InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Het ontstoken oog

Het ontstoken oog

Het ontstoken oog Veel mensen hebben wel eens last gehad van één of twee ontstoken ogen. Deze aandoening wordt conjunctivitis genoemd en is onschuldig.

Conjunctivitis

Een conjuntivitis is een ontsteking van het bindvlies van het oog. Dit bindvlies zit over de oogbol en aan de binnenkant van de oogleden. Als dit bindvlies gaat ontsteken gaat het oog of beide ogen er rood uit zien. Vaak wordt er aan de binnekant van het oog ook pus en etter geproduceerd. Dit wordt vooral sóchtends gemerkt als bij het wakker worden de ogen vastgeplakt zitten. Vaak geeft het ook een branderig of jeukend gevoel. Ook kun je het gevoel hebben dat er iets in de oog zit.

Meestal zijn de klachten binnen drie tot vijf dagen over. Een conjunctivitis is zeer zelden gevaarlijk.

oorzaak

Meestal is een virus of bacterie de oorzaak van een conjunctivitis, maar er kunnen ook anderer oorzaken zijn zoals hooikoorts of een overgevoeligheidsreactie op oog make-up. Ook zie je vaak dat mensen die lenzen dragen vaker een oogontsteking hebben, en zeker als ze hun lensen niet goed of met speeksel schoonmaken. Lenzen moeten altijd schoongemaakt worden met de daarvoor bestemde vloeistof. Soms is te lang in de zon of lassen ook de oorzaak van een oogontsteking. Het is zelfs mogelijk om echte brandwondjes op het bindvlies ontstaan bij te lang in de zon of lasstralen te kijken.

Andere aandoeningen.

Er zijn nog veel meer andere aandoeningen dan alleen de conjunctivitis. Het is wel belangrijkom een ernstige oogaandoening uit te sluiten. Zie hiervoor plotseling heftige pijn aan één oog en plotseling slecht zien met één oog.

Adviezen bij een conjunctivitis

  • Ogen schoonmaken met een wattestaafje of een gaasjes met gewoon kraanwater, hierbij van de buitenste ooghoek naar binnen wrijven.
  • Warmte geeft vaak verlichting van de klachten. Bv een washandje met warm water nat maken en het op het oog houden.
  • Pas weer lenzen gaan dragen als de oogontsteking weer voorbij is.
  • Probeer niet in het oog te wrijven, dit iriiteert en kan zo ook het andere oog besmetten als je daarna weer met je vingers per ongeluk in het andere oog zit.
© 2008 - 2017 Mirjam, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)Conjunctivitis is een ontsteking van het bindvlies. Het bindvlies is een slijmvlies wat buiten het oog zit. Lees hierond…
Conjunctivitis (pink eye), een ontsteking van de conjunctivaConjunctivitis (pink eye), een ontsteking van de conjunctivaConjunctivitis is een ontsteking van de conjunctiva, dit is de slijmvlieslaag die de binnenkant van de oogleden en de bu…
Bindvliesontsteking, oorzaken, symptomen en behandelingBij een bindvliesontsteking (conjunctivitis) aan het oog is het bindvlies om het oogwit en de binnenkant van het ooglid…
Conjunctivitis, bindvliesontsteking behandeling (rood oog)Conjunctivitis, bindvliesontsteking behandeling (rood oog)Conjunctivitis of bindvliesontsteking is de medische benaming voor ontstoken slijmvlies (conjunctiva) van de ogen en het…
Homeopathie: Bindvliesontsteking (conjunctivitis)De conjunctiva is de dunne, doorzichtige bekleding die de oogballen en de binnenkant van de oogleden bedekt. Infecties,…

Reageer op het artikel "Het ontstoken oog"

Reacties

B., 07-12-2011 23:21 #6
Heb het sinds twee dagen aan beide ogen. Het is net of ik zand in mn ogen heb, erg pijnlijk. Het brandt en schuurt, traant en ettert en ik ben het ZAT! Las dat je alleen met afgekoeld gekookt water je ogen mag deppen. De dokter kan atibiotica in een tubetje voorschrijven, dan ben je er snel van af.

Kim, 22-08-2011 02:11 #5
Ik heb sinds vorrige week woensdag een oog ontsteking, het doet erg veel pijn komt zelden pus uit sochtens heb ik een beetje pus onder me oog maar niet zo erg dat het vast geplakt zit, ik heb ook gehad dat ik met heel erg veel opgedroogd pus wakker werd, kreeg ze pas weer uit elkaar na dat ik het tien minuten had laten weken, als ik er aan trok deed het namelijk pijn, maar toen had ik niet zo veel pijn aan me oog als dat ik nu heb met minder pus. ik heb het altijd aan het linker oog, nog nooit gehad aan de rechter.

Lisanne, 08-05-2010 11:45 #4
Ik heb het gisteravond gekregen en ik vind het erg vervelend, vanochtend toen ik wakker werd kon ik mijn oog niet meer open krijgen, door het pus was het aan elkaar geplakt dit was erg vervelend.

, 06-04-2010 23:27 #3
Ik heb vreselijke last van mijn ogen eerst had ik het maar aan een oog maar toen wam ik aan mijn anderen oog waarschinlijk met die vinger en nu heb ik last van bijde ogen ook traan ik wel eens dat is zeer iritant en mijn zus heeft het zelfde maar haar oog is wat roder en dicht geknepen een beetje, ikzelf heb erg last van pus in mijn ogen tranen een vreselijke brandende pijn en ik kan niet naar boven kijken soms zie ik erg wazig door dat er meestal pus in mijn ogen zit denk ik of het komt door dat tranen

Mirjam (infoteur), 07-12-2009 23:15 #2
Dit soort dingen kun je het beste met je huisarts of behandelend specialist overleggen. Daar kan ik je geen antwoord op geven.

Y. Kloosterman, 07-12-2009 21:57 #1
Ik heb last van 1 ontstoken oog. Vaak is dat als ik mijn make-up niet of niet goed afgehaald heb. Ik heb 2 jaar geleden gelaserd. Ik moet in februari weer, is dat wel slim om te doen?

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 02-09-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!