InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Plotselinge heftige pijn in één oog

Plotselinge heftige pijn in één oog

Plotselinge heftige pijn in één oog Plotseling heftige pijn in één oog wijst meestal op een ernstige oogziekte, en moet dan ook met spoed gezien worden door een huisarts. Dit geld helemaal als met dat oog ook slecht gezien wordt. De patiënt is vaak ook misselijk en moet braken. Bij sommige ziekten van het oog kan in één dag blindheid ontstaan. Hieronder worden een aantal ernstige oogziekten beschreven. De meeste oogziekten komen gelukkig niet vaak voor.

Acuut glaucoom

Hierbij loopt de druk in de oogbol ineens op. Het komt voornamelijk voor bij mensen die ouder zijn dan vijftig jaar met positieve brillenglazen of lenzen, maar het kan ook bij jongeren voorkomen. Het geeft ineens een heftige pijn en roodheid van één oog. Ook ziet de patiënt slechter met dat oog en kan hij geen licht verdragen. Ook treedt er door de pijn of hoofdpijn ook misselijkheid op. Iemand die acuut glaucoom heeft moet direkt doorverwezen worden naar een oogarts omdat netvliesbeschadiging en blindheid een oorzaak kunnen zijn hiervan.

Regenboogvliesontsteking

Meestal is er geen oorzaak voor het krijgen van een regenboogvliesontsteking, soms komt het door een andere ziekte waar de patiënt al aan lijd, zoals reumatische ziekten. Het geeft een heftige pijn in één oog, ook ziet de patiënt minder met dat oog en doet het licht pijn. De patiënt moet met spoed door een huisarts gezien worden en doorverwezen naar een oogarts. Het gevaar van een regenboogvliesontsteking is dat een ontstoken regenboogvlies kan gaan verkleven met de lens en zo problemen kan veroorzaken met het zien of met de oogboldruk.

Een vuiltje in het oog

Een vuiltje of een metaalsplinter in het oog geeft het gevoel alsof er iets in het oog zit. Dit kan pijn of een irritant gevoel geven. Meestal kunnen patiënten wel goed zien. Soms zien ze wazig, meestal komt dit omdat het oog traant. Ook blijft het oog constant knipperen en is de patiënt lichtschuw. Meestal krijgen patiënten het er zelf wel uit omdat het zichtbaar is in het oog. Als het niet zichtbaar is zit het vuiltje vaak onder het bovenste ooglid. Het moet dan dezelfde dag nog bij de huisarts verwijderd worden.

Oogletsel

Oppervlakkige beschadiging van het hoornvlies komt redelijk vaak voor. Dit kan gebeuren door een nagel, splinter staaldraadje ect. Het geeft de zelfde verschijnselen als een vuiltje in het oog. Vaak is er een lichte pijn in het oog, is de patiënt lichtschuw, traant het oog en wordt het dichtgeknepen. De patiënt kan dezelfde dag nog gezien worden door een huisarts.

Scherp voorwerp
Soms gebeurt het dat het oog doorboort wordt door een scherp voorwerp. De pijn is vaak heel gering, wel zien patiënten met dat oog veel minder. Dit is een spoedgeval en de patiënt moet naar een oogarts verwezen worden.

Stomp voorwerp
Een stomp voorwerp, zoals een vuist of een tennisbal kan het oog zowel inwendig als uitwendig beschadigen. Het geeft zowel pijn en het slecht kunnen zien met dat oog. Ook traant het oog en is de patiËnt lichtschuw. Het oog wordt vaak dichtgeknepen.

