InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ringworm: rode ronde plekken op de huid

Ringworm: rode ronde plekken op de huid

Ringworm: rode ronde plekken op de huid Ringworm is een aandoening waarbij rode ronde plekken op de huid ontstaan. De plekken zijn niet pijnlijk of gevaarlijk, maar wel vervelend.

Diagnose ringworm

Wanneer je plots rode ronde vlekken op je huid ontdekt, zul je veelal de huisarts bezoeken om ernaar te laten kijken. De diagnose wordt gesteld: je hebt ringworm. De huisarts zal een zalfje, of in erge gevallen, een oraal middel voorschrijven om de ringworm te doen verdwijnen.

Wat is ringworm?

Bij het woord ringworm denkt men al gauw te maken te hebben met een wormachtig dier. Echter, de term ringworm heeft niets met wormen te maken en ook niets met dieren. Ringworm wordt veroorzaakt door een schimmel in de huid. Deze huidschimmel vormt rode ronde plekken op de huid. Vaak begint het met één of meer kleine ronde plekjes die uit kunnen groeien tot grote vlekken op de huid. De vlekken beginnen vanuit het midden droog en schilferig te worden. Dit kan enige jeuk veroorzaken. In enkele gevallen kunnen er door deze huidschimmel ernstige huidinfecties ontstaan, maar meestal is de ringwormbesmetting redelijk onschuldig en gemakkelijk te behandelen. Ringworm kan op verschillende delen van het lichaam ontstaan, vaak op de romp of op armen en benen, maar soms ook in het gezicht. Ringworm kan worden overgedragen van mens op mens, maar ook van mens op dier of van dier op mens. In geval van besmetting is er meestal sprake van besmetting door een dier. Mensen die intensief contact met dieren hebben, kunnen sneller een ringworminfectie oplopen.

Wat kan ik doen tegen ringworm?

Wanneer je ringworm hebt opgelopen kun je naar de huisarts gaan. Deze zal een geneesmiddel tegen de ringworminfectie voorschrijven. Tegenwoordig zijn er ook diverse middelen tegen schimmelinfecties van de huid verkrijgbaar. Je kunt de infectie dus ook bestrijden zonder naar je huisarts te hoeven. Middelen die de infectie kunnen bestrijden heten antimycoticum en zijn o.a.:
  • clotrimazol
  • miconazol
  • terbinafine
  • ciclopirox
  • sulconazol

Besmetting voorkomen

Wanneer je een ringworminfectie hebt is het belangrijk te zorgen voor een goede hygiëne. Probeer ten eerste niet te krabben aan de rode plekken. Voorts is het belangrijk regelmatig de handen te wassen, zodat andere personen in je omgeving niet met de huidschimmel besmet worden.

Ringworm bij kinderen

Ringworm komt ook regelmatig bij kinderen voor. Kinderen kunnen elkaar sneller besmetten doordat ze meer lichamelijk contact hebben. Ook hebben kinderen met huisdieren sneller last van ringworm, doordat zij het dier vaak aaien, knuffelen etc.
Bij grotere kinderen die al zelf douchen wordt ringworm soms pas ontdekt wanneer de infectie al erg is uitgebreid, soms durft het kind het niet te zeggen en soms heeft het kind niets gemerkt van de plekken.

Ringworm bij huisdieren

Wanneer u ringworm bij een huisdier ontdekt is het goed om de dierenarts te bezoeken en een middel tegen ringworm te vragen. Het dier kan u of anderen besmetten.

Wel of niet behandelen?

Ringworm kan ook weg gaan zonder behandeling. Echter, beter is wel te behandelen, om zo te voorkomen dat anderen besmet worden met de vervelende plekken. Ook kan de ringworm dermate uitbreiden dat er sprake is van grote ontsierende rode plekken. Bovendien is er in enkele gevallen kans op een ernstigere huidinfectie, om dit te voorkomen is het belangrijk zo gauw mogelijk een middel tegen de huidschimmel te gaan gebruiken. Wanneer je niet er niet zeker van bent dat er daadwerkelijk sprake is van een ringworminfectie, bezoek dan altijd de huisarts en ga niet zelf met middeltjes aan de slag.

