InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Vaginale afscheiding

Vaginale afscheiding

Vaginale afscheiding Iedere vrouw in de vruchtbare periode heeft afscheiding. Het zou niet normaal zijn als een vrouw in haar vruchtbare jaren geen afscheding zou hebben. Wel is het zo dat de ene vrouw meer afscheiding kan hebben als de de andere.

Wat is normale afscheiding

In de schede wordt slijm geproduceerd dat als doel heeft de vagina te beschermen tegen infecties. De hoeveelheid afscheiding is per persoon en per periode verschillend. Zo produceer je meer slijm als je seksueel opgewonden bent. Ook heeft het pilgebruik, menstruatiecyclus, zwangerschap en lichamelijke inspanning invloed op de hoeveelheid afscheiding. Soms zijn er ook periodes dat er meer afscheiding is als anders zonder dat er een oorzaak voor is.

De normale afscheiding ziet er doorzichtig, vloeibaar, wit en ruikt een beetje zuur. Soms is het geurloos. Als het opgedroogt ziet het er een beetje geel uit.

abnormale afscheiding

Afscheiding is iets wat in de vruchtbare periode van de vrouw thuishoort. Kinderen jonger dan tien jaar en volwassenen ouder dan vijftig jaar horen geen overvloedige afscheiding te hebben. Kinderen krijgen over het algemeen pas afscheiding als de puberteit begint. Bij mensen boven de vijftig die al met de menopauze bezig zijn, is er over het algemeen sprake van vermindering van afscheiding.

Als bij deze groep mensen afscheiding wordt geconstateerd moet er dus afgevraagd worden wat er aan de hand is. Het kan bijvoorbeeld gaan om een vagintis, dit is een ontsteking van de schede. Dit kan de reden voor de afscheiding zijn. Vaak is er dan ook sprake van een branderig gevoel in de vagina, een brokkelige afscheiding die kan stinken of schuimen. Vaak is de afscheiding ook wat gekleurd.

Oorzaken van een schede ontsteking

Candida-infectie
De candida is een schimmel die normaal ook in de vagina thuishoort. Maar door een verstoorde huishouding van het vaginaslijmvlies kan de schimmel de overhand krijgen en zo voor een infectie zorgen. De klachten zijn vaak jeuk en een brokkelige afscheiding. Vaak krijgen mensen dit tijdens de menstruatie of het gebruik van antibiotica. De antibiotica's doden vaak veel bacterieën, ook die in de vagina. Hierdoor wordt het milieu verstoord en kan er een inefctie optreden.

Bacteriële vaginitis
Ook hier is er een verstoorde huishouding in de vagina. Er zijn in de vagina altijd bacteriën aanwezig. Als deze bacteriën door wat voor reden ook de overhand krijgen, ontstaat er een infectie van bacteriën. Vaak hebben mensen last van een vaal-grijze afscheiding.

Trichomonas vaginalis
Dit is een besmetting met een beestje ( protozoën) en is geen bacterie. Het is een soort parasiet. Het valt onder de geslachtsziekten omdat het overgebracht wordt door geslachtsgemeenschap. Klachten die hierbij horen zijn een groen-gele afscheiding en een visgeur.

Gonorroe en Chlamydia
Dit zijn beiden geslachtziekten waarbij in de meeste gevallen wel sprake van wat meer vaginale afscheiding zonder dat er echt andere klachten aanwezig zijn. Het kan dan ook lang duren voordat iemand naar de huisarts gaat. De ziekte is dus niet makkelijk te herkennen. Via een kweek kan men zien of er aan één van deze ziektes geleden wordt.

Adviezen bij een normale afscheiding

Zoals we al gezegd hebben kan de hoeveelheid afscheiding per periode sterk wisselen. Dit is niet erg. Als er verder geen klachten zijn is het niet nodig om dit verder te onderzoeken. Er zijn wel een aantal manieren om de afscheiding wat te verminderen als je vindt dat je teveel afscheiding hebt. Dit zijn:
  • De schede maar éénmaal per dag wassen met lauw water zonder zeep.
  • Geen strakke broeken dragen
  • geen synthetisch ondergoed dragen, maar katoenen ondergoed
  • Buiten de menstruatie periode geen inlegkruisjes gebruiken.
© 2008 - 2014 Mirjam, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschillende kenmerken van SOA'sVerschillende kenmerken van SOA'sSOA staat voor de afkorting Seksueel Overdraagbare Aandoeningen. In dit artikel ga ik het hebben over de vier meest voor…
Vagina-ontstekingVagina-ontstekingDe meeste vrouwen krijgen wel een keer last van vaginale klachten. Vaak is er sprake van een ontstoken vagina. De klacht…
Chlamydia - een van de meest voorkomende SOA'sChlamydia - een van de meest voorkomende SOA'sEen SOA, of Seksueel Overdraagbare Aandoening, is een aandoening die, zoals de naam al zegt, wordt overgedragen door sek…
Aandoeningen: vaginale klachtenKlachten aan de vagina kunnen erg vervelend zijn en vrouwen kunnen zich er ook erg voor schamen. Wat we onder vaginale k…
Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Wanneer je zwanger worden wilt, zul je erg nieuwsgierig zijn naar het tijdstip van je eisprong. Op het moment van je eis…
Bronnen en referenties
  • Kompas voor AG: zelfstandig af te handelen hulpvragen

Reageer op het artikel "Vaginale afscheiding"

Reacties

Bekhal, 18-12-2012 22:10 #5
Hallo, ik heb heel erg last van afscheiding, ook heel erg jeuk en heb ik ook vaak gekregen. Wel naar huisarts geweest maar help niet. Ik krijg wel een eitje, soort zetpil samen met crème, wel tijdelijk over maar weer krijg terug. Wat moet ik doen nou mijn huisarts nooit stuur me naar ziekenhuis. Willen jullie a u b mij advies geven wat ik moet doen?
Mvg, Bekhal

Fran, 26-09-2011 11:08 #4
Mijn dochter is 9 jaar en had groene slijm in haar vagina… en in haar broekje, moet ik me zorgen maken of gewoon infectie?

Davina, 30-05-2010 14:00 #3
Vaginale klachten als pijn, droogheid, ph-waarde en bacteriële problemen kunnen bij alle vrouwen voorkomen. Soms speelt een vroegtijdige overgang ook een rol. Blijft je last houden van je vaginale klachten / problemen, ga dan naar je huisarts, en vraag een verwijskaart voor de specialist. Voor de rest moet je je vagina goed schoonhouden en 1 a 2 x per dag alleen met louw water wassen en zeker niet met zeep of shampoo. Suc6 ermee.

Fatje, 26-04-2010 10:20 #2
Hallo,
Ik heb al een week veel last van vaginale afscheiding. Mijn slipje wordt heel nat en moet het wisselen. Verder heb ik geen klachten af en toe wat pijn in mijn onderbuik.

Skye, 01-02-2010 19:21 #1
Ik vind het een handig en zeer interessant artikel.
ik vroeg mij wel af of je gonorroe ook kan krijgen zonder geslachtsgemeenschap?

Infoteur: Mirjam
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!