InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Fibro-adenose of fibrocysteuze dysplasie

Fibro-adenose of fibrocysteuze dysplasie

Fibro-adenose of fibrocysteuze dysplasie Fibro-adenose wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van goedaardige knobbels of cysten in de borst. De cysten kunnen variëren in omvang, aantal en samenstelling. Ze bevatten soms vocht. Meer dan zestig procent van de vrouwen tussen de vijfentwintig en vijftig jaar heeft er last van.

Knobbetje of cysten in de borst

Veel doktoren zijn van mening dat het geen echte ziekte is. De verschijnselen zijn vlak voor de menstruatie erger. De cysten zijn goedaardig. Een zekere diagnose kan echter alleen worden gesteld met een biopsie. Na de menopauze verdwijnen de verschijnselen meestal.

Symptomen fibro-adenose

  • Een of meer pijnloze knobbels of zwellingen in de borst.
  • Gevoeligheid of pijnlijke knobbels in de borsten. Voornamelijk een week voor de menstruatie.
  • Veranderingen in de omvang of vorm van de borsten.

Oorzaken

De werkelijke oorzaak van fibro-adenose is niet bekend. Oestrogeen en andere geslachtshormonen kunnen een rol spelen bij het ontstaan van cysten in de borst.

Preventie

De aandoening kan niet worden voorkomen. Maandelijks zelfonderzoek (zie verder) van de borsten, jaarlijks controle door een arts en na het vijftigste levensjaar om de twee jaar mammografisch onderzoek, garanderen vroegtijdige ontdekking.

Bron: Maialisa / PixabayBron: Maialisa / Pixabay

Onderzoek

Bij borstonderzoek of mammografie kan een knobbel in de borst worden ontdekt. In sommige gevallen wordt een biopsie genomen van de knobbel of cyste. Hierbij wordt met een holle naald vocht weggezogen (naaldaspiratie) of via een kleine ingreep weefsel weggenomen. De biopsie is de enige manier om vast te stellen of een knobbel goedaardig of kwaadaardig is.

Borstkanker zelfonderzoek

Het aan te raden dat iedere vrouw regelmatig (maandelijks) zelfonderzoek op borstkanker doet ter preventie. Het is niet bewezen dat borstkanker door zelfonderzoek eerder ontdekt wordt, daarom is het ook belangrijk om deel te nemen aan het bevolkingsonderzoek voor borstkanker. In het artikel Borstkanker zelfonderzoek vind je hoe het zelfonderzoek werkt.

Behandeling fibro-adenose

Er kunnen OTC-pijnstillers genomen worden tegen de pijn (middelen zijn verkrijgbaar bij de gangbare drogisten). Ook een goede, steunende beha kan gevoeligheid en pijn verminderen. Soms worden hormonen voorgeschreven om de verschijnselen te bestrijden.

Ook kan worden overwogen om via naaldaspiratie (zie eerder) of biopsie de knobbel te draineren of te verwijderen.

Naar de dokter

Als je ergens in de borst of onder de arm een knobbeltje ontdekt, is het belangrijk naar de dokter te gaan. De meeste knobbeltjes zijn overigens niet kwaadaardig, maar er moet vaak een biopsie worden uitgevoerd om een zekere diagnose te stellen. Ga ook naar de dokter als de knobbels in de borsten harder of pijnlijker worden.
© 2008 - 2017 Victorho, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De strijd tegen borstkanker: Pink RibbonDe strijd tegen borstkanker: Pink RibbonOmdat er steeds meer mensen lijden aan kanker, wordt er steeds meer aandacht besteed aan het werven van geld dat gebruik…
Oktober borstkankermaand: aandacht vragen voor borstkankerOktober borstkankermaand: aandacht vragen voor borstkankerBorstkanker kan ons allemaal raken, zowel man als vrouw. Borstkanker komt vaak voor: ieder jaar in Nederland krijgen zo´…
Blue Ribbon, wil het taboe rondom prostaatkanker verbrekenPink Ribbon is de organisatie die zich in zet om aandacht te krijgen voor borstkanker, maar weet jij ook waar Blue Ribbo…
Pijnlijke borsten  Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten is een klacht die veel voorkomt bij vrouwen. Men noemt het vaak ook gevoelige borsten. De pijn concent…
Bronnen en referenties
  • Geneeswijzer
  • http://www.pinkribbon.nl/
  • www.pinkribbontv.nl Website van de Stichting Pink Ribbon met een film over zelfonderzoek van de borsten
  • Afbeelding bron 1: Maialisa / Pixabay

Reageer op het artikel "Fibro-adenose of fibrocysteuze dysplasie"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 11-07-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!