Lees verder

© 2008 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schimmelinfectie van de huidSchimmelinfectie van de huidHuidschimmels komen vaak voor. Schimmels bevinden zich overal. Een erg bekende huidschimmel is ringworm, vaak veroorzaak…
Witte vlekjes op de huid: wat kan het zijn?Witte vlekjes op de huid: wat kan het zijn?De huid is het grootste orgaan van de mens. De huid kan gevoelig zijn voor plekken en vlekken. Sommige plekken zijn over…
Schimmelinfecties: oorzaken en behandelingSchimmels kunnen allerlei infecties veroorzaken, zoals zwemmerseczeem, pityriasis of ringworm. Schimmels kunnen op aller…
Ronde, rode vlekken op de huid: heb ik sarcoïdose?Ronde, rode vlekken op de huid: heb ik sarcoïdose?Ronde en rode vlekken kunnen zonder enige aanleiding ineens verschijnen op de huid. In eerste instantie lijkt er niets a…
Schimmels en schimmelziektenSchimmels leven op of in de mens en leven daar in harmonie. Soms word het natuurlijk evenwicht verstoord en krijgen schi…
Bronnen en referenties
  • www.huidinfo.nl

Reageer op het artikel "Ringworm: rode ronde plekken op de huid"

Reacties

H. Leenheer, 09-09-2013 01:17 #18
Ik heb uitslag in mijn liezen, dicht bij mijn testikels, woon in asia ik behandel het met zinc oxide +galamine, ik heb 2 honden, mvrgr. henry

H. D. B. Go, 24-08-2013 18:32 #17
Gewoon een afspraak maken bij de huisarts en er naar laten kijken. Je hoef je niet te laten koeieneren door een arts, anderzijds moet je ook niet lopen flauwekullen op het spreekuur. Want een arts heeft het druk genoeg. Ik weet het ze hebben vaak de onhebbelijkheid aan allerlei godcomplexen te lijden. Maar de tegenwoordige patient is mondig en als je met goede argumenten aankomt, dan wil ik nog wel eens zien of een arts ongestraft een patient het bos in kan sturen.

Anoniemmeisjevan14, 14-07-2013 20:48 #16
Van de huisarts heb ik micanazol voorgeschreven gekregen, de plek mindert al wel. Alleen gaan we morgen even bij de dokter langs om te kijken of het inderdaad werkt.

Anoniemmeisjevan14, 04-07-2013 20:29 #15
Ik heb waarschijnlijk ook ringworm, het plekje zit boven vlak bij mij nek. Ik heb alles goed gereinigd dus goed gewassen en me moeder heeft fucidin erop gesmeerd, help dit?

Gertrude, 20-06-2013 16:20 #14
Ik heb onder mijn borsten kleine rode ronde vlekjes, van ongeveer een halve cm doorsnee. Het jeukt niet, en ze zijn ook niet schilferig. Kan het ringworm zijn?

Marian Dogan, 18-03-2013 12:28 #13
Op mijn buik verschenen plots drie vlekjes met een geel randje en iets van vocht er in. Het leek op een brandblaar nu zijn ze groter wat kan dit zijn?

Lola van Heakenburg, 14-01-2013 16:50 #12
Bij ons is het nu op school. Heel erg raar, de meisjes durven elkaar niet meer aan te raken, of mogen niet van hun ouders.

Marjolein, 03-09-2012 21:15 #11
Ik ben bij de huisarts geweest en die zei dat ik ringworm had, maar het brand niet bij mij en het jeukt ook niet. Ik heb nergens last van, ook niet van schilfers. Helemaal niks, maar de dokter zei tegen mij dat het niet besmettelijk is omdat ik nergens last van heb, dus ik heb er ook niks voor gekregen. Nu is mijn vraag is het nou besmettelijk of niet? Ze zei het gaat vanzelf weg. Is dit waar?

