InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Huidsmetten, hoe behandelen?

Huidsmetten, hoe behandelen?

Er zijn veel huidproblemen, waaronder smetten. Bijvoorbeeld smetplekken onder de borsten of in de liezen. Wat is er tegen te doen? Smetten van de huid (de officiële naam is entertrigo) komt veel voor; vaker bij oudere mensen. Het is een lastig kwaaltje en kan ook pijnlijk zijn. Smetten van de huid komt vaker voor bij oudere mensen dan bij jongere mensen. Ruim 12% van de patiënten heeft last van huidsmetten. Een oudere huid heeft meer plooien, waardoor smetten sneller op kan treden. Mensen die minder bewegen dan gemiddeld, lopen ook meer risico.

Pijnlijke huid door broeien, smetten, schuren. Welke crème helpt?

Smetten veroorzaken een jeukende, schrale huid, die branderig aanvoelt. Soms gaan de plekken bloeden omdat de huid stukgaat. Er kunnen ook ontstekingen ontstaan als er niets tegen gedaan wordt. Smetplekken kunnen ook heel onprettig gaan ruiken, doordat er geen lucht circulatie in de vochtige huidplooi kan komen. Bacteriën op de huid kunnen zich snel vermenigvuldigen op warme, broeierige plekjes. Vrouwen hebben vaker last van deze aandoening omdat ze meer plekken op hun lichaam hebben waar het op kan treden, zoals onder borsten. Maar ook mannen kunnen behoorlijk last hebben van smetten. Huid of huid kan gaan schuren, ook dat veroorzaakt pijnlijke rode plekken. Vevina crème is en crème die de huid weer zacht maakt en hersteld, ook gaat het de schade van huid of huid contact tegen. De smetplekken zullen genezen maar moeten wel onderhouden worden. U kunt meer over Vevina lezen en het: Online bestellen.

Huidsmetten

Ook te zware mensen kunnen sneller last hebben van deze huidaandoening, bijvoorbeeld in huidplooien onder een te zware, hangende buik. Smetten van de huid komt ook wel voor bij baby’s, omdat die ook (nog) veel huidplooien hebben. Als er bacteriën in de huidplooien terecht komen, kan dit al na een paar uurtjes broeien vervelende smetplekken geven, soms tot bloedens aan toe. Een lauw badje (zonder zeep) en na het badderen de huidplooien zorgvuldig drogen door de huidplooien zachtjes droog te deppen (niet wrijven) met een schone katoenen doek, geeft verlichting. Smeer de huidplooien daarna in met een product wat ervoor geschikt is. Ga niet zelf dokteren met poedertjes, crèmes of huismiddeltjes.

Risicofactoren voor smetten

  • Overgewicht
  • Decubitus
  • ADL-afhankelijkheid (ADL = Activiteiten dagelijks leven, dus ADL afhankelijkheid betekent dat de persoon hulp nodig heeft bij activiteiten die te maken hebben met gewone dingen uit het dagelijks leven, zoals aankleden, uitkleden, lopen, eten, enzovoorts).
  • Vochtige huid als gevolg van urineverlies of urine-incontinentie
  • Vochtige huid als gevolg van transpireren
  • Hoge lichaamstemperatuur
  • Verminderde mobiliteit

Wat kunt u tegen smetten doen?

Erg belangrijk is een dagelijkse huidverzorging door middel van wassen met lauw water. Gebruik geen zeep of alleen PH-neutrale zeep. Katoenen kleding en beddengoed is beter dan andere stoffen. In de verzorging wordt vrouwen wel aangeraden een katoenen T-shirt te dragen en daaroverheen een goed steunende, katoenen bh. Kleding die slappe delen van het lichaam goed ondersteunen, voorkomen het wrijven huid op huid. Strings dragen wordt afgeraden. Katoenen ondergoed wat goed op uw lichaam aansluit maar wat niet knelt, is het beste. Ondergoed met pijpjes, waardoor knellen in de liezen voorkomen wordt, wordt aangeraden bij smetten in de liezen. Regelmatig kleding verschonen. Bij urineverlies direct verschonen en wassen en huid weer drogen en behandelen. Voor mannen is er een speciale suspensior, die de balzak ondersteunt, om smetten van de huid in dat gebied te voorkomen.

Welk materiaal tussen de huidplooien aanbrengen?

In de verzorging wordt gebruikt gemaakt van scheurlinnen, non-woven gaas en Engels pluksel.

