InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Keelpijn, een vlijmend ongemak

Keelpijn, een vlijmend ongemak

Keelpijn, een vlijmend ongemak Met behulp van de keel eet u, praat u en krijgt u lucht. De keel is van alle markten thuis maar het slijmvlies wordt gemakkelijk aangetast door ongewenste indringers zoals een virus. De gevolgen laten zich raden: Pijn in de keel, een ellendig gevoel en een onstilbare dorst. Terwijl u met hete dranken en zakken drop de keelpijn probeert weg te slikken, is het lichaam hard bezig de boosdoener de deur te wijzen. Keelontstekingen komen bij iedereen regelmatig voor en wijzen zelden op iets ernstigs.

De keel is all-round

De keel is de buis die van de achterkant van de neus en mond naar beneden voert tot aan de luchtpijp (trachea) en slokdarm (oesophagus). De keel is voor vele doeleinden geschikt. Allereerst wordt het mede gebruikt voor de ademhaling. Er passeert lucht door de keel in de luchtpijp op weg naar de longen. Bij slikken komt het gekauwde voedsel vermengd met speeksel in de keel, vandaar in de slokdarm richting de maag. Ook bij spreken is de keel van belang. Bovenaan de luchtpijp bevindt zich het strottehoofd (larynx) die bij spreken wordt gebruikt. Lucht die over de stembanden strijkt, brengt deze in trilling waardoor er geluid wordt geproduceerd die de mond tot spraak moduleert. De keel is dus all-round, maar wel vatbaar voor infecties die zich kunnen verspreiden naar naburige gebieden, zoals luchtpijp en bijholten. Het verschijnsel keelpijn komt dan ook zeer vaak voor. Maar liefst 12% van de doktersbezoeken betreft keelpijn. Artsen zien gemiddeld tweemaal in de week een patient met keelklachten. Keelpijn is nooit een diagnose, maar is vrijwel altijd een uitvloeisel van iets anders, bijv. bronchitis, griep, luchtweginfecties, etc.

Wat keelontsteking is

Een plotselinge ontsteking van het gedeelte tussen keelamandelen en het strottehoofd, de pharynx geheten, lijkt op een acute ontsteking van de amandelen omdat beide ziekten door dezelfde bacterien en virussen veroorzaakt worden. Een klein verschil is dat een echte tonsillitis (ontsteking van de keelamandelen) soms ernstiger is. In de volksmond maar ook bij artsen wordt dan gesproken van 'keelontsteking'. Wordt de toestand chronisch dan ontstaat dit meestal doordat omliggende delen zoals het ademhalingssysteem, de sinussen of de mond chronisch zijn aangedaan. De keelpijn is dan secundair. Een keelontsteking kan ook ontstaan zonder infectie waarbij in dat geval de keel geirriteerd is geraakt door overmatig of verkeerd gebruik van de stem, teveel keelschrapen, te droge omgevingslucht, prikkelende stoffen, post-nasal drip, kriebelhoest, alcoholgebruik of sigarettenrook.

Verschijnselen keelontsteking

Het voornaamste verschijnsel van acute keelontsteking is pijn bij het slikken, gepaard met de wil om juist steeds te slikken omdat de keel dik en ruw aanvoelt. De pijn die heel scherp kan zijn, kan in het midden zitten, maar ook meer links of rechts. Het kan doortrekken naar hals of oren. In de vroege ochtend zal de keelpijn het ergst zijn omdat er 's nachts minder wordt geslikt. Dit komt omdat neusademhaling door gezwollen slijmvliezen meestal niet goed lukt en de lucht dus hoofdzakelijk door de keel wordt ingeademd. De keel wordt droger en slikken wordt een angstige aangelegenheid. Er kan een verstikkend, beklemmend gevoel bij komen en de keel kan aanvoelen alsof er bij elke slik met messen in wordt gestoken. Lichte koorts en algemene malaise kan eveneens optreden. De keel oogt bij inspectie rood en rauw. Soms zijn er wit, geel- of groenachtige plekken te zien, een wit beslag en/of veel slijm.

Verwekkers keelontsteking

Als de weerstand verminderd is liggen infecties op de loer. De oorzaak van keelontsteking is in de meeste gevallen van virale oorsprong. Het gaat dan om een van de vele verkoudheidsvirussen en in een enkel geval het Epstein-Barr virus (klierkoorts/ziekte van Pfeiffer). Indien de ziekte toch door bacterien wordt veroorzaakt dan gaat het meestal om een van de typen streptokokken. Men noemt dit angina. Een arts kan nooit met zekerheid zeggen of de keelontsteking door een virus of een bacterie is aangedaan.

Onderzoek keel

Het is bij een keelonderzoek de bedoeling de mond zo ver mogelijk te openen en de tong zo ver mogelijk uit te steken. De tong kan hierbij door de arts met een gaasje worden vastgehouden. Vervolgens wordt er een verwarmd spiegeltje in de keel gebracht en met het licht van de voorhoofdlamp onderzoekt de arts de keel en het strottenhoofd. Gebruikt de arts enkel een spatel dan kan alleen de bovenkant van de keel worden bekeken. Door rustig te blijven ademen kan de kokhalsreflex worden onderdrukt. Raak niet in paniek en weet dat er genoeg ruimte over is om te ademen. Stikken is onmogelijk. Op verzoek van de arts moet u 'iiiii' of 'aaaa' zeggen en dit een paar seconden aanhouden. Op die manier kan de arts het strottenklepje, de stembanden en zelfs de ingang van de slokdarm bekijken. De beweeglijkheid van de stembanden kan worden onderzocht wanneer u op verzoek 'hè, hè' zegt. Het onderzoek neemt in zijn totaliteit enkele minuten in beslag.

Behandeling keelontsteking

De keel heeft bij keelontsteking rust en vocht nodig. Het lichaam regelt dit zelf. Het maakt je moe zodat je vanzelf gaat rusten, en het geeft je enorme dorst om de keelpijn te bestrijden. Drink zoveel mogelijk, liefst warme dranken zoals thee en soep. Het is mogelijk een hevige keelpijn bijna volledig 'weg te drinken'. Dit kost een aantal uren. Om de keel te verzachten zijn er talloze pastilles en gorgeldranken verkrijgbaar maar deze zullen niet beter werken dan het zuigen op drop of zelfs snoep. Om de koorts te verlagen kan aspirine of paracetamol worden genomen zodat de symptomen beter te verdragen zijn. Houdt de keelpijn langer aan dan een week, dan is een bezoek aan de huisarts raadzaam. Mogelijk geeft deze antibiotica, die enkel bij bacteriele infecties werkt en dan nog pas na een aantal dagen. Antibiotica is geen wondermiddel, het verkort de ontsteking met hooguit 2 dagen. De kans op het krijgen van antibiotica is het grootst wanneer het risico op complicaties door andere, bestaande ziekten is vergroot, of als er sprake is van een ernstig ziektebeeld. Van een ernstige keelontsteking wordt gesproken als de patient zich heel ziek voelt, niet kan functioneren en de slikklachten ondanks eigen maatregelen niet verbeteren. De prognose van keelontsteking is desondanks gunstig, ongeacht de oorzaak.

Andere oorzaken keelpijn

Bij ernstige slikklachten, overmatige slijmproduktie en problemen met het openen van de mond kan er sprake zijn van een abces of infiltraat van de keelamandelen, hoewel zeldzaam. In deze gevallen zijn de amandelen rood en gezwollen en soms iets van plaats verschoven. Bij kleine kinderen met keelpijn is het eveneens raadzaam een arts te bezoeken, zeker in geval van huiduitslag die de keelpijn vergezelt (roodvonk). Gezwollen en pijnlijke lymfklieren in de hals, keelpijn en moeheid kunnen duiden op klierkoorts (ziekte van Pfeiffer), wat kan voorkomen bij jonge volwassenen. Als er naast keelpijn voornamelijk heesheid optreedt moet worden uitgezocht of er sprake is van een ontsteking of gezwel van het strottehoofd. Het risico hierop is vergroot bij rokers en mensen die hun stembanden overmatig gebruiken. Keelpijn kan ook voorkomen bij griep, maar treedt dan minder op de voorgrond. Hoofdpijn, hoest, pijnen in het hele lichaam en koorts zijn hierbij de overige symptomen.

Tonsillectomie

De keelamandelen (tonsillen) zijn klierzwellingen aan weerszijden van de keel, die meehelpen bij het afweren en vernietigen van micro-organismen. Echter, deze amandelen kunnen zelf ook ontstoken raken. De kans hierop is groot als de amandelen witte punten vertonen, rood en dik zijn en de halsklieren gezwollen zijn. Blijft het sukkelen met de amandelen en komen infecties zo'n vijf keer per jaar (of drie maal per jaar over de afgelopen twee jaren) voor dan kan een tonsillectomie uitkomst bieden. Het verwijderen van de keelamandelen (tonsillectomie) wordt bij kinderen in Nederland in 90% van de gevallen gecombineerd met verwijdering van de neusamandel (adenotomie). Het is een van de meest frequent uitgevoerde operaties. Tot veertig jaar geleden werd deze operatie bijna routinematig uitgevoerd, als algemene gezondheidsmaatregel ter preventie van complicaties maar daar is men van teruggekomen. De ingreep wordt meestal gedaan op de leeftijd van 3 tot 5 jaar, wat samenvalt met de piek van luchtweginfecties die bij de kinderleeftijd horen. Na deze leeftijd verminderen deze infecties, waardoor positieve resultaten van tonsillectomies dikwijls ten onrechte worden toegeschreven aan de operaties zelf.

Hoe gaat een keelamandeloperatie in zijn werk?

De verwijdering van de keelamandelen bij kinderen heet ook wel het knippen van de amandelen. Met een speciaal instrument worden de keelamandelen losgewoeld van de onderlaag. Bij oudere kinderen en volwassenen gebeurt dit stapsgewijs en heet het ook wel pellen. De ingreep gebeurt onder narcose om kokhalzen, hoesten en bloeding te voorkomen. Voor volwassenen is het een zware ingreep. Zij moeten rekenen op een hersteltijd van zeker twee weken, kinderen korter. Om de keelpijn te verlichten na de ingreep wordt vaak waterijs 'voorgeschreven'. Dit heeft een licht verdovend effect op het aangedane gebied.

Brok in de keel

Een brok in de keel doet geen pijn maar is lastig. Klachten kunnen zijn: Een slijmprop in de keel die niet weggeslikt kan worden, een gevoel alsof er een graat of korrel in de keel zit of een branderige, geirriteerde keel. De neiging bestaat om steeds te schrapen, te kuchen of vaak te slikken in een poging het 'obstakel' weg te krijgen. Een brok in de keel komt vaak voor en is onschuldig. Komt er heesheid of schorheid bij, of doet het symptoom zich met name voor bij de maaltijd dan kan er een afwijking bestaan die de brok in de keel verklaart. In de meeste gevallen ontstaat een brok in de keel door slijmproduktie vanuit de bijholten die langs de achterkant van de keelwand naar beneden sijpelt (post nasal drip). Andere mogelijkheden zijn: vergrote schildklier, slijtage van de halswervels, allergie, vergrote tongamandel, problemen met het strottenhoofd, angina pectoris, zenkerdivertikel of een kwaadaardig proces.

Huismiddeltjes bij keelpijn

Er zijn vele manieren om keelpijn te lijf te gaan, soms uit de oude doos. Neem nou bijvoorbeeld gorgelen met lauw zout water of het drinken van (kamille)thee met honing, salie of gember. Een andere tip is het veroorzaken van hitte door 's nachts een dikke wollen sjaal met daarover een opgerolde plastic zak te dragen. Dit geeft een broei-effect waar virussen meestal voor op de vlucht gaan. Een andere versie voor de nacht is de gesnipperde ui of het gekneusde witte koolblad in een grote doek om de nek gebonden. Het eten van citroenen wordt ook in verband gebracht met genezing. Deze gewoon oppeuzelen. Pure bessensap is een optie om hetzij te drinken of om mee te gorgelen. Dit zou bacterien doden. Tenslotte is er een tip die zegt dat gorgelen met jonge jenever een plezierig bijtend gevoel geeft dat virussen en bacillen rechtsomkeer doet gaan. Geen van genoemde tips heeft een bewezen werking. Misschien toch maar beter de dag doorkomen met potten vol thee en lekker veel drop?
Gerelateerde links
Gezondheid Ikwilhet Nu, Ziekten Startpagina Be, Medisch Eigenstart, Gezondheid 2link Be en B9 Ziekten.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: KeelpijnKeelpijn is een klacht die erg veel voorkomt. Het kan erg vervelend zijn omdat het veel pijn kan geven bij slikken waard…
Wat doen tegen keelpijn? Oorzaken en behandeling keelpijnWat doen tegen keelpijn? Oorzaken en behandeling keelpijnNu het weer stevig wintert, verschijnt ook die vervelende keelpijn weer op het voorplan. Door het gure, koude weer krijg…
Keelpijn, wat kun je er tegen doen?Keelpijn, wat kun je er tegen doen?Keelpijn is een veel gehoorde klacht die vooral in de herfst en winter veel voorkomt. Het wordt vaak veroorzaakt door ee…
Beginnende keelpijn: wat te doen? Medicijnen en middeltjesBeginnende keelpijn: wat te doen? Medicijnen en middeltjesKeelpijn zijn klachten over pijn in de keel. Keelpijn is een veelvoorkomende klacht die vaak wordt veroorzaakt door een…
Wat te doen bij keelpijnWat te doen bij keelpijnIedereen heeft wel eens keelpijn, het komt vaak voor. De meeste mensen met keelpijn hebben last van een virusinfectie en…

Reageer op het artikel "Keelpijn, een vlijmend ongemak"

Reacties

Yvette, 15-11-2013 10:32 #104
Hallo
Op maandag 11 november ben ik een klassieke tonsillectomie ondergaan. Gister ging het al een stuk beter, maar toen ik vanochtend wakker werd kon ik wel huilen.
Slikken doet ongelofelijk veel pijn! Het lijkt wel alsof er een stuk glas in mijn keel zit. Het voelt niet alsof het m'n amandelen zijn. Wat is het en wanneer gaat het weg?
Ook heb ik last van heel veel dik slijm sinds ze weg zijn gehaald. Gaat dit nog voorbij?

Arie, 02-04-2013 15:49 #103
Hallo, ben sinds afgelopen zaterdag met griep op bed komen te liggen, hoest vanaf vrijdagochtend nog net niet mijn longen er uit. Ben inmiddels weer op de been maar de keelpijn wordt steeds ondraaglijker heb echt alles geprobeerd, keel is rood en rauw, net of er met messen wordt gestoken. Wat moet ik hier mee?

Lieve, 14-03-2013 17:54 #102
Als kind zijn mijn amandelen verwijderd. Sinds 10 jaar heb ik keelpijn, soms meer, soms minder, nooit gepaard met koorts. Reeds verschillende artsen geraadpleegd, deze spreken van een gevoelige keel, die enkel wat rood ziet. Bij nemen van sommige medicatie is de pijn nog heviger. Wie weet hier raad op?

