ik kan het niet helemaal uitsluiten. Als je een goede geruststelling wilt, wat heel logisch zou zijn in jouw geval, en wat ik echt zou aanraden, is toch even een test te laten doen. Al bestaat er maar een risico van 0,01%, het is een risico dat je niet wilt lopen. Dus, voor alle zekerheid zou ik toch even een test laten doen via de huisarts.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Marc, 09-12-2013 22:43 #68
Hallo
Sinds kort zit ik met enige zorgen. zo vier weken geleden heb ik griep gehad, was mijn stem kwijt. zo 3 weken geleden heb ik sex gehad met een onbekende vrouw via internet. het was neuken en weg, niks bijzonders. ook maar kort vaginaal penis contact. nadat ik weg was maakte ik mij zorgen en heb haar gebeld en gevraagd of ze clean was. ze was clean en laat zich iedere keer testen bij de GGD. volgens de papieren klopte dit ook maar heb nog steeds erg veel stres. lees veel op het internet, maar daar wordt ik ook niet wijzer van. hoewel ik overal lees dat de overdracht van vrouw naar man 0.01% is en dus kleiner als van man naar vrouw. heb verder geen klachten als alleen last van droge hoest, maar daar had ik al last voor het voorval. Of moet ik mij toch ernstige zorgen maken? vriendelijke groet man net 40 Reactie infoteur, 10-12-2013
Beste Marc,

ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Het feit dat je griep had, of dat je weerstand niet optimaal was ten tijde van deze ontmoeting, heeft eigenlijk niets te maken met het risico op besmetting. Als je onveilige seks met een HIV-besmet persoon hebt, dan kun je altijd zelf besmet raken, ook als je weerstand bij wijze van spreken 200% is.
Hier gaat het puur om de kwestie of je haar op haar woord kunt vertrouwen of niet. Het is natuurlijk zo dat zij op de dag van de laatste test clean was, maar een dag later besmet is geraakt met een SOA. Een maandelijkse test is een prettig idee, maar over de tussenliggende periode heb je pas garantie als de volgende test ook weer clean aangeeft. Dus, als haar volgende test ook geen aandoeningen uitwijst, dan hoef jij je zeker geen zorgen te maken. Voor die tijd heb je die zekerheid zeker niet helaas.

Ik weet niet of je in de gelegenheid bent haar volgende test af te wachten, en of je hierover contact met haar kunt / wilt opnemen. Je hebt zeker risico gelopen, zonder twijfel, en dan vooral omdat je (nog) niet zeker kunt zijn of zij wel echt clean was. Als je dus echt heel zeker wilt weten dat je geen HIV of andere SOA hebt opgelopen, dan zou ik zelf een test laten uitvoeren bij de huisarts. Een betere uitslag (en meer betrouwbaar) over je eigen gezondheid kun je niet krijgen. Dat je geen last hebt van klachten die je daarvoor niet had zegt helaas helemaal niets. Veel SOA zijn 'sluipend', waardoor zij niet of niet direct zorgen voor symptomen. Je kunt ook lange tijd HIV hebben zonder dat je klachten hebt.

Dus, als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, dan zou ik toch zeker een test aanraden!

Heel veel succes!

Met vriendelijke groet,

Marensa

Anoniem, 05-12-2013 11:50 #67
Hallo

ik weet ook niet of de persoon besmet is met hiv, heb in een dronken bui anaal seks gehad. heb hem een condoom gegeven dat heeft hij omgedaan. hij is in mij klaargekomen. de condoom bleef wel anaal steken, stak er een stuk uit heb hem met de hand moeten uitrekken. hoeveel kans heb ik op besmetting? condoom was wel vervallen, maar was zeker niet gescheurd. Reactie infoteur, 09-12-2013
Beste anoniem,

het risico op besmetting lijkt me erg klein. Het condoom was nog heel, dus dan mag je er vanuit gaan dat er niets van zijn lichaamsvocht binnen is gekomen. Als je voorzichtig bent omgegaan met het condoom en ook zeker bent dat zijn lichaamsvocht niet in aanraking is geweest met eventuele open wondjes, dan hoef je je zeker geen zorgen te maken.

Groetjes, Marensa

Anoniem, 24-11-2013 21:47 #66
Hallo

Ik weet niet of de persoon besmet is maar voor alle zekerheid vraag ik het toch maar eens. Ik heb vandaag een wond uitgewassen bij een persoon die drugs gebruikt. Gewoon met wat water en een washandje. Zelf had ik vorige week een wondje onder mijn nagel dat zo goed als genezen was maar het is dinsdag weer open gescheurd. Nu als je het washandje met bloed in een kom water uitspoelt heb je dan ook kans om besmet te worden?

Groetjes Reactie infoteur, 25-11-2013
Beste Anoniem,

ik begrijp dat je je zorgen maakt. In principe is het zo dat HIV niet leeft in de lucht of in water. Je kunt eigenlijk goed aanhouden dat er direct contact tussen twee soorten lichaamsvocht moet zijn. Daarnaast zal het zeker niet gemakkelijk direct in aanraking kunnen komen met jouw wondje als je de hele tijd een washand om je hand hebt gehad. Het lijkt me dat besmetting zeer onwaarschijnlijk is. Als je toch twijfelt of er direct contact is geweest, dan zou ik voor alle zekerheid een test aanraden om je van de onzekerheid af te helpen!

Succes!

Groetjes, Marensa

Anoniem1991, 21-11-2013 13:23 #65
Vervolg #57

Hallo Marensa,

Ik ben heb sinds afgelopen weekend een keelontsteking opgelopen hiervoor had ik ook 1 week last van maagklachten, schilferige huid en soms heb ik het warm in mij gezicht maar er is geen sprake van koorts daarnaast brand het de hele tijd in mijn keel en heb ik dunne ontlasting. Nu heb ik het idee dat ik toch sperma in mijn mond heb gekregen van mijn sekscontact. Daarom wil ik het nu toch gaan testen bij de GGD en afspraak is inmiddels gemaakt. Vallen de bovenstaande symptomen uit een mogelijke hiv-besmetting. Of zijn andere SOA's mogelijk? Alvast bedankt ik jou lezers op de hoogte van de ontwikkelingen. Ik ben wel bezorgd nu om mijn gezondheid. Reactie infoteur, 22-11-2013
Hoi Anoniem1991,

ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt om je gezondheid. Het is goed dat je een afspraak hebt gemaakt om je te laten testen. Ik hoop dat dit je meer duidelijkheid biedt. Als iemand besmet is geraakt met HIV, dan kan dit heel onbewust aanwezig zijn. Het grootste deel van de mensen heeft helemaal geen symptomen in de eerste periode na de besmetting. Vaak wordt de besmetting dan eigenlijk per ongeluk opgemerkt bij een toevallig onderzoek voor iets anders. Je kunt natuurlijk wel symptomen krijgen. Echter, dat zijn er heel veel en voor iedereen is dat ook verschillend. Ditzelfde geldt voor andere SOA. Er kan een direct verband zijn tussen je maagklachten en de schilferende huid, maar dit kunnen ook twee klachten op zich zijn. Je kunt ook gewoon griep hebben. Zeker nu, want het is het 'griep-seizoen'. Daarom durf ik nu echt geen uitspraken te doen van wat het allemaal wel en niet zou kunnen zijn. Ik wil je op de eerste plaats niet bang maken met dingen die het uiteindelijk niet blijken te zijn, maar daarnaast wil ik je ook niet geruststellen als ik niet 100% zeker ben. Ik ben geen arts en het is voor mij 'gevaarlijk' om daarover vaste uitspraken te doen, vooral omdat het effect heeft op jou en jouw emoties. Dus daarom, er is heel veel mogelijk en ik kan niet op 1 aandoening een vinger leggen dat dat het zou moeten zijn op basis van je symptomen.

Ik zou zeggen; wacht de uitslag van de test af en zie wat daar voor duidelijkheid uit komt. Stel dat daar niets uitkomt, en je vrij bent van SOA, dan zou ik wel verder onderzoek aanvragen om wel duidelijkheid over de symptomen te krijgen als die dan nog steeds aanwezig zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook een probleem met de schildklier hebben die de symptomen veroorzaakt. Hoe dan ook is het belangrijk dat de klachten verholpen worden, want ik kan me heel goed voorstellen dat je je nu niet prettig voelt.

Ik wens je heel veel sterkte, en vooral beterschap. Ik hoop dat het allemaal meevalt en snel opgelost is voor je!

Groetjes, Marensa

Eve, 16-11-2013 16:37 #64
Hallo, ik ben afgelopen week op vakantie geweest naar Tunesië,daar heeft een man geprobeerd sex met me te hebben, ik wou niet en hij heeft zich zelf bevredigd en is klaargekomen op mijn slipje, redelijk dunne stof, hij is niet in mij geweest, het slipje was nat en heb het meteen uitgedaan, is er een nu een kans dat ik hiv heb?zou het door het slipje kunnen lopen en zo bij me binnen komen?ben er vreselijk bang voor, groetjes Reactie infoteur, 17-11-2013
Beste Eve,

ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik kan je gelukkig wel geruststellen, want je hebt geen risico op HIV gelopen. Via heel veel omwegen zou je nog kunnen uitkomen op een heel klein risico, maar dat risico is zo te verwaarlozen dat je eigenlijk wel zeker kan zijn dat er niets aan de hand is.

Mocht het je toch echt niet lekker blijven zitten, wat ik me goed voor kan stellen, dan zou ik gewoon een test laten doen. Dan heb je in ieder geval voor jezelf een duidelijke bevestiging.

Groetjes, Marensa

Dennis, 16-11-2013 00:11 #63
Hallo,
Ik had geen wondje bij de schimmelinfectie, dit was alleen een beetje rood en wat schilferig. Of moet er echt een open wond zijn om besmet te raken? Verder heb ik gehoord dat het virus buiten het lichaam maar een paar seconden in leven kan blijven. Hoe zit dat met voorvocht wat dus net op het hand is gekomen. Klopt het dat het dan maar heel even in leven blijft?. En heb je minder kans om besmet te raken wanneer een seropositieve iemand een ondetecteerbare vireal load heeft?
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 17-11-2013
Beste Dennis,

er moet in elk geval een 'opening' zijn om te kunnen besmetten. Besmet lichaamsvocht moet in direct contact komen met ander lichaamsvocht om te besmetten. Op dichte huid is er dus geen risico, ook niet als de huid beschadigd is (maar wel dicht). Het virus in het algemeen leeft inderdaad niet buiten het lichaam, niet in water en niet in lucht, en gaat hier dus inderdaad zeer snel 'dood'. Dit betekent dat het virus niet meer actief is om te besmetten. Dit geldt voor het virus algemeen, dus ook wanneer dit in het voorvocht bevindt.
Voor de ondetecteerbare vireal load kun je het volgende aanhouden:
"De kans dat je hiv overdraagt is zeer klein als je minstens een half jaar een ondetecteerbare viral load hebt op het moment dat je seksueel contact hebt, als je therapietrouw bent én als je geen andere soa hebt."