Etsing van het oog
Etsing door loog of zuren moeten direkt behandeld worden. Hierbij geld net als bij brandwonden: eerst water de rest komt later. Het beste is om direkt met het oog open onder de kraan te gaan staan en het zeker een kwartier te spoelen. Daarna moet de patiënt direkt gezien worden door een huisarts.
© 2008 - 2014 Mirjam, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat isOogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat isGlaucoom is een oogaandoening die geleidelijk en ongemerkt je oog beschadigt. Je merkt het meestal pas als het al te laa…
Regenboogvliesontsteking, iridocyclitis: bedreiging voor oogRegenboogvliesontsteking, iridocyclitis: bedreiging voor oogRegenboogvliesontsteking, iridocyclitis is een voorbeeld van uveïtis, een verzamelnaam voor inwendige, chronische oogont…
Vuiltje in het oog, wat nu?Vuiltje in het oog, wat nu?Iedereen heft wel eens een zogenaamd ‘vuiltje in het oog.’ Het is een algemene uitdrukking voor een of ander vuiltje of…
Glaucoom: symptomen, behandeling en glaucoom operatieGlaucoom: symptomen, behandeling en glaucoom operatieGlaucoom is een chronische oogaandoening, waarbij er een verhoogde druk in één of beide ogen aanwezig is die vaak wordt…
Gezichtsveldonderzoek bij de oogarts, hoe gaat dat?Gezichtsveldonderzoek bij de oogarts, hoe gaat dat?Een gezichtsveldonderzoek is een onderzoek waarbij onderzocht wordt of het gezichtsveld van de patiënt in orde is. Het g…

Reageer op het artikel "Plotselinge heftige pijn in één oog"

Reacties

Chantal, 03-03-2014 16:33 #3
Hallo Chieni de Bruijn

Een paar jaar geleden heb ik hier mijn klacht '' 4x p/w scherpe pijn aan rechteroog snachts) gedeeld en was ik radeloos omdat niemand wist wat ik had. (Oogziekenhuis Rdam, oogarts, huisarts, allergoloog etc)
Ik ben doorverwezen naar neuroloog ( professor) in Leiden en die wist het meteen:
Clusterhoofdpijn in mijn oog.
Ik heb zuurstof flessen thuis gekregen voor naast mijn bed, als ik het aanval krijg zet ik 15 min masker op mijn mond en krijg ik 7 liter zuurstof binnen, na 15 min is complete pijn weg :-)
fase 1 :Zuurstof is dus om pijn binnen 15 min weg te krijgen en nu zijn we in fase 2.

Fase 2: naast t gebruik vd zuurstof wil ik minder aanvallen p/w zodat ik zuurstof ook minder hoef te gebruiken.
Hiervoor heb ik Verapamil 120 mg gekregen en die slik ik 3 x p/d ( let op een mindere dosering hielp niet bij mij) sinds ik Verapamil slik heb ik nog maar 1 a 2 aanvallen per week ipv 4.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben!

Groetjes,
Chantal

Chieni de Bruijn, 11-03-2012 14:41 #2
Vrijdagmorgen ong.5 uur werd ik wakker en ineens kreeg ik een vreselijke pijn in het rechteroog. Omdat ik aangesloten ben bij de Zuidzorg kon ik de nachtzuster bereiken en zij ging in conclaaf met de huisartsenpost en ik moest daar naar toe. De dienstdoende huisarts druppelde er iets in ook wat om de vreselijke pijn te verdoven, daarna moesten we naar de oogarts. Helaas heeft hij na een groot onderzoek niets kunnen vinden en met oogdruppels ben ik naar huis gegaan. Na 24 uur was de erge pijn weg, wel met een schrijnend gevoel.
Komt dit vaker voor en wat moet ik er mee. Morgen 12 mrt. wil ik naar de huisarts en toevallig loopt er een afspraak bij de oogarts aan de Europakliniek in Eindhoven.
Graag wil ik hier meer over weten. Mijn geb.dat. 11-10-1929 en ik gebruik geen medicijnen.

Henbro (infoteur), 01-09-2008 19:25 #1
Ik ben helaas slachtoffer van tweemaal een regenboogvliesontsteking. De eerste in 2002, de tweede in 2006. "Gelukkig" aan hetzelfde oog. Inderdaad is mijn vlies verkleefd met de lens, waardoor ik wazig met mijn linkeroog zie. UIteindelijk moest ik na 34 jaar leraar basisonderwijs mijn baan opzeggen.

Infoteur: Mirjam
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!