Nathalie, 03-03-2013 18:02 #101
Ik sliep ergens waar geen water was en heb toen mijn anti-depressivumpilletje (amitriptyline HCI Actavis 25 mg) zonder water ingenomen. Ik kreeg er een enorm vieze smaak van in mijn mond. Wat ik steeds probeerde weg te slikken, maar wat moeilijk ging. De volgende ochtend werd ik wakker met keelpijn die steeds heviger werd. Inmiddels zit ik op dag vier qua heftige keelpijn, ik word echt gillend gek als ik slik, en vraag ik me af wat hiertegen helpt?

Irene, 20-02-2013 11:26 #100
Hallo, ik heb nu bijna twee weken keelpijn. Geen koorts, niet verkouden, het begon ineens na het avondeten. Strepsils helpen niet. De slijmvliezen van mijn buizen van Eustachius lijken ook opgezet, doof gevoel/geluid in de oren, het slikken "kraakt" en heel af en toe pijn. Verder is mijn stem aangestast, klinkt dof en ijl. De klieren van mijn hals zijn niet opgezet, wel heb ik pijn in mijn nek (achter de oren). Zitten daar ook klieren? Ik ben nog niet bij de arts geweest, dacht dat het vanzelf over zou gaan. Hoe lang mag ik nog wachten voor ik naar de huisarts moet?

Elske, 14-02-2013 18:29 #99
Lig zelf met een zere keel plat en lees dit forum. Bij Angina klachten, de amandelen aanstippen met Molkosan. Met een wattenstaafje.
Of gorgelen, als je durft, want het heeft een heftige smaak.

Emz, 11-01-2013 20:25 #98
Hallo, ik heb heb sinds een paar dagen keelpijn. dat heb ik natuurlijk wel vaker, maar het voelt wat anders dan normaal. ik keek in mijn mond en ik zag een wit plekje zitten, bij de linkerkant van mijn keel. de keelpijn leidt ook tot een drukkend pijnlijk gevoel bij mijn linkeroor. weet iemand misschien wat dit kan zijn? en hoe het te genezen is?

groeten

Chantal vd W., 09-01-2013 22:56 #97
Hallo, ik heb sinds 13 december 2012 last van mijn keel vooral bij het slikken! Ik ben toen ook flink verkouden geweest, dat is allemaal over na een weekje uitziek. Maar nu ben ik inmiddels een paar weken verder en heb nog steeds last van mijn keel en hoesten. Het is vooral in de avond heel erg. Moet ik hiermee naar een dokter? Vind het wel erg lang duren nu.

Enes Unver, 08-01-2013 16:14 #96
Ik heb sinds vrijdag 4 januari 2013 heel erg last van mijn keel. Kan geen brood eten, thee drinken gaat net maar doet pijn. Lijkt alsof mijn amandel groot is geworden en geen ruimte meer over is om iets er langs te laten gaan. Normaal heb ik maar 2 dagen last mijn keel maar dit is niet meer normaal. Mijn oren doen ook pijn en slapen gaat heel moeilijk. Ik zag ook witte puntjes in mijn keel. En wat er langs mijn amandel zit is ook dik geworden. Gorgelen met zout water heb ik gedaan. Thee drinken doe ik 4 keer per dag. Paracetamol neem ik 4 x per dag. Ik voel me wel fit niet moe ofzo. Wat kan ik het beste doen?

Moontje121, 05-01-2013 18:48 #95
Hallo: heb al twee weken last van griep etc, ook erge keelpijn. hiervoor heb ik een kuur gekregen, nu is de kuur afgelopen, maar mijn keelpijn is weer opkomen zetten, maar het lijkt alsof het meer aan de andere kant zit. kan het toch een virus zijn?

Mannu, 04-01-2013 21:33 #94
Hooi! Ik ben al 2 dagen ernstig ziek geweest! En wat overgebleven is keelpijn met heel veel slijm in me keel. Waardoor ik ook moeite heb met ademhaling en me neus is ook dicht dus ik adem via mijn mond. Is er een goeie oplossing om het slijm van me keel weg te halen? Grtz

Margot, 27-11-2012 23:59 #93
Hallo,

Ik heb nu al vijf weken last van mijn keel. Het begon als een echte keelontsteking, ik herken ze goed, want heb ze vaak gehad. Dikke opgezette keel, stem kwijt, algehele malaise en na twee dagen ook heel veel hoesten. Ik wilde het eerst zelf uitzieken, dus ben een week thuis gebleven. Aangezien het niet minder werd ben ik naar de huisarts gegaan. Hij zei dat het een virale infectie was en dat ik het moest uitzieken. Dus weer een week thuisgebleven. Na een paar dagen voelde ik mij eindelijk 2 dagen weer een stuk beter. Maar daarna kwam het weer helemaal terug. Even heftig. Weer naar de dokter gegaan. Dit keer zag hij wel een bacteriële infectie en heeft hij mij een penicelline kuur meegegeven. Dit werkte niet tot nauwelijks. Terwijl ik normaal snel resultaat heb bij anti biotica. Pas op de 7e dag tevens laatste dag van de kuur merkte ik dat ik wat fitter werd. Dus ben sinds afgelopen vrijdag weer gaan werken. Maar de keelpijn blijft. Het voelt heel droog en rauw. Ik drink ontzettend veel en neem veel kauwgom, dit lijkt het een beetje te verdoven. Ook houd ik het slappe gevoel en veel hoofdpijn. Het voelt gewoon alsof het nog steeds op de loer ligt om terug te komen. Ook zijn er nog steeds kleine witte plekken zichtbaar in mn keel. Wat kan ik het beste doen? Reactie infoteur, 28-11-2012
Hi Margot, je zegt niet of je je keelamandelen nog hebt, want deze kunnen gemakkelijk ontstoken raken. Is het dat niet, dan kan het nog de nasleep zijn van de virale infectie. In de regel zie je dan dat hoofdpijnen, hoesten en moeheid nog wekenlang aanhouden. Keelpijn echter, is het eerste symptoom dat weer zou moeten verdwijnen. Al met al reden om je huisarts nogmaals te bezoeken, want vijf weken lang keelpijn klopt echt niet. Beterschap, A.

Jessica, 27-11-2012 13:18 #92
Hallo! Ik heb nu bijna een week heel erg last van mijn keel en mijn linker oor. Ik heb 4 jaar geleden al 3 x angina gehad en daarnaast zijn ze toen ook geknipt. Ik heb nu weer heel veel last van mijn keel niet bij mijn klieren, maar als ik bij mijn luchtpijp duw daar heb ik dan last. Ik heb al dik 3 weken veel slijm in mijn keel wat steeds niet weggaat. Ik heb ook nog een tijdje gehoest en ben de laatste tijd ook moe.
Groetjes Jessica Reactie infoteur, 28-11-2012
Hi Jessica, lijkt erop dat de neusbijholten en keelholte geinfecteerd zijn. Meestal komt dit door een virus dat je zult moeten uitzieken. Natuurlijk kun je naar de huisarts gaan om je keel te laten onderzoeken, maar beterschap komt in de regel niet door een arts, wel door de factor tijd. Veel drinken! Beterschap, A.

Leonie, 02-11-2012 01:42 #91
Hoi,

ik heb last van keelpijn als ik slik maar ook als ik praat, ik heb heel licht wit puntje achter in volgens mij heet dat zo amandel ik slaap slecht en het is nu al zo halve week last van gaat dit vanzelf over? vandaag me laatste pil genomen van me keelpijn vergeten nieuwe te kopen heel vervelend dus morgen uit school gelijk naar de winkel om iets te kopen maar wat zal er nu nog helpen?

Liefst, Mij Reactie infoteur, 03-11-2012
Hi Leoni, pillen tegen keelpijn helpen niet. Drop is een veel betere keus. Keelpijn gaat inderdaad vrijwel altijd vanzelf over, dus moet je de tijd uitzitten. Een 'heel licht wit puntje' achterin je keel is geen amandel, maar mogelijk een brokje 'tonsilsteen' wat verder geen kwaad kan. Beterschap, A.

Ali, 25-09-2012 17:05 #90
Ik heb steeds het gevoel dat er iets in mijn keel zit,

soms als ik hoest of als ik mijn keel heel goed open doe voor de spiegel zie ik iets wits in mijn keel, die haal ik eruit maar na een paar dagen zit het weer daar en ik voel precies dat er meer van da witte pus in mijn keel zit maar ik zie het niet.ik poets 2 x per dag mijn tanden en spoel mijn keel ook met mondwater maar het helpt precies niet.
als ik naar mijn huisarts ga die zegt dat het normaal is en dat me niet ongerust moet maken. Reactie infoteur, 26-09-2012
Hi Ali, die witte stukjes zijn waarschijnlijk amandelsteentjes (tonsil tones) als gevolg van een infectie. Hoewel ze nog lang na een ontsteking in de keelholte blijven, kunnen ze geen kwaad. Plotseling kan er een brokje loskomen wat je vervolgens kunt uitspugen. Over het algemeen is de geur ervan afschuwelijk. Gezien je verschijnselen denk ik dat het een tijdelijke last is, misschien wel totdat het laatste stukje er vanzelf uit is gekomen. Grt, A.

Jacqeuline, 10-09-2012 08:41 #89
Mijn keel doet erg zeer. Rood en met witte puntjes. Ik hoest de hele dag door. Ik drink liters per dag en zweet me te pletter. Ik heb hoofdpijn en last van van rug ter hoogte van mijn middenrif. Mijn hoofd voelt zweverig en ik huil om niks en zomaar. Ik voel me gewoon ziek.
Ik heb zo'n hekel aan de dokter. Straks kijkt hij mij weer aan en stuurt hij me weer naar huis. Dat denk ik vaak. Zijn mijn klachten ernstig genoeg? Reactie infoteur, 11-09-2012
Hi Jacqueline, misschien heb je een keelontsteking waarbij de amandelen zijn opgezet. Het lichaam ruimt dit vanzelf wel op, maar als het je teveel wordt kun je de huisarts bezoeken. Deze geeft wellicht antibiotica. Beterschap, A.

Mick, 21-08-2012 23:58 #88
He. Ik heb sinds 5 dagen last van me keel. Eerst voel ik een brok in me keel, het voelt alsof het bij de adamsappel zit, dan begin ik veel te drinken, maar als ik een halfuur later nog heb, wordt het erger. Als ik naar boven kijk krijg ik kotsneigingen, ik slik het dan weg. Maar op een gegeven moment wordt het steeds erger dat ik maar na de wc loop, en uit mezelf begin te braken. Hierna is het ook over ( dit heb ik meerdere keren per dag ), drinken helpt er niet tegen en een kauwgompje maar eventjes. Morgen heb ik een afspraak bij de huisarts, maar ben bang dat hij me terug stuurt naar huis. Btw; als ik in de spiegel kijk, is de linkerkant van me keelholte dikker dan de rechterkant.

Weet u wat ik heb? Ik voel me er niet prettig bij. Reactie infoteur, 25-08-2012
Hi Mick, nee, ik weet niet wat je hebt. Dit vraagt onderzoek. Inmiddels ben je bij de arts geweest en moet je op zijn oordeel vertrouwen. Laat gerust weten wat er gezegd is, zodat mensen die deze site bezoeken er iets aan kunnen hebben. Beterschap, A.

Dottie (infoteur), 15-06-2012 00:24 #87
Het is een groot misverstand dat er HETE dranken moeten worden gedronken! De zwelling verergert en de pijn neemt toe. Bij keelpijn KOUD drinken! Reactie infoteur, 15-06-2012
Alle dranken zijn goed, maar hete dranken hebben het grote voordeel dat er warme dampen vanaf komen die in de neus- en keelholten het vastzittende slijm mede kunnen oplossen. Soms werkt de afwisseling van ijskoude dranken (met koolzuur) en zo heet mogelijke dranken nog beter. A.

Jolanda, 12-06-2012 16:48 #86
Sinds vorige week donderdag heb ik keelpijn. Het is begonnen aan de linkerzijde en was vervelend maar dacht het gaat wel weer over zou gaan. Nu heb ik sinds gisteravond een opgezette hals (rechts) volgens mij is dit mijn klier. Mijn keel keel doet nu alleen aan de rechterzijde ontzettend pijn. Het trekt door naar mijn rechter oor. Doordat de pijn zo hevig is durf ik bijna niet meer te slikken. Moet ik nu naar de huisarts gaan of lijkt dit op een keelontsteking en gaat dit vanzelf over. Reactie infoteur, 13-06-2012
Hi Jolanda, de lymfklieren kunnen gaan zwellen als er een ontsteking in het hoofd/hals gebied is, bijvoorbeeld bij een keelontsteking. Helaas kunnen de lymfklieren ook zelf ontstoken raken. Misschien is dat bij jou aan de hand. Wat je kunt doen is je huisarts raadplegen. Deze moet in de keel kijken en eventueel antibiotica voorschrijven. Beterschap, A.

Lieke, 10-06-2012 11:11 #85
Zo goed als ELKE ochtend word ik snotjeverkouden wakker. Schrapende, schurende, jeukende keelpijn… Liters snot… Tranende ogen… Drukkend gevoel op mn oren. Ik blijf maar niezen en snotteren.
Soms is het zo heftig dat ik er niet eens door kan gaan werken omdat ik me zo beroerd voel. Op het werk geloven ze me niet meer en dreigen ze met ontslag.
Maar ik voel me werkelijkwaar elke morgen snipverkouden. Ik ga dan douchen en goed poetsen/ mond spoelen met mondwater… Meestal verzachten de klachten en in de loop van de ochtend zijn ze zo goed als weg. Om dan de volgende dag weer te beginnen. Ik heb vaker allergietesten laten doen. Ben allergisch voor bomen en pollen en heel licht allergisch voor huisstofmijt. De huisarts weet ook niet goed wat hij met mijn klachten aanmoet…
Ik hoop dat ik hier een oplossing kan vinden voor mijn probleem want ik word er helemaal gek van!

Groetjes Reactie infoteur, 11-06-2012
Hi Lieke, je beschrijft allergie. Daar zijn medicijnen voor die de huisarts je zou moeten hebben voorgeschreven. Daarnaast kun je je huis proberen stofvrij te krijgen met de voor allergie aanbevolen maatregelen. Verder is het raadzaam om eens elders te gaan slapen (vakantie, logeeradres, etc.) om te zien of je dan ook wakker wordt met al deze klachten. Vaak gaat het in het buitenland bijvoorbeeld al veel beter.
Zie fijnstof in Nederland: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof
en de luchtkwaliteitverwachting: http://www.lml.rivm.nl/data/verwachting/fijnstof.html
Groetjes, A.