Groetjes, Marensa

Dennis, 14-11-2013 00:22 #62
Hallo,
Ik heb een paar dagen terug seks gehad met een man die al jaren seropositief is. Ik wist ervan en heb geprobeerd alles zo veilig mogelijk te doen. Ik heb heel ff gezoend met hem. En nadat ik hem vroeg hoe het bij hem zat met afwisselende contacten en of hij ooit soa had opgelopen, vertelde hij mij dat hij seropositief was. Ik heb veilig anaal seks gehad met hem waarbij ik dus in hem ben gekomen (met condoom) en glijmiddel op waterbasis, Verder ben ik de enige die is klaargekomen. Mijn vraag is nu kan ik bijvoorbeeld besmet raken als hij met zijn handen (waar voorvocht op zit) aan mijn geslachtsdeel zit. Ik heb onderaan mijn balzak een lichte schimmelinfectie, kan het virus wat in de voorvocht zit hier doorheen dringen? en kan je besmet raken wanneer iemand jou oraal seks geeft en je hierbij klaarkomt in zijn mond. Dus loop jij even goed risico of alleen degene die het in zijn mond krijgt? Alvast bedankt

Groet, Dennis Reactie infoteur, 14-11-2013
Beste Dennis,

HIV is een virus dat kan besmetten via bloed, sperma en voorvocht, vaginaal vocht en moedermelk. Besmetting vindt plaats als de HIV vanuit deze lichaamsvochten in de slijmvliezen of de bloedbaan terecht komen. Het gaat dan om de slijmvliezen in de mond, anus, vagina en op de penis. Het is dus goed mogelijk dat het voorvocht van deze persoon voor besmetting heeft gezorgd als jij bijvoorbeeld wondjes had van de schimmelinfectie of als het direct in het slijmvlies van de penis terecht is gekomen.

Je kan niet besmet raken als iemand jouw orale seks biedt, ongeacht of je klaarkomt of niet. In dit geval zijn er geen risico's aan verbonden. In speeksel is wel HIV aanwezig, maar in een te lage concentratie om te kunnen besmetten.

De kans dat je besmet bent geraakt is relatief klein, maar wel aanwezig. Om het zekere voor het onzekere te nemen, voor anderen en voor jezelf, zou ik toch even een test laten doen.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Wim20 (infoteur), 12-11-2013 22:55 #61
Beste,
ik heb een 5 tal weken terug 3x onveilige seks seks gehad met meisje uit Thailand toen ik thuis kwam een 6 tal dagen nadien kreeg ik keelpijn en ontstoken tandvlees maar dit kwam door bacterie (streptokok) dus geen soa. ik maak me nu wel zorgen over hiv. soa symptomen heb ik niet, bloed bloed contact is er niet geweest maar natuurlijk vaginaal vocht contact, wat is de kans dat ik het opgelopen heb?

alvast bedankt Reactie infoteur, 14-11-2013
Beste Wim,

om besmet te raken met HIV is het niet per definitie nodig om contact met besmet bloed te hebben. HIV zit niet alleen in bloed, maar ook in sperma, voorvocht, vaginaal vocht en moedermelk in een concentratie die hoog genoeg is om te besmetten. In geval dat zij HIV-besmet was, dan is de kans dus heel aanzienlijk dat je besmet bent geraakt.

In geval je besmet bent geraakt, met HIV of een andere SOA, hoeft het zeker niet zo te zijn dat je symptomen op zou moeten merken. HIV kan heel 'stil' aanwezig zijn. Hierdoor komt het ook voor dat mensen die besmet zijn geraakt er zelf pas jaren later achter komen (en dan nog vaak eigenlijk per ongeluk, bijvoorbeeld bij toevallig bloedonderzoek), waardoor zij door de jaren heen al meerdere mensen hebben kunnen besmetten. Daarnaast zijn er ook andere SOA die geen symptomen hebben, of die pas maanden na de besmetting symptomen veroorzaken.

In jouw geval zou ik je dus sterk aanraden een complete SOA-test te laten uitvoeren.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Kim, 04-11-2013 22:31 #60
Hoi

Ik ben onlangs bij een kliniek geweest, helaas gaat er nu het gerucht dat er hygiënische misstanden zijn. Er zijn bij mij verschillende instrumenten gebruikt die bloed van een ander kunnen bevatten… Waar moet ik me zorgen over maken? Reactie infoteur, 07-11-2013
Hoi Kim,

dat is heel vervelend! Over het algemeen kan je er wel vanuit gaan dat er geen naalden dubbel worden gebruikt en dergelijke. Er gaan natuurlijk veel geruchten de ronde over klinieken, ziekenhuizen enz. Als er een zakdoekje naast de prullenbak ligt, dan kunnen mensen al gaan rondvertellen dat het slecht gesteld is met de hygiëne. Heel zelden gebeurt het dat de geruchten serieus en terecht zijn. In dat geval komt het direct in het nieuws en krijgen mensen die mogelijk risico hebben gelopen direct een oproep voor een test. Tot die tijd hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken.

Als je je echt heel veel zorgen maakt, dan kun je er natuurlijk altijd over nadenken de situatie aan je huisarts voor te leggen. Hij kan dan beoordelen of een test in jouw geval nodig is.

Succes!

Groetjes, Marensa

Juny, 03-11-2013 05:10 #59
Beste marensa

Iemaand die het hiv virus tot ondetecteerbaar in het lichaam is, kan een ander besmetting met hiv? Reactie infoteur, 07-11-2013
Beste Juny,

vanaf het moment dat iemand zelf besmet is met HIV kan deze anderen besmetten met HIV, of dit nu (al) vastgesteld is met een test of niet. Dus, als iemand nog wacht op de uitslag van een test kan anderen besmetten als de test uiteindelijk aangeeft dat hij of zij HIV heeft. Vanaf het moment dat HIV actief is in het bloed is er gevaar voor besmetting. Dit hoeft niet eerst 'gedetecteerd' te worden.

Groetjes, Marensa

Ano, 30-10-2013 13:19 #58
Vervolg #56

Beste marensa

Bedankt voor je snelle reactie het stelt mij zeer gerust en ik weet zeker dat je dat ook doet met alle mensen hier die vragen hebben. Daar wou ik je gewoon even voor bedanken! Reactie infoteur, 31-10-2013
Beste Ano,

heel graag gedaan. Ik ben blij dat je er iets aan hebt gehad!

Groetjes, Marensa

Anoniem1991, 29-10-2013 07:18 #57
Beste Marensa

Ik ben een jongen van 22 jaar en ik heb een 6 weken geleden orale seks gehad met een man. Hij is niet klaargekomen in mijn mond. Maar er is wel mogelijk voorvocht in mijn mond terecht is gekomen. Later toen hij kwam heeft hij alles met een handdoek afgedaan en hebben we elkaar verder gepijpt. Voor dit oraal contact heb ik weleens last van bloedend tandvlees na het poetsen van mijn tanden of een klein wondje in mijn mond. Welke risico's loop ik en hoeveel procent kans is er op HIV besmetting? Reactie infoteur, 29-10-2013
Beste Anoniem1991,

ik begrijp dat je je wat zorgen maakt. In principe is orale seks veilig als het gaat om besmetting met HIV zolang er geen sperma in de mond komt. In voorvocht zit ook wel HIV, maar de concentratie is te laag om te kunnen besmetten. Dus makkelijk gezegd is orale seks veilig zolang het alleen om voorvocht gaat. Wondjes in de mond zijn eerder vervelend dan gevaarlijk, vooral omdat wondjes in de mond heel snel dicht zijn en dan geen 'opening' voor besmetting vormen. Hoeveel procent risico op besmetting je loopt is heel lastig uit te drukken. Je loopt risico of niet en hier zijn eigenlijk geen cijfers aan vast te plakken. Zolang het om orale seks zonder sperma gaat, loop je geen risico op besmetting, ook niet als je net last hebt gehad van bloedend tandvlees. Natuurlijk is het nooit goed om onnodig risico's te nemen. Als je ergens vooraf onzeker over bent als het om je veiligheid gaat, doe het dan niet. Ik weet wel dat dit makkelijk gezegd is, zeker omdat de spanning op het moment zelf kan oplopen, maar voor je eigen gezondheid is het altijd beter om het niet te doen als je twijfelt.

Ik hoop dat je hier iets mee kan!

Groetjes, Marensa

Anoniem, 27-10-2013 19:01 #56
Hallo

Ik heb al jaren een vaste vriendin waarmee ik onveilige seks heb. Een aantal weken geleden ben ik onveilig gepijpt door een man ook gedeeptroath. Hij moest licht kokhalzen na dat dit was gebeurd heb ik een halfuur later onveilige seks gehad met mijn vriendin en zij was ook ongesteld. Nu voel ik me al een tijd raar en heb ik ook een vieze smaak in me mond en slijmerig speeksel. Kan ik hiv hebben? Aangezien de eerdere berichten die ik hier lees zou dat onmogelijke moeten zijn. Maar toch zou ik t voor de zekerheid willen weten. Mvg anoniem Reactie infoteur, 29-10-2013
Beste Anoniem,

het is inderdaad niet mogelijk dat je besmet bent geraakt als ik dit moet bepalen op basis van de informatie die je me hebt gegeven. Het feit dat je vriendin ongesteld was is in geen geval relevant. Als een vrouw ongesteld is, dan is zij niet meer of minder vatbaar voor besmetting. Ik kan me voorstellen dat dit idee wel bestaat, omdat het nu eenmaal met bloed te maken heeft, maar het staat helemaal niet met elkaar in verband. Orale seks vormt in principe geen gevaar, tenzij er een zaadlozing bij komt kijken. Echter, in dit geval zou het andersom moeten zijn en zou jij het sperma in de mond moeten krijgen om besmet te kunnen raken. Zoals ik lees heb jij geen orale seks verleend en is er zeker niks aan de hand. Inderdaad dus niks om je zorgen om te maken.

Groetjes, Marensa

Anoniem, 21-10-2013 13:05 #55
En als bloed van de deurhendel in aanraking is gekomen met het slijmvlies? (de eikel)
Is er dan nog steeds geen enkel risico?

Vriendelijk bedankt voor de informatie!
Anoniem Reactie infoteur, 21-10-2013
Bij een grote, vloeibare hoeveelheid bloed dat er direct voor jou is opgesmeerd en je geen tijd nodig zou hebben om het op of rond de eikel te krijgen, dan zou het in theorie wel mogelijk zijn. In de praktijk lijkt me niet. Dat zou betekenen dat je al zonder kleding moet zijn geweest, dat een besmet iemand voor je ogen het erop gesmeerd zou moeten hebben en jij het direct op de eikel gesmeerd zou moeten hebben. Dit lijkt me niet het geval.

