InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: behandeling van een open been (ulcus cruris)

Aandoeningen: behandeling van een open been (ulcus cruris)

Wanneer iemand een ulcus heeft, is er sprake van een defect van de huid dat reikt tot in de subcutus (onderhuidse lagen). Het defect, de wond heeft geen of bijna geen enkele tendens om te genezen. Een ulcus cruris wordt ook wel een open been genoemd. Een ulcus cruris ontstaat na een huidverandering, waarbij de doorbloeding en daardoor de gezondheid van de huid wordt aangetast.. Wanneer men ouder wordt, komt een ulcus cruris vaker voor. De meest voorkomende oorzaak van een ulcus cruris is chronische veneuze insufficiëntie. Deze chronische veneuze insufficiëntie wordt onder andere veroorzaakt door ouderdom, maar ook door diabetes mellitus type 1 en 2 en roken. Dit artikel gaat over de behandeling van het open been.

Een geïnfecteerd ulcus cruris(open been)

Wanneer een ulcus cruris ontstoken is, komt er pus en etter uit het ulcus (de zweer), het ulcus stinkt heel erg. Ook vertoont de huid ontstekingsverschijnselen, zoals roodheid (rubor), warme huid (calor), zwelling (tumor) en pijn (dolor).
Wanneer een ulcus geïnfecteerd is, dient het eerst behandeld te worden met vochtige compressen. Deze compressen dienen 4-6 maal daags verwisseld te worden, net zo lang tot de zweer schoon is. Het necrotisch beslag (afstervend weefsel) dat vaak ontstaat bij een open been is na behandeling met vochtige compressen ook makkelijker te verwijderen doordat het verweekt. Zilversulfadiazine kan de genezing van een open been verbeteren, omdat het bacteriedodend is. Er dient verder alleen orale antibiotica gegeven te worden wanneer er sprake is van een infectie met beta-hemolytische streptokokken of met S. Aureus. Beta-hemolytische streptokokken, of S. Aureus zijn bacteriesoorten die een open been kunnen veroorzaken.

Een schoon, niet geïnfecteerd ulcus

Een schoon ulcus moet schoongemaakt worden met kraanwater. De huid die rondom het ulcus ligt dient schoongemaakt te worden met arachideolie. Wanneer er necrose (afstervend weefsel), korsten of een fibrinebeslag (bindweefselachtig beslag) aanwezig is, dient dit verwijderd te worden met een pincet en schaar.
Op en rond het ulcus kan men daarna dan een zinkoxidesmeersel aanbrengen. Afdekken van het ulcus doet men met hydrofiele gaascompressen. Hier overheen wordt een compressieverband aangelegd.

Occlusieve wondbedekker

Bij de behandeling van een ulcus cruris kan men ook een occlusieve wondbedekker gebruiken. Een occlusieve wondbedekker bevordert de genezing van een ulcus cruris doordat het voorkomt dat de wond uitdroogt. Verder zorgt het ervoor dat de necrose afneemt, activeert het enzymen die de wondgenezing bevorderen en belemmert het bacteriegroei doordat het zorgt voor een lagere pH en zuurstofspanning. Hierdoor kunnen bacterien niet goed overleven en geneest de wond sneller.

Hieronder volgt een overzicht van de verschillende typen occlusieve wondbedekkers en hun indicatie (bij wat voor open been ze gebruikt worden):
TypeIndicatie
Hydro-gelMatige vocht afgevende wond, met necrose of inactieve bodem
Hydrocolloid-verbandMatige-ernstige vochtafgevende wond, met necroses of een inactieve bodem
PolyurethaanmembraanSchone wond, zonder/weinig exudaat
AlginatenSterke tot zeer sterke vochtafgeving, met necrose of inactieve bodem
Foam-verbandZeer sterke vochtafgevende wond