Arwout, 28-05-2012 11:25 #84
Ik heb sinds 2 dagen geleden pijn met slikken, net of er een obstakel in mijn keel zit. Ik denk er nu ook steeds bij na als ik moet slikken terwijl je dat anders onbewust doet. Ook ging ik in mijn keel kijken en toen zag ik ook allemaal witte vlekjes. Het zit trouwens ook op mijn huig. Ik heb nog niet echt gewacht tot het over zou gaan, maar zou ik misschien beter naar de dokter kunnen gaan? Zelf dacht ik al aan antibiotica. Reactie infoteur, 29-05-2012
Hi Arwout, lijkt op een infectie in de keel waarbij de amandelen (als je die nog hebt) ook zijn aangedaan. Dit gaat vanzelf over, ook als je helemaal geen medicijnen hebt. Mocht het na een week keelpijn toch nog aanhouden of zelfs erger worden, laat je keel dan nakijken bij de huisarts. Beterschap, A.

Suzab, 16-05-2012 15:21 #83
Ik ben twee weken geleden verkouden geweest, begon met zere keel en daarna verstopte neus, hoesten en opgezette keelklieren, na een weekje was dit over maar kreeg ik weer een zere keel en hoesten. Dit duurt nu zo'n 1, 5 week. Het hoesten is weer minder geworden maar mijn keel doet nog zeer met slikken. Moet ik langs de dokter? Reactie infoteur, 17-05-2012
Hi Suzab, welnee. Waarschijnlijk is het nog een nasleep van de virusinfectie en gaat dit vanzelf weg. Vaak kan het - met schijnbare onderbrekingen - wel weken aanhouden. Beterschap, A.

An, 15-05-2012 22:01 #82
Ik heb heb nu al minstens 2 jaar achter elkaar de hele winter/herfst/lente bijna elke dag een rauwe keel ('s ochtends het ergst, en is soms slikken ook wat pijnlijk. Maar echt pijnlijk zou ik het 99% van de tijd niet noemen, meer rauw/droog). Ik hoef niet te hoesten, heb volgens mij geen opgezette klieren (dat zouden harde bobbels moeten zijn toch?), maar wel veel slijm waarvan ik er 's ochtends bij het tandenpoetsen soms wat uit kan spugen (geel of bruin). Ik rook niet, maar heb vroeger veel meegerookt. Begin het nu bij tijd en wijle wel een beetje zat te worden, maar als het een of vage allergie is kan ik er waarschijnlijk toch niks aan doen… Heeft het zin om naar de dokter te gaan hiervoor? (heb ook wat andere vage klachtjes als vermoeidheid, conditie die niet erg snel vooruit gaat, soms opeens een rood gezicht/rode uitslag en kouwelijk, maar niks ernstigs of echt heel vervelend. Heb ongeveer een jaar geleden al eens bloed laten prikken voor vermoeidheid, maar kwam niks uit). Reactie infoteur, 16-05-2012
Hi An, het klimaat waar we ons in bevinden is voor veel mensen niet goed. Gevoelige slijmvliezen reageren hierop met vermeerderd slijm en uitdroging. Omdat verhuizen naar zonnige streken geen optie is, kun je proberen de luchtvochtigheid in huis te beinvloeden. Voor de een is het beter als de verwarming vaak aanstaat (droge lucht), voor een ander moet er juist veel stoom in huis zijn (geen wasemkap aan in keuken, bij douches geen ramen openen). Je kunt dus diverse dingen uitproberen. Verder is bij een droge keel veel drinken geboden. Het is overigens normaal dat je slijm opgeeft in de ochtend, en als dat geel of bruin is, wil dat zeggen dat de vochtinname te gering was. Misschien drink je in de avond dus wel veel te weinig. Voer dat eens op? Groetjes, A.

Lethetia, 08-05-2012 15:35 #81
Goede middag, Ik heb nu al 9 weken last van mijn keel ( branderig gevoel, pijn bij slikken, soms hoesten). Ik heb van de dokter al 4 maal antibiotica gehad, 2 maal amoxelinne en een virus killer. Het gaat een paar dagen goed en nu zet weer alles goed. Heb geen zin in nog meer troep in mijn lichaam. Maar het gaat aardig vervelen. Kan ik beter een afspraak maken met de kno Arts? Groetjes Lethetia Reactie infoteur, 09-05-2012
Hi Lethetia, je zegt niet wat de diagnose is. Vermoedelijk denkt je huisarts aan een bacteriele infectie, maar aangezien die medicijnen niet werken is het dat niet. Ga dus terug als niets heeft geholpen. Misschien volgt verwijzing naar kno. Beterschap, A.

Ylvy, 02-05-2012 10:15 #80
Ik heb sinds een paar dagen keelpijn en moeite met slikken, en ik keek vandaag in de spiegel, mijn keel was rood, met witte vlekjes, een soort losse velletjes. Kan ik dit gewoon uitzieken, hoe lang duurt dit meestal en zijn er dingen die zorgen dat het sneller voorbij is? btw: mijn keelamandelen zijn 2 jaar geleden geknipt toen ik net geen 15 was. Reactie infoteur, 03-05-2012
Hi Ylvy, dit klinkt als een keelontsteking als gevolg van een virus of… bacterie. In het laatste geval zou antibiotica helpen, dus ga naar je arts als het niet binnen enkele dagen verbetert en vraag om advies. Ondertussen zeer veel drinken (afwisselend koud en heet) en op drop zuigen om de keelwand te verzachten. Beterschap, A.

Bart, 26-03-2012 15:35 #79
Ik ben nu ongeveer al een jaartje verkouden (hoesten) en heb veel last van taai slijm 's morgens. Sinds een week heb ik er een lastig plekje bijgekregen in mijn keel/hals, namelijk aan de linkerkant achter/onder mijn adamsappel. Een irritante pijn bij slikken en hoesten. Ik ben niet zo'n dokter-ganger, maar wil graag weten of het dermatig ernstig kan zijn om het even af te wachten. Bedankt. Reactie infoteur, 27-03-2012
Hi Bart, als het niet vermindert door veel drinken en stomen, en de last blijft aanhouden, zit er niets anders op dan naar je huisarts gaan. Deze kan echter niet zo diep in de keel kijken als een kno-arts. Een verkoudheid die al een jaar duurt kan te maken hebben met een allergie. Waarschijnlijk moeten ook je longen worden nagekeken. Beterschap, A.

Belinda, 12-03-2012 10:39 #78
Ik heb nu voor de tweede keer achter elkaar ontstoken amandelen. De eerste keer in combinatie met brinchitus en heb daarvoor medicatie gekregen. Vervolgens starte het een paar dagen na het eindigen van de kuur opnieuw. Wederom medicatie gekregen voor een week, nog twee dagen te gaan alleen nog steeds geen verbetering.Heb alleen al maanden lang last van extreme moeheid, dus misschien toch maar eens mijn arts vragen of dit met elkaar in verbinding staat. Reactie infoteur, 12-03-2012
Hi Belinda, aangenomen dat je antibiotica kreeg: Antibiotica helpt niet tegen een virale infectie, wat je waarschijnlijk hebt. De amandelen kunnen hierbij zwellen maar zijn niet bacterieel aangedaan. Want dan zou de medicatie moeten werken. Sterkte, A.

Leen, 12-03-2012 07:05 #77
8 weken geleden ben ik bevallen van een prachtige dochter. Alleen nu zit ik zelf met veel vage klachten. Om te beginnen eg moe! Dit gooi ik dan maar op minder slaap al vind ik 7uur slaap niet slecht. Verder alfa ik erg moe ben lijkt het of mijn klieren opzetten en mijn oren zijn gevoelig. Soms heb ik een brok gevoel, dokter zegt stress. Soms maak ik me zo angstig dat ik denk dat het wat ernstigs is. Maar de klachten zijn met name er als ik moe ben. Oh en een gevoel of ik watten in mijn hoofd heb. Herkent iemand dit? Reactie infoteur, 12-03-2012
Hi Leen, misschien een sluimerende infectie van de bovenste luchtwegen, dit kan langdurig aanwezig zijn en heeft met stress niks te maken. Na een bevalling is het niet vreemd dat je doodmoe bent. Zwangerschap is een aanslag op je lichaam en het herstel hiervan duurt net zo lang als de zwangerschap zelf. Reken dus gerust op nog eens een periode van negen maanden dat je niet jezelf bent. Deze webpage gaat overigens over keelpijn! Groetjes, A.

Wilma, 08-03-2012 17:48 #76
Sinds 2 weken heb ik keelpijn met uitstraling naar rechteroor. Slikken is erg moeilijk en mijn gehemelte achterin voelt een beetje dik en het lijkt ook alsof er iets in min keel zit. Vorige week bij de dokter geweest omdat ik ook erg veel hoeste, dit is nu een stuk minder (codeïne). Die keelpijn wordt echter niet minder, ha heeft vorige week alleen in oor gekeken en niet in keel. Moet ik terug naar de ha of nog even aankijken? Reactie infoteur, 09-03-2012
Hi Wilma, misschien zijn de keelamandelen (als je die nog hebt) ontstoken of is er nog iets anders aan de hand. Je huisarts heeft slecht werk afgeleverd, want bij keelpijn niet in de keel kijken is de omgekeerde wereld. Ga gerust terug als het niet snel verbetert. Beterschap, A.

Marjon, 06-03-2012 10:23 #75
Ik ben sinds afgelopen woensdag gestopt met roken, en werd donderdag wakker met keelpijn en het word nog steeds niet minder. Ik heb het gevoel dat mijn keel dik is, mijn stem is ook erg hees en kost veel moeite om te praten en doet zeer met slikken. Kan dit te maken hebben met het stoppen met roken? Graag uw reactie. Reactie infoteur, 06-03-2012
Hi Marjon, het is wel toevallig maar het lijkt me toch niet met elkaar te maken hebben. Klaarblijkelijk heb je een virale infectie te pakken. Uitzieken dus :(. Groetjes, A.

Anne, 25-02-2012 13:32 #74
Hallo,

Het begon ruim een week geleden met oorpijn en zeer vage keelpijn.
Nu lig ik in bed alle spieren doen zeer, zwaar en pijnlijk hoofd kan bijna niet slikken van de pijn en ben ontzettend moe. S'nachts slaap ik heel erg onrustig en das niet fijn.
Graag u reactie. Reactie infoteur, 26-02-2012
Hi Anne, een virale bovenste luchtweginfectie dat vanzelf over moet gaan. Je kunt hier gerust een week of twee voor rekenen. Is het dan nog niet beter of wordt de keelpijn ondraaglijk erg, bezoek dan je huisarts. Beterschap, A.

Remco, 22-02-2012 20:09 #73
Ook ik heb een hevige keelpijn, maar door veel te bewegen en vooral veel te drinken verzacht je deze.

Monique, 22-02-2012 14:27 #72
Ik heb sinds enige weken last van toenemend taai slijm in mijn mond. Aan het eind van de nacht word ik er wakker van. Aanvankelijk ging het in de loop van de dag weg, maar nu heb ik het ook door de dag heen. Ik voel me verder gezond, eet gezond, rook niet en heb verder geen keelklachten en ben evenmin verkouden. Toch is het hinderlijk. Wat zou kunnen helpen? Ik heb een voorkeur voor huis, tuin en keukenmiddelen, maar wil z.n. ook wel iets anders gebruiken? Reactie infoteur, 23-02-2012
Hi Monique, vermoedelijk loopt het via de achterwand van de neuskeelholte naar beneden en is het afkomstig van de bijholten die bij veel mensen chronisch verstopt zitten. In de nacht schraap en slik je minder, waardoor het slijm zich verzamelt. In de ochtend krijg je dan die verhoogde behoefte om het weg te krijgen. Er zijn geen remedies voor, behalve je slaapkamer voldoende vochtig houden, dus de cv niet te hoog. Na verloop van tijd wordt het verschijnsel minder, maar het kan steeds weer terugkeren. Groetjes, A.

Nick, 18-02-2012 21:59 #71
Sinds 2 dagen heb ik last van mijn keel. Ik zie witte/gele plekken in mijn keel en die voelen branderig en droog aan. Het slikken doet heel erg veel pijn. verder heb ik last van druk op mijn oren/oorpijn wat redelijk zeer doet. mijn voorhoofd doet ook een beetje zeer en voelt erg warm aan. ik rook maar daar ben ik nu 2 dagen mee gestopt omdat mijn keel zo zeer doet. als ik opsta word ik draaierig, verder ben ik best moe. Wat is er aan de hand? wat moet ik doen? Reactie infoteur, 20-02-2012
Hi Nick, waarschijnlijk gewoon een bovenste luchtweginfectie of keelontsteking. Dit kun je uitzieken, maar je kunt ook je arts bezoeken. Deze zal bepalen of antibiotica nodig is (reken er maar niet op!). Roken moet je helemaal niet doen. Beterschap, A.

Kitty, 02-02-2012 18:39 #70
Sinds vorige week donderdag zit ik met heftige keelpijn. het is begonnen met:opgezette klieren, witte tong en mond. Het was wel duidelijk dat dit een keelontsteking is. Kan moeilijk praten niet slikken niet eten en heel moeizaam drinken. maandag had ik het idee dat mijn keel nog dikker is geworden. naar de huisarts geweest heeft ernaar gekeken en mij weer naar huis gestuurd met als advies: 8 paracetamol en 3 ibrufen per dag dus per keer neem je 2 paracetamol van 500mg en 1 ibrufen van 400mg. dit hielp heel goed tegen de pijn. vandaag gaat het iets beter met de keel. kan normaal slikken maar je merkt wel dat het allemaal nog beurs is. neem nu nog vloeibare voeding.geen hete of warme voeding of dranken te zout, te zuur of te gekruid ook niet. maar nu heb ik al 3 dagen last van oorsuizen, lichte pijnen en een druk op het oor. kan dit? hoort dit? of wat is dit?
Nu staat alles met elkaar in verbinding keel, neus, oor en hoort dit bij een keel ontsteking en zou het met een neusspray beter moeten gaan. waar zou ik nu op moeten letten of wat moet ik doen? Reactie infoteur, 03-02-2012
Hi Kitty, je hebt een bovenste luchtweginfectie (viraal) waarvan keelontsteking slechts een onderdeel is gebleken. Want ook je buizen van Eustachius zijn aangetast, vandaar de oorpijn, het gesuis en het drukgevoel. Alles staat inderdaad met elkaar in verbinding dus moet je niet vreemd opkijken als straks ook je neus, voorhoofd en/of luchtwegen gaan meedoen. Neussprays kun je proberen maar zijn zelden werkzaam. Stomen is ook een optie, daarnaast veel drinken. Verder is het uitzieken, wat best wel eens een week of twee tot vier kan duren. Soms met nog maandenlange moeheid als gevolg. Je beschrijft niets bijzonders hoor. Beterschap, A.