Groetjes, Marensa

Anoniem, 16-10-2013 12:34 #54
Vervolgvraag #52

Ik merk aan mezelf dat ik smetvrees begin te ontwikkelen gaande dit onderwerp. Ik heb mezelf net 2 weken geleden hiv laten testen en nu kwam ik dus weer in een risico situatie. (Totaal onverwacht)

Hoe lang blijft bloed geïnfecteerd buiten het lichaam, als het met ongeveer 10 graden aan een deurhandel zit? En gaat het ook om de hoeveelheid bloed, of is 1 gesmeerd spatje bloed op je geslachtsdeel genoeg voor infectie? Of moet het dan echt in contact komen met sperma?

Alvast vriendelijk bedankt voor je reactie,
Anoniem Reactie infoteur, 19-10-2013
Beste Anoniem,

voor besmetting is echt direct contact nodig tussen twee lichaamsvochten waar voldoende concentratie HIV in aanwezig is. Dus bijvoorbeeld direct contact tussen sperma en bloed. Speeksel heeft wel HIV in zich, maar in een te lage concentratie om te kunnen besmetten. Een kleine hoeveelheid bloed aan bijvoorbeeld een deurklink zal al snel indrogen en is dan zeker niet meer besmettelijk. Als je de deurklink met nog vloeibaar besmet bloed zou aanraken, dan zou er een open wondje op je hand moeten zitten waardoor het naar binnen kan. Dit moet dus eigenlijk heel direct gebeuren, anders is het virus al dood en niet meer gevaarlijk. Dus, besmet bloed direct op een open wond. Een korstje is al geen open wond meer. Op het geslachtdeel geldt dit eigenlijk hetzelfde. Op de eerste plaats moet het er direct (of vrijwel direct) op terecht komen, en dan ook nog op een plaats waar het naar binnen kan. Stel dat je dus gewoon de penis vastpakt tijdens het plassen, en je hebt geen last van open wondjes of zweertjes daar op de penis, dan is er geen gevaar.

Mensen worden al heel snel bang om besmet te raken, zeker wanneer ze het idee krijgen (door angst) dat alles een gevaar op besmetting is. In werkelijkheid zijn er helemaal niet zoveel manieren om in het dagelijks leven besmet te raken. Uiteraard heb ik het dan niet over seksueel contact zonder bescherming e.d., ofwel de meest bekende manieren. Bij het naar het toilet gaan, het schoonmaken van gedroogd bloed van een ander of bijvoorbeeld in het zwembad waar iemand bloed verliest in het water door een ongelukje, dit levert allemaal echt geen gevaar op.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Groetjes, Marensa

Ab, 15-10-2013 08:51 #53
Beste.

Ik ben laatst door iemand vastgepakt op mijn polsen die een snijwondje had. Daarna doorgelopen en handen en polsen bekeken op bloed maar niks gezien. Is het mogelijk door die actie dat er druppels bloed door de lucht hebben gevlogen en zo ongemerkt in mond of neus zijn gekomen.of via mn hand als ik het bloed gewoon niet heb gezien en geen wondjes op handen polsen. 2 weken later heb ik namelijk een flinke verkoudheid gehad van 4 dagen lang.
Alvast bedankt Reactie infoteur, 15-10-2013
Beste Ab,

de verkoudheid heeft niets met een eventuele besmetting te maken, dus dat is al een geruststelling. Druppels rondvliegend bloed zou betekenen dat het een flinke wond geweest moet zijn, waar de druppels behoorlijk dik uitliepen (om zwaar en vloeibaar genoeg te zijn om te kunnen rondvliegen bij een flinke klap). Omdat je over een 'snijwondje' spreekt, lijkt me dit dus ook onmogelijk. Een klein wondje bloed niet zo erg dat het rondvliegende druppels veroorzaakt. Het laatste zou wel mogelijk zijn. Het zou dan gaan om bloed dat eerst op je handen terecht gekomen zou zijn en later, om welke reden ook, in je mond. In dat geval is er geen direct contact en het virus leeft niet in de lucht. Het lijkt me dat je geen gevaar hebt gelopen, dus maak je geen zorgen!

Groetjes, Marensa

Anoniem, 12-10-2013 16:40 #52
Er zat bloed op de rand van een wc van een voetbalclub,
nu ben ik bang dat ik in aanraking ben gekomen met het bloed via mogelijk de handgreep van de deur. Als dit bloed in aanraking is gekomen met mijn eikel, is er dan een kans van infectie? Reactie infoteur, 14-10-2013
Beste Anoniem,

gezien het artikel waar je op reageert, ga ik ervan uit dat je risico op besmetting met HIV bedoelt. Hier is geen risico op. Zelfs als het bloed afkomstig was van een besmet persoon en daadwerkelijk met jouw geslachtsdeel in aanraking is gekomen, dan is er geen risico op besmetting. Hiervoor is direct contact tussen lichaamsvochten nodig. Als het virus in het bloed aanwezig was, dan was dit al langere tijd buiten het lichaam. Dit betekent dat het al dood was en dus niet meer besmettelijk.

Groetjes, Marensa

Me, 10-10-2013 23:22 #51
Beste

Misschien een domme vraag… Vorig jaar heb ik een one night stand gehad met een man. We hebben toen onveilige seks gehad maar hij is niet klaar gekomen in mij. Is er dan nog een grote kans dat ik eventueel besmet ben? Heb sinds een tijdje last van nacht zweten en vaak hoofdpijn en bij het poetsen van de tanden af en toe bloedend tandvlees en sinds vandaag ook een blaasje in mijn mond. Hoe meer ik er over op zoek hoe meer ik er in herken. Maar weet ook dat opzoeken op het internet niet goed is. Kan je voor een test gewoon bij de arts terecht of hoef je hiervoor naar het ziekenhuis?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 14-10-2013
Beste 'Me',

er bestaat inderdaad kans dat je besmet bent geraakt. Dit wil niet direct zeggen dat je besmet bent geraakt met HIV, al is dat wel mogelijk, maar het kan bijvoorbeeld ook een andere SOA zijn. Sommige SOA uiten zich pas veel later, soms zelfs pas jaren later, dus het is niet gek dat je nu klachten krijgt. Toch wil het niet direct zeggen dat je een SOA hebt, want de symptomen kunnen ook ergens anders vandaan komen. Veel huisartsen kunnen tegenwoordig zelf een complete SOA-test uitvoeren, inclusief HIV. Ik zou je dan ook aanraden naar de huisarts te gaan en hierom te vragen. Mocht je huisarts het niet zelf doen, dan krijg je een formulier mee voor een bloedonderzoek in een ziekenhuis of een depot waar bloed wordt geprikt.

Ik hoop voor je dat het meevalt!

Groetjes, Marensa

Ikke, 05-10-2013 21:34 #50
Beste,

Een aantal weken terug heb ben ik gepijpt (door een man, ben ik zelf ook) en heeft hij met zijn speeksel een vinger in mijn anus geduwd. Nu ben ik bang dat ik iets heb opgelopen, Is de kans groot dat ik besmet ben, of niet? Ik had wel een beetje pus uit me anus merkte ik toen ik thuis kwam. Als het speeksel daarmee in aanraking is geweest, is de kans dan alsnog klein of niet? Reactie infoteur, 06-10-2013
Beste Ikke,

in speeksel is de concentratie HIV zo laag, dat het onvoldoende is om te besmetten. Als het dus daadwerkelijk om het speeksel gaat, dan heb je in geen geval risico gelopen.

Groetjes, Marensa

Ik, 26-09-2013 13:40 #49
Beste, heb net sinds gisteren vernomen dat ik hiv positief ben kan er nog altijd niet bij hoe, maar heb toch nog enkele vraagjes als mijn vriend mij beft of vingert is er dan kans dat hij ook besmet is? Reactie infoteur, 29-09-2013
Beste 'Ik',

wat ontzettend naar voor je dat je deze diagnose hebt gehad. Dat zal niet makkelijk zijn, zeker niet als je zelf niet weet hoe je eraan bent gekomen. Ik hoop dat je ermee kan omgaan of ermee kan leren omgaan. Ik wens je daar heel veel sterkte mee!

Betreft je vraag. Ik vaginaal vocht zit wel HIV. Echter, de concentratie daarin is zo laag dat het eigenlijk niet voldoende is om te besmetten. Het is niet volledig onmogelijk, maar het risico is zeer klein. In (menstruatie)bloed zit wel voldoende van het virus om te besmetten. Om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik toch aanraden je vriend te laten testen. Je kunt het maak beter zeker weten.

Groetjes, Marensa

Anoniempje, 18-09-2013 12:26 #48
Hallo, ik heb hier al door enkele reacties gebladerd en ik las dat het HIV-virus niet buiten het lichaam overleeft. Nu heb ik toch al enkele slapeloze nachten. Ik werk namelijk als escortdame, ik doe dit nu al een paar jaar en ben over het algemeen zeer tevreden over mijn werk. Het enige dat mij meer en meer motiveert om te stoppen zijn de risico's. Hoewel ik alles veilig doe (zowel het intieme gedeelte als het orale, bij zowel man als vrouw) en nog niets heb meegemaakt qua ziektes, heb ik toch de schrik om HIV op te lopen. Vorige week is er namelijk het volgende gebeurd. Een man heeft mij oraal bevredigd en was zich tegelijk aan het masturberen. Daarna ging hij met zijn vingers in mijn vagina. Nu weet ik niet zeker of er voorvocht op de vingers zat, maar mijn vraag is dus, kan het zijn dat ik besmet ben? Ik weet dat het virus niet overleeft in de lucht, maar er zaten maar een paar seconden tussen tussen het contact op de vingers, de lucht en mijn vagina. Indien er toch voorvocht op de vingers zat, hoe groot is de kans op besmetting? Reactie infoteur, 23-09-2013
Beste,

bij seksuele gemeenschap komen de lichaamsvochten direct met elkaar in aanraking en bestaat er de kans op besmetting met HIV. Buiten het lichaam leeft het virus een zeer beperkte tijd. Wanneer er binnen deze tijd contact is tussen lichaamsvocht zoals jij beschrijft, dan bestaat er een zeer kleine kans dat je besmet bent geraakt. Het is namelijk ook zo dat er voldoende concentratie van het virus aanwezig moet zijn om te besmetten. in speeksel is de concentratie bijvoorbeeld zo laag dat het niet besmettelijk is. Het risico is laag, maar niet 0,0. Ik zou dus voor alle zekerheid toch even een test laten doen. Zeker in jouw vak, waarin je vaak met verschillende mensen in seksueel contact komt, is het altijd goed om het zekere voor het onzekere te nemen. Om jezelf te beschermen, en anderen. Ik denk niet dat je besmet bent geraakt, maar voor alle zekerheid.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Peter, 12-09-2013 15:33 #47
Hallo vroeg mij af of ik hiv heb. Ik ben onlangs gepijpt door een man en nu na 4 weken ben ik flink verkouden kan dit hiv zijn? Reactie infoteur, 14-09-2013
Beste Peter,

de kans is heel groot dat je gewoon een verkoudheid hebt en dat er niets achter zit, zeker geen HIV. Bij orale seks, waarbij jij de ontvanger bent, is het vrijwel onmogelijk dat jij besmet raakt. HIV zit wel in speeksel, maar in een veel te lage concentratie om te kunnen besmetten. Er zou dan dus al een open wondje in de mond aanwezig geweest moeten zijn, waar een grotere hoeveelheid bloed bij vrij kwam, om besmettelijk te zijn. Daarbij moet dit bloed dan ook nog in contact zijn geweest met een open wond op jouw penis, en die kans is ook erg klein. Je raakt via deze weg, als ontvanger van orale seks, veel sneller en makkelijker besmet met andere SOA dan met HIV. Je hoeft je geen zorgen te maken.