Voorkomen

Voorkom transpireren, door kleding te dragen die ademt. Katoen is goed. Dit geldt ook voor sokken. Schoenen moeten ook kunnen 'ademen'. Zorg dat het in uw omgeving niet te warm is. Slaap onder katoenen lakens en beddengoed wat ademt. Controleer de huidplooien regelmatig op roodheid, scheurtjes en irritatie en houdt de huidplooien op de juiste manier schoon en droog. Verschoon ondergoed en kleding zeer regelmatig.

Smetten behandeling

  • Als u last heeft van smetten van de huid neem dan contact op met uw huisarts en ga niet zelf aan de gang met huismiddeltjes of crèmes.
  • Smettende huidplooien worden in de verzorging over het algemeen behandeld met zinkolie, een speciale crème of barrière spray.

Lees verder

© 2008 - 2014 Kisses, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Vevina verkooppunt.
Gerelateerde artikelen
Jeukende huid: oorzaken & behandelingJeukende huid: oorzaken & behandelingEen jeukende huid is een van de meest voorkomende huidklachten. Vaak is er sprake van een branderig gevoel aan de huid.…
Eerste hulp voor de huid: irritatie, kloven, jeuk, droogteEerste hulp voor de huid: irritatie, kloven, jeuk, droogteEen huid met droge, schrale plekken, kloven, irritatie en jeuk: het komt algemeen voor. In de zomer bij warm weer, in de…
Mijten (allergie): symptomen, oorzaak en behandelingMijten (allergie): symptomen, oorzaak en behandelingMijten zijn kleine spinachtige insecten die op gras, kruiden, planten en struikgewas voorkomen. Ze hechten zich meestal…
Wat te doen bij droge, schrale lippen?Wat te doen bij droge, schrale lippen?Vrijwel iedereen heeft er wel eens last van, met name in de winter: droge, schrale lippen. Je lippen kunnen zo droog en…
Bronnen en referenties
  • Bron: http://www.cedar.nu/scrivo/asset.php?id=29897

Reageer op het artikel "Huidsmetten, hoe behandelen?"

Reacties

Corina Blankenstijn, 02-12-2012 23:12 #3
Het is mij niet duidelijk waarom decubitus een risicofactor is voor smetten. Kunt u mij hierover meer uitleg geven?

Mvg, Corina Blankenstijn Reactie infoteur, 03-12-2012
Omdat het vaak open wonden zijn, die ook vaak ontsteken, bacteriën leven daar welig. De doorbloeding van de huid is bij decubitus juist slecht, dus alles bij elkaar maakt het de problemen op allerlei andere problemen groter.

Cornelia, 25-06-2011 09:47 #2
Een gouden tip! Voor alle vrouwen die last hebben van smetten onder de borsten, liezen of andere huidplooien. Deze tip geldt alleen als je huid nog heel is en in tact. Dan kun je heel goed preventief de huid dagelijk inspuiten met Sanex deodorant, sensitive (met de roze dop). Hierdoor blijft de huid droog en smetten kunnen niet ontstaan. Niet meer hannessen met scheurlinnen of andere smeersels. Maar let dus wel op: het mag alleen op een huid die nog niet is aangedaan.

H. Koppers-Lintsen, 27-08-2009 03:01 #1
Heb in een buikplooi last van smetten na het warme weer, gebruikte hiervoor altyd talkpoeder doch deze keer hielp het niet, kreeg hiervoor gisteren via gesprek met assitente van huisarts MICONAZOLNITRAAT nu jeukt het.Is er nog een ander middel? Mijn huisarts is met vakantie, ben 78 jr. Of gewoon doorgaan met het voorgescheven medicijn?
met vriendelijke groeten Hanne. Koppers Reactie infoteur, 27-08-2009
Beste Hanne,

Het middel wat u gebruikt wordt voorgeschreven tegen schimmelinfecties. De jeuk van de schimmelinfectie moet na een a twee dagen verdwenen zijn. Als dat niet over is gegaan, bel dan de vervangende huisarts.
Als er roodhuid en of schraalhuid van het gebied ontstaat na gebruik van het middel, neem dan ook contact op met een vervangende huisarts. Het middel kan soms overgevoeligheidsreacties geven. Leest u hier maar even verder:

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Miconazolnitraat_vaginale_cr_me.aspx?mId=10704&rId=999

Infoteur: Kisses
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!