InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat te doen bij keelpijn

Wat te doen bij keelpijn

Wat te doen bij keelpijn Iedereen heeft wel eens keelpijn, het komt vaak voor. De meeste mensen met keelpijn hebben last van een virusinfectie en soms een abcteriële infectie. Er is ook een deel van de mensen dat keelpijn heeft als gevolg van roken, hoesten of het vaak schapen van de keel.

Keelpijn (zowel bacterieel als viraal)

Bij keelpijn heb je voornamelijk pijn bij het slikken. Vaak zijn de klieren in de hals ook opgezet. De keel ziet er rood uit en er kunnen soms wat witte stippen te zien zijn. Meestal komen de klachten langzaam opzetten en zijn ze de tweede, derde en vierde dag het ergst, daarna zakken normaal gesproken de klachten langzaam weer af. Hier hoeft meestal niks aan te gebeuren, het gaat meestal vanzelf weer over binnen zeven dagen. De kans op complicaties is dan ook klein. De oorzaak is meestal een virus, hier zijn geen medicijnen voor. Bij milde bacteriële infecties is tegenwoordig ook geen antibiotica meer voor nodig. Je kan het beste zorgen dat je keel gesmeerd blijft, drink dus vaak kleine beetjes, zuig op een ijsblokje of snoepje. Je kan om de klachten te verminderen paracetamol gebruiken.

Ernstige keelontsteking

Dit komt niet zo heel vaak voor, en als het voor voelt men zich vaak ook erg ziek, heeft koorts en wordt belemmerd in zijn dagelijkse bezigheden. Er is een heftige keelpijn en er zijn problemen met het slikken. Een huisarts zal in de keel kijken en bepalen of een antibiotica nodig is, want soms is in dit geval een antibiotica ook niet zinvol.

Peritonsillair abces (abcesvorming achter in de keel)

Een peritonsillair abces is een abces achter in je keel rond je amandelen. Meestal begint het als gewoon keelpijn. Alleen verloopt dit veel heftiger als een onschuldige keelpijn. Als het abces groter wordt krijg je meer keelpijn en wordt het slikken op den duur erg moeilijk en pijnlijk. Het kan zover komen dat je het speeksel niet meer wegslikken kan en dat je uitspugen moet. Ook het openen van de mond kost moeite en pijn. De arts zal je keel onderzoeken en bepalen of er eerst met een antibiotica zal moeten begonnen. Soms is het nodig om het abces open te snijden zodat het etter eruit kan.

Het beloop van keelpijn

Meestal gaat keelpijn van zelf over binnen 4 tot 7 dagen, ook als het om een bacterie infectie gaat. Wanneer de klachten langer als een week duren of na 4 dagen erger worden in plaats van minder kun je beter even naar de dokter gaan.

Mensen die een verminderde weerstand hebben bv bij chronisch zieken of chemotherapie kan de keelpijn soms gecompliceerd verlopen en is het handig om wat eerder de dokter te raadplegen.

Ziekte van Pfeiffer

Dit is een infectieziekte en komt veel voor bij jonge mensen. De klachten zijn vaak koorts, heftige keelpijn en opgezette en pijnlijke klieren in de hals. Ook kan Pfeiffer zich uiten in het algemeen ziek en heel erg moe zijn. Hier is geen behandeling voor en zul je het gewoon moeten uitzieken.
© 2008 - 2014 Mirjam, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat te doen bij keelpijn"

Reactie

Keelpijn, 07-10-2011 21:04 #1
Wat ik altijd doe: veel ijs eten (solero ijsjes werken goed), kruidenthee drinken en gorgelen met zout water.

Infoteur: Mirjam
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!