Petra, 12-09-2013 13:27 #46
Hallo mevrouw,
Ik ben nogal bang voor hiv… weet niet waarom. Heb mijzelf in mijn vinger gesneden vandaag in supermarkt aan pak vleeswaren. Dacht schaafwond maar bloedde paar sec later. Was geen kraan in buurt. Stolde. Thuis schoongemaakt.
Hoe groot is kans op hiv?
Mvg Reactie infoteur, 14-09-2013
Beste Petra,

ik begrijp de bezorgdheid, maar het is zeker niet nodig om bang te zijn voor een besmetting. Besmetting is uitsluitend mogelijk wanneer er vlak voor u iemand precies hetzelfde ongeval zou hebben gehad, met precies hetzelfde pakje en ook diep genoeg om bloed op het pakje op precies dezelfde plek achter te laten waar u zich gesneden heeft. Dit is toch wel vrij onmogelijk te noemen. Omdat het virus niet leeft buiten het lichaam, zou het geen probleem zijn wanneer er 'oud bloed' op het pakje zou hebben gezeten. Echter, ook die kans acht ik klein, daar het om een supermarkt gaat en alles daar wordt gecontroleerd voor het de winkel in gaat. De kans is dus zeer klein en eigenlijk zelfs helemaal niet aanwezig dat u besmet bent geraakt. Geen zorgen!

Onbekend, 21-08-2013 08:51 #45
Gister ben ik geprikt door een naald in een naaiwinkel.
Toch ben ik bang dat als iemand eerder zich ook geprikt heeft Ziektes aan mij kan overdragen is dat mogelijk. Ben ook zo voorzichtig omdat ik zwanger ben.

Dank je wel Reactie infoteur, 21-08-2013
Beste Onbekend,

voor een HIV besmetting hoef je echt niet bang te zijn. Het is wel begrijpelijk dat je je zorgen maakt, zeker in jouw toestand, maar het is gelukkig echt niet nodig. HIV leeft niet buiten het lichaam. Stel dat eerder iemand zich aan de naald had geprikt, en deze persoon draagt het virus, dan zou het virus al 'dood' zijn op het moment dat jij je aan dezelfde naald prikt. Het is dan dus niet meer besmettelijk.

Veel plezier en succes met je zwangerschap. Veel geluk!

Groetjes, Marensa

Klarie, 06-08-2013 19:46 #44
Hoi,

Ik heb een beetje domme vraag.
Als je naar de wc gaat is hiv geen gevaar dat weet ik. Maar wat als je niet oplet en gaat zitten in druppels urine? Of opspattend urine als er niet doorgetrokken is?
Moet je dan een wondje hebben bij beide?

Dankje. Reactie infoteur, 07-08-2013
Beste Klarie,

ik vind het geen domme vraag hoor. Je kan altijd beter het zekere voor het onzekere nemen, toch? Je hoeft ook bij opspattende urine of urinespetters niet voorzichtig te zijn als het om besmetting gaat. Hygiene is natuurlijk iets anders. HIV kan niet buiten het lichaam leven, dus als het in urine op een toiletbril zit (bijvoorbeeld) dan leeft het niet en is het niet besmettelijk.

Groetjes, Marensa

Petra, 06-08-2013 18:06 #43
Hallo,

Ik vraag me af hoe gevaarlijk het HIV virus nou eigenlijk is?
En dan bedoel ik met bloed contact dat ergens op ligt.
B.v. : - Als je je tampon verwisselt en in het bekende vieze prullenbakje gooit, mogelijk raak je dan met je vinger deze bak aan en komt bloed van vorige gebruikers aan je vinger. Met deze vinger raak je je nieuwe tampon aan en zo komt het in contact met jou.
- Je drinkt uit een flesje, iemand pakt jouw flesje, laat wat bloed erop achter. Iedereen heeft wondjes in zijn mond (tandvlees, kapot gebeten wangen).

Hoelang overleeft bloed buiten het lichaam? En maakt het verschil waar het ligt en de hoeveelheid?

Groetjes Petra Reactie infoteur, 07-08-2013
Beste Petra,

in principe leeft het HIV virus niet buiten het lichaam en gaat het dus dood in lichaamsvochten die zich buiten het lichaam bevinden. In water of lucht kan het virus onmogelijk overleven, maar er zit inderdaad wel een korte tijd tussen het verlaten van het lichaam en het doodgaan van het virus. Hoe lang dit is, is volledig afhankelijk van waar het virus in zit (bloed, sperma enz) en hoe hoog de concentratie van het virus hierin is. In speeksel bijvoorbeeld zit zo'n lage concentratie HIV, dat het onmogelijk besmettelijk is. Kortom, er is geen standaard situatie waarvan je kan zeggen dat het heel risicovol is of niet. Het is gewoon goed altijd te bedenken dat er mogelijkheden zijn en goed te denken aan je hygiene. Dan loop je over het algemeen niet veel risico in het dagelijks leven. Bij seksuele gemeenschap en handelingen is het natuurlijk wel altijd aan te raden extra voorzichtig te zijn, maar ik denk dat dat voor zich spreekt.

Groetjes, Marensa

Catteken, 30-07-2013 07:38 #42
Beste,

Gisteren zijn we gaan zwemmen met ons dochtertje. Toen ik na het zwemmen in het kleedhokje kwam merkte ik op dat er wat verdund bloed in het kleedkamertje was. Nu ik weet niet of ik er doorgestapt ben. Maar indien ik er doorgestapt ben, kan ik besmet worden met hiv, ik had een klein wondje aan de onderkant van mijn voet.

Alvast vriendelijk dank bij voorbaat. Reactie infoteur, 30-07-2013
Beste Catteken,

ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, zeker omdat je met je dochtertje in het zwembad was. Je hoeft je geen zorgen over een eventuele besmetting te maken. Het virus leeft niet buiten het lichaam. In de lucht of in water gaat het dood en is het niet meer besmettelijk.

Groetjes, Marensa

Anoniemm, 27-07-2013 01:10 #41
Hallo

Ik heb een vraagje.

Stel je maakt gebruik van een emmer water met zeep om toiletten te poetsen met een nat doekje. Je gebruikt hiervoor handschoenen, maar in 1 van de handschoenen zit er een klein gaatje waardoor het water van de emmer doorheen dit gaatje gaat als je je hand met doekje dompelt in de emmer om het doekje te wassen.
Je voelt uiteraard ook dat je je hand in de handschoen nat is, namelijk omdat er water door dat gaatje gaat.

Bij het reinigen van de toiletten, kom je zowel urinevlekken, resten van uitwerpselen als soms schaamharen (wat betreft schaamharen, komt dit vnl voor bij urinoirs van de mannen).

Stel he, als je je een klein bebloed wondje hebt op de hand met de handschoen dat een gaatje heeft. Dit wondje komt in aanraking met het 'vies' water (door het kapotte handschoen) waarmee deze de toiletten worden gereinigd. Is er in dit geval besmettingsgevaar? En hoe zit het met andere ziektes zoals tetanus, hepatities etc…

mvg. Reactie infoteur, 30-07-2013
Beste Anoniemm,

in theorie zijn er wat ziekten die je kan oplopen door met een open wondje een vuile toiletbril aan te raken. In de praktijk is het risico wel erg klein. Hepatits A is een voorbeeld van een ziekte die op deze manier wel overdraagbaar is. Als er iets van dit virus op de wcbril zit en je raakt dit aan met een open wondje, dan kun je besmet raken. Het virus moet dus actief zijn en in je eigen bloed terecht komen om besmet te raken. De meeste ziekten, zoals ook HIV, is niet op deze manier besmettelijk, en dan vooral omdat het virus niet leeft buiten het lichaam en op een wcbril dus doodgaat en niet meer besmettelijk is.

Betreft tetanus; als je werkt in ruimten waar veel bacterien zijn (zoals in toiletcabines) en je wordt hierdoor op verschillende manieren blootgesteld aan zaken die infecties kunnen veroorzaken, is het eigenlijk altijd aan te raden een tetanusprik te halen bij de huisarts, zodat je altijd goed beschermd bent op preventieve basis.

Groetjes, Marensa

Lien, 22-06-2013 08:35 #40
Hallo,

Ik ben 2 weken geleden naar de sauna geweest. Hier was een bad met de Garra rufa visjes. Ik heb mijn voeten laten beknabbelen door deze visjes. Nu had ik de dag ervoor mijn benen geschoren waar een wondje is ontstaan. Nu heeft zo een visje daar aan geknabbeld en is het wondje terug open gegaan. Nu bloedde het dus in het water. Ik weet zeker dat ik geen HIV heb maar hoe zit het met zo een visje? Kan het visje het overdragen naar mij door andere mensen die ook in dat water hebben gebloed?
Mvg Lien Reactie infoteur, 26-06-2013
Beste Lien,

je hoeft je absoluut geen zorgen te maken. Het is niet zo dat zo'n visje het virus van de ene persoon naar de andere kan 'brengen' als het ware. Ook is het onmogelijk dat er nog wat besmet bloed van een ander in het water zat dat jou besmet zou kunnen hebben, want in het water kan het HIV-virus niet leven. Je hebt dus 100% zeker absoluut geen risico gelopen.

Groetjes, Marensa

Jack, 07-06-2013 22:05 #39
Beste mensen
het beste wat je kunt doen is altijd condoom bij je hebben, dat is erg duidelijk, en makelijk en slim. maargoed meer dan 65% van de 100% doen zonder condoom. mensen help a.u.b julie zelf en anderen door veilig te doen. dan loop je geen gevaar!
met vriendelijke groet
JACK! Reactie infoteur, 09-06-2013
Bedankt voor je reactie, 'Jack'.

Miepje, 03-06-2013 16:03 #38
Hoi marensa
Bedankt voor je reactie! Ik ga er maar van uit dat dit in orde is. Het is ook niet zeker zo dat je meteen besmet raakt toch, als je in aanraking komt? Ik heb ergens gelezen dat hiv best lastig overdraagbaar is. Ik heb ook nog een andere vraag. Is de hiv test determine hiv 1 / 2 combo betrouwbaar?
Groetjes miepje Reactie infoteur, 04-06-2013
Hoi Miepje,

dat HIV lastig overdraagbaar is, dat is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt. Het is zo dat bij direct contact de ene persoon wel direct besmet raakt en de ander niet. Het is dus niet zo dat je bij directe aanraking gegarandeerd besmet bent geraakt, dus dat is inderdaad geen vaststaand feit. Maar, ieder risico is een risico, en dat neem je liever niet. Veel mensen denken dat het bijvoorbeeld ook overdraagbaar is door uit hetzelfde glas te drinken of door te zoenen met een besmet persoon. Het is en blijft een virus dat zich verspreid over heel de wereld en dat geeft toch aan dat besmetting overal aanwezig is. De betreffende test wordt veel gebruikt, onder meer ook op Wereld-Aids-Dag, om mensen gratis te testen op HIV. De test wordt door de meeste ziekenhuizen omschreven als betrouwbaar.

