InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Koorts bij volwassenen

Koorts bij volwassenen

Koorts bij volwassenen Bij koorts is je lichaamstemperatuur gelijk of hoger dan 38 graden, rectaal gemeten. Andere manieren van de temperatuur opmeten zijn minder betrouwbaar. Je hoeft ook niet meerdere keren te temperaturen op een dag, eenmaal is voldoende.

Wat is koorts

Koorts is geen ziekte maar een symptoom. Het betekent dat er ergens in je lichaam een virus of bacterie zit die een infectie heeft veroorzaakt. Er is meestal geen behandeling nodig omdat de meeste virusinfecties vanzelf weer overgaan. Een hoge temperatuur is hierbij van belang. Virussen en bacteriën houden niet van hoge temperaturen en kunnen zich hierdoor ook minder makkelijk delen. Gevolg hiervan is dat het lichaam de binnengedrongen virus of bacterie zelf kan opruimen met het eigen afweermechnisme.

De meeste virussen zijn onschuldig en hoeven dus niet behandeld te worden. Wel kan je je behoorlijk ziek voelen ook al is zo'n virus maar onschukldig. En onderdrukken van de koorts met paracetamol zorgt er wel voor dat je je wat beterder voelt, maar het zorgt er niet voor dat je beter wordt.

Risicogroepen
Er zijn altijd gevallen waarbij je extra voorzichtig moet zijn als ze koorts krijgen. Dit geld voor de mensen die geen milt meer hebben, hier kan het lichaam een infectie niet meer zo goed zelf opruimen en kun je alleen maar zieker worden. Dit geld ook voor patienten die bezig zijn met een chemokuur, door de chemo wordt je zwak en kan je lichaam het ook allemaal niet meer zo goed zelf aan. Ook patiënten die net geopereerd zijn moeten voorzichtig zijn als ze koorts krijgen, dit kan betekenen dat er de operatiewond aan het infecteren is. Het is handig om het met een arts te overleggen.

Griep
De griep is een echte virusinfectie. Hier zijn geen medicijnen voor om het virus te doen opruimen. Je kan behoorlijk ziek zijn van de griep en het enige dat je kan doen is uitzieken. Als je tenminste 4 van de onderstaande kenmerken herkent dan kun je er vanuit gaan dat je de griep hebt:
  • koude rilling
  • hoesten
  • keelpijn
  • je algemeen ziek voelen
  • pijn in je spieren en ook hoofdpijn
  • koorts

Koude rilling
Koude rillingen krijg je doordat je temperatuur plotseling oploopt. Vaak heb je hier al last van voordat je koorts hebt. Koude rillingen herken je doordat je spieren onwillekeurig gaan samentrekken waardoor je ligt te klappertanden in bed. Vaak kan dit het begin zijn van een griep, blaasontsteking of longontsteking. In een ernstige geval is het een voorteken van een bloedvergiftiging. Als je je dus erg ziek voelt en je hebt last van koude rillingen dan is het raadzaam om even met een arts te overleggen.

Zeldzamere oorzaken van koorts

Malaria
Als je korter dan 4 weken geleden in de (sub) tropen bent je geweest en je krijgt koorts kun je mogelijk malaria hebben. Hier moet je op getest worden voordat het bewezen kan worden. Dit geld ook als je de malariaprofylaxe goedhebt ingenomen.

Oververhitting
Door extreme blootstelling aan de zon of overmatige lichamelijke activiteit bij warm weer kan je lichaamstemperatuur oplopen.
Je kan het beste voor wat verkoeling zorgen en het wat rustiger aan doen.

Ontregeling van je temperatuur
Dit kan gebeuren bij een hersenschudding of ander soort schedeltrauma of gebruik van drug of medicijnen zoals antipsychotica of een overdosis asperine.
© 2008 - 2014 Mirjam, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschijnselen bij het optreden van koortsBij een lichaamstemperatuur van 38 graden en hoger is er sprake van koorts. Koorts is zelf geen ziekte, maar een symptoo…
Griep, oorzaken, symptomen en behandelingHet griepvirus (influenzavirus) geeft besmetting van de slijmvliezen van de luchtwegen. Dit betekent dat de slijmvliezen…
Virusinfecties: griepVirusinfecties: griepGriep, ofwel influenza is een virusinfectie van de bovenste luchtwegen. Griep is een zeer besmettelijke virusziekte, die…
Griep: verschijnselen en behandeling en de griepprikGriep: verschijnselen en behandeling en de griepprikMensen zeggen al gauw dat ze grieperig zijn, maar vaak is het dan alleen maar een flinke verkoudheid. Griep komt veel vo…
Griep of influenza genezenGriep of influenza genezenGriep is een virusziekte die zich verspreid van mens tot mens en wanneer men deze ziekte oploopt een aantal dagen goed z…

Reageer op het artikel "Koorts bij volwassenen"

Reacties

Ger, 20-06-2014 11:00 #3
Al meer dan 6 maanden heb ik dagelijks koorts/verhoging 37,5-38,5 na inspanning (lichamelijk en geestelijk). Basistemperatuur 's ochtends is mijn normale temperatuur van 36,5.
Continue koorts leidt tot vermoeidheid, concentratieproblenen, hoofdpijn en duizelingen ; en spierpijn, spontane spierscheuringen en tintelingen. Artsen, specialisten en bloedonderzoeken geven (nog) geen afwijkende resultaten.
Wat is er met mij aan de hand? Wat is de consequentie van langdurige dagelijkse koorts? Wat kan ik doen? Ik ben wanhopig

Karam Abdallah, 15-04-2014 13:23 #2
Ik ben in bed met 38.7. Ik zat 1 uur hiervoor in een vergadering. Ik kreeg daar een spontane relingen in mij hele lichaam en was in eens zo zwak dat ik door mij college gebracht moest worden werd. Ik had al een maand lang last van mijn keel. Maar ik had geen echt pijn, maar 's nachts krijg ik het gevoel dat mijn keel dichtklapt dat ik geen zuurstof stof kan ademen. Ik dacht aan mijn dikke kussen. Maar die heb inmiddels vervangen. Maar heeft niet geholpen. Waar moet ik aan denken nu?

G. Weggemans, 07-02-2013 10:10 #1
Hallo
Ik heb een vraag. Ik heb altijd last van koude rillingen vooral in de winter en ik heb geen koorts. Hoe kan dat? vr gr mamsi

Infoteur: Mirjam
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!