InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Traumatische knieproblemen

Traumatische knieproblemen

Knieklachten zijn na rugklachten de meest voorkomende klachten van het bewegingsapparaat. Knieklachten worden verdeeld in traumatische en niet traumatische knieproblemen. In dit stuk worden de traumatische knieklachten besproken.

Oorzaak en klachten

Een beschadiging van de knie kan leiden tot pijn, zwelling en een beperkte bewegingsmogelijkheid. Vaak gaat het om een kneuzing of verstuiking. Deze klachten duren meestal een aantal weken voor ze weer genezen zijn. Een scheur in de knieband of een beschadiging van in het gewricht zijn vaak de oorzaak van een ongeluk waarbij veel geweld van buitenaf komt kijken. En kan bijvoorbeeld gaan om een verdraaiing van de knie tijdens een potje voetbal. Er kan direkt tot enkele uren na het ongeluk zwelling en pijn optreden. Dit komt omdat er vocht of bloed in de gewrichtsholte loopt. Bij ongeveer 10 % van de knieklachten is letsels aan de kruisbanden de oorzaak. Dit zijn meestal de sportletsels. Bij ongeveer 6 % van de knieklachten is beschadiging van de meniscus de oorzaak. Botbreuken van de knie en het scheenbeen komen niet zo heel vaak voor.

Het uit de kom schieten van de knieschijft komt vaker voor. De knieschijf schiet dan even opzij, en vaak uitzichzelf schiet hij ook weer terug. Soms is het nodig dat een arts de knieschijf weer terug drukt.

Knie zit op slot

Soms zit na een ongeval de knie op slot. De patiënt kan de knie niet meer recht krijgen, ook niet als iemand anders het been probeert te strekken. Meestal is een loszittend stukje meniscus de oorzaak hiervan.

Onderzoek bij de huisarts

De huisarts zal vooral letten op de belastbaarheid van de knie, pijn, zwelling en slotverschijnselen. Een röntgenfoto maken is niet altijd zinvol en wordt alleen gedaan als hij een botbreuk vermoedt. Als na een ongeval de knie helemaal niet meer kan worden belast, of als de knie niet meer tot 90 graden kan worden gebogen dan is een röntgenfoto maken noodzakelijk. Bij ouderen en bij kinderen wordt eerder besloten om een röntgenfoto te maken.

Beleid

Als door de pijn en de zwelling een onderzoek bij de huisarts niet goed mogelijk is, wordt er vaak enkele dagen tot een week later een nieuwe afspraak gemaakt. Als ze zwelling minder is geworden is het onderzoeken van de knie vaak makkelijker. Tot die tijd kan de patiënt krukken gebruiken om te lopen. Na een kneuzing of verstuiking kan de patiënt naar een fysiotherapeut worden verwezen voor oefentherapie om de spieren weer sterker te maken. Er zijn niet zo heel veel redenen om direkt naar een orthopedisch chirurg door te verwijzen. Alleen bij een slotstand van de knie moet op korte termijn een afspraak hierbij komen.

Adviezen

Bij een verstuiking, kneuzing, gedeeltelijke knieband scheur of als de knie uit de kom is geweest wordt geadviseerd om te proberen de knie zoveel mogelijk normaal te belasten, wel moet er op gelet worden dat dit niet al te veel pijn gaat kosten. Er zou de eerste dagen evt ook krukken gebruikt kunnen worden. Bij beschadigingen van de meniscus of kruisbanden wordt in eerste instantie rust geadviseerd. De knie mag, zodra de pijn het toelaat weer belast en gebogen worden.
© 2008 - 2017 Mirjam, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: KnieklachtenKnieklachten komen veel voor. De belangrijkste klacht bij knieklachten is vaak pijn. Daarnaast kunnen er verschillende k…
Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)Blessures aan de knie zijn meestal altijd de oorzaak van beschadigd kniekraakbeen. Dit kraakbeen fungeert vooral als sch…
Wat is een meniscus?Wat is een meniscus?Het komt vaak voor dat mensen schade hebben aan hun meniscus. Dit veroorzaakt dan pijn in de knie, alsof er een mes in h…
De knie - meniscusKlachten aan de knie zijn een veel voorkomend fenomeen in de nederlandse praktijk. Na rugklachten komen knieklachten het…
Geneeskundig methodiek over knieklachtenHet kniegewricht is een zeer kwetsbaar gewricht. Als de belasting van de knie te groot wordt ontstaan er klachten. Dit k…

Reageer op het artikel "Traumatische knieproblemen"

Reacties

W. V. D. Linden, 07-09-2016 21:20 #6
Dhr, mevr.
Mijn klacht is: het is begonnen achter in de knieholten. Beide knieën heel pijnlijk, toen als het waren of er een band om de kniegewricht zat, ben bij de orthopedie geweest en een MRI scan laten maken, is te zien dat de meniscus gescheurd is. En lichte artrose werd er gezegd, ik heb heel pijnlijke knieën, kan heel slecht lopen, en staan is ook heel pijnlijk, en mijn knieën zijn heel koud en het trekt naar beneden en dikke knieën. De arts denkt nog steeds artrose, maar ik voel dit is het niet, heb ook een spuit in de knie gehad, hielp niets tegen pijn en stijfheid. Nu word ik doorgestuurd naar de vaatafdeling. Ik weet het gewoon niet meer, loop al een jaar te tobben, weet u hoe ik hier nog vanaf kan komen?
Dank u W v d Linden

Carla Scherpenisse, 21-04-2011 15:57 #5
3 weken geleden ben ik ernstig gevallen, ik kan niet meer lopen of staan, ik kreeg van de fisio oefeningen te doen, en gister heb ik een klein stukje kunnen lopen met het looprek, ga ik weer vallen, volgens de fisio ben ik bij af en moet ik helemaal opnieuw beginnrn

Mirjam (infoteur), 27-07-2010 08:35 #4
Een kneuzing kan ruim 6 weken duren. Soms nog wel langer. Maar als het langer dan 6 weken duurt, dan zou ik even bij de huisarts langs gaan.

Marlous, 28-06-2010 10:53 #3
Goedemorgen, ik heb een vraag. Wanneer een knie gekneusd is, hoe lang kan je daar last van houden? Het is nu ruim drie weken geleden dat ik ben gevallen op mn knie, gevolg: paar dagen op krukken moeten lopen. Herstel gaat op zich voorspoedig, maar ik heb nog steeds pijn in mijn knie en kan hem nog niet helemaal buigen.
Vriendelijke groet,
Marlous

Mirjam (infoteur), 22-01-2010 10:49 #2
Nee, geadviseerd wordt om te bewegen op geleide van de pijn. Dat betekent, dat je naar je lichaam moet luisteren. Als je beweegt en het gaat steeds meer pijn doen, dan moet je het weer even wat rustiger doen. Maar als de pijn te doen is, kun je best weer wat bewegen. Maar je moet wel opletten dat je het niet overbelast.

Enza_9o- (infoteur), 21-01-2010 23:18 #1
Hallo Mirjam, Dit is een leerrijk en goed uiteengezet artikel! Toch heb ik nog een vraagje: Moet men bij een gekneusde knie dan veel bewegen? Dank u wel!
De vriendelijke groeten, Enza_90-.

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 18-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!