Groetjes, Marensa

Miepje, 29-05-2013 22:20 #37
Hoi marensa,

Bedankt voor je snelle reactie. Bedoel je dat ik geen gevaar heb gelopen omdat het virus niet overdraagbaar is via zo'n naaldje, of omdat de kans vrijwel nihil is dat het apparaatje vies was? Stel dat hij wel vies was, is er dan ook echt geen kans op besmetting?

Groetjes miepje Reactie infoteur, 03-06-2013
Hoi Miepje,

een naaldje kan zeker wel besmettelijk zijn. Stel dat je het naaldje eerst steekt in iemand die HIV heeft en vervolgens direct in iemand die het niet heeft, dan bestaat er zeker kans op besmetting. Echter, bij langere tussentijd gaat het virus dood (omdat het niet leeft in lucht of water) en is het niet meer besmettelijk. Het kost tijd voordat het virus gedood is. Dus, als het apparaatje eerder gebruikt is geweest en slechts (bijvoorbeeld) enkele minuten voor jou, en die persoon was HIV besmet, dan is er wel kans op besmetting. Maar, als je alles bij elkaar optelt, dan is het risico vrijwel niet aanwezig. Het gebeurt heel zelden dat een naaldje per ongeluk een tweede keer wordt gebruikt. Dit is echt 1 op honderdduizenden. En stel dat dat al gebeurd zou zijn, dan zou die persoon ook nog eens besmet moeten zijn geweest en mag er geen heel lange tijd tussen hebben gezeten. Dus als je het logisch bekijkt is het vrijwel onmogelijk.

Groetjes, Marensa

Hoi, 28-05-2013 12:35 #36
Hoi,

Is een tintelend gevoel om de nek een symptoom van hiv? Het tintelt wat om mijn oren en in mijn armen. Of zou het stress kunnen zijn. Ik ben heel bang voor hiv. Reactie infoteur, 29-05-2013
Beste 'Hoi',

een tintelend gevoel hoeft zeker niet te wijzen op besmetting met HIV. Er zijn heel veel aandoeningen die dit gevoel kunnen veroorzaken. Er kan iets mis zijn met je zenuwen, er kan een knoopje in een spier zitten, je kunt last hebben van slaaptekort, vermoeidheid of onrustige slaap, inderdaad ook stress of spanningen enz. Er zijn dus heel veel oorzaken die kunnen leiden tot tintelingen. Als het langer aanhoudt, dan kun je altijd even je huisarts om advies vragen.

Groetjes, Marensa

Miepje, 27-05-2013 14:03 #35
Hoi marensa,

Bedankt voor je snelle reactie. De reden dat ik het vraag is dat ik een hiv test heb ondergaan dmv een vingerprik en ik denk wel dat het prikapparaatje schoon was, maar ik heb de hele tijd in mn hoofd van 'stel dat dit per ongeluk niet zo was. Heeft sowieso tien minuten tot een kwartier geduurd voordat ik geprikt was. Stel dat het apparaat vlak voor die tijd nog is gebruikt, is het virus dan na zo'n korte tijd wel dood?

Groetjes miepje Reactie infoteur, 29-05-2013
Hoi Miepje,

ik begrijp je angst, maar je hoeft je echt geen zorgen te maken. Ik snap wel dat je toch het idee kan hebben dat er iets verkeerd is gegaan, vooral ook omdat het om een HIV-test gaat en een deel van de mensen die die test ondergaan blijken het ook daadwerkelijk te hebben. Dit kan jouw idee versterken dat er besmet bloed kan hebben gezeten op het naaldje, maar je kan zeker gerustgesteld zijn. Je hebt geen gevaar gelopen.

Groetjes, Marensa

Miep, 27-05-2013 09:41 #34
Hoi marensa,
Ik lees hier dat hiv niet buiten het lichaam leeft. En dat er echt 1 op 1 contact nodig is. Nu vraag ik mij af. Hoe zit dat dan met naalden? Want overal lees ik dat het gebruiken van (gebruikte) naalden gevaarlijk kan zijn. Als die naald dan is gebruikt door een besmet iemand, is het virus toch ook buiten het lichaam geweest? Ik snap dat niet.
Groetjes miepje Reactie infoteur, 27-05-2013
Hoi Miepje,

het is inderdaad zo dat het HIV-virus niet verleeft in de buitenlucht of in water. Dit wil zeggen dat je niet besmet kunt raken als je in aanraking komt met bijvoorbeeld een druppel besmet bloed in een zwembad. Het virus heeft een lichaam nodig om te overleven, dus zodra het het lichaam verlaat, dan leeft het nog zeer beperkte tijd.

Gebruik je een naald met besmet bloed direct na de andere persoon (die dus besmet is) dan kan het virus dus nog leven en loop je gevaar. Ligt de naald er al een aantal dagen, dan is het virus dood. De reden dat gebruikte naalden ook na langere tijd gevaarlijk kunnen zijn, is dat er ook veel andere (dodelijke) virussen zijn die wel nog kunnen worden overgebracht. Denk bijvoorbeeld aan hepatitis. Daarom is het dus eigenlijk wel altijd gevaarlijk om een gebruikte naald te gebruiken.

Groetjes, Marensa

A., 16-05-2013 12:22 #33
Hallo

Ik had een vraagje. Ik heb laatst een snoepje gegeten waar een rood/roze streep (niet nat)op zat ong. 1mm bij 1 cm. Nu achteraf ben ik bang dat het misschien wat bloed was. Als dat zo was en met hiv besmet heb ik het dan nu ook of hoe groot is de kans? Reactie infoteur, 17-05-2013
Beste A.

er is absoluut geen mogelijkheid dat je gevaar hebt gelopen op een besmetting met HIV. Het is namelijk zo dat het virus niet kan overleven buiten het lichaam. Zelfs als het inderdaad besmet bloed was op het snoepje, dan was het al 'dood' en dus niet meer gevaarlijk.

Ik hoop dat je gerustgesteld bent.

Groetjes, Marensa

Jay, 10-05-2013 18:30 #32
Ik heb vorige week een meisje gevingerd maar ik ben met me vingers niet in haar vagina geweest maar ik voelde dat ze nat was maar ik zag later pas op me hand dat er een vinger een druppeltje bloede.
Mijn vraag is dan kan ik besmet raken met hiv omdat ik vocht of voorvocht aan me vingers had?
En is de kans groot besmet te worden op virus of iets?
Ik maak me zorgen
Aub hoor ik het graag van u Reactie infoteur, 13-05-2013
Beste Jay,

als je pas later zag dat je een druppeltje bloedde uit een klein wondje, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat dit open wondje ook aanwezig was op het moment dat je in aanraking kwam met het vaginaal vocht. Een klein wondje dicht over het algemeen heel snel, dus het wondje is waarschijnlijk vlak voor je het opmerkte pas ontstaan. De kans dat je besmet bent geraakt is dan ook nihil te noemen. Wel wil ik je nog iets mee geven voor een eventueel volgende keer dat zoiets voorkomt. Het is niet nodig om daadwerkelijk in de vagina te gaan om risico te lopen op HIV of andere SOA. De concentratie van het virus zit niet in de vagina, maar in het vocht, en dat vocht is ook aan de buitenkant van de vagina aanwezig (meestal). Daarbij moet ik ook zeggen dat HIV slechts beperkt kan overleven buiten een lichaam. Als het op jouw vingers zit, dan is de concentratie ervan al erg laag en het virus zal niet overleven.

Ik hoop dat ik je zo geholpen heb!

Groetjes, Marensa

A. Noniem, 01-05-2013 13:10 #31
Kort geleden heb ik met 2 mannen (HIV besmet) seksueel contact gehad en dit bestond uit aftrekken en pijpen. Ik heb ze allebei afgetrokken en hierbij heb ik voorvocht op mijn handen gehad, ook heeft een van de mannen mij gepijpt en ik had mij diezelfde dag ook geschoren. Ik heb later wel een lichtelijke irritatie gevoeld aan mijn penis waar ik mij ook geschoren had. Kan er besmetting optreden door gepijpt te worden als je een geïrriteerde huid hebt door scheren? En heb ik een grote kans van besmetting gehad? Reactie infoteur, 01-05-2013
Beste A. Noniem,

het feit dat je voorvocht op je handen hebt gehad, vormt in principe geen risico. Uiteraard is er wel een concentratie van het virus aanwezig in voorvocht, maar deze concentratie is vrij laag. Daarbij moet het in contact gekomen zijn met jouw lichaamsvocht om daadwerkelijk te kunnen besmetten. Als je bijvoorbeeld een open wondje had en het voorvocht is daar direct mee in aanraking geweest (dus zonder overbruggingstijd) dan is het wel aan te raden je te laten testen.
Wat betreft het pijpen en de geirriteerde huid. Na het scheren kan je huid inderdaad bijvoorbeeld wat pukkeltjes van de irritatie of open wondjes hebben. Toch kan ik je gerust stellen. In speeksel is de concentratie HIV veel te weinig om te kunnen besmetten. Ook wat dat betreft heb je dus geen risico gelopen.

Ik hoop dat je zo antwoord hebt op je vragen. Als je zelf twijfelt over eventuele wondjes in verband met het voorvocht, dan zou ik wel een test aanraden. De kans is erg klein, maar wel aanwezig als er contact is geweest tussen besmet voorvocht en jouw bloed. Maar, als je zeker bent dat je geen open wondjes aan je handen had, dan hoef je je geen zorgen te maken.

Groetjes, Marensa

Anoniem71, 24-04-2013 03:57 #30
Afgelopen week heb ik in een stripclub gezoend met een dame die er werkte. Ik had drank op en haar gevingerd. Omdat ze nog niet zo vochtig was heb ik mijn vingers (die ik al gebruikt had) nog afgelikt om haar op nieuw te vingeren. Daarna is er niks gebeurd. Hoe groot is de kans op besmetting? Reactie infoteur, 24-04-2013
Beste Anoniem71,

het risico dat je besmet bent geraakt is vrijwel niet aanwezig. In vaginaal vocht zit wel een concentratie HIV, als zij in het slechtste geval daadwerkelijk besmet is met het virus, maar zoals je aangeeft was er daar niet veel van. Daarbij was er een tussenfase, namelijk je vingers, en is er verder geen direct contact geweest tussen jouw lichaam en dat van haar. Het gaat dus om een minimaal beetje vaginaal vocht dat via een tussenfase in je mond terecht gekomen kan zijn (of is). De concentratie is dan te laag om te besmetten en daarbij leeft het virus voor slechts heel korte tijd buiten het lichaam. Dus, stel dat zij echt besmet geweest zou zijn, dan heb je eigenlijk geen risico gelopen, omdat je niet verder bent gegaan dan dat. Speeksel is overigens helemaal niet besmettelijk.