Bart, 01-02-2012 11:49 #69
Ik had een paar maanden geleden heel erg last van mijn keel, eerst dacht ik gewoon dat ik een keelontsteking had, maar het bleek dat ik te veel slikte en daarom kans liep dat ik mijn adamsappel inslikte. ( advies van huisarts ) Heel eng! Ik probeer nu veel minder te slikken maar ik heb nog altijd een grote angst dat ik mijn adamsappel inslik (help!) hebben jullie advies? Reactie infoteur, 02-02-2012
Hi Bart, hier heb ik nog nooit van gehoord en wat je beschrijft klinkt ook nog eens onmogelijk. Tijdens het slikken, maar ook bij schrapen of kuchen spannen de keel- en halsspieren zich aan. Je ziet dit aan de adamsappel (deel van het strottenhoofd), die bij slikken op en neer gaat. Wanneer de keelspieren gespannen blijven kan dit de oorzaak zijn van een brokgevoel in de keel (globusgevoel). Dit is enkel een sensatie maar geen echte keelpijn en zal mettertijd verdwijnen. Groetjes, A.

Sandra, 01-02-2012 01:59 #68
Ik loop nu stage in Miami Beach en ben hier sinds 6 december 2011. 12 December heb ik strep pharyngitis gekregen. Hiervoor heb ik twee spuiten in mijn billen gekregen en moest ik ibuprofen slikken. Dagen later ging het weer beter. Nu heb ik het na 6 weken weer gekregen. Weer naar het ziekenhuis gemoeten, want had ook 40 graden koorts. Dit keer 1 spuit gekregen en de tweede weigerde ik om te nemen, omdat die enorm pijn deed de vorige keer. Ik heb nu de antibiotica Cephalexin voorgeschreven gekregen. Ik moet 4 pillen van 500 mg, 10 dagen lang slikken. In totaal heb ik het nu 4 keer in 2 jaar gehad. Nu krijg ik van die rode vlekken op mijn tong. Het brandt ook?!

Kunt u mij hier iets meer over vertellen? Wat zou dit eventueel kunnen zijn? Reactie infoteur, 02-02-2012
Hi Sandra, lees je bijsluiter! Antibiotica staan er om bekend om schimmelinfecties te veroorzaken. Dit omdat schimmels een kans krijgen als het microbiologische evenwicht verstoord raakt. De tong is een van de eerste plaatsen die wordt aangedaan. Raadpleeg je arts als het ondraaglijk wordt, zodat je er een ander medicijn (orale gel) bij krijgt. Succes met de kuur, A.

Pablo, 17-01-2012 01:17 #67
Hoi ik heb de 12e jan een tonsillectomie ondergaan alles verliep prima ik had zelfs een abces die ze ook weg hebben gehaald aan de rechterkant. Bleef 1nachtje in het ziekenhuis, ik kan veel drinken en eten en overdag hou ik het makkelijk uit met paracetamol. Mijn vraag is: snachts als k ga liggen begint het ik krijg links in de keel hevige pijn en een soort kloppingen, het is alleen links heel raar het brand dan enorm ik drink ijswater maar helpt amper als ik dan weer een paracetamol neem na 30min zakt die pijn en slaap ik weer verder. En dan begint dit verhaal weer opnieuw! Heeft iemand enig idee of tips zal ik hierover bellen met de kno arts? Reactie infoteur, 18-01-2012
Hi Pablo, waarschijnlijk is de ingreep nog te kort geleden om al te verwachten dat alles normaal is. Wat er precies speelt blijft natuurlijk onduidelijk. Je zou het nog even kunnen aanzien in de hoop dat het minder wordt, of als je het toch onnacceptabel vindt de kno-arts kunnen raadplegen. Beterschap, A.

Ann, 12-01-2012 12:35 #66
Ik heb sinds een week heftige keelpijn. Dit weekend heb ik 2 dagen koorts gehad. dit is nu weg.Sinds 2 dagen heb ik nu ook het gevoel een brok in mn keel. ben ook heel lusteloos en moe. Ik ben bekend met een traagwerkende schildklier. Heb het afgelopen jaar veel stress gehad en een alcoholverslaving. Is dit gewoon een keelontsteking of moet ik hier verder mee? Reactie infoteur, 13-01-2012
Hi Ann, keelpijn van een verkoudheid zou na enkele dagen weg moeten zijn. Houdt het een week aan, en ook nog eens heftig, dan lijkt het meer op een keelontsteking. Wordt het nu niet gauw minder, dan raad ik je aan naar je huisarts te gaan. Misschien is er antibiotica nodig. Beterschap, A.

Anika, 11-01-2012 08:48 #65
Vrijdag kreeg ik koorts en fikse keelpijn, dacht ik moet gewoon maar uitzieken. Maar werd zondag wakker en toen zaten er ook witte plekken op mijn tonsillen. ik heb toen antibiotica (amoxiciline) gekregen en sinds dinsdag gelukkig geen koorts meer. Alleen die dikke klieren/ onrustige nachten/keelpijn en witte plekken blijven. Ik doe er echt alles aan maar vroeg mij af hoe lang het eigenlijk duurt voordat die witte plekken weggaan zodat ik weer een beetje normaal kan eten/ drinken.
Wat misschien ook goed is om te weten is dat ik begin december met hetzelfde probleem liep en vd huisarts ook 7 dagen broxil heb gekregen. De plekken verdwenen toen al naar 2 dagen. Kan dit de ziekte van Pfeifer zijn? Reactie infoteur, 12-01-2012
Hi Anika, de ziekte van Pfeiffer wordt in het bloed aangetoond. Behalve keelpijn is er dan langdurige vermoeidheid. Maar wat jij hebt lijkt het meest op een amandelontsteking. Zo te horen werkt de amoxicilline niet zo goed als broxil, of duurt het met amoxicilline langer. Opgezette klieren kunnen nog lang aanhouden, maar witte plekken op de amandelen moeten t.z.t. wel verdwijnen. Vind je dat de medicatie niet of slecht helpt, raadpleeg dan nogmaals je arts. Beterschap, A.

Didi, 04-01-2012 01:49 #64
Alles wat hier tussen staat helpt niet veel bij mij.
Ik heb al een paar dagen een stijve tong.
En ik durf ook al niet eens meer te slikken, want dat doet echt heeel erg pijn.
Verder heb ik alleen een beetje hoofdpijn.
Ik weet wel dat dit geen keelontsteking is. Want dat heb eerder gehad. Maar wie weet wat dit is? Pfeiffer? Reactie infoteur, 05-01-2012
Hi Didi, gezien de keelpijn en hoofdpijn is het aannemelijk dat je een virusinfectie hebt. Deze moet je uitzieken, wat minimaal enkele dagen tot een week duurt. Beterschap, A.

Demi, 01-01-2012 08:39 #63
Hallo, ik heb al 4/5 dagen keelpijn, vond het eerst maar onbelangrijk en dacht dat het zou overgaan maar het wordt op den duur steeds erger, het is nu een hevig branderig gevoel. ik at heel weinig vergeleken met eerst maar nu lukt dat ook al bijna niet meer. slikken en drinken doen ook erg pijn. verder heb ik lichte koorts, hoofdpijn, lichte oorpijn, en praten lukt nauwelijks, en mijn keel is van binnen helemaal rood en flink opgezwollen. en ik ben 7 jaar geleden ookal opgenomen in het ziekenhuis omdat ik vergelijkbare klachten had alleen toen kon ik mijn mond ook niet openen. (kreeg paar dagen lang antibiotica duur een infuus) kan het teruggekomen zijn? Reactie infoteur, 02-01-2012
Hi Demi, of het gaat om een acute keelontsteking kan alleen je arts bepalen. Daarom raad ik je aan deze klachten te laten onderzoeken. Beterschap, A.

Cynthia, 31-12-2011 10:46 #62
Was eerst verkouden (nog steeds) nu 3 dagen last van keelpijn aan 1 kant (rechts) toen ik het de 1ste dag had was ik langs geweest bij de dokter hij zij dat het geirriteerd is. de 2de was het erger geworden begint het soms ook wat te branden en heb het gevoel dat ik ergens overheen moet slikken aan die kant het ziet er verder niet opgezwollen uit maar voelt wel zo. wat kan ik hiermee doen? is dit begin van een keelonsteking? Reactie infoteur, 01-01-2012
Hi Cynthia, misschien. Wat je kunt doen is wachten tot het vanzelf beter wordt. Verkoudheid inclusief keelpijn heeft nu eenmaal zijn tijd nodig en je hebt het nog betrekkelijk kort. Als het onhoudbaar wordt, of na een week totaal niet verbeterd is, zou je nog eens naar de arts kunnen gaan. Ondertussen veel drinken en in een warme omgeving blijven. Beterschap, A.

Joel, 20-12-2011 13:04 #61
Al 10 jaar heb ik last van het gedeelte net achter mijn huig, ik heb het bijna heel het jaar door als ik er soms 3 dagen vanaf ben dan krijg ik het weer 3 weken lang, het is het ergst als ik net wakker wordt en savonds voor het slapen. Ik ben er overal al voor geweest de huisarts al een keer of 20 de kno arts 3 keer en zelfs naar de afdeling neurologie om te kijken of er bepaalde pijn zenuwen beschadigd waren. de pijn is soms zo erg dat ik er niet van kan praten en slikken is ook erg pijnlijk.ik hoop dat u misschien wat weet hiervoor.bvb joel. Reactie infoteur, 21-12-2011
Hi Joel, je vertelt niet wat al die artsen je gezegd hebben. Ook al kunnen ze het niet oplossen, ze zullen toch op zijn minst wel een idee hebben. Uitgebreid onderzoek van de keel moet op zijn minst iets opleveren. Wat je kunt doen is een second opinion aanvragen in een ander ziekenhuis (kies daarvoor een universitair/academisch ziekenhuis), zodat een professor er eens naar kan kijken. Zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/61218-second-opinion-recht-kan-u-redden.html
Beterschap, A.

Rianne Timmermans, 20-11-2011 22:16 #60
Mijn zoon is 24 jr en heeft al jaren in meer of mindere mate last van keelpijn en daarbij hoest hij productief, snot, hoofdpijn en slaapt hij slechter. Hij is bij een kno en longarts en allergoloog geweest maar er is geen duidelijke diagnose. Door zijn klachten kan hij zeker enkele dagen per maand niet goed functioneren en zijn afspraken nakomen. Hij heeft hierdoor al een jaar studievertraging opgelopen. Kan het zijn dat zijn slijmvliezen altijd in meer of mindere mate geprikkeld zijn en hij hierdoor vatbaar is voor virussen? Hebt u nog een advies voor hem. Reactie infoteur, 21-11-2011
Hi Rianne, een verminderde weerstand maakt vatbaar voor de ene virusinfectie na de andere. Misschien is dat aan de hand. Omdat specialisten niets konden betekenen raad ik aan naar een orthomoleculair arts te gaan die door middel van voedingssupplementen de afweer zal proberen te verbeteren. Voorts is het Nederlandse klimaat voor velen niet goed, dit zie je dan aan het feit dat in een zonnig, warm land alle symptomen vrijwel direct verdwijnen. De luchtkwaliteit is dus ook van belang, maar hier kun je natuurlijk niets mee :(.

Melina, 16-11-2011 10:07 #59
Ik heb sinds 6 dagen hevige keelpijn, alles is opgezet vol witte vlekken. mijn mond kan ik nog openen. de dokter praat van en keel en amandelontsteking. heb sinds gisteren antibiotika. ik lees overal dat veel drinken helpt, maar mijn pijn is zo heftig dat ik niet eten of drinken kan, het beste tot nu was vanilleijs. koud gaat algemeen wat beter dan warm. drinken dwing ik me omdat ik anders zit uit te drogen, ik heb ook vrij hooge koorts, is te merken als ik de pijnstillers te laat neem, gaat mijn hele lichaam trillen. ik neem ibuprofen en paracetamol. Kan mij iemand zeggen wat ik kan drinken dat het wat minder pijn doet? Reactie infoteur, 17-11-2011
Hi Melina, er is geen drank die de pijn kan blussen. Omdat ijs het beste was gebleken, en dat natuurlijk steenkoud is, zou je het vooral kunnen zoeken in frisdranken. Het koolzuur daarin voelt prettig aan in een ontstoken keel. Daarnaast is juist heet ook goed, bijv. thee of soep. Hopelijk helpt die antibiotica gauw zodat het vanzelf allemaal beter gaat. Omdat je keelontsteking nogal heftig klinkt kun je daarnaast met je arts overleggen of het misschien nuttig is om de amandelen te laten verwijderen. Dit vooral als je voortdurend ontstekingen hebt. Beterschap, A.

Ineke, 14-11-2011 23:12 #58
Ik heb de laatste maanden af en aan wat keelpijn, beetje alsof ik ziek ga worden, maar dan is het weer weg. Nu echter heb ik naast een branderig gevoel in mijn hals (vanbinnen dan), hoofdpijn, voel me gammel en voel een beetje druk op de holtes naast mijn neus. Ook lijkt het of mijn longen een kriebelen bovenin, alsof er wat zit aan slijm. Hoest weinig, geen koorts. De keelpijn zit aan beide zijden van mijn hals, klieren zijn niet voelbaar opgezet. De huisarts constateerde dat mijn keel rood is, verder niets. Ik moet nu bloed laten prikken om o.a. Mijn cholesterol te bepalen. Was niet scherp genoeg om te vragen waarom. Ben slank, 40 jaar oud. Kunt u iets zeggen over mijn klachten en wat denkt u van die cholesterolmeting? Reactie infoteur, 15-11-2011
Hi Ineke, dat bloed prikken zal o.a. gaan om de ziekte van Pfeiffer uit te sluiten. Met cholesterol heeft keelpijn niets te maken. Een chronische luchtweginfectie zou natuurlijk wel kunnen. Beterschap, A.

Jessica, 12-11-2011 22:36 #57
Ik ben vorige week opgenomen met een ernstige keelontsteking en heb enkele dagen aan een antibiotica infuus gelegen. Nu thuis heb ik een zware kuur antibiotica achter de rug van 7 dagen en heb ik het idee na een dag ervan af te zijn dat het weer helemaal opnieuw begint. Is dit normaal of moet ik nu weer aan de bel trekken bij de kno arts?
De arts heeft me al aangeraden om mijn amandelen te laten verwijderen maar aangezien ik ook zwaar verkouden ben en veel hoest was dit nu niet raadzaam ook zie ik er erg tegen op aangezien ik nu 27 ben. Klopt het dat je na zn operatie nooit geen keelpijn meer heb? Reactie infoteur, 13-11-2011
Hi Jessia, nee dat klopt niet. Keelpijn is het gevolg van infecties en die kunnen altijd ontstaan. Een theorie is dat de aanwezigheid van amandelen het nog erger maken, maar zoals je waarschijnlijk weet is die gedachte na tientallen jaren van de baan. Amandelen worden nu alleen nog 'geknipt' in bepaalde, ernstige gevallen. Omdat je terugkerende keelpijn hebt is het aan te bevelen de arts nogmaals te raadplegen, want normaal klinkt het niet dat je na een antibioticakuur weer terug bent bij af. De kans is groot dat de amandelen er tzt toch beter uitgehaald kunnen worden. Beterschap, A.