Ambulante compressietherapie

De behandeling met ambulante compressietherapie berust op het compenseren van de chronische veneuze insufficiëntie die vaak een oorzaak is van een ulcus cruris. Er wordt een compressieverband aangelegd dat een hoge arbeidsdruk geeft en een lage rustdruk. Bij het aanleggen van het compressieverband, is het belangrijk dat de druk afneemt van distaal (uiteinde van het been) naar proximaal (begin van het been). Wanneer een patiënt een compressieverband aangelegd heeft gekregen, is het belangrijk dat er veel gelopen wordt.
Hieronder volgt een overzicht van de functies van een ambulante compressietherapie:
  • Het opheffen of het verminderen van de terugstromende bloedstroom (het remmen van de bloedstroom in tegengestelde richting)
  • Stijging van de veneuze bloedflow (het bevorderen van de bloedstroom naar het hart)
  • Vermindering van het veneuze bloedvolume in het been
  • Een daling van de veneuze druk. Dit ontstaat doordat door het verband de kuitspierpomp beter kan functioneren
  • Afname van de capillaire filtratie, hierdoor neemt de zwelling af
  • Toename van de weefsel oxygenatie; dit is de zuurstofvoorziening van weefsels stimuleren
  • Verbetering van de lymfeavoer
  • Vermindering van oedeem

Algemene maatregelen bij een ulcus cruris

Er zijn enkele algemene maatregelen die een gunstige invloed kunnen hebben op een ulcus cruris. Het is belangrijk dat de patiënt voldoende blijft lopen en niet te lang achter elkaar stil staat. Wanneer er gerust wordt is het belangrijk het been hoog te leggen. Er dient opgepast te worden voor het ontstaan van nieuwe wondjes.
Wanneer een patiënt rookt, is het heel belangrijk te stoppen met roken. Goede gezonde voeding is belangrijk en wanneer er sprake is van overgewicht, is afvallen belangrijk. Wanneer er sprake is van co-morbiditeiten, dienen deze zo optimaal mogelijk behandeld te worden. Men kan daarbij denken aan diabetes mellitus en hypertensie. Deze beide aandoeningen zorgen voor slechter functionerende en ongezondere bloedvaten waardoor een ulcus cruris sneller kan verergeren,

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer wordt een spataderbehandeling nog vergoed?Wanneer wordt een spataderbehandeling nog vergoed?Eigenlijk kan iedereen spataderen krijgen. Een zichtbaar bloedvat op het been is een lelijk gezicht maar het kan ook jeu…
Wat is een "open been"? Oorzaken, gevolgen en behandelingWat is een "open been"? Oorzaken, gevolgen en behandelingWat is eigenlijk een “open been” en hoe ontstaat dit? Deze vervelende aandoening heeft te maken met een probleem met de…
Elefantiasis, oorzaak en behandelingElefantiasis, oorzaak en behandelingElefantiasis (elephantiasis) noemen we ook wel de olifantsziekte. De ziekte veroorzaakt een huid die het meeste weg heef…
Hordeolum (strontje)Hordeolum (strontje)Een hordeolum is een vervelend pijnlijk bobbeltje aan het ooglid. Dit bultje veroorzaakt veel pijn. Wie al eens een hord…
Compressietherapie - wat is het?Compressietherapie oftewel druktherapie, wordt gebruikt bij vaataandoeningen zoals ulcus cruris. Door deze therapie te g…
Bronnen en referenties
  • Dermatovenereologie voor de eerste lijn, J.H. Sillevis Smitt

Reageer op het artikel "Aandoeningen: behandeling van een open been (ulcus cruris)"

Reactie

E. Sieverts, 14-02-2010 10:48 #1
Geb. datum 1927
lengte 162 kg
gewicht 82 kg
moeilijk lopend, dagelijks 3x 15 tot 20 minuten met de hond, en sinds kort dagelijks 10 minuten fietsen op oefenfiets.met ong.1000 omwentelingen. Ulcus nog niet open.Behandel met ouderwets gekookte thee.Welke soort zou het beste zijn Nu is het rooibos.Is wel een familie kwaal. Gaarne advies. Ter aanvulling, ik ben vrouw.

Infoteur: Wieschrijft
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!