Groetjes, Marensa

Anoniem, 12-02-2013 21:50 #29
Ik lees op dit forum dat het virus niet goed buiten het lichaam kan leven. Toch vraag ik me het volgende af: dit weekend was ik in een homobar. Hier heb ik mijn hand gesneden aan een glas. Ik wilde mn hand afspoelen in het toilet, want het bloedde flink. Dit maakten duizelig, waardoor ik m'n evenwicht verloor en met m'n bebloede hand in de pot viel. Klungel die ik ben. Nu maak ik me toch zorgen, kan ik op deze manier besmet raken? Het gaat om een eenzijdige open wond. Reactie infoteur, 13-02-2013
Beste Anoniem,

het is een heel 'knap kunstje' wat je daar uit hebt gehaald! In het meest vervelende geval zou dan een besmet iemand daar naar het toilet zijn geweest en niet door hebben getrokken, waardoor je met een open wond in de urine van een ander 'valt'. Gelukkig kan er in deze urine ook geen besmettelijke hoeveelheid HIV-virus aanwezig zijn om jou te besmetten. Het is dus in geen geval mogelijk dat je besmet bent geraakt op deze manier. Stel nu dat je daadwerkelijk gezien hebt dat de pot niet schoon was, dan had het wellicht wel een goed idee geweest om een tetanus-prik te halen bij de huisarts omdat er dan vuil in de wond terecht is gekomen die onder meer infecties kan veroorzaken. Maar, over HIV hoef je je in dit geval geen zorgen te maken.

Groetjes, Marensa

Anoniempje, 05-02-2013 02:05 #28
Dag allemaal,
Ik zit met iets vervelends, en ik maak mezelf helemaal gek door er constant aan te zitten denken en er geen antwoord op weet. Ik ben homo en ben afgelopen weekend op stap geweest en in een dronken bui heb ik sex gehad met iemand (een man dus). We hebben het veilig gedaan met condoom, we hebben getongzoend en hij heeft mij gepijpt maar ik hem niet. De dag erna toen ik mij ging douchen, merkte ik een heel klein mini wondje aan mijn eikel. Het wondje is maar heel klein en stelt eigenlijk niet veel voor maar ik denk dat het gekomen is doordat de andere wat te ruw is geweest met het pijpen. Nu is mijn vraag, stel die persoon is besmet met HIV, is er kans dat ik ook besmet ben aangezien ik dat mini wondje heb? Reactie infoteur, 05-02-2013
Beste Anoniempje,

ik begrijp je zorgen heel goed. Toch, ik kan je zeker gerust stellen. Er is geen risico dat je besmet bent geraakt door dat wondje dat je hebt. Het is goed dat je, ondanks dat je te veel op had, toch hebt gedacht aan je eigen veiligheid door een condoom te gebruiken. Daar mag je alleen maar trots op zijn! Stel dat die ander inderdaad HIV zou hebben, dan kan hij je hier niet mee besmet hebben door middel van pijpen. Er zit wel HIV in speeksel, maar de concentratie is veel te laag om een ander te kunnen besmetten.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen gerust stellen!

Groetjes, Marensa

Danny, 09-01-2013 20:11 #27
Hallo,

Sinds kort zit ik te denken over HIV. 10 weken geleden heb ik seks gehad met een dame waarvan ik vermoed dat ze HIV heeft. Ik kwam er pas later achter uiteraard. Het gebeurde veilig (met condoom). Maar het ging niet zo lekker, want ik had er niet zo veel zin in. Mijn penis werd tijdens de seks slap. Toen heb ik het condoom met mijn rechterhand er letterlijk afgetrokken. Het ging wel een beetje moeizaam, omdat het elastisch is. Mijn hand was helemaal nat en glibberig. Direkt daarna heb ik mij gemasturbeerd. Ik ging met mijn hand ook over mijn eikel heen. (ik ben besneden dus mijn voorhuid is ook niet lang). Sinds kort heb ik last van spierpijn en gewrichtpijn. Ik heb het al 1, 5 week. Ik heb 3 weken geleden ook diarree gehad. Kan dit HIV zijn of moet ik mij hierover geen zorgen maken. Ik had ook last van pijn bij het plassen. Dat was volgens de dokter een urineweginfectie en daar slik ik ook pillen voor. Is het normaal dat ik op deze wijze een infectie heb opgelopen?
En kan ik HIV hebben?

Alvast bedankt voor uw hulp!

Danny Reactie infoteur, 10-01-2013
Beste Danny,

als er daadwerkelijk direct contact is met haar baginaal vocht, dan is er kans op besmetting. Echter, het is niet met zekerheid te zeggen dat het inderdaad het geval is. De klachten die je ervaart passen bij veel verschillende aandoeningen. Niet alleen bij SOA, maar onder meer ook bij (buik)griep en zelfs stress en spanningen. Het hoeft dus niet per definitie te wijzen op een bepaalde aandoening. Om heel zeker te zijn dat je geen SOA (in welke vorm dan ook) hebt opgelopen, zou ik je wel aanraden een SOA-test te laten doen. Dit kan je gewoon bij de huisarts regelen.

Groetjes, Marensa

Anoniem44, 13-12-2012 07:17 #26
Hoi

Ik ben een jongen van 17. Ik heb een week of 4 geleden onveilige seks gehad met een meisje uit de risicogroep. Ik ben heel bang dat ik nou hiv heb/krijg. Stel nou als zij hiv heeft,
hoe groot is dan de kans dat ik het nu ook heb/krijg?

groetjes anoniem44 Reactie infoteur, 17-12-2012
Beste Anoniem44,

de kans op besmetting is zeer aanwezig. Het is helaas niet in percentage uit te drukken hoeveel risico je loopt besmet te zijn. Dit heeft met meerdere factoren te maken, zowel van jouw kant als die van haar, en dan vooral ook omdat je niet zeker bent of zij besmet is. Ik zou je sterk aanraden je te laten testen. Ik begrijp dat dit heel moeilijk is, en dat de stap naar de huisarts vervelend is, maar je moet altijd het zekere voor het onzekere nemen. Niet alleen voor jezelf en je eigen gezondheid, maar ook voor de veiligheid en gezondheid van toekomstige partners. De huisarts is verplicht de test geheim te houden en zal het dan ook niet aan bijvoorbeeld je ouders/verzorgers melden.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Shishi, 01-12-2012 16:14 #25
Stel dat iemand zijn/haar gezicht aan het ontharen is, maar de ontharingscreme daarna eraf veegt met een doek waarvan hij/zij niet zeker is of die doek hiv-vrij is. Verder heeft de persoon ook nog wat puistjes op zijn/haar gezicht. Hoe groot is de kans op een hiv-besmetting? Reactie infoteur, 03-12-2012
Beste Shishi,

die kans is helemaal niet aanwezig. Het virus leeft niet buiten het lichaam, dus ook niet op een doek, een handdoek of iets dergelijks. Het maakt dan ook niet uit of er wondjes op het gezicht aanwezig zijn. Er is geen kans op besmetting.

Groetjes, Marensa

Dierenvriend, 27-11-2012 17:14 #24
Hallo, ik had al eerder geschreven over mijn dochter die een vriend heeft met HIV, ik weet inmiddels dat ze niet alles veilig doen, dus niet gelijk een condoom omdoen "want mijn vriend heeft niet veel voorvocht" ( erg naïef dus) ook hebben ze oralesex zonder condoom.
Ik was al erg bang dat dit zo zou zijn, mijn dochter ik pas 19, haar eerste vriendje, hij is al 28 jaar, ik ben erg boos en bang dat ze het heeft.Ik heb haar op haar hart gedrukt dat ze zo snel mogelijk naar een dokter moet gaan.omdat ze vaak verkouden is, en nu ineens droge plekjes op haar huid heeft… ik hoorde dat ze het na 3 maanden kunnen zien, klopt dit? en stel dat ze het (nog) niet heeft, is het dan belangrijk dat ze regelmatig dit laat testen? ik kan niet snappen dat hij mijn dochter hier aan bloot stelt… en ik kan helaas weinig doen, want alles word verdedigt wat ik zeg.

alvast bedankt weer, gr van een dierenvriend. Reactie infoteur, 03-12-2012
Beste Dierenvriend,

wat moet dat ontzettend naar voor je zijn als je dochter zo makkelijk denkt over een situatie die toch wel erg zorgelijk is! Ik kan me heel goed voorstellen dat je je vreselijk zorgen maakt om haar gezondheid. Een relatie met iemand die besmet is met HIV kan heel gelukkig en zeker ook veilig voor de gezondheid zijn. Toch is het hiervoor, en dan vooral voor het laatste, wel belangrijk dat er de juiste aandacht wordt besteed aan seksueel contact, in elke vorm. Ze kan zich inderdaad laten testen, en het klopt inderdaad dat HIV niet altijd direct 'te zien' is in het bloed. Dit kan een tijdje duren. Natuurlijk is het zeker aan te raden regelmatig te testen wanneer er zo 'onvoorzichtig' wordt omgegaan met seksueel contact. Ze kan zich zeker wel nu al laten testen. Het kan alleen zijn dat de uitslag langer op zich laat wachten dan het testen van andere SOA, waar gemiddeld een week voor staat. Een specifieke HIV-test duurt langer in verband met het opsporen van het virus.

Vanuit het oogpunt van je dochter begrijp ik dat zij je goede raad, bezorgdheid en adviezen in de wind slaat en ziet als onnodige bemoeienis. Dit zal komen doordat het om haar eerste vriendje gaat en dat brengt toch altijd wat weerstand tegen ouders teweeg (hoe vervelend ook). Ik hoop alleen maar dat je dochter snel zal zien dat het jou echt om haar gezondheid gaat en niet dat je haar geluk in de weg wil staan. Ik zal aan jullie denken!

Als je wilt wil ik ook wel eens contact met haar opnemen, of kan ze mij een mail sturen om erover te praten. Ze kan dan een mail sturen naar; marensa@hotmail.nl.
Het is niet verplicht natuurlijk, maar slechts een optie wat misschien goed kan doen.

Ik hoop voor je dat je snel van je zorgen af bent! Je kunt natuurlijk altijd contact opnemen, ook via prive mail.

Groetjes, Marensa

Shadow, 20-11-2012 12:16 #23
Ow en trouwens je naam >> Marensa is een mooie naam, klinkt zo innocent en open:) Reactie infoteur, 20-11-2012
Graag gedaan Shadow en bedankt voor het complimentje! :)

Groetjes!