Marieke, 07-11-2011 00:08 #56
Vorige week klaagde mijn pleegdochter van 9 over keelpijn, maar niet zo erg dat ze een strepsil wilde. Direct daarna kreeg mijn man heftige keelpijn, die dagen aanhield. Nu heb ik het. Het is de heftigste keelpijn die ik gehad heb sinds mijn keelamandelen eruit gehaald zijn toen ik 8 jaar was. Ik slik paracetamol en ibuprofen tezamen (wel enkele uren na elkaar) en zuig zoveel strepsils dat mijn tong vreemd verdoofd aanvoelt. Toch doet het nog steeds zoveel pijn, dat geregeld spontaan de tranen in mijn ogen schieten. Verder hoofdpijn gehad 1 dag licht en 1 dag zwaarder, maar dat was voor deze helse keelpijn begon. Het doet zo'n pijn bij het liggen gaan, dat ik niet kan inslapen tenzij ik doodop ben. Mijn dag- en nachtritme liggen door elkaar. Heb alle snoep in huis al op en de zak harde, zoete drop ook. Ook waterijs helpt alleen op het moment dat ik het gebruik. Begin aardig door de zachte toetjes heen te raken, waarmee ik nu mijn keel smeer. Kon vandaag nauwelijks praten en als ik praatte werd ik meteen gestraft met extra pijn. Heb dus veel geschreven, tussen het slapen door en mijn stem zoveel mogelijk gespaard. Gaat dit vanzelf over of kan ik beter naar de huisarts? Met mijn man gaat het overigens wel beter, maar hij klaagt wel over terugkerende keelpijn. Reactie infoteur, 08-11-2011
Hi Marieke, keelpijn kan vreselijk zijn, maar dan moet het na enkele dagen toch wel beter gaan. Verbetert het niet of wordt het zelfs nog erger, raadpleeg dan je huisarts. Misschien is het slijmvlies in de keel door uitdroging op enkele plekjes beschadigd geraakt, wat de pijn nog eens stukken erger maakt. Maar ook dat gaat over. Beterschap, A

Theresa, 01-11-2011 19:38 #55
Sinds september sukkel ik al met keelpijn, eerst wat strepsils gebruikt en de keelpijn bleef uit maar sinds begin oktober heb ik weer keelpijn. Ben naar de huisarts geweest, hij constateerde griep met ontstoken keel, kuurtje gekregen en een oogzalfje want ik had ook ontstoken ogen. Nou dacht flinke griep maar de ogen zijn bijna genezen en de keelpijn komt elke keer terug, inmiddels zijn de antibiotica tabletten sinds 25-10-2011 op helaas heb ik nog steeds keelpijn. Mijn amandelen heb ik rond mijn 25 ste laten verwijderen. Mijn huisarts zegt dat ik gewoon moet uitzieken en de antibiotica de kans moet geven uit te werken omdat ik hem gevraagd hebt mij door te verwijzen naar een KNO arts, want zelf denk ik niet dat dit nog met de griep te maken heeft. Reactie infoteur, 02-11-2011
Hi Theresa, griep geeft hoge koorts en een hele hoop andere verschijnselen waarbij keelpijn maar een kleine rol speelt. Vermoedelijk bedoelt je arts dan ook een 'kou', en niet de echte griep. Antibiotica helpt sowieso niet bij virale infecties, dus noch bij griep, noch bij keelontsteking als gevolg van een virus. Bij een bacteriele infectie daarentegen werkt het razendsnel, zo'n binnen twee dagen zou je dan al opknappen, dus 'uitzieken en de antibiotica de kans geven uit te werken' slaat als een tang op een varken. Zou je toch beter zijn geworden, dan had je ten onrechte gedacht dat het door die antibiotica kwam, maar je arts weet heel goed dat herstel dan door de factor tijd zou zijn geweest. Het beste is teruggaan en aan je arts over te laten of hij je doorstuurt naar kno, wat m.i. inderdaad de beste optie is. Een kno-arts kan namelijk veel dieper in de keel kijken en beter onderzoek doen. Beterschap, A.

Martijn, 21-10-2011 22:07 #54
Omdat ik regelmatig griep heb, heb ik een allergietest gedaan. De uitslag was dat ik extreem allergisch ben voor bomen en gras met als gevolg dat mijn slijmvliezen chronisch geprikkeld zijn. Hierdoor ben ik overgevoelig voor allerlei virussen. Ik moet nu dagelijks een neusspray gebruiken die een soort beschermlaag aan zal brengen over mijn slijmvliezen. Sinds een paar dagen heb ik vreselijke keelpijn. Het voelt anders dat de pijn die ik gewend ben tijdens griep. Het zit meer naar de rechterkant. Slikken doet echt heel erg pijn en ik voel ook pijn als ik niet slik. Als ik in mijn keel kijk zie ik ook een zwelling aan de kant waar ik de pijn voel. Verder heb ik geen koorts, hoef ook niet te hoesten. Het is puur die keel. Kan dit in verband worden gebracht met de gevolgen van mijn allergie of is het iets anders? Moet af en toe echt bijna huilen, zo'n pijn doet het. Reactie infoteur, 22-10-2011
Hi Martijn, misschien is er een beschadiging van het weefsel in de keel, maar dan zou het binnen enkele dagen over moeten zijn. Omdat de pijn zo erg is dat je ervan moet huilen, kun je het best de arts zsm raadplegen. De allergie kan er hooguit indirect mee te maken hebben. Misschien is er weer een virus actief, maar dan komen er ook andere verschijnselen. Hopelijk kan de huisarts je helpen. Beterschap, A.

Frederique, 19-10-2011 20:20 #53
Ik heb sinds een week last van een geïrriteerde keel die licht pijn doet en wat branderig aanvoelt, dit komt doordat ik dampen van een sterk product op het werk heb ingeademd (doch maar heel even). Ik ben gisteren met deze klacht naar de dokter geweest, hij heeft mijn keel nagezien en zegt dat er niets aan de hand is, is gewoon wat geïrriteerd zei de dokter, zal wel vanzelf over gaan. Hoe lang kan dit geïrriteerd gevoel duren bij inademing schadelijke dampen? Ik maak me toch wel wat zorgen hierover, heb schrik dat er permanente schade is aan de keel, zou ik voor een second opinion gaan of nog even afwachten (tot volgende week)? Ik heb keelpastilles van bij de apotheek maar die helpen niet zo echt, is slechts een tijdelijke verlichting. Alvast bedankt. Reactie infoteur, 20-10-2011
Hi Frederique, de keel zal zwaar geirriteerd zijn, afhankelijk van welke damp je precies hebt ingeademd. Eigenlijk zijn er in zo'n geval vooral gevaren voor de longen (vergiftiging), maar omdat je al bij de arts geweest bent zal dat in orde zijn. Hoe lang de irritatie zal aanhouden is onbekend, maar als je er na enkele weken nog steeds last van hebt zou de kno-arts eens moeten kijken. Hopelijk is dat allemaal niet meer nodig. Beterschap, A.

Jeanne, 18-10-2011 19:59 #52
Vorige week vrijdag begon ik mijn stem kwijt te raken, en na twee dagen ontstond er slijm op mijn luchtpijp wat zich moeilijk laat ophoesten. Daarbij ben ik misselijk, last van maagzuur, de darmen rommelen en ik heb hoofdpijn en pijn in nek en schouders. Geen last van neusverkoudheid of koorts. Horen deze verschijnselen bij een heersend virus? Reactie infoteur, 19-10-2011
Hi Jeanne, het lijkt er wel op. Vastzittend slijm geeft een ziek gevoel, kan misselijk maken en een akelige, aanhoudende hoofdpijn veroorzaken. Probeer eens een middel dat het ophoesten vergemakkelijkt, bijv. Bisolvon of een afgeleide hiervan. Verder moet je het uitzieken. Beterschap, A.

Silvia, 09-10-2011 19:30 #51
Sinds 3 weken heb ik al 2 x erge keelonsteking gehad ondertussen al 2 kuurtjes achter de rug, Nu begint m'n keel weer dicht tezitten en heb in m'n hele lichaam pijn en erg moe. Wat kan dit zijn of heb ik gewoon ontzettende pech dat ik 3x achterelkaar beroerd ben. Of moet ik weer bij m'n huisarts aankloppen. Alvast bedankt voor het antwoord. Reactie infoteur, 10-10-2011
Hi Silvia, een antibioticakuur werkt alleen als er sprake is van bacterieen. Bij jou zal het gaan om een virale infectie, waar geen enkele remedie voor is. Ook heeft zoiets de neiging om steeds weer terug te keren of om zelfs helemaal niet weg te gaan. Het beste is afwachten wat het lichaam er zelf aan doet. Beterschap, A.

Harry, 08-10-2011 18:02 #50
Sinds gisteren laat heb ik een bekertje karnemelk aardbei vanille dessert gegeten van het merk Milsani.
Een uur daarna had ik zo goed als geen stem meer.
Bij nader onderzoek, die ik zelf gedaan hebt, kwam ik tot de conclusie dat ik in mijn mond de keelholte en randen zeer veel slijm aanwezig was.
Verder heb ik geen last van slikken of andere kwalen maar nu, een dag later, heb ik wel meer pijn op de borst.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn omdat ik nu veel meer hoest om dat slijm naar boven te krijgen. Welk geneesmiddel is hiervoor geschikt. Reactie infoteur, 09-10-2011
Hi Harry, je beschrijft een kou op de borst, waarschijnlijk als gevolg van een virale infectie. Met dat toetje heeft dat niets te maken. Wat je zou kunnen proberen is een middel om het slijm verder los te maken zodat het naar buiten komt, bijv. Bisolvon. Je gaat hiervan nog meer hoesten maar dat is juist de bedoeling. Helpt het niets dan zou je de keel eens kunnen laten nakijken, vooral als het stemverlies aanhoudt. Beterschap, A.

Andre, 26-09-2011 15:11 #49
Sinds 3 weken last van een plekje puur links in de keel (ter hoogte van ca. 3 a 4 cm onder linkeroorlel). Gevoelig alleen bij slikken, gapen en spreken (van hoge tonen). Soms lijkt pijn richting (binnen)oor te trekken. Maak mij ongerust voor erge dingen, maar wellicht niet nodig? Amandelen heb ik nog, maar die liggen volgens mij iets hoger. Het is geen verkoudheid. Dank voor uw antwoord (voorzover mogelijk zonder te verwijzen naar artsbezoek :-)). Reactie infoteur, 27-09-2011
Hi Andre, ik heb geen flauw idee wat dit kan zijn, en het lijkt me dan ook dat een arts het letterlijk moet zien om het te beoordelen. Te denken valt aan een beschadiging in het slijmvlies of toch een probleem met de keelamandelen. Het spijt me! ;) Beterschap, A.

Joshua, 19-09-2011 11:36 #48
Hallo, Ik heb al een paar dagen last van mijn keel, Ik heb al strepsils gehad ook heb ik drop gehad, dit werkt allemaal niet en achter in mijn keel is het erg rood. Enig idee wat ik hieraan kan doen? Reactie infoteur, 20-09-2011
Hi Joshua, in het artikel staan de mogelijkheden. Verder is het afwachten want je hebt het nog maar kort. Beterschap, A.

Robin, 16-09-2011 18:57 #47
Heb nu 2 weken last van me keel heb het gevoel dat er wat in de weg zit en krijg telkens een hele drooge mond waardoor ik alleen maar wil drinken maar dat helpt dan niet ook heb ik geen honger meer en als ik dan wat heb gegeten krijg jk last van me keel, maag en darmen is dit normaal? Want elke keer als ik wat eet lijkt het erger te worden. Net als vandaag hele dag niks gegeten en een paar slokken water omdat ik bang ben dat het weer erger wordt. Reactie infoteur, 17-09-2011
Hi Robin, de droge.mond is van uitgedroogde slijmvliezen. Waarschijnlijk adem je door de mond en niet door de neus, dus de kans is groot dat er ergens een infectie zit. Je zou dan wel moeten kunnen eten en ook normaal trek moeten hebben. Waarom je maag en darmen dus opspelen begrijp ik niet goed. Het beste is om zeer veel te drinken en te stomen. Blijft het, dan kun je natuurlijk naar je huisarts gaan. Beterschap, A.

Sonja, 14-09-2011 14:33 #46
Ik heb sinds anderhalf jaar erg last van mijn linker keelamandel. Het grootste probleem is dat er vaak etensresten (zoals brood) in de "holen" in mijn keelamandel blijven hangen. Dit komt er dan na een aantal dagen weer uit vallen. (stinkt erg) Dan moet ik vaak bijna overgeven, aangezien het ergens achter in mijn keel eruit valt. Dit heb ik al meerdere keren gehad, en het is gewoon niet fijn. Ik heb ook vaak moeite met slikken, en het lijkt net of er een soort obstakel achter in mijn keel zit dat de helft dichthoudt. Wat zou ik hiertegen kunnen doen? Reactie infoteur, 15-09-2011
Hi Sonja, wat dacht je van naar je huisarts gaan? Hopelijk krijg je een verwijzing naar een kno-arts, zodat deze kan bekijken of een operatie (keelamandelen verwijderen) noodzakelijk is. Groetjes, A.

Hester, 11-09-2011 10:18 #45
Ongeveer 2 weken geleden kreeg ik voor het eerst last van oorpijn aan een en toen aan beide oren, hierna kreeg ik last van keelpijn. een aantal dagen later werden keel en oorpijn zo erg dat ik besloot om naar de huisarts te gaan. deze schreef een antibiotica kuur voor. in plaats van beter werd ik zieker, hoewel mijn keel steeds beter aanvoelde. hierop ben ik een paar dagen later naar de vervanger van mijn huisarts (eigen huisarts op vakantie) gegaan.
hij constateerde een virale infectie (m.a.w. griep) over de keelontsteking heen en ik kreeg paracetamol codeine. toen ik zei dat ik me zorgen maakte over mijn oren zei hij dat het vanzelf over zou gaan.
nu een week later kamp ik nog met de nasleep van mijn griep (constant hoesten, moe en verminderde eetlust).
waar ik me echter zorgen over maak is dat mijn rechter oor nog steeds "dicht" zit. ik heb het met de neus dicht snuiten al geprobeerd, geeuwen etc. nu wil ik geen zeur zijn en alweer naar de huisarts gaan… maar ik maak me toch een beetje zorgen over mijn oor.
kan dit door het hoesten komen? en hoe lang kan het duren? (mijn linkeroor is weer goed). Reactie infoteur, 12-09-2011
Hi Hester, kennelijk is er geen middenoorontsteking, maar de verschijnselen die je hebt wijzen wel op een infectie. De antibiotica zal voor niets zijn geweest, omdat het - vrijwel altijd - gaat om een virale ontsteking die vanzelf moet oplossen. Dit kan overigens wel weken tot soms maanden duren. Hoesten is meestal een van de laatste verschijnselen. Het lichaam probeert het slijm eruit te werken, en pas als dat weg is, voel je je beter. Het volle oor pleit voor een verstopte buis van Eustachius die in verbinding staat met de neus- en keelholte, maar ook de bijholten en bovenste luchtwegen. Omdat je linkeroor weer in orde is, is er goede hoop dat het met de rechter ook goed komt. Het beste is om dit toch uit te zieken. Probeer vaak te stomen door je hoofd boven een pan met kokend water te houden en tegelijkertijd af en toe (expres) te hoesten. Beterschap, A.