Adrienne, 01-07-2012 08:52 #10
Ik heb een vraag; Ik heb ook zoiets soms 's ochtends, ik heb het nu 3x gehad, iets van 1, 5 maand r tussen en dan krijg ik het weer… Het is dan helemaal knalrood, maar later trekt het weer weg! is dat dan ook Ringworm of is het iets anders? Want daarna voel ik r ook niks meer van

Marijke, 26-04-2012 08:08 #9
Even een vraag. Heeft ringworm met je weerstand te maken?

Marina Mets, 27-02-2012 14:43 #8
Mag je hiermee zwemmen?

Anita, 09-01-2012 10:14 #7
Mijn dochter heeft ringworm en heeft van de huisarts zalf gekregen, de plekken worden echter alleen maar groter en er komen steeds meer plekjes. Hoe lang duurt het voor zoiets vanzelf weggaat, ze heeft het nl al 3 maanden. Reactie infoteur, 09-01-2012
Het had inmiddels met de zalf wel weg moeten zijn. Als de plekken niet weggaan terug naar de huisarts!

Wim, 18-11-2011 21:21 #6
Tip: gebruik Propolis-tinctuur, verkrijgbaar bij een goed reformhuis of van de imker. En, laat je verrassen door de resultaten. Ook eventueel propoliszalf imker kent goede resultaten.
Ringworm verdwijnt voor weken en met een geringe nabehandeling hou je het nagenoeg weg en onder controle. De tinctuur is een wondermiddel voor de huid, kalknagels eczeem, huidletsel, je kunt het zowel in- als uitwendig gebruiken.

Conny Vermeulen, 16-08-2011 11:13 #5
Mijn zoontje van 2maand heeft nu 3dagen 3rode rondjes in zijn gezicht rood vanbuiten en schilferig van binnen.ik zie dat je dat nu zelf kan behandelen zonder naar dokter te gaan met zalf.mijn vraag mijn zoontje had kleine maand geleden SPRUW mag ik dezelfde zalf gebruiken want die stof micanazol zit er ook in.of toch beter naar dokter?

Malou, 08-08-2011 20:18 #4
Ook ik heb de symptonen als bij een ringworm infectie. Ik heb het extreem over allebei mijn handen (handpalmen en vingers). Er wordt geschreven dat het besmettelijk is. Is het dan verstandig om te werken met een dergelijke besmetting, of kun je beter telkens wegwerphandschoenen gebruiken?

Marion Rinsma Poort, 07-12-2010 23:38 #3
Hoi ik denk dat ik ringworm heb, ik ben nog al gevoelig voor schimmels, ik heb al vier jaar lang een nagelriem die altijd pijn doet de ene keer is het erg ontstoken, ik dacht eerst aan schoonmaak middelen, maar mij natuurgeneesarts, die zag al gelijk dat het een schimmel was hoe kom ik daar een keer van af. Ik ben heel schoon op me zelf, was me handen heel vaak ik werk in een bakkerij dus dat is het allemaal niet waar kan het aan liggen. Reactie infoteur, 08-12-2010
Even naar de huisarts. Schimmel aan de nagel moet behandeld worden, anders verspreidt het zich.

Ellen Hendrix, 10-11-2010 13:22 #2
Mag je, als je last hebt van ringworm, zwemmen?

Carla, 05-08-2010 08:06 #1
Mijn man had al eerder steeds last van die rode plekken in zijn lies. Maar sinds dat hij een eiwitrijk dieet doet krijgt hij over zijn hele lichaam die rode plekken. Is er een verband met te veel eiwitten of heeft dat er niets mee te maken.
Hij eet alleen kolhydraten in de vorm van koek en zoetigheid chocolade hagel. Reactie infoteur, 05-08-2010
Wat jij beschrijft lijkt meer op eczeem. Het kan ook een andere soort huidschimmel zijn. Maar via internet kan niemand dat beoordelen. Laat je man even naar de huisarts gaan, die weet ongetwijfeld wat je man mankeert.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Ziekten
Special: Ziekten en gezondheid
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!