Shadow, 20-11-2012 11:53 #22
Hoi Marensa heel erg bedankt voor je antwoord!
gr van Shadow

Shadow, 15-11-2012 21:51 #21
Hallo :)
ik heb een vraag, stel je tongzoent met iemand dus tong tegen tong en zijn spuug komt dus in die persoon zijn mond terwijl hij of zij besmet is met aids virus, heb je dan kans dat je ook besmet raakt met aids? Reactie infoteur, 20-11-2012
Beste Shadow,

HIV is een virus dat niet kan worden overgedragen via speeksel. Je kunt dan ook niet besmet raken door met iemand te (tong)zoenen die besmet is met het virus :).

Groetjes, Marensa

Anoniem, 05-11-2012 00:52 #20
Hallo,

Mij even voorstellen, ben een man van 45j heb sinds mijn 18j het hiv virus. Heb 2 gezonde kinderen en een gezonde vrouw, en ja het zijn kinderen door mij verwekt weliswaar onder klinische omstandigheden door het wassen van het spermavocht. Heb zelf al 2x aids gehad maar ben terug hiv positief nu.

In België heb je aids vanaf je t4 cllen telling onder de 200 gaat. Met deze wilde ik even reageren dat ik het niet eens ben met u quote op dierenvriend.
effe de quote hieronder.

Nu weet ik niet hoe je dochter aan de informatie komt dat de HIV steeds minder komt. Als ze dit zelf heeft bedacht, dan is het naïviteit. Als hij dit haar op de mouw heeft gespeld, dan is de kans groot dat hij erop uit is onveilig gemeenschap te hebben en dat betekent dat zij gemakkelijk besmet kan raken. HIV wordt nooit minder. Het is een aandoening die je hebt of niet. Je kunt het niet heel erg hebben, of maar een klein beetje. Dit is dus de grootste onzin. Ik zou je zeker aanraden dit ook met je dochter te bespreken om haar te beschermen!

Hiv kan variëren, als men de medicatie zorgvuldig neemt kan de besmetting tot ondetecteerbaar zijn in het lichaam. Zo heb ik 2 kinderen verwekt. Sperma is gecontroleerd geweest voor het wassen en was geen virus te bespeuren na het wassen nog een controle.
Ook het bloed is gecontroleerd geweest, dus ja het hiv virus kan minderen en zelf ondetecteerbaar worden. Let wel je bent en blijft hiv drager, maar je kan het WEL heel erg hebben of heel weinig. Het virus kan dan nog variaties hebben als ik een medicatie neem en het virus wordt daar imuun of resistent zoals ze het klinisch noemen voor en ik besmet iemand dan is deze persoon al gedoemd dit medicament niet meer te kunnen gebruiken.

LET WEL
Ik vrij steeds MET condoom gezien het virus bij verkeerde inname medicatie of vergeten inname wel kan opvlakkeren. Dus ik promoot hier zeker niet van, doe er maar op los zonder.
in tegendeel blijf gebruiken condoom aanmanen.

Vriendelijke groeten en blijf voorzichtig. Reactie infoteur, 20-11-2012
Beste Anoniem,

ontzettend bedankt voor je bijdrage. Ik denk dat veel mensen hier nog iets extra uit kunnen halen. Het is spijtig dat je zelf besmet bent geraakt met het virus, maar ook heel goed te lezen dat je de kracht hebt gevonden om een relatief gewoon en gelukkig leven te leiden met een leuk en compleet gezin!

Bedankt voor je reactie en veel geluk!

Groetjes, Marensa

Karel, 02-11-2012 16:59 #19
Beste,

Het vervolg op mijn vorige vraag. Dank u om mij gerust te stellen dat er geen mogelijke overdracht is van het HIV virus.
Is bij een dergelijk contact risico op een andere SOA. dien ik me hiervoor eventueel te laten nakijken?.

Nogmaals mijn dank voor het antwoord. Reactie infoteur, 20-11-2012
Beste Karel,

iedere SOA is anders en ook de besmetting werkt anders. Zo zijn er SOA die heel gemakkelijk over te dragen zijn, terwijl anderen dit niet zijn. Bijvoorbeeld genitale wratten zijn extreem besmettelijk, ook via voorvocht dan via de handen op het geslachtsdeel van een ander komt. Mocht je je hier zorgen om maken, dan kun je je altijd laten testen. Bij genitale wratten is het zo dat je de symptomen soms pas na een jaar na besmetting gaat zien of hier als man geen symptomen van ondervindt, maar ondertussen wel anderen kunt besmetten. Het is altijd goed om je bijvoorbeeld eens per jaar te laten testen op SOA. Beter zeker voor onzeker, toch?

Groetjes, Marensa

Karel, 23-10-2012 11:46 #18
Beste,

Ik heb de volgende vraag is het mogelijk het HIV virus op te lopen via vaginaal voorvocht aan je vingers waar na ik deze wel wat hebt afgekuist via broek/of onderbroek (volgens mij niet voldoende). Vervolgens ben ik bij wrijving in contact gekomen door met de eikel. Er is geen ander contact geweest.

Kan je hierdoor een besmetting oplopen? Reactie infoteur, 31-10-2012
Beste Karel,

in dit geval is er geen kans op besmetting. Indien er direct contact zou zijn geweest, dan was er wel risico op besmetting. Echter, in dit geval is er een 'tussen-fase' waarbij het vaginaal vocht eerst op de handen terecht is gekomen en wellicht daarna op de eikel. HIV is een virus dat niet overleeft buiten een lichaam en daardoor alleen besmettelijk is bij direct contact. Je hoeft je geen zorgen te maken.

Groetjes, Marensa

Dierenvriend, 08-10-2012 11:59 #17
Hallo.een paar dringende vragen… Mijn dochter heeft een vriendje die hiv besmet is en hiervoor medicijnen gebruikt. Nu vertelt zij me dat de hiv besmetting steeds minder wordt, kan dit? Kan orale sex zonder condoom een besmetting geven? Kan je door voorvocht besmet raken, dus later pas een condoom omdoen? Ze denkt er nogal makkelijk over vrees ik.

Dank je Reactie infoteur, 09-10-2012
Beste 'Dierenvriend',

wat een moeilijke situatie om als ouder in te zitten! Mensen met HIV hebben uiteraard ook alle recht op een relatie en intiem contact, maar hier moet wel voorzichtig mee om gegaan worden om te voorkomen dat de partner besmet raakt. Nu weet ik niet hoe je dochter aan de informatie komt dat de HIV steeds minder komt. Als ze dit zelf heeft bedacht, dan is het naïviteit. Als hij dit haar op de mouw heeft gespeld, dan is de kans groot dat hij erop uit is onveilig gemeenschap te hebben en dat betekent dat zij gemakkelijk besmet kan raken. HIV wordt nooit minder. Het is een aandoening die je hebt of niet. Je kunt het niet heel erg hebben, of maar een klein beetje. Dit is dus de grootste onzin. Ik zou je zeker aanraden dit ook met je dochter te bespreken om haar te beschermen!

Orale seks zonder condoom kan inderdaad besmetting tot gevolg hebben. Ook in voorvocht zit het nodige virus om besmet te raken. Als het een goed vriendje is, die echt om haar geeft, dan zou hij er alles aan doen om te voorkomen dat zij besmet raakt. Hij weet alles van besmetting en wat wel en niet kan. Als je dochter met 'onzinverhaaltjes' aankomt (als het minder worden van HIV), dan kan dit eigenlijk twee oorzaken hebben.
- Of zij wil jou/jullie als ouder(s) beschermen en een veiliger gevoel geven over haar relatie.
- Of haar vriendje probeert haar dingen wijs te maken.

Probeer hier het antwoord op te krijgen van je dochter, want in het laatste geval loopt ze groot gevaar!

Ik wens je heel veel succes!

Groetjes, Marensa

C., 25-09-2012 14:48 #16
Goedendag

Ik heb even een vraag. Kan je een soa of hiv oplopen als je in het zwembad of in de zee een meisje haar vagina aanraakt (zonder haar echt te bevredigen met je vingers) en je dan in het water even blijft en kort erna naar het toilet moet en je penis aanraakt/vast houdt? alvast bedankt! Reactie infoteur, 01-10-2012
Beste C.,

om je heel direct en kort antwoord te geven: nee. Dat is natuurlijk wel heel kort door de bocht, maar wel meteen duidelijk. HIV is een virus dat in elk geval niet overleeft buiten het lichaam. Dit betekent dat het niet overgedragen kan worden van de vagina, door de vingers, door het water naar de penis. Er zijn wel SOA die gemakkelijker over te dragen zijn en ook buiten het lichaam enige tijd kunnen overleven. Als voorbeeld neem ik even genitale wratten. Deze SOA is over te dragen via de handen en er kan wat tijd tussen zitten. Dan nog zou je in dit geval geen kans op besmetting lopen, omdat het water ervoor zorgt dat eventueel besmet lichaamsvocht wordt weggespoeld en onschadelijk wordt gemaakt.

Ik hoop dat je zo genoeg weet!

Groetjes, Marensa

A., 09-09-2012 10:40 #15
Ik heb problemen met het toiletgebruik. Vorige week ging ik naar het toilet en weet niet of mijn voorganger had doorgespoelt. Ik moest naar het grote toilet en kreeg een druppel tegen mijn onderste. Kan die druppel in de vagina komen en kan je zo besmet worden met het hiv virus? Zit er in urine, sperma of vaginaal vocht? Hoelang kan het virus overleven in een toilet? Reactie infoteur, 13-09-2012
Beste A.

je vraag is soortgelijk aan een eerdere reactie op het artikel. In alle gevallen geldt dat zodra het virus het lichaam verlaten heeft en zich 'in de lucht' bevindt, het niet meer besmettelijk is. Zodra het HIV virus niet meer in een lichaam zit (en niet direct van het ene lichaam op het andere wordt overgegeven) is het dus niet meer actief. Dit geldt ook voor een toilet. Je loopt dus geen gevaar. Maak je geen zorgen.

Groetjes, Marensa

Anoniem, 15-08-2012 20:33 #14
Aan Marensa, die ring is me inderdaad veel waar, vooral emotioneel, het is een ring dat ik van mijn grootmoeder gekregen heb, toen ik 30 jaar werd! Reactie infoteur, 16-08-2012
Beste Anoniem,

ik ging er inderdaad al vanuit dat de ring je veel waard heb. Gelukkig heb je de ring nog en kun je er weer veel plezier van hebben. Om de rest hoef je je geen zorgen te maken!

