InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Het Ebola-Virus

Het Ebola-Virus

Het Ebola-Virus Het ebola-virus is een enorm gevaarlijk virus waar vreemd genoeg een heleboel over bekend is tegenover een nog zeer groot aantal vragen die voorlopig nog onbeantwoord blijven. Vooral het angstaanjagende verloop van de ziekte is erg bekend. Heel veel mensen weten echter niet dat het virus lang niet altijd met een dodelijke afloop verloopt. Een remedie tegen het virus is er nog niet, alhoewel er al een geruim aantal jaren een vaccin voor muizen en apen bestaat.

Symptomen en verloop van de ziekte

Het ebolavirus infecteert als eerste de lever van de mens. Vervolgens worden alle andere organen geïnfecteerd. In alle organen ontstaan dan kleine scheurtjes waardoor inwendige bloedingen ontstaan. Uiteindelijk stroomt het bloed uit alle lichaamsopeningen. Dit uiteindelijke bloeden uit alle openingen gebeurt al na 48-72 UUR nadat de eerste symptomen zich aandoen. Deze eerste symptomen zijn; koorts, zeer zware hoofdpijn en sterke pijnscheuten.

Uitbraak

Tot nu toe zijn er wereldwijd maar 4 uitbraken van het ebola-virus bekend. In alle 4 de gevallen is gebleken dat besmetting plaatsheeft via alle lichaamssappen. Vooral door verpleging van de zieke, en het "opruimen" van de overledene worden andere mensen besmet. In alle gevallen bedroeg het aantal doden een paar honderd. Verwonderlijk weinig bij zo'n gevaarlijk virus? Eigenlijk niet echt; vanwege het zeer snelle verloop van de ziekte is het mogelijk dat het virus zichzelf als het ware voorbij loopt, omdat al snel de patiënten simpelweg op zijn... Vooral met een quarantaine is een uitbraak dus goed te bestrijden.

Niet iedereen is even gevoelig voor het virus, en ook niet iedereen overlijdt aan het virus. Vanwege de (gelukkig) weinig uitbraken is het ook niet bekend of de mensen die eenmaal het ebola-virus hebben overleefd ook resistent zijn tijdens een eventuele volgende uitbraak.

Instandhouding

Over de instandhouding van het virus op het moment dat er geen uitbraak onder de mens is, is eigenlijk niets bekend. Er zijn wel een aantal theorieën. Een van de theorieën is dat het virus zichzelf in stand houdt in mensapen, maar bewijzen zijn daar niet van,en zeker gezien het feit dat mensapen in kolonies leven en er dus een hoog aantal besmettingen zou moeten zijn, zou er eigenlijk meer bekend van móeten zijn als deze theorie zou kloppen.

Een andere meer waarschijnlijke theorie is dat het virus in vleermuizen overleeft, sterker nog; dat vleermuizen de natuurlijke gastheer zijn voor het virus. Van vleermuizen is bekend dat ze ook de natuurlijke gastheer zijn van een groot aantal andere ziekten zoals SARS en het Marburgvirus (verwant aan ebola). Tevens zijn er testen gedaan om deze theorie te staven en de uitkomst daarvan blijkt gunstig uit te vallen voor deze theorie, namelijk bij drie verschillende vleermuis soorten zijn antilichamen gevonden van het ebola-virus. Dat er zo weinig uitbraken geweest zijn onder mensen heeft dan ook een logische oorzaak; vleermuizen en mensen komen simpelweg niet vaak genoeg met elkaar in contact om meer uitbraken te veroorzaken.

Vaccin

Een vaccin bestaat tot nu toe nog niet voor mensen. Wel is er een vaccin ontwikkeld dat prima werkt bij muizen, en waarschijnlijk ook werkt bij apen. Dit vaccin is nog niet op mensen getest. Een medicijn voor als men al geïnfecteerd is bestaat er nog helemaal niet.

De ebola-virus pagina van artsen zonder grenzen
© 2007 - 2017 Noemie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waar komt ebola vandaanEbola is een zeldzaam virus dat bij mensen en apen een ernstige afwijking in het bloed veroorzaakt, hierdoor ontstaan ve…
Ebola: de feitenEbola blijft in de herfst 2014 in het nieuws komen en het sterftecijfer blijft maar toenemen. Bij veel mensen wordt de a…
Ebola: feiten over het virusEbola: feiten over het virusEbola hoor je in 2014 veel in het nieuws. De epidemie heeft zich ontzettend snel uitgebreid en er zijn al duizenden dode…
Ebola en preventie in BelgiëEbola en preventie in BelgiëEbola (genoemd naar de Ebola rivier in Congo) is een ernstige virusziekte die ontstaan is Afrika, maar sinds september 2…
Ebola: oorzaak, symptomen, behandeling, vaccin, NederlandEbola: oorzaak, symptomen, behandeling, vaccin, NederlandVirale hemorragische koorts is een verzamelnaam voor verschillende ziekten die teweeg worden gebracht door verschillende…

Reageer op het artikel "Het Ebola-Virus"

Reacties

Mitch, 16-10-2014 12:45 #3
Ik had ooit gelezen of gehoord (document ergens bij vpro) dat virussen altijd hun gastheer willen vernietigen. Dus zolang dat in veel gevallen niet gebeurd zou dat ons juist moeten verbazen denk ik. Nadat een gastheer (of bron) overleden is kan het mogelijk via de lucht (vleermuizen ofzo) en misschien ook via stofdeeltjes etc zich nog meer en vooral ook sneller verplaatsen. Dit is dan weer mijn conclusie!

Henk Kooy, 12-10-2014 20:15 #2
Wanneer een hulpverlener in beschermende kleding gehesen wordt door een ander is er geen bemetttingsgevaar, maar hoe is dat wanneer iemand ontdaan wordt van beschermende kleding? Is het virus overdraagbaar door de stof waarvan de pakken gemaakt zijn?

Lene, 12-08-2014 11:51 #1
Het is zo erg dat de armste landen opnieuw worden gestraft: door hun armoede hebben ze het veel moeilijker om ebola te bestrijden, en vallen daar de (meeste) doden. Dubbel erg.

Infoteur: Noemie
Gepubliceerd: 12-02-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!