InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wanneer een tetanusvaccinatie

Wanneer een tetanusvaccinatie

Een bloedende wond moet natuurlijk altijd goed schoongemaakt worden. Verder moet er bekeken worden hoe diep de wond is en of het nodig is dat iemand gevaccineerd wordt. Maar wat is tetanus precies en hoe kan je voorkomen dat je tetanus krijgt.

Tetanus

Tetanus is een ernstige aandoening die wordt veroorzaakt door het toxine van Clostridium tetani bacterie. Deze bacteriën kunnen in de aarde, straatvuil, mest en ontlasting lang overleven. Als iemand een wond krijgt doordat hij bijvoorbeeld op straat is gevallen of aan een vies mes heeft gesneden kan hij besmet raken met de bacterie. Deze bacterie gaat zich na het sluiten van de wond vermedigvuldigen en geeft dan giftige stoffen af. Deze giftige stoffen veroorzaken spierkrampen, voornamelijk van de kaak, slik en ademhalingsspieren en kan in korte tijd tot de dood leiden. Als iemand niet zeer snel op de intensive care van het ziekenhuis terecht komt is genezing bijna niet mogelijk.
Deze ziekte komt gelukkig erg weinig voor.

Voorkomen

Tetanus kan voorkomen worden door een vaccinatie. Er wordt dan ingespoten met een onwerkzaam gemaakte tetanusbacterie. Het lichaam zal hier afweerstoffen tegen aan maken. Mocht het dan voorkomen dat iemand toch besmet raakt met de bacterie, dan herkent het lichaam die en zal het afgebroken worden.

Vaccinatie

Baby's worden in het eerste levensjaar al volledig geënt. De volledige enting bestaat uit 4 injecties. Op negenjarige leeftijd wordt er nog een herhalings vaccinatie gegeven. De vaccinatie is tien jaar geldig. Kinderen zijn dus tot hun negentiende volledig beschermd. Loopt iemand na het negentiende jaar een wond op, dan zal bekeken moeten worden of een tetanusvaccinatie nodig is. Als dit het geval is, wordt er één injectie gegeven.

Bij welke wonden een vaccinatie

De tetanusbacterie plant zich voort zonder zuurstof. Als er zuurstof bijkomt, gaat de bacterie dood. Een wond moet dus diep zijn om te kunnen overleven. Dit is de reden dat er bij oppervlakkige schaafwonden geen vaccinatie hoeft worden gegeven.
Bij de volgende wonden moet een vaccinatie overwogen worden:
  • Bij een vieze wond
  • beet van een dier
  • de omstandiheden waar de wond is ontstaan. In een schone keuken geeft een diepe wond minder kans op besmetting dan een klein sneetje van een vies zakmes.
  • de behandeling van de wond, een wond die meteen goed schoongemaakt is, geeft ook minder kans op besmetting dan een wond waar niks aan gedaan is.
  • wanneer iemand voor het laatst is gevaccineerd. Is dit korter dan 10 jaar geleden, dan is er geen vaccinatie nodig. Is dit langer dan 10 jaar geleden dan is één vaccinatie nodig.
© 2008 - 2014 Mirjam, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen TetanusTetanus is een ziekte waar ieder kind tegen ingeënt wordt. Dit doormiddel van de DKTP en de DTP prik. Tetanus kun je ook…
Tetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandelingTetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandelingTetanus kan ook honden treffen. De ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie 'clostridium tetani'. Die gedijt onder meer…
Tetanus, wat is tetanus?Tetanus, wat is tetanus?Tetanus wordt veroorzaakt door de bacterie genaamd Clostridium tetanie. Tetanus wordt veroorzaakt doordat deze bacterie…
Tetanus (klem) bij paarden: symptomen, behandelen, voorkomenTetanus (klem) bij paarden: symptomen, behandelen, voorkomenTetanus is één van de ziektes waar paarden voor worden ingeënt bij de jaarlijkse vaccinatie. Paarden die niet zijn gevac…
Het genezen van een wondIedereen heeft wel eens een schaafwond gehad, of een snee. Zulke wonden herstellen zich wonderbaarlijk snel weer. Ernsti…

Reageer op het artikel "Wanneer een tetanusvaccinatie"

Reacties

Fratucan, 24-07-2014 10:11 #8
Vraag: U spreekt in het artikel over een diepe wond, wat verstaat u onder een diepe wond?

J. de Jong, 06-03-2014 15:31 #7
Heeft na een ernstige val op straat, een tetanusvaccinatie ook positieve of negatieve werking op het eventuele alcoholpercentage in het bloed? Dank voor antwoord.

Peter, 21-06-2011 16:53 #6
Heb er vandaag 1 gekregen omdat ik vannacht ziek ben geworden nadat ik gisteren op m'n werk per ongeluk een 9 cm lange spijker door m'n handpalm schoot (Ja, dat is schrikken). De laatste injectie was 28 jaar geleden! Toch maar goed dat ik langs de huisarts ben gegaan, 1+1=2. Het maffe is dat de plek waar de prik is gegeven naderhand veel meer pijn doet dan het dwars door m'n hand heen schieten want daar heb ik bizar genoeg zo goed als geen last van. Wel balen dat ik er naderhand ziek van ben geworden want nu ben ik niet stoer meer.

Denise, 21-04-2011 07:32 #5
Ik ben gistereren speels/zacht gebeten door een fret. De beetwond is niet diep, maar wel zichtbaar. Het heeft wel even gebloed. Moet ik nou een tetanusprik halen, het gewoon laten zitten, of de dokter er even naar laten kijken voor de zekerheid?
Ik weet trouwens niet of ik gevaccineerd ben of niet.

Patrick, 11-04-2011 02:19 #4
Een aantal weken geleden ben ik door een hond gebeten. Hij heeft een wond achtergelaten, maar het was niet meer dan een schram met bloed. Nu is het zo dat ik naast mijn dikke vest ook mijn jas aanhad en is hij niet door de kleren heen gekomen. Ik heb geen tetanus vaccinatie gehaald omdat ik daar niet aan gedacht heb.
Graag wil ik weten of ik ook besmet kan raken ook al had ik mijn vest en jas aan. Als het zo is, wat kunnen de gevolgen zijn twee weken na de beet?

Groet

Mirjam (infoteur), 27-07-2010 08:32 #3
De gewone tetanusvaccinatie moet binnen 24 uur na de beet/wond ect gegeven worden.
Mensen die nog nooit tetanus geent zijn, moeten het lieft zo snel mogelijk.

Herman van den Berg, 01-07-2010 14:14 #2
Er wordt veel geschreven over een tetanusvaccinatie. Maar wat ik niet lees: hoe snel moet je na een beet of iets van dien aard, gevaccineerd worden? Binnen een uur, een dag een week of…?

C. H. van Nes, 17-03-2010 09:29 #1
Ik heb 24-01-2002 de laatste Tetanus prik van een serie van 3 gekregen. Moet ik jan 2012 een herhaal prik halen? En hoelang ben ik dan weer beschermt?

Infoteur: Mirjam
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!