Groetjes, Marensa

Anoniem, 14-08-2012 16:34 #13
Een aantal weken geleden is mijn ring in het toilet gevallen (op mijn werk), heb die er zonder nadenken terug uitgenomen, achteraf dacht ik, niet slim. Nu vraag ik me af of ik kan besmet geraakt zijn met het hiv virus, aangezien ik niet zeker weet of mijn voorganger de toilet had doorgetrokken? Ik had toen ook een heel klein wondje aan mijn duim, had dit wel al een aantal dagen. Reactie infoteur, 15-08-2012
Beste Anoniem,

ik kan je gerust stellen; je hebt geen kans op besmetting. Nog niet de kleinste mogelijkheid. Ik kan me goed voorstellen dat je het achteraf een nogal impulsieve actie van jezelf vindt, en wat vies omdat je niet zeker bent of je voorganger al had doorgetrokken (wat meestal wel het geval is), maar blijkbaar is je ring je veel waard en daar valt ook wat voor te zeggen. Bij het HIV virus is het zo dat het niet meer besmettelijk is zodra het niet in contact staat met een lichaam. Dit wil zeggen, zodra de urine het lichaam van een besmet persoon verlaten heeft en in het toilet is belandt, dan vormt dit geen gevaar voor iemand die er eventueel, op welke manier dan ook, mee in aanraking komt. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

Groetjes, Marensa

Anoniem, 05-08-2012 02:07 #12
Hallo
ik wil graag weten, .kan een hiv besmet persoon, .(vrouw).iemand veilig beffen? Reactie infoteur, 06-08-2012
Beste anoniem,

HIV zit in bloed, sperma en vaginaal vocht. UIt je vraag is niet helemaal duidelijk of de persoon die de orale seks uitvoert of de persoon die orale seks ontvangt besmet is of gevaar loopt. Als een HIW-besmet persoon iemand oraal bevredigd, dan loopt deze persoon geen gevaar. Het virus is niet overdraagbaar via speeksel. In het andere geval; als de besmette persoon orale seks ontvangt, dan loopt de ander wel gevaar. Deze komt in aanraking met vaginaal vocht (met de mond) en loopt daarmee ook het risico besmet te raken.

Ik hoop dat je zo een goed antwoord op je vraag hebt.

Groetjes, Marensa

Knuffel, 29-04-2012 22:54 #11
Ik had een wonde aan mijn duim, heb er een pleister over gedaan, maar er kwam nog wat bloed door. Ik heb daarmee eten klaar gemaakt, het kan dus zijn dat ik dat
eten heb aangeraakt en dat bloed op het eten is te recht gekomen. INDIEN dit bloed zou besmet zijn met hiv, zijn diegene die van dat eten hebben gegeten ook mogelijk besmet geraakt? Want ik zie dat je verschillende antwoorden geeft hierover, met de lucht in aanraking gekomen… Reactie infoteur, 30-04-2012
Beste 'knuffel',

hier zijn geen verschillende antwoorden op mogelijk. Ik heb een dergelijke vraag ook nog niet eerder gehoord of gezien. HIV overleeft niet buiten het lichaam, dus niet in een zwembad, niet in een sauna, op een toiletbril, of in eten. Met de lucht in aanraking komen, dan wil zeggen dat er geen 1 op 1 contact bestaat. Wanneer jij als besmet persoon een open wond op de duim hebt en deze op een open wond van een ander drukt, dan is er 1 op 1 contact en is het virus niet erg lang 'lichaamloos'. Dus dan is er aanzienlijke kans op besmetting.

Groetjes, Marensa

Prive, 18-02-2012 16:49 #10
Hallo ik heb een vraagje als iemand spuugt in iemands mond.
en in die spuug zit er veel bloed en speeksel of slijm is dat wel besmettelijk om iemand aids of hiv veroorzaken

ik weet het is een walgelijk vraag maar ik ben nieuwsgierig op de antwoord

alvast bedankt Reactie infoteur, 19-02-2012
Beste prive,

In dit geval kan er geen besmetting plaats vinden. Dit kan alleen als is direct contact is en niet via speeksel. Bloed zou voor besmetting direct contact moeten zijn. HIV overleeft niet buiten het lichaam.

Groetjes, marensa

Anoniem, 29-11-2011 09:49 #9
Hoelang overleeft het aids/hiv virus buiten het lichaam? Als er zichtbaar bloed in de stoelgang aanwezig is, hoelang overleeft het daarin dan? Reactie infoteur, 09-12-2011
Beste Anoniem,

buiten het lichaam overleeft het virus het niet. Zodra het 'in de lucht' in geweest, is het niet meer gevaarlijk. Ik hoop dat dit voldoende antwoord geeft op je vraag!

Groetjes, Marensa

Anoniem, 21-10-2011 18:43 #8
Kan men ook besmet geraken met HIV/ AIDS via water uit zwembaden of zwemvijvers (door zwembadwater in te slikken waarin iemand bloed verloor die aan HIV / AIDS lijdt)? Reactie infoteur, 21-10-2011
Beste anoniem,

het is niet mogelijk om besmet te raken met HIV door te zwemmen in water waar een besmet persoon met een wondje in heeft gezwommen. Ditzelfde geldt voor bijvoorbeeld sauna's, Turkse baden e.d. Het is namelijk zo dat het virus niet buiten het lichaam kan overleven in het water. Hier hoef je je dus helemaal geen zorgen om te maken.

Groetjes, Marensa

Lina, 19-09-2011 20:40 #7
Mijn buurman heeft een Hiv virus, en hij kust regelmatig mijn kinderen, ik ben bang dat ze wat oplopen, maar ik vind het weer erg om ze bij hem vandaan te houden! We kennen hem goed, en willen hem niet een raar gevoel geven om afstand van hem te nemen! Reactie infoteur, 20-09-2011
Beste Lina,

ik begrijp dat je je erg zorgen maakt en dat is natuurlijk ook niet vreemd. Ik kan je wel enigzins geruststellen (hoop ik). Je zegt dat je je vooral zorgen maakt om het feit dat hij je kinderen wel eens kust. Speeksel wat hierbij eventueel per ongeluk overgebracht kan worden op je kinderen (vooral omdat kinderen nogal eens 'natte kussen' kunnen geven) bevat een te kleine concentratie van het virus. Via speeksel kun je iemand niet besmetten en kan je ook niet besmet raken met HIV. Je hoeft geen afstand te nemen van iemand met HIV. Bij normaal contact (op vriendschappelijke basis) is de kans op besmetting niet aanwezig. Het is vooral bloed en bijvoorbeeld sperma dat een hoge concentratie van het virus bevat en daarmee erg besmettelijk is. Je kunt je kinderen gewoon naar hem toe laten gaan zonder je zorgen te hoeven maken.

Groetjes, Marensa

Jimy, 05-06-2011 13:57 #6
Wat zijn de sympatomen van hiv na 2 of 4 of 6 weken als je besmit ben ik ben heel erg bang ik heb risico opgelopen ik w8 op jullie antwoord aub Reactie infoteur, 05-06-2011
Beste Jimy,

van HIV heb je in de meeste gevallen geen symptomen vlak na besmetting. De enige manier om erachter te komen of je het inderdaad hebt opgelopen is een test te laten doen bij de huisarts. Deze test is heel snel en het wordt discreet behandeld. De uitslag kan wel even duren.

Als je echt bang bent dat je iets opgelopen hebt, dan zou ik snel naar de huisarts gaan om zekerheid te krijgen, voordat je onbedoeld ook anderen besmet.

Ik wens je heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Anoniem, 31-05-2011 13:48 #5
Vanaf welk moment is een persoon besmettelijk voor anderen? Is dat vanaf het moment dat die persoon in aanraking is gekomen met het virus of moet het virus eerst in 't lichaam gesettled zijn? Ik heb een aantal weken terug onveilige seks gehad met iemand die me later vertelde dat hij de dag daarvoor seks had gehad met een met HIV besmette persoon. Reactie infoteur, 03-06-2011
Beste Anoniem,

een persoon met HIV is besmettelijk vanaf het moment dat deze zelf besmet is. In veel gevallen is het zo dat wanneer je je laat testen, je behoorlijk lang op de uitslag moet wachten. Toch kun je in deze periode (waarin je het zelf dus ook nog niet weet) wel al mensen besmetten. Ik zou je aanraden je te laten testen en in de tijd dat je op de uitslag wacht, uitsluitend veilig te vrijen.

Ik hoop natuurlijk op een goede uitslag voor je! Ik kan me voorstellen dat het lastig is om zo'n test aan te vragen, maar hier moet je je overheen zetten. Het zal jezelf goed doen om zekerheid te hebben en daarbij weet je ook zeker of je 'veilig' bent voor partners.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Anoniem, 31-05-2011 11:31 #4
Vanaf welk moment is een persoon besmettelijk voor anderen? Is dat vanaf het moment dat die persoon in aanraking is gekomen met het virus of moet het virus eerst in 't lichaam gesettled zijn? Ik heb een aantal weken terug onveilige seks gehad met iemand die me later vertelde dat hij de dag daarvoor seks had gehad met een met HIV besmette persoon.

Anoniem, 23-11-2010 22:09 #3
Ik heb 4 weken geleden een korte relatie van 3 weken gehad. Nu blijk ik van hem een soa gekregen te hebben, glamidia. Ik vrees dat dat misschien niet het enige gaat zijn. Nu heb ik de test om mijn bloed te laten ondezoeken al klaar liggen, maar klopt het dat je pas na 3 maanden kunt zien of je daadwerkelijk besmet met hiv bent? En is het voor 100% zeker dat als hij hiv besmet is ik dat nu ook ben, want we hebben wel 3x onvleilig sex gehad. Reactie infoteur, 26-11-2010
Beste Anoniem,

het klopt inderdaad dat het enkele maanden duurt tot duidelijk kan worden aangegeven of je besmet bent geraakt met HIV. Dit heeft te maken met de lange incubatietijd, die bij andere soa veel korter is.
Of het 100% zeker is dat jij besmet bent wanneer hij het heeft; nee, dat is niet 100% zeker. De kans is wel groot, maar helemaal vast staat dat niet.

Succes!

Wil Sudmeier, 25-09-2009 19:08 #2
Een goede vriend van ons heeft te horen gekregen dat hij aids heeft, geen idee of hij nog uit het ziekenhuis naar huis kan. Maar mijn vraag onze kleinkinder hebben die een risico met hem in aanraaking te komen.
Wij weten namelijk niets van aids af, laat staan hoe je er mee om moet gaan.
Wil Sudmeier

Anoniem, 13-06-2009 22:36 #1
Heb een vraagje als iemand bloed (met hiv) in je drinken doet kan je dan ook aids krijgen? Reactie infoteur, 14-06-2009
Beste Anoniem,

als je bloed met HIV binnen krijgt is het altijd gevaarlijk. Bloed is besmet met het virus en wanneer dit in aanraking komt met jouw bloed, bestaat de kans dat jij het ook krijgt.
Er is wel een verschil tussen HIV en aids. Als je HIV hebt, wil dit niet zeggen dat dit uiteindelijk overgaat in aids. Tegenwoordig kun je overigens goed behandeld worden en kun je oud worden met een goede kwaliteit van leven wanneer je HIV hebt.

Een test kan natuurlijk altijd uitwijzen of je HIV-besmet bent geraakt en dit hoeft lang niet altijd je eigen schuld te zijn. Er is dus ook niets om je voor te schamen wanneer je een test wilt laten doen. Als je denkt dat je mogelijk besmet bent, is het sowieso aan te raden je te laten teste op de aanwezigheid van het virus, ook omdat je anderen zou kunnen besmetten.

Succes!'

Groetjes, Marensa

Infoteur: Marensa
Subrubriek: Ziekten
Special: SOA
Reacties: 140
Medische informatie…
Schrijf mee!