Anniek, 09-09-2011 16:33 #44
Ik heb nu bijna 2 weken last van kriebelhoest. De eerste twee dagen had ik alleen nog maar last van deze kriebel, maar daarna kreeg ik last van snot in mijn keel. Als ik heel hard kuch komen er stukken snot uit. Ranzig, ik weet het. Het aparte is dat ik helemaal niet verkouden ben geweest. Ik voel het snot ook gewoon zitten in mijn luchtpijp en soms krijg ik er kotsneigingen van omdat het me echt ''tot hier zit''. Moet ik naar de dokter gaan? Ik heb al wel pilletjes maar die helpen voor geen meter… Ik baal er echt van, kan namelijk geen normaal gesprek aan gaan omdat ik constant moet kuchen… Reactie infoteur, 11-09-2011
Hi Anniek, zo te horen komt het goed los. Geen reden voor dokters, want jouw lichaam is zelf in staat deze verkoudheid (infectie) aan te pakken. Zolang er slijm komt is het gunstig want dat betekent dat de afvloei goed verloopt en er dus niets aan het verstoppen is. De hoestprikkel moet je dus niet onderdrukken! Beterschap, A.

Sophie, 02-09-2011 15:13 #43
Ik heb al sinds een paar dagen ontzettend last van me keel. ik krijg een branderig gevoel waneer ik slik, eet of drink. de eerste paar dagen zat het voornamelijk aan de rechter kant van me keel maar nu verplaats het naar de linker. zelfs me oren doen erg pijn. ik ben ook voornamelijk erg moe. ik heb van alles geprobeerd, maar niks helpt om de pijn te verzachten. wat kan ik doen? Reactie infoteur, 03-09-2011
Hi Sophie, omdat het zo allesoverheersend is kun je er het beste naar laten kijken. Van hieruit valt niet te bepalen wat er aan de hand is. Ga dus naar je huisarts als het niet snel verdwijnt. Beterschap gewenst, A.

Paul, 27-08-2011 15:59 #42
Heb nu al een tijdje last van een zwelling in mijn keel. Even onderzoek gedaan en het is de rechter tonsil. Wat betekent dit precies en wat kan ik er aan doen? Heb er niet veel last van, eerst wel veel (heb het nu al een paar maanden). Ik las hier onder ook iets over tonsilstenen (kleine witte brokjes), daar heb ik (geloof ik) ook last van als ik in mijn keel kijk. Reactie infoteur, 29-08-2011
Hi Paul, als je er pijn bij hebt is het zaak om dit door je arts te laten onderzoeken. Een tonsil gaat zwellen als er ergens in de buurt een ontsteking zit, maar kan ook zelf gaan ontsteken. Mogelijk zit je met de nasleep van een infectie en moet dit vanzelf overgaan, maar het kan ook dat medicijnen nodig zijn. Bij aanhoudende klachten wordt overwogen om de keelamandelen te verwijderen. Sterkte, A.

Renate, 26-08-2011 10:05 #41
Ik heb elke morgen keelpijn. Ook pijn aan de linkerkant van mijn hals wat soms heel vervelend voelt als ik op mijn andere zij slaap of mijn hoofd draai. Ik heb een maagklep die slecht sluit en een kleine scheur in mn middenrif. Slik hier medicijnen voor maar blijf er last van hebben. Kan dit te maken hebben met de keelpijn? de keelpijn verdwijnt vaak gedurende de dag. Alleen in mijn hals blijft het pijnlijk (inmiddels al een jaar). Reactie infoteur, 29-08-2011
Hi Renate, er is naar mijn weten geen verband tussen keelpijn en een maagklep die niet goed sluit. Pijn aan de hals is eigenlijk iets anders, en een arts zou daar uitsluitsel over moeten geven. Mogelijk is er veel onderzoek nodig, in elk geval bij KNO. Sterkte, A.

Leen, 20-08-2011 07:13 #40
Gisterenavond, na het eten, heb ik plots pijn gekregen in mijn keel bij het slikken. De pijn situeert zich aan de linkerkant van mijn keel. Zou het kunnen dat er iets van het voedsel is blijven steken (in de sinus piriformis)? Door te hoesten of te veel te drinken krijg ik het niet weg. Ik ben nu 15 weken zwanger en vraag me af of dit ook schadelijk kan zijn voor het kleintje. Reactie infoteur, 20-08-2011
Hi Leen, misschien is er geringe schade aan het weefsel in de keel ontstaan, door bijv. het eten van iets dat scherp, groot of hard is. Voedselresten zouden door drinken en hoesten inderdaad weg moeten gaan, dus waarschijnlijk zit er niets. Want dan zou je op zijn minst ook het gevoel moeten hebben dat er iets in je keel zit, en jij beschrijft enkel pijn. Als het na een kleine week niet weg is en/of als de last steeds groter wordt, moet je er naar laten kijken. Voor wat betreft de zwangerschap: dat staat er los van. Beterschap, A.

Nick, 18-08-2011 18:56 #39
Ik heb sinds een paar weken dat ik elke dag het gevoel in men keel heb of er iets in zit,
vooral als ik 's morgen wakker word is het zo erg dat ik ervan ga hoest en daarna overgeven.
kent iemand dit gevoel en misschien een oplossing? Reactie infoteur, 19-08-2011
Hi Nick, waarschijnlijk heb je tonsilstenen (amandelstenen of tonsil stones, zie internet), kleine witte brokjes die zich vasthechten in groeven en crypten. Het geeft het gevoel dat er steeds iets in de keel zit. Je kunt ze ook hebben als je keelamandelen al verwijderd zijn, maar dan is het eerder sporadisch dan voortdurend. Gorgelen is een manier om de brokjes los te maken, net als veel heet drinken. Gaat het toch niet om tonsilstenen, dan kan het slijm zijn dat erg vastzit. Beterschap, A.

Micka, 04-08-2011 09:26 #38
Sinds 4dagen heftige keelpijn, veel pijn bij slikken, continu branderig gevoel in keel, alsof er peper in me keel zit, witte stippen achter in me gehemelte en me tong is bruin gekleurd.
Eerste 2 dagen koorts gehad. Hoest geen slijm op. Rechter amandel groter. Drink zeer veel (bijna continu) ondanks geen dorst maar het helpt totaal niet. Alles is nu erger geworden en eten lukt me niet meer. Slik ubiprofen 400 mg, 3 x per dag, dit verlicht het iets voor een uurtje of twee. Zout water gorgelen lukt niet, krijg direct braakneiging. Wat kan ik doen? Reactie infoteur, 05-08-2011
Hi Micka, wat dacht je van je huisarts bezoeken? Je keel moet worden onderzocht en dit kan niet op InfoNu. Beterschap, A.

Wendy, 31-07-2011 06:18 #37
Hallo, Ik heb even een vraag, iets langer dan een maand geleden ben ik goed ziek geweest, ik had koorts, geen stem meer, en hevige keelpijn, ik ben toen naar de huisarts geweest en deze gaf mij een Anthibiotica kuur van 3 dagen en vertelde mij dat ik een virus had op mijn stembanden, na de kuur ging het langzaam aan beter en heb ik er misschien een week geen last meer van gehad, hierna begon het weer, ik kreeg steeds weer keelpijn voornamelijk aan de rechter kant het voelt ook alsof er iets goed opgezwollen is, en ik hoest al die tijd nogsteeds slijm op, ik heb dan ook vaak een vieze smaak in mijn mond. Ik ben al langer dan een maand bezig met mijn keelpijn en hoesten, klopt dit! of raad u mij aan om weer naar de huisarts te gaan, ik ben er nu wel een keer klaar mee, en wil graag van deze keelpijn af. Reactie infoteur, 02-08-2011
Hi Wendy, antibiotica is niet werkzaam bij virussen. Wat er precies met je keel aan de hand is valt van hieruit natuurlijk niet te zeggen. Keelpijn duurt meestal niet langer dan een week, in tegenstelling tot hoesten dat wel wekenlang kan aanhouden. Je kunt dit zien als een nasleep van een infectie. Zo lang je slijm opgeeft betekent het dat de infectie nog niet is opgeruimd. Hoeveel tijd je hiervoor moet nemen kun je het beste zelf bepalen. Bij twijfel kun je je arts raadplegen. Beterschap, A.

Nele, 19-07-2011 09:41 #36
Hallo, ik heb sinds zaterdag avond plots koorts beginnen doen, dacht dat het ging beteren en heb gewoon dafelgan forte genomen, en keelpijn had ik ook toen…
nu zijn we dinsdag en mijn koorts zat al telkens tussen de 38,6 en 39,5 vandaag is het beter de koorts is nu maar 37,7 Dus goed.
maar ik kan nu zelf niet meer slikken bijna, drinken en eten lukt al zeker niet…
straks komt de dokter, amandelen zitten opgezwolen, en vreselijke pijn in mijn keelholte. Reactie infoteur, 02-08-2011
Hi Nele, het is nu al weer een paar weken verder, dus ik vermoed dat je keelpijn voorbij is. Een infectie van de bovenste luchtwegen inclusief keel kan flinke koorts geven. In een enkel geval helpt antibiotica. Groetjes, A.

Blaker, 24-06-2011 15:47 #35
Heb sinds twee dagen hevige keelpijn, en slikken lukt bijna niet. Ook doen mijn klieren in mijn hals ontzettend pijn. Ook heb ik lichtelijk last van mijn nek. Koorts heb ik niet, en voel me verder vrij oké, alleen wat moe! Reactie infoteur, 25-06-2011
Hi Blaker, lijkt op een infectie van de keelholte. Het zal binnen enkele dagen beter moeten gaan. Veel drinken! Groetjes, A.

Ioana Popescu, 20-06-2011 14:57 #34
Na drie maanden van de tonsillectomie, heb ik steeds last met slikken, resten van eten blijven steeds in de keel, daar waar een amandel groter/viezer was! Soms krijg ik dat gevoel ook midden in de keel. Gaat het van zelf over? Moet ik er gewend aan raken? Ik ben 68 jaar oud, kan mijn slikken last het hoe langer hoe erger worden, door het spierenverslapen, oa? Nu is het wel lastig, kan het ook gevarlijk worden? verslikken of andere risico's? Wilt u aub mij uw mening erover geven? Alvast bedankt voor uw antwoord. Reactie infoteur, 21-06-2011
Hi Ioana, de kans dat je je verslikt is op deze manier natuurlijk groter. Voor spierverslappingen en grote risico's moet je echter niet bang zijn. Is er geen nacontrole geweest? Het beste is teruggaan naar de behandelend arts en je probleem voorleggen. Misschien vallen stukjes voedsel in het ontstane 'gat', en moet dit mettertijd vanzelf verbeteren. Veel zal ook afhangen van de wondgenezing. Probeer zo veel mogelijk te drinken, juist ook als je eet. Beterschap, A.

Vivian, 11-06-2011 10:43 #33
Interessante informatie hierboven!
Ik stond gisterochtend op met keelpijn. Met het gevoel alsof er een brok zit. Het gevoel zit voornamelijk rechts. Ik verwachtte min of meer vanmorgen daarom óf heel ziek wakker te worden, of zonder keelpijn.
Echter, de keelpijn is nog steeds hetzelfde en verder heb ik nergens last van…
Vroeger heb ik angina gehad en een aantal keren erna nog hevige keelontstekingen, zonder AB uitgeziekt.
Ik vind het nu zo raar dat ik best hevige (irritante en snijdend gevoel bij slikken) keelpijn heb, geen last van andere symptomen en geen gekkigheid heb uitgehaald.
Ben wel een roker… Reactie infoteur, 13-06-2011
Hi Vivian, keelpijn kan wel een week aanhouden, soms met tussenpozen. Waarschijnlijk is toch het slijmvlies in de keel licht ontstoken. Dit kan ook aan een kant van de keel zitten, dus enkel links of rechts. Het beste is om zeer veel te drinken, eigenlijk non-stop, en het liefst hete dranken. En even uitzieken. Beterschap, A.

Charisma, 09-06-2011 09:44 #32
Ik heb laatst een keelontsteking gehad en die is na een weekje ongeveer weer weggegaan. Maar nu moet ik telkens hoesten. Als ik hoest gaat dat ook gepaard met veel slijm. Ik weet niet wat dit is en of het normaal is na een keelonsteking, weet iemand dit wel? Reactie infoteur, 10-06-2011
Hi Charisma, het was waarschijnlijk niet enkel een keelontsteking maar een ontsteking van alle bovenste luchtwegen, vandaar de hoest. Hoesten kan na zoiets nog wekenlang aanhouden, tot al het slijm of een groot deel ervan, los is. Je moet hoest daarom ook nooit onderdrukken. Groetjes, A.

Martijn, 08-06-2011 14:28 #31
Heb vaak last van mijn oren (verstopping) en ongeveer ieder half jaar moet ik naar de huisarts om de boel schoon te laten spuiten. Daarna is het meestal gevoelig en een klein beetje ontstoken (uitwendig). Drie weken geleden weer naar de dokter om het uit te laten spuiten sindsdien heb ik last van pijn/druk op mijn oren (voelt alsof het eeninwendige druk is) en dat straalt nu uit naar mijn keel en dan met name naast mijn strottehoofd (amandelen denk ik). Daarnaast heb ik last van suizende oren en druk bij het voorhoofd. Ik heb een neusspray gekregen en zuurdruppels voor mijn oren(omdat de gehoorgangen een beetje gezwollen waren maar dit helpt niet. Wat kan ik hier nog meer aan doen. Reactie infoteur, 09-06-2011
Hi Martijn, deze website gaat over keelpijn! Jouw probleem ligt niet enkel in de uitwendige gehoorgang, maar vooral in het middenoor, dus achter het trommelvlies. Je arts kan je doorverwijzen naar een kno-arts om uit te laten zoeken waarom je chronisch last hebt. Vermoedelijk zitten de bijholten, buis van Eustachius en middenoor met slijm verstopt. Neussprays en zuurdruppels doen daar niets voor. Sterkte, A.

Yorick, 17-05-2011 11:56 #30
Ik heb in Turkije keelontsteking opgelopen en heb maar 1 dag koorts gehad. De pijn werd al snel minder en had bijna geen last meer. Tot afgelopen vrijdag toen is de pijn steeds erger geworden en nu is het op z'n ergst sinds het begon. Ik kan niet goed slapen door de pijn en het is ook overdag redelijk ondragelijk. Alleen mijn linker amandel is opgezwollen en gevoelig en ik kan daardoor zelfs mijn hoofd niet zonder pijn naar links draaien. Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 18-05-2011
Hi Yorick, waarschijnlijk zijn door de aanvankelijke keelontsteking de amandelen zelf gaan opspelen en ontsteken, vooral die linker. Dit kun je eigenlijk wel zien als een complicatie. Ga om die reden naar je arts. Beterschap, A.

Zijffers, 15-05-2011 19:49 #29
Goedenavond, onze dochter van bijna 3 heeft een paar dagen flinke dorst, eten doet ze bijna niet, ze kwijlt veel, normaal gesproken zuigt ze op haar vingers, dit wil ze nu niet. verder vertoont ze opstandig gedrag, slecht luisteren. is snel moe en klaagt over keelpijn, pijn op haar tong zoals ze het zelf noemt. 's nachts is ze huilerig en wordt om het uur wakker en kan dan niet vertellen wat ze heeft. sinds vandaag is ze schor. Is het verstandig om naar de huisarts te gaan of even af te wachten, het is zo zielig! Reactie infoteur, 16-05-2011
Hi, misschien spelen de neus- en/of keelamandelen op (zwelling, ontsteking). Dit is de vaakst voorkomende oorzaak van dit soort problemen bij kleine kinderen. Het is het beste om de huisarts te bezoeken zodat deze evt. kan verwijzen naar de kno-arts. Groetjes, A.

Marloes, 11-05-2011 05:42 #28
Ik heb al 2dagen zoveel last bij slikken wat gewoon niet meer normaal is.
Ik heb ook al 2dagen rust genomen en in bed gelegen maar het helpt niet!
Ook telkens als ik op sta uit bed ben ik erg duizelig en in bed heb ik vreselijke hoofdpijn,
Wat kan ik hier tegen doen? Reactie infoteur, 12-05-2011
Hi Marloes, vrijwel niets. Zoals je het beschrijft lijkt het op een infectie van de bovenste luchtwegen. Dit moet je uitzieken. Veel drinken en evt. stomen, en na een kleine week moet je verbetering bespeuren. Beterschap, A.

Susanne, 09-04-2011 07:00 #27
Sinds ruim een week heb ik last van mijn keel. Na de eerste dag was ik 4 dagen geheel mijn stem kwijt, welke gelukkig nu weer terug is. Maar hij is nog steeds hees en klinkt of ik erg verkouden ben. Ik ben niet verkouden maar heb buiten last van mijn keel, ontstoken ogen. Ik heb voornamelijk snachts last, en kan alleen op mijn zij liggen om zonder kriebel in mijn keel te kunnen slapen. Ik vraag me af of ik hiervoor naar de huisarts moet of dat ik het gewoon moet afwachten. Reactie infoteur, 11-04-2011
Hi Susanne, mogelijk hooikoorts of een andere allergie. Dit omdat je ook last van je ogen hebt, en dan vooral buiten. Probeer anti-hooikoorts middelen van de drogist, en helpt dat niet, ga dan naar je huisarts. Beterschap, A.

Tanja, 06-04-2011 07:26 #26
Hallo,
ik zit nu al een dik 2 jaar met een dik ontstoken cronische sinusitis waar ik al eens aan geopereerd ben. Nu zit ik aan me laatste dag van mijn 2de antibioticakuur (eerste kuur 7dagen - deze kuur 10dagen 2x2 augmentin retard) Ook moet ik nasonex 1keer per dag in mijn neus spuiten en heb ik al 1week van een kuur van 3 weken cortizone achter de rug. Nu ik al zover zit met deze zware kuur krijg ik ineens zware keelpijn ( als ik eens keek dan was me keel wit) slikken gaat bijna totaal ni meer en ben enorm moe en heb het gevoel dat alles opgezwollen zit. maar mijn amandelen zijn al weg. Gaat de dokter mij nu nog een antibioticakuur geven of ligt dit gwn door al de etter in mijn neus die gedrainneerd wordt ook gedeeltelijk via mijn keel die dat wat geinfecteerd heeft? Reactie infoteur, 07-04-2011
Hi Tanja, je moet onderzocht worden, want wat er aan de hand is is van hieruit natuurlijk niet te bepalen. Mogelijk heb je door die vele antibiotica een schimmelinfectie in de keel (spruw) opgelopen, dus dat brengt je nog verder van huis. Ga terug naar je behandelend arts en vraag hem of de slijmvliezen juist ontstoken zijn door de antbiotica! Beterschap, A.

Bernice, 03-04-2011 09:39 #25
Ik heb nu al 1,5 maand keelpijn. Ben hier al 2 keer voor naar de huisarts geweest, en die heeft mij twee keer antibiotica gegeven wegens een bacteriele infectie en keelontsteking. Deze kuren heb ik helemaal opgemaakt en nu 4 dagen na de laatste kuur heb ik weer opnieuw keelpijn, met weer opgezette klieren. Slikken doet erg veel pijn. Ik weet niet meer wat ik moet doen, heb geen zin om weer opnieuw een antibioticakuur te nemen. Wie weet een oplossing? Reactie infoteur, 04-04-2011
Hi Bernice, het gaat erom of die 'bacteriele infectie' wel de juiste diagnose is. Wat je moet doen is terugkeren naar je arts, vervolgonderzoek laten doen en evt. bloedonderzoek naar de ziekte van Pfeiffer. Een kno-arts is ook een optie als de pijn aanhoudt. Beterschap, A.

Marieke, 03-03-2011 23:51 #24
Ik heb de laatste maand heel erge last van mijn keel bij het slikken. Ik heb zelfs dagen gehad dat ik zelfs geen water of warme dranken kon drinken. Ook heb ik dagen gehad dat het weer redelijk ging, maar nooit heb ik het gevoel gehad dat het weg was. Nu heb ik weer pijn bij het slikken, en het begint me zo langzamerhand de keel uit te hangen. Zeker omdat ik zing is dit irritant (Kan mijn stembanden in de hoogte niet heel goed sluiten, dus misschien heeft het daar iets mee te maken?) Heb op logopedie gezeten, maar dit hielp niet of nauwelijks. Ik hoor graag over een hopelijke oplossing. Reactie infoteur, 04-03-2011
Hi Marieke, het beste is de keel rust te geven, dus het zingen tijdelijk te staken en te zien of het dan beter gaat. Want er moet toch een factor zijn die het probleem in stand houdt… Helpt dat ook niet, dan kun je je arts (nog eens) raadplegen. Beterschap, A.

Marlies, 03-03-2011 01:02 #23
Sinds afgelopen vrijdag ben ik ziek thuis vanwege een griep. Dit is begonnen met koorts en veel hoesten. Nu moet ik er gelijk bij zeggen dat ik 20 weken zwanger ben. Nu heb ik sinds de laatste dagen 2 ontstoken ogen, een drukkend gevoel op mijn bovenkaak, dichte/suizende oren, duizelig en ontzettende last van keelpijn. Ik hoest de longen uit mijn lijf, en mijn klieren in mijn nek zijn helemaal opgezet. Vooral de nachten zijn rot doorkomen, ik kan niet slapen omdat ik mezelf wakker hoest. Hebben jullie tips wat te doen? Of moet ik toch contact opnemen met de huisarts? Omdat ik zwanger ben mag ik natuurlijk vrij weinig gebruiken. Reactie infoteur, 04-03-2011
Hi Marlies, omdat je zwanger bent is het raadzaam de arts te raadplegen. Deze moet bekijken of en welke medicijnen nodig zijn. In de tussentijd kun je niet veel anders dan de gebruikelijke lapmiddelen toepassen: Veel drinken, stomen en rust nemen. Hopelijk is het enkel een virus dat je uit moet zieken. Beterschap, A.

Barbara, 02-03-2011 09:23 #22
Voor diegene die vooral 's morgens last hebben van keelpijn. Probeer eens 's nachts je slaapkamerraam een stukje open te zetten. Waarschijnlijk is de lucht in je slaapkamer te droog die je 's nachts inademt. De lucht van buiten is vochtiger. Ventileren is overigens altijd goed, maar een ventilatierooster alleen helpt niet altijd voldoende. Bij mijn dochter heeft het geholpen! Reactie infoteur, 03-03-2011
Hi Barbara, soms is de lucht buiten ook te droog! Droge lucht in de kamer kan ook nog met andere maatregelen worden verbeterd, ten eerste waterverdampers aan de cv hangen, ten tweede kamerplanten in de slaapruimte plaatsen. Overigens is keelpijn dat enkel na het opstaan voelbaar is, geen echte keelpijn maar enkel een irritatie (door post nasal drip, hoest, droogte bijv.). Groetjes, A.

Tineke, 25-02-2011 09:53 #21
Nog een korte aanvulling op mijn vraag. Is deze keelpijn besmettelijk? Reactie infoteur, 26-02-2011
Hi Tineke, chronische aandoeningen zijn meestal niet besmettelijk meer, acute infecties wel. Aangezien je keelpijn vermoedelijk in verband staat met de sinusitis zal de mate van besmettelijkheid gering zijn. Groetjes, A.

Tineke, 25-02-2011 09:33 #20
Ik heb ongeveer 9 maand een chronische sinusitis. Hiervoor gebruik ik Flexonase, zonder enige vooruitgang of verandering. Sinds 4 weken heb ik iedere keer een paar dagen heel scherpe keelpijn. Dan gebruik ik Trachitol, wordt de pijn wat minder en met twee dagen begint de scherpe pijn zo weer opnieuw, Als de pijn zo scherp is voel ik me ook niet fit. Niet echt ziek, maar moe en hangerig. Heeft die keelpijn met de chronische sinusitis te maken en wat kan ik er dan aan doen? Reactie infoteur, 26-02-2011
Hi Tineke, waarschijnlijk wel. Wat je eraan kunt doen is naar de huisarts gaan die je naar de kno-arts moet verwijzen. Want als die medicijnen niet werken, moet je je arts inlichten en ze niet meer nemen. Beterschap, A.

Geetje, 15-02-2011 12:34 #19
Sinds een week heb ik de volgende klachten, het begon met het lastig kunnen eten door een pijnlijk tandvlees en kaak (NB ik let goed op mondhygiene met poetsen/mondwater) opvolgende dag begon de keelpijn, ik heb geen slijm/prop vorming, gewoon een zere keel, mijn neus raakte verstopt, slechts aan 1 kant, ik kan de snacht gelukkig door mijn andere blijven doorademen. 1 kant achter in mijn keel is wit (ik weet niet zeker of dit mijn amandel is). Ik drink veel thee met honing en gebruik strepsils en ibuprofen. Daarnaast eet ik soep. Ik heb geen koorts, De klachten blijven gelijk.
Keelontsteking gaat vanzelf over heb ik gelezen, maar is de klacht van tandvlees (achterin mijn mond dichtbij het witte gedeelte van keel) vaker voorkomend? Reactie infoteur, 16-02-2011
Hi Geetje, mogelijk is het weefsel opgezet of geirriteerd door de ontsteking in je keel. Dit omdat de klachten bijna tegelijkertijd begonnen. Het beste is wachten tot de keelpijn verdwijnt en dan zien of het probleem met je tandvlees ook weggaat. Als het over een week nog steeds hetzelfde is kun je het eens aan je arts laten zien. Beterschap, A.

Roanja, 09-02-2011 16:09 #18
Hier een klein kind van 1,5 jaar oud die klaagt over de pijn in zijn keel en is heel benauwd, gebeurt altijd als hij verkouden is door een arts naar laten kijken toen hij nog heel jong was maar het hoort erbij, vind je het zelf leuk om door een rietje te ademen kreeg deze terug te horen maar maakt niet uit, want het is geen astma. Het zij ook geen amandelen want daar ook ervaring mee. Reactie infoteur, 10-02-2011
Hi Roanja, een peuter die keelpijn heeft en daarbij erg benauwd is, moet zsm onderzocht worden. Nu je dit al gedaan hebt en er geen sprake is van astma of problemen met de amandelen wordt het wel moeilijk. Kleine kinderen zijn vaak verkouden, vooral als ze peuterspeelzalen e.d. bezoeken, dus misschien moet hij door deze fase heen. Een 2nd opinion is altijd mogelijk als je je zorgen maakt. Groetjes, A.

Linda, 08-02-2011 15:09 #17
Ik heb sinds zondag last van mijn keel vooral bij het slikken. Smiddags werd ik niet lekker en had ik 38 graden. Maandag liep de temp op tot 39 graden ik had last bij het slikken (deed heel erg pijn) en enorme hoofd, oor en nek pijn daarbij gingen mijn klieren in mijn nek opzwellen amandel (ik heb er nog maar 1) is helemaal opgezwolle en vertoond witte smurrie.Dinsdag kreeg ik er ook nog pijn in mijn kaak bij (kan hem niet makkelijk openen (kan dit komen door een verstandkies die verder aan het doorkomen is die aan dezelfde kant als de ontstoken amandel zit?) daarbij is mijn temp nog hetzelfde.
Maandag had ik de dokters assistent aan de telefoon en die zij dat ik het 5 dagen de tijd moet geven om het lichaam het zelf te laten afbreken maar ik heb het idee dat het niet vanzelf over gaat ik zie geen verbetering en het gaat alleen maar meer pijn doen. Reactie infoteur, 09-02-2011
Hi Linda, de koorts is een signaal dat je lichaam bezig is je juist beter te maken. Al je verschijnselen wijzen op een keelontsteking. Of dit door een virus of een bacterie komt is altijd de vraag, maar de doktersassistent die je sprak ging duidelijk uit van het eerste. En dan is het een kwestie van 'uitzieken'. Maar omdat het bij jou steeds erger wordt heb je alle reden om een afspraak bij de arts te maken. Misschien is antibiotica toch aangewezen. Beterschap, A.

Sanne, 01-02-2011 20:09 #16
Ik heb keelpijn en dan voel ik me altijd grieperig. Ik voel warm aan, zweet me de ene keer rot en de andere keer heb ik het zo koud! Ik ben een klein beetje misselijk en voel me ontzettend moe. Me keel voelt als schuurpapier en het kriebelt en brand. Als ik hoest ben ik net zo'n zeehondje. Ik heb lichte hoofdpijn… Nu heb ik het ook weer… Reactie infoteur, 02-02-2011
Hi Sanne, al die verschijnselen, inclusief de keelpijn, behoren tot een bovenste luchtweginfectie die vanzelf weer moet verdwijnen. Wat je beschrijft is heel herkenbaar en kan weken in beslag nemen. Groetjes, A.

Esther, 26-01-2011 11:40 #15
Ik heb geen keelontsteking volgens de dokter. maar wel al twee weken flink keelpijn
De eerste week was het met koorts, die is nu afgezakt, maar nog veel pijn in de keel.
Hoe kom ik daar zo snel mogelijk vanaf? Reactie infoteur, 27-01-2011
Hi Esther, mogelijk heb je een bovenste luchtweginfectie die gepaard gaat met keelpijn. De meeste keelpijnen reageren redelijk tot goed op overvloedige hete dranken, drop en veel bedrust. Helpt dit alles niets, dan kun je teruggaan naar je arts. Groetjes, A.

Britt, 25-01-2011 10:41 #14
Hallo, ik heb sinds zaterdag wat last van een amandel in mijn keel. Zondag werd het erger, gister was het ook best wel erg en ik zag gisteravond dat er op mijn andere amandel ook allemaal witte vlekjes zitten, maar ik heb daar nou geen last van en hij is ook niet dik ofzo. Alleen die andere amandel waar ik wel heel erg last van heb doet erg pijn, is dik en er zitten witte vlekjes op. Ik heb verder geen koorts, heb gewoon eetlust, maar eten gaat moeilijk omdat slikken verschrikkelijk pijn doet. Mijn vraag is eigenlijk of die andere amandel, waar alleen witte vlekjes op zitten en waar ik in principe geen last van heb, nu ook gaat ontsteken? En hoelang duurt het voordat mijn keelonsteking helemaal weg is? Ik ben namelijk 14 en ik mis zo best wel veel van school ;) mijn moeder heeft de dokter gebeld, maar die zei dat ik ibuprofen en paracetamol mag slikken en verder gewoon uit moet zieken. Ik moet wel even naar de dokter gaan als ik mijn mond niet meer kan openen van de pijn, maar dat gaat nog gemakkelijk. Reactie infoteur, 26-01-2011
Hi Britt, dit is zo'n beetje hetzelfde als je voorganger, dus een infectie die vanzelf weg moet gaan. Wie zijn amandelen nog heeft merkt dat deze tijdens de ontsteking ook gaan opzetten en soms zelf gaan ontsteken. Dit kan om beide amandelen gaan, soms om eentje. Keelontsteking kan wel een week in beslag nemen, maar meestal zijn de ergste symptomen dan wel voorbij. Beterschap, A.

Floor, 24-01-2011 19:20 #13
Ik kreeg afgelopen zaterdag in de middag ineens pijn bij het slikken. Afgelopen zondag werd dit iets erger, maar ik was er nou niet echt ziek van, ik sliep alleen heel erg slecht. Nu, op maandag, is de keelpijn erger geworden, het is alleen maar aan de linkerkant. Mijn linkelamandel is dik, rood en er zitten wat witte puntjes op. Vannacht had ik wat verhoging, vanochtend ook nog. Nu, 's avonds, heb ik nog steeds heel erg pijn bij het slikken, nog steeds alleen aan de linkerkant. De lymfeklieren in mijn hals zijn ook wat dikker en pijnlijker, en ik heb ook wat last van mijn nek en steken (niet hele erge) in mijn hoofd als ik bijvoorbeeld in mijn bed lig en opsta. Is dit normaal voor een keelonsteking? Dan heb ik het vooral over die lichte nekpijn en die steken in mijn hoofd als ik opsta. ;) Reactie infoteur, 25-01-2011
Hi Floor, nekpijn en steken in je hoofd zijn niet passend voor een keelontsteking. Je hebt wel gezien dat je linkeramandel opgezet is met ook witte puntjes erop, wat duidt op een infectie in de keel. Hierdoor kan de amandel zelf ook gaan ontsteken. Drink de hele dag hete dranken om de boel te verlichten en bezoek de arts als het niet weggaat. Beterschap, A.

Rianne, 08-12-2010 19:54 #12
Ik heb de afgelopen 2 maanden 2 keer flink last van mijn keel gehad de eerste keer heb ik er een antibiotica kuur voor gehad de tweede keer niet, mijn keel blijft geirriteerd en op mijn keelamandelen zitten witte puntjes soms zijn ze even weg maar naar een paar dagen komen ze weer terug. Reactie infoteur, 09-12-2010
Hi Rianne, misschien een chronische amandelontsteking. Als de amandelen vergroot zijn en de keelklachten blijven aanhouden, dan is het te overwegen ze te laten verwijderen. Groetjes, A.

Brit, 03-12-2010 01:44 #11
Afgelopen zondag begon mijn keelpijn, klieren die ineens overgevoelig zijn. De volgende ochtend meteen naar de dokter gegaan en die gaf aan dat het ging om een virus en dat ik het maar moest uitzieken. Reactie infoteur, 04-12-2010
Hi Brit, keelpijn is helemaal geen reden om direct naar de dokter te stuiven. Een arts kan er vrijwel niets mee, en keelpijn komt - aanvalsgewijs - bij iedereen wel een of meerdere malen per jaar voor. Groetjes, A.

Janny, 02-10-2010 22:51 #10
Eerst een week gewoon verkouden geweest, en vergezelt me een week buikgriep. Na deze week, begon mijn stem op te spelen, met de nodige keelpijn. Naar dearts geweest, diagnose fikse keelontsteking, kreeg een kuur voor 5 dagen mee, tegen bacteriele infectie. Na 1 dag v/d kuur ben ik mijn stem kwijgeraakt. Na 3 dagen opnieuw naar de arts, ja die vindt het moet zijn tijd hebben. Inmiddels is de kuur afgelopen, heb nog steeds keelpijn, mijn rechteroor doet nog pijn, en na 1 week is mijn stem ernog niet. En ik ben vreselijk moe, na een korte inspanning, en geef mij dan ook voorledig over. Toch maar weer een afspraak maken bij de arts, vindt u ook niet? Reactie infoteur, 03-10-2010
Hi Janny, antibiotica bij keelontsteking werkt niet als de oorzaak een virus is. Ik vermoed dus dat dit virus je flink te pakken heeft en je dit moet uitzieken. De oorpijn, moeheid en het stemverlies moeten tzt verbeteren. Reken er gerust weken voor. Of de arts iets voor je kan betekenen betwijfel ik, maar als je het niet vertrouwt kun je natuurlijk naar hem toe. Immers, hij gaf jou medicijnen en als die niet werken moet hij dat weten. Beterschap, A.

Thijs, 11-07-2010 06:26 #9
Ik heb al 2 à 3 weken last van mijn keel. Eerst had ik alleen pijn bij het slikken. Ik kreeg een kuurtje van 1 week, daarna was de keelpijn 2 dagen weg. Nu heb ik pijn in de nek, keel, keelpijn bij slikken, hoofdpijn en als ik mijn hoofd draai moet ik daar ook moeite voor doen. Op 4 jarige leeftijd zijn mijn keelamandelen geknipt (ik ben nu 15), en het lijkt erop dat mijn linker amandel is teruggegroeid. Hij is helemaal rood en opgezet. Ook heb ik een onaangename adem. Moet ik me zorgen maken dat ik pfeiffer heb? Of is het gewoon een stevige keel ontsteking? Reactie infoteur, 12-07-2010
Hi Thijs, bij aanhoudende keelpijn moet je arts je bloed laten onderzoeken op Pfeiffer, hoewel een amandelontsteking natuurlijk ook mogelijk is. Maar dan zou je verwachten dat de antibioticakuur (?) helpt. Van hieruit kan niemand in je keel kijken, laat staan in je bloed, dus is het zaak om terug te gaan naar je arts. Beterschap, A.

Jorg, 20-06-2010 14:19 #8
Ik heb sinds 2 weken erge keelpijn, ophoesten van taai slijm, benauwdheid, erge verhoudheid en koorts (is nu wat minder, maar komt 's avonds telkens terug). Sinds 2 dagen heb ik nu ook dat ik af en toe bloed ophoest dat samengaat met de slijm en heb ik erg last van migraine-achtige hoofdpijn.
Zou dit op een keelontsteking kunnen duiden of is het iets anders? alvast bedankt! Reactie infoteur, 21-06-2010
Hi Jorg, nee geen keelontsteking. Het lijkt meer op bronchitis of in elk geval een luchtweginfectie. Omdat je bloed ophoest is het raadzaam contact op te nemen met je arts. Beterschap, A.

Kaat, 06-06-2010 01:57 #7
Al enige tijd heb ik last van mijn hals. Het begon met de klieren onder mijn kaak( wat volgens mijn vormalig huisart reactieve klieren waren. Na mijn bevalling is de rare steken onder m'n kaak weg getrokken en toen begon de pijn in mijn hals, eerder steken zeg maar. Het is inmiddels een paar maanden dat het zo erg is geworden dat ik kan zeggen dat het echt pijn doet. ook heb ik daarbij last van m'n oren. zo een steek richting m'n kaak en rechteroor. Volgens de huisatt dat mijn klieren reageerden op mijn nepoorbellen en dat ze niet meer moet dragen en over vier weken terug moest gaan. Ik hebnu steedsmeer last van die steken plus dat sinds een paar dagen ik last heb van slikken. Voelt als een brok in mijn keel. Heb btw weinig lust in alles en al langerals half jaar continueloopneus en enorme droge mond, al drink ik letterlijk ontzettend veel water. Kom ook op Google slechts verwijzingen naar kanker en pfeiffer, dat ik em nu wel knijp! Ben 22 en moeder van een 1 jarige. Ben nog niet zo Lang gestopt met roken. Kunt u mij zeggen of deze symptomen u bekend zijn en waar ze aan te relateren zijn? Reactie infoteur, 07-06-2010
Hi Kaat, opgezette klieren duiden op een ontsteking in het hoofd/hals gebied. Het probleem zou bijv. in de bijholten kunnen liggen, hoewel je dan ook wel hoofdpijnen zou moeten hebben. Een probleem met de speekselklieren kan ook nog, vooral vanwege die droge mond. Je arts moet wat adequater optreden en je verwijzen naar KNO. Daar weten ze denk ik wel raad met pijnen in de regio die jij beschrijft. Beterschap, A.

Cansu, 20-05-2010 00:02 #6
IK heb al 2 maanden last van mijn keel. Heb last van droge hoest, heesheid, opgezette klieren, pijn bij slikken enz. Nu is uit mijn bloedonderzoek gebleken dat ik de ziekte van Pfeiffer heb. Maar nu is mijn vraag of de ziekte nu ook chronische keelontsteking bij mij heeft ontwikkeld. Want ik heb nu wel 40 van de 60 dagen last van heesheid wat enorm vervelend is! :-(

Moet ik nu ook even langs bij de KNO-arts? Reactie infoteur, 20-05-2010
Hi Cansu, in principe gaat het binnen enkele weken vanzelf over maar blijf je nog maanden met moeheid zitten. Mogelijk duren jouw keelklachten wat langer dan gebruikelijk. Je kunt eens googlen op 'forum ziekte van pfeiffer' voor de ervaringen van anderen, en ondertussen je huisarts telefonisch advies vragen. Beterschap, A.

Ronald, 26-03-2010 21:13 #5
Bij mijzelf valt het mij op dat beginnende keelpijn i.c.m. chocolade eten bijna altijd leidt tot een keelonsteking. Reactie infoteur, 29-03-2010
Hi Ronald, dat is je eigen idee want er is natuurlijk geen enkel verband. Groetjes, A.

Yasmine, 26-02-2010 11:06 #4
Ik heb ontzettende last van mijn keel, d.w.z rode keel, heel erg veel last bij het slikken, vooral in de ochtend; constant proberen te slikken, opgezette klieren, onaangename geur uit de mond. Ik ga hier voor al tevaak naar de huisarts, maar er lijkt niks te helpen. Ik drink heel de dag kamillethee met honing, neem strepsils/trachitol, kauw op dropjes, etc. Moet ik me zorgen maken omdat dit om de één a twee weken terugkeert? Of kan het liggen aan het seizoen? Reactie infoteur, 28-02-2010
Hi Yasmine, ik neem aan dat de huisarts heeft gekeken of de keelamandelen zelf zijn ontstoken. Een andere mogelijkheid is de ziekte van Pfeiffer. Bij blijvende keelpijn en zeker in combinatie met opgezette klieren moet je hierop worden getest. Vraag dit dus na als het al niet gebeurd is. Beterschap, A.

Pauline, 22-01-2010 15:04 #3
Ik heb sinds vorige week zaterdag heel erg last van mijn keel. Zondag opgezette klieren en moeite met slikken. Ben maandag naar de dokter geweest en heb een soort ontstekingremmers mee gekregen. Ik heb helemaal niet het gevoel of het helpt. Heb nu inmiddels aan de rechterkant een dikke opgezette klier, last van men oor en kan mijn mond bijna niet open doen. twee dagen geleden al overgegeven en dacht dat het toen wel over zou gaan! Ho0e lang zou dit nog duren? :-( Reactie infoteur, 23-01-2010
Hi Pauline, als je met ontstekingsremmers het zwakke ibuprofen o.i.d. bedoelt dan kan ik me goed voorstellen dat je geen haar bent opgeschoten. Vooral ook omdat je klieren erg zijn opgezet en pijn doen (heb je koorts?) is antibiotica geboden. Helaas zijn artsen daar zeer terughoudend mee en is het de vraag of je dat wel krijgt. Wat je m.i. hebt is een lymfklierontsteking als gevolg van een keelontsteking die onbehandeld bleef. Ga dus terug naar de arts en leer hem een les ;). Beterschap! A.

Abdo, 29-12-2009 19:38 #2
Sinds plus minus 1 jaar merk ik dat mijn adamsappel scheef staat naar reschts toe. in begin had ik geen pijn maar nu heb ik steeds pijn aan mijn keel, veel prikkelig, gau gevoelig maar vooral als ik aan een kant links of rechts lig bij het slapen maak het niet uit dan krijg ik extra krikkels in mijn keel en krijg ik benouwd mijn keel krimpt.en ook mijn adamsappel lijkt los te zitten die kan ik zo van links naar recht met de hand. en sinds 5 weken voel ik als of een knikker in keel heb vooral in de kuiltje ik maak me zorgen. wat zou dat kunnen zijn
Ik zou heel erg blij mee zijn als iemand mij daarbij kan helpen

vriendelijk gr. Reactie infoteur, 02-01-2010
Hi Abdo, helaas is dit te specifiek om er een goed antwoord op te geven. Je vertelt je leeftijd helaas niet, maar als je in de puberteit bent zijn de problemen mogelijk tijdelijk. Omdat je veel last hebt en de onzekerheid ellendig is, kan het geen kwaad om je arts er naar te laten kijken. Groetjes, A.

Lex Berkhout, 19-11-2009 09:49 #1
Ik heb keelontsteking, iedere keer als ik adem maak ik een raar grommend geluid. Ik heb net een gigantische bak warme chocolademelk gemaakt:-p Reactie infoteur, 20-11-2009
Hi Lex (grrrr). Alles wat heet is, is goed. Beterschap, A.

Infoteur: Astrid-d-g
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 104
Medische informatie…
Schrijf mee!