InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: behandeling van een open been (ulcus cruris)

Aandoeningen: behandeling van een open been (ulcus cruris)

Wanneer iemand een ulcus heeft, is er sprake van een defect van de huid wat reikt tot in de subcutus. Het defect heeft geen of bijna geen tendens om te genezen. Een ulcus cruris wordt ook wel een open been genoemd. Een ulcus cruris ontstaat na een huidverandering. Wanneer men ouder wordt, komt een ulcus cruris vaker voor. De meest voorkomende oorzaak van een ulcus cruris is chronische veneuze insufficiëntie. Dit artikel gaat over de behandeling van het open been.

Een geïnfecteerd ulcus cruris(open been)

Wanneer een ulcus cruris ontstoken is, komt er pus uit het ulcus, het ulcus stinkt heel erg en/of de huid ontstekingsverschijnselen vertoont zoals roodheid, warme huid, zwelling en pijn. Wanneer een ulcus geïnfecteerd is, dient het eerst behandelt te worden met vochtige compressen. Deze compressen dienen 4-6 maal daags verwisselt te worden, net zo lang tot het ulcus schoon is. Het nectrotisch beslag is na behandeling met vochtige compressen ook makkelijker te verwijderen doordat het verweekt. Wat de wondgenezing verder nog bevorderd is zilversulfadiazine. Er dient alleen orale antibiotica geven te worden wanneer er sprake is van een infectie met beta-hemolytische streptokokken of met S. Aureus.

Een schoon, niet geïnfecteerd ulcus

Een schoon ulcus moet schoongemaakt worden met kraanwater. De huid die rondom het ulcus ligt dient schoongemaakt te worden met arachideolie. Wanneer er necrose, korsten of een fibrinebeslag aanwezig is, dient dit verwijderd te worden met een pincet en schaar. Op en rond het ulcus kan men daarna dan een zinkoxidesmeersel aanbrengen. Afdekken van het ulcus doet men met hydrofiele gaascompressen. Hier overheen wordt een compressieverband aangelegd.

Occlusieve wondbedekker

Bij de behandeling van een ulcus cruris kan men ook een occlusieve wondbedekker gebruiken. Een occlusieve wondbedekker bevorderd de genezing van een ulcus cruris doordat het voorkomt dat de wond uitdroogt. Verder zorgt het ervoor dat de necrose afneemt, activeert het enzymen die de wondgenezing bevorderen en belemmerd het bacteriegroei doordat het zorgt voor een lagere pH en zuurstofspannning.

Hieronder volgt een overzicht van de verschillende typen occlusieve wondbedekkers en hun indicatie:
TypeIndicatie
Hydro-gelMatige vocht afgevende wond, met necrose of inactieve bodem
Hydrocolloid-verbandMatige-ernstige vochtafgevende wond, met necroses of een inactieve bodem
PolyurethaanmembraanSchone wond, zonder/weinig exudaat
AlginatenSterke tot zeer sterke vochtafgeving, met necrose of inactieve bodem
Foam-verbandZeer sterke vochtafgevende wond

Ambulante compressietherapie

De behandeling met ambulante compressietherapie berust op het compenseren van de chronische veneuze insufficiëntie die vaak een oorzaak is van een ulcus cruris. Er wordt een compressieverband aangelegd wat een hoge arbeidsdruk geeft en een lage rustdruk. Bij het aanleggen van het compressieverband, is het belangrijk dat de druk afneemt van distaal naar proximaal. Wanneer een patiënt een compressieverband aangelegd heeft gekregen, is het belangrijk dat er veel gelopen wordt.
Hieronder volgt een overzicht van de functies van een ambulante compressietherapie:
  • Het opheffen of het verminderen van de terugstromende bloedstroom
  • Stijging van de veneuze bloedflow
  • Vermindering van het veneuze bloedvolume in het been
  • Een daling van de veneuze druk. Dit ontstaat doordat door het verband de kuitspierpomp beter kan functioneren
  • Afname van de capillaire filtratie
  • Toename van de weefsel oxygenatie
  • Verbetering van de lymfeavoer
  • Vermindering van oedeem

Algemene maatregelen bij een ulcus cruris

Er zijn enkele algemene maatregelen die een gunstige invloed kunnen hebben op een ulcus cruris. Het is belangrijk dat de patiënt voldoende blijft lopen en niet te lang achter elkaar stil staat. Wanneer er gerust wordt is het belangrijk het been hoog te leggen. Er dient opgepast te worden voor het ontstaan van nieuwe wondjes. Wanneer een patiënt rookt, is het heel belangrijk te stoppen met roken. Goede gezonde voeding is belangrijk en wanneer er sprake is van overgewicht, is afvallen belangrijk. Wanneer er sprake is van co-morbiditeiten, dienen deze zo optimaal mogelijk behandeld te worden. Men kan daarbij denken aan diabetes mellitus en hypertensie.

Lees verder

© 2008 - 2014 Wieschrijft, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Hoewerktmijnlichaam en Zowerkthetlichaam.
Gerelateerde artikelen
Compressietherapie - wat is het?Compressietherapie oftewel druktherapie, wordt gebruikt bij vaataandoeningen zoals ulcus cruris. Door deze therapie te g…
Ulcus cruris (open been)Ulcus cruris (open been)Dit is een open wond onder aan het been. Meestal op de enkel of op de ondervoet en is moeilijk te genezen. Het doet vaak…
Het hart; regelmechanismen van het hartHet hart heeft in rust een ander hartminuutvolume (HMV), dan bijvoorbeeld wanneer iemand sport. Het HMV neemt toe tijden…
Diep-veneuze trombose (DVT)Een diep-veneuze trombose (DVT) is een aandoening waarbij een bloedstolsel (trombus of thrombus) de bloeddoorstroom door…
Obstructieve shockObstructieve shock word veroorzaakt door een (gedeeltelijke) blokkade ergens in de circulatie. De blokkade kan in het ve…
Bronnen en referenties
  • Dermatovenereologie voor de eerste lijn, J.H. Sillevis Smitt

Reageer op het artikel "Aandoeningen: behandeling van een open been (ulcus cruris)"

Reactie

E. Sieverts, 14-02-2010 10:48 #1
Geb. datum 1927
lengte 162 kg
gewicht 82 kg
moeilijk lopend, dagelijks 3x 15 tot 20 minuten met de hond, en sinds kort dagelijks 10 minuten fietsen op oefenfiets.met ong.1000 omwentelingen. Ulcus nog niet open.Behandel met ouderwets gekookte thee.Welke soort zou het beste zijn Nu is het rooibos.Is wel een familie kwaal. Gaarne advies. Ter aanvulling, ik ben vrouw.

Infoteur: Wieschrijft
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!