InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Acute duizeligheid

Acute duizeligheid

Bij duizeligheid heb je het gevoel dat je uit evenwicht bent ten opzichte van je omgeving. Het evenwicht wordt geregeld door het evenwichtsorgaan dat binnen in je oor zit en vanuit de hersenen. Je kan duizelig zijn met of zonder het gevoel dat de omgeving om je heen draait. Duizeligheid gaat ook vaak gepaard met zweten, misselijkheid en braken. Veel mensen worden hier erg angstig door omdat ze denken dat er in het hoofd iets niet goed is. Duizeligheid wijst zelden op een ernstige ziekte.

Duizeligheid met draaigevoel

Patiënten hebben bij deze vorm van duizeligheid het gvoel alsof ze in een draaimolen zitten. Deze vorm van duizeligheid komt minder vaak voor dan duizeligheid zonder een draaigevoel. Draaiduizeligheid kan heel plotseling optreden bij een oorontsteking, loopoor, verkoudheid of virale infecties. De duizeligheid ontstaat vrij plotseling en verloopt heftig. Dit roept bij mensen vaak veel angst op.

Ziekte van ménière

Bij deze ziekte treedt heel plotseling een heftige draaiduizeligheid op, die gepaard gaat met éénzijdige vermindering van het gehoor en met oorsuizen. Vaak moeten patiënten erg veel braken, is zweterig, voelt zich ziek en zijn angstig. Door de draaiduizeligheid kunnen mensen niet meer recht lopen en is de valneiging groot. Een aanval kan van enkele uren tot enkele dagen aanhouden en ontstaat meestal op een leeftijd van vijftig jaar of ouder. Tussen de duizeligheidsaanvallen door hebben mensen geen enkele klacht. Wel gaat het gehoor éénzijdig langzaam achteruit. Dit leidt op den duur tot voledige doofheid.

De oorzaak van Ménière is een afwijking van het evenwichtsorgaan in het binnenoor. De behandling bestaat uit medicijnen, bedrust en het stilhouden van het hoofd. De ziekte van Ménière is zeldzaam

Aanvalsgewijze positieveranderingsduizelig (BPPD)

Door een plotselinge verandering van het hoofd kan een kortdurende aanval van hevige duizeligheid ontstaan. (BPPD, benigne paroximale possitie duizeligheid). Een aanaval kan enkele seconden tot minuten aanhouden en gaat vaak gepaard met oorsuizen, misselijkheid en braken en zweten. Het ontstaat meestal tussen de veertig en de vijftig jaar. Tijdens zo'n aanval moet de patiënte bedrust houden en zijn hoofd zo min mogelijk bewegen. Deze vorm van duizeligheid hersteld vanzelf binnen enkele weken tot maanden.

Draaiduizeligheid bij ouderen

Draaiduizeligheid bij bejaarden ontstaat vaak langzaam en duurt lang. Meestal is de oorzaak hiervan medicijnen. Ook speelt arteriosclerose )aderverkalking vaak een rol, doordat het deel in de hersenen dat ook bij het evenwicht betrokken is tijdelijk minder zuurstof krijgt. Draaiduizeligheid wordt zelden veroorzaakt door een TIA of CVA. Mocht dit wel het geval zijn, dan hebben patiènten meestal ook last van dubbelzien en spraaktstoornissen. Bij deze groep mensen is draaiduzieligheid met valneiging een belangrijke risicofactor voor botbreuken.

Duizeligheid zonder draaigevoel

Deze vorm van duizeligheid komt erg vaak voor. Mensen voelen zich onzeker of licht in het hoofd. Het ontstaat geleidelijk en het verloop is ook minder heftig. Tocht leidt ook deze vorm van duizeligheid vaak tot angst en paniek.

Duizeligheid door psychische oorzaken

Door spanning, angst of paniek kan iemand uit balans raken. Mensen kunnen gaan hyperventileren en dit leidt tot een onzeker en licht gevoel in het hoofd. Dit lichte gevoel in het hoofd roept op haar beurt nog meer angst en paniek op. Waardoor er nog meer gehyperventileerd wordt, waardoor men dus nog duizeliger wordt. Het kan op elke leeftijd voorkomen. Vaak bestaat de behandeling uit geruststelling en eventueel kalmerende middelen.

Duizeligheid bij bejaarden

Bij bejaarden kan ook duizeligheid voorkomen zonder draaigevoel. De oorzaak is wel vaak medicijnen en-of arteriosclerose.
Soms is de oorzaak alcohol, dit geeft vaak duizeligheid in de ochtenduren, gepaard met misselijkheid en hoofdpijn.

Flauwte bij ouderen

Bij oudere patiènten die ook vaatverwijdende medicijnen gebruiken tegen een hoge bloeddruk kunnen de bloedvaten wijd open gaan staan. Als ze na een tijd liggen of zitten overeind komen kan daardoor het bloed te snel naar de benen of buiken zakken en kan een duizeligheid optreden. De bloedvoorziening in de hersenen schieten even tekort. De patiènt kan kort na het opstaan uit zittende of liggende positie licht worden in het hoofd worden gepaard met duizeligheid en soms zelfs met flauwvallen. Mensen die dit soort problemen hebben moeten niet te snel overeind komen, maar hier tijd voor te nemen door eerst rechtop te gaan zitten met de benen uit bed, daarna opstaan. Handig is om je dan ergens aan vast te houden om vallen te voorkomen. Dit soort klachten kunnen ook bij jongere mensen voorkomen en is niet ernstig.
© 2008 - 2017 Mirjam, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doen tegen duizeligheid?Wat doen tegen duizeligheid?Veel mensen hebben wel eens last van duizeligheid. Dit heeft verschillende factoren. Lees hieronder waar het allemaal do…
Aandoeningen: ziekte van MénièreBij de ziekte van Ménière is er sprake van duizeligheid in aanvallen. De aanvallen van duizeligheid duren enkele minuten…
Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?Een licht, zweverig en of duizelig gevoel in het hoofd kan erg vervelend zijn. Je kan je slecht op dingen concentreren w…
Draaiduizeligheid: een licht en draaierig gevoelDraaiduizeligheid: een licht en draaierig gevoelConcentratie is heel belangrijk voor de mens. Soms heeft men echter het gevoel er niet helemaal meer mentaal bij te zijn…
Duizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanDuizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanWat kunnen de oorzaken zijn van mijn duizeligheid en moe zijn? Waarom kan ik duizelig worden bij het opstaan? Duizelighe…

Reageer op het artikel "Acute duizeligheid"

Reacties

David, 24-02-2016 23:13 #9
Hallo, ik ben David & ben 18 jaar ik heb hyperventilatie, het duurt al 3 maanden dat ik mij keislecht voel, ik ben elke dag duizelig doen ik kan niks meer goed doen, ik kan niet genieten van mijn leven, het zit bij mij tot boven. Als ik aan het voetballen ben voel ik me ook duizelig das wel beangstigend gevoel. Weet iemand wat ik er tegen kan doen? Ik zal u zeer dankbaar zijn!

Nouk, 14-07-2015 12:43 #8
Ik ben 21 en vroeg in de ochtend werd ik wakker van een hevige buikpijn. Het was een mix van misselijkheid en bij m'n darmen en voelde dat er wat ontlasting in de weg zat. Tijdens het lopen naar de wc werd het gevoel alleen maar erger en mijn hartslag schoot omhoog. Eenmaal op de wc begon ik enorm te zweten en kreeg ik het vreselijk koud. Ik voelde me draaierig worden en dacht dat ik bijna flauw viel (het voelde meer als in slaap vallen). Ook begonnen mijn oren te suizen. Dit hield minstens 20 aan en ik kon alleen maar blijven zitten. Een paar uur erna kreeg ik dit weer, maar dat duurde minder lang.
Wat kan dit zijn, of is dit iets wat vaker voorkomt? Ik heb het nog wel eens eerder gehad en toen was het nog erger.

Sonja, 10-09-2014 16:22 #7
Ik ben 52, en deze morgen werd ik wakker en kon niet recht lopen, toen ik toch recht stond zag ik gedeeltelijk wazig uit mijn rechteroog. Ik was bang omdat ik zo lang draaierig bleef, en mijn evenwicht niet kon houden. Mijn oog ging terug normaal zien na 5 a 7 minuutjes.
ik ben naar de spoed gereden, en daar was ik nog altijd duizelig. Als ik mijn hoofd naar beneden hield draaide alles voor mij. als ik recht omhoog keek eveneens. Ik kreeg een Ct scan en een EEG, verder onderzocht de dokter mij qua reflexen en zo. Hij zei dat alles redelijk goed was, maar dat ik toch beter wou opgenomen worden om te observeren. Ik heb geweigerd omdat ik niet weg van huis kan zijn. Wel moet ik zeggen dat ik al heel lang pijn heb in mijn nekwervels, misschien heeft dat er iets mee te maken. Ik ben nu thuis maar doodsbang omdat zoiets een voorbode kan zijn van een beroerte zegt men.
heeft iemand ook al zoiets meegemaakt en wat is er dan uit gekomen?

T. Demirtas, 07-11-2012 12:23 #6
Vraag: ik heb langzaamaan werkende schild klier, de klachten blijven maar aanhouden. Ik krijg van de specialist 4 blauwe tyrax tabletten p.d. Hoofdpijn en duizelig wordt erger, mijn benen opgezet zeer pijnlijk, gezicht opgezwollen, spieren gewrichtspunten pijnlijk, haaruitval, droge huid, nagels breken, misselijk en maagpijn, ik kom steeds aan en is er bepaalde groente en fruit wat ik mag en niet mag dat er mogelijk ook reactie op lichaam heeft. De arts is al twee jaar bezig volgens mij snapt hij ook niks meer van want om de drie maanden moest ik van een tablet nu naar vierů ik kan geen raad meer.ik hoop dat u mij kan helpen. Ik dank u vriendelijk demirtas

Peggy, 26-10-2012 15:03 #5
Hoi, ik werd op een zondagmorgen wakker en toen ik op stond werd ik heel duizelig en viel meteen weer terug op het bed. Ik werd misselijk en heel erg bang. Ik begon meteen te zweten en mijn lichaamtemperatuur ging omhoog. Ik voel me nu na een paar dagen nog steeds duizelig en draaierig. De dokter is bij me geweest en zei dat ik ook de griep had en een virusinfectie, ik had nl ook lichte koorts. Het sloeg op mijn evenwichtsorgaan.Hoe lang kan dat nog duren voordat het weg is? Word er echt gek van.

Gid, 27-10-2011 05:18 #4
Ik herken mezelf niet echt in de omschrijvingen. Ik heb altijd een vrij lage bloeddruk gehad. Ik weet dat ik misselijk (maag is dan upset) en duizelig word lezend in de auto, bepaalde computergames, snel bewegende beelden bijvoorbeeld bioscoop en te dicht op het scherm zitten. Parkeergarages waar de auto in spiraalvorm omhoog/omlaag moet. Als ik teveel met mijn hoofd en/of ogen beweeg of zelf draai bewegingen maak. Maar ik had het laatst verrassend ook na een strandwandeling. Ik liep heen, wind in mijn rechteroor. Ik weet nog wel dat ik het erg onprettig vond zo die wind in mijn oor. Op de terugweg, wind in het andere oor. In totaal uurtje gewandeld. En toen was ik misselijk en duizelig en moest ik bijkomen. Na ongeveer half uur tot uur ben ik weer de oude. Wat heb ik dan? Is het erfelijk, aangeboren, aangedaan? Is er wat aan te doen?

Naima Fakhir, 31-05-2010 15:58 #3
Mijn moeder heeft 2 jaar geleden een eerste aanval gehad erg duizelig braken en een keer zo erg dat ze weg is gevallen en mee genomen was naar het ziekenhuis.Daar hebben ze verschillende onderzoeken gedaan verschillende scans en er is niks uitgebleken, vervolgens zijn we naar een paar dagen naar huis gestuurd met het verhaal dat het wellicht een migraine kan zijn. Vandaag na 2 jaar weer een aanval braken en duizelig kan iemand mij vertellen of het gene klopt wat de dokter zegt dat het migraine kan zijn? Of iemand misschien weet wat het anders kan zijn waar we op moeten letten? Ik maak me zorgen.

Martine, 18-12-2008 11:40 #2
Dat stukje over BPPD klopt niks van! Bij BPPD horen geen oorzuisen (wel bij Meniere) en bedrust is juist wat je niet moet doen. Bij BPPD moet je juist een paar keer per dag oefeningen doen om de klachten te verminderen. Daarnaast zijn leeftijden omgedraaid: BPPD meestal boven 50 jaar, Meniere meestal 40-50 jaar.

A. Meinsma, 25-11-2008 13:49 #1
Mijn vrouw kreeg vorige week donderdag heel erge oorsuising aan het linker oor, en toen werd ze erg misselijk en heeft de hele nacht liggen over geven, en heel erg duizelig. Volgens de huisarts komt dat omdat er vocht achter haar oorvlies zit. Ze kreeg medicijnen voor de duizeligheid. Maar ze voelt zich vandaag nog niet lekker en vanmiddag werd ze weer wat duizelig. Herkent iemand dit, en weet misschien een oplossing